Lapsen etunimen vaihtaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siinäpä se... Itseäni harmittanut 2 vuotta tuon keskimmäisen nimi. Kun en laittanut sitä toista vaihtoehtoa...
Miten lapsi suhtautuu, jos turhamaisuuttamme vaihtaisimme nimen nyt, kun tyttö on pian 3v? Mitä pitäisi älytä huomioida? Onko viisaampaa olla vaihtamatta kuitenkin ja elää tämän nimen kanssa, jota olen alkanut lähes tulkoon -ei nyt inhota- mutta kuitenkin. Kun se toinen olisi niin hyvä. Nykyinen nimi jäisi toiseksi ja toinen kolmanneksi nimeksi.

Ja PORVOOSTA PÄIVÄÄ::!!!

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siinäpä se... Itseäni harmittanut 2 vuotta tuon keskimmäisen nimi. Kun en laittanut sitä toista vaihtoehtoa...
Miten lapsi suhtautuu, jos turhamaisuuttamme vaihtaisimme nimen nyt, kun tyttö on pian 3v? Mitä pitäisi älytä huomioida? Onko viisaampaa olla vaihtamatta kuitenkin ja elää tämän nimen kanssa, jota olen alkanut lähes tulkoon -ei nyt inhota- mutta kuitenkin. Kun se toinen olisi niin hyvä. Nykyinen nimi jäisi toiseksi ja toinen kolmanneksi nimeksi.

Ja PORVOOSTA PÄIVÄÄ::!!!

OIKEESTI! Onko oikeesti noin uskomatonta?

Siis teidän päätöshän se on lopulta. Te teette kuten parhaimmaksi näette. Kyllä se lapsi viimeistään vastaan ryhtyy hangoittelemaan ja lyö jarrut päälle jos ei tilanteeseen ja uuteen nimeen sopeudu. Ja kyllä minun on myönnettävä, että helpompaa on, jos kutsumanimi on sama kuin virallinen nimi, ei se mikään maailmanloppu ole tai äärimmäisyyksiin asti hankalaa tai häiritsevää, vain vähän helpompaa.

En koko ketjua jaksanut lukea. Mutta eikö sen nimen voisi siihen eteen lisätä ja jos uudella nimellä kutsuminen ei rupea luonnistumaan, niin sitten kutsutaan sillä entisellä nimellä. Ei minusta siitä minusta olisi mitään haittaa. Ei sitä ole pakko käyttää kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tansku:
En koko ketjua jaksanut lukea. Mutta eikö sen nimen voisi siihen eteen lisätä ja jos uudella nimellä kutsuminen ei rupea luonnistumaan, niin sitten kutsutaan sillä entisellä nimellä. Ei minusta siitä minusta olisi mitään haittaa. Ei sitä ole pakko käyttää kuitenkaan.

Ei kun itse mietin, että aletaan kutsua Elsaksi ja virallinen vaihto tapahtuu, jos tapahtuu, sitten joskus tulevaisuudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei kun itse mietin, että aletaan kutsua Elsaksi ja virallinen vaihto tapahtuu, jos tapahtuu, sitten joskus tulevaisuudessa.

Onko Elsa toinen nimi jo? Vai ei lainkaan valittu vaihtoehto?

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaParkula:

Ei ole toinen eikä mikään muukaan nimi.

No ei minusta haittaisi mitään, jos kokeilee. Kyllähän monet lapset muutenkin saavat jos jonkin näköisiä lempinimiä.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaParkula:

Ei ole toinen eikä mikään muukaan nimi.

Ok
Vaikka neuvojen antaminen on ihan takapuolesta (ja niitä pitäisi aina kuunnella suurella varauksella ja puolella korvalla) niin jaan nyt omia mietteitäni.

Pohtikaa nyt todella tarkkaan mitä aiotte. Ettei tule sitten katumapäälle taas myöhemmin. Paljon vaan pohdintaa kehiin ja kuuntelemaan mitä sisin sanoo tässä asiassa. Pohdiskella kannattaa myös siksi, että onko tämä ohimeneviä tuntoja vai saattaisiko se sittenkin helpottaa.

Jos alatte kutsua lasta nimellä, jota ei hänen virallisissa papereissa ole, mutta selvästi saa etunimimäisen leiman ja sellaisena myös muut ympärillä olevat ihmiset sitä pitävät, niin ehkä nimenvaihto on aiheellinen. Tällä nyt tarkoitan, että harva ihminen pitää esimerkiksi Emppua tai Jamskulia etunimenä vaan puhtaasti lempinimenä. Elsa taas kuulostaa selvästi viralliselta etunimeltä (tai kuten tuo yksi esimerkki nimestä Kalle tuolla aiemmin).

Mitä mieltä lapsi on? Tottuuko hän todella uuteen nimeensä. Kuulostelkaa ja tunnustelkaa. Poikani tuntien tiedän esimerkiksi, että meidän neljävuotias ei sopetuisi helposti uuteen nimeen (kyllä varmasti sopeutuisi, mutta helppoa se ei takuulla olisi). Hänelle nimi on jo selvästi osa identiteettiä ja hyvin vahva osa. Meillä vaihdettiin tyttären sukunimi kun hän oli kuusivuotias. Hän sopeutui uuteen nimeensä, mutta silti, minusta tuntuu, että hän saattaa hyvinkin isompana käydä vaihtamassa vanhan sukunimensä takaisin. Sovin tyttäreni kanssa, että hän saa tehdä nimellään vanhempana mitä haluaa, koska se on hänen. Pitkä juttu, enkä jaksaisi juurta jaksain kertoa :D

Ja muistakaa, päätös on teidän. Ja vain teidän perheen.

Ps. Sekä Elsa että Aino ovat kauniita nimiä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Oikukas:
mun ja siskon nimet vaihdettiin kun oltiin 6v ja 4v ja ihan traumoitta ollaan selvitty :D Puhuttelunimet ja mulla vielä toinenkin nimi vaihtui, eli ihan kokonaan uusi.

Oliko tähän vaihdokseen jokin elämää suurempi syy vai ihan vaan tällainen "turhamaisuus" niin kuin meilläkin?
Muistatko tuliko jotain käytännön ongelmaa tai miltä noin ylipäätään tuntui tai mitä jäi mieleen?

haluan vaihtaa toisen nimeni (ei kutsumanimi) kokonaan pois. Nimi on pitkä, ei mahdu kokonaan opettajien nimilistoihin eikä sovi mulle yhtään. Nimi on Wilhelmiina, vaihtaminen varmaan onnistuisi huoltajan luvalla... Haluan siis, että mulla ei ole toista nimeä vaan pelkkä yksi.

Minä ymmärrän hyvin, jos nimi halutaan vaihtoon. niin on minullekin käynyt. Tosin se vaihdettiin kun olin 10kk ikäinen. Enkä itse siitä ole moksiskaan, ainoastaan tiedän että olin ennen nimeltäni eri. Sulla ap on lapsi jo aika iso nimenvaihtoon "ehkä"..
Mutta ymmärrän kyllä jos nimi häiritsee ja vain sinä sen joudut päättämään. Silti kannatan vaihtoa, josse toinen on todellakin se oikea nimi.

Alkuperäinen kirjoittaja 13-w tyttönen;21906037:
haluan vaihtaa toisen nimeni (ei kutsumanimi) kokonaan pois. Nimi on pitkä, ei mahdu kokonaan opettajien nimilistoihin eikä sovi mulle yhtään. Nimi on Wilhelmiina, vaihtaminen varmaan onnistuisi huoltajan luvalla... Haluan siis, että mulla ei ole toista nimeä vaan pelkkä yksi.

Maistraatin sivulta: 15 vuotta täytttänyt henkilö voi itse päättää etunimensä muuttamisesta. Mikäli 15 vuotta täyttänyt henkilö tekee ilmoituksen etunimensä muuttamisesta tällä verkkolomakkeella tulee hänen vahvistaa se omalla henkilökohtaisella sirullisella henkilökortilla tai verkkopankkitunnuksin. Huoltajia voidaan kuulla asiassa.

Yhteistyössä