Lapsen hankkiminen yksin/ilman parisuhdetta. Keskustelua, mielipiteitä kokemuksia. :)

[QUOTE="yks vaan";26886510]
Mörköäiti, pakko kysyä sinulta: Mistiä tiedät tuon Kiinan Lugu-järven heimon? Tarkoitatko Mosuo-heimolaisia?
Minua kiinnostaa siksi, koska itse olen käynyt tuossa kylässä :)[/QUOTE]

Kiinnostavaa! Kuulisin itse asiassa siitä lisää. En muista enää heimon nimeä, mutta veikkaan, että on kyse juuri tuosta Mosuo-heimosta. Tiedän siitä lähinnä lehtijuttujen ja sen dokumentin perusteella (muistelen, että siitä olisi ollut jossain kirjassakin, mutta en ole varma). Tosi kauan sitten luin siitä ja se jäi mieleen - juuri siksi, että erilaisena järjestelmänä se osoittaa jopa perhemallin olevan ainakin osittain kulttuurisidonnainen. Olisi ihan kiinnostavaa käydä itsekin paikan päällä joskus.

Millainen paikka se sinun mielestäsi oli? Ja miksi olit siellä? Kuulisin kyllä mielelläni siitä jotain, sekä kylästä että matkastasi. Miten sinne muuten pääsee ja missä siellä voi yöpyä, vai pitääkö sinne tehdä erillinen päivämatka jostain muualta?
 
"vieras"
Itsekkyyttäni.

Ajattelin, että katuisin aborttia myöhemmin ja etenkin sitten, jos joskus olisin tilanteessa, jossa kovasti haluaisin lapsen, muttei se jostain syystä olisi mahdollista.
Eli ajattelin jotenkin niin, että raskaus oli minulle kuin joku "lahja" joka minun pitäisi ottaa vastaan.
En silloin oikeastaan ajatellut asiaa lapsen parasta katsoen muuten kuin materialistisesta näkökulmasta ja omien valmiuksien (ja niiden kehittämisen halun) kannalta.
Mistä muusta syystä kuin itsekkyydestä (biologisia) lapsia hankitaan?
 
[QUOTE="vieras";26886627]Mistä muusta syystä kuin itsekkyydestä (biologisia) lapsia hankitaan?[/QUOTE]

No eihän niitä muusta syystä hankita, ts.perimmäinen syy on aina itsekkyys eri muodoissa, mut kyllä sitä itsekkyyttä on mun mielestä eri asteista.
Erityisen itsekästä se on silloin, jos ei kykene huolehtimaan edes itsestään (päihdeongelmaiset ym) tai esimerkiksi silloin, kun lapsella ei ole isää tms.
Näissä asioissa on paljon hienoisia sävyeroja monista asioista riippuen.
 
"vieras"
No eihän niitä muusta syystä hankita, ts.perimmäinen syy on aina itsekkyys eri muodoissa, mut kyllä sitä itsekkyyttä on mun mielestä eri asteista.
Erityisen itsekästä se on silloin, jos ei kykene huolehtimaan edes itsestään (päihdeongelmaiset ym) tai esimerkiksi silloin, kun lapsella ei ole isää tms.
Näissä asioissa on paljon hienoisia sävyeroja monista asioista riippuen.
Etkö pidä itseäsi riittävän kyvykkäänä tarjoamaan lapsellesi hyvän ja tasapainoisen elämän yksinkin? Mielestäsi lastasi odottaa huono ja turvaton elämä?
 
[QUOTE="vieras";26886750]Etkö pidä itseäsi riittävän kyvykkäänä tarjoamaan lapsellesi hyvän ja tasapainoisen elämän yksinkin? Mielestäsi lastasi odottaa huono ja turvaton elämä?[/QUOTE]

En mä niin ajattele, vaikka tiedostan toki puutteeni ja puutteet lapsen elämässä.
 
"yks vaan"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26886623:
Kiinnostavaa! Kuulisin itse asiassa siitä lisää. En muista enää heimon nimeä, mutta veikkaan, että on kyse juuri tuosta Mosuo-heimosta. Tiedän siitä lähinnä lehtijuttujen ja sen dokumentin perusteella (muistelen, että siitä olisi ollut jossain kirjassakin, mutta en ole varma). Tosi kauan sitten luin siitä ja se jäi mieleen - juuri siksi, että erilaisena järjestelmänä se osoittaa jopa perhemallin olevan ainakin osittain kulttuurisidonnainen. Olisi ihan kiinnostavaa käydä itsekin paikan päällä joskus.

Millainen paikka se sinun mielestäsi oli? Ja miksi olit siellä? Kuulisin kyllä mielelläni siitä jotain, sekä kylästä että matkastasi. Miten sinne muuten pääsee ja missä siellä voi yöpyä, vai pitääkö sinne tehdä erillinen päivämatka jostain muualta?
Olin siellä päin Kiinaa ihan turistina vuonna 2006. Tapasin suomalaisia, jotka töiden takia ovat pitempään asuneet Kiinassa, ja osaavat kielen aika hyvin.
Koska minua kiinnostivat nuo adoptioasiat, vierailin myös lastenkodeissa.
Lugu-järvelle teimme parin muun suomalaisen kanssa retken juurikin sen vuoksi, että siellä eli (ainakin silloin oli) Kiinan ainut matriarkaalinen eli naisten halllinnoima kansanheimo.
Kiinassa noita värikkäitä vähemmistöheimoja on kymmeniä ja kymmeniä.

Matkustimme Lugu-järvelle kiinalaisilla busseilla läheisestä isommasta kaupungista.
Matkat ovat välillä hurjia, matkalla on maanvyörymiä ja tiet mutkittelevat vuoristossa. Yövyimme yhden yön verran tuolla.
Muistan kylästä, että se oli tosiaan järven rannalla. Kävimme läheisessä saaressa jossakin temppelissä. Pääsimme myös vierailulle paikalliseen kotiin, johon eräs nainen meidät vei. Kiitos näiden kiinan kieltä taitavien suomituttavieni.
Iso kuivattu sika oli kunniapaikalla tuossa erittäin siistissä kodissa.
Yövyimme hirsihotellissa. Oli yllätys nähdä siinä pienessä kylässä hirsirakennuksia, kun maja-asumukset olivat ihan eri aineksista...
Söimme jotakin hyvää, kuuluisaa paikallista kalaa. Missään en ole nähnyt niin isoja sammakoita kuin siellä. Sammakot siis vain odottivat verkossa, että joku ruokailija tilaa niitä syödäkseen. Mosuo-heimolaisten kansallisasut ovat kauniita; naisten asuissa on valkoista ja pinkkiä, ja niihin kuuluu koruja. Mosuot tekevät taitavasti myös erilaisia käsitöitä.

Valitettavasti muistan tosi vähän faktoja tuon mosuo-heimon kulttuuriin liittyvistä tavoista. Sen muistan, että naiset siellä "määräsivät", ja että perhekäsitys oli tosiaan jotenkin erilainen, laajempi kuin meillä. Muistaakseni miehet jotenkin kiersivät talosta taloon...jos muistan oikein. Harmi, kun muistan tuosta paikasta vain epäolennaisia asioita. Nämä fiksummat Suomi-tuttavani osaisivat kertoa paljon enemmän faktaa mosuo-kulttuurista.

Erittäin mielenkiintoista oli tietysti käydä tuossa paikassa.
Suosittelen Kiinan pieniä kyliä muutenkin vierailukohteiksi!
Vähemmistöheimot käyttävät pienissä kylissä värikkäitä kansallisasujaan, ja vastaan tulee takuulla todella paljon mielenkiintoisia asioita.
Varsinkin, jos pitää silmät auki ja pääsee kontaktiin paikallisten ihmisten kanssa.

Suosittelisin kuitenkin, että saisit "oppaaksi" jonkun kiinan kielen taitoisen, joka on asunut maassa pitempään. Kaikkien käytännön asioiden kannalta. Englantia puhuvat syrjemmillä seuduilla huonosti. (En tiedä, onko viime vuosina tilanne muuttunut).
 
  • Tykkää
Reactions: Mörköäiti
[QUOTE="vieras";26884107]Sen on sitä, että haluaa tarjota lapselleen kaikkein parasta; parhaat vanhemmat. Sinkkunahan sitä ei tee.[/QUOTE]

Muissa lapsenhoitoon ja kasvatukseen liittyvissä asioissa tämä sama ei päde? Kaikessa ei voi mennä ideaalien mukaan.
 
[QUOTE="vieras";26887130]Ymmärsin sitten väärin, kun luulin, että sinusta se ei ole hyvä asia hankkia lasta yksin. My bad.[/QUOTE]

"Ei ole kovin ideaalia hankkia tietoisesti isätöntä lasta" on hieman eri asia kuin "yksin lapsen hankkiva ei voi tarjota lapselleen hyvää ja tasapainoista lapsuutta".

Voihan sen toki noinkin tulkita, vaikka tuossa pari sivua sitten kirjoitinkin, etten epäile sitä, etteikö lapsi voisi saada onnellista ja hyvää elämää ilman isääkin.
 
Miksi vanhemmilla on oikeus erota mistä syystä tahansa? Tutkimusten mukaanhan lapset ovat onnellisempia, kun vanhemmat ovat yhdessä, jos siihen ei liity riitelyä, väkivaltaa, alkoholismia tms. Avioerokin on lapselle aina pienempi tai suurempi kriisi. Miksi se on oikeutettua? Miksi siinä saa ajatella enemmän omaa kuin lastensa onnellisuutta?
 
[QUOTE="yks vaan";26886991]Olin siellä päin Kiinaa ihan turistina vuonna 2006. Tapasin suomalaisia, jotka töiden takia ovat pitempään asuneet Kiinassa, ja osaavat kielen aika hyvin.
Koska minua kiinnostivat nuo adoptioasiat, vierailin myös lastenkodeissa.
Lugu-järvelle teimme parin muun suomalaisen kanssa retken juurikin sen vuoksi, että siellä eli (ainakin silloin oli) Kiinan ainut matriarkaalinen eli naisten halllinnoima kansanheimo.
Kiinassa noita värikkäitä vähemmistöheimoja on kymmeniä ja kymmeniä.

Matkustimme Lugu-järvelle kiinalaisilla busseilla läheisestä isommasta kaupungista.
Matkat ovat välillä hurjia, matkalla on maanvyörymiä ja tiet mutkittelevat vuoristossa. Yövyimme yhden yön verran tuolla.
Muistan kylästä, että se oli tosiaan järven rannalla. Kävimme läheisessä saaressa jossakin temppelissä. Pääsimme myös vierailulle paikalliseen kotiin, johon eräs nainen meidät vei. Kiitos näiden kiinan kieltä taitavien suomituttavieni.
Iso kuivattu sika oli kunniapaikalla tuossa erittäin siistissä kodissa.
Yövyimme hirsihotellissa. Oli yllätys nähdä siinä pienessä kylässä hirsirakennuksia, kun maja-asumukset olivat ihan eri aineksista...
Söimme jotakin hyvää, kuuluisaa paikallista kalaa. Missään en ole nähnyt niin isoja sammakoita kuin siellä. Sammakot siis vain odottivat verkossa, että joku ruokailija tilaa niitä syödäkseen. Mosuo-heimolaisten kansallisasut ovat kauniita; naisten asuissa on valkoista ja pinkkiä, ja niihin kuuluu koruja. Mosuot tekevät taitavasti myös erilaisia käsitöitä.

Valitettavasti muistan tosi vähän faktoja tuon mosuo-heimon kulttuuriin liittyvistä tavoista. Sen muistan, että naiset siellä "määräsivät", ja että perhekäsitys oli tosiaan jotenkin erilainen, laajempi kuin meillä. Muistaakseni miehet jotenkin kiersivät talosta taloon...jos muistan oikein. Harmi, kun muistan tuosta paikasta vain epäolennaisia asioita. Nämä fiksummat Suomi-tuttavani osaisivat kertoa paljon enemmän faktaa mosuo-kulttuurista.

Erittäin mielenkiintoista oli tietysti käydä tuossa paikassa.
Suosittelen Kiinan pieniä kyliä muutenkin vierailukohteiksi!
Vähemmistöheimot käyttävät pienissä kylissä värikkäitä kansallisasujaan, ja vastaan tulee takuulla todella paljon mielenkiintoisia asioita.
Varsinkin, jos pitää silmät auki ja pääsee kontaktiin paikallisten ihmisten kanssa.

Suosittelisin kuitenkin, että saisit "oppaaksi" jonkun kiinan kielen taitoisen, joka on asunut maassa pitempään. Kaikkien käytännön asioiden kannalta. Englantia puhuvat syrjemmillä seuduilla huonosti. (En tiedä, onko viime vuosina tilanne muuttunut).[/QUOTE]

Tosi mielenkiintoista kyllä. Aika hienoa päästä näkemään noin erilaisia ja tavallaan harvinaisia paikkoja! Toivottavasti pääsen joskus itsekin. (Tai no, pääsen tietysti jos suunnittelen matkan ja lähden jne...)

Joo, kyllä tuo on takuulla sama heimo, josta olen lukenut. Siinä Hesarin jutussa oli, että miehet käyvät vierailemassa naisten luona, ja näistä suhteista syntyvät lapset pitävät enoja "isähahmoina". Miehen asema oli ainakin Hesarin jutussa esitetty aika huonoksi tai ainakin irtonaiseksi. Mutta lehtijuttu on tosiaan vain pintaraapaisu. Yritin googlata sitä kirjaa, mutta en löytänyt - mielestäni jokin kirja tuohon heimoon liittyen on julkaistu, mutta en muista oliko se tietokirja vai romaani.

Juuri tuollaisissa, erilaisissa paikoissahan sitä pitäisi matkoilla käydä. Ja olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon ja millaisia muita vastaavanlaisia kulttuureja on olemassa ja miten niissä perhe, parisuhde, yms. käsitetään. Joissain paikoissahan on jopa sukupuolikäsitys erilainen - jossain kulttuurissa oli naisen ja miehen lisäksi kolmaskin sukupuoli.
 
"vieras"
"Ei ole kovin ideaalia hankkia tietoisesti isätöntä lasta" on hieman eri asia kuin "yksin lapsen hankkiva ei voi tarjota lapselleen hyvää ja tasapainoista lapsuutta".

Voihan sen toki noinkin tulkita, vaikka tuossa pari sivua sitten kirjoitinkin, etten epäile sitä, etteikö lapsi voisi saada onnellista ja hyvää elämää ilman isääkin.
Et kykene ymmärtämään eikä sinusta ole ideaali tilanne, vaikka itse olet toiminut juuri niin ja mielestäsi lapsella ei ole mitään hätää yhden vanhemman perheessä jo ihan oman kokemuksesi perusteella :) Vähän hämmentävää, mutta näillä mennään.
 
[QUOTE="vieras";26887203]Et kykene ymmärtämään eikä sinusta ole ideaali tilanne, vaikka itse olet toiminut juuri niin ja mielestäsi lapsella ei ole mitään hätää yhden vanhemman perheessä jo ihan oman kokemuksesi perusteella :) Vähän hämmentävää, mutta näillä mennään.[/QUOTE]

Mikä tuossa hämmentää? Ja missä olen kirjoittanut, ettei lapsella ole mitään hätää yhden vanhemman perheessä jo ihan oman kokemukseni perusteella?

Luuletko, ettei omia valintoja voi pitää miltään kannalta huonoina vai miksi tuo "vaikka olet itse toiminut juuri niin"?
 
"vieras"
Mikä tuossa hämmentää? Ja missä olen kirjoittanut, ettei lapsella ole mitään hätää yhden vanhemman perheessä jo ihan oman kokemukseni perusteella?

Luuletko, ettei omia valintoja voi pitää miltään kannalta huonoina vai miksi tuo "vaikka olet itse toiminut juuri niin"?
Siinä, kun sanot, että mielestäsi tarjoat lapsellesi hyvän lapsuuden, etkä edes ole mikään poikkeus. Mutta silti et ymmärrä, miksi kukaan toimii niin.

Miten se valinta siis on osoittautunut huonoksi?
 
"yks vaan"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26887180:
Tosi mielenkiintoista kyllä. Aika hienoa päästä näkemään noin erilaisia ja tavallaan harvinaisia paikkoja! Toivottavasti pääsen joskus itsekin. (Tai no, pääsen tietysti jos suunnittelen matkan ja lähden jne...)

Joo, kyllä tuo on takuulla sama heimo, josta olen lukenut. Siinä Hesarin jutussa oli, että miehet käyvät vierailemassa naisten luona, ja näistä suhteista syntyvät lapset pitävät enoja "isähahmoina". Miehen asema oli ainakin Hesarin jutussa esitetty aika huonoksi tai ainakin irtonaiseksi. Mutta lehtijuttu on tosiaan vain pintaraapaisu. Yritin googlata sitä kirjaa, mutta en löytänyt - mielestäni jokin kirja tuohon heimoon liittyen on julkaistu, mutta en muista oliko se tietokirja vai romaani.

Juuri tuollaisissa, erilaisissa paikoissahan sitä pitäisi matkoilla käydä. Ja olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon ja millaisia muita vastaavanlaisia kulttuureja on olemassa ja miten niissä perhe, parisuhde, yms. käsitetään. Joissain paikoissahan on jopa sukupuolikäsitys erilainen - jossain kulttuurissa oli naisen ja miehen lisäksi kolmaskin sukupuoli.
Juu, tuon enojutun muistan!
Jos googlaa esim "Walking Marriage of Mosuo People" saat jotakin juttuja ja kuvia netistä.
Kirjasta en osaa sanoa, mutta kiinnostaisi kyllä itseänikin lukea, jos sellaisen käsiin saisi.
Olen aivan samaa mieltä kanssasi siitä, että erilaiset kulttuurit sekä niiden tavat, rakenteet ja sosiaaliset kuviot ovat todella kiehtovia.
Joissakin todellisuuspohjaisissa elämänkeroissa kerrotaan sivulauseissa paljon myös tämmöistä kulttuuritietoa.
Kielen tutkijat osaavat myös usein kertoa syvällisempiä asioita eri kulttuureista,
koska paikallinen kieli sisältää niin paljon informaatiota kyseisen kansanryhmän hierarkioista ym.

Aina kun nämä tulevat puheeki, alkaa tehdä mieli matkustaa johonkin kauas alkuperäiskansojen pariin...seikkailuvietit heräävät :) Ja jonkinmoinen uteliaisuus.
 
  • Tykkää
Reactions: Mörköäiti
[QUOTE="vieras";26887282]Siinä, kun sanot, että mielestäsi tarjoat lapsellesi hyvän lapsuuden, etkä edes ole mikään poikkeus. Mutta silti et ymmärrä, miksi kukaan toimii niin.

Miten se valinta siis on osoittautunut huonoksi?[/QUOTE]


Tulkitset nyt omiasi. :D

Itse kysyit, odottaako lastani mielestäni huono ja turvaton elämä, johon vastasin, etten ajattele niin.
Ja tuohon edelliseen viestiin kirjoitin, etteikö omia valintoja voisi pitää miltään kannalta huonoina.
Onhan tässä minunkin valinnassani kaksi huonoa puolta; minun opiskeluni ja siitä johtuva taloudellinen niukkuus sekä lapsen sosiaalinen ja psykologinen isättömyys.
Enkä mä näe hyvänä asiana sitä, että tietoisesti hankitaan isätön lapsi, vaikka en sitä varsinaisesti tuomitsekaan, ei mua niin paljon kiinnosta toisten valinnat.
Mielipidettähän tässä ketjussa kysyttiin.
 
"vieras"
Tulkitset nyt omiasi. :D

Itse kysyit, odottaako lastani mielestäni huono ja turvaton elämä, johon vastasin, etten ajattele niin.
Ja tuohon edelliseen viestiin kirjoitin, etteikö omia valintoja voisi pitää miltään kannalta huonoina.
Onhan tässä minunkin valinnassani kaksi huonoa puolta; minun opiskeluni ja siitä johtuva taloudellinen niukkuus sekä lapsen sosiaalinen ja psykologinen isättömyys.
Enkä mä näe hyvänä asiana sitä, että tietoisesti hankitaan isätön lapsi, vaikka en sitä varsinaisesti tuomitsekaan, ei mua niin paljon kiinnosta toisten valinnat.
Mielipidettähän tässä ketjussa kysyttiin.
Oletko tehnyt siis huonon valinnan vai et?

Onko lapsellasi huono ja turvaton elämä?
 
[QUOTE="vieras";26887384]Oletko tehnyt siis huonon valinnan vai et?

Onko lapsellasi huono ja turvaton elämä?[/QUOTE]

Mitä sä nyt jankkaat?

Kirjoitin jo aiemmin, että valinnassani on huonotkin puolet, lapsen kannalta katsottuna.
Senkin kirjoitin, etten ajattele, etteikö yhden vanhemman perheessä kasvavalla lapsella voisi myös olla hyvä ja onnellinen elämä.

En mä ole missään kirjoittanut, että yksinhuoltajan lapsella olisi automaattisesti huono ja turvaton elämä, tai edes sinne päinkään.
 
"vieras"
Mitä sä nyt jankkaat?

Kirjoitin jo aiemmin, että valinnassani on huonotkin puolet, lapsen kannalta katsottuna.
Senkin kirjoitin, etten ajattele, etteikö yhden vanhemman perheessä kasvavalla lapsella voisi myös olla hyvä ja onnellinen elämä.

En mä ole missään kirjoittanut, että yksinhuoltajan lapsella olisi automaattisesti huono ja turvaton elämä, tai edes sinne päinkään.
Älä nyt siihen synnytä, sinkkukin vielä.

Kaikissa valinnoissa on huonot puolensa, jos siihen mennään.

Sinä itse puhut ristiriitaisesti. Et ymmärrä naista, joka haluaa lapsen yksin. Sinusta se ei ole ideaali tilanne. Ja samaan aikaan kerrot, että itse olet näin tehnyt, et kadu, lapsella on ihan hyvä olla, kaikki hyvin etkä ole mikään poikkeus joka vahvistaa säännön.. Tee niinkuin minä sanon, älä niinkuin minä teen? Vaikka siis et kadukaan valintaasi ja kaikki sujuu hyvin..mutta silti älä tee niinkuin minä teen.
 
[QUOTE="vieras";26887492]Älä nyt siihen synnytä, sinkkukin vielä.

Kaikissa valinnoissa on huonot puolensa, jos siihen mennään.

Sinä itse puhut ristiriitaisesti. Et ymmärrä naista, joka haluaa lapsen yksin. Sinusta se ei ole ideaali tilanne. Ja samaan aikaan kerrot, että itse olet näin tehnyt, et kadu, lapsella on ihan hyvä olla, kaikki hyvin etkä ole mikään poikkeus joka vahvistaa säännön.. Tee niinkuin minä sanon, älä niinkuin minä teen? Vaikka siis et kadukaan valintaasi ja kaikki sujuu hyvin..mutta silti älä tee niinkuin minä teen.[/QUOTE]

En mä näe mitään ristiriitaa siinä, että olen itse tehnyt sellaisen valinnan jota en pidä ideaalina.

Ja onhan minun kannalta asiat ihan hyvin enkä kadu, mutta jos mä nyt olisin siinä tilanteessa uudelleen, että mun pitäisi valita menenkö sinne aborttiin vai en, niin ajattelisin lapsen parasta ja menisin.
Tuntuu vähän hölmölle kun on itse omalla toiminnallaan aiheuttanut sille kaikista tärkeimmälle niin suuren "ristin" tai puutoksen minkälie elämään.

Mut tosiaan, näillä mennään enkä mä tietenkään saa lapseen heijastaa näitä ajatuksiani.
Täytyy toivoa, että juuri minun lapsestani tulisi sellainen yksilö jotai ei niin kamalasti kiinnosta vaikkei hänellä isää olekaan.
 

Yhteistyössä