lapsen hoitopäivästä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rebecca84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rebecca84

Uusi jäsen
27.02.2013
24
0
1
mitä henkilökunta kertoo teillelapsen hoitopäivästä? mitä haluaisitte oikeasti tietää?
itse olen pk:ssa töissä (nyt tosin äitiyslomalla).
Kun haen esikoisen hoidosta saan enimmäkseen kuulla että ihan hyvä päivä on ollut. (mitä sekin tarkoittaa???) Kun sitten kysyn että mitä ovat tehneet siinä päivänä, saan kuulla että hoitaja ei ole itse ollut paikalla,kun on noita palavereita, taas, että hän katsoo lapsilistasta. Kas ei tyttäresi kohdalla lukee mitään, mut tänään on ollut lauluhetki. Tämä on siis aika yleinen tilanne...

Vauva vatii maitoa... kerron kohta lisää...

mitä henkilökunta kertoo teillelapsen hoitopäivästä? mitä haluaisitte oikeasti tietää?
itse olen pk:ssa töissä (nyt tosin äitiyslomalla).
Kun haen esikoisen hoidosta saan enimmäkseen kuulla että ihan hyvä päivä on ollut. (mitä sekin tarkoittaa???) Kun sitten kysyn että mitä ovat tehneet siinä päivänä, saan kuulla että hoitaja ei ole itse ollut paikalla,kun on noita palavereita, taas, että hän katsoo lapsilistasta. Kas ei tyttäresi kohdalla lukee mitään, mut tänään on ollut lauluhetki. Tämä on siis aika yleinen tilanne...

Vauva vatii maitoa... kerron kohta lisää...

No perhepäivähoitaja kertoi kaikki mitä vaan oli sattunut ja tapahtunut, hyvät ja huonot asiat. Päiväkodista ei ole kokemusta.

minua suuresti ärsyttää kun vastaus on aina " ihan kivasti on mennyt " . sitten nykyään olen oppinut kysymään vanhemmasta lapsestani vielä erikseen, mihin saan monesti vastauksen etteivät tiedä tai " kai silläkin ihan hyvin mennyt " ( lapsella erityispäivähoito lausunto ja on " kahden paikalla " )
Sitten toiselta hoitajalta saan kuullä viestiä etteivät pärjää vanhemman lapsen kanssa, kun vie täysin yhden aikuisen ymsyms..
Siis kivahan se olisi jos lasten päivä olisi mennyt hyvin, ei siinä mitään, enkä MINÄ kaipaa selostusta mitä ovat tehneet, lähinnä haluaisin tietää onko lapseni jumittanut, raivonnut, syönyt, yms näiti erikoisjuttuja, kun tähän saakka ne on sitten lyöty mun naamalle ihan ykskaks yllättäen kun aina on kuitenkin päivät sujuneet ihan kivasti

Yleensä kertovat ihan yleisesti mitä on tehty ja sit jos on ollut jotain erikoista.. Hyvää tai huonoa! Lisäksi itsen kysyn joskin tarkentavasti. En mä joka päivä tarvii mitään tarkkaa raporttia, kerran viikossa yleensä jutellaan sit pidempään.
Toki tuo 5v osaa jo itekin jotain kertoa!

Oletko itse töissä ollessasi osannut kertoa lasten vanhemmille kunkin lapsen päivästä tarkemmin? Onko sulla jotain vinkkiä miten se sujuu?
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun itsekin olen päiväkodissa töissä, ja valitettava tosiasia on, että hakutilanteessa en välttämättä osaa sanoa jokaisesta lapsesta mitään kovin tarkkoja yksityiskohtia :| Meillä toimitaan päivän aikana paljon pienemmissä ryhmissä, ja osasta lapsia (joiden kanssa on itse ollut) osaa sitten kertoa hyvinkin paljon, toisista taas vain sen mitä toinen hoitaja käskenyt kertoa, yleensä siis jos jotain tavallisuudesta poikkeavaa tapahtunut. Jossain päiväkodissa oli vihko, jossa lista lasten nimistä, ja johon merkattiin aina joka lapsen kohdalle lyhyesti missä toiminnassa ollut päivän aikana (esim. tuo lauluhetki), onko syönyt hyvin/huonosti ja kauanko nukkui + jos jotain tavallisuudesta poikkeavaa tapahtunut. Joku sellanen vois olla ihan hyvä.

Jotkut vanhemmat on myös itse sanoneet, että haluaisivat tietää tarkemmin lapsen päivän kulusta tai jostain tietystä asiasta (esimerkkinä jos ongelmia ruuansulatuksen kanssa niin haluavat tietää mitä syönyt ja onko käynyt kakalla) ja näiden lasten kohdalla sitten pyritään välittämään enemmän tietoa iltavuorolaiselle. Mutta kaikista ei vaan ehditä niin pitkästi kuulumisia vaihtaa, ja toisaalta jotkut vanhemmista myös itse sanoneet, että haluavat hoitaa hakutilanteen ripeästi ja haluavat tarkempaa infoa vain jos sattunut jotain erityistä.

Esikoinen on siis eskarissa. 7 tuntia päivässä meillä on se soppari ollut tähän asti. Nyt kun vauva täyttää 3kk ja on säännöllisempi rytmi niin on pelkkä eskari eli 8.30-12.30. sikäli-mikäli se sinulle kuuluu.

Pointtina kuitenkin se että kun olen itsekin päiväkodissa ollut töissä niin yleensä jokaisesta lapsesta haluan kertoa jotakin siitä mitä juuri tämä lapsi on tämän päivän aikana kokenut/oppinut. Esim: teidän mikko kun pyysi tänään lisää ruokaa niin vastasin kyllä muru. kun sitten hän sai hän otti suun täyteen muusia ja totesi "finä fanot meitä muvuikfi kun fä tykkäät meiftä." tai vaikkapa että eerolla oli tänään tosi hyvä leikki juulian kanssa kun toinen halusi leikkiä duploilla ja toineneläimillä niin ne päätti rakentaa eläintarha niillä duploilla. ihanati huomaa miten tässä iässa hehittyy noi ongelmanratkaisu ja sosiaaliset taidot. ti että Valtteri 1v. oli ihan tohkeissaan kun sormi väreillä maalattiin.

Siis ihan vaan pikku juttu lapsen päivästä, joka viestittää että olen ollut läsnä ja välitän heidän lapsista. Että en ole töissä lapsiparkissa. Ja näin vanhempana koen että jään niin paljon paitsi siitä mun lapsen elämästä. etenkin silloin pienenä se oli siellä 9 tuntia päivässä.

Mitä te haluaisitte tietää oman lapsen päivästä?

kertovat hyvät ja pahat kuulumiset päivänajalta niin kuin olen toivonut ja jutellaan yleisesti muuten asioista. menee yleensä puolisen tuntia kun häen ja vien muksuja kun jäädään suustamme kiinni hoitajien kanssa:whistle:

• Tykkää
Reactions: Rebecca84
Kirjoitinkin jo aiemmin että ITSE haluaisin kuulla miten tytöllä päivä oikeasti mennyt. Mun mielestä ei voi sanoa joka päivä hakiessa että ihan hyvin mennyt ja sitten palaverissa tai VaSu-keskustelussa täräyttää että " me ei kyllä pärjätä täällä sen tytön kanssa, ehdottomasti tarvittaisiin yksi aikuinen lisää, ja kun se nyt on täysin kannettava/ syötettävä/ vahvittava... "
Itse olen useitä kertoja painottanut että minä haluan tietää miten siellä sujuu, etenkin kun haetaan lapselle nyt apua tässä, niin olisi ensiarvoisen tärkeää tietää myös mahdollisista ongelmista päiväkodissa.
Toki on kiva kuulla myös mahdollisista asketeluista yms kivoista jutuista, mutta ne ei ole niitä asioita millä koitetaan saada lähetettä neurologille

Aiemmin vastaukset oli kattavampia, nyt eskarissa eivät oikeastaan sano kuin että hyvin on mennyt.
Muutaman kerran on sitten käynyt niin, että jälkikäteen on alettua puhua että "nyt on menny oikein hyvin, kun silloin ennen lomia oli hiukan levotonta ja pojat villitsi toisiaan".
Ihmettelin sitten, että miksei silloin heti sanottu niin ois ollut helpompi jutella lapsen kanssa heti asiasta eikä nyt sitten viikkojen jälkeen...

Itse koen, että tämä palautteen saaminen riippu todella paljon ryhmän aikuisista kuinka osaavat ja haluavat antaa palautetta vanhemmille.

Sitten toiselta hoitajalta saan kuullä viestiä etteivät pärjää vanhemman lapsen kanssa, kun vie täysin yhden aikuisen ymsyms..

Tuota en käsitä. Mitä vanhempi teke sillä tiedolla että esim ne pukemis tilanteet ei suju.. Vanhemmat hän on töissä ja jos lapsella on erikoisvaikeuksia eivät todellakaan kaipaa lisää shaissea niskaan. Tosiasia on että toiset lapset ovat "työläämpiä" kuin toiset. Yleensä vastaavissa tilanteissa pyrin olemaan ratkaisukeskeinen. vaikapa jos x:lla on aina tosi vaikea pukemistilanteissa, niin vaikka sanon että niissä on vaikeuksia, kysyn että miten kotona, kun ei oo niin monta lasa samassa tilassa, keskittykö paremmin. mitä teillä toimii kotona? voitais kokeilla toimia niin tai noin jos se vaikka auttais? Tai esim tänään menin syömään x:n viereen joka helpotti hänen oloaan. Jos joku lapsi vatii todella paljon huomiota ja tuntuu että omat keinot ei enää riitä keskustelen siitä työkavereiden kanssa, olisiko siellä jotain keinoja tai ideoita? taikka toisen ryhmän henilökunnalla. Joskus on myös videoitu ne tilanteet (vanhempien luvalla) ja kiinitetty huomiota omaan äänensävyyn, ruuminkieleen, lapsen reaktiohin. Siitä on saatu freesi näkökulma asiaan. Samoin vanhemmat ovat kokeilleet tämä kotona. Ja aina kun joku homma toimii ja tulee kehitystä niin viesti kotiin.

Joidenki perheiden kanssa viesti: "tänään on ollut tavallinen päivä" tarkoitaa että lapsi on viettänyt aamulla eka puoli tunti pöydän alla piilossa, vanhempien kanssa sovittu että ei tarvi luetella nämä huonot hetket. He tietää mikä heidän lapsen normi päivä on.

Oletko itse töissä ollessasi osannut kertoa lasten vanhemmille kunkin lapsen päivästä tarkemmin? Onko sulla jotain vinkkiä miten se sujuu?
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun itsekin olen päiväkodissa töissä, ja valitettava tosiasia on, että hakutilanteessa en välttämättä osaa sanoa jokaisesta lapsesta mitään kovin tarkkoja yksityiskohtia :| Meillä toimitaan päivän aikana paljon pienemmissä ryhmissä, ja osasta lapsia (joiden kanssa on itse ollut) osaa sitten kertoa hyvinkin paljon, toisista taas vain sen mitä toinen hoitaja käskenyt kertoa, yleensä siis jos jotain tavallisuudesta poikkeavaa tapahtunut. Jossain päiväkodissa oli vihko, jossa lista lasten nimistä, ja johon merkattiin aina joka lapsen kohdalle lyhyesti missä toiminnassa ollut päivän aikana (esim. tuo lauluhetki), onko syönyt hyvin/huonosti ja kauanko nukkui + jos jotain tavallisuudesta poikkeavaa tapahtunut. Joku sellanen vois olla ihan hyvä.

Jotkut vanhemmat on myös itse sanoneet, että haluaisivat tietää tarkemmin lapsen päivän kulusta tai jostain tietystä asiasta (esimerkkinä jos ongelmia ruuansulatuksen kanssa niin haluavat tietää mitä syönyt ja onko käynyt kakalla) ja näiden lasten kohdalla sitten pyritään välittämään enemmän tietoa iltavuorolaiselle. Mutta kaikista ei vaan ehditä niin pitkästi kuulumisia vaihtaa, ja toisaalta jotkut vanhemmista myös itse sanoneet, että haluavat hoitaa hakutilanteen ripeästi ja haluavat tarkempaa infoa vain jos sattunut jotain erityistä.

Meillä on tommoinen lista pienten puolella jossa on ruudukko noista perushoidon liityvistä asioista ruoka ja uni. Siinä hoitajat merkka "omien" lasten kohdalle että ok tai jos on jotain. Sitten on rivi jossa merkataan ne kivat jutut/ mitä on tehty/ erilaiset viestit. Niin se iltavuorolainen ei tarvii viideltä arvailla että mitenkäs x:lla maistui aamupuuro, kun äiti kysyy. Tavoitteena että joka lapsesta olisi jotakin mikä koskee juuri häntä, mieluumin kun se koko päivän selonteko. Eteisessä on taulu jossa lukee mitä sillä viikolla tehdään. että maanantai on laulu, tiistai jumppa keskiviikkona askartelu. se merkataan myöskin sen lapun yläreunaan, päivämäärän viereen.
Tämä lappu helpotaa myös toisten ryhmien henkilökunta jos ip:lla ei oo oma porukka.

Kun olen kysynyt päivästä ovat vastaukset olleet aika ympäripyöreitä tai joskus jopa vastauksena on ollut en tiedä. Joskus vastaukset pistivät hieman ärsyttämään.

"Ikävin" tapahtuma kuitenkin oli kun tyttäreni kertoi useaan otteeseen itkevänsä äitiä sängyssä päikkäreiden aikaa. Kysyin hänen ryhmänsä hoitajalta asiasta. Hoitajan vastaus oli että hyvin on aina nukkunut eikä tosiaan ole itkeskellyt. Keskustelun oli kuulemassa ryhmässä työssäoppimista suorittava lähihoitajaopiskelija joka rohkeasti liittyi keskusteluun ja sanoi että kyllähän tyttö on aika usein itkeskellyt ja siitä on ollut hoitajienkin kanssa puhetta. Voitte uskoa suututti ja tuli paha mieli, jos olisin itkeskelystä tiennyt olisin yrittänyt vaikuttaa siihen jollain tapaa.

Viimeksi muokattu:
Haen meidän 5-vuotiaan aina sellaiseen aikaan, että ovat juuri lähdössä ulos ja kauhea pukemisrumba päällä ahtaissa tiloissa. Ei siinä kauhean syvällisä ehdi tai pysty jutustella, mutta hoitajasta riippuen jotain peintä kuitenkin. Oma lapsikin on innokas kertomaan päivän tapahtumista,niin täti siinä lähinnä viererssä kommentoi ja täydentää lapsen kertomista. Yleensä lyhyesti kertovat, mitä on ollut ohjelmassa. Toinen hoitaja kertoo yleensä vain yleisellä tasolla koko ryhmän tekemisistä, toinen hoitaja tykkää kertoa miten oma lapseni oli osallistunut, kenen kanssa leikki ja mitä hauskaa lapsi oli kenties sanonut. Mahdolliset ongelmat puidaan vasu-keskusteluissa käsittääkseni. Omallani on vähän haasteita erilaisten ruokien maistelussa ja syömisessä ylipäänsä, niin siitä hoitajat saattavat jotain mainita, esim. "tänään matti maistoi tosi reippaasti kalakeittoa, mutta välipala ei oikein maistunut."

• Tykkää
Reactions: Rebecca84
Kirjoitinkin jo aiemmin että ITSE haluaisin kuulla miten tytöllä päivä oikeasti mennyt. Mun mielestä ei voi sanoa joka päivä hakiessa että ihan hyvin mennyt ja sitten palaverissa tai VaSu-keskustelussa täräyttää että " me ei kyllä pärjätä täällä sen tytön kanssa, ehdottomasti tarvittaisiin yksi aikuinen lisää, ja kun se nyt on täysin kannettava/ syötettävä/ vahvittava... "
Itse olen useitä kertoja painottanut että minä haluan tietää miten siellä sujuu, etenkin kun haetaan lapselle nyt apua tässä, niin olisi ensiarvoisen tärkeää tietää myös mahdollisista ongelmista päiväkodissa.
Toki on kiva kuulla myös mahdollisista asketeluista yms kivoista jutuista, mutta ne ei ole niitä asioita millä koitetaan saada lähetettä neurologille

toi on kyllä ihan käsittämätöntä, olen kuullu siitä muualtakin. Etsä voi sanoa asiakkaalle ettet pärjää. Jumalauta se on sun työ!!! pikkasen ammattitaitoa hyvät ihmiset. Mieti nyt jos vaikka kampaaja sanois oikein tuuheatukkaiselle asiakkaalle kesken leikkaus että tää on kyllä tosi rankkaa, en millään jaksa.

Toki työ on vaativa, mutta se on vapaehtoinen. alanvaihto on sallittu. Esimiehen kanssa voi miettiä lisää resurseja. ei vanhemmat sille mitään voi.

Toivottavasti saatte asiantunteva apua, ja helpotusta arkeen.

[QUOTE="vieras";28127014]Haen meidän 5-vuotiaan aina sellaiseen aikaan, että ovat juuri lähdössä ulos ja kauhea pukemisrumba päällä ahtaissa tiloissa. Ei siinä kauhean syvällisä ehdi tai pysty jutustella, mutta hoitajasta riippuen jotain peintä kuitenkin. Oma lapsikin on innokas kertomaan päivän tapahtumista,niin täti siinä lähinnä viererssä kommentoi ja täydentää lapsen kertomista. Yleensä lyhyesti kertovat, mitä on ollut ohjelmassa. Toinen hoitaja kertoo yleensä vain yleisellä tasolla koko ryhmän tekemisistä, toinen hoitaja tykkää kertoa miten oma lapseni oli osallistunut, kenen kanssa leikki ja mitä hauskaa lapsi oli kenties sanonut. Mahdolliset ongelmat puidaan vasu-keskusteluissa käsittääkseni. Omallani on vähän haasteita erilaisten ruokien maistelussa ja syömisessä ylipäänsä, niin siitä hoitajat saattavat jotain mainita, esim. "tänään matti maistoi tosi reippaasti kalakeittoa, mutta välipala ei oikein maistunut."[/QUOTE]

Toi on just hyvä että antaa isompien lasten kertoa enimmäkseen itse. saatan just kysyä että mikä oli tänään kivointa, eteenkin lapselta jonka kanssa en ole viettänyt niin paljon aikaa sen päivän aikana.

Aiemmin hoitouralla on aina jotain kerrottu lapsen päivästä, varsinkin mitä pienempi niin sen yksityiskohtaisempia juttuja, ohjelma on ollut näkyvissä ja toki lapset itsekkin innokkaasti ovat selvittäneet. Eskarista en päivittäin kuulumisia saa kun lapsi on pääsääntöisesti kuljetuksessa,mutta kun itse haen niin aina opettaja on kertonut kuulumisia ja miten on mennyt.

Toi on just hyvä että antaa isompien lasten kertoa enimmäkseen itse. saatan just kysyä että mikä oli tänään kivointa, eteenkin lapselta jonka kanssa en ole viettänyt niin paljon aikaa sen päivän aikana.

Joo, olen kokenut sen hyväksi. Tosin olen kuullut hoitajilta, että meidän poika kertoo poikkeuksellisen paljon päivän kulusta siinä hakutilanteessa. Osa ei oikein osaa / jaksa keskittyä kertomaan.

[QUOTE="vieras";28127058]Joo, olen kokenut sen hyväksi. Tosin olen kuullut hoitajilta, että meidän poika kertoo poikkeuksellisen paljon päivän kulusta siinä hakutilanteessa. Osa ei oikein osaa / jaksa keskittyä kertomaan.[/QUOTE]

Siinä just meidän ongelma, kun kysyn tyttäreltä miten meni hän sanoo että ihan huono päivä. eikä vältämättä suostuu tarkentamaan. Ja kun hoiaja juuri sanoi että ihan hyvä päivä niin wtf???

Toki meidän neiti on aika temperamenttinen tyyppi, ja voi olla että koko päivä olikin ok, muttaviimeinen vartti kurja

Meillä ei lapsen päivästä kerrota, ellei jotain erityistä ole tapahtunut. En edes kaipaa tuollaista raportointia, sillä luotan hoitajiin, että kertovat, mikäli tarve on. Lisäksi minusta on liikaa edes vaatia että kaikkien vanhempien kanssa pidettäisiin yksityiskohtaisia palavereja joka ikinen päivä haun yhteydessä.

Meillä ei lapsen päivästä kerrota, ellei jotain erityistä ole tapahtunut. En edes kaipaa tuollaista raportointia, sillä luotan hoitajiin, että kertovat, mikäli tarve on. Lisäksi minusta on liikaa edes vaatia että kaikkien vanhempien kanssa pidettäisiin yksityiskohtaisia palavereja joka ikinen päivä haun yhteydessä.

jes! just näin. ajattelee siis lastentarhanope :) ja mielestäni suurin osa meidän vanhemmista ajattelee näin. normi päivästä voi vaan sanoa että hyvä päivä oli. toimintasuunnitelmassa on koteihin ilmoitettu mikä on jumppapäivä tai laulupäivä tms. Erikseen noista kerrotaan jos jotenkin poikkeuksellista toimintaa ollut, esim. retki jumppapäivänä. Ja toki kerrotaan jos päivän aikana ollut riitoja, itkua jostain syystä, ruoka ei ole maistunut(jos normaalisti syö hyvin) jne jne.
En usko että kovin moni kiireinen nälkäinen hakija haluaa 4 jälkeen kuulla että kalle leikki samin kanssa duploilla ja kyllä oli kehittävä ja ongelmanratkaisua harjoittava leikki, just tollasta ammatillista pätemistä :)
ja pienten puolella ongelmia tuottaa just toi uusi muoti, "omahoitajasysteemi"... jota en itse kannata. siinä sitten just jotain tollasia vihkosysteemejä tarvitaan kun tunnetaan vaan ne 4 lasta. huh huijaa.

Mulle riittää että ihan hyvä päivä. Lapset nauttii päiväkodistaan, menevät sinne mielellään, isompi kertoo mitä tehtiin. Kyllä meilläkin hoitaja sanoo että "nyt huomaa miten nicopetteri on kehittynyt tuossa itse pukemisessa kun mennään pihalle" tai että "yessiyasmin oppi tavut"

Mutta ihan hyvä päivä riittää.

niitä vanhempia jotka eivät halua syvällisiä raportteja joka päivä. Meidän lapset ovat olleet verbaalisesti lahjakkaita jo pienestä pitäen, joten melko hyvä raportit päivän merkittävistä (siis lapsen mielestä) tapahtumista olen saanut heiltä suoraan.

Tarvittaessa kerrotaan sitten jos on ollut jotain erityisen ikävää tai kivaa ja varsinkin sellaisista jutuista joista on hyvä kotona puhua lapsen kanssa. Vasuissa käydään sitten syvällisemmät keskustelut. Ja sitten joskus voi jäädä hoitajan kanssa suusta kiinni jos se sattuu molemmille sopimaan.

Tämä käytäntö on varmasti sopiva tavallisten "helppohoitoisten" lasten kanssa. Haastavampien lasten vanhempien pitänee jaksaa useammin perhtyä päivän saldoon ;)

Yhteistyössä