Lapselle annetaan pökkeröön vievä esilääkitys hammashoitolassa, onko kyseessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei ollut Diapamia vaan Dormicum nesteenä, en muista kuinka paljon.
No, lapsi pelkäsi silti kuin hullu, riehui ja huusi. Kun lähdimme hammaslääkäristä käveli pitkin seiniä ja konttas .. piti kantaa pois :(

Diapamia se on, kannattaa varata sitten koko loppupäivä lapsen tarkkailuun kotona. Siitä saattaa tulla esim agressiiviseksi ja lapsi on todellakin muutaman tunnin aika pihalla. Joku vauvan (kyllä, vauvan) kuvakirja tmv riittää ekan tunnin huvitukseksi operaation jälkeen. :D

Mun ystävän lapsi sai kanssa hammaslääkärissä jotain esilääkitystä, vanhemmat sanoivat että oli vasta kotona ollut "sekaisin" onko se vähän niin ettei ole aikaa antaa lääkkeiden vaikuttaa?

No en ole kuullutkaan. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Siis tehtiinkö hänelle joku älyttömän iso operaatio vai miksi tarvitsi rauhottavia?

Minusta taas tässä on paljonkin järkeä. Lapsella oli syvä reikä ( älkää kysykö multa miksi eivät hoitaneet ajoissa) ja lapsi sai kamalan kammon kun puudutus ei aluksi vaikuttanutkaan eikä antanut tehdä enää mitään. Piti ottaa uusi aika ja saatiin hoidettua. Hammas mätäni, antoi ottaa mädän pois ja nyt hammas olisikin pitänyt ottaa pois, ei avannut suutaan. Yksi operaatio vaatinut aina useamman käynnin, ei auta uhkailu, kiristys eikä lahjonta eikä suuta voi väkisin hoitaa kun pitää suun tiukasti kiinni. Nyt hampaan pois ottoa varten annetaan esilääkitys. Itse käytän diapamia säännöllisesti joten ajattelin että kyseessä on vielä vahvempi lääkitys kun kerran "lapset kävelee seinillä, eivät muista mitään, ovat sekaisin jne" Mutta kai se diapam vaikuttaa lapsilla paljon voimakkaammin.

Meidän esikoinen on saanut huumavan lääkityksen kaksi kertaa hammaslääkärissä. Eka kerralla tehosi, antoi hoitaa. Toisella kertaa turha huumaus, ei antanut hoitaa. Lääkärin mielestä vaan uhmaa. Pojalla ihan hirvee hammaslääkärin pelko pienestä pitäen. Vasta teininä rauhottu ja käynti hammaslääkärillä sujuu ongelmitta. Ite en tyhmänä, nuorena ymmärtänyt vaatia lääkärin vaihtoa, pelkopolia jne. Niin ja ihan pihalla oli, hymyili vaan rentona ja käveli kotiin talutettuna, asuttiin tosi lähellä. Enää en suostuis moiseen!

[QUOTE="vieras";23766329]Meidän esikoinen on saanut huumavan lääkityksen kaksi kertaa hammaslääkärissä. Eka kerralla tehosi, antoi hoitaa. Toisella kertaa turha huumaus, ei antanut hoitaa. Lääkärin mielestä vaan uhmaa. Pojalla ihan hirvee hammaslääkärin pelko pienestä pitäen. Vasta teininä rauhottu ja käynti hammaslääkärillä sujuu ongelmitta. Ite en tyhmänä, nuorena ymmärtänyt vaatia lääkärin vaihtoa, pelkopolia jne. Niin ja ihan pihalla oli, hymyili vaan rentona ja käveli kotiin talutettuna, asuttiin tosi lähellä. Enää en suostuis moiseen![/QUOTE]

Meillä on ollut 3 eri lääkäriä :/

Meillä oli myös 4 vee 2 kertaa huumattuna (limpparin seassa rauhottavaa),mulla tuli itkukin kun lapsi meni yhtäkkiä veltoksi :/ Hoito onnistui kuitenkin ihan ok. Mutta kauheaa se oli,tajusin sen vasta jälkeenpäin..Lapsi on melkein tiedottomassa tilassa,ja mulle hammaslääkäri väitti että lapsi ei muista tapahtuneesta mitään.Traumoja ei siis voi jäädä.No,väärässä oli,ja lapsi muistaa kaiken,myös sen että ei pystynyt laittamaan vastaan vaan oli voimaton ja ´pakotettu´.

Nyt uudessa kunnassa varasin lapselle aikaa hammaslääkäriin,ja sanoin että esilääkittynä hoidettu ennen.Hammashoitaja vaan totesi että ei kyllä ole heillä tapana...Noh pari kolme kertaa käytiin tällä hammaslääkärillä ennen kuin edes peiliä laitettiin suuhun,ja nyt viidennellä kerralla hoidettiin se reikähammas pois :) Eli minun mielipiteeni on se,että huono hammaslääkäri= esilääkitys,hyvällä hammaslääkärillä onnistuu ihan varmasti ilmankin! Aikaa se vaan vaatii...Mutta mitäpä ei tehtäisi lapsemme eteen.

[QUOTE="a p";23766366]Meillä on ollut 3 eri lääkäriä :/[/QUOTE]

Tuli mieleen, että käytiin me ainakin kerran toisellakin lääkärillä, yhtä huonoin tuloksin. Tai luulen, että tämä toinen lääkäri vain lisäsi pelkoa. Myös kunnallisen pitää hoitaa potilaansa, muistaakseni laki sanoo, että pelkopotilaille pitäisi olla oma lääkäri ja pelkopotilaat laittaa eteenpäin, jos homma ei toimi tavallisella lääkärillä. Ihmiset ei vaan sitä tiedä, eivätkä osaa vaatia. Esim mä olisin saanut lapseni sairaalaan, ehkä nukutus tai joku muu vaihtoehto tuolle humautukselle. Kumpi parempi, en tiedä.

No en ole kuullutkaan. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Siis tehtiinkö hänelle joku älyttömän iso operaatio vai miksi tarvitsi rauhottavia?

Nykyisin aika tavallistakin. :( Lapsilla on nykyisin tosi p*skoja hampaita, kun ei niitä hampaita välitetä kaikissa kodeissa hoitaa. Märkiviä maitohampaita yms. kauheaa. Näissä perheissähän lapsia ei pakoteta hampaidenpesun lisäksi myöskään hammashoitoon, jolloin lapset pitää suunnilleen huumata hoitoa varten. Vanhemmat usein vaativia myös - kuten ap, märkivistä hampaista syytetään kotihoidon laiminlyönnin sijaan "viivästynyttä" hoitoa, huonoa lääkäriä, vääriä lääkkeitä, toimimattomia puudutteita, huonoja esilääkkeitä, nukutuksen / ilokaasuhoidon puutetta tai siihen painostamista, seitsemän "totuttelukäynnin" puuttumista jne.

Aika yleisiä tilanteita nämä ovat nykyisin hammashoidossa. Törkeimmistä tehdään lastensuojeluilmoituksia, enimmäkseen yritetään luovia näiden haastavien lasten ja vanhempien kanssa.

Miten niin nukutus olisi humautusta poarempi? Ridkit kasvavat oleellisesti nukutettuna. En ymmärrä että käydään hammaslääkärissa 4 kertasa hukkaamassa aikaa, ainakaan yhteiskunnan maksamalla puolella. Privaatisti käykää vaikk apäivittöin mutta en kiitos mun maksamilla veroilla. Ja sit tää diapam äiti...siis äiti vetää pameja säännöllisesti. Mikähän psyko sinä lienet? Ei sit ole tullut mieleen että vaikutus on annosriippuvainen? Yleisimmin toki käytetään humautuksessa dormicumia koska diapamin puoliintumisaika on niin pitkä.Sit ihmetellään kun vanhuksen mätänee vaippoihinsa kun osaamattomat vanhemmat vaan vaati yhteiskunnalta älyttömia kun ovat kyvyttömiä kasvattakaan lapsensa.

[QUOTE="vieras";23766432]Nykyisin aika tavallistakin. :( Lapsilla on nykyisin tosi p*skoja hampaita, kun ei niitä hampaita välitetä kaikissa kodeissa hoitaa. Märkiviä maitohampaita yms. kauheaa. Näissä perheissähän lapsia ei pakoteta hampaidenpesun lisäksi myöskään hammashoitoon, jolloin lapset pitää suunnilleen huumata hoitoa varten. Vanhemmat usein vaativia myös - kuten ap, märkivistä hampaista syytetään kotihoidon laiminlyönnin sijaan "viivästynyttä" hoitoa, huonoa lääkäriä, vääriä lääkkeitä, toimimattomia puudutteita, huonoja esilääkkeitä, nukutuksen / ilokaasuhoidon puutetta tai siihen painostamista, seitsemän "totuttelukäynnin" puuttumista jne.

Aika yleisiä tilanteita nämä ovat nykyisin hammashoidossa. Törkeimmistä tehdään lastensuojeluilmoituksia, enimmäkseen yritetään luovia näiden haastavien lasten ja vanhempien kanssa.[/QUOTE]

Kiitoksia vaan kovasti ystävällisestä vastauksestasi :O Meillä pestään hampaat todellakin joka ikinen ilta. Ja yleensä aamuisin, aina kun vaan muistetaan. Syödään purkkaa, käytetään hammaslankaa, juodaan harvakseltaan mehuja, limsoja tms. Maitohampaaseen tehtiin juurihoito ja lääkäri sanoi että tuo juurihoito saattaa aiheuttaa hampaaseen märkään niin kuin nyt tekikin. Ja hampaan reiästä on laitettu eka maininta 2008, totta kai minä luotan hammaslääkäriin enkä ole vaatinut hoitoa kun reikä oli pieni eikä vaikuttanut mitenkään. HETI mentiin hammaslääkäriin kun kipuili, ei siinä ole lapsella vaihtoehtoa. Kerro ihmeessä mitä pitäisi tehdä tilanteessa jossa lapsi kerta toisensa jälkeen pitää suunsa tiukasti kiinni, itkee, heiluu jne?? Ei hammasta voi väkisellä hoitaa koska se on vaarallista!

[QUOTE="vieras";23766432]Nykyisin aika tavallistakin. :( Lapsilla on nykyisin tosi p*skoja hampaita, kun ei niitä hampaita välitetä kaikissa kodeissa hoitaa. Märkiviä maitohampaita yms. kauheaa. Näissä perheissähän lapsia ei pakoteta hampaidenpesun lisäksi myöskään hammashoitoon, jolloin lapset pitää suunnilleen huumata hoitoa varten. Vanhemmat usein vaativia myös - kuten ap, märkivistä hampaista syytetään kotihoidon laiminlyönnin sijaan "viivästynyttä" hoitoa, huonoa lääkäriä, vääriä lääkkeitä, toimimattomia puudutteita, huonoja esilääkkeitä, nukutuksen / ilokaasuhoidon puutetta tai siihen painostamista, seitsemän "totuttelukäynnin" puuttumista jne.

Aika yleisiä tilanteita nämä ovat nykyisin hammashoidossa. Törkeimmistä tehdään lastensuojeluilmoituksia, enimmäkseen yritetään luovia näiden haastavien lasten ja vanhempien kanssa.[/QUOTE]

Ja kysyn vielä että missä olen syyttänyt lääkäreitä?? Täällä on mielestäni hyvä hammashoito. Jos lapsi itkee puuduttamisen jälkeen että sattuu niin eikö silloin puudutus ole toimimaton? En ymmärrä mitenkään miten tuo märkivä hammas olisi minun vikani kun lääkärinkin mukaan johtuu siitä juurihoidosta. Kumma juttu että minulla on terveet hampaat kuten myös toisella lapsellani vaikkemme sinun mielestäsi lastemme hammashoidosta piittaa tuon taivaallista. Luuletko muuten tosiaan että olen innoissani kun JOUDUTAAN antamaan rauhoittava? Hammaslääkärikammosta minulla sen sijaan on melkein 10 vuoden kokemus joten ehkä siksi ymmärränkin myös lastani vaikken sitä ole hänelle kertonutkaan vaan koittanut kannustaa.

Juurihoito tehdään hampaaseen jossa on reikä menny niin pahaksi ettei voi paikata. kyllä on äidissä vikaa jos 2008 on viimeksi käyty hammaslääkärissä ja todettu alkava reikä. Koska varasti olis siihen puututtu ennen jos välissä on hammaslääkärissä käyty. Ja jos on oikeesti vuoden välein käyty hammaslääkärissä, niin vuodessa alkava reikä ei mee tohon kuntoon jos hampaat pestään iltaisin eikä käytetä makeita.
Mun täti muuten joku aika sitte väitti ettei sillä oo ikinä ollu hampais reikiä, mut juurihoitoja vaan joudutaan tekemään vuosittain :D

[QUOTE="gen";23766915]Juurihoito tehdään hampaaseen jossa on reikä menny niin pahaksi ettei voi paikata. kyllä on äidissä vikaa jos 2008 on viimeksi käyty hammaslääkärissä ja todettu alkava reikä. Koska varasti olis siihen puututtu ennen jos välissä on hammaslääkärissä käyty. Ja jos on oikeesti vuoden välein käyty hammaslääkärissä, niin vuodessa alkava reikä ei mee tohon kuntoon jos hampaat pestään iltaisin eikä käytetä makeita.
Mun täti muuten joku aika sitte väitti ettei sillä oo ikinä ollu hampais reikiä, mut juurihoitoja vaan joudutaan tekemään vuosittain :D[/QUOTE]

Totta, juurihoito tehtiin koska reikä oli niin syvä. Reiästä on tehty eka maininta hammashoitolan koneelle 2008, hammaslääkärissä on kyllä käyty joka ikinen vuosi. Ja ei, ei ole aiemmin puututtu kuin nyt ja siksi oletinkin ettei paikkauksen tarvetta ole kunnes poika alkoi itkemään ja varasin SAMAN TIEN ajan lääkäriin. Usko tai älä mutta joka ikinen ilta pestään TIETENKIN hampaat. Kyllä meillä karkkia syödään mutta kohtuullisesti. Eipä ole tehty mulle juurihoitojakaan. Lapsella on myöskin raudat ja sekin on varmaan minun vika.

[QUOTE="apua";23766948]En ole kuullutkaan rauhoittavien käytöstä. Kuulostaa kamalalta! En itse koskaan laittaisi suuhuni rauhoittavia, nähnyt mitä myrkkyä ne voi olla.[/QUOTE]

Mitä tekisit tilanteessa jossa lapsen kanssa on juteltu, käytetty useita kertoja että on käyty hammaslääkärillä, on uhkailtu, kiristetty ja lahjottu ja tositilanteessa lapsi lyö suun kiinni?

[QUOTE="apua";23766948]En ole kuullutkaan rauhoittavien käytöstä. Kuulostaa kamalalta! En itse koskaan laittaisi suuhuni rauhoittavia, nähnyt mitä myrkkyä ne voi olla.[/QUOTE]

Et koskaan? Aika rajusti sanottu kun et voi tietää mitä elämä tuo...saattaa tapahtua niin traagisia juttuja, ja että joku rauhottava niiden rinnalla on pientä. Ja mitä sä siis oot nähnyt?

Luulenpa että joka ikinen, jopa sinä "sortuisit" rauhoittaviin jos olisit elänyt samassa tilanteessa kuin minä. Eihän niitä poikkeustilanteita lukuun ottamatta terveet syökään ;)

[QUOTE="vieras";23766787]Ja kysyn vielä että missä olen syyttänyt lääkäreitä?? Täällä on mielestäni hyvä hammashoito. Jos lapsi itkee puuduttamisen jälkeen että sattuu niin eikö silloin puudutus ole toimimaton? En ymmärrä mitenkään miten tuo märkivä hammas olisi minun vikani kun lääkärinkin mukaan johtuu siitä juurihoidosta. Kumma juttu että minulla on terveet hampaat kuten myös toisella lapsellani vaikkemme sinun mielestäsi lastemme hammashoidosta piittaa tuon taivaallista. Luuletko muuten tosiaan että olen innoissani kun JOUDUTAAN antamaan rauhoittava? Hammaslääkärikammosta minulla sen sijaan on melkein 10 vuoden kokemus joten ehkä siksi ymmärränkin myös lastani vaikken sitä ole hänelle kertonutkaan vaan koittanut kannustaa.[/QUOTE]

Sulla nyt ikävä kyllä tuntuu olevan käsitteetkin hukassa. Hammaslääkärikammoisilla lapsilla yleensä on myös hammaslääkärikammoinen vanhempi. Jos ihan objektiivisesti asiaa tutkailisit, niin voisit huomata siirtäneesi omat pelkosi lapseesi.

[QUOTE="a p";23767021]Totta, juurihoito tehtiin koska reikä oli niin syvä. Reiästä on tehty eka maininta hammashoitolan koneelle 2008, hammaslääkärissä on kyllä käyty joka ikinen vuosi. Ja ei, ei ole aiemmin puututtu kuin nyt ja siksi oletinkin ettei paikkauksen tarvetta ole kunnes poika alkoi itkemään ja varasin SAMAN TIEN ajan lääkäriin. Usko tai älä mutta joka ikinen ilta pestään TIETENKIN hampaat. Kyllä meillä karkkia syödään mutta kohtuullisesti. Eipä ole tehty mulle juurihoitojakaan. Lapsella on myöskin raudat ja sekin on varmaan minun vika.[/QUOTE]

Hampaiden reikiintyminen on nykykäsityksen valossa täysin ennaltaehkäistävissä oleva sairaus, mutta sitä tuskin halusit kuulla...

Kannattaa muuten harkita oikomishoidon keskeyttämistä. Oikomishoito nostaa aina reikiintymisalttiutta, koska "raudoitettua" suuta on vaikeampaa pitää puhtaana. Siksipä oikomishoitojen tekeminen reikiintymisalttiille lapselle tekee usein enemmän haittaa kuin hyötyä. Huonoimmassa tapauksessa joudutaan lapseltasi poistamaan enemmänkin hampaita.

Yhteistyössä