Lapsen herättäminen yöllä pissalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mia

Jäsen
29.04.2004
339
0
16
Miten teillä toimii öiset pissareissut. Meillä poika kohta 5-v olen ruvennut herätteleen öisin wc:n koska joskus on vaippa aamulla märkä. Useimmiten kuiva vaikka ei herättäiskään. Viime yö oli ihan hirvee... Herätin jo klo 24.00 jälkeen koska itekkin kävin vessassa. Poika ei kunnolla herännyt ollenkaan vaan itkeä tihrusti ainakin viisi minuuttia vessassa eikä tajunnut oikein mistä on kyse, sitten heräs jo nuorempikin \|O . Yleensä nuo herätykset on sujunut ihan ok joskus klo 2.00 maissa. Joskus poika tulee aamu-yöstä esim. klo.5.00 itse herättämään minut ja sanoo et on pissahätä. Pitäiskö vielä odotella ja antaa hänen itsensä hoksata homma eikä herätellä kesken unien??
Mites muilla?????

entäs jos hommaat potan huoneeseen. Joskus olen itsekkin herättänyt jos lapset ruenneet tosi aikasin nukkumaan. Sillon ei tartte ku lapsi nostaa unissan potalle ja kyllä se loro tulee ku supattaa että anna vaan pissin tulla. Ei tartte kävellä ja sen kummemmin herätä..

meillä poika 4 v käy illalla pissalla ennen nukkumaan menoa, joskus herää yöllä ja käy itse pissalla herättämättä muita. muutaman kerran on ollut sänky märkä, mut se on tosi harvinaista. yövaippa jätettiin pois jo ajat sitten. mä en kyllä herättelis kesken unien vessaan.

Siis onko tällä 5-vuotiaalla vaippa vaan sen takia, että aika ajoin tulee pissa housuun? Ehkäpä auttais, jos sen jättäis pois. Vois nimittäin parin vahingon jälkeen alkaa herätä paremmin yölläkin itse pissalle, jos on hätä, eikä tarvitsisi herättää.

Voihan nimittäin kyse olla laiskuudestakin. Lapsi ehkä tietää, että pissattaa, mutta ei jaksa nousta sänkystä ylös kun nukuttaa niin makeasti. Ehkä parit pissavahingot opettaisivat, että laiskuudella on ikävät seuraukset ja kannattaa kuitenkin nousta mieluummin käymään siellä vessassa.

Meillä poika 2v10kk ja ennen nukkumaanmenoa juominen minimiin, pissit pottaan ennen sänkyynmenoa. Useimmiten nukkuu aamuun asti heräämättä ja tekee sitten herättyään puoli potallista. Välillä poika herää itse pissahätään ja huutelee silloin iskää viemään potalle :)

meillä aina on tuossa opettelu vaiheessa juomista vähennetty ennen nukkumaan käymistä, sit pissalle ja nukkumaan.
en suosi sitä herättämistä, kyllä lapsi sitten oppii kun hätä tulee. jätä se vaippa jo ihmeesä pois!!!

Meillä 5- v tyttö, illalla käydään pissalla, ja joskus herää yöllä itsekseen pissalle. Pissa on tullut sänkyyn ehkä 2-3 kertaa vuodessa, mutta silloin on oltu joko rättiväsyneitä tai sairaana.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2005 klo 14:37 vieras kirjoitti:
Siis onko tällä 5-vuotiaalla vaippa vaan sen takia, että aika ajoin tulee pissa housuun? Ehkäpä auttais, jos sen jättäis pois. Vois nimittäin parin vahingon jälkeen alkaa herätä paremmin yölläkin itse pissalle, jos on hätä, eikä tarvitsisi herättää.

Voihan nimittäin kyse olla laiskuudestakin. Lapsi ehkä tietää, että pissattaa, mutta ei jaksa nousta sänkystä ylös kun nukuttaa niin makeasti. Ehkä parit pissavahingot opettaisivat, että laiskuudella on ikävät seuraukset ja kannattaa kuitenkin nousta mieluummin käymään siellä vessassa.
Yökastelu ei kylläkään johdu mistään laiskuudesta!!!! Se on ikävä ongelma vanhemmille ja itse kastelijalle! Voi tietty vaippaakin käyttää, kastelu loppuu ku elimistö on siihen kypsä.Ja kyllä ne neuvolassakin sanoo et voi aivan hyvin herättääkin yöllä.Sehän voi jopa kypsyttää heräämään pissin tunteeseen( minun mielipide)

itse herättelin meidän silloin 3vee poikaa kuukauden päivät yöllä pissalle, kun jätin yövaipan pois, sit kuukauden jälkeen en enää herätelly, vaan sanoin illalla nukkumaan pantaessa, että tulla yöllä herättämään äiti tai isi, jos pissattaa. kävikin alkuun herättämässä muutaman kerran, mutta aika äkkiä alkoi sit ite käymään pissalla yölläkin. sitte "polonen" on näin 4 vuotiaana jo niin reipas, että kun kesän aikana kaks kertaa on pissa tullut yöllä sänkyyn, niin ei oo raskinu tulla herättään äitiä, vaan äiti on heränny siihen, ku poika kolistelee ja ettii itelle kuivia vaatteita kaapista ja on ottanu märät lakanat pois sängystä. toisella kertaa oli kerenny jo kaivaa vieraspatjan kaapista ku oli patjaki kastunu. ja pönttöä ei koskaan yöllä "vetäse" kun kaikki kuulemma hänen sanojensa mukaan herää ku kuuluu niin iso ääni. =) oispa sit päivisinkin ees puoleksi yhtä omatoiminen. :whistle: :D

meillä 5v poika jonka nostan yöllä pöntölle. siinä sitten herättelen vain sen verran, että pissaa nyt pönttöön, ettei tule sänkyyn pissa.
pissan jälkeen nostan pojan takaisin sänkyyn, ja se jatkaa unia, josta ei ole kunnolla edes herännytkään. itsellä kello aina herättämässä yhden aikoihin, jolloin käytän poikaa pissalla. Näin me ainakin säästytään pyykiltä, ja aika ongelmatonta on.

Onpas Siepolla omatoiminen lapsi, ei mun 5-vuotias kyllä lakanoita alkaisi vaihtaan, ehkä siirtyis sohvalle vaan. :) Mun mielipide on että antaa pissata sänkyyn, suojaa vaan patjan muovilla. Jonkun aikaa tulee lakanapyykkiä, mutta helpottaa pian. Mutta että vaippa 5-vuotiaalla, johan sitä kaverit alkaa kohta kiusaamaan...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2005 klo 18:38 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2005 klo 14:37 vieras kirjoitti:

Yökastelu ei kylläkään johdu mistään laiskuudesta!!!! Se on ikävä ongelma vanhemmille ja itse kastelijalle! Voi tietty vaippaakin käyttää, kastelu loppuu ku elimistö on siihen kypsä.Ja kyllä ne neuvolassakin sanoo et voi aivan hyvin herättääkin yöllä.Sehän voi jopa kypsyttää heräämään pissin tunteeseen( minun mielipide)

Niin, no nyt ei kai ollutkaan kyse yökastelusta! Sehän on enemmän tai vähemmän joka öistä. Vaan nyt on kyse siitä, että 5-v pissaa sänkyynsä vaan harvoin ja siksi tuleekin mieleen, että josko kuitenkin tiedostaa pissahädän, mutta on vaan niin paljon mukavampaa kääntää kylkeä ja jatkaa makoisia unia ja pissiä vaippaan kuin lähteä sinne vessaan asti. Vaippa, varsinkin kertakäyttöinen, joka on pintakuiva, on sen verran mukava, että kerrankos sinne pissii ja jatkaa uniaan. Siksi mielestäni vois ihan hyvin kokeilla jättää se vaippa pois. Ehkä sitten huomaa, että vessa on kuitenkin yölläkin se ykkösvaihtoehto tarpeiden tekemiseen.

Mulla on 6-vuotias poika, joka kastelee yöllä silloin tällöin (esim kolmen viime kuukauden aikana yhteensä 4 kertaa). Perinnöllinen rasitus löytyy... Minä en poikaa herättele öisin. Joskus yritin, mutta on niin sikeäuninen, että ei kyllä tajua pissata. Vanhemmat sisaruksensa pissasivat, kun heidät vei vessaan ja sanoi, että pissaa nyt. Joskus 5-vuotiaana poika oli kyllä sitä mieltä, että on kivempi pitää vaippaa yöllä kuin herätä märästä sängystä, vaikka kastelua ei hänelläkään joka yö sattunut. Poikaa ei kyllä koskaan kaverit ole vaipasta kiusanneet, mistä ne kaverit edes tietäisivät, että hänellä yövaippaa niin kauan käytettiin? Nyt systeemi on se, että jos pissa tulee, poika käy sanomassa minulle, jolloin minä sängystä sanon hänelle, että menee suihkuun. Peseytyy täysin omatoimisesti ja hakee puhtaat vaatteet. Sitten poika tuleekin meidän sänkyyn nukkumaan (huom! sinne saa tulla muutoinkin, ei pelkästään kasteltuaan, vaan eipä noita lapsia siellä näy) ja aamulla kun herään siivoan sängyn. Toimii hyvin. Minä saan yöuneni eikä poikakaan nuku pissan keskellä. Näin on tehty jostain vajaasta 6 vuoden iästä alkaen.