Lapsen antaminen adoptioon.. Tuttujen suhtautuminen?

  • Viestiketjun aloittaja 535367
  • Ensimmäinen viesti
---*
Anna ajan kulua. Ota ehdottomasti yhteyttä neuvolaan ja puhu siellä näistä tuntemuksistasi. Käy neuvolassa normaalisti. Ja toki, jos adoptiota silti toivot niin sitä ruvetaan valmistelemaan jo ennen lapsen syntymää. Yksi vaihtoehto, ei suosittelemani mutta kuitenkin olemassaoleva, on sanoa lapsen menehtyneen synnytyksessä. Näin ainakin säästyisi vieraampien ihmisten jatkouteluilta. Toki raskasta, jos tuollaista valhetta joutuisi kertomaan läheisilleen.
 
535367
Olen ihan kamala ihminen varmaan kaikkien mielestä, mutta vaikka aborttia ei enää saakaan, niin kyllä siitä pääsee silti eroon jos on suht. alkuraskaus kuitenkin. Tarpeeksi moraaliton tai rahankipeä eläinlääkäri auttaa (eläinlääkärien ammattitauti on keskenmeno, vink vink) tai miksei vaikka Roaccutan kuuri yms. Itse en halua lapsia, enkä missään nimessä synnyttää ja ennen sterilisaatiota pelkäsin yli kaiken että en saisikaan ajoissa aborttia jos vahinko kävisi, mutta ostin sitten Cytoteceja nettituttavuudelta itselleni mielenrauhaksi.
No en kyllä mitään tuollasta halua. Mun mielestä, sen rajan jälkeen, mikä Suomessa on asetettu abortille, niin lapsi on liian "iso" abortoitavaksi.. Tai että siis sen 12 viikon jälkeen olisi väärin tehdä aborttia, niinkuin joissain maissa tehdään ties miten pitkällä. Tietenkin voi tulla keskenmeno mutta en kyllä mitään ite aiheutettua vois kuvitellakaan tekeväni.

Niin ja olisi kans todella väärin jos valehtelisin sukulaisille ja muille, että joo, lapsi oli toivottu mutta kuoli! Sehän olisi aivan kamalaa, koska kyllähän he sitten haluaisivat käydä lapsen haudalla, olisivat surullisia, voivottelisivat meitä jne..

Ja niinkuin jo sanoin niin tiedän että mies haluaa lapsia. On puhunut, että haluaa kyllä lapsia joskus.. Mutta on viitannut jonnekin kymmenen vuoden päähän vasta. Ja me ollaan nyt vasta 24. En tiedä olisko mies vielä valmis isäksi, vai haluaisko mieluummin vielä mennä miten huvittaa yms vailla liikaa vastuuta.. Ja ei olla naimisissa, mutta mies on kyllä lapsen isä.

Sitä minäkin tietysti kuitenkin osalta mietin.. Mitä jos sitten myöhemmin kaduttaisi..? Jos haluaisinkin lapsen myöhemmin enkä voisi enää saada? Jos sitten lapsen synnyttyä tuntisinkin että tämä on "minun juttuni" kaikesta huolimatta. Mietityttää vaan sitten miten taloudellisesti pärjäisi, jaksaisiko mies olla mukana (kun ei sinänsä lapsia vielä halua moneen vuoteen, tai niin on aiemmin ilmoittanut), ja pärjäisinkö minä..

En ole miehen kanssa kauheasti keskustellut asiasta vielä.. Kumpikin taidetaan olla aika pöllämystyneitä tästä. Mutta aiemmin on käyty aikoinaan pitkät keskustelut siitä että miksi minä en haluaisi lapsia, ja mies taas, että miksi hän haluaisi. Olen myös miehelle aikoinaan sanonut useamman kerran, että jos vahinko käy ja tulen raskaaksi, teen abortin, mutta jos se ei onnistu enää niin annan lapsen pois. Silloin se tuntui ajatuksena niin helpolta ja nytkin tuntuisi "järkiratkaisulta" mutta kuitenkin.. Kuitenkin pieni ääni päässä sanoo että mieti vielä.

Mutta ennen kaikkea haluaisin, että lapsella olis hyvät olot, mietin vain pystyisinkö minä sellaisia tarjoamaan. Jos pitäisinkin lapsen ja huomaisin että tein väärän ratkaisun tai huomaisin etten kiinny lapseen tai jotain.. :(
 
Miuski harmailee
Raskaus on vielä niin alussa, ettei vielä pitkään aikaan tarvitse tehdä päätöstä suuntaan tai toiseen. Raskausaika on ihmeellinen ja se kypsyttää vanhemmaksi.

Sinällään, kun ja jos asia on loppuun asti mietitty, on lapsen adoptioon antaminen hieno asia. Entinen työkaverini odotti adoptiolasta neljä vuotta ja satuttiin olemaan kahdestaan työvuorossa, kun hän sai puhelun, että heillä on vauva! Tapahtuneesta on yli 7 vuotta aikaa ja vieläkin herkistyn kyyneliin, kun tätä muistelen. Vauva sai ihanan kodin ja upeat vanhemmat - joskus todellinen rakkauden teko on luopuminen lapsesta, vaikka se kipeää tekeekin.
 
hujkg
Meillä oli sama tilanne reilu vuosi sitten. Itse olisin antanut adoptioon mutta mies halusi lapsia ja oli selvää ettei hän kykenisi lapsestaan luopumaan. Niinpä pidettiin lapsi ja mies otti päävastuun hänen hoidostaan. Hoidin ensimmäiset 3kk joista mies oli 2 kk vapailla myös. Sitten lähdin töihin ja mies jäi vanhempainvapaalle.
Lapsen syntyessä emme tienneet tuleeko ero vai sopeudunko lapseen. Sopeuduin hoitamaan häntä ja pääosin on mukavaa. Lapsi on muuttanut elämääni yllättävän vähän. Tämä on se kysymys mitä ei voi tietää ennalta, pitääkö lapsesta vai ei. Mulle tämä on sopinut hyvin ja lapsi on tuonut iloa elämään.

Jos päädytte adoptioon, suhde saattaa silloinkin päättyä. Minulla olisi onnistunut piilottaa raskaus pl. viimeinen kuukausi. Todennäköistä se ei ole mutta niinkin voi käydä että raskaus ei oikeilla vaatevalinnoilla näy. Ja kuukauden piilottelu onnistuu kyllä paitsi töissä.
 
Olen ihan kamala ihminen varmaan kaikkien mielestä, mutta vaikka aborttia ei enää saakaan, niin kyllä siitä pääsee silti eroon jos on suht. alkuraskaus kuitenkin. Tarpeeksi moraaliton tai rahankipeä eläinlääkäri auttaa (eläinlääkärien ammattitauti on keskenmeno, vink vink) tai miksei vaikka Roaccutan kuuri yms. Itse en halua lapsia, enkä missään nimessä synnyttää ja ennen sterilisaatiota pelkäsin yli kaiken että en saisikaan ajoissa aborttia jos vahinko kävisi, mutta ostin sitten Cytoteceja nettituttavuudelta itselleni mielenrauhaksi.
AP saisi varmasti vielä abortinkin, kun kirjoitti, ettei raskaus vielä näy. Abortin saa sosiaalisin syin rv. 20 + 0 saakka. Miksei kukaan tässä ketjussa suosittele ap:lle aborttia?

Muistan omasta raskaudesta, että lapsi kohdussa ikään kuin personoitui, kun saimme tietää sukupuolen joskus 20 viikon jälkeen. Ei minullakaan äidinrakkaus heti syttynyt, vasta muutama kuukausi lapsen syntymän jälkeen.
 
"Vieraana"
Äidiksi tuleminen on paras asia naisen elämässä.

Hae apua puhuminen hepottaa ja huomaat varmati, että pärjäät. Ajattele niin, että tämä vauvan pieni sielu on juuri sinut valinnut äidiksi ja haluaa syntyä juuri sinulle. Jos haluat voit lähettää minulle yksityisviestin.
Höpsistä, kaikki naiset eivät ollenkaan halua lapsia eivätkä menetä siinä mitään. Kaikki eivät myöskään opi lasta rakastamaan.
Ap:n tapauksessa jos mies haluaa lapsen, eikö ap voisi antaa miehelle pääasiallista huoltajuutta?
 
"Vieraana"
Alkuperäinen kirjoittaja selviö;29801894:
Se siitä tekee itsekästä, ettei ole valmis elämästään antamaan mitään kellekkään koskaan.

Mutta joo, toki TODELLAKIN on lapselle parempi, että saa rakastavan perheen. Surullista sulle, ettet voi koskaan sitä rakkautta tuntea.

Huh huh. Minä olen suurimman osan elämästäni ja unelmistani uhrannut muiden eteen, eikä mulla ole lapsia eikä tule. Miksi luulet ettei lapseton ikinä antaisi mitään elämästään toisille? Onko toiset ihmiset=omat lapset? Ei ole, maailma on iso.

Ei ole surullista jos ei voi tuntea rakkautta biologiseen lapseen jos ei tätä halua. Surullista on se että ihmiset yritetään pakottaa samaan muottiin josta ei saisi poiketa ja että rakkaus yhdistetään vain synnytettyyn elämään.

Olet varmaan niitä jotka käyvät myös ei-vapaaehtoisesti lapsettomia haukkumassa itsekkäiksi jotka eivät ymmärrä elämästä mitään...
 
Minulla on ystävä, joka ekaa lasta odottaessaan kertoi ettei ole koskaan hoitanut lapsia. Eikä myöskään ole pitänyt pienistä lapsista. Ystäväni on isosta perheestä nuorimmasta päästä. Silloin, kun heidän ensimmäinen lapsi syntyi ystäväni kysyi voisinko tulla häntä auttamaan. Hän oli epävarma osaako hoitaa vauvaa hyvin. Itse olin silloin noin 20 v, eikä minulla ollut lapsia. Olin pienen ikäni hoidellut sukulaisten lapsia. Olisinkohan ollut heillä silloin 1-2 viikkoa ja auttelin vauvan kuin muissakin kotihommissa. Ystävälläni on nyt useampi lapsi ja kaikki ovat jo isoja. Omiin lapsiin hän ainakin on kiintynyt.
 
neuvolaan mars!
Hei, kannattaa rohkeasti ottaa yhteyttä neuvolaan ja siellä keskustella näistä mietteistä! Pääset keskustelemaan neuvolapsykologin kanssa mietteistäsi, siellä ei kukaan tuomitse sua!
 
Mieli muuttuu..
Itse emme mieheni kanssa lapsia halunneet. Lähinnä ärsytti ystävien kommentit kuinka oma lapsi on aivan eri asia, kuin muiden. Kävi kuitenkin niin, että tulin raskaaksi ehkäisystä huolimatta. Minulle abortti tai adoptio ei kuitenkaan ollut vaihtoehtoina, joten päätin, että koetetaan sitten selviytyä. Alkuraskauden aikana voin häpeäkseni tunnustaa jopa toivoneeni keskenmenoa. Eikä yhteyttä lapseen muodostunut koko raskausaikana.

Synnytyksen lähestyessä ajattelin epätoivoisesti, ettei minusta ole äidiksi. En ollut pätkääkään kiinnostunut muiden lapsista tai vauvoista.

Vaikka synnytyskin vielä oli vaikea, en ole KOSKAAN tuntenut sellaista rakkautta, ja välitöntä, vilpitöntä kiintymystä ketään kohtaan, kuin saadessani esikoiseni ensi kertaa syliini. En voisi kuvitellakaan elämää ilman tätä lasta. Parasta mitä elämässäni on tapahtunut! ja nyt hänen täyttäessään kohta kolme, olemme jo vuoden verran yrittäneet toista ilman tulosta.

Näin se mieli muuttuu:)
 
das
AP saisi varmasti vielä abortinkin, kun kirjoitti, ettei raskaus vielä näy. Abortin saa sosiaalisin syin rv. 20 + 0 saakka. Miksei kukaan tässä ketjussa suosittele ap:lle aborttia?

.
Raskaus voidaan keskeyttää sosiaalisin syin rv 12 asti. Tämän jälkeen vaaditaan lääketieteellinen peruste ja tämä jälkeen vaaditaan kahden lääkäri puolto. Lisäsi lupa on anottava terveydenhuollon oikeusturvakeskukselta.

Lupa raskauden keskeyttämiseen - Valvira.fi
 
Harmaillen
Sinun iässäsi, minulla oli aika samanlaiset tuntemukset lasten saamisen suhteen. Kun meillä kävi lapsiperheitä kylässä aina huokaisin helpotuksesta, kun he lähtivät omaan kotiinsa. Ajattelin, että en ikinä jaksaisi pikkulapsi arkea- olla kokoajan läsnä lapselle, vahtia, opettaa, huolehtia perustarpeista, kestää univelkaa...Pelkäsin, ettei minusta olisi koskaan äidiksi. Syynä oli pitkälti myös oman lapsuuteni kipeät kokemukset. Lapsuudessani ulkoisesti kaikki vaikutti hyvältä, mutta sisäisesti minulla oli usein niin paha olo, että toivoin, etten olisi ikinä syntynyt. En halunuut, että mahdolliset lapseni joutuisivat ehkä kokemaan sitä samaa tunnetta. Mieheni oli varma, että haluaisi joskus lapsia ja en tiedä, mitä olisi suhteellemme tapahtunut, jos en lopulta olisi itse uskaltanut ottaa riskiä yrittää tulla äidiksi. Omalla kohdallani sanoisin, että se riski kannatti...nyt meillä on useampikin lapsi - vilkkaita ja äänekkäitä poikia, vaikka rakastankin itse hiljaisuutta ja rauhaa. Vähitellen äitiyteen on kasvanut ja se on kasvattanut myös minua ihmisenä. Olen pystynyt venymään tavalla, mitä en koskaan kuvitellut. Ja rakkaus lapsiin on myös löytynyt. Ehkä se onkin enemmän rohkeutta uskaltaa rakastaa lasta. Jos joku olisi kertonut minulle vuosia sitten, millainen perhe minulla tulee joskus olemaan, en olisi ikinä uskonut kertojaa... Toivon, että vähitellen tunnustellen löydät sen ratkaisun, mikä on sinulle ja lapsellei paras.
 
AP:n kirjoitus (olikin sitten provo tai ei?) on kuin omasta kynästäni muutama vuosi sitten. Olin vielä saman ikäinenkin, kun tulin vahingossa raskaaksi. Koko elämäni olin viettänyt itsekästä opiskelijan bile-elämää vailla vastuuta, ja olin aina VANNONUT tekeväni abortin jos tulen raskaaksi. En halunnut lapsia elämääni TODELLAKAAN.

Kun vahingossa ja yllättäen sitten raskauduin, ekat viikot (jopa kuukaudet) menivät sumussa ahdistuneena. Halusin kovasti saada tehdyn tekemättömäksi ja mennä aborttiin, koska kaikki pelotti ja masensi ja suorastaan raivostutti! Elämäni olisi pilalla! Kuitenkin, varmaan hormonien alkaessa vaikuttaa tuli tunne, että en voi keskeyttää jotain näin ihmeellistä. Raskaus on niin suuri ihme, suorastaan mysteeri, joka on PAKKO nähdä loppuun asti kun se kerran kohdalle osuu. Se oli jotain liian suurta minun keskeytettäväkseni. Pitkin hampain tein päätöksen pitää lapsi, ja ystävien+sukulaisten rakastavat ja positiiviset reaktiot kannustivat todella paljon.

Raskauden lopuvaiheessa minusta, kovasta bilettäjästä, tulikin vatsaansa vaivihkaa silittelevä Äiti. Hormonit varmaan olivat kaivaneet minusta esille sen ikiaikaisen äidinvaiston, jota en tiennyt että minullakin oli. Rakastin vauvaani jo ennen kuin sain hänet syliini.

Ja tämä teksti tulee siis vannoutuneelta velalta joka ei koskaan olisi halunnut lapsia!
Uskon että jossain vaiheessa ap:n päässä "naksahtaa" (hyvällä tavalla) ja hän löytää oikean ratkaisun. Täällä eletään vain kerran. Oma elämä jatkuu ihan oikeasti vauvan tulon jälkeenkin :)!
 
Itse emme mieheni kanssa lapsia halunneet. Lähinnä ärsytti ystävien kommentit kuinka oma lapsi on aivan eri asia, kuin muiden. Kävi kuitenkin niin, että tulin raskaaksi ehkäisystä huolimatta. Minulle abortti tai adoptio ei kuitenkaan ollut vaihtoehtoina, joten päätin, että koetetaan sitten selviytyä. Alkuraskauden aikana voin häpeäkseni tunnustaa jopa toivoneeni keskenmenoa. Eikä yhteyttä lapseen muodostunut koko raskausaikana.

Synnytyksen lähestyessä ajattelin epätoivoisesti, ettei minusta ole äidiksi. En ollut pätkääkään kiinnostunut muiden lapsista tai vauvoista.

Vaikka synnytyskin vielä oli vaikea, en ole KOSKAAN tuntenut sellaista rakkautta, ja välitöntä, vilpitöntä kiintymystä ketään kohtaan, kuin saadessani esikoiseni ensi kertaa syliini. En voisi kuvitellakaan elämää ilman tätä lasta. Parasta mitä elämässäni on tapahtunut! ja nyt hänen täyttäessään kohta kolme, olemme jo vuoden verran yrittäneet toista ilman tulosta.

Näin se mieli muuttuu:)
Mulla on samat kokemukset esikoisen kanssa, joka nyt on tuo kotoa poismuuttamassa oleva 18v poika... olin silloin myös 24v, kuten ap:kin. Nämä vuodet on vierineet niin valtavaa vauhtia ja mieletöntä on miettiä tätä yhteistä matkaa hänen kanssaan... elämänmakuinen, iloinen ja hyvin paljon rakkautta täynnä oleva vaihe elämästäni. Puhumattakaan nuoremmista lapsista, mutta esikoinen on aina erityisessä asemassa ainakin mun sydämessä, koska hän teki minusta äidin ja miehestäni isän.
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama

Yhteistyössä