Lapsen etunimen vaihtaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siinäpä se... Itseäni harmittanut 2 vuotta tuon keskimmäisen nimi. Kun en laittanut sitä toista vaihtoehtoa...
Miten lapsi suhtautuu, jos turhamaisuuttamme vaihtaisimme nimen nyt, kun tyttö on pian 3v? Mitä pitäisi älytä huomioida? Onko viisaampaa olla vaihtamatta kuitenkin ja elää tämän nimen kanssa, jota olen alkanut lähes tulkoon -ei nyt inhota- mutta kuitenkin. Kun se toinen olisi niin hyvä. Nykyinen nimi jäisi toiseksi ja toinen kolmanneksi nimeksi.

En vaihtaisi ainakaan siinä tapauksessa, että kyseessä puhuttelunimi. Ja jos ei ole puhuttelunimi, niin miksi se nimen vaihtaminen olisi niin tärkeää? Hiukan turhamaiselta kuulostaa....

Miksi ette sitten laittaneet sitä toista vaihtoehtoa jo silloin? Mun mielestä lapsen nimi pitäisi miettiä tarkkaan ettei sitten tule tälläsiä ajatuksia jälkeenpäin. Eikö tyttöä voisi alkaa kutsua toisella nimellään mieluummin kuin alkaa nyt nimiä lisäilemään?

Hohhoijaa... olisko ehkä kannattanut miettiä vähän aiemmin asiaa. Mutta joo, puhuttelunimenähän saa miun käsityksen mukaan käyttää mitä tahansa etunieä, ei siitä tarvi tehdä mitään ilmoitusta. Sen kuin rupeatte kutsumaan lasta hänen toisella etunimellään.

Eli siis, jos on lapsi, jolla on nimenä vaikka

Milka Emma Elina, niin mikä tahansa noista voi olla kutsumanimi, se, joka tarvittaessa alleviivataan erilaisiin asiakirjoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
no oot kyl tosi turhamainen. miksi pitää sekoittaa lapsen pää, kun äiti nyt tällä hetkellä on sitä mieltä että toinen nimi ois kivempi??? entäs sitten ku kyllästyt siihen toiseenkin nimeen?

Mutta kun en ole sitä mieltä vain tällä hetkellä, vaan koko ajan harmittanut vaan enemmän. Kyseessä vielä tosi yleinen nimi ja en ole koskaan tykännyt siitäkään, että kun huutelen tyttöä niin sata päätä kääntyy... Hieman kärjistäen, mutta kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
no oot kyl tosi turhamainen. miksi pitää sekoittaa lapsen pää, kun äiti nyt tällä hetkellä on sitä mieltä että toinen nimi ois kivempi??? entäs sitten ku kyllästyt siihen toiseenkin nimeen?

Mutta kun en ole sitä mieltä vain tällä hetkellä, vaan koko ajan harmittanut vaan enemmän. Kyseessä vielä tosi yleinen nimi ja en ole koskaan tykännyt siitäkään, että kun huutelen tyttöä niin sata päätä kääntyy... Hieman kärjistäen, mutta kuitenkin.

no miksi sitten annoitte lapselle sellaisen nimen mikä ei miellytä. mun mielestä se vaan sekoittaa ja hämmentää lasta jos tuossa iässä nimeä vaihdetaan..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi ette sitten laittaneet sitä toista vaihtoehtoa jo silloin? Mun mielestä lapsen nimi pitäisi miettiä tarkkaan ettei sitten tule tälläsiä ajatuksia jälkeenpäin. Eikö tyttöä voisi alkaa kutsua toisella nimellään mieluummin kuin alkaa nyt nimiä lisäilemään?

Tarkkaanhan sitä oltiin tietysti meilläkin miettivinään =(
Siis ihan uusi nimi tulisi näiden kahden olemassa olevan nimen eteen. Nykyinen toinen nimi ei käy puhuttelunimeksi.

Niin tässä mietin, että olisiko se nyt lapselle niin shokeeraava asia, että pikkuhiljaa se uusi nimi tulisi käyttöön? Ensin sen vanhan yhteyteen jne? Kyllähän lapsilla uusperheissä voi sukunimikin vaihtua isäpuolen nimeksi jne... Ja isompana vielä.

jos on kyse puhuttelu nimestä en vaihtaisi, mutta jos joku muu nimistä, niin tuskin siitä vaihdosta lapselle haittaakaan on. mä en vaan voi ymmärt5ää tällaista. alkaako sit kohta tuntua, että sekään vaihdettu nimi ei ole se oikea, vaan taas ollaan vaihtamassa. ei ihmisen nimi ole mikään vaate, joka vaihdetaan uuteen kun kyllästytään tai vanhenee

Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
jos on kyse puhuttelu nimestä en vaihtaisi, mutta jos joku muu nimistä, niin tuskin siitä vaihdosta lapselle haittaakaan on. mä en vaan voi ymmärt5ää tällaista. alkaako sit kohta tuntua, että sekään vaihdettu nimi ei ole se oikea, vaan taas ollaan vaihtamassa. ei ihmisen nimi ole mikään vaate, joka vaihdetaan uuteen kun kyllästytään tai vanhenee

tätä peesaten. ja kyllä se voi olla lapselle haitaksikkin kun puhuttelu nimeä vaihdetaan ja tuon ikäinen lapsi ei vielä pysty asiaa käsittelemään.

Vähän menee asian vierestä tai ei ainakaan vastaa ap:n kysymykseen mutta.. Tunnen/tiedän erään perheen jossa on kaksi lasta joille pienenä annettu kasteessa nimet jotka sittemmin vaihdettu lasten omien toiveiden mukaisiksi.. Eli lapset ovat saaneet itse valita nimet itselleen!!!

Vähän menee asian vierestä tai ei ainakaan vastaa ap:n kysymykseen mutta.. Tunnen/tiedän erään perheen jossa on kaksi lasta joille pienenä annettu kasteessa nimet jotka sittemmin vaihdettu lasten omien toiveiden mukaisiksi.. Eli lapset ovat saaneet itse valita nimet itselleen!!!

juu sen ymmärrän kyllä, mutta ap:n lapsi ei vielä tuollaisesta ymmärrä ja kutsumanimen vaihto voi aiheuttaa suurta hämmennystä..

Jos nyt välttämättä haluat tuon vaihdon tehdä niin kannattaisi varmaan ensin ottaa uusi nimi käyttöön puhuttelussa ja sitten jos se sujuu ongelmitta niin vaihtaa viralliseksikin. Voi kyllä olla, että lapsi hämmentyy. Meillä ainakin tuon ikäinen juuri opettelee sanomaan koko nimeään ja muidenkin ihmisten nimiä eli nimet ovat tässä vaiheessa tosi tärkeitä. Toinen haaste on saada kaikki sukulaiset/tuttavat käyttämään uutta nimeä luontevasti. Meillä ainakin väliaikainen lempinimikin esiintyy vielä siellä täällä vaikka oma perhe ei sitä enää käytäkään ollenkaan.

Siskoni vaihtoi keskimmäisen lapsensa nimen ristiäisten jälkeen toiseen, koskapa kukaan ei puhutellut lasta tällä ristimänimellä vaan ihan toisella, joten siitä ei lapselle ollut haittaa.. Mutta kun lapsi on jo noinkin vanha ja tottunut nimeensä, en lähtisi kyllä minäkään vaihtamaan kutsuma nimeä toiseen. Mites se sanan lasku nyt menikään, että ei nimi miestä pahenna tai jotenki sinne päin..

Asian vierestä...
Mun lapsi haluais ilmeisesti olla joku muu nimeltään, kuin mitä on annettu. Eilen se oli Ida/Ada, aiemmin Minttu...
Noh, ehkä hän oppii jossain vaiheessa arvostamaan annettua nimeään, huoh...joka päivä on nyt kysellyt miks sai sen nimen :O
En sitten tiedä, onko joku koulussa siitä nimestä sanonut...

Aika hurjaa, jos lapset saa valita nimensä?! En ymmärrä... 5 vee haluaa nimekseen Kuutar ja 13 vee HipHop
.... Nimen saa ja sen kanssa elää, niinkuin joku sanoi, se ei ole vaate.

Et kai ihan OIKEASTI ole tosissasi???
Älä nyt ala sotkemaan lapsen päätä tommoisella. Ajattele, jos joku yhtäkkiä päättäisi vaihtaa sun nimesi!!
Kolmevutias kuitenkin jo ymmärtää paljon asioita, ja oma nimi on aika tärkeä identiteettijuttu...

Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Et kai ihan OIKEASTI ole tosissasi???
Älä nyt ala sotkemaan lapsen päätä tommoisella. Ajattele, jos joku yhtäkkiä päättäisi vaihtaa sun nimesi!!
Kolmevutias kuitenkin jo ymmärtää paljon asioita, ja oma nimi on aika tärkeä identiteettijuttu...

No itse asiassa minua ei haittaisi, jos nimeni vaihtuisikin =) En osaa nyt jostakin syystä ajatella tuota kuolemanvakavana asiana... Mutta se ilmeisesti on sitten sellainen?

Yhteistyössä