Lapsen kaveri tappoi meidän lemmikin!

• Viestiketjun aloittaja järkyttynyt
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jaahas:
Se, että aikuinen mies tappaa tusinoittain kauniita lintuja, sorsia esm. on oikein, mutta pieni lapsi tappaa yhden hiiren, on väärin.

Miehellä ja aikuisella on oikeus tappaa. ja pojat saavat tappolomaa monissa maaseutukunnissa koulusta. kun metsästävät.
on kyllä aivan eri asia, kiusallaan tappaa, kuin metsästää.ei lemmikkieläimiä tapeta

jaahas
Alkuperäinen kirjoittaja terkka:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Joko provo:
Tää on joko provo tai sit terveydenhoitaja on pahasti rikkonut vaitiolovelvollisuutensa.

t. kouluterveydenhoitaja myöskin.
Siis eikö saa sanoa, että tarkkailee tyttöä???
No kouluterveydenhoitaja olen minäkin, enkä keksi miten tuossa olisi vaitiolovelvollisuutta rikottu. Jos terkka lupaa tarkkailla tyttöä kun ap on kertonut heidän tapauksestaan ja siitä, että ko. tyttö kiusaa kavereitaan myös koulussa. Sekö on vaitiolovelvollisuuden rikkomista, että lupaa tarkkailla?!?
siis etä yhden ihmisen sanojen perusteella, koulu alkaa tarkkailla jotain?

eli kuka vaan kateellinen tai ilkeä voi väittää jotain ja se uskotaan?

Selvää on ettei tyttö ole ihan normaali. Pelottavaa, ettei hänellä näytä olevn empatiakykyä lainkaan. Vastaavassa tilanteessa toimisin niin, että kertoisin tapahtuneesta lasten opettajalle JA kouluterveydenhoitajalle ja kuraattorille (pointtina se, että tuollaisen lapsen pitää saada apua, enkä myöskään pitäisi siitä, että lapseni viettäisi empatiakyvyttömän lapsen kanssa kaikki päivät, koulun hekilökunnan kuuluu tietää minkälaisia lapsia koulussa on). Toisekseen päästäisin mieheni sinne tytön kotiin selvittämään asioita (tosin haluaisin itse mukaan. Vaatisin anteeksipyynnön sekä rahan uuteen hiireen. Sanoisin meneväni poliisin puheille, elleivät he maksa.

vieras
Ei ihme jos lapsi ei eroa ymmärrä, kun äitikin vertaa lemmikkihiiren jalan alle liiskaamista metsästämiseen tai teuraseläimiin.

Muistatteko, kun vasta oli palstalla ketju epäsopivimmista tilanteista joissa naurettu? Tosi moni oli nauranut hautajaisissa. Usein se järkytys, suru, säikähdys ja pelko tahattomasti purkautuu nauruna.

jaahas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ihme jos lapsi ei eroa ymmärrä, kun äitikin vertaa lemmikkihiiren jalan alle liiskaamista metsästämiseen tai teuraseläimiin.

Muistatteko, kun vasta oli palstalla ketju epäsopivimmista tilanteista joissa naurettu? Tosi moni oli nauranut hautajaisissa. Usein se järkytys, suru, säikähdys ja pelko tahattomasti purkautuu nauruna.
niin, no kyllä ne teuraseläimet ovat kehittyneempia eläimiä ja silti ne kyllä tapetan paljon julmemmalla tavalla...

Sinä olet vain tottunut noiihin asioihin, mutta älykäs lapsi joka ei ole sisäistänyt yhteiskunnan normeja vaan näkee asiat tuoreesti ja jonka moraalia ei ole pilattu, ei näe tuossa eroa.

horuksen silmä
Mä ainakin opetan lapsilleni että tappaminen ei ole oikein, ei metsästäessä eikä hiiren liskaamisessa. Lemmikin henki on yhtä arvokas kun teuraseläimen.

vieras

niin, no kyllä ne teuraseläimet ovat kehittyneempia eläimiä ja silti ne kyllä tapetan paljon julmemmalla tavalla...

Sinä olet vain tottunut noiihin asioihin, mutta älykäs lapsi joka ei ole sisäistänyt yhteiskunnan normeja vaan näkee asiat tuoreesti ja jonka moraalia ei ole pilattu, ei näe tuossa eroa.
Haloo, eikö vanhemman kasvatustehtäviin kuulu selvittää myös tällaiset asiat? Eikö nuo nyt käsitellä kun lapsen kanssa luetaan kirjoja, kuljetaan eri paikoissa, jutellaan? Vai mistä sä luulet että lapsi normit sisäistää? Odotat että koulussa sit opettajat opettaa?

jaahas

Älykäs lapsi, jota on kohdeltu hyvin ja kunnioittavasti näkee kaiken elämän ihan yhtä arvokkaana.
Ei halua syödä kanaparkaa eikä poroparkaa. eikä tappaa hiiriä.

Jos hyväksyy lihansyönnin niin ihmeporua hiirestä.
Aikuisen on ok työkseen tappaa muita, ihmisiä ja eläimiä,niin "rauhanturvaajissa" kuin teurastamossa tai metsästää mutta lapsen päähänpisto vaatii suunnilleen kasvatuslaitosta.

Todella tekopyhää porukkaa!

Älykäs lapsi, jota on kohdeltu hyvin ja kunnioittavasti näkee kaiken elämän ihan yhtä arvokkaana.

Aikuisen on ok työkseen tappaa muita, ihmisiä ja eläimiä,niin "rauhanturvaajissa" kuin teurastamossa tai metsästää mutta lapsen päähänpisto vaatii suunnilleen kasvatuslaitosta.

älykäs lapsi ymmärtää et nykyisiä lakeja ja moraalisia käsityksiä pitää noudattaa siihen asti, että on itse tarpeeksi iso/vanha pystyäkseen muuttamaan ihmisten asenteita.
Kun lapsi on aikuiseksi kasvanut, voi hän ottaa kantaa asioihin ja pyrkiä muuttamaan nykyisiä asioita toiseen suuntaan.

maailma on "tekopyhä", ihmisen tappaminen on väärin ja siitä joutuu vankilaan, mutta sotatilanteessa jokaisen on oltava valmis tappamaan, tai joutuu vankilaan.

mut jos unohdettais hetkeksi se tapettu eläin, ja ajateltaisiin vain sitä hiiren omistajaa, onko sekin sitten oikein et toinen saa tuhota jonkun toisen omaisuutta ihan vaan huvikseen?

Miina
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Miten voi olla vaikeaa erottaa esim. hirviä metsästävä aikuinen mies ja pikkutyttö, joka huvikseen tappaa kaverinsa lemmikkieläimen? Missä kohdin on menty pieleen, ettei näin erilaiset tilanteet tunnu missään, vaan ne ovat ihan yks ja sama? Jos minä tulen ja lahtaan lemmikkikoiranne, voin vedota, että teilläkin on seinällä kärpäslätkä, samassa sarjassa pyöritään?

Jos on tiettyjä ennakkomerkkejä vakavista henkisistä ongelmista, miksi ne vaietaan ja niitä peitellään?
Miten voi olla että sinä joka esität älykästä, et näe, että me ihmiset olemme määränneet, että on oikein tappaa joitakin eläimiä ja väärin tappaa joitakin.

Lapsi ei ole vielä sisäistänyt näitä ihmisen määrittämiä sääntöjä.
jos sinä jossain maassa tappaisit lehmän, niin olisit sairas kaikkien pilkkaama rikollinen.
Aivan yhtä väärin on tappaa kärpänen. Ei lapsi ymmärrä, että esim. kärpänen joka elää ja hengittää, tuntisi vähemmän kuin esim. hiiri.

se, joka tuota lastaa haukku, on paljon huonompi ihminen kuin tuo lapsi.
Ymmärrän asian pointin ihan täysin. Minusta täällä ollaan lähdetty antamaan vaikka minkälaisia diagnooseja ja haukuttu lasta vaikka miksi. Monellako on oikeasti sopiva pätevyys diagnoosien tekemiseen? Täällähän voi jokainen olla vaikka mitä.

Lapsellisinta on se, että alennutaan haukkumaan lasta. Jos tällä lapsella on jokin ongelma, ei se tarkoita sitä, että täällä voitaisiin sitten mollata vaikka minkälaisilla nimillä. Ollaan kerrankin AIKUISIA ihmisiä ja pidetään keskustelu ASIALLISENA.

...
Voi sinua. Paipai. Ei ole taas kauhalla jaettu sulle.

vierailija
Näiden asioiden ymmärtäminen voi olla lapselle vaikeaa. Oma isäni harrasti metsästystä, mutta joutui lopettamaan minun ollessa taaperoikäinen. Itkin ja huusin niin lujaa metsästysaseen nähdessäni, sanoin ettei eläimiä saa tappaa. Olin aina hysteerinen, ja vaikka vanhempani yrittivät asiaa selittää, en ymmärtänyt tappamisen ja tappamisen eroa.

Mä oli näin päin herkkä, mutta kai se voi toiseenkin suuntaan mennä; joku toinen ei ymmärrä miksei saisi tappaa yhtä eläintä ku toisenkin saa.

Metsästämisessä on se ero, että se saalis hyvin todennäköisesti päätyy ruokapöytään muodossa tai toisessa. Ei ne metsästäjät siellä metsässä "huvikseen ammu". Lisäksi metsästys luetaan riistanhoidoksi ja siihen liittyy ohessa muutakin toimintaa-kolmiolaskennat jne.

Eri asia on tappaa huvikseen, tappamisen ilosta (jos niin voi ilmaista). Minä olisin kyllä täysin kilahtanut. oisin soittanut sen pennun äidille ja pyytänyt hakemaan lapsensa pois ja näyttänyt, mitä oli mennyt tekemään. Samalla saisivat korvata kuolleen lemmikin. Ois varmaan ollu sillekin äidille hyvä nähdä aloittajan lapsen tuska menetetystä lemmikistä.

Veikkaan että juttu on menny niin että tytöt on vitsailleet ja "esittäneet" että liiskaan tämän ja sitten kävi oikea vahinko. Sairasta vitsiä mutta ihan normaalit lapset voi välillä koettaa rajoja. Loput on sitten vääntynyt ja kääntynyt ap:n päässä. Kaikesta "todistusaineistosta" huolimatta ne kaikki on vain ja ainoastaan ap:n tulkintoja. Mä myönnän ihan reilusti että yhdestä kersasta en pitänny ja ajattelin sitä outona, kaikki mitä se teki vaikutti ihan vinksahtaneelta. Tosin sillä on hienoinen kehitysviive mutta mä pidin sitä jo vaikka minä :ashamed: . Juteltua ääneen toisen kanssa aukes vähän omatkin silmät ja pikkuhiljaa yritin olla suodattamatta asioita oman ennakkoasenteeni läpi.
Jos se tyttö olis ihan sosiopaatti ja sanonnu että tappaa hiiren niin miksi ap:n tytär ei estänny tai esim huutannu että äiti? kun kerran 4s kerkee paikalle? Olis luullu että joku ei parahtaa huulilta. Huonomakuista pelleilyä toi voisi olla ihan helposti varsinkin jos tottunnu siihen että hiiriä pidetään tuholaisina. Kamalaa on tuollanen ja todella jotain seurauksia pitää olla ja asiat keskustella halki. Täystyrmäys häiriintyneeksi sosioopaatiksi jonka naurukin aiheuttaa painajaisia aikuiselle on todella mautonta ja epäkypsää.

Anna
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Veikkaan että juttu on menny niin että tytöt on vitsailleet ja "esittäneet" että liiskaan tämän ja sitten kävi oikea vahinko. Sairasta vitsiä mutta ihan normaalit lapset voi välillä koettaa rajoja. Loput on sitten vääntynyt ja kääntynyt ap:n päässä. Kaikesta "todistusaineistosta" huolimatta ne kaikki on vain ja ainoastaan ap:n tulkintoja. Mä myönnän ihan reilusti että yhdestä kersasta en pitänny ja ajattelin sitä outona, kaikki mitä se teki vaikutti ihan vinksahtaneelta. Tosin sillä on hienoinen kehitysviive mutta mä pidin sitä jo vaikka minä :ashamed: . Juteltua ääneen toisen kanssa aukes vähän omatkin silmät ja pikkuhiljaa yritin olla suodattamatta asioita oman ennakkoasenteeni läpi.
Jos se tyttö olis ihan sosiopaatti ja sanonnu että tappaa hiiren niin miksi ap:n tytär ei estänny tai esim huutannu että äiti? kun kerran 4s kerkee paikalle? Olis luullu että joku ei parahtaa huulilta. Huonomakuista pelleilyä toi voisi olla ihan helposti varsinkin jos tottunnu siihen että hiiriä pidetään tuholaisina. Kamalaa on tuollanen ja todella jotain seurauksia pitää olla ja asiat keskustella halki. Täystyrmäys häiriintyneeksi sosioopaatiksi jonka naurukin aiheuttaa painajaisia aikuiselle on todella mautonta ja epäkypsää.

Kiitos, on joku muukin samaa mieltä kanssani! Totuuden tuosta asiasta tietävät vain nämä 2 tyttöä.

harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Täystyrmäys häiriintyneeksi sosioopaatiksi jonka naurukin aiheuttaa painajaisia aikuiselle on todella mautonta ja epäkypsää.
Mulla tuli tästä ekana mieleen että kauhuleffat ovat tehneet tehtävänsä. Lapsi ei ole paha, ei synny pahana. Toki isäni voisi olla tästä eri mieltä, monta kertaa pitkin lapsuuttani ja aikuisuuttakin(kun vielä tekemisissä oltiin) lähetteli mulle esim kirjeitä tai muistutti suullisesti, että äitini on itse paholainen jonka lapsi olen.
Eli olen itse elänyt alkoholistivanhempien, väkivaltaisen isän ja narsistisen, henkisellä väkivallalla dominoineen äidin, kanssa lapsuuteni. Jota ei koskaan oikein ollut koskaan, vain välikappaleena toimimista vanhempien riidoissa.

Muistan niin elävästi sen tunteen, kuinka mulla oli tarve hallita jotain väkivallalla. Kerran yritin sellaisella imukuppijousipyssyllä tähdätä kissaa kunnes joku aikuinen tuli huutamaan vihaisena että mitä te teette(mulla oli joku pienempi siinä kimpassa), kehtaattekin kiusata eläimiä ja tytöt vielä. Kissaa ei siis vahingoitettu, kunhan tähtäsin, mutta nuo sanat kaikuu ikuisesti päässä. Se häpeä oli valtava. Ja kuitenkin siinä kissaa tähtäillessä taisin nauraa... Mutta minä kärsin siitä mitä kotona oli, vaikkakin palstalaisten mielestä saatan olla sosiopaatti kun olen tuollaista tehnyt. Mulle tulee kuitenkin ekana mieleen, että mitä jos siellä suljettujen ovien takana tälläkin tytöllä elämä on sentyyppistä mitä mulla oli. Mä yritin kiusata nuorempiani pariin otteeseen, varsinkin naapurintytön vanhemmat eivät voineet mua sietää sen takia. Kukaan ei vaan silloin tehnyt mitään auttaakseen, silloin vaan leimattiin heti tuhmaksi lapseksi. VAIKKA meilläkin poliisit väkivallan takia kävivät harva se ilta, ja se meidän kotikadullakin tiedettiin että mua hakataan.
Eli jos multa kysyttäisiin, sanoisin että se tyttö tarvitsee apua, mikäli homma on juuri näin kuin ap kuvaili(toista näkökulmaa asiaanhan meillä ei ole), vaikkakaan johtopäätöksiä en olekaan mitenkään pätevä tekemään. Omien kokemusten pohjalta, kun muistelee sitä lapsuutta, voisi sanoa että kaikki ei ole kunnossa kotona. Minä kärsin siitä että koulussa opettajat, nämä naapurit ja päiväkodin tädit olivat myös sitä mieltä että olen ilkeä ja paha, ja kuitenkin itse muistan elävästi sen tunteen kuinka kaipasin jonkun pelastamaan mut siitä helvetistä missä elin. Ja mua vaan inhottiin, kuten täällä tätä tyttöä nyt.

apua
Luin tätä ketjua ja tässä ihan liikaa takerrutaan siihen, että kyseessä oli hiiri!!! Todellisuudessa lapsessa on pahasti jotain vialla eikä väliä ole sillä mikä tai kuka oli uhrina nyt!!!! Tuon ikäisen lapsen empatiataju on jo kehittynyt ja oikean sekä väärän erot ovat selvillä. Uskokaa vaan niin seuraavaksi hän saattaa hyvinkin heittää alas kaverinsa koiranpennun. No jos tästäkään ei vielä tajuta omassa kodissa ettei kaikki ole hyvin niin taas tässäkin maassa on yksi koulusurmaaja lisää.

Hienoa AP että puutut asiaan kuten kuuluu!!! Niin ja en todellakaan päästäisi kyseistä tyttöä kotiini ja ilmoittaisin asiasta myös muiden kavereiden vanhemmille... Osaisivat sitten ainakin varoa omissa kodeissaan.

harmaa
Jatkan vielä tuohon edelliseen, että omalla kohdallani se "kodin" häiriintynyt ilmapiiri ja meno näkyi myös sen naapurintytön pikkulelujen näpistelynä. Kerran olin siellä leikkimässä ja riehuttiin, jolloin tytön isä raahasi hiuksista meidät tytön huoneeseen - minä vaan nauroin siinäkin, olin niin tottunut kipuun. Mutta paha olin silti kaikkien mielestä, enkä varmaan kovinkaan tervetullut vieras.

Nykypäivänä tehdään lastensuojeluilmoituksia, jos ei äiti vie lapsiaan tarpeeksi ulkoilemaan, juo kerran viikossa saunasiiderin tai korottaa ääntään, mutta sitten kun voi olla TODELLISIA ongelmia takana kuten nyt mulla oli, ei tehdä asialle mitään, inhotaan vaan lasta "kun se on niin ilkeä ja paha ja tekee varmasti seuraavaksi pahempaa". Omalla kohdalla oon kovasti miettinyt sitä, miten paljon nopeammin olisin päässyt siitä kierteestä irti, kun olisin aikuisten inhon sijaan saanut apua.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Jatkan vielä tuohon edelliseen, että omalla kohdallani se "kodin" häiriintynyt ilmapiiri ja meno näkyi myös sen naapurintytön pikkulelujen näpistelynä. Kerran olin siellä leikkimässä ja riehuttiin, jolloin tytön isä raahasi hiuksista meidät tytön huoneeseen - minä vaan nauroin siinäkin, olin niin tottunut kipuun. Mutta paha olin silti kaikkien mielestä, enkä varmaan kovinkaan tervetullut vieras.

Nykypäivänä tehdään lastensuojeluilmoituksia, jos ei äiti vie lapsiaan tarpeeksi ulkoilemaan, juo kerran viikossa saunasiiderin tai korottaa ääntään, mutta sitten kun voi olla TODELLISIA ongelmia takana kuten nyt mulla oli, ei tehdä asialle mitään, inhotaan vaan lasta "kun se on niin ilkeä ja paha ja tekee varmasti seuraavaksi pahempaa". Omalla kohdalla oon kovasti miettinyt sitä, miten paljon nopeammin olisin päässyt siitä kierteestä irti, kun olisin aikuisten inhon sijaan saanut apua.
aivan, ls-ilmoituksen tekeminen ei välttämättä aina ole rangaistus lapselle, vaan keino saada lapselle apua.

miksköhän nykyään on niin kamalaa hakea sille omalle lapselle apua, pelätäänkö leimautumista tai jotain?? eikö se lapsi kuitenkin ole niin tärkeä ja rakas, että sitä halutaan auttaa jos tarvetta ilmenee..

Aino
Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Luin tätä ketjua ja tässä ihan liikaa takerrutaan siihen, että kyseessä oli hiiri!!! Todellisuudessa lapsessa on pahasti jotain vialla eikä väliä ole sillä mikä tai kuka oli uhrina nyt!!!! Tuon ikäisen lapsen empatiataju on jo kehittynyt ja oikean sekä väärän erot ovat selvillä. Uskokaa vaan niin seuraavaksi hän saattaa hyvinkin heittää alas kaverinsa koiranpennun. No jos tästäkään ei vielä tajuta omassa kodissa ettei kaikki ole hyvin niin taas tässäkin maassa on yksi koulusurmaaja lisää.

Hienoa AP että puutut asiaan kuten kuuluu!!! Niin ja en todellakaan päästäisi kyseistä tyttöä kotiini ja ilmoittaisin asiasta myös muiden kavereiden vanhemmille... Osaisivat sitten ainakin varoa omissa kodeissaan.

Vaikea mennä sanomaan, että miten todellisuudessa on asia mennyt. Nyt meillä on vain tämä yksi näkökulma asiasta. Afrikannorsun kanssa samoilla linjoilla.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Näiden asioiden ymmärtäminen voi olla lapselle vaikeaa. Oma isäni harrasti metsästystä, mutta joutui lopettamaan minun ollessa taaperoikäinen. Itkin ja huusin niin lujaa metsästysaseen nähdessäni, sanoin ettei eläimiä saa tappaa. Olin aina hysteerinen, ja vaikka vanhempani yrittivät asiaa selittää, en ymmärtänyt tappamisen ja tappamisen eroa.

Mä oli näin päin herkkä, mutta kai se voi toiseenkin suuntaan mennä; joku toinen ei ymmärrä miksei saisi tappaa yhtä eläintä ku toisenkin saa.
Siis eikö tuonikäiset jo käsitä, että eläimiä metsästetään ja teurastetaan syömistä varten? Eikö se ole aika olennainen ero lemmikkihiireen verrattuna. Joo en tiedä tuon ikäisten ajatusmaailmasta paljoa, mutta kyllä meidän 4 vuotiaalle on ainakin selitetty tällaisia asioita eikä ole sen kummemmin ihmetellyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Aino:

Vaikea mennä sanomaan, että miten todellisuudessa on asia mennyt. Nyt meillä on vain tämä yksi näkökulma asiasta. Afrikannorsun kanssa samoilla linjoilla.
mut sitä suuremmalla syyllä tämän toisen tytön vanhempien pitäisi olla mukana selvittämässä mitä on tapahtunut, eikä vähätellä tapausta.
(ja mun mielestä aina lasten kesken tapahtuneet asiat pitäis selvittää perinpohjin, kaikki osapuolet näkee oman versionsa, ja yleensä se totuus on jotain siltä väliltä )

mut oli tapahtunut nyt mitä tahansa, normaalia käytöstä se 7v ei ole.

Roosa
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aino:

mut sitä suuremmalla syyllä tämän toisen tytön vanhempien pitäisi olla mukana selvittämässä mitä on tapahtunut, eikä vähätellä tapausta.
(ja mun mielestä aina lasten kesken tapahtuneet asiat pitäis selvittää perinpohjin, kaikki osapuolet näkee oman versionsa, ja yleensä se totuus on jotain siltä väliltä )

mut oli tapahtunut nyt mitä tahansa, normaalia käytöstä se 7v ei ole.
Aivan, mutta ei ole mitenkään hyväksyttävää, että täällä puidaan tätä asiaa.
Ja vielä se, että tälle lapselle on nyt diagnosoitu vaikka mitä tällä palstalla. Kannattaa muistaa, että on rikos esiintyä väärällä ammattinimikkeellä ja toisekseen, ei nämä parjaamiset auta tätä tyttöä tai hänen perhettään.
Itse ainakin suuttuisin jos saisin tietää, että perheestämme on kirjoitettu jollekin palstalle ja puitu perhetaustoja yms. Nämä asiat eivät yksinkertaisesti ole kaikille tarkoitettuja!

loool
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Kyllä mä tuon asian jotenki eteenpäin veisin. Ei mun mielestä oo normaalia että 7v tyttö haluaa kokeilla saako lemmikkihiiren tapettua. Mutta ei se oikein rikos oo, ehkä lastensuojeluun kannattais otta yhteyttä, varsinki jos lapsen äiti ei yhtään ota asiaan kantaa. Siis jos mun 7v menis tekeen tollasta niin olisin kyllä ihan kauhuissani ja alkaisin hakea apua lapselleni.
Ja sinä syöt ja syötät varmaan lapselles lihaa ja kananmunia ja maitoa, tehotuotettuina tottakai? :DD

Yhteistyössä