Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset

Hei
Pessimismistäni :)$ , mikä sana) huolimatta hyvää alkavaa viikkoa kaikille kuumeilijoille!! Luin jostain, että joku lääkäri oli sanonut, että ovistikkuja ei kannattais käyttää ekaan puoleen vuoteen, koska nekin tavallaan stressaa ja se taas vaikeuttaa raskautumista. Mitä mieltä siitä olette? Huomaatteko te oviksen muutenkin vai jääkö arvailujen varaan? Käsittääkseni ovistikutkaan ei ole varmoja...?

Tuleekohan tällä viikolla plussia? Mites Enna? :heart:

Kiitos Unico!
Olen ite jotenki tyyni,vaikka täti saapuikin...helpotus jotenki,ku huomasin,et kierto aikalailla sama ku ennen pillerien alotusta eli ehkä tässä alkaa kroppa palailemaan taas normaali rytmiin!!!
Mies oli koko viikonlopun ihana,kun toi mulle kaikenlaisia herkkuja ja lohdutteli.Vähän väliä kyseli vointia ja millos voidaan aloittaa uusi kierros...Musta tuntu et se oli vähän pettynyt,kun ei vauvaa vielä saatukaan aluilleen=)

Plussatuulia muille:heart:

Niinpä! Kauhee vauvakuume mulla on mut nyt järki ja tunteet tappelee keskenään. Tiedän että jos ny lopetan pillerit, kierto ei välttämättä normalisoidu hetkeen voi mennä useitakin kuukausia! Tunteet sanoo etää kauhee vauvakuume mut järki hannaa vastaan. EN haluais valittaa mut en tiedä mitä tekis! Milloin kannattaa mennä gynekologille jos menkkoja ei ala kuulumaan tyhjennysvuodon jälkeen kun lopettaa pillerit?

Onko teistä kukaan käyttäny tota perhesuunnittelun sivuilla olevaa menetelmää. Eli luonnollista ehkäisyä. Siinä mittaillaan aamulämpöjä ja lasketaaan kalenterin avulla päivä join voi tulla/ei voi tulla raskaaksi. Ajattelin että jos jollain olis kokemusta niin ottaisin mielellään vinkkejä vastaan. Me päätetiin miehen kans että aletaan käyttämään luonnollista ehkäisyä heti vaan kun uskallan jättää pilsut pois!

http://metku.net/~pesu/ehkaisy/luonnolliset.php

Toivo: heti aletaan laskemaan. Mä tilasin gyneajan, kun kierto oli jotain 50 päivää muistaakseni. Terolut-kuurilla menkat saa alkamaan, mutta minä en niitä sit aloittanut, kun gyne sanoi, että parin viikon päästä alkaa (ovis oli just tulossa). Niinpä sit alkoi, harmi :(

Juuri: ihan selvä hommahan tuo on! Mä testailin silloin pari kertaa menkkoja odotellessa noilla saman näköisillä tikuilla, mut harmiks ei ilmestyny tuota toista maagista viivaa. Mites Juuri: olitko käyttäny ovistikkuja ja olitteko pupuillu enemmän silloin kriittisillä ajoilla? Mä mietin, että pitäis varmaa olla miettimättä noita juttuja ollenkaan, mutta kun ei millään malttais :D Onnea vielä :flower:

ONNEA juuri!!! :flower: :heart:

Täällä lämmöt ei edelleenkään ole vielä nousseet, itse asiassa mulla oli parina viime päivänä alilämpöä.

toivo, noihin sun kysymyksiin en valitettavasti osaa vastata kun mulla pillereiden lopettamisesta on sata vuotta aikaa. Muistan hämärästi joskus syöneeni pillereitä. :p Tuohon tahtojen taistoon sanoisin sen verran, että jos olisin omalla kohdallani tiennyt, että näin kauan kestää tämä ihana kamala urakka, olisin jättänyt ehkäisyn ym. kikkailut jo aikaa sitten pois. Mulla kuukautiskierto pillereiden jälkeen tais normalisoitua heti, ei ainakaan mitään hirveetä heittoa tullut. Mutta tää on siis niin yksilöllistä ja salatiedettä. Toiselle niin ja toiselle näin. :headwall:

kiki80 =) en ole käyttänyt ovistikkuja, kun oli tosiaan vasta kolmas yk menossa ja ajattelin, että sitten joskus ehkä puolen vuoden yrittämisen jälkeen voisi niitä kokeilla. Pupuilukin on ollut aika vähillä. Yritin fertility friendistä tarkastaa merkkaamiani päiviä ja löysin vain kp 2, 9 ja 12 eli on varmaan sitten tuolla kp 12 tärpännyt. Mulla on ollut jo parisen viikkoa rinnat tosi kipeät, mikä ei ole kovin yleistä edes tädin lähestyessä. Siitä vähän epäilin, että jotain 'outoa' voisi olla meneillään. Sitten koko ajan kauhea vessahätä. :LOL:

Hitsit kun ärsyttää |O Kirjoitin pitkät pätkät tuossa päivällä ja tekstit katosivat tuon jonkin päivityskatkon takia. Höh.

No ensinnäkin, onnea juuri!

Toivo79 tuota en muista, että milloin aletaan laskemaan kierron pituutta. Itse olen vasta opetellut tuota luomumenetelmää ja suosittelen, ettei sitä kannata pitää ainoana ehkäisynä, ainakaan ennen kuin on saanut kerättyä tilastoa usemman kierron ajalta. Jollei siis ota asiaa siltä kannalta, että hyväksyy sen raskaaksitulemisen "riskin" kumminkin siinä samalla. Itsellä on ollut kumi käytössä synnytyksestä lähtien (tai siis kun pupuiluja jatkettiin, kun olin synnytyksestä palautunut) ja nyt on toinen kierto meneillään kun tarkkailen näitä ovislimoja, kohdunnapukkaa ja lämpöjä. Kuukautiset alkoivat vasta imetyksen lopetettua. Mulla on etuna melko säännöllisen pituinen kierto. Ovulaatio on aika helppo tunnistaa, mutta mulla on ongelmana ollut se, ettei se paljon ilmoittele etukäteen vaan vasta silloin kun se tapahtuu ja siittiöthän taas elelevät yleensä sen 3-5 vrk. Sitten kun ovulaatio on mennyt ja sen on tunnistanut varmuudella, niin 24 tuntia tästä eteenpäin lienee turvallista pupuilla luomusti aina seuraavaan kiertoon asti. Kannattaa kumminkin opetella tunnistamaan se ovis hyvin, koska itse olisin aluksi erehtynyt luulemaan munasolun ns. kasvukipuja ovulaatioksi, joka osottautuikin tulevan vasta vähän myöhemmin, limojen, alavatsakipujen (tuntuivat samalla puolella kun kasvukivutkin) ym perusteella. Lämpöjen mittaus on myös melko häiriöaltis menetelmä. Itse olen päätynyt seuraavaan: alkukierto pupuillaan kumin turvin ja n. vrk selvän ovulaation tunnistamisen jälkeen voidaan pupuilla luomuna seuraavaan kiertoon. Näin siis siihen asti kunnes olisi eddes teoriassa mahdollista alkaa käyttämään koko kierron luomumenetelmää eli lasketaan alkukierrosta ovulaation todennäköisin aika (tällöin on myös enemmän tilastoa noista kierroista) ehkäistään hedelmälliset päivät kondoomilla ja todetaan sitten, menikö laskut oikein ja loppukierto taas luomusti. Jos tämä toimii, niin kun kakkonen saa selkeästi luvan tulla (mies valmistuu ja mulla työtilanne vakiintuu), niin sitten varsinaiseen yritykseen voi menetelmää helposti käyttää sitten päinvastaiseen tarkoitukseen ;) Nyt ei onnistuisi perheenlisäys taloudellisesti muuten kuin myymällä talo tai miehen lopettamalla opinnot kesken ja hankkimalla töitä mahdollisesti alalta, jossa ei aiemmin viihtynyt, kärsi stressistä ja ahdistuksesta ja sai panikkikohtauksia...se ei siis ole mikään vaihtoehto, tyhmää olisi jättä sitäpaitsi opinnot kesken kun on alle vuosi jäljellä eikä omaa, itse rakennettua, taloa heti hennoisi myydä, kun sen on vasta saanut valmiiksi, joten perheenlisäys saa nyt odottaa meillä ainakin sen vuoden verran, mutta, ehkä puolen vuoden päästä voisi alkaa jo yrittää sitä alullepanoa...kyllähän se sen ensimmäiset 9 kk kumminkin asustelee masussa eikä tarvitse heti äitiyslomalle jäädä...

No, toivotaan, ettei tämäkin pitkä sepustus taas häviä...

Kiitos Janis selventävästä kirjoituksestas ja siitä että vastasit mun kysymykseen. Ymmärsin kans kun luin nitä pesun sivuja että pitäis tarkkaila ja pitää kirjaa useammasta kierrosta niin sitten on helpompi arvioida milloin ovisaika on. Siellä neuvottiin että lyhin kierto -21 päivää menkkojen jälkeen on turvallista ja sit taas pari päivää oviksesta ennen seuraavien menkkojen alkua. Oonkohan yhmmärtänyt oikein, korjatkaa joku jos olen väärässä! Ja onko nyt siis niin että alan laskemaan nyt tyhjennysvuodon 1. päivästä kierron pituutta?

Eipä kestä Toivo79! Tulikin aika pitkä selostus, hyvä kun jaksoit lukea.

Enne kuin tiedät vielä tuota lounnollisen kiertosi pituutta, niin ne hedelmälliset päivät tulisi laskea lyhimmän kierron aikaisimman mahdollisen ovulaatioajan mukaan - siitiöiden elinaika ja pisimmän kierron myöhäisimmän mahdollisen ovulaation + munasolun eliniän mukaan. Siis 21-16-5=0 eli tämän mukaan jo kp1 on sitä ns hedelmällistä aikaa ja 35-12+1=24, siis olisi oltava muulla ehkäisyllä kp1-24. Tässä ei välttämättä montaa kumitonta päivää jää, varsinkin jos on lyhyt kierto. Sitten kun on tieto useammalta kierrolta, niin saa tarkennettua tuota aikaa. Itselläni esimerkiksi on lyhin kierto 25vrk ja pisin 29, eli aikaisin ovis olisi 25-16=9 ja huomioidaan siittiöiden mahd elinikä: 9-5=4, saadaan kp1-3 olisivat turvalliset, mutta silloin on vielä kuukautiset. Myöhäisin ovulaatio olisi taas 29-12=17 ja siihen vielä vrk munasolun elinikää, joten kp18-29 taas sallittua pupuilua eli tällä periaatteella kiertoon ei jää kuin 10-14 sallittua luomupupuilupäivää, joista 3 on vielä kuukautisia eli käytännössä 7-11 ja ne kaikki ovat sitten vasta ovulaation jälkeen, koska kuukautisten aikaan ei oikein tuo pupuilu innosta, paikat on niin arat.

Niin, vielä kysymykseesi: ensimmäinen kunnollinen vuotopäivä on kp1.

Niin, tarkennus tuohon edelliseen tekstiin: munasolu elää n. 12-24 tuntia, eli ovulaation jälkeen noin yksi vrk on mahdollisuus hedelmöittyä, kun taas siittiöt elävät 3-5vrk, joskus jopa 7 vrk, joten jopa 5vrk ennen ovulaatiota tapahtunut "peittojen pöllytys" voi siis myös johtaa hedelmöitymiseen.

Kaa
Kiitos asiaa kanssani pohtineille. Nuo oviksen oireet olivat sittenkin melkoisen selvät. Viime viikon puolessa välissä nipisteli oikean munasarjan kohdilta, loppupuolella viikkoa suorastaan jomotti. Sunnuntaina sitten iltasella tuli se erittäin selvä lima, juuri sellainen "kananmunanvalkuainen". Eli selvät oli oireet. Tänään kuitenkin taas jomottaa... miksi ihmeessä?

Eikös se ovis ollut sitten minulla sunnuntai-iltana, kun lima kerta tuli? Miten tuota limaa "luetaan"? Onko ovis silloin tapahtumassa vai joko se oli menossa ohi, ja onko tänään enää mitään järkeä pistää simppoja matkaan? Eilen kyllä jo yksi pataljoona lähti matkaan, josko ne olisivat munasolun jo kohdanneet. Mistäpä sen tietää... :D Tää on mulle vieläkin hankala asia, vaikka sitä olen ennenkin selvitellyt.

Maanantai 20.8.2007

Pilvilinna.........28.........................................aloitus syksyllä
Toivo79...........28........................................aloitus kevät 2008
Janis................30
Hemuli79........27..............kp 3/30.........................yk 2
Matarena........29..............kp 6/28.......................yk 5
Tähtisilmä....27.........kp 6/31-33.............yk 7
Kiki80..............27.............kp 7/?..........................yk 2
Siilura..............27.............kp 8/28.......................yk 2
Unico...............27..............kp 11/28.......................yk 8
Postimestari...29..............kp 12/24-27...............yk 4
Kaa..................28..............kp 15/28.....................yk 1
Sitrus79..........28..............kp 16/28-29.............kesästä 2006
Nanna81.........26..............kp 17/29-37................yk 9
Kvart över......28..............kp 17/28-34.................yk 6
Kevätesikko....28..............kp 19/28-32.................yk 7
wind................29..............kp 23/30-40.................yk 2
Ada..................28..............kp 24/26.......................yk 4
Memmu-80.....26..............kp 27/29-62...........elokuusta 2006
Piip..................28.............kp 32/n.35.............syksystä 2006
Enna................29..............kp 38/30-32...............yk 2

Plussanneet:

Schätzchen (yk 2)
Unelma (yk 2)
Miumau (yk 6)
Hipu (yk 2)
Piipi79 (yk 5)
Pupuvaimo (pari vuotta)
Naone (yk 1)
Taimi (yk4)
Joanna
Veera80 (yk4)
Katarina81 (yk1)
juuri (yk3)

Sorry Janis en ymmärtänyt tuota sun laskukaavaa, miehen kans yitettiin yhdessä tulkita niitä laskelmia mut ei ihan pysytty kärryillä. Voisitko/viitsisitkö tulkita niitä uudelleen ja vääntää rautalangasta/-kangesta miten noita laskukaavoja pitäis tulkita? :LOL:

Toivo79: kuuntele itseäsi, oletko sinä valmis? Ja jos kokonaan vielä hirvittää niin jos jättää ne pillerit pois ja käyttää hetken vaikka kumia? Jos ei ehti uskalla luottaa niihin ns varmoihinpäiviin. Kuuntele ja mieti mikä olis pahin vaihtoehto jos lopetat ne nyt tai myöhemmin, se kertoo aika paljon oletko valmis siihen. Ja varmasti aina tulee pelottamaan jonkin verran. Mua ainakin, mut ajatukset olen saanut suht selviksi, vaikka pelottaa. Olitkin jo ehtinyt päätttä mut en nyt kumita tätä pois :D Voimia sulle, pientä epävarmuutta voip olla aina.

Hemuli79: Hienoa kun mies on noin mukana, ja odottaa kanssa plussaa. (Meillä on nyt alkanut huomata et sitäkin harmittaa, mut ei se kunnolla vielä tunnusta)

Juuri: Hienoa, onnea! :flower:

Janis: Hieno toi sun lasku kaava, mut eikös siihen tarvi aika säännöllisen elämän? Et saa tarkkailtua?

Kaa: niin mites noi limat? siis kun ne on ohi niin ovis mennyt vai menossa ? ;) Miten tää on muka niin vaikeaa ymmärtää. Kyllä mäkin sen hokaan et juu jos ovis on ollu niin se on ollu joku päivä viikon sisään mut ääh hankalaa :D

Mitäs tänne. viimeyönä mull asattu mahaan kovasti, ei auttanut edes syöminen :/ Mikäköhän oli. Ja sitten on muuttunut valkovuoto hiukan runsaammaksi ei vielä kunnolla. No huomenna ajattelin tehä elämäni ihka ekan ovis testin :) Menikös se muuten niin et ne pitäs kaikki tehä suunnilleen samaan aikaan vuorokaudesta? Kun siitä ei niissä ohjeissa mainittu mitään? Vai voisko esim jo tänään kokeilla nyt lllalla ja huomenna sitten aamupäivästä?

Ada
:flower: Paljon onnea Juuri!!! Hienoa!!!

Täällä kiirettä ja harmittaa, täti tuntuu olevan tulossa ja kunhan tästä nousen, alan opiskelemaan noita ovis juttuja ihan tosissani ;) !

Hyvää viikon alkua kaikille ja paljon plussia!

ada

Onnittelut Juuri :flower:
Mullakin oli rinnat tosi arat ja nänneihin suorastaan sattui. Pissalla juoksen varmaan 30min - 1h välein, alkavat varmaan pian töissä ihmetellä :) Uutena oireena on infernaalinen närästys johon ei sallitut lääkkeet auta juuri yhtään. Alavatsassa on tuntunut vähän väliä vihlovaa kipua ja näiden oireiden vuoksi menenkin tänään tapaamaan lääkäriäni. Hieman kieltämättä pelottaa et onko meidän papurakas kunnossa...(sanomme pavuksi sillä luin jostain että sen kokoinen hän tällä hetkellä on :) )

Kaa:Ovulaation aikaan voi olla ovulaatiokipuja eli alavatsan nipistelyä tai jomotusta toispuoleisesti. HUOM! Kipuja voi esiintyä myös ennen ovulaatiota (munasolun "kasvukivut") ja ovulaation jälkeen (keltarauhanen). Kuulostaa, että sinulla oli ovulaatio siis silloin sunnuntai-iltana. Koska munasolu on hedelmöityskelpoinen yleensä vain 18-24 tuntia ovulaation, eli munasolun irtoamisen, jälkeen, niin hedelmöitysmahdollisuus olisi siis ollut maanantai-iltaan asti. Sitä ovislimaa voi tulla parin päivän ajan, mutta itse ovulaatio tapahtuu ovulaatioliman viimeisenä päivänä, joten ovulaatiota seuraa heti kuiva kausi. Joillakin naisilla siis luonnostaan esiintyy limaa paljon (jopa 6 päivän aikana) ja joillakin naisilla sitä esiintyy jopa vain parin tunnin aikana! Mutta kun limaa ei enää tule, on ovulaatio jo ohi! Eli, kun ovulaation oli sulla sunnuntaina ja samaan aikaan olitte yhdynnässä, on mahdollista, että solut olisivat laittaneet kromosomit yhteen, näin romanttisesti ilmaistuna.:p Toivotaan niin!:D

Pitää paikkansa, Unico, että tuon laskumenetelmän hahmottamiseen menee aluksi vähän aikaa ja vaivaa. Tuo lasku perustuu siihen, mitä olen selvittänyut kierrosta ja ovulaation ajankohdasta. Tuossa olisi kyllä hyvä olla aika säännöllisen pituinen kierto, jotta sitä edes kannattaa käyttää. Mutta, siis jos asia kiinnostaa ja on motivoitunut sen opettelemaan, niin jatkossa se on kyllä ihan vaivaton, kun oma kierto on tullut tutuksi - jos siis muutenkin seuraa, mikä kp on itsellä menossa. Ja kun oppii tuntemaan oman ovulaation, ei oikeastaan tarvitse tietää muuta kuin milloin omaa kiertoa hedelmällinen aika alkaa ja sitten kun ovulaatio on mennyt ja sen on tunnistanut, niin siitä noin 1 vrk eteenpäin on enää mahdollista tulla raskaaksi. Eli suht simppeliä. Aluksi on tietysti hankalampaa, kun ei kierto ole velä mahdollisesti säännöllistynyt ja toisaalta ei ehkä osaa vielä tunnistaa ovulaatiota kovin hyvin.

Toivo79 No, olin kyllä varmasti aika sekavasti esittänyt tuon laskennan periaatteen. Yritän kertoa sen vähän selventävämmin ja yksityiskohtaisemmin.

Menetelmä perustuu tavallaan siihen, että otetaan kunnolla varman päälle - eikä se toki siltikään ole 100% varma, mutta oikein käytettynä kyllä varsin hyvä ja varma kumminkin.

Eli perusidea on se, että määritetään aluksi kaikkein aikaisin ja myöhäisin mahdollinen ovulaatiopäivä. Kierron pituus voi siis vaihdella, mutta ovulaatio yleensä tapahtuu aina n. 14 päivää ennen seuraavien kuukautisten alkamista. Ovulaation aika voi eri henkilöillä vaihdella hieman, mutta useimmiten se on kumminkin 12-16 vrk ennen kierron loppua siis seuraavien kuukautisten alkamista. Tästä ajasta ovulaation ja kuukautisten välissä käytetään nimeä luteaalivaihe. Olen ymmärtänyt, että samalla henkilöllä luteaalivaiheen pituus on kuitenkin aika vakio. Esimerkiksi itselläni se näyttäisi olevan vain 12-13 vrk. Kuitenkaan ei riitä, että määritettään pelkästään aikaisin ja myöhäisin mahdollinen ovulaation aika ja ollaan sillä välin vaikkapa kondomiehkäisyllä, koska siittiöt elävät muutaman vuorokauden ja munasolu on hedelmöityskelpoinen vielä 24 h ovulaation jälkeen. Tämä tarkoittaa, että sekä ennen ovulaatiota tapahtunut yhdyntä, yleensä enintään 5 vrk, että ovulaation jälkeen, n. 1 vrk, on kumminkin mahdollista hedelmöityä. Tästä saadaan, että 5 vrk:ta ennen aikaisinta mahdollista ovulaatiota -> yksi vrk myöhäisimmän mahdollisen ovulaation jälkeen = aika, millä välin on teoriassa mahdollista tulla raskaaksi ns. pisimmän kaavan mukaan. Jos luonnollisen kierron pituutta ei tiedetä, niin lyhimpänä kiertona voidaan käyttää 21 vrk ja pisimpänä 35 vrk, koska alle 21 ja yli 35 vrk kestävissä kierroissa, ei välttämättä ovulaatiota tapahdu ollenkaan.

Aikaisimman mahdollisen ovulaation ja hedelmällisen ajan alun määrittäminen:
Koska ovulaatio on yleensä vaikea tunnistaa ennalta, lasketaan varhaisin mahdollinen ovulaatio lyhyimmän kierron mukaan. Jos ei myöskään tiedetä, kuinka pitkä oma luteaalivaihe on, niin lasketaan se pisimmän mukaan, jotta saadaan aikaisin teoreettinen ovulaatiopäivä. Tässä lasketaan tavallaan "pahimman" kaavan mukaan, jotta riski olisi mahdollisimman pieni. Siis lyhin kierto olisi 21 vrk ja pisin luteaalivaihe olisi 16 vrk, jolloin 21-16=5. Tämän mukaan varhaisin mahdollinen ovulaatio tapahtuisi kp5. Mutta siis, jos siittiöt elävät jopa 5 vrk, niin jo noin 4-5 vrk ennen ovulaatiota tapahtunut yhdyntä, voi johtaa hedelmöitymiseen. Siis ensimmäisen mahdollisen ovulaation eteen jätetään vielä 5 vrk. 5-5=0. Tämän mukaan jo kp1 olisi siis mahdollista saattaa raskaaksi. (siis 21-16-5=0)

Myöhäisimmän mahdollisen ovulaation ja hedelmällisen ajan lopun määrittäminen:

Myöhäisin mahdollinen ovulaatio määritetään vastaavasti pisimmän kierron ja lyhimmän luteaalivaiheen mukaan. Pisin oletettu kierto olisi tässä tapauksessa 35 vrk ja lyhin luteaalivaihe 12 vrk: 35-12=23. Myöhäisin mahdollinen ovulaatio olisi siis kp23. Koska munasolu on hedelmöityskelpoinen n. 18-24 tuntia ovulaation jälkeen, lisätään myöhäisimpään ovulaatioon vielä yksi vrk: 23+1=24. Tästä saadaan myöhäisin mahdollinen hedelmöitysaika: kp 24. (35-12+1=24)

Näistä kahdesta yhteenvetona ns. mahdollinen hedelmällinen aika olisi kp1-24. Tämä on sinänsä älytöntä, kun tietää, että todellisuudessa on mahdollista tulla raskaaksi vain 2-3 vrk:na kierrossa, mutta tämä homma perustuukin siihen, että ovulaatio on mahdollista tulla kp5-23, koska kierron pituutta ei vielä tunneta ja lisäksi alkuun lisätään siittiöiden ja loppuun munasolun elinikä.

Kun oman kierron ja luteaalivaiheen pituus saadaan määritettyä riittävällä tilastolla (esim. 6 kiertoa), niin tuota pystyy tosiaan tarkentamaan huomattavasti. Ensimmäisissä kierroissa ehkä tosiaan kannattaakin käyttää kondomia ja vain opetella oma kierto. Sainkohan yhtään selvemmin selitettyä?

Voin antaa vielä esimerkin omasta kierrosta uudestaan (tarkistin vähän noita omia tilastoja):
Kierto on siis 25-29 vrk ja luteaalivaihe 12-13 vrk. Aikaisin mahd. ovulaatio olisi siis 25-13=12. Jos oletetaan, että miehelläni on pitkäikäiset siittiöt, niin ovulaatio miinus siittiöiden elinikä: 12-5=7. Mun hedelmällinen aika alkaisi siis kp7, ja tästä lähtien pitäisi ehkäistä muilla keinoilla, jollei halua tulla raskaaksi.
Myöhäisin mahdollinen ovis olisi pisin kierto miinus lyhin luteaaluvaihe: 29-12=17 ja tähän lisätään vielä 1 vrk munasolun elinikää: 17+1=18.
Mun hedelmällinen aika olisi siis kp7-18.
Tämän mukaan siis vapaata luomujänöilyaikaa jäisi kiertoon kp 6 (menkat loppuu yleensä kp 5) ja kp 19-25/29 eli kiertoon jää vain noin kymmenkunta ns. varmaa päivää.

Kaikille pahoittelut näin pitkistä selostuksista ja niille, jotka ei noita limajuttuja yms tykkää lukea! Sori!
:ashamed:

Muoks. Lisään tänne loppuun vielä yhteenvedon:
hedelmällinen aika alkaa: lyhyin kierto - pisin luteaalivaihe- 5 vrk siitiöiden elinikää = kp x
Hedelmällinen aika loppuu: pisin kierto - lyhyin luteaalivaihe + 1 vrk munasolun hedelmöityskelposuusaikaa = kp xx

Yhteistyössä