Lahden seudun odottajat

Nanakuu: Ai rakenneultrako olis tulossa jo marraskuun alusta? Ei mulle ole kerrottu mitään..
Huopatossu: Miten pääsit "koekaniiniksi" rakenneultraan? Minäkin haluan!
Harmittaa, kun itsellä rakenneultra aika olis just marraskuun alussa, mutta ainakin mulle on sanottu, että se ei tulisi nyt ilmaiseksi. (Näin siis Nastolassa).

Piipa rv 13+2

Joo vuoden alustahan se tulee pakolliseksi joka kunnassa, siis rakenneultra. Mutta sitä en tiiä sitten, että pääseekö sinne heti ne, joille osuu tammikuulle ns. rakenneultra aika. Itse sain ilmatteeks rakenneultran kesällä, kun kävin kontrollissa äippäpolilla kystan takia, samalla sitten kiva kätilö teki myös pikaisen rakenteen, muutenhan en sitä olisi saanut. Käytiin sitten vielä 4D:ssä yksityisessä äitiysneuvolassa, en voi muuta kuin suuresti suositella sitä, omaksi osuudeksi taisi jäädä jotain 80? kelakorvauksen jälkeen, ja siitä muistuttelen, että jos tuonne 4D:hen menee, niin menee sitten sinä aikana, kun oikeastikin tehtäis rakenneultra, niin silloin siitä saa kela-korvauksen, muuten ei...

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa75:
Nanakuu: Ai rakenneultrako olis tulossa jo marraskuun alusta? Ei mulle ole kerrottu mitään..
Huopatossu: Miten pääsit "koekaniiniksi" rakenneultraan? Minäkin haluan!
Harmittaa, kun itsellä rakenneultra aika olis just marraskuun alussa, mutta ainakin mulle on sanottu, että se ei tulisi nyt ilmaiseksi. (Näin siis Nastolassa).

Piipa rv 13+2
Hei piipa!

Äitiyspoliklinikan osastonjohtaja soitti ja pyysi.Mielelläni menen paikalla on kuulemma 5-8henkilöä ja se ei mua haittaa =)
Tulen kyllä kertomaan kuulumisia

:wave: merkkaan

Olishan se mukavaa jos saatais mekin rakenneultra.
Me käytiin viimeks Hemossa ja fantsu kokemus oli sekin, oli kyllä tyyriimpi kuin 80e, olisko ollu jotain 130e ja siitä jo kelakorvaus pois. Oma cd kun oli mukana sai muistoksi 5 kpl pikkuisen pulikointia :heart:

HM 7+4

ne vaan kerto siel np ultras et olis mahollisuus tulla rakenne ultraan ilmaseks kun käynnistelevät nyt sitä projektia että haluanko tulla.. ja np ultrakin mulla oli ilmanen tai siis en ollenkaan saanu sitä poliklinikkamaksu laskua..

Juu Hemo on tosiaan kalliimpi kuin tuo yks. äitiysneuvola. Me saatiin sieltä dvd mukaan, missä kuvia ja videota, sekä erilaisia kaavioita mittojen perusteella.

Np-ultrahan on nimenomaan ilmainen! Tai en mä ainakaan mitään siitä maksanut, sitten tosta ylimääräisestä käynnistä maksoin poliklinikkamaksun mikä nyt oli ihan ymmärrettävää.

Huomenta!

Kirjoittelin aiemmin, ettei np-ultra olisi maksanut mulle mitään, mutta postissa tulikin normaali poliklinikkamaksu (jotain 26e) kotiin. Mutta eipä tuo paljoa ole.

Rakenneultrasta. Missä ihmeessä te olette käyneet ja saaneet sen noin edullisesti (80-130 euroa)??? Pari mun tuttua ovat käyneet ja sanoivat, että siitä jäisi omavastuuosuudeksi kelakorvauksen jälkeen n. 200 euroa ja se on mielestäni aivan liikaa.

Mikä on muuten tarkka aika, siis viikot, jolloin rakenneultra pitäisi tehdä?

Nyt pitää mennä, kohta alkaa tytön muskari.

Piipa rv 13+3

Piipa: Lahden Yksityinen Äitiysneuvola... Siellä mä kävin 4D/rakenneultrassa. En tiedä vaikuttaako mikä kaikki lopulliseen hintaan, mutta meidän käynti oli 45min, katottiin tosi tarkkaan rakenteet, ja sitten 4D:nä jonkin verran (ehkä vähemmän kuin olin odottanut), vauva oli hieman huonossa asennossa kokoajan, joten en tiiä oisko saatu "alea", mutta tosiaan kelakorvauksen jälkeen jäi omaksi osuudeksi tuo about 80?, koko summa piti maksaa toki ensin, ja sitten kelaan hakemukset ja toivoa parasta, että korvauksen saa.

Hemossa hinnat taitaa huidella yli 200?.

Oisko se "oikea" rakenneultra aika rv 18-22(24?).

Terveystalossa hinnat on 180-240?+toimistomaksu vähentävät tuosta heti pois sen kelakorvauksen.Yksityisella hinta on 140? ja siitä pois korvaus.Mä perun mun rakenneultra ajan kun pääsenkin päksiin koekaniiniksi =)

Me käytiin tosiaan esikoisest aHemossa ja muistan elävästi kun soitin j avarasin aikaa ja sanoivat hinnaksi jotain 90e, kirjoittelin silloin jo täällä ja kerroin hinnasta ja silloin monet totesivat että onpas halpaa..niin totuus olikin sitten toista, en tiedä mikä harjoittelija mull esen hinnan sanoi mutta sittenhaän se hinta oli kuitenkin jotain reippasti yli 100e, olisko ollu 130 tai 160e ei muista. Katotaas jos löytyy muistiinpanoista...

Laskin et mun rakenneultra menee just tolle 27.12.-jotain tammikuuta eli toivon että saatais sit ilmanen rakenne tällä kertaa :)

Täällä myös odottaja Lahden seudulta ja mulla menossa rv28, laskettua aika tammikuun alussa ja päksiin menossa esikoista synnyttämään.

Kävin siellä 2kertaa np-ultrassa kun ekalla kerralla ei ollutkaan tarpeeksi viikkoja niin siksi uusittiin myöhemmin. Kummastakaan kerrasta ei ole multa mennyt mitään maksuja! Tätä olen suuresti ihmetellyt ennenkin että miten jotkut joutuu maksamaan jotain poliklinikka-maksuja ja toiset taas ei???

Rakenneultrassa käytiin sitten yksityisessä äitiysneuvolassa ja kesti n.45min ja hinta 140e, josta sai kelan korvausta takaisin n.60e eli 80e jäi itselle maksettavaa.

mitenköhän ne valitsee nuo ketkä joutuu maksamaan ultrista ja ketkä ei :eek: mä oon joutunu esikoisen odotuksessa siellä hyppäämään joka kuukausi ja tässäkin raskaudessa jo monta kertaa käyty ja joka kerrasta jouduttu maksamaan :eek:

Alkuperäinen kirjoittaja Miyaki:
mitenköhän ne valitsee nuo ketkä joutuu maksamaan ultrista ja ketkä ei :eek: mä oon joutunu esikoisen odotuksessa siellä hyppäämään joka kuukausi ja tässäkin raskaudessa jo monta kertaa käyty ja joka kerrasta jouduttu maksamaan :eek:
Jäin miettimään samaa. Olisiko mahdollista, että jos ei käy ilmoittautumassa potilastoimistossa (meillä oli ohje että sen kautta ) ennen äitiyspolille menoa niin eivät laskua kotiin lähetä? Me olemme saaneet laskun aina siitä potilastoimistosta tai vaihtoehtoisesti sen on voinut maksaa suoraan sinne.

Tuun kommentoimaan, vaik en ihan lahden seudulta ole, mut synnäri on Phks... Eli ei oo väliä onko käynyt potilastoimistossa vai ei, lasku on tullut mulle ainakin joka ikinen kerta. Nyt joutunut käymään tosi usein siellä, ja muutama päivä mennyt, niin lasku on kolahtanut laatikkoon.

Missah 39+2

Aika omituinen tuo lasku käytäntö, meillä ainakin ihan np-ultran lähetteessä tai siinä lapussa mikä kotia tuli, missä oli ultran ajankohta jne ohjeita, niin siinä ihan luki, että maksuton tutkimus. Ja suoraan vaan äitipolilla odottamaan vuoroa, ilman mitään ilmoittautumisia. Ja sitten taas, kun menin ylimääräisen ultraan niin taaskin suoraan odottamaan omaa vuoroa ja lasku tuli postissa parin päivän sisällä. Oisko noissa sitten ihan kunnasta riippuen eroa, en mä muutakaan keksi.

2kk laskettuun aikaan.

Noista maksukäytännöistä. Voisiko se vaikuttaa, onko kunta tehnyt jotain sopimusta Päksin kanssa vai ei.. Samoin kuin se, tekeekö tutkimuksen lääkäri vai kätilö. En tiedä. Meillä tosiaan kans meni se maksu, mut np-ultran teki lääkäri.

Heipsis! Kiva kun täältä löytyi tämmönen ketju :) Itse esikoista odotan, laskettu aika 17.3.2010. Mahtuuko mukaan keskustelemaan?

Päksistä ei luonnollisesti viel synnytyskokemuksia, mut paljon kokemusta sieltä muuten (olin sielä muutaman vuoden töissä). Ite oon kyseisestä sairaalasta aina "tykänny", mut moni on toista mieltä.

NP-ultrassa kävin jo ja 27.10. olis rakenneultra (pääsin siihen lähetteen perusteella). Neuvolan mukaan ensi vuonna, kun käytännöt yhtenäistyy, tulisi rakenneultra kaikille kuuluvaksi.

Ja tuosta ultran maksullisuudesta: Lahdessa ainaskin käytäntö se, et poliklinikkamaksu tulee jos on lääkärikäynti. Hoitajan/kätilön käynneistä ei yleensä pitäisi tulla poliklinikkamaksua, ei myöskään esim. päivystyksessä. Kävin päivystyksessä puolisen vuotta sitten makoilemassa pahan migreenin takia, hoitaja antoi siihen lääkkeet ja tarkkaili mua, migreeni meni ohi ennenku lääkäri ehti tsekkaamaan (pe-la-aamuyö, oli "vähän" ruuhkaa) ja tällöin ei maksua tullut.

Itsellä NP-ultran teki kätilö eikä muita ollut huoneessa paikalla. Käyntimaksua ei tullut. Rakenneultran tekee kuulema lääkäri ja tästä tulee käyntimaksu, tämän kysyin kätilöltä.

Yhteistyössä