Lahden seudun odottajat

Heips!

Ajattelin perustaa tässä ketjun meille Lahden seudun odottajille, jotka synnytämme mahdollisesti PHKS:ssa eli Päijät-Hämeen Keskussairaalassa.

Keskustellaan täällä kaikesta mieleen tulevasta, kuten kokemuksista sairaalasta, kuntien välisistä eroista ja yhtäläisyyksistä jne.

Itse odotan toista lastani, esikoiseni on 2-vuotias. Laskettu aikani menee huhtikuulle 2010.

Kivaa, että meitä löytyi näin nopeasti. :)
Muutkin Lahden seudun odottajat, valveutukaa. :wave:

Oletteko te, joilla on jo synnytyksiä takana, synnyttäneet aiemmat lapsenne PHKS:ssa? Millainen se on äitiys- ja synnytyssairaalana? Itse synnytin esikoisen toisessa sairaalassa, joten tästä ei ole vielä mitään tietoa. Tällä viikolla vasta menen sinne np-ultraankin ja se on siis eka kerta sairaalassa tuolla puolen.

Mä tykkäsin PHKS:stä synnärinä. Tosin ei oltu kuin 2 yötä yhteensä (tyttö syntyi 1. yönä), synnytyksessä oli 1 kätilö (joka oli aivan ihana ja huumorilla höystetty) ja kun sen jälkeen päästiin osastolle saatiin perhehuone jossa ei sitten hoitajia käynytkään kuin aamulla ja illalla, tosin en niitä kaivannutkaan... Olisihan siellä varmasti käyny jos oisin sitä tarvinnut (kaveri taas kertoi siellä synnyttäneenä hoitajia olleen riesaksi asti). Huoneesta en juurikaan poistunut kun mies haki mulle ruoankin huoneeseen, vessa ja vaatevarasto oli heti oven vieressä. Ainoa mikä jäi mieltä kaivamaan oli hoitajien _ja_ lääkäreiden tietämys huulihalkiosta, ei kerrottu yhtään mitään enkä osannut sitä siinä ihanassa mielentilassa vaatiakkaan.

Esikoista kun odotin meillä tarjottiin ainoastaan tuo np ultra ja se kesti abouttiarallaa 10min, mukaan saatiin 1 kuva (se siis käytiin päitsyssä kun omalla kunnalla "ei ole ultraa").
Rakenneultrassa käytiin Lahden Yksityisessä äitiysneuvolassa ja saatiin se 4D:nä tosin tietysti maksukin oli sen mukainen). Myöhemmin sitten kun esikoisen kasvussa ilmeni häikkää omasta kunnasta yllättäen löytyikin 2 ultralaitetta joilla kasvua seurattiin muutamaan otteeseen. Viimeisen ultran kävin laskettunapäivänä Päitsyssä "sikiön takykardia-epäilyn takia" joka osoittautui turhaksi ja lähdettiin vielä kotiin.
Meiltä on matkaa sairaalalle n.50km...

Mä varasin nyt ekan neuvola-ajan, mutta yllättäen oma täti on lomalla joten varailen sitä uudelleen ensiviikolla. Laskeskelin että viikkoja olis nyt 6+2

Hellurei,

täällä kanssa kakkosta alkumetreillä odotteleva, hieman vielä shokissa oleva lahtelainen. LA 25.5. mikäli kaikki menee putkeen.

Esikoinen syntyi helmikuussa 09 Päksissä, mä tykkäsin kyllä että siellä oli ihan mukava olla. Sain tosin olla miltei koko ajan yksin kahden hengen huoneessa, tai tietty vaavi oli kanssa. Eli silloin oli mukavan rauhallista koko osastolla.
Ainoa mistä ei miehen kanssa tykätty oli synnytyslääkäri jota hälyyteltiin paikalle useampaan otteeseen sydänäänten heiketessä. Lääkäri tuli haukotellen paikalle ja asenteella "mitäs nyt taas?" Lopulta napanuora oli 2 x pienokaisen ympäri ja tarvittiin pikana imukuppia ja paikat repesi kuin pommilla olis jysäytetty |O Että vaikka rinsessa oli alle 3 kg jälki rumaa :/

Mulla eka nla 16.10. eli sitä odotellessa :)

rv 6+3

Täällä yksi :wave:! Esikoinen 1v2kk ja kakkosen LA tammikuussa.

Synnytin esikoisen PHKS:ssä ja olin ihan tyytyväinen. Kätilöstä ei jäänyt kovin hyvää muistikuvaa mutta muuten kaikki toimi ihan hyvin. Perhehuoneessa oltiin ja apua saatiin aina kun tarvittiin. Sen tosin huomasin, että kukaan ei kyllä kovin helpolla tullut avustamaan/neuvomaan, kaikki piti itse tajuta kysyä. Muillakin perhehuoneellisilla on ollut vastaavia kokemuksia..

Kuulin sellaista, että perhehuoneita ei enää olisi koska naistentaudit on siirtyneet samalle osastolle synnyttäneiden kanssa?? Onko kellään parempaa tietoa tästä? :eek:

pikkuakka 23+3 :heart:

Heips :wave:

Kivaa, että meitä löytyy koko ajan lisää. :)
Millaiset puudutuskäytännöt Päksissä on, siis käytetäänkö siellä vielä ilokaasua? Joissain sairaaloissahan se on kai kielletty, ettei kätilöt altistuisi sille liikaa. Entäs onko siellä paljon niitä synnytysaltaita?

Heissan! :wave:

Tässä myös yksi PHKS:n synnyttämään menijä. Pikkukakkosta odotellaan, eka syntyi Kotkassa, joten kaikki ylläolevat kysymykset kiinnostavat. Sype-keskusteluun on jo sovittu että pääsen, ekan synnytys kun oli aika vaikea ja olin jo ennakkoon päättänyt, että haluan kunnon kivunlievityksen, enkä sitten ehtinytkään saada mitään kun avautuminen tapahtui niin nopeasti. Yritetään tällä kerralla vähän eri tavalla :)

Viikkoja kasassa 15+3, nt-ultra takana ja 4D:tä suunnitellaan kun ei Lahti tarjoa tuota rakenneultraa vielä tämän vuoden puolella. Laskettuaika on 22.3., jolloin esikoinen jo reilun 5 v.

Heips :wave:

Toinen tulossa, ja synnärinä "päksi", laskettu aika joulukuussa. Esikoisen kävin siellä synnyttymässä helmikuussa 2004, eli siitä on jo aikaaaaaaaaaaaaaa...

Tosiaan siellä samassa synnyttäneiden osastolla on nykyään nuo keskenmenon kokeneet/abortin tehneet/ ??? mitä vielä, no niille kai kuitenkin varattu jostain hieman erilleen muutama huone, ei kai sentään ihan sikinsokin sijoiteta äitien ja vastasyntyneiden kera.

Esikon kanssa meni muisti ilokaasun johdosta, joten kätilöistä en voi oikein kommentoida mitään, nyt ollaan käyty päksissä np-ultrassa ja sitten yhdellä extra käynnillä ultrassa, molemmilla kerroilla olleet tosi kivan tuntuiset kätilöt, joten sen puoleen ihan hyvillä mielin sinne menossa. Synnyttäneiden osastolla olinkin sitten 4 hengen huoneessa, yhden yön meitä oli siellä 3 henkeä, muuten olin yksin/kaksistaan toisen äidin kanssa. Hoitsut oli suurimmaksi osaksi ihan ok, ja neuvoivat kyllä imetyksessä jne. Oltiin kaiken kaikkiaan sairaalassa ma-la, tyttö syntyi ti iltana. Mä olin sellaisessa huoneessa missä oli oma vessa + suihku, se oli aika luksusta, kun ei tarttenut lähteä sen pidemmälle, ja ruoka/aulatilakin oli ovea vastapäätä (olin yksin päivisin sairaalassa, niin piti hakea ite safkat).

Meiltä matkaa synnärille on noin 40km. Meidän kunta tarjoaa vaan tuon np-ultran, 4D:ssä käytiin Lahden yksityisessä äitiysneuvolassa.

Ymmärsinkö oikein, ettei päksin synnyttäneiden osastolla ole joka huoneessa vessoja? Syövätkö siellä kaikki omissa huoneissaan, vai onko siinä myös joku yhteinen ruokala? Jännää, kun sinne ei ainakaan toistaiseksi pääse tutustumaan, kun ei ole mitään tietoa koko paikasta. Ekan synnytin siis syyskuussa 2007 Oysissa, silloin olin perhehuoneessa miehen kanssa. Nyt kuitenkaan ei perhehuonetta toivota, kun miehen pitää hoitaa tietty esikoista mun ja vauvan sairaalassaoloajan.

Jekkuli09
Moikka!

Esikoinen syntyi päksissä heinäkuussa 2009 ja ajattelin tuoda suht tuoretta tietoa. Eli perhehuoneita ei enää ole, koska naistentaudit ovat nykyään samalla osastolla. Tosin toisella käytävällä, mutta silti. Päiväsalissa on ruokatarjoilu, mutta mä söin omassa huoneessa sängyllä makoillen, kun istuminen ei onnistunut. Hoitajat oli ok, tosin yksi vähän oudompi tapaus sattui kohdalle. Mutta muuten jäi positiiviset kokemukset.

Onneksi olen ajatellut polikliinista synnytystä, en nimittäin halua olla missään ahtaassa huoneessa muiden tuoreiden äitien kanssa. Haluan ihan rauhassa tutustua uuteen tulokkaaseen.

Ilokaasua tuolloin (2008) ainakin vielä sai, eikä ollut puhettakaan että sen antaminen olisi loppumassa. Vesiallasta ei ainakaan ole kun joku lääkäri on siellä sitä vastaan.

Siellä on yhteinen ruokatila käsittääkseni mutta huoneessakin voi syödä. Vessa oli ainakin meidän kohdalla siinä ulkopuolella, huoneessa vain 2 sänkyä ja pesu/hoitopöytä.

Huomenna menossa 5. pikkuista synnyttämään, jokainen syntyneet PHKS.sa.
Aika epämiellyttävää se olo siellä aina on... En sitten tiedä onko se sairaalakohtaista ollenkaan, luulenpa että samat fiilikset ois sairaalasta riippumatta.
Tympeää porukkaa on varmasti missä vaan töissä.
Toki porukkaan mahtuu mukaviakin kätilöitä ja lastenhoitajia.

lynxi: kyllä siellä vesiallas on! Sinne vaan ei ainakaan viime tiedon mukaan saa tarkoituksella synnyttää, ennen ponnistusvaihetta on tultava pois. Ja ainakin vuonna 2002 sinne ei saanut mennä jos lapsivedet on jo menneet.
Ja kyllä mäkin toisesta synnytyksestä lähtien olen AJATELLUT synnyttäväni polikliinisesti, mutta eipä ne asiat aina mene niinkuin haluaisi... Miltei pakolla siellä on jonkun aikaa oltava.

Ilokaasua ainakin vielä kesällä 2008 kovasti tyrkyttivät ja eivätköhän taas huomennakin yritä... Epiduraaliakin kovasti suosittelevat.

Ruokasali/päiväsali on tosiaan yhteinen, sängyssäkin saa syödä. Useimmissa huoneissa on kylppärit.

Mitä tarkoittaa polikliininen synnytys? Sitäkö, että synnäriltä lähdetään heti synnytyksen jälkeen kotiin? :ashamed:

Mä menen tänään Päksiin ekaa kertaa, nimittäin np-ultraan. Jännittää..

Piipa rv 12+3

Mun kokemukset Päksistä on vuosilta 2002 ja 2004. Eli jonku verran on vierähtäny.
Sillon ainakin oli allas käytössä, mutta oli sille rajotuksia. Ensin piti ottaa sydänkäyrää ja lääkäriltä varmistaa, että voi mennä. Ja tunti tais olla raja mitä sai olla. En tiiä minkälaiset on nyt rajotukset sitte.

Hoitajat vähän vaihteli. Oli tosi mukavia, mutta sitte sattu sekaan niitäki, jotka ei ollu yhtään mukavia (sairaalassa tuli vietettyä 4-5 päivää vauvojen keltasuuden takia). Ilmeisesti sillon ainakin osaston henkilökunnan sisällä oli jotain erimielisyyksiä (kuulin muista lähteistä), mikä saatto sitte vaikuttaa.
Mutta mustaki kyllä tuntu, että ite sai kysellä ja ottaa selvää. Paljon ei valmiiksi tuotu mitään.

Pohdintaa, pohdintaa... :whistle:

Mulla teki eilen sen np-ultran erikoislääkäri eikä kätilö. Eikä mulla edes ollut käyntiä kätilöllä. Kutsukirjeessäkin luki, että käynti kätilön ja lääkärin luona. Mut siis oli tuo lääkäri.

Kuulin juuri, että yleensä tuon tutkimuksen tekee kätilö eikä siinä ole lääkäriä mukana. Miten teillä on ollut? Nyt pohdiskelen, että miksi mulla luki jo kutsussa tuo lääkäri... Tietenkin hyvähän se vain on, että oli lääkäri tutkimassa. :)

joo siis se on juurikin että käydään vaan kääntymässä, minimi aika taitaa olla 6h syntymästä joka on oltava tarkkailussa.

Muuten, me kun 2008 käytiin esikoisen np-ultrassa jouduttiin käymään sosiaaliviranomaisen kanssa juttelemassa ennen varsinaista aikaa (tästä ei oltu etukäteen kerrottu mitään meille vaikka kesti n.30min) ja sanottiin että on normaali käytäntö kun on ensisynnyttäjä...
Mutta en oo keltään muulta tälläsestä kuullu, oottekos työ?

Jaa-a, en tiiä tosta sos.viranomais juttelemisesta, kun tosiaan toista lasta odotan. Meillä kesäkuussa np-ultran teki ihan kätilö, eikä ollut muita, teki normi sisätutkimuksen ja sitten ultrasi sisäkautta ja masun päältäkin lopuksi.

En mäkään sairaaloista pidä, tulee heti jotenkin huono olo, jos on joutunut sairaaloissa käymään, mutta eiköhän siellä tule oltua ainakin se 2vrk, että vauvalle on tehty se lääkärintutkimus, sitten kotia jos kaikki hyvin, en halua ylimääräistä siellä alkaa makoilee, viimeksi oltiin ma aamusta la iltapäivään, no tyttö tosin syntyi vasta ti iltana, mulla ei meinannut sitten maito nousta niin pitivät siellä ylimääräisen vuorokauden.

Meillä ei ollut siis mitään sos.viranomaista eikä ilmeisesti kätilöäkään, vain tuo lääkäri + henkilö, joka kirjasi tiedot ylös koneelle. Lääkärin kans siis ensin juteltiin pari minuuttia, miten mun eka raskaus oli mennyt, kun tosiaan olin toisella puolella Suomea sen aikaan. Sitten se teki sen tutkimuksen ensin sisäkautta, sitten mahan päältä. Siinä kaikki. Mutta siis tuo oli lääkäri eikä kätilö ja se mietityttää minua nyt, kun yleensä kuulemma ei ole noin, vaan lääkäristä joutuu jopa maksamaan extraa. Hmm... no kuten sanoin, hyvähän se vain on, että sain "osaavaa palvelua", mutta silti ihmetyttää. :)

Mä jään kyllä ihan mielelläni sairaalaan synnytyksen jälkeen muutamaksi päiväksi. Kotona kuitenkin odottaa silloin 2,5-vuotias lapsi, joka myös vaatii oman huomionsa ja varmasti haluaa itsekin ensin levähtää hieman synnytyksen jälkeen, olipa se sitten suunniteltu sektio tai alatiesynnytys (mä siis menen sype-polille ja tuo sektio on ihan mahdollinen vaihtoehto esikoisen vaikean synnytyksen vuoksi).

Piipa rv 12+5

:wave: täällä hollolasta odottaja ja laskettu aika olis 28.3

kyllä mulle tarjottiin np ultrassa ILMAISTA rakenne ultraa on kuulemma tulossa ilmaiseks kaikille lahtelaisille marraskuun alussa meen sinne np ultrassa varattiin suoraan aika siihen.. ja np ultrassa siel oli vaan se yks henkilö joka ultras..

nanakuu 15+3

:wave: Mä hyppään mukaan .esikoinen syntyi päksissä 2005 elokuussa.Pikkukakkosen laskettuaika on 24.02.2010
Rakenneultra tulee voimaan vuoden alusta ja minä menen koekaniiksi opetustilanteeseen 13.10 =) jännityksellä odottelen

Yhteistyössä