Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset syyskuussa

  • Viestiketjun aloittaja Ada
  • Ensimmäinen viesti
Unico, entäs jos varaat sängyn viereen jotain pientä naposteltavaa? Esim. rusinoita, pähkinöitä tai vaikka jotain keksejä? Sit ei tarttis nousta ylös, kunhan vähän sais nostettua verensokeria ja vois jatkaa unia. Jos se auttais tuohon oksuiluun?

Päpsy, meidän koti samaa kokoa. :) Ollaan kyllä saatu raivattua niin hyvin täältä nyt kaikkee turhaa kamaa pois, että näyttää siltä kuin tää olis monta neliötä isompi kuin ennen! Tosin kohta on vauvatavaraa pilvin pimein täyttämässä kaikki ne tällä hetkellä vielä tyhjät neliöt...
 
rosehip, tarvii miettiä mut kun siinä pitäs silti syyä :D hain mä siis nytki nheldelmiä sänkyyn ja mussutin ne siellä lämpimässä :D mut mulla on se ongelma et lääkkeet pitäs ottaa tyhjän mahaan eikä syyä heti perään niin menee vähän sekaisin noi et toivottavasti pitoisuudet ei hirveesti heilu :) vaiks oon joutunutkin syömään heti perään tai ennen. Kun kuitenkin tod näk noit lääkkeitä joutuu vielä nostamaan joka tapauksessa. (siis kilpirauhasvikanen täällä)

tuli mieleen tos et ukko sano et ei kai se täällä nuku kun suunnittelin pinnistä meidän makkariin ja mietinmahtuuko sinne myös hoitopöytä (on siis pieni makkari) no suostu se siihen sitten kun sanoin et sä olet se joka hakee sen tuokkiksen toisesta huonesta syömään ja käy kuuntelees et se hengittää :D siis saan toukkiksen samaan huoneeseen nukkumaan. Ainakin siihen asti et pärjää itsekseen :) yön yli mut se on sen ajan murhe onneksi vasta.
 
Miksi pitaa syoda niin paljon makeaa ja hetken paasta tulee huono olo ja narastaa?!?!? Oon huomannut tan nyt viime paivina. Makeeta menee alas tuhottomasti ja maistuu hyvalta, mut sit tulee huono olo. Pitais vahan hillita itseaan.

Vaikka on isohko asunto, kylla tan kaksi ihmista saa hyvin taytettya. Voi kylla miettia minne tanne vauva mahtuu... Mutta eikohan kun vahan jarjestelee paikkoja ja heittaa ylimaaraset tavarat pois.

Unico kylla me ainakin otetaan vauva meidan huoneeseen. Eiko ne 6kk suosittele. Aika hyvin sait miehes suositeltua. Musta tuntuu, etta miehet ei edes paljon naita asioita mieti.

No ei mulla paljon mitaan jarkevaa sanomista kylla ollut. :headwall:


JoJo 28 POKS
 
Peesaan täällä citrusta.... :D
Hirmu kiire taas on ollut. Töihin paluu on ollut yllättävän rankkaa ja lähipäivät kertoo joutuuko sitä loppuajaksi kotiin. Yritän keretä myöhemmin lisää.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! :heart: :wave:

Delfis ja vili
27+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Citrus:
Ilmoittamassa vaan, että kaikki ennallaan.
Samma här! :wave: Ylihuomenna LA, joka varmasti vaan viuhahtaa ohi. Mä veikkaan, että tämä viikko menee vielä suht kivuttomasti, mutta varmaan sitä synnytystä alkaa kaivata kuin kuuta nousevaa joskus tuossa ens viikon alussa.

Hauskaa alkanutta viikkoa!
 
Alkoipa se viikko "mukavasti", pomoni kävi sanomassa, että sorry mun työhuone luovutetaan toiselle uudelle työntekijäll ja ei me oikein tiedetä, että mihin sut sijoitetaan. Sulla on viikko aikaa pakata. Mieleni teki jo sanoa, että ei väliä, että mihin muutan, en mä kuitenkaan montaa kuukautta täällä enää notku. Sain pidettyä suuni kiinni. Huoh.. Tämmöistä tämä työelämässä on, toiset päättää ja toiset sitten vaan nieleskelee. Että joo, kyllä mä muutan.... toivottavasti en kadulle kuitenkaan. Itkuttaa taas niin maan... :'( Että näin. Vai oliskohan tässä kohtaa jo aika sanoa pomolleni, että mä oon raskaana? En tiedä.
 
Onpas maanantaiaamut vaikeita. Toki ainahan ne on ollut, mutta nyt on ne entistä kamalampia. Olin tuossa jo ennen puolta yhdeksää aikeissa soittaa terveyskeskukseen ja pyytää sairaslomaa, mutta sain sinniteltyä sen olon ylitse ja pystyin aloittamaan syömisen. Nyt olo on muuten parempi, mutta väsyttää niin tuhottomasti ettei silmät pysy auki.

Viikonloppu oli erittäin tuskainen. Perjantaina oli hyvä että kerkesin töistä kotiin kun tuli kaikki ulos. Viikko meni siis ihan kivasti, mutta sitten se taas alkoi. Koko viikonloppu meni yökkäillessä, olen siis tunnollinen työntekijä myös raskauspahoinvoinnin osalta. Voin pahoin vain kotioloissa. :LOL:

Odotan niin perjantaita. Silloin olisi nt-ultra, toivottavasti siellä olis kaikki hyvin. :heart:

Mutta nyt yritän aloittaa työt.

Kaikille oikein mukavaa alkanutta viikkoa!

- Hapsiainen ja herne 10+5
 
Voi päpsy, olipas huono alku tosiaan viikolle. :hug: No, muutaman viikon päästä pääset sanomaan pomolle, että voi tehä työhuoneillaan ihan mitä haluaa, kun sä lähet äippärille. :) Mä ajattelin melkein koko kevään kaikkien ikävien työjuttujen tullessa kohdalle, että ihan sama, kun ei tässä enää ole jäljellä kuin xx kuukautta/viikkoa/päivää. Mun työmotivaatio oli kyllä sieltä plussasta asti ihan pohjamudissa ja äippäloman lähestyessä se vaan väheni..

Hapsiaiselle
jaksuja sekä pahoinvoinnin kans, että perjantain odottelemiseen. Äkkiä se viikko hurahtaa. Mä odotan perjantaita kans, jos vaikka pääsisin synnyttämään! ;)

Rosehip ja pampula 39+5
 
Unico, Hapsiainen ja Päpsy voimia teille pahoinvoinnin keskelle! Mulla oli monta viikkoa yöpöydällä yöpalaa (banaania, viinirypäleitä, keksejä jne), koska joka yö heräsin näläntunteeseen. Päivisin ei saanut tarpeeksi syötyä eikä mulla tuntunut nälkä silloin muuten kuin huonona olona. Huono olo tuli monesti myös syömisen jälkeen, enkä oppinut sitä hoitamaan koko kuukauden kestäneen oksentelun aikana. Söin siis joka päivä mahdollisimman usein ja toivoin että joku pysyy sisällä. Kuten tästä nyt varmaan ootte jo päätellyt niin mulla on pahin pahoinvointi jo mennyt ohi, koputetaan puuta. Mä olen jo monta päivää ollut oksentamatta ja pienet pahan olon aallot olen päässyt ohi pastillien tai jonkun muun pienen syömisen avulla. Ja MONTA yötä olen jo nukkunut heräilemättä, ihanaa.

Päpsy, tosi kiva kun pääset jo tossa vaiheessa nt-ultraan! Me saatiin aika vasta ens viikolle ja oon sillon jo rv 11+6.

hallama & pieni 10+4
 
hapsis, onnittelut raskaudesta ja tervetuloa mukaan!

päpsy, onpa tosiaan kivaa toimintaa työpaikalla. mun olematon motivaatio romahtais kyllä miinuksen puolelle, jos noin tehtäis. mulla sama kuin rosehipilla, pään on täyttäny työasioiden sijaan kaikki vauvahommelit. ja päiviä ä-loman alkuun lasketaan täälläkin, vaikka niitä on vielä ihan liikaa. hyviä uutisia muuten niille, joiden ä-loma alkaa ensi vuoden puolella: isäkuukautta pidennettäneen kahdella viikolla. me ei tästä pidennyksestä päästä tämän lapsen kohdalla nauttimaan, mutta kuitenkin kiva edistys. kysymys kaikille: miten olette ajatelleet jakaa vanhempainvapaan? ja jäättekö/jääkö mies hoitovapaalle sen jälkeen? meillä minä pidän vanhempainvapaan, paitsi mies tuon isäkuukauden (itse pidän silloin kertyneet lomat joten olemme molemmat kotona) ja sitten täytyy katsoa tilannetta. mielellään olisin kotona vaikka siihen asti kun lapsi on vuoden, mahdollisesti pidempäänkin jos siltä tuntuu. vielä ei osaa sanoa. meillä on iso asuntolaina, joten ainakaan kolmeksi vuodeksi en ole jäämässä kotiin ihan taloudellisista syistä.

pahoinvointi olikin ohimenevä juttu, ja loppui heti kun viisaammat valistivat ettei omenan syönti tyhjään mahaan aamulla ole hyvä asia... :LOL: palasin sitten ruisleipäaamiaiseen ja olo on ollut hyvä! hallama, kiva että sulla alkaa olo helpottaa. itse oksentelin rv 9-12 ja näin jälkeenpäin se tuntuu tosi lyhyeltä ajalta.

nanna, iik! älä pelottele, J-kuppi... :eek: no se on mullakin varmaan sitten edessä, koska uskaltauduin liivikauppaan ja 75H oli tuomio. eipä siinä mitään, vähän toki järkytyin, mutta muuten asiointi kaupassa oli todella miellyttävä kokemus. kävin siis juuri siinä kampin change-liikkeessä, ja myyjä oli todella ystävällinen ja asiantunteva. eikä hintakaan ollut paha, sain kahden liivit 45 eurolla! siellä on vuoden loppuun asti 50% ale kaikista tuotteista kanta-asiakaskortilla (jonka saa ilmaiseksi ekalla ostokerralla). täytyy siis käydä vielä ennen vuoden vaihdetta hakemassa imetysliivit. jos on vaikeuksia löytää kokoja (ja miksei muutenkin), suosittelen tuota kauppaa lämpimästi.

ada, kiva että sopiva sijainen löytyi! meillä ei palkata sijaisia, työtä kun tehdään projekteissa ja minä hoidan nyt loppuun ne mitkä ehdin ja tuleviin otetaan väkeä sitten niistä resursseista mitä on.

tunteiden heilahtelusta vielä puheenollen: viime viikolla sain yhtenä iltana sellaisen mielettömän itkukohtauksen. meillä kun minä olen se, joka selvittää asioita (esim vauvavakuutus, kelavapaat, tavaroiden hankinta) ja kertoo miehelle joka sitten kommentoi tai hoitaa asian. no tästä sitten sain itkun aikaan, että minun pitää kaikki tietää ja jos en selvitä niin mistään ei mitään tiedettäis ja hän varmaan luulee et mulla on homma täydellisesti hanskassa, mutta ei ole, olen aivan ulalla tästä kaikesta ja mitä sitten kun vauva tulee, miten sitä hoidetaan, opettaako joku jne. mies oli aika huuli pyöreenä, kun olen tähän asti ollut aika rauhallinen ja itsevarma kaikesta. no hän kuitenkin lohdutti, että kyllä me selvitään kaikesta yhdessä ja ei kaikkea voi etukäteen tietääkään. ehkä nuokin tunteet on ihan normaaleja, kun jotenkin aavistaa että elämä tulee muuttumaan ja ei ihan täysin hallitse omaa elämäänsä. mieli parani kyllä heti itkun jälkeen, ja nyt jo oikeastaan hymyilyttää koko episodi. onko muilla tullut tälläisiä paniikkitunteita?

citrus ja rosehip, jännityksellä seurailen päivittäin teidän tilannetta. ihanan rauhallinen suhtautuminen molemmilla synnytykseen!

salome rv 23+1
 
Citrus ja rosehip, eikö vieläkään? Jotenkin tuntuu, että olen odottanut näitä teidän vauvakuulumisia jo kauhean pitkään, vaikka eihän siellä vielä ole edes lasketut ajat menneet. Auttaakohan se muuten vauvoja syntymään, jos me täällä tarpeeksi usein kyselemme, miten asia edistyy? :D

Tsemppiä töihin kaikille, jotka siellä kärvistelevät, siis ainakin delfikselle, päpsylle ja hapsiaiselle. Mä olin vaan kesän töissä, ja nyt alkavat taas opinnot. Plussa tuli mulle muuten kesätöiden kolmannella viikolla, ja voin kyllä sanoa, että siitä saakka ei kyllä kiinnostanut yhtään... Opintojen kanssa on nyt vielä vähän virkeämpi mieli (siis nyt, kun ne tänään alkoivat, eli pitkään olen jo kestänytkin), mutta gradu vaan ei toistaiseksi ole hirveästi innostanut.

Mulla loppui pahoinvointi samoihin aikoihin kuin hallamalla, eli 11. viikon tienoilla, minkä huonot olot olivat satunnaisia ja loppuivat kokonaan ennen 13. viikkoa. Harmi vaan, että hajuherkkyys on jäänyt.

JoJo, voi olla kyllä hyväkin, että makea närästää. Ehkä sitä kantapään kautta oppii sitten välttämään. Mä olen kanssa syönyt ihan hirveästi karkkia viimeisen viikon aikana. Mä epäilen kaiken aikaa vauvaa pojaksi, mutta eikö makeanhimo kerro yleensä tytöstä? (Nämä kaikki luotettavat kansanuskomukset...)

Ja makeanhimosta pääsenkin luontevasti neuvolakuulumisiin. Mulla oli yhtäkkiä paino vähän hypännyt! Viime viikolla vielä kävin vaa'alla ja se näytti samaa kuin ennenkin, mutta nyt oli neuvolan vaa'an mukaan 1,2 kg enemmän. B) Pitää ehkä alkaa taas miettiä, mitä suuhunsa pistää. Vaikka eihän tuo 1,2 kg mitenkään liian paljon ollut kahdeksalle viikolle jaettuna - itse vaan tiedän, että se on huolestuttavan lyhyessä ajassa kerääntynyt...

Mutta ihanin juttu olivat tietenkin :heart: sydänäänet :heart:. Voi, mikä kokemus! En tiedä, oliko se jopa jotenkin ihanampaa kuin ultrakuvan katsominen, vai johtuuko se sitten siitä, että tämä on nyt tuoreimpana mielessä. Syke oli 150, mikä tietysti vahvisti mun poikaepäilystä. (Lisää vanhan kansan hyviä juttuja!) Tuo mun poikaolo johtuu siis oikeastaan vaan kahdesta asiasta - siitä, että me harrastettiin seksiä tasan ovulaatiopäivänä eikä yhtään ennen, ja siitä, ettei meidän kummankaan sukuihin ole syntynyt seuraavaan sukupolveen vielä yhtään tyttöä (tämä vasta luotettava ennusmerkki onkin). Tyttö on tietysti yhtä tervetullut!

Multa mitattiin se sf-mittakin, vaikka ilmeisesti monilta ei sitä vielä nyt oteta. Se oli muistaakseni 12,5 cm, vai muistankohan ihan väärin. Navan kohdalla se joka tapauksessa menee. Odotusoppaat ovat ehdotelleet, että kohtu olisi vasta juuri noussut häpyluun yläpuolelle ja että sen yläreuna olisi nyt jotain 10 - 8 cm navan alapuolella, mutta mulla on ollutkin selainen tuntuma, että aika kauan se on jo siinä alavatsalla tuntunut.

Taisin kirjoittaa aika pitkästi, hups. Hyviä vointeja kaikille!

:heart: piip 15 + 6
 
Olihan mulla sittenkin vielä muutakin. Salome, mä käyn kans yleensä Changessa, mutta Ateneuminkujalla. Sielläkin olen saanut hyvää palvelua. Viimeksi sain mukaan kasvuvararintsikat, jotka hipovat noita sun lukemia, 70G. :eek: Nyt on "vasta" F-kuppi käytössä. Mutta sen verran voin lohduttaa, että kyllä noi kupit on pienempiä moneen muuhun merkkiin nähden...Mutta ne niiden perusliivit ovat tosiaankin mun mielestä tosi edullisia siihen nähden, miten hyvin kestävät, ja etenkin, kun noita tarjouksia on tosi usein!

Isyyslomasta: Tosi hienoa, jos se nyt pitenisi! Mutta te, joilla on laskettu aika loppuvuodesta: kannattaa pysyä kuulolla, vaikuttaako siihen myös se, milloin isä pitää vapaan. Mietin, että jos isä olisikin ensin lapsen syntyessä vaan vähän joululomalla/talvilomalla ja ottaisi isyyslomansa sitten vasta vuodenvaihteen jälkeen, se saattaisi sitten olla uuden lain piirissä.

Sitten vielä kysymys kaikille: Onko teillä jo turvavyön alennin tai oletteko aikoneet hankkia sellaisen?
 
Piip makin olen kattonut noita kansanuskomuksia, just eilen itseasiassa. Mutta mulla tulee 50-50. Pitanee oottaa marraskuuhun asti. ;) Valilla kun kauppoja kiertaa niin toivois etta tietais kun on niin ihania vaatteita. Poikaa itse veikkaan.

Joo kylla Citrus ja Rosehip ottaa tan lopun aika lungisti, ainakin viela.

Olipas kivasti tehty Papsyn pomolta. Kuinka pitkalla olet? Mun "piti" kertoa ennen nt-ultraa, koska pomo oli varaamassa mulle kurssia samalle paivalle. Oli pakko silloin kertoa.

Salome meilla sama juttu, etta mina selvitan kaikenmaailman asiat. Mies luulee, etta kaikki jarjestyy tosta noin vain. Mulla ei ole kylla ollut mitaan itku- tai paniikkikohtauksia viela. Kylla viela varmasti tulee. Ihmeen tyyni olen ollut.

Isyysloma taalla on kaksi viikkoa. Ei ainakaan nailla nakymin ole pitenemassa. Meilla mies ottaa kaksi viikkoa heti vauvan syntyman jalkeen. Vanhemmat ehka tulee ennen joulua ja sitten miehella onkin kaksi viikkoa lomaa jouluna. Ei tassa sinansa paljon "yksin" tartte olla.

Mullakin toi kuppi koko huitelee jarkyttavia kirjaimia. H - JJ! Nyt jos sita maitoa viela tulee! Kirjaimet loppuu kesken. :kieh:

Onko teilla jo nimia mietittyna? Me ollaan yritetty miettia. Haluan nimen joka toimii Suomessa ja Englannissa. Tytoille loytyy paljon enemman mita pojille. Anoppi osti nimi kirjan. Huomas kylla etta amerikkalainen sen oli tehnyt, niin keksittyja nimia etta huh huh. Ei siita kirjasta kylla paljon irronnut.

Muita juttuja mita olen tassa etsinyt ja miettinyt niin on "vauvarunot" joita vois tekstiviestiin laittaa vauvan syntymasta. Aina kun niita luen niin tippa tulee linssiin. :heart: Niitakin pitaa olla suomeksi ja englanniksi, ja ehka myos erit tytolle ja pojalle. Kylla menee vaikeeksi. Paras varmaan nappailla ne valmiiksi kannykkaan ja sitten vain laittaa strategiset mitat mukaan.

JoJo 28+1

Arsyttava mainos toi missa kala syo noita leipapusseja! :kieh:
 
JoJo, monet kristillisperäiset nimethän ovat vain vähän eri muodossa Suomessa ja anglikaanisessa maailmassa (esim. Johannes-nimen monet muodot). Löytyiskö niistä joku sopiva? Samoin esim. hallitsijoiden nimiä (esim. Henry-Henri) on suomenneltu hyvin saman kuuloisiksi kuin alkuperäiset (näilläkin on kyllä monella kristillinen tausta). Toki, jos haluaa vähän modernimman tai epätavallisemman nimen, voi olla vaikeampaa löytää sopivaa kahteen eri kieleen.

Mä oon kanssa lukenut yhden nimikirjan - se oli sellainen nimistöntutkimuksen kirja, jonka tentin kouluun. Se etunimiosuus on kyllä ihan hyödyllistä luettavaa vauvan nimeäkin pohtivalle.

Me ollaan kans pohdittu nimeä. Mulla on tytön nimeksi yksi ehdoton suosikki, joka kelpaisi miehellekin. Pojan nimeksi on joitain vaihtoehtoja, mutta ei mitään selvää suosikkia. Uskon, että jos poika tulee, ulkonäkö ratkaisee paljon.

piip 16+0
 
Voimia kaikille pahoinvoinnin kanssa kamppaileville :hug:

Päpsy, ei ollut oikein kiva teko pomoltasi.... Toivoittavasti osaa suhtautua raskausuutiseen iloisin mielin!

Salome meilläkin mies pitää sen isäkuukauden. Ja pitää isyysvapaan heti vuosilomansa jälkeen, vuosiloma alkaa ihan pian. Mitä vanheimpanvapaan jälkeen, siitä ei vielä mitään käsitystä. Tosi hyvä, että isyysvapaisiin on tulossa jotain parannusta! Vaikka eihän se varmaankaan meille ehdi mitään vaikuttaa, mutta silti tosi hyvä juttu.

Piip Mikä on turvavyön alennin? Mä en oo kuullutkaan... Onnea sydänäänistä :heart: Niitä on ihana kuunnella.

JoJo Meillä on vahvoja nimiehdokkaita, mutta mitään ei ole etukäteen lyöty lukkoon, halutaan nähdä, näyttääkö vauva näiltä suunnittelemiltamme nimiltä vai pitääkö nimet laittaa uusiksi. :) Pitääkö teillä olla vauvalle nimi heti synnyttyä? Tiedän, että jossain on näin. Suomessahan riittää, kun nimi on 2kk:n iässä. Oletko tutustunut Väestörekisterikeskuksen nimipalveluun netissä?

Niin ja siis huomaatte varmaan, että täällä ei ole tapahtunut mitään mullistavaa :D Viikot sentään poksuu tänään: 39+0!!! Enää viikko laskettuun aikaan!!!

Citrus + möyriäinen 39+0
 
nimistä: meillä on miehen kanssa ihan erilainen maku nimien suhteen, mutta ollaan päästy yksimielisyyteen parista tytön ja pojan nimestä. en halua etukäteen mitään päätöksiä tehdä, koska tosiaan paljon on väliä silläkin miltä vauva näyttää. sukunimestä päästiin vihdoin yksimielisyyteen, minä voitin! :saint: ei siis olla naimisissa ja molemmilla tosi harvinainen nimi, mulla tosin kauniimpi ja se sitten ratkaisi. (tai sitten mies ei vaan jaksanut enää kiistellä)

piip, tuosta lainmuutoksesta vielä. se ei siis koske isyyslomaa vaan isäkuukautta, jonka voi hyödyntää vanhempainvapaan lopussa. eli jos isä pitää vanhempainvapaan viimeiset kaksi viikkoa, niin hän saa "kaupan päälle" vielä kaksi lisää, ja uuden lain myötä siis vielä kaksi eli yhteensä kuusi viikkoa. ne, joilla vanhempainrahakausi (joka siis alkaa silloin kun äitiysloma alkaa) alkaa tämän vuoden puolella, eivät pääse tästä uudistuksesta nauttimaan. mullahan laskettu aika on ensi vuoden puolella, mutta ä-loma alkaa jo marraskuussa, joten meidän on tyytyminen tuohon neljän viikon isäkuukauteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja salome:
tuosta lainmuutoksesta vielä. se ei siis koske isyyslomaa vaan isäkuukautta, jonka voi hyödyntää vanhempainvapaan lopussa. eli jos isä pitää vanhempainvapaan viimeiset kaksi viikkoa, niin hän saa "kaupan päälle" vielä kaksi lisää, ja uuden lain myötä siis vielä kaksi eli yhteensä kuusi viikkoa. ne, joilla vanhempainrahakausi (joka siis alkaa silloin kun äitiysloma alkaa) alkaa tämän vuoden puolella, eivät pääse tästä uudistuksesta nauttimaan. mullahan laskettu aika on ensi vuoden puolella, mutta ä-loma alkaa jo marraskuussa, joten meidän on tyytyminen tuohon neljän viikon isäkuukauteen.
Eikös ensin ole äitiysvapaa ja vasta sen jälkeen alkaa vanhempainrahakausi? Elikkä pääsettekö sittenkin hyödyntämään uudistuksen, jos vanhempainvapaa alkaa ensi vuoden puolella?

Muoks: Kävin Kelan sivuilla, kun nuo termit on niin sekavia... Lainaus:
"vanhempainpäivärahat, joita ovat äitiysraha, isälle maksettava isyysraha sekä vanhempainraha, joka maksetaan joko äidille tai isälle riippuen siitä, kumpi lasta hoitaa. Lisäksi isä voi pitää isäkuukauden."
Eli pitääkö uudistuksesta nauttiakseen aloittaa vanhempainpäiväraha vai vanheimpainraha ensi vuoden puolella... Tiedäpä näistä. Joka tapauksessa ei koske meitä kuitenkaan.
 
niin itsekin olin aluksi ymmällä noiden termien kanssa, asiaa ei ole ihan selvästi ilmaistu kelan sivuillakaan. ylen nettisivujen uutisesta lainattua: "Pidennys koskisi tapauksia, joissa ensimmäinen vanhempainpäiväraha maksetaan lain tultua voimaan eli vuodenvaihteen jälkeen. Vanhempainrahaa ovat äitiys-, isyys- ja vanhempainraha. Äitiysrahan maksaminen aloitetaan jo ennen lapsen syntymää, joten loppuvuodesta rahaa saavat jäävät ilman pidennettyä isyyslomaa." tuossakin on tosin laitettu termit sekaisin, mutta kyse on siis juuri vanhempainpäivärahoista joista yksi on äitiysraha.

citrus, sun miehellehän tulee pitkä vapaa kun tollai putkeen pitää. vaikka varmaan aika työntäyteistä vapaata tulee olemaan... :D mun mies laskeskeli innoissaan kuinka paljon lomaviikkoja hälle ensi vuonna tulee kun laskee kaikki normilomat ja sitten isyysloman ja isäkuukauden, lannistin vähän sen iloa toteamalla että se on sitten vähän "erilaista" lomaa kun on pikkunen pitämässä isän kiireisenä.
 
JoJo ei sillä ollu vaihtoehtoja kun latoo tarpeeksi uhkailuita ja perustelee, helpommallahan siinä päääsee kun se vayvan sänky on samassa kun sitä kuitenkin pitää yöllä useamman kerran tehdä jotain. Hoitopöytä vaan ei taida mahtua mut sitä kai ei yöllä niin usei tarvita? Kunhan se vauva on siinä lähellä...

delfis jaksuja ja parempia vointeja!

Rosehip
;) siellä siis käy todella vähiin :) ja jänniä aikoja täällä et koska ei siuta näy :)

päpsy:
:hug: onko sulla vakipaikka? ja toivottavasti löytyy vielä parempi paikka sun työhuoneelle!

hapsiainen
:hug: voimia tohon pahoinvointiin, mut kerrohan mullekkin miten sen kanssa selviää ettei töissä yökötä?

hallama ihana kuulla et se on siellä mennyt ohi ja ilmeisesti elämä hymyilee :)

Salome
, sama täällä avaiks alussa ollaan niin kaikkea mietitty, ja miehelle sanoin et se pidentää ton pikkasen kotona olo aikaa kun se pitää sen isäkuukauden ja saa kans luvan pitää :Dihan niin täälläkin en haluias viedä toista ennen vuoden ikää hoitoon ja toisaalta taas houkuttais pitää kesä vielä sit perään ja syksyllä vasta :D mut täytyy kattoa taloudellinen tilanne sitten uudelleen kun on ajankohtaista.
Hyvä että pahoinvointi ongelma ratkesi:)
Onnea nimivoitosta/väsytystaktiikasta/hyvistä perusteluista :D (nyt sun sitten tarvii vaan perustella kun meette naimisiin et hyvä olla koko perheella sama nimi ja tottakai miehen se kannattaa vaihtaa kun muut oote jo sun nimisiä :D

piip,
varmasti ihanaa kuulla toinen sydän :heart: Mikä muuten toi turvavyön alennin on?

citrus
, oi viikko laskettuun :D sehän menee varmasti pian (mut kun sekään ei kerro totuutta)

Plääh täällä kuvottaa edelleen tänään ei oo tullu vielä ylös (ja toivottavasti ei tuukkaan), ei vaan tunnu ees tuo syöminen auttavan tähän oloon, no vei se sen kyökkäämis olon kyllä pois mut ällöttävä jäi jäljelle. Söin sitä tummaa sitruuna suklaata ;) on muuten hyvää mut ei silti tee mieli enempään. Eilis aamu alkoikin yöllä et ei kunällö olo ja noo vessa reissulla syömään niin menee se puo tuntias niin kaikki pihalle, ei kun lisää syömään sen sai pysymään sisällä herätykseen saakka ja sitten ajattelin et syyäämpä lisää banaania kun pysy navassa niin puolikkaan sain ja ulos ei kivaa kun ei toi maha ota vastaa mitään tiettyä ruokaainetta et olis se takuu varma mikä pysyy sisällä huoh.No kyllä tää näin lomaillessa menee mut kauhulla odotan kun työt taas alkaa et kuis sitä selviää.
nimistä meillä on pyöritelty erilaisia jo koko yritysajan :) jonkin sortin yksimielisyys vallitsee :D mutta se täytyy katsoa ennen kun nimen päättää minkä oloinen ja luontoinen on että menee oikein :) Tosin meillä sen nimen vauva saa ennen seuraavaa täyttä kuuta et saa nähdä kuin paljon siinä on aikaa miettiä sitä nimeä :) (ja tää vain siksi et mun mielestä se kuuluu niin mennä) ja koska se vauva pitää esitellä täydelle kuulle nimellä heti ensi tapaamisella.
Tää ei oo vielä liivikauppaan asti päätynyt, mutta saa näistä olemassa olevista kyllä kattoa mitkä menee, ja mies sano et sulla on tissit kasvanut et tuntee käteen et niin just... siinä mulla uus kuppikoko :D ei vaan ilmeisesti jonnin verran muuttunut kun on tuskaa pitää pitkä päivä liivejä alkaa jossain välissä ahdistamaan ja kutiamaan ja särkemään noit tissei. Et tars seaika ja inspis ottaa ja mennä kauppaan ostamaan uusia...
Tää osti muuten nyt sitten parit vauvan haalarit sisäversiot siis :D sellasen ihanan missä on pupukuvia vaalean sinisen ja sellasen lohikäärmehaalarin vaaleanpuanisen ja nyt meillä on vääntöä että jos tulee poika niin voiko sen pukea vaaleanpunaiseen (mun mielestä ehdottomasti voi varsinkin vauvana) vauvoille kuuluu pastellit ja sit isomapna vasta voimakkaammat värit kun alkavat osoittaa luonnettaan :D mut joo jos meille lahjoina tulee kirkkaita niin en mä niitä käyttämättä jätä :D
mitäs muuta te ootte ehtineet jutella :D noo myöhemmin sit vaikka lisää...
mut joo yritän pitää nää aamupalani sisälläni ja tehä jotain muutakin kun istua täällä :D
huh sorry kun tuli roomaani...
 
Salome, sori, luin huonosti tuon kysymyksesi. Luulin, että kyse oli tästä:

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1478206.

Tuossa viestiketjussa esitelty asia ei kai ole vielä lukkoon lyöty.
Meillä mies pitää isäkuukauden, jos rahat siinä kohden hyvin riittävät.
 
Tässä on esimerkki turvavyön alentimesta.

http://www.pikkupingviini.fi/index.php?id=2&products_action=view&products_id=405

Mua on alkanut ahdistaa se turvavyön alaosa, joten olen joutunut laittamaan sen selän taakse. Mulla siis kulkee vain se yläosa rinnan yli. Ei varmaan kovin turvallista... Siksi ajattelin nyt metsästää, olisiko jossain tuollaista alenninta käytettynä.
 
niin tommonen :D kerro sitten jos löydät ja käytät niinkokemuksia :D

Mulla ahisti eilen housut kun oli hirvee veski hätä ja muutenkin turvavyö ja housut yhtäaikaa mahalla ei ollu kiva yhdistelmä, joten jos joku on sattunut pongaamaan housut auki ajelevan nini se olin sit mää:D onneksi oli löysät alkkarit ja ihan siistit :D
 
Kertokaas tytöt, että missä vaiheessa teillä on alkanut maha näkyä? Kattelin tossa mahakuvapinoa täällä odotuskeskusteluissa ja siellä oli jo aika moisia mahoja 11. viikolla. Mulla ei ole havaittavissa mitään muutoksia vielä...

hallama 10+5
 
Unico Mä syön koko ajan jotain töissä, jos ei muuta niin juon ihan jääkylmää vettä. Sillä mä saan jotenkin pidettyä tuota etovuutta kurissa tai paremmin siedettävällä tasolla. Välillä tulee huonompia aaltoja, sitten maataan hetki pää pöydällä ja purraan hammasta yhteen. Onneks täällä tietää nyt porukka tästä, niin ei haittaa jos hetken olen poissa pelistä.

On tää mun pahoinvointi huomattavasti helpottanut siitä mitä se oli, mutta edelleen olo on kuin krapulassa. Joko mä oon tottunut tähän oloon tai sitten se on oikeesti lähtenyt jo vähän helpottamaan.
Tänään toin töihin jääpalapussin ja pistin sen pakastelokeroon, pääsen imeskelemään jääpaloja nyt myös töissä, siitä on ollut nimittäin apua kotonakin.
Mitään makeeta mä en muuten voi sietää. Jos yhdenkin karkin syön niin se lentää hetkessä takaisin. Näin myös käy mehuille yms. Siksi juon vaan vettä.

Nyt olen alkanut miettimään sitä perjantaina olevaa nt-ultraa. Pitääkö sinne mennä rakko täytenä vai tyhjänä? Mulle ei kerrottu minkäänlaista ohjeistusta siihen ja tietty nyt oon miettinyt tuota päässäni. Eikös se ole niin että jos ne ultraa vatsanpeitteiden päältä niin rakon pitäisi olla täysi, mutta jos ne ultraa alakautta niin rakon pitäisi olla tyhjä?
Tietysti voisin soittaa sinne etukäteen ja kysyä niiltäkin, mutta kysyn nyt ensin teiltä. :)

Nyt yritän tsempata itteni tekemään taas töitä. Nukuttaa kyllä niin kamalasti etten tiedä miten tässä saa pidettyä itsensä taas hereillä.

- Hapsiainen ja herne 10+6
 

Yhteistyössä