Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset tammikuussa

Tervetuloa Rosehip! Ja onnittelut plussasta tälläkin puolella :flower: Mä oon ollut jo jonkin aikaa vakuuttunut, että nillä tärppää nopeasti, ketkä ei oo aikoihin käyttäneet hormonaalista ehkäisyä. Näin ainakin on käynyt mun kavereiden keskuudessa ja tuntuu että meilläkin tärppi tuli vasta kun aikaa pillereiden lopettamisesta oli kulunut tarpeeksi (yk 9 tuli meillä eka plussa, se meni kesken ja tämä toinen sitten aika nopeasti perään kun kierto taas tasaantui).

Mä voin heti vastata, että kyllä kypsennettynä saa syödä kaikkea, myös vuohenjuustoa :) Raakana en vetelisi. Aika hyvä lista noista ruokasuosituksista löytyy täältä:
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;10170;10190

Ootko laskettua aikaa laskenut? Lisäisin sut listalle.

Täällä on herätty kuudelta taas pissahätään, janoon ja sitten nälkään, onneksi kahdeksan aikaan nukahdin uudelleen (kun siis olin tankannut ensin :) ). Äsken sitten tunnin verran tuli aika tiheään niitä kuukautiskipuja, mutta loppui onneksi. Eikä siis olleet mitään tosi kovia, mutta selvästi tuntuvia kyllä. En ihan vielä haluaisi synnyttää.. :/

Nyt siivoamaan ja asioita hoitelemaan, mukavaa lauantaita!
Kvartti ja Tao 35+4
 
Kvartti mun laskettu aika siis laskureiden mukaan olis 16.9.2009. Ja TYKS siis tullee sairaalaksi.

Kiitos tuosta ruoka-ainelistastakin! Eihän tuolla nyt sinänsä muuta harmillista ollut kuin tuo juustojen syömisen rajoittaminen, mä kun rakastan juustoja. Niin ja nimenomaan maksamakkaraan mulla on viime aikoina ollut suuria himoja ja nyt sitä ei sitten suositella lainkaan.. No, eiköhän tuota pärjää ilmankin. :)
 
Mä oon muuten syönyt välillä maksamakkaraa, tossa listassa minkä sain neuvolasta sanotaan, ettei suositella yli 200g/vko eikä yli 100g kerta-annosta. Sellaisessa pienessä pötkössä on 150g ja oon ostanut pari-kolme kertaa sellaisen ja syönyt sen muutaman päivän aikana. En usko että siitä mitään haittaa on. Veriarvot vaan saattaa parantua :)
 
No ehkä mäkin sitten uskallan silloin tällöin syödä sitä. :) Maksamakkara onkin oikeestaan ainoa maksaruoka, josta oikeesti pidän. Muita syön lähinnä pakon edessä, jos ei muutakaan ole. Mutta harvakseltaanhan tuota on tähänkin asti tullut syötyä...

Mä oon tässä tunnin päästä lähdössä tanssitunnille ja mieleen tuli, että missäköhän vaiheessa mun pitäis mainita tuolle opetajalle raskaudesta? Tanssi on tosi fyysistä ja iskujen, törmäysten ja kaatumisten mahdollisuus on olemassa.. En haluais ihan vielä kuitenkaan sanoa mitään, kun viikkoja on tosiaan takana vasta se 4. Jotenkin jännittääkin kertoa asiasta opettajalle, mikä on tietysti hölmöä. Töissä esimiehelle kertominen sitten joskus hamassa tulevaisuudessa tulee olemaan tosin vielä hankalampaa. :D

Niin ja sitten mietin varhaisraskauden ultraakin, josta äsken luin.. Kävittekö te aikoinanne sellasessa? Kannattaako se?
 
Onnittelut Rosehip! En uskois, että noin aikaisin tarvii ottaa raskauttaa huomioon tanssiharrastuksessa, mutta kannattaa kysellä vaikka sitten neuvolassa. Minä kävin siinä varhaisraskauden ultrassa, kun viikkoja oli alle 7, mutta silloin jo näkyi sikiön syke. Itse olin niin epävarma ja pöllämystynyt raskaudesta, että oli pakko mennä varmistamaan asia. Pientä vuotoakin oli alussa, mikä mietitytti. Toisaalta voi ihan hyvin odottaa sitä neuvolan ekaa ultraa, jos ei koe tarvetta mennä erikseen yksityiselle. Mikään kunta ei varmaan maksa noita varhaisultria.

Memmu: Oikein muistit. Ollaan samalla alalla, mutta eri puolilla pöytää. Mulla on vielä 7 työaamua jäljellä. Tänään jouduin olemaan töissä ja eilen melkein klo 22 asti, mutta muuten en ole edes joutunut tekemään paljon ylimääräistä. Eipä eilisen kaltaisia päiviä jaksaisikaan. Olisi se tärppi voinut tulla kohdalle muutamaa viikkoa aiemmin, niin olisi päässyt helpommalla, mutta onneksi osan aiemmista hommistani teki uusi henkilö, joten se helpotti paljon. Tässä vaiheessa ei kyllä jaksa enää oikein kiinnostua työasioista, kun mielessä pyörii jo paljon synnytys ja uusi perheenjäsen.

Olin toissa päivänä ylimääräisessä ultrassa pienen sf-mitan takia. Kaikki oli sinänsä hyvin ja lapsivettä ihan normaalisti. Vauva on vaan aika pieni, vain n. 1850 grammaa arvion mukaan ja keskiarvo oli jotain yli 2200 näillä viikoilla (silloin 33+ 2). Mutta pääasia, että kasvaa, vaikka omalla käyrällään. Sitä nyt seuraillaan neuvolassa, että se sf-mitta kuitenkin kasvaisi.

KÖ: toivotaan ettei sulle nyt kuitenkaan vielä tule lähtö tositoimiin.

Mukavaa viikonloppua kaikille =)
 
Memmu: täytyy vielä kommentoida, että teikäläisiä pyöri meilläkin jo toissapäivänä ja ilokseni saatoin ohjata heidät seuraajani pakeille, kun kaikki materiaalit on jo hänellä ja hän on tehnyt viimeisimmät hommat ;) Vastailen sit tarvittaessa toki.
 
Tervehdys! Uskaltaisinkohan varovaisesti liittyä joukkoonne... Plussasin eilen :saint:
Olen kirjoitellut tuolla vauvakuumepuolella vastaavassa ketjussa, osa täällä ehkä minut muistaakin. :) Meille tämä onnen kierto oli yk9 mutta ajassa meni lähes vuosi, kun kierrot olivat pitkiä. Clomit olivat apuna kolmessa viimeisimmässä kierrossa.

Nyt on niin onnellinen olo ja samaan aikaan pelottaa, kun riskit on vielä niin suuret tässä vaiheessa. Mutta yritän sanoa itselleni, että täytyy tarttua hetkeen ja iloita silloin kuin aihetta on. Surra ehtii sitten, jos aihetta ilmenee, eikö?

Ollaan rosehipin kanssa samassa vaiheessa, mullakin LA laskureiden mukaan syyskuussa, mutta eri laskurit antaa eri tuloksen. Eli olisikohan laskuri, joka ottaa huomioon kierron pituudenkin, lähempänä totuutta kuin sellainen, joka laskee vain kuukautisten alkamispäivästä? Laskurilla, joka ottaa huomioon kierron pituuden, lasketuksi ajaksi minullekin tulee 16.9. Aion kyllä käydä varhaisultrassa, joko se siellä tarkentuu vai vasta myöhemmin?
 
Onnittelut plussasta Rosehip!! :flower: :heart: Ai kuinka ihana hetki se onkaan kun saa tietää tuosta matkassa olevasta toukasta... Tuo Espoon kaupungin linkki noista ruoka-aineista on mielestäni tosi hyvä ja olen myös itse sitä kovasti käyttänyt. Liikunnasta mun mielestä on sanottu, että sitä voi jatkaa entiseen malliin jonnekin rv 20 tienoille ( jos nyt en ihan väärin muista ), mutta se kannattaa varmistella vielä neuvolasta kun sinne ensimmäistä kertaa menet. Mä liikuin kanssa tosi innokkaasti ennen raskautumista, mutta ensimmäisten ( noin 18 viikkoa suunnilleen ) viikkojen voimakkaat pahoinvoinnit sekä lamaannuttava väsymys sitten tekivät sen, ettei paljon tullut liikuttua plussan jälkeen :ashamed: Mutta liikuntaa tosiaan kannattaa jatkaa jos/kun vaan siihen pystyy. Tsemppiä! Varhaisultrassa kävin - taisi olla rv 7+4 - ja mielestäni se oli ihan ehdoton juttu :D Toki se maksaa jonkin verran (meillä Kelan vähennysten jälkeen muistaakseni satasen) mutta itse en olisi malttanut odottaa tuonne rv 12+ vaikkei mitään vuotoja alussa ollutkaan. Mut mä olenkin sellainen hätähousu :D

Tuosta pikaisesta plussasta piti vielä jotain mainita, että meillä kyllä sattui onnellisesti pillereiden lopettamisen jälkeen. Tosin viimeisen vuoden aikana olin kerran muutaman kuukauden syömättä pillereitä, kun halusin katsoa kroppani toimintaa kun mulla meni reilu vuosi siihen, että kypsyttelin miestäni näihin vauvahaaveisiin. Eli joku elokuu-marraskuu viime vuonna olin 10 vuoden pillereiden käytön jälkeen ilman pillereitä, sitten taas jatkoin niiden syömistä maaliskuuhun saakka, jonka jälkeen ne lopetin kokonaan kun mies antoi vauvalle luvan tulla jos olisi tullakseen. Siitä sitten ihme tapahtui 2. yrityskerralla. Tiedän olevani tosi onnellisessa asemassa tämän suhteen, mutta tiedän myös ystäväni, jolla tärppäsi heti pillereiden lopettamisen jälkeen. Eli vaikea se on sanoa miten siinä yrityksessä sitten käy ja kuinka nopeasti... Onpa niitäkin tiedossa, että ensimmäinen vauva saanut välittömästi alkunsa, mutta toista on sitten odoteltu yli vuosikin, eli ota näistä nyt sitten selvää. Ollaan tosi onnekkaita kun saadaan pikkuista kanniskella masussa :heart: :heart:

Meillä on nyt sitten valmennukset alkaneet ja eilen oltiin tutustumassa synnytyssairaalaankin. Ihan positiivinen kuva siitä sairaalasta jäi ja ei ainakaan tuolla hetkellä tainnut olla yhtäkään synnytystä menossa kun kaikki salit olivat pimeänä. Mua ainakin pelottaa se, että sairaala on niin ruuhkainen etten saakaan kaikkea tarvitsemaani apua tai kivunlievitystä. Mulla auttoi tuo keikka pahimpaan pelkoon! Olin nimittäin asennoitunut tuonne tutustumiseen siten, että joudun lähtemään sieltä kesken pois kun en kestä edes nähdä niitä paikkoja :whistle: Jotenkin nyt on sellainen olo, että pitää vain mennä sinne avoimin mielin ja yrittää tehdä viisaampien ohjeiden mukaan. Toivottavasti tämä olotila säilyy vielä h-hetkeen saakka :)

Olipa aika omanapaista tällä kertaa :ashamed:

Niisku ja pikku-ukko 35+2
 
Onnittelut Citrukselle myös (olit kirjoitellut ilouutisista tuolla aikaa kun satuilin omaa tekstiäni)!! :heart: :flower: Ai kuinka ihanaa, että noin pitkä yritys palkittiin. Nyt kannattaa nauttia siitä ihanasta tunteesta ja työntää synkät pelot taka-alalle! Tiedän kyllä että vaikeaa se on :hug: LA tarkentuu tosiaan myöhemmin ultrassa, meillä muistaakseni saatiin tuo lopullinen laskettu aika tuossa nt-ultrassa tuolloin rv 12+.

Toivottavasti tuolta lähes 3-kymppisistä tulee oikea plussa-aalto näin alkaneen vuoden kunniaksi :D
 
Lisäsin Citrus sinut heti listalle. Äläkä nyt turhaan huolehdi ja sure mahdollisia vastoinkäymisiä, niitä kyllä ehtii surra jos niikseen tulee. Nyt on kuitenkin kaikki tosi hyvin, joten iloitse ihan vapaasti! =) :heart: Ihanaa, kun kuumepuolelta tulee porukkaa tänne, saadaan lisää eloa tähän pinoon. Niin moni on jo siirtynyt täältäkin tonne vauvautuneisiin :)

Meilläkin oli Niisku tuo synnäriin tutustuminen ja siellä kuului yhdessä salissa joku olevan tositoimissa (kirkumisesta päätellen..). Itseä vähän alkoi hirvittää, kun vaikka siitä salista oli yritetty tehdä mahdollisimman kodinomainen niin silti siellä on tietenkin ne kaikki tarvittavat laitteet ja sairaalakamat... Apua. Ja mä oon kyllä niin ääliö, mutta eniten hirvitti ne kaarimaljat. Huudan varmaan jo heti synnärin ovella sitten, että tuikatkaa piikki pahoinvointilääkettä vaikkei huono olo olisikaan... :/ Kipu sinänsä ei hirvitä, toivottavasti sen kestää ja saa lääkettä jos tarvitsee.

Nyt meen repimään miehen ylös, pitää lähteä taas asioille ja sitten mun vanhempien kanssa syömään.

Ja Memmu, toivotaan nyt että sulle tulee lähtö ennen mua! Koita jaksella vielä sen pötsin kanssa.

Kvartti ja Tao 35+5
 
No mä nyt ajattelin tehdä niin, että soitan ens viikon loppupuolella sekä neuvolaan, että varaan ajan sinne varhaisultraan. Oon myös ihan hätähousu kaiken suhteen ja haluan tämän asian konkretisoituvan mahdollisimman paljon. Ehkä se sitten konkretisoituu liiankin kanssa, kun pahoinvoinnit alkaa. ;) Oliko teillä miehet mukana varhaisultrassa?

Citrus, osaatko yhtään arvioida, milloin hedelmöittyminen olis tapahtunut? Vau.fi -laskurilla pystyy laskemaan myös hedelmöittymisajankohdan perusteella arvioidun LA:n ja sitten löysin tällaisen laskurin, johon voi laittaa edellisten kuukautisten alkamisajan lisäksi myös kierron pituuden: http://www.americanpregnancy.org/duringpregnancy/pregcalc.html. Lisää löytyy googlettamalla esim "pregnancy calculator with length of cycles".

Mun entinen tanssitunti meni oikein hyvin. Toivon kovasti, että pystyn liikkumaan mahdollisimman paljon läpi koko raskauden, toki ottaen huomioon muuttuvan kropan tuomat rajoitukset. Liikunta on mulle niin tärkeä osa elämää, että mä nuudun ja nuupahdan, jos joudun olemaan liian pitkään paikoillani. Mutta toki masumötkö on tärkein ja jos näyttää siltä, että liikkumista pitää rajoittaa, niin sen teen.

Oi, kun mä oon onnellinen! Välillä hihityttää ja välillä tulee tippa silmään. Ja välillä molempia yhtä aikaa. :D :heart: Pitää varmaan lähteä apteekista hakemaan pari testiä kohta, se viivojen ilmestymisen seuraaminen on niin jännää! Hihii. :D
 
Onnea Citrus ! :heart: :flower: Tosi ihana uutinen, että teilläkin tärppäsi. Muistan sutkin kuumeilupuolelta, vaikka en ole siellä enää vähään aikaan pyörinytkään. Kannattaa mennä siihen varhaisultraan, jos ei malta odottaa sinne n. 13 rv:lle. Onhan se pitkä aika tuossa vaiheessa, minusta ainakin oli ne ensimmäiset viikot. Mulla oli sama tilanne kuin sulla, että kuukautisten mukaan LA olisi ollut pari viikkoa aiemmin, mutta tuossa 13 rv:n ultrassa LA tarkentui vauvan koon perusteella. Siinä ekassa ultrassa ei vielä näkynyt kuin syke. Sun kannattaa vähän laskeskella sitä, millä viikolla olisit nyt, jos tiedät suunnilleen sun kierron pituuden (tai katsoa siitä laskurista, joka huomioi sen pidemmän kierron). Jos näet menee varhaisultraan liian aikaisin (viimeisten kuukautisten mukaan ja jos ajatellaan normikierron olevan 28 vrk), niin se voi olla turha reissu, kun ultrassa ei välttämättä vielä näy mitään.

Onnellista odotusta :)
 
Rosehip, ehdottomasti kannattaa ottaa mies mukaan ultraan. Tai näin mä ainakin mietin, kyllähän se sillekin on iso asia ja koko odotus konkretisoituu kun näkee oikeasti, että kyllä siellä joku kasvaa vaikkei vielä ulospäin näykään. Toivottavasti tietenkään niin ei käy, mutta voi myös olla ettei uutiset olekaan hyviä jolloin on varmasti korvaamatonta että se oma rakas on mukana. Meillä on mies ollut mukana muutamassa neuvolassa (ekassa on ainakin hyvä kun siellä kyseltiin jotain suvussa esiintyviä sairauksia, veriryhmiä ym.) ja kaikissa ultrissa (paitsi yhteen kasvukontrolliultraan ei päässyt niin mun sisko tuli mukaan). Ite ajattelen myös, että on myös ihan hyvä että miehet näkee miten noita tutkimuksia tehdään, kohtelevat ehkä meitä sitten vielä vähän paremmin :D Lisäksi aina kun saa jotain infoa niin ainakin toinen muistaa ne.

Noista laskureista muuten, mä oon käyttänyt tälläista:

http://www.tekay.fi

Sinne kun kirjautuu niin tiedot pysyy tallessa ja mä oon käyttänyt tota päiväkirjaakin. Voi sitten ensi kerralla vertailla oireita ja fiiliksiä. Sen päiväkirjan saa myös tulostettua sieltä.

Saatiin sukulaisilta tänään iso laatikollinen 50- ja 60-senttisiä vaatteita. En tajua mihin laitan noi kaikki.. Pitää varmaan hankkia isompi asunto :/
 
Hui, mikä määrä tekstiä tullut!

Onnittelut ekaksi roseship ja Citrus :flower: Onpas kiva, kun tulee uutta porukkaa tännekin :)

Suosittelen kanssa sitä varhaisultraa, minä kävin siellä kahdesti, kun ekalla kertaa ei näkynyt syke. Meillä kunta ei tarjoa kuin yhden ultran, joten vauvelia ei pääse näkemään kuin kerran. Senpä takia oli ihan mukava käydä katsomassa, että kaikki on kunnossa. Siinä kun näkee sen sykkeen, niin odotus konkretisoituu. Mun mies ei ollut varhaisultrassa, kun varasin ekat ultrat aika pitkälti oman kalenterini mukaan. Että miten on helpointa livahtaa töistä (ja kun on tosiaan niitä asiakastöitä, ettei aina pääse edes lähtemään omille asioille). Mies oli sitten mukana siinä kunnan tarjoamassa niskapoimu-ultrassa ja yksityisellä tehdyssä rakenneultrassa. Lisäksi hän on ollut pari kertaa neuvolassa. Ei olla jotenkin edes ajateltu, että hän kävisi siellä enempää, kun minusta ainakin tuntuu, että olen käynyt siellä ihan tarpeeksi :)

Hazel: Kuulostaa hyvältä tuo päivien vähyys :) En voi muuta kuin nostaa hattua sinulle, että olet jaksanut loppuun saakka töissä!

Mukavaa alkanutta viikkoa!

Niin ja Kvartti: Kannattaa käydä läpi ne vaatteet, että millaisia ovat ja aiotko tosiaan käyttää kaikkia. Ei niitä kaikkia kannata säilyttää ja pistää kaappeihin, jos eivät ole omaan makuun tai jos on tahroja tms. Sillä saa ainakin vähän rajattua vaatemäärää...
 
Mä oon kyllä ihan höppänä noitten testien kans. Oon nyt tehnyt 3 raskaustestiä ja 3 ovistestiä siihen päälle, ihan vaan testatakseni näyttääkö ne jotain ja kyllähän ne viivat niihinkin ilmestyy. :p Luultavasti joudun tekemään vielä testin ainakin juuri ennen kuin soitan neuvolaan ja siihen varhaisultraan, kun mulla on jotenkin koko ajan sellanen olo, että oon kuvitellut tämän koko homman.

Oli kyllä haastava tämä plussauksen jälkeinen eka työpäivä, kun ajatukset harhaili ihan muihin asioihin kuin mihinkään töihin liittyvään. Tai no okei, kai äitiyslomakin liittyy jollakin tavalla töihin, tai ainakin sieltä poissaoloon. :D En haluais vielä ajatella asioita noin pitkälle, kun niiiiiin alussa mennään, mutta mun ajatuksilla on aina taipumus laukata ja niitä on jokseenkin vaikea kontrolloida. :) Miten te muut ootte ikinä selvinneet noin pitkälle selväjärkisinä? :) Miten ihmeessä te ootte saaneet ajan kulumaan? Pyörikö/pyöriikö teilläkin tämä asia päässä 24/7?

Vähän vielä omista tuntemuksista.. Väsymys on ollut tämän päivän kaamea, voi tosin johtua huonosti nukutusta yöstäkin. Tissit on vähän vähemmän kipeet kuin aiemmin (iik) ja tänään oli jotain kummia tuntemuksia vasemman puoleisen munasarjan paikkeilla. Toivottavasti ei mitään vaarallista. Jotenkin kaikki tuntemukset vähän huolestuttaa, kun ei tiedä mikä on ok ja mikä ei.
 
Meillä on mies käynyt varhaisultraa lukuunottamatta kaikissa ultrissa. Taisi olla vielä tuolla alussa niin pihalla kaikesta :heart: Mähän kävin joskus viikolla 9 toisen kerran ultrassa kovien kipujen vuoksi / miltei pyörtymisen vuoksi sekä vielä joskus viikolla 18 ultrattiin, kun tuli taas yht'äkkisiä kipuja. Lisäksi sitten on ultrattu nuo nt:t ja rakenteet. Ja vaikka niitä kertoja on ollut siis 3 enemmän kuin normiohjelmalla, niin tuntuu ettei siltikään ole saanut tarpeeksi katsella tuota aarretta :)

Rosehip, mulla sekosi aivan täysin työnteko saatuani sen plussan :D En siis pystynyt keskittymään mihinkään siellä töissä ja varmaan koko raskausaikanani :ashamed: Tietysti se ei helpottanut, kun parhaimmillaan sai ravata 6-7 kertaa työpäivän aikana oksulla ja olo oli just sellainen voipunut tosi pitkälle syksyyn. Ja tosiaan selväjärkisenä tuosta raskaudesta en ainakaan minä ole selvinnyt, kaikkea ihan hullua on sattunut ja tapahtunut :LOL: Milloin on tullut kadotettua lompakko ( löytyi sitten jääkaapista ) ja harva se päivä on tullut päästeltyä ihan ihme sammakoita suusta. Olisi varmaan pitänyt laitella sekoiluita ylös jonnekin, kun enää ei oikein tahdo muistaa edes omaa nimeään :)

Ja noista alkupuolen vatsanvihlasuista vielä, eli ei ainakaan mulla tarkoittanut mitään pahaa ne, vaikka tosiaan tutkittiinkin. Oikealle alas tuli alkuun oikein tosi ilkeän tuntuisia puukoniskuja, että jalat meinasi mennä alta mutta ne olivat sitten vain kohdun kasvamista ja venymistä. Se itseni yllätti ainakin, että se kohtu alkoi kasvaa niin hurjasti jo heti aluksi vaikkei päällepäin tietysti vielä näkynytkään, mutta ne puukoniskut on tosiaan jäänyt erittäin hyvin mieleeni.

No joo, nyt täytyy mennä jatkamaan hommia. Tänään onkin oikein kiirepäivä kun on neuvola aamupäivällä, lääkäri iltapäivällä ( menen käymään yksityisellä, kun oman neuvolalääkärin kanssa ei oikein tunnu luottavaiselta ) ja illalla vielä valmennus.

Palataan taas!

Niisku ja aarre 35+4
 
Mun ei varmaan pitäisi vielä tulla tänne, mutta tulen kuitenkin. Terveiset siis tuolta Lähes kolmekympisistä ekakertalaisista! Sain tänään todella hennon plussan!!! En uskalla iloita siitä, vaan pelkään, että kyseessä on taas kemiallinen. Meillä siis jo menossa yk17 vai 18...en tiedä, mutta tuskaisen pitkään on mennyt. Clomeja ja teroluteja olen syönyt ja meillä siis diagnoosina selittämätön lapsettomuus. Sain marraskuussa ekasta clomikierrosta myös tärpin ja siis sen kaipaamani plussan, mutta se olikin kemiallinen eli menkat vain myöhästyi. Tokasta clomikierrosta negaa vaan, nyt taukokierto, mutta clomit jää elimistöön 2-3kuukaudeksi eli näin...Nyt on vasta 10dpo, mutta silti tuli testiajan sisällä hento, mutta kuitenkin näkyvä viiva! Voi sanokaa nyt jotain järkevää ennen kuin sekoan tähän piinaan...Mutta älkää vielä laittako listoille, sillä pelkään ilon jäävän lyhyeksi... :|
 
Hei!

Paljon onnea rosehip ja Citrus :flower: :heart:
Ja varovaiset onnittelut myös Vadelmaunelmalle :)

Jaksan taas hehkuttaa varhaisultraa, se on kyllä hyvä juttu ja suosittelen lämpimästi! On huojentavaa nähdä pieni vauvanalku sykkeineen siellä. Ja toisaalta, jos kaikki ei olisikaan hyvin, niin saa tietää aikaisin.

Täällä muuten e-pillereiden lopettamisen jälkeen tuli vain yhdet kuukautiset ja sitten plussa. Mulla oli Yasmin-pillerit käytössä.

Liikunnasta raskausaikana... Kannattaa kuunnella omaa kehoaan, ja kääntyä vaan rohkeasti ammattilaisten puoleen. Itseä nolotti mennä vaihtamaan kuntosaliohjelmaa ja muutenkin kyselemään ihan alkuraskaudessa, mutta kyllä nainen naista ymmärtää näissä asioissa! ;)

Meikäläinen on jo muutaman päivän yli puolivälin raskautta. Vauva liikuskelee tiuhaan mahassa, ja on mukavaa tuntea liikkeet useasti päivässä. Mieskin tuntee liikkeet pitäessään kättä vatsalla. Ja masu jopa kohoilee hieman! :D

Aika mukavaa odotusta tällä hetkellä :) Töissä vaan ei huvittaisi olla yhtään ja tuntuu että nyt vaadittaisiin toooooooooooooosi pitkää pinnaa kun hormonit taitavat tehdä tehtävänsä. Ei jaksa ihan normisti "taistella" asiakkaiden kanssa :p

No, kevättä kohtihan tässä mennään.

Hyvää vointia jokaiseen masuun!





t. salmis ja vauhtiveikko 20+4

 
Varovaiset onnittelut Vadelmaunelmalle! :heart: Voi kun mä niin toivon, että kaikki menisi nyt hyvin :hug: Mutta hyvälle näyttää!!

Mä kävin eilen mun neuvola-/lääkärikierroksen ja hyvin selvisin siitä päivästä vaikka niin pelkäsinkin. Neuvolan puolella kaikki oli kunnossa, verenpaineet hyvät, samoin hemoglobiini ja pissa oli puhdas. Samoin vauvan sykkeet oli kohdillaan eli ei mitään ongelmaa. Lääkärissä sitten iltapäivällä oli pientä harmiakin, eli joku tulehdus mulla tuolla alapäässä on ja sain siihen jonkun antibioottivoidehoidon viikoksi. Ei kuulemma mitään vakavaa, mutta pitää hoitaa pois. Neuvolassa ei ole otettu mitään kantaa noihin valkovuotoihin eli tässä jo hyvä esimerkki siitä että kannatti mennä yksityiselle! No, mutta tämä mun gynis on oikeasti ihan synnytyslääkäri ja tekee siis yksityisellä lääkäriasemalla välillä keikkaa ja hän sitten teki sisätutkimuksen ja ultrasi. Yllätys yllätys - kohdunkaula oli lyhentynyt jo puoleen (aluksi sen 3 cm ja nyt 1,5 cm) ja oli myöskin pehmentynyt. On siis ne selkä- ja kuukautiskivut olleet ihan supistuksia, samoin mahdollisesti muut tuntemukset tuolla seudulla. Eli ei kannata luottaa siihen että supistukset on ns. perinteisiä supistuksia eli et tuntuu kohdun jännittymisenä. Vauva on myös laskeutunut hyvin alas ja painaa jo kohdunkaulaa ylhäältä, muttei ole vielä kiinnittynyt asentoon. Lääkäri oli sitä mieltä, että parin-kolmen viikon sisällä vauva syntyisi ja että kaikki on erittäin hyvällä mallilla tuon suhteen. Sanoipa vielä senkin, että koska paikat alkaa olla jo noin kypsät ja kohdunkaula alkaa olla häviämässä, niin saattaa tulla aikas nopea synnytys. Mikä sitten tarkoittaa sitä, että sairaalaan pitää lähteä heti kun alkaa tulla voimakkaampia supistuksia / särkyjä alueella. Kaiken kaikkiaan siis tosi hyviä uutisia tuolta lääkäristä, mutta toisaalta nyt kun olen yön yli nukkunut (siis valvonut) niin tulee mieleen et josko sit se tulehdus on vain kypsentänyt paikat jne jne jne... Ja et mistä ihmeestä mä tiedän koska pitää sairaalaan lähteä, kun selkää särkee koko ajan eli mikä on supistusta ja mikä vain tätä muuta oloa. Meillä tosiaan on tuo matka sairaalaan 30 km, eli ihan nurkantakana se ei ole. Alkaa vähän paniikki iskeä...

Mut nyt aamupalaa koneeseen tai hyydyn ihan täysin.

Niisku ja aarre 35+5
 
Heippa! Voi kun ihanaa kun plussia tulee :heart: :heart: :heart: Onnea Citrus, Rosehip ja Vadelmaunelmallekki varovaiset onnittelut. Toivon kyllä niin sydämeni pohjasta että nyt kestää ja vahvistuu plussa!

Onnea Salmari puolivälin ylittämisestä :flower: Varmaan ihanaa tuntea oman palleron liikkeitä :heart: Ei millään malttais odottaa....

Niiskulla alkaa myös h-hetki lähestymään. Jännäää! Hyvin se menee! =)

ON: Alkaa ehkä pikkuhiljaa turvotus häviämään ja tilalle tulemaan kovempaa mahaa, eli olisko sitten sitä vauvamahaa!
:D Neuvolantäti oli ihan tylsä, ei kuunneltu ääniä eikä mitään. Oli sijainen ja tais olla muutenki pihalla. No, kait se pallero siellä elostelee vielä. Olis vaan ollu niin kiva kuulla että siellä vielä pamppaillaan...

Pilvilinna ja Pallero 13+6
 
Roseship: Kyllä mulla oli tosi vaikeeta keskittyä töissä oikein mihinkään. Aluksi heikensi keskittymistä sellanen jatkuva heikko olo (vaikken oksennellutkaan) ja sit taas ei ihan hirveesti muuten kiinnostanut tsemppailla, kun tiesi, et jää pois. Outo mieli :)

Niisku: No jopa oli uutisia :) Oli siis tosi hyvä, et kävit eri lääkärin puheilla. Käyköhän tässä niin, että säkin saat vauvelin syliin ennen mua? :D Mulla oli kohdunkaulaa kaks viikkoa sitten 2 cm jäljellä, alun perin oli 4 cm. Eli jollain tasolla täälläkin edistytään, muttei ihan hirveetä vauhtia. Viime yö oli kamala, meidän muksu taitaa tehdä jotain uusintasisustusta, aivan hirvee pyöriminen ja maha heilui ihan hulluna. Se kiristää aika lailla ja suorastaan sattuu jo, kun kaveri pyörii ympyrää. Tästä nyt puuttuu enää se, että hän kääntää itsensä pää ylöspäin :| Joka tapauksessa vihlonta oli sitä luokkaa, et huh huh. Lähtöä siitä ei kuitenkaan tullut, kun kaikki tosiaan johtuu meidän aktiivisen masukaverin liikehdinnästä...

Vadelmaunelmalle varovaiset onnittelut myös täältä!

Mies lähti käymään työterveydessä, hänellä on viidettä päivää lämpöä ja muutenkin flunssaa. Mäkin olen vähän lämpöillyt parina päivänä, muttei kummempia flunssaoireita. En muista, kerroinko jo, mut odotushormonit on varmaan sekoittaneet mun pään, neuloin viikonloppuna miehelle kaulahuivin ja pipon ja eilen tein pikkuveljelleni pipon ja aloitin villasukan varretkin jo. Ja mä olen tosiaan neulonut elämäni aikana ne pakolliset koulujutut :LOL: Yllättävän hyvää jälkeä sitä saa silti aikaan (ei tietenkään samaa tasoa kuin esim. äiti ja anoppi), ja mies kehtas laittaa lääkärireissuun päälleen mun aikaansaannokset :)
 
Kiitos kaikille onnitteluista =) On edelleen niin epätodellinen olo! Ja kun pariin päivään ei ole ollut muita oireita kuin tissit arat, niin tuntuu, että onkohan tämä normaalia... Jotenkin kuvittelin, että väsymys iskisi aivan heti, mutta pitäisi toki olla tyytyväinen eikä huolestua, kun en ole tavallista väsyneempi. Menen reilun viikon päästä varhaisultraan, siellä kai tulee tämä vähän todemmaksi, toivottavasti kaikki vaan on hyvin...

Läheiset kyselee jo vauvan "työnimeä", mutta sanoin miehelle, että en pysty yhdistämään siihen mitään nimeä ennen ultraa. Tai ainakin nyt tuntuu siltä. Mitenkäs teidän muiden masuasukit ovat työnimensä saaneet ja missä vaiheessa?

Vadelmaunelmaa jo onnittelinkin tuolla vauvakuumepuolella, ja tosiaan toivon, että teillä menee kaikki hyvin!
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa!! :wave: :wave: :wave:

Olin jo aivan unohtanut että olin täällä odotuspuolella mukana melkein kolmekymppisissä!! tulin katsomaan löytyykö tuttuja, ja ihanaa huomata että melkein kaikki sieltä kuumeilupuolelta ovat tänne tiensä löytäneet, IHANAA ja sylintäydeltä ONNEA, varsinkin Citrus ja vadelmaunelma!! :heart: :heart: :flower: Voi kun saataisi mukaan ne loputkin!

Olen vähän taustaillut täällä odotuspuolella, kovasti kyllä luen pinoja, mutta oma päivittely on jäänyt vähemmälle.. Onnittelut siis vasta mukaan tulleille sekä tsemppiä jo loppupuolella oleville, toivotaan että kaikki menee hyvin!

Rosehip: Olen ammatiltani tanssinopettaja ja tanssi on äärimmäisen hyvä harrastus raskausajaksi, kunhan muistaa kuunnella omaa kehoa, se kyllä kertoo sinulle mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei. Tottakai likkuminen on erilaista tanssin eri lajeissa, mutta ainakin sinne asti kun vatsa alkaa selkeästi haitata liikkumista, voit tehdä täysillä. Kärsin alkuraskaudessa valtavasta pahoinvoinnista, mutta liikkuessa se unohtui, joten jos vaan jaksat niin ihan normaalisti pyri jatkamaan. Minä tanssin itse 17 tuntia viikossa, eikä vielä tunnu missään! :D Voit laittaa YV:tä jos haluat jutella asiasta. :)

Eilen toinen neuvolakäynti, joka oli (ainakin minun mielestä) täysin turha.. Paino mitattiin, jota oli tullut kokonaista 1,1kg :D, mutta samoja juttuja kerrottiin, mitä ekallakin kerralla, ei kyllä jäänyt mitään käteen.. terveydenhoitaja luki kun levyltä opaskirjaa, ja puolentunnin päästä kiitos ja hei. Eipä siinä sitten jäänyt aikaa kysellä asioita, mistä olisi oikeasti kiinnostunut. Parasta koko tapaamisessa oli se että kaikki tietoni (AMMATTEINEEN) oli siinä nenän alla paperilla, ja sitten se ihan pokkana kysyy että "harrastatkos sinä minkäänlaista liikuntaa?" :LOL: :LOL:
Vastasin siihen että "Oletko sä nyt ihan tosissasi?"... Siinä näki kuin paljon täti oli papereita vilkaissut. Voi elämän kevät.
Tänään oli sitten nt-ultra, jossa kaikki näytti hyvältä ja vauva vastasi viikkoja päivälleen, LA siis pysyi samana 15.7. Reipas ja temperamenttinen vauveli. :heart:

Jaksamisia kaikille!
Tiara 14+0
 
Hei Tiara Kiva kuulla hyviä kuulumisia :heart: Huomasin että mehän ollaan ihan samoilla päivillä, mulla on kans nyt 14+0, mutta.... laskettu aika lukee mulla 14.7. :D Noh, niinku kätilö mulle sanoi, se on vaan luku kortissa, jonka perusteella haetaan kaikki tuet. Harvoin ne vauvat sinä päivä syntyy. Mut aika erikoista vaan...

Citrus Mulla ei ollu kans muita oireita ku tissiarkuus. Pahoinvointia kauheesti "kaipasin" ku tuntu niin epätodelliselta muuten koko juttu. No, onneks se pahoinvointi pysyi kuitenkin melkein poissa, pientä ellotusta on ollu vielä tänäänkin, jos päästää nälän yllättään. Meillä ei oo mitään varsinaista työnimeä, se on välillä pallero, välillä möykky ja millon mikäki.
 
Tiara, ihana kuulla tuosta tanssimisesta! Omia lajejani on siis baletti, nykytanssi ja uusimpana villityksenä olen hurahtanut tankoakrobatiaan, joka on noista kaikista selkeästi rankin ja jonka joudun varmasti laittamaan tauolle, kun masu alkaa kasvaa. Lumilautailu lienee toinen laji, josta joutunen pitämään taukoa. Muita pyrin jatkamaan niin pitkään kuin hyvältä tuntuu. :) Mitenkäs muiden odottajien harrastukset? Oletteko joutuneet laittamaan tauolle jotain?

Voi miten jännät hetket Niiskulla ja Memmulla! Oon kuullut monelta äiti-kaveriltani, että ovat ikävöineet jälkikäteen masua, joten koittakaahan nyt nauttia masusta nämä viime hetket täysin siemauksin. ;)

Omista tuntemuksista sen verran, että tissit ovat nyt niin kipeät, etten pystynyt viime yönä nukkumaan mahallani. Muutenkin joudun vähän organisoimaan niitä pitkin yötä, etteivät jää minkään raajan tai kyljen alle. Pitänee alkaa käyttämään jotain sporttitoppeja/-rintsikoita öisin.. Pahoinvointia ei ole, mutta syömisen jälkeen meinaa turvottaa pitkään, eikä tee oikein mieli syödäkään, mutta mitään muita vaivoja ei ole. Päikkäreitä olen nukkunut nyt parina päivänä, mutta mä nyt oon aina tykännyt nukkumisesta, joten siinä ei mitään uutta. :D

Sain eilen kutsun kaupungin järjestämään kohdunkaulansyöpäseulontaan. Mitenkäs tuo papa, luulis ettei tee kovin hyvää jos kohdunkaulaa sörkitään jollain raskausaikana..? Pitänee varmaan soittaa sinne ja kysyä... Onko teiltä muilta otettu papa raskausaikana?
 

Yhteistyössä