Lapsen hankkiminen yksin/ilman parisuhdetta. Keskustelua, mielipiteitä kokemuksia. :)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26884478:
No käytännön asiathan ovat asia erikseen. Eikö tässä nyt puhuttu eettisestä näkökulmasta ja lapsen parhaasta, eikä adoptiosäädöksistä ja hakuprosessista.
Adoptiosäädöksissä nimenomaan pyritään huomioimaan lapsen paras.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26884492]Toistan, siittiöiden räiskäisy kuppiin tai kohtuun ei tee miehestä isää. Korkeintaan sperman luovuttajan.[/QUOTE]

Tekeehän, se tekee miehestä BIOLOGISEN ISÄN. Nih!
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";26884486]Siis oikeasti, mitä helvettiä sinä horiset? Adoptiovanhemmistahan tulee vanhemmat, isä ja äiti sille adoptiolapselleen. Sinkusta tulee äiti, joka ei halua lapselle isää antaa.[/QUOTE]

Eli kuka siitä lapsen elämästä on poistettu?
 
"noh"
[QUOTE="vieras";26884469]En ymmärrä tätä yhtään, sori vaan. Adoptiossa biologiset vanhemmat hylkäävät oman lapsensa. Jos sinkku sitten adoptoi niin parempihan se on kuin orpona mennä eteenpäin, mutta kyllä adoptiolapsellekin soisi molemmat vanhemmat mieluummin.[/QUOTE]

Näinpä. Ja tässä kun vertailussa ei ollut sinkun adoptoima lapsi. Vaan biologisesti hankittu "koska on pakko saada oma lapsi".

Mutta toisille lienee hieman hakalaa ymmärtää mitä eroa on lapsella jonka vanhemmat ovat antaneet tieten tahtoen pois. Ja lapsella jonka äiti haluaa tuoda itsekeskeisyydessään yksin tähän maailmaan vain sen lisääntymispakon vuoksi.

Suomessa on iso määrä lapsia jotka tarvitsisivat mm. sijaisäitiä. He ovat jo syntyneet tähän maailmaan ja tarvitsisivat apua jos omista vanhemmista ei siihen ole. Miksi nämä "epätoivoiset" sinkut eivät voisi rakkautta ja energiaa antamaan näille lapsille? Niillä lapsilla on sille tarve ja toisaalta tuollainenkin suhde, vaikkakin toisen ihmisen lapseen, on taatusti antava ja ennen kaikkea siinä todellakin tuntea itsensä tärkeäksi. Koska sitä todellakin on.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26884523:
Eli kuka siitä lapsen elämästä on poistettu?
Mikä ihmeen fiksaatio sulla on POISTAMISESTA. Ei nyt puhuta mistään poistamisesta, vaan lapsen hankkimisesta yksin/ilman parisuhdetta. Keskity asiaan, äläkä jauha sontaa.
 
"jeps"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26884523:
Eli kuka siitä lapsen elämästä on poistettu?
Eihän siltä lapselta ole ketään poistettu. Vaan biologiset vanhemmat ovat itse poistuneet.

mutta sinkkuäiti tietoisesti poistaa lapsen isän lapsen elämästä. Jo hedelmöityshetkellä tekee tämän päätöksen lapsen puolesta.

Kuinka paljon rautalankaa tarttee vielä vääntää.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";26884501]Kysehän oli lapsen hankkimisesta ilman parisuhdetta, ei mistään POISTAMISESTA. Takerrut ihan ihmeasioihin silloin, kun sun pointit alkaa ontua... Ei yksin adoptoiminen ole väärin, mutta ei se paras mahdollinen tilanne lapselle ole.[/QUOTE]

Minä en ottanut sitä poistamista esiin, vaan minulle tässä sanottiin, että sinkku tekee väärin siinä, että hän tahtoo tietoisesti POISTAA isän lapsen elämästä, vaikkei hän olisi ketään lapsensa elämästä pois potkinutkaan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26884548:
Minä en ottanut sitä poistamista esiin, vaan minulle tässä sanottiin, että sinkku tekee väärin siinä, että hän tahtoo tietoisesti POISTAA isän lapsen elämästä, vaikkei hän olisi ketään lapsensa elämästä pois potkinutkaan.
No, koeta päästä sen asian yli, koska kyse ei ole mistään poistamisesta. Kyse on siitä, ettei haluta sille lapselle isää antaa.
 
säpäle harmaana
Siis minun mielestäni poistaminen on sitä, että joku otetaan pois. Jos sinulla on kaksi omenaa ja joku ottaa siitä toisen, sinulta on poistettu toinen omena. Jos taas sinulla on alunperin vain yksi omena, sinulta ei ole kyllä poistettu yhtään omenaa, vaikka kaverin kädessä olisikin ollut alunperin kaksi omenaa. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Mörköäiti
"vieras"
[QUOTE="vieras";26884421]Ai ihanko totta? Kerroppas missä sellainen kulttuuri on! :D[/QUOTE]

No vaikkapa Pohjois-Amerikassa cherokeet ja monet muut intiaaniheimot. Matrilineaarisissa kulttuureissa ylipäätään siskon lapset olivat järjestyksessä tärkeämmät kuin omat, jälkimmäiset kun kuuluvat äitinäs perheeseen johon lasten isä ei kuulu.
 
  • Tykkää
Reactions: Mörköäiti
"vieras"
[QUOTE="vieras";26884567]No vaikkapa Pohjois-Amerikassa cherokeet ja monet muut intiaaniheimot. Matrilineaarisissa kulttuureissa ylipäätään siskon lapset olivat järjestyksessä tärkeämmät kuin omat, jälkimmäiset kun kuuluvat äitinäs perheeseen johon lasten isä ei kuulu.[/QUOTE]

Ahaa, mielenkiintoista. Pitäiskö meidänkin muuttaa telttaan ja alkaa elää alkukantaisesti sitten? Sekö olis hieno juttu? :)
 
"vieras"
[QUOTE="noh";26884529]Näinpä. Ja tässä kun vertailussa ei ollut sinkun adoptoima lapsi. Vaan biologisesti hankittu "koska on pakko saada oma lapsi".

Mutta toisille lienee hieman hakalaa ymmärtää mitä eroa on lapsella jonka vanhemmat ovat antaneet tieten tahtoen pois. Ja lapsella jonka äiti haluaa tuoda itsekeskeisyydessään yksin tähän maailmaan vain sen lisääntymispakon vuoksi.

Suomessa on iso määrä lapsia jotka tarvitsisivat mm. sijaisäitiä. He ovat jo syntyneet tähän maailmaan ja tarvitsisivat apua jos omista vanhemmista ei siihen ole. Miksi nämä "epätoivoiset" sinkut eivät voisi rakkautta ja energiaa antamaan näille lapsille? Niillä lapsilla on sille tarve ja toisaalta tuollainenkin suhde, vaikkakin toisen ihmisen lapseen, on taatusti antava ja ennen kaikkea siinä todellakin tuntea itsensä tärkeäksi. Koska sitä todellakin on.[/QUOTE]

Miksei tätä samaa voi sitten soveltaa lapsettomiin pariskuntiin? Sen sijaan, että kävisivät vuosien ajan turhissa hedelmöityishoidoissa, he voisivat myös antaa kodin näille mainitsemillesi suomalaisille lapsille.
 
"jjj"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26884565:
Siis minun mielestäni poistaminen on sitä, että joku otetaan pois. Jos sinulla on kaksi omenaa ja joku ottaa siitä toisen, sinulta on poistettu toinen omena. Jos taas sinulla on alunperin vain yksi omena, sinulta ei ole kyllä poistettu yhtään omenaa, vaikka kaverin kädessä olisikin ollut alunperin kaksi omenaa. :D
Edeleen on poistanut. On kieltänyt lapselta isän joka on kuitenkin olemassa. Yksi omena ei lisäänny yksin. koskaan..
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";26884580]Ahaa, mielenkiintoista. Pitäiskö meidänkin muuttaa telttaan ja alkaa elää alkukantaisesti sitten? Sekö olis hieno juttu? :)[/QUOTE]

Ei, vaan pointti oli ehkä se, että asioita voisi joskus ajatella vähän muistakin näkökulmista. Se on ihan mielenkiintoista, kokeilepas joskus.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26884580]Ahaa, mielenkiintoista. Pitäiskö meidänkin muuttaa telttaan ja alkaa elää alkukantaisesti sitten? Sekö olis hieno juttu? :)[/QUOTE]

Voisitko edes yrittää olla vähemmän rasistinen? Ei nykyajan länsimainen kulttuuri ole mikään sädekehässään loistava voittaja, johon verrattuna kaikki muut ovat alkukantaisia ja huonoja.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26884580]Ahaa, mielenkiintoista. Pitäiskö meidänkin muuttaa telttaan ja alkaa elää alkukantaisesti sitten? Sekö olis hieno juttu? :)[/QUOTE]

Ahaa, mielenkiintoista. Oletit vastauksen olevan valkoihoinen kulttuuri.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26884548:
Minä en ottanut sitä poistamista esiin, vaan minulle tässä sanottiin, että sinkku tekee väärin siinä, että hän tahtoo tietoisesti POISTAA isän lapsen elämästä, vaikkei hän olisi ketään lapsensa elämästä pois potkinutkaan.
Eikö?
 
säpäle harmaana
[QUOTE="jjj";26884611]Edeleen on poistanut. On kieltänyt lapselta isän joka on kuitenkin olemassa. Yksi omena ei lisäänny yksin. koskaan..[/QUOTE]

Siis jos Tepolle on annettu kaksi omenaa ja sinulle vain yksi, olet sitä mieltä, että sinulta on poistettu yksi omena? Okei, ja sitten ihmetellään minun logiikkaani :D
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";26884630]Eikö?[/QUOTE]

No niin ja taas mennään.. Kenet hän siis poisti? Jos puhutaan edelleen siitä adoptiosta. Sen Markun sieltä lähipubista, jonka kanssa hän ei halunnut perustaa perhettä?
 
"jeps"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26884613:
Ei, vaan pointti oli ehkä se, että asioita voisi joskus ajatella vähän muistakin näkökulmista. Se on ihan mielenkiintoista, kokeilepas joskus.
Ajattelen asiaa miten tahansa. Lapsella on oikeus biologisiin vanhempiin, ellei vanhemat itse hylkää lastaan. Jos isä itse päättä lähteä lapsen elämästä - ok. Jos äiti päättää lähteä. Ok. Mutta jos äiti päättää lapsen puolesta onko hänellä isä vai ei, vaan toteuttaaksen omaa päämääräänsä. Ei ok.

Toisessa kultuurissa eletään toisellalailla. Totta. ME emme elä siinä toisessa kultuurissa vaan omassamme. Jossa perhekeskeisyys on yksi osa. Voidaanah me tuoda tänne moniavioisuus, naisten pieksentä ymym ominaisuudet myös ja pyytää niitä ymmärtämään "koska jossain ihmiset voi paremmin noin".
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26884583]Ja biologista isää tärkeämpää henkilöä ei lapsen elämässä voi olla, niinkö?[/QUOTE]

Ei kyse ollut siitä, kyse oli siitä että jokaisella lapsella on olemassa biologinen isä ja biologinen äiti, ei pelkkä sperman ja munasolun luovuttaja.
 
"vieras"
[QUOTE="jeps";26884656]Ajattelen asiaa miten tahansa. Lapsella on oikeus biologisiin vanhempiin, ellei vanhemat itse hylkää lastaan. Jos isä itse päättä lähteä lapsen elämästä - ok. Jos äiti päättää lähteä. Ok. Mutta jos äiti päättää lapsen puolesta onko hänellä isä vai ei, vaan toteuttaaksen omaa päämääräänsä. Ei ok.

Toisessa kultuurissa eletään toisellalailla. Totta. ME emme elä siinä toisessa kultuurissa vaan omassamme. Jossa perhekeskeisyys on yksi osa. Voidaanah me tuoda tänne moniavioisuus, naisten pieksentä ymym ominaisuudet myös ja pyytää niitä ymmärtämään "koska jossain ihmiset voi paremmin noin".[/QUOTE]

Tämä on taas tätä samaa naurettavaa "jos hyväksymme kahden miehen tai naisen välisen avioliiton, meidän on pakko kohta hyväksyä ihmisen ja eläimen välinen avioliitto" argumentointia.
 
  • Tykkää
Reactions: nokkimus
"vieras"
[QUOTE="vieras";26884614]Voisitko edes yrittää olla vähemmän rasistinen? Ei nykyajan länsimainen kulttuuri ole mikään sädekehässään loistava voittaja, johon verrattuna kaikki muut ovat alkukantaisia ja huonoja.[/QUOTE]

En minä ole rasisti, minä asun suomalaisessa kaupungissa ja olen syntynyt suomalaiseen kulttuuriin. Olisi hyvin outoa, jos noudattaisin yhtäkkiä cherokee-intiaanien elämäntyyliä, jos mulla ei mitään sidoksia sinne ole. Sanallakaan en maininnut, että heidän kulttuurinsa olisi millään tavalla huono, mutta meidän kulttuuriin verrattuna on alkukantaista asua teltoissa. Alkukantaista siten, että ensin mekin asuimme teltoissa, mutta kehityksen kehittyessä alettiin jossain vaiheessa asua taloissa. Huomaatko, mitä ajan takaa?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26884658]Ei kyse ollut siitä, kyse oli siitä että jokaisella lapsella on olemassa biologinen isä ja biologinen äiti, ei pelkkä sperman ja munasolun luovuttaja.[/QUOTE]

No entä sitten? Mikä tekee siitä biologiasta niin tavattoman tärkeää pakkomielteeseen asti? Ulkomailta adoptoidut lapsetkin pitäisi kai tuon logiikan mukaan jättää kotimaahansa, siellähän heillä on biologiset vanhemmat.
 

Yhteistyössä