Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset

Kaa
Hain haulla noita oviksen oireita, mutta ajattelin kysyä täältäkin:

millaisia oireita teillä on ollut oviksen aikoihin, miten tunnistatte oviksen ilman "apuja"?

Itselläni eilen nipisteli kovasti alavatsaa ja tänään on maha aivan sekaisin. En ymmärrä miksi. Ja kp on vasta 10 tai/vai 11. Eli periaatteessa ei ole mahdollista vielä, vai? Eka kierto pillereiden lopetuksen jälkeen. Limoista ei tietoakaan.
 
matarena: :hug:
Kaa: Mä en oo ollenkaan varma millon on vai onko. Mut välillä ei joka kierrossa tuntuu jonkin sorttista kipua niillä main ja valkovuoto on runsasta ja limaista (jes sorry) mut sen avulla en pysty kyllä tarkkaa päivää sanomaan, eikun kun alkaa näkyä märempää niin ukko kulta vällyjen väliin säännöllisesti :) No nyt sitä kyllä yritetäänm olla siellä vällyissä säännöllisesti oli ovis tai ei :) saa nähä tuottaako tulosta. Mulla alko limomaan vasta muutaman kierron jälkeen lopettamisesta, joten en tiiä miten aikaisemmin oli vai oliko mitään , ja en kyllä tiiä onko vieläkään, mut aika näyttää
 
Hei nyt mennään taas yksityiskohtiin... mutta mutta. Miten paljon teillä lurahtaa siimahäntäeliksiiriä tositoimien jälkeen ulos? Tiedä sitten että olenko jotenkin normaalia veltompi tapaus :LOL: mutta kyllä ilman jälkiloikoilua koivet pystyssä tavaraa aika paljon lurahtaa suihkussa tai pöntöllä.

Mulla pitäis olla nyt oviksen ajat käsillä. Kumma miten tädin tullessa mieliala laskeekaan pohjamutiin ja vannoo, että enää en yritä, en varmana, se oli siinä nyt, en jaksa enää. Sitten tädin kanssa kuitenkin tulee ihan juttuun ja on oikeastaan ihanan rentoa vaan olla, ilman mietiskelyä (siis sitten kun on selvinnyt ekan päivän menkkakivuista...). Ovisajan lähestyessä innostus sitten taas kuitenkin kasvaa, jee, nyt pupuillaan! Uh, sitten seuraakin ne raastavat piinaviikot. Ja putoaminen korkealta. :ashamed:

Onkohan kukaan kirjoittanut kirjaa vauvaprojektista? Sen nimi vois olla vaikka Baby - Mission Impossible? Tietysti siinä olisi tarkat kuvaukset limoista, miehen ahdistelusta, itsetutkiskelusta ja hermoromahduksista. :LOL:
 
Kevät esikko, kyllä sitä jonkin verran tulee ulos asti, mut jos iltasella hommitaan niin meen vasta aamulla pesulle ja otan paperilla siitä suulta :saint: mut jos päivällä ja lähen sit jossain välissä pystyyn niin kyllä sitä saa liukkaasti weskiin mennä ettei sotke :) Tsemppiä ja positiivista mieltä!
Juu ei mun lahjoila kirjoiteta kirjaa ;) ei ole sana hallussa. Mut aloin tässä kierrossa laittamaan kalenteriin oireet ylös :) jos jossain välissä aikois vertailla (no toive on ettei tarvis kun tärppäis, mut mut)
 
Ihan ensikisi onnea Katarinalle!! :D

Kevätesikko, toi mitä sanoit tuosta mielialan muutoksista on niin totta!! Ihan pohjamudissa aina käy kun täti ilmoittaa tulostaan. Sitten kuitenkin pystyy ajattelemaan hetken ihan muita asioita, pääsee irtaantumaan vauvaprojektista kokonaan. Ja kuitenkin taas oviksen lähestyessä on pakko päästä vällyjen väliin.. Jotenkin siis tama kierron eka puolisko on kuitenkin mukavampi, vaikka se täti ottaakin aivoon, loppupuoliskolla sitä kyttää itseään niin kovasti ja ajatukset pyörii väkisin oman navan ympärillä..

Mäkin alan jo toipumaan tosta viimekertaisesta pettymyksestä, jotenkin tuo oli kaikkein kovin isku tähän mennessä. Ekaa kertaa mieskin myönsi että harmittaa. No, nyt on onneksi saanut olla lomalla, ollut paljon muuta ajattelemista kun on ollut kaikenlaista muuta projektia ja reissua.

Tää on kyllä niin kiva ketju, on tosi helpottavaa lukea, että muillakin on samanlaisia ajatuksia! :heart:
 
Kvart över: Se onkin hienoa ettei täällä tarvitse yksin kärvistellä, vertais tuki on parasta. Vaikka mieskin tukee, mut ei se silti voi tietää miltä tuntuu tutkia itteänsä ja odottaa yllättääkö vai ei menkat, vaikka muuten voiolla mukana jännäämässä, mut ne tuntemukset :)
 
Kaa
Unico, Kvart över ja muut;

tämä palsta on aivan huippu ainakin meikäläiselle! Mies on sellainen perussuomalainen jörrikkä, joka ei suurempia asioista puhu. Joten täällä on sitten hyvä päästä vähän purkautumaan ja kyselemään tyhmiä, hihkua kivoista ja huokailla ikävistä asioista. Kiitos siitä siis teille kaikille!
 
heippa kaikki ja onnea plussasta Katarina! Ma tulin tanne vaan pikaisesti pyorahtamaan, ennen kuin jatkan reissuani, on tama kesaloma kiireista aikaa B) Mulla siis tati tuli viime viikolla, paivan myohassa tosin, kerkesin jo kuvitella vaikka mita :D Nyt siis Kp 9/24-27, eli jos joku viitsis paivittaa, kiitos =) :flower:
Nyt lahden tasta jatkamaan lomaa, tulen lukemaan kuulumiset sitten paremmalla ajalla
mukavaa viikonloppua teille!
 
Perjantai 17.8.2007

Pilvilinna.........28.........................................aloitus syksyllä
Toivo79...........28........................................aloitus kevät 2008
Janis................30
Matarena........29..............kp 3/28.......................yk 5
Tähtisilmä....27.........kp 3/31-33.............yk 7
Kiki80..............27.............kp 4/?..........................yk 2
Siilura..............27.............kp 5/28.......................yk 2
Unico...............27..............kp 8/28.......................yk 8
Postimestari...29..............kp 9/24-27...............yk 4
Kaa..................28..............kp 12/28.....................yk 1
Sitrus79..........28..............kp 13/28-29.............kesästä 2006
Nanna81.........26..............kp 14/29-37................yk 9
Kvart över......28..............kp 14/28-34.................yk 6
Kevätesikko....28..............kp 16/28-32.................yk 7
wind................29..............kp 20/30-40.................yk 2
Ada..................28..............kp 21/26.......................yk 4
Memmu-80.....26..............kp 24/29-62...........elokuusta 2006
juuri................28..............kp 25/28-32................yk 3
Piip..................28.............kp 29/n.35.............syksystä 2006
Hemuli79........27..............kp 30/?.........................yk1
Enna................29..............kp 35/30-32...............yk 2

Plussanneet:

Schätzchen (yk 2)
Unelma (yk 2)
Miumau (yk 6)
Hipu (yk 2)
Piipi79 (yk 5)
Pupuvaimo (pari vuotta)
Naone (yk 1)
Taimi (yk4)
Joanna
Veera80 (yk4)
Katarina81 (yk1)


Tässäpä tämän päivän lista. Hauskaa päivää kaikille ja kovasti +++++-tuulia! :flower:
 
Argh, salapoliisityötä... :eek: Olen tikuttanut ovista, tai siis paremminkin LH-piikkiä monessa kierrossa, ja bongannut sen LH-piikin yhtä kertaa lukuunottamatta aina kp14, kerran kp15. Edellispäivänä (kp14) käytin viimeisen tikkuni, ja "negaa" näytti. Oletin LH-piikin olevan sitten kp15 enkä meinannut ostaa nyt uusia tikkuja vähään aikaan. Nyt kuitenkin on jo kp16, eikä lämmöt ole vieläkään nousseet. Hhmm..

Eli siis kerrataan nyt vähän: Ovistikun plussa perustuu LH-piikkiin. Itse ovishan tapahtuu vasta sen jälkeen oliko se nyt jotain tyyliin 24-36 tunnin kuluttua. Kun ovis on tapahtunut, munarakkula muuttuu keltarauhaseksi, joka puolestaan alkaa erittää progesteronia. Progesteroni nostaa sitten ne paljon puhutut lämmöt. :eek: Eli siis jos LH-piikki olisi ollut eilen, ovis tapahtuu vasta tänään tai huomenna, ja lämmöt nousee vasta sitten? Vääntäkää mulle rautalangasta :headwall:

Aloin tässä meinaan ensimmäistä kertaa panikoida, että jos en meinaakaan ovuloida tällä kertaa... Ah, ihana kamala hysteria! :LOL:

muoks. :saint:
 
Postimestari: Nautihan lomastasi! Ja olussaa sieltä tuliaisiksi sitten;)
Kevät esikko: toi oli hyvä kysymys mut en osaa vastata odotan innolla vastautasta kanssasi.
Ja Sitten kysymys oviksen tikuttamisesta, Jo slaskennallisesti ovis on torstaina niin millon kannattaa alkaa tikuttamaan?
 
Kevätesikko: Ainaki tuolla FF:ssa ovis piirtyy aina sille päivälle kun lämmöt ekaa kertaa nousee ylemmäs. Eli siis lh-piikki vaikka kp12, ja lämmöt sinä päivänä ja vaikka seuraavanaki 35.9. Kun Kp 14 lämmöt nouseet esim. 36.4 niin sinä päivänä siis ovis olis. Olipa taas selkeesti selitetty :D .
 
Ovisasiaa:

Kaa: No se voi olla, että kun on eka luonnollinen kierto vähään aikaan, että hormoonitkin on aika sekaisin vielä ja tosiaan tiedä missä vaiheessa kiertoa mitäkin tapahtuu. Kumminkin itselläni tuntuu niitä munasolun kasvukipuja jo muutamaa päivää ennen ovista ja jomotusta itse oviksen aikaan, joka sitten tuntuu toispuoleisena alavatsan jomotuksena (joskus jopa huomaan ihan selvän nipsauksen) ja näkyy limoina (runsaampaa, läpinäkyvää, rihmamaista ns. kanamunanvalkuaismaista). Sekä kasvukivut, että itse ovis tuntuvat aina jommalla kummalla puolella, ja siis vuorokierroin eri puolilla. Jos sun kierto on sen 28 päivää ja luteaalivaihe kestää yleensä 12-16 vrk, niin sen mukaan ovis ajoittuisi kp 12-16. Eli sun kivut voisi olla joko kasvukipuja tai itse ovis. Eli jos sun tämä kiertosi kestäisikin 26 vrk ja luteaalivaihe olisi sen 16 vrk, niin silloin ovis tapahtuisi kp 10. Ymmärsitkö mun selostuksestani mitään?

Kevätesikko: näin mäkin olen ymmärtänyt eli ovis tapahtuu parin vuorokauden sisällä LH-huipusta ja lämpö nousee pari päivää ovulaation jälkeen. Siis jos sulla oli LH-huippu elien, ovis on tänään-huomenna ja lämmöt nousee su-ma? Aamulämpö on kumminkin melko häiriöaltis menetelmä. Siihen vaikuttaa, jos herää jonain päivänä aikaisemmin tai myöhemmin kuin tavallisesti, alkoholin käyttö edellisenä päivänä, makuuhuoneen lämpötila, levottomasti nukuttu yö ja niin edelleen.

 
kevätesikko + muut: minä aina tuijottelen tätä kuvaa http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:MenstrualCycle.png joka löytyy wikipediasta haulla kuukautiskierto.

Tuon kuvan mukaan kaikki näyttäisi tulevan lähes yhtäaikaa eli kun munasolu irtoaa kp 13 (tuossa kuvassa) niin LH-huippu ja lämmönnousu on kp 14. Ja ovulaatioksi kutsutaan kp 13-15.. :eek:

Toisaalta wikipedian tekstissä sanotaan
Tämän aiheuttama piikki LH:n määrässä aiheuttaa follikkelin puhkeamisen eli ovulaation.
Kun te puhutte, että ovis tapahtuu parin vrk sisällä LH-huipusta, niin tarkoitatteko silloin, että m-solu irtoaa vasta silloin, vai että silloin on otollinen aika ottaa ukko vällyjen väliin. Eikös siinä kulkeutumisessakin kestänyt aikansa (mut sitten taas niitten simppojen kannattaisi olla jo odottelemassa sitä saapuvaa m-solua) ???

Ihme, että niitä lapsia yleensäkään ottaen tulee, kun on niin kimuranttia hommaa.. vai pitäisikö unohtaa kaikki miettimiset ja antaa luonnon hoitaa hommat? :eek:
:LOL:

Mutta sellainen kysymys vielä minulta, kun en noita tikkuja pahemmin tunne, niin jos niissä näkyy se LH-piikki eli ne näyttää plussaa (vai mitä ikinä näyttääkään) niin tarkoittaako se aina, että munasolu on irronnut. Tarkoittaako siis munasolun irtoaminen ja ovulaatio aina samaa asiaa, vai voiko olla ovulaatio, muttei itse sitä solua. Siis menkathan tulee vaikka solu ei irtoaisikaan eli voiko tikuilla siis tarkistaa, että irtoaako munasoluja?
Onpas sekavaa, toivottavasti joku tajuaa, kun minä itsekin alan olla jo aivan pihalla. :attn:
 
Tieto lisää tuskaa, vai mitä :headwall: ? En mä ainakaan ota noista selvää, pitäisi varmaan opiskella lisää... Minäkin luin noista asioista ja huomasin, että nythän mulla oli sitten aivan liian lyhyt se vaihe oviksesta menkkoihin. Että jos se vaihe on alle 10 päivää, niin ei hyvä. Just joo, ainakin oppii biologiaa tässä ;)
 
Lauantai 18.8.2007

Pilvilinna.........28.........................................aloitus syksyllä
Toivo79...........28........................................aloitus kevät 2008
Janis................30
Matarena........29..............kp 4/28.......................yk 5
Tähtisilmä....27.........kp 4/31-33.............yk 7
Kiki80..............27.............kp 5/?..........................yk 2
Siilura..............27.............kp 6/28.......................yk 2
Unico...............27..............kp 9/28.......................yk 8
Postimestari...29..............kp 10/24-27...............yk 4
Kaa..................28..............kp 13/28.....................yk 1
Sitrus79..........28..............kp 14/28-29.............kesästä 2006
Nanna81.........26..............kp 15/29-37................yk 9
Kvart över......28..............kp 15/28-34.................yk 6
Kevätesikko....28..............kp 17/28-32.................yk 7
wind................29..............kp 21/30-40.................yk 2
Ada..................28..............kp 22/26.......................yk 4
Memmu-80.....26..............kp 25/29-62...........elokuusta 2006
juuri................28..............kp 26/28-32................yk 3
Piip..................28.............kp 30/n.35.............syksystä 2006
Hemuli79........27..............kp 31/?.........................yk1
Enna................29..............kp 36/30-32...............yk 2

Plussanneet:

Schätzchen (yk 2)
Unelma (yk 2)
Miumau (yk 6)
Hipu (yk 2)
Piipi79 (yk 5)
Pupuvaimo (pari vuotta)
Naone (yk 1)
Taimi (yk4)
Joanna
Veera80 (yk4)
Katarina81 (yk1)


Onpas täällä hiljaista :eek: Tein vielä päivityksen tälle päivälle, vaikka ei enää olekaan kuin muutama tunti tätä vuorokautta jäljellä. Hauskaa viikonloppua kaikille! (minulla huomenna töitä :kieh: )
 
Sunnuntai 19.8.2007

Pilvilinna.........28.........................................aloitus syksyllä
Toivo79...........28........................................aloitus kevät 2008
Janis................30
Hemuli79........27..............kp 2/30.........................yk 2
Matarena........29..............kp 5/28.......................yk 5
Tähtisilmä....27.........kp 5/31-33.............yk 7
Kiki80..............27.............kp 6/?..........................yk 2
Siilura..............27.............kp 7/28.......................yk 2
Unico...............27..............kp 10/28.......................yk 8
Postimestari...29..............kp 11/24-27...............yk 4
Kaa..................28..............kp 14/28.....................yk 1
Sitrus79..........28..............kp 15/28-29.............kesästä 2006
Nanna81.........26..............kp 16/29-37................yk 9
Kvart över......28..............kp 16/28-34.................yk 6
Kevätesikko....28..............kp 18/28-32.................yk 7
wind................29..............kp 22/30-40.................yk 2
Ada..................28..............kp 23/26.......................yk 4
Memmu-80.....26..............kp 26/29-62...........elokuusta 2006
juuri................28..............kp 27/28-32................yk 3
Piip..................28.............kp 31/n.35.............syksystä 2006
Enna................29..............kp 37/30-32...............yk 2

Plussanneet:

Schätzchen (yk 2)
Unelma (yk 2)
Miumau (yk 6)
Hipu (yk 2)
Piipi79 (yk 5)
Pupuvaimo (pari vuotta)
Naone (yk 1)
Taimi (yk4)
Joanna
Veera80 (yk4)
Katarina81 (yk1)


Eipä paljoa kerrottavaa...täti tulla tupsahti,niin kuin jo arvasinkin oireista eli uutta kiertoa aloitellaan:ashamed:
Onneksi kierto ei venyny ton pidemmäksi!
 
Hejssan! Auttakkee mua. Nyt mies on sitä mieltä että saan ite päättää koska lopetan pillerit. Alettais laskemaan varmoja päiviä perhesuunnittelun ohjeiden mukaan ja mittailemaan aamulämpöjä. Käänteisesti siin eli vielä ei ryhdyttäis heti tositoimiin vaan annettais mun kehon normalisoitua pillerien jälkeen. Alun perin oli tarkotus jättää pilsut jo elokuun alussa mut jänistin ja hain 3 kk lisää. Ja nyt en osaa päättää kun 2 pilleriä jäljellä että lopetanko nyt keskiviikkona pilsut vai syönkö ne 2 kk, jolloin lopetus ois lokakuun lopussa!!! Auttakkee mua. Mies haluis että lopettaisin pilsut!!!
 
toivo79 kaksi kuukautta on kuitenkin aivan äärettömän =) lyhyt aika. Jos sinusta yhtään tuntuu, että tarvit vielä sen kaksi kuukautta lisää miettimisaikaa niin äkkiähän se menee, mutta jos taas olet valmis ajatukselle että vauva saa tulla niin mitä väliä 2 kk loppujen lopuksi on. Ja muista, että aina se vauva ei siitä ensimmäisestä yrityskerrasta tule. (tietenkin voi sitten laskeskella, että mikä olisi kiva aika vauva saada kevät/kesä/syksy/talvi)

ps: :LOL: :LOL: kun kirjoitin tuonne ylemmäs sanaa vauva, niin kirjoitin ensin vahingossa vaiva.. onhan se vähän niin kuin sinne päin. Mitähän mullakin oikeesti päässä liikkuu.. :LOL: :LOL:
(ois ehkä aika mennä nukkumaan)
 
Toivo: Mä lopettaisin ne pillerit...jos huomasit, niin mulla oli eka kierto 70 päivää ja nyt pelolla mietin, milloin se kierto tulee normaaliksi. Joillainhan on tullut ihan hetikin. Mutta mustakin tuntui silloin, kun lopetin, että pitäisköhän vielä jatkaa yksi kuukausi. No sittemmin olen tullut ihan pakkomielteiseksi tämän asian kanssa ja haluais tulla mahdollisimaan pian raskaaksi.

Tämä on vaan tietysti, miten itse nyt ajattelen, kun noi pillerit teki tommoset tepposet. Tuntuu kurjalta, kun ajattelen aina pahinta, että tässä menee nyt vuosi ennen kuin kierto normalisoituu... :( Olen välillä niin pessimisti.

2 kuukautta menee tosiaan nopeasti, joten voithan sinä odottaakin. Ei sitä kuitenkaan voi koskaa tietää, milloin se tärppää sitten, kun alkaa sitä toivomaan. Eli ei tästä ollut sinulle varmaan mitään apua :eek:

 

Yhteistyössä