Lapsen hankkiminen yksin/ilman parisuhdetta. Keskustelua, mielipiteitä kokemuksia. :)

"vieras"
En mä näe mitään ristiriitaa siinä, että olen itse tehnyt sellaisen valinnan jota en pidä ideaalina.

Ja onhan minun kannalta asiat ihan hyvin enkä kadu, mutta jos mä nyt olisin siinä tilanteessa uudelleen, että mun pitäisi valita menenkö sinne aborttiin vai en, niin ajattelisin lapsen parasta ja menisin.
Tuntuu vähän hölmölle kun on itse omalla toiminnallaan aiheuttanut sille kaikista tärkeimmälle niin suuren "ristin" tai puutoksen minkälie elämään.

Mut tosiaan, näillä mennään enkä mä tietenkään saa lapseen heijastaa näitä ajatuksiani.
Täytyy toivoa, että juuri minun lapsestani tulisi sellainen yksilö jotai ei niin kamalasti kiinnosta vaikkei hänellä isää olekaan.
No minähän en sinua tunne, mutta palstakirjoittelun perusteella vaikutat erittäin täyspäiseltä ja jalat maassa-äidiltä, joten minun mielestäni et ole toiminut mitenkään vastuuttomasti tai lapsesi parasta vastaan. Siksi tuntui vähän hassulta nuo ajatuksesi. Mutta kaipa meillä kaikilla on epävarmuuksia siellä täällä, varsinkin jos niihin liittyy oma lapsi.
 
[QUOTE="vieras";26887590]No minähän en sinua tunne, mutta palstakirjoittelun perusteella vaikutat erittäin täyspäiseltä ja jalat maassa-äidiltä, joten minun mielestäni et ole toiminut mitenkään vastuuttomasti tai lapsesi parasta vastaan. Siksi tuntui vähän hassulta nuo ajatuksesi. Mutta kaipa meillä kaikilla on epävarmuuksia siellä täällä, varsinkin jos niihin liittyy oma lapsi.[/QUOTE]

Niin no tietysti toimin nyt parhaani mukaan, mutta tämän elämäntilanteen syntyminenhän on seurausta omasta toilailustani.
Sitä suuremmalla syyllä jatkoa kohde täytyy vain parantaa. :D

Voihan se olla, että mun ajatukset muuttuvat ajan myötä ja nämä nykyiset ajatukset on osa jotain käsittelyprosessia mun omassa päässäni tmv.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26886913]Olet poikkeus yksin lapsen hankkivien vanhempien joukossa?[/QUOTE]

Kuulostaa virkistävältä poikkeukselta siinä mielessä, että haluaa lapselleen vain parasta. Ja siihen parhaaseen kuuluu myös se toinen vanhempi.
 
"vieras"
En mä näe mitään ristiriitaa siinä, että olen itse tehnyt sellaisen valinnan jota en pidä ideaalina.

Ja onhan minun kannalta asiat ihan hyvin enkä kadu, mutta jos mä nyt olisin siinä tilanteessa uudelleen, että mun pitäisi valita menenkö sinne aborttiin vai en, niin ajattelisin lapsen parasta ja menisin.
Tuntuu vähän hölmölle kun on itse omalla toiminnallaan aiheuttanut sille kaikista tärkeimmälle niin suuren "ristin" tai puutoksen minkälie elämään.

Mut tosiaan, näillä mennään enkä mä tietenkään saa lapseen heijastaa näitä ajatuksiani.
Täytyy toivoa, että juuri minun lapsestani tulisi sellainen yksilö jotai ei niin kamalasti kiinnosta vaikkei hänellä isää olekaan.
Siis sinun lapsellesi olisi ollut parasta, että olisit abortoinut hänet? Oletko ihan varma, että lapsesi on samaa mieltä?

Aivan uskomaton mielipide äidiltä.
 
Ja "niilläkin" on ihan yhtälaiset oikeudet omiin mielipiteisiinsä, kuin on sinullakin.
Ei kai? :whistle: Kannattaa muistaa, että silloin on turha kauheasti vetää herneitä nenään, jos joku kritisoi sellaisen henkilön omia lastenkasvatustapoja. Täällä kun yleensä ihmiset ottaa heti nokkiinsa, kun joku määrittelee, mikä on lapsen paras jossakin asiassa.
 
tytsille
Ei kai? :whistle: Kannattaa muistaa, että silloin on turha kauheasti vetää herneitä nenään, jos joku kritisoi sellaisen henkilön omia lastenkasvatustapoja. Täällä kun yleensä ihmiset ottaa heti nokkiinsa, kun joku määrittelee, mikä on lapsen paras jossakin asiassa.
No eipä sun aloituskaan kovin puoleeton ollut...asenteellisuus näkyi rivien välistä.
 
huutelija
[QUOTE="mies";26882392]
Maailma on täynä lapsia jotka tulevat huonoista kodeista ja tarvisisivat hoivaa. Miten ideaalia olisikaan jos nämä pakkomielteisest vauvakuumeilijat suuntaisivat hellyyden anto tarpeensa niille lapsille jotka tässä maailmassa jo ovat ja sitä oikeasti tarvitsisivat.[/QUOTE]

Mun ei pitäny osallistua keskusteluun mutta tähän on pakko kommentoida. Miten sinä ajattelit, että tämä toteutettaisiin? Tää on ehkä typerin ajatus ikinä. Haluan nähdä käytännön suunnitelman tämän toteuttamiseksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Mörköäiti
huutelija
[QUOTE="vieras";26882636]Samaa mieltä. On väärin, että resursseja käytetään yksin keinohedelmöitykseen haluaviin, kun lapsettomia pariskuntiakin olisi jonossa. Pariskunnat kuitenkin ovat yrittäneet luultavasti vuositolkulla raskautumista ihan luonnollisin keinoin siinä onnostumatta, joten on melko törkeää että jonoon kiilaa sellainen nainen/mies joka ei "vaan halua puolisoa" eikä siis ole edes yrittänyt raskautumista luonnollisesti....[/QUOTE]

Huom, yksin lasta puuhaavat (kuten myös naisparit) hoidetaan yksityisillä klinikoilla ja ilman kelakorvausta. Ihan siis itse kustantavat touhunsa eivätkä vie kenenkään paikkaa missään jonossa, yksityisillä klinikoilla ei sellaisia kauheasti ole.
 
huutelija
[QUOTE="vieras";26882723]Siinä on ihan faktatietoa, tutkimustietoa. Ei mun omin sanoin kerrottu tieto ole yhtä todenperäistä kuin julkaistut tutkimus aiheesta. Ja tämä siis teille, jotka väittävät ettei isättömyydestä ole lapselle haittaa, ja ettei isättömyys juuri näy lapsen elämässä.[/QUOTE]

Isättömyys tietoisena valintana on eri asia kuin isättömyys parisuhteen rikkoutumisen takia. Koska näitä, jotka ovat tarkoituksellisesti tehneet lapsen ilman parisuhdetta, on ollut olemassa suuremmissa määrin hyvin, hyvin vähän aikaa, kertovat tutkimukset lähinnä heistä, joiden isät ovat lähteneet lätkimään, kuolleet tahi jotka ovat heitetty pihalle. On aivan eri asia olla isätön isän välinpitämättömyyden takia tai alkoholin takia tai onnettomuuden takia, kuin olla isätön siksi, ettei äidillä vaan ole ollut parisuhdetta mihin lapsi tehdä.

Nyt mä lopetan, pitää mennä nukkumaankin :D
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26883007:
Tosin argumentillasi "luonto ei ole tarkoittanut asiaa niin" voitaisiin yhtä hyvin perustella, mikseivät myöskään lapsettomat pariskunnat voisi saada hedelmöityshoitoja. Mutta kun luonto ei ole mikään persoonallinen olento, joka tarkoittaa yhtään mitään. Yksin eläväkin nainen voi saada lapsen, eli ei se kovin luonnotonta ole - jos hänellä on kohtu ja toimivat munasarjat, niin luonto on "tarkoittanut" hänet potentiaaliseksi äidiksi. Luonnossa ei myöskään esiinny avioliittoja, monella eläinlajilla ei edes pysyviä parisuhteita. Myös ihmisten keskuudessa on esiintynyt ja esiintyy erilaisia perhemuotoja. Tämä nykyinen, länsimainen kahden vanhemman perustama ydinperhe on lopultakin vain yksi vaihtoehto.

Ja jos kerran yksin elävä nainen voisi sinun puolestasi hankkia lapsen irtosuhteen tai yhden illan jutun kautta tai metsästää jotain solunluovuttajaa, niin miksi ei muka pariskunta voisi tehdä samoin? Lapsen kannaltahan tuo ei olisi kovin hyvä, koska riski saada joku siskiöön siirtyvä tauti (kuten HIV) lisääntyy, ja jos mies olisi tuntematon, ei lapsella olisi edes mahdollisuutta tietää koskaan isäänsä - ja jos taas mies olisi tiedetty, olisi se riski miehen oikeuksien kannalta: hänet voitaisiin velvoittaa maksamaan elatusmaksuja. Hedelmöityshoidot ovat ehdottomasti lapsen kannalta turvallisempi ja myös miehen kannalta selkeä ja reilu vaihtoehto.
Ehkä sanoin vähän ajattelemattomasti tuon luontojutun, en vain osannut pukea sitä sanoiksi mitä tarkoitin. Mutta jos lähdetään tälle linjalle niin luonnossakaan ei kukaan yksinäinen eläin saa lasta ilman ellei toinen eläin jörni häntä. Luonnossa ei ole koeputkia joiden apuun yksinäinen naaras voisi turvautua.

Jos sinä olisit niin tyhmä että lasta "hankkiessasi" panisit kenen tahansa kanssa, niin tarkoitin itse kyllä niin, että eiköhän jokainen ottaisi selvää siitä kumppanista, jonka kanssa yrittäisi lasta. Tekisivät sukupuolitautitestit puolin ja toisin ja ehkä mentäisiin jopa niin pitkälle että kyseltäisiin perinnöllisistä sairauksista.
Hmm, en todellakaan tarkoittanut niin että baari-illan jälkeen mennään tuntemattoman miehen kämpille ja yritetään raskautua sitten tällaselle.

Mun mielestä vaan jos on löytänyt oivan parisuhteen ja haluaa lapsen (eikä tule luonnollisesti raskaaksi), on paljon oikeutetumpi hedelmöityshoitoihin, kun joku yksin elävä täysin terve ja hedelmöittymiskykyinen nainen/mies. Millä helvetin oikeudella sellainen terve ihminen painelee kyseisiin HOITOIHIN, joilla hoidetaan lapsettomuutta -> keinohedelmöitys.

Mun mielestä asia vaan on niin, että voi etsiä vaikka netistä siittäjän ja yrittää, niin kauan kun on terve ja kykenevä tulemaan raskaaksi.
 
vierailija
En tiedä, minkä ikäisiä te muut kirjoittajat olette. Mutta itse yli 30-vuotiaana ihan sattumalta tunnen paljon ikäisiäni naisia, joilla ei ole parisuhdetta eikä lapsia. Ja tietääkseni heistä ehkä vain yksi on sellainen, joka ei edes halua lapsia koskaan. Suurin osa on puhunut jo pitkään, miten haluaisi lapsia jossain vaiheessa. Yhdellä oli parisuhde, jossa hän yritti saada miehen lämpenemään ajatukselle siinä onnistumatta, ja lopulta tulikin ero (ihan muista syistä tosin). Ja koska sen tietää, ettei ikäisilläni naisilla enää hirveästi ole hedelmällisiä vuosia jäljellä - tai ainakin se hedelmällisyys laskee koko ajan - ymmärrän hyvin, jos jossain vaiheessa ei enää jää "odottelemaan" parisuhdetta.

Syitä, joiden vuoksi suhteet eivät ole kestäneet, on varmasti yhtä monta kuin on ihmisiäkin. Noissa minun tuttavissani suurimmalla osalla on kuitenkin takanaan ainakin yksi pitkä suhde, eli kyse ei ole siitä, etteivätkö he kykenisi ihmissuhteeseen. Mutta aina ne suhteet eivät silti kestä, vaikka aikansa olisivatkin ihan toimivia.

Ja aina ei elämä mene niin kuin ajattelee, että olisi ihanteellisinta. Tottakai on helpompaa saada lapsi toisen ihmisen kanssa kuin yksin - on joku, jonka kanssa jakaa valvominen, vastuu, huolet ja ilot, ja toisaalta joku auttaa raskausaikana, on mukana synnytyksessä, auttaa synnytyksen jälkeen, jakaa lapsenhoidon... Mutta jos ei ole mahdollista tähän monen mielestä ehkä ideaaliin, niin silloin pitää miettiä, mikä on se toiseksi paras vaihtoehto. Jollekin se voi olla se, että hankkii lapsen yksin ja elää perheenä tämän kanssa.

Hyvin harva varmaan alunperin suunnittelee hankkivansa lapsen nimenomaan yksin. Aika vahvasti meihin lienee iskostunut ajatus kahden vanhemman perheestä. Mutta elämä ei aina kulje normien mukaan. Joskus pitää tehdä normista poikkeavia ratkaisuja, jos haluaa saada elämässä sen, mitä haluaa. Tällaisessa asiassa se vaatii kyllä varmasti harkintaa ja uskallustakin.
 
vierailija
Omasta mielestäni on aivan törkeätä/itsekästä, jos tieten tahtoen hankkii lapsen, edes aikomusta parisuhteeseen ja vielä kertomatta tätä miehelle. Itselleni eräs nainen teki näin ja se tuntuu edelleen aivan uskomattomalta että joku edes kykenee, näin hirveään tekoon! Suoraan lastenvalvojalle, halusi yksinhuoltajuuden, elatusmaksut, kauhea kiire kasteelle, kutsuin sukulaisetkin paikan päällä ja muutamapäivä ennen kastetta tämä nainen sanoi hymyillen että meidän juttu olikin tässä.. Ihmekkös tykkäsi pyöriä niin paljon kavereidenkaa ja eipä hänellä ollut kauaa edellisestä erosta.. Ai niin jättipä vielä raskauden alkaessa deittiprofiilinsa, vaikka omani poistin.. Että tämmöistä..
 

Yhteistyössä