Laittakaapa nyt painonne ja pituutenne kehiin! (ei raskaana oleville!!!!!!)

• Viestiketjun aloittaja maakari
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Henrietta:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
168 cm ja 68 kg. Paino on viime viikkoina hieman noussut, vaikka putosi alkuvuoden aikana seitsemisen kiloa. Hitto, kun löytäisi sen kadonneen itsekurin taas :|
Me ollaan liki samanpituisia ja oisin iloinen tuosta 68 kilosta:)
Ei tää muakaan ihan suunnattomasti ahdista =). Mutta kun painoin 58 kiloa ei-niin-monta vuotta sitten...ihan siihen painoon en ehkä enää halua, mutta 60 kg olisi jees :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Kyllä mäkin olen ihan entiselläni vielä kahden lapsen jälkeen. Enkä mä rehellisesti sanottuna ihan ymmärrä, millä lailla menneet raskaudet edes voisi näkyä?
venynyt, raskausarpinen iho ei palaudu millään ennalleen kuten eivät myöskään maidonnoususta ja imetyksestä ruipahtaneet raskausarpiset rinnat. Ellei turvaudu kirurgin veitseen, ne eivät korjaannu millään entiselleen.

Kyllä menneet raskaudet voivat näkyä. ja yleensä näkyvät eikä sille voi paljon mitään edes tehdä.

lisänä mahdolliset sektioarvet. mullakin on pystyssä oleva hätäsektioarpi joka kiristää ihossa niin että maha näyttää perseeltä... ja alapää on esikoisen synnytyksen jäljiltä kursittu kasaan vähän miten sattuu, se tosin ei varsinaisesti näy päällepäin ellen ole ilman housuja jalat levällään.. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Henrietta:
168 cm ja 68 kg. Paino on viime viikkoina hieman noussut, vaikka putosi alkuvuoden aikana seitsemisen kiloa. Hitto, kun löytäisi sen kadonneen itsekurin taas :|
Me ollaan liki samanpituisia ja oisin iloinen tuosta 68 kilosta:)
Ei tää muakaan ihan suunnattomasti ahdista =). Mutta kun painoin 58 kiloa ei-niin-monta vuotta sitten...ihan siihen painoon en ehkä enää halua, mutta 60 kg olisi jees :)
Hui mä en ole koskaan painanut noin vähää,mutta ymmärrän sitten yskäsi:)

Mulle tuo 68 olis ihan passeli.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä mäkin olen ihan entiselläni vielä kahden lapsen jälkeen. Enkä mä rehellisesti sanottuna ihan ymmärrä, millä lailla menneet raskaudet edes voisi näkyä?
venynyt, raskausarpinen iho ei palaudu millään ennalleen kuten eivät myöskään maidonnoususta ja imetyksestä ruipahtaneet raskausarpiset rinnat. Ellei turvaudu kirurgin veitseen, ne eivät korjaannu millään entiselleen.

Kyllä menneet raskaudet voivat näkyä. ja yleensä näkyvät eikä sille voi paljon mitään edes tehdä.

lisänä mahdolliset sektioarvet. mullakin on pystyssä oleva hätäsektioarpi joka kiristää ihossa niin että maha näyttää perseeltä... ja alapää on esikoisen synnytyksen jäljiltä kursittu kasaan vähän miten sattuu, se tosin ei varsinaisesti näy päällepäin ellen ole ilman housuja jalat levällään.. :ashamed:

No mut noita raskausarpia voi tulla muutenkin, ne nyt ei varmaan oo kovin pahoja.
Mutta kun jotkut väittää, että kilot tuli ja jäi, perse levis ja sitä rataa. Ei noi tollaset kyllä itse raskauteen liity, vaan johonkin ihan muuhun.

lilli

No mut noita raskausarpia voi tulla muutenkin, ne nyt ei varmaan oo kovin pahoja.
Mutta kun jotkut väittää, että kilot tuli ja jäi, perse levis ja sitä rataa. Ei noi tollaset kyllä itse raskauteen liity, vaan johonkin ihan muuhun.
mihin sitten? itse olin 177/65 kg ja kaks raskautta peräkkäin, nut 177/79kg ja vaikka porkkanaa söisin niin paino ei lähde, maha roikkuu ja lapset syntyessään yli 4,5 kg!

Vieras

Pahoja raskausarpia voi olla. mun vatsa ja rinnat ovat kuin maantiekartat ja iho ihan ryppyinen, oikeasti ryppyinen. Kyse ei siis ole mistään muutamasta vaaleasta arvesta. ja kun iho on venynyt, se roikkuu löysähkönä kohonneen pullataikinan tuntuisena pömppönä vaikka kuinka laihtuisi ja treenaisi.

perseen leviämiseen en ota muuta kantaa kuin että joillakin hormonitoiminta ja elimistön aineenvaihdunta ilmeisesti muuttuvat raskauden seurauksena sen verran että ennen hoikka ihminen lihoo helposti.

Kyllä mä tiedän, ettei raskausarvet mitään kauniita ole, mutta ne on sentään vaan nahkaa :xmas:
Se, mitä tulee nahan alle on sitä, mitä ei voi laittaa raskauden piikkiin.

Ja jos jostain syystä alkaa lihomaan helpommin, pitää vaan tarkkailla enemmän mitä syö.

Meimi
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Aika monella näkyy olevan huono itsetunto kun ihan painoindeksin mukainen paino hävettää. Enkä pidä sitäkään kauheen hyvänä, että laihdutetaan alipainoiseksi, se on terveydelle usein huonompi vaihtoehto laihduttaa normaalipainoisesta tai edes lievästi ylipainoisesta alipainoiseksi kuin pitää se paino siinä missä se on.

Olen nyt 162/70 ja ihan tyytyväinen itseeni. Olen ollu tässä pituudessa myös 48 ja vähän päälle 70 ja kaikkea siltä väliltä. Kuukautiseni ovat aina loppuneet kun painoni on mennyt alle 55 kilon eli heti kun painoindeksini on tippunut alle 21:n. En sano tätä sillä, että kaikilla niin kävisi, mutta ihmettelen jos kaikilla alipainoisilla hormonitoiminta kuitenkin säilyy ihan normaalina, kun itselleni riitti jo normaalipainon painoindeksin 21 alittaminen.

Ajattelitko, että häpeä voi olla myös alipainon takia? Että tahtoisi olla vähän "enemmän"?

Minä olen 163/52, välillä paino oli 47, mutta kuukautiset on tulleet kuten kello :).

hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja Meimi:
Aika monella näkyy olevan huono itsetunto kun ihan painoindeksin mukainen paino hävettää. Enkä pidä sitäkään kauheen hyvänä, että laihdutetaan alipainoiseksi, se on terveydelle usein huonompi vaihtoehto laihduttaa normaalipainoisesta tai edes lievästi ylipainoisesta alipainoiseksi kuin pitää se paino siinä missä se on.

Olen nyt 162/70 ja ihan tyytyväinen itseeni. Olen ollu tässä pituudessa myös 48 ja vähän päälle 70 ja kaikkea siltä väliltä. Kuukautiseni ovat aina loppuneet kun painoni on mennyt alle 55 kilon eli heti kun painoindeksini on tippunut alle 21:n. En sano tätä sillä, että kaikilla niin kävisi, mutta ihmettelen jos kaikilla alipainoisilla hormonitoiminta kuitenkin säilyy ihan normaalina, kun itselleni riitti jo normaalipainon painoindeksin 21 alittaminen.

Ajattelitko, että häpeä voi olla myös alipainon takia? Että tahtoisi olla vähän "enemmän"?

Minä olen 163/52, välillä paino oli 47, mutta kuukautiset on tulleet kuten kello :).
Joo, voihan se olla toki alipainonkin takia, mutta tän gallupin vastauksista sain käityksen, että useimmat painoaan häpeävät olisivat nimenomaan halunneet painoa alas. Kaveripiirissä on kyllä suurperheiden äitejäkin, joilla hormonitoiminta näemmä pelaa, vaikka ovatkin ihan alipainoisia. Ja on ystäviä, jotka haluisivat vähän lisää painoa.

Hyvä, että sinulla tulee kuukautiset kuin kellö. Minulla tosiaan se raja niille on se 55 kg ja se, että ne on säännölliset vaatii sen 60 kg. En tiedä, olisko sitten niin, että luonto on tarkottanu, etten ihan heiveröinen ole? Tai ainakin tiedän hyvän "hormoonittoman" ehkäisykeinon itselleni ;) .

joo
. Kuukautiseni ovat aina loppuneet kun painoni on mennyt alle 55 kilon eli heti kun painoindeksini on tippunut alle 21:n. En sano tätä sillä, että kaikilla niin kävisi, mutta ihmettelen jos kaikilla alipainoisilla hormonitoiminta kuitenkin säilyy ihan normaalina, kun itselleni riitti jo normaalipainon painoindeksin 21 alittaminen.
Niin, no itseään ei tosiaan kannata asettaa mittapuuksi. Mun painoindeksi keikkuu kuudentoista ja seitsemäntoista välillä ja se on mulle normaalipaino. En ole ikinä sitä enempää edes painanut ja olen ihan terve. Kuukautiset alkoivat aikanaan ajallaan, mittojani en noilta vuosilta enää muista. Mutta hyvin tulivat, vaikka painoindeksi oli aiemmin jopa alle 15.

Eli ihmiset on tosiaan erilaisia.

Ei kai se kuukautisten poisjääntiin liity pelkästään painoon?
Paljonkohan mun pitäis painaa, ettei niitä tulisi? Aina on vaan tullut, painosta riippumatta (joka tosin aika samoissa lukemissa on pysytellyt koko aikuisikäni )

vieras
Paljonkohan mun pitäis painaa, ettei niitä tulisi? Aina on vaan tullut, painosta riippumatta (joka tosin aika samoissa lukemissa on pysytellyt koko aikuisikäni )
liittyy se usein. Hormonitoiminnan ylläpito vaatii useimmille riittävän määrän rasvaa elimistössä. useimmilla niin on silloin kun BMI on normaalialueella. Minulla loppuvat kuukautiset eivätkä takisin tule, jos painoa on 55kg tai vähemmän, vaikka olen 165cm pitkä. Painavempana tulevta kellontarkasti.

liittyy se usein. Hormonitoiminnan ylläpito vaatii useimmille riittävän määrän rasvaa elimistössä. useimmilla niin on silloin kun BMI on normaalialueella. Minulla loppuvat kuukautiset eivätkä takisin tule, jos painoa on 55kg tai vähemmän, vaikka olen 165cm pitkä. Painavempana tulevta kellontarkasti.
Mutta kun rasva ei ole se, joka kropassa painaa. Eli voi painaa vähän, vaikka rasvaa on, esim.
Tai paljon, koska on lihaksia, ja siten vähemmän rasvaa = kuukautiset jäävät pois silloinkin, eikös?

joo
Mutta vaikka tää yleisesti ottaen meniskin näin, ei tän perusteella voi päätellä mitään omasta kropastaan. Mulla ainakin kuukautiset tulee ihan normaalisti tosiaan sillä 15:sta alittavalla painoindeksilläkin...

Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Paljastankin sen täällä ekaa kertaa: pituus n.162cm, paino n.66kg.
En usko hetkeäkään. :wave:
Mikset :eek:
Mitä syitä on epäillä?
Tytsi näyttää kuvissa paaaaljon tukevammalta. Jos olisi 66kg, olisi suht normaaalipainoinen. Mutta näyttää mielestäni n. 75-kiloiselta, on makkaraa ja kaksoisleukaa. :)

vieras
Mutta kun rasva ei ole se, joka kropassa painaa. Eli voi painaa vähän, vaikka rasvaa on, esim.
Tai paljon, koska on lihaksia, ja siten vähemmän rasvaa = kuukautiset jäävät pois silloinkin, eikös?
Monilla aktiiviurheilijoilla joilla on paljon lihasta mutta vähän rasvaa, hormonitoiminta on epäsäännöllistä, oli minullakin ja se oli suunnilleen normi niissä piireissä. Kuitenkin, jos ei ihan kehonrakentaja ole, BMI on yleensä siinä normaalin rajoissa lihaksikkaalla urheilijallakin.
Silloin jos ihmisen BMI on alipainon puolella, on aika epätodennäköistä että rasvaprosenttikaan olisi kovin korkea. Ne normaalipainon rajat ovat aika laajat ja niihin mahtuu monenlaista kroppaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Paljastankin sen täällä ekaa kertaa: pituus n.162cm, paino n.66kg.
En usko hetkeäkään. :wave:
Mikset :eek:
Mitä syitä on epäillä?
Tytsi näyttää kuvissa paaaaljon tukevammalta. Jos olisi 66kg, olisi suht normaaalipainoinen. Mutta näyttää mielestäni n. 75-kiloiselta, on makkaraa ja kaksoisleukaa. :)
mä olen 165cm ja 73 kiloa ja näytän lihavemmalta kuin tytsi...

Yhteistyössä