Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset syyskuussa

  • Viestiketjun aloittaja Ada
  • Ensimmäinen viesti
Ada
:hug: JoJolle murheiden keskelle! Ja kaikille muillekin, jolla tunteet heittelee :hug: . Mulla oli kanssa tässä yhtenä yönä itkukohtaus kirjastonkirjoista... Mulla on maailman huonoin kirjastonkirjakarma :headwall: . Onneksi asia taas kerran selvisi kun lähdin sitä päivänvalossa selvittämään, mutta yöllä kyllä tuntui, että koko maailma on pilalla. Tuntuu siis täysin järkevältä, että Rosehip itki juustokakkua kaksi tuntia ja Päpsy sänkyä.

:flower: Tervetuloa Hapsiainen porukkaan :) !!!

Iloa ja valoa!
 
Ada
:heart: :flower: :heart: Nyt Vadelmaunelmalle kaikki onni ja tuuri ja kohtuus ja oikeus puolelleen ja samoin niille kahdelle pienen pienelle :heart: ! Pidän peukkuja! Kiva että kävit kertomassa kuulumisia.

Koska on testauspäivä???
 
Terevtuloa hapsiainen!

Hallama, tsemppiä ja voimia pahoinvoinnin kanssa elämiseen :hug:

Jojo, :hug:

Salome
toivottavasti se pahoinvointi vaan huijaa :hug:

Piip
, vopi kun tuo kirja olis suomennettuna (tää ei jaksa lukea enkkua) kuulostaa meinaan mielenkiintoiselle.

Kiitti noista mielen heilauttelu vinkeistä, no meillä on jo jonkinlaista ollut jo ennen raskautumista et ei se ihan vierasta oo mut nyt se on korostunutta, et ei tuo mies tossa mitenkään siitä onneksi pelästy.
Jaapas eipä olis pitänyt puhua, tänään muutamalle taholla päässyt vakuuttelemasta et ei oo pahoinvointia, nii mitäs tää ilta mennytkin nyt sitten sohvalla kun on ihan yöks olo. Alkaa pikkuhiljaa tältä erää helpottaa mut yöks silti. Tosin toivon et se johtuis vaan siitä kun mulla meni syömiset tänään ihan pyllylleen ja ruoka myöhästy sellasen pari tuntia ja kun pääs syömään olikin jo huono olo valmiiksi. Tosin aamulla oli ihan yöks olo hyvä ettei ylös tullut kun en saanut leipiä tarpeeksi noepaan eteeni ja massuun no hedelmä ensiavuksi niin pelasti.
Ai juu nyt kun tossa pötkötellyt niin ilmaa mahatäynnä (kiva röyhtäillä ja. ) ja toiseksi mun alamaha on ajoittain ihan kova tai siis tuntuu sellanen paineen tunne, nyt taas alko mietityttämään onko siellä kaikki kunnossa huoh kun on tälläinen hermoheikko. Tosin yhen laskurin mukaan siellä on eilen alkanut lyödä sydän :heart: etteloa piisaisi.
Tohon rintsikka keskusteluun, saattaa olla et tulee varsin pian aiheelliseksi hommata isommat, meinaan täällä on nännit ulkona kupeista jatkuvasti siis sellasistakin mitkä on ennen istuneet tosi hyvin. Ilmeisesti siis sillä saralla tapahtunut jotain.

tää jatkaa tätä yöks oloaan ja yrittää litkiä vettä jos helpottais...


Vadelmaunelma :) voi kun ihania kuulumisia, nyt kaikki peukut ja varpaat pystyssä sulle, et se plussa sieltä tulee !
 
Ihanaa Vadelmaunelma, että asiat etenevät nyt hurjaa vauhtia! Kovasti onnea testailuihin!! Tossa kun hetki sitten kirjoitin että ihanaa kun niin monet vanhat kuumeilukaverit ovat päässeet tälle puolelle niin ajattelin sua ja meinasin jo kirjoittaa että toivottavasti säkin pian pääset. En sitten viitsinytkään kun aattelin että jos tulee paha mieli mutta nyt uskallan kirjoittaa :heart: Eli toivon kovasti lukevani sun nimen tuolta etusivun listasta parin viikon päästä! :flower: :)
 
vadelmaunelma, ihania uutisia! kylmät väreet menevät pitkin käsivarsia ja kyyneleet tulevat silmiin... ja vieläpä kaksi kyytiläistä! :heart: :heart: voi kunpa se nyt olisi totta, mulla on kaikki toivo sun puolella. ja saitte hyvän saaliin vielä pakkaseenkin, ihan kuin onni olisi kääntynyt teidän kohdalla. nyt vaan kylmiä hermoja testipäivän odotteluun ja pidät pieniä hellässä huomassa että ne ymmärtäis jäädä sinne 9 kuukaudeksi asumaan. :D
 
Voi Vadelmanunelma! Mulla nousi ihan vedet silmiin kun luin kirjoitustasi. Paljon onnea hedelmöittyneistä alkioista ja nyt laitan peukut pystyyn että kohtuusi siirretyt alkiot kiinnittyvät ja alkavat kasvaa ja kohta masussa on ihmeellistäkin ihmeellisempää elämää :heart: Paljon voimia tässä myllertävässä vaiheessa!

Hapsiaiselle onnea plussasta ja tervetuloa! Ihanaa, että plussa tulikin niin nopeasti :) (nimimerkillä pco minullakin).

Mielialan vaihteluista. Piip kirjoitit, että sulla ei niitä ole ollut. Tiedätkö, minä olen ollut paljon tyynempi raskausaikana kuin muuten! Muutenkin tuntuu, että olen vähän kummallinen, kun oikein mitkään raskausajan stereotypiat eivät ole kohdalleni osuneet... Esim. olen säästynyt pahoinvoinnilta ja en ole nähnyt levottomia unia. Ei kai tässä voi muuta sanoa, kuin että raskausaika on kaikilla omanlaistansa.

Liiveistä Minulla rinnat kasvoivat aivan alkuraskaudessa ja silloin ostetuilla liiveillä olen päässyt tänne asti. Elikkäs käytännössä koko raskauden olen pärjännyt alkuraskaudessa ostetuilla liiveillä. Oletuksena tietenkin on, että maidon nouseminen vielä kasvattaa rintoja, mutta tiedä sitten, kun juuri pääsin tuosta stereotypioiden sopimattomuudesta sanomaan :LOL:

Viime yönä muuten ensimmäistä kertaa maha tuntui tukalalta. Yleensä on tuntunut vain iltayöstä, mutta nyt aamuyöstäkin... Jotain tuntemuksia oli alavatsalla, oliko ne sitten harkkasupistuksia vai jotain ihan muuta, niin en yhtään tiedä. Ehkä vauva vaan on jo niin iso, voi johtua siitäkin. Yleensä vaan aamuyöstä mahan kanssa on ollut paljon kepeämpi olo kuin illalla, mutta nyt ei ollut näin. Saa nähdä miten ensi yönä.

Citrus + mahamyllertäjä 38+2
 
Citrus, kivakulla ettei kaikki käy miten sattuu :D onnea sulle... Toivottavasti pääset kohta tosi toimiin :)

Tää löysi ainakin yhet liivit mistä ei näyttäs ainakaan vielä tursuavan :D Ja sit tää testas raskaustestistä plussan :D ylläri pylläri, mun piti toi testi tehä miehelle alkuviikosta mut en muistanut aamulla enkä kyllä nytkään mut tein sit tosta noin ja het tuli viia enne kontrollia joten ehkä se nyt jo uskoo et ollaan raskaana :D jätin sille veskiin molemmat testit nähtäville, joten toivoa sopii että tulee yksin töistä eikä kukaan ennätä ennen sitä kylään :LOL: ja juu mutkin yllätti sit paha olo yököttää ja miettii mitä söis syö niin hetkeksi helpottaa mut sais olla koko ajan syömässä ei kiva no antaas kattoa kuin käy. mha ei vedä niin paljoa kun olo vaatis :D täytyy yrittää vaan touhuta jos unohtus...
 
Olipas tänne lämmin vastaanotto. Kiitos. :flower:

Vadelmaunelmalle täälläkin peukut ja varpaat pystyyn. :) Ihania uutisia!

Citrus "kiva" että on muitakin pcolaisia. Mulla on ollut nää ensimmäiset viikot ihan tolkuton pelko keskenmenoista kun se on iskostunut mun päähän että pcolaisilla se keskenmenoriski on vielä hieman suurempi kuin muilla. Mutta jospa se pikkuinen tuolla matkassa köllöttelis.
Ja olen kyllä onnellinen jo siitä että onnistuin plussaamaan luomusti. Antaa se sitten toivoa myös tulevaisuuteenkin. :)

Tuo plussa tuli sinällään vähän yllätyksenä meille molemmille - tietysti positiivisena sellaisena. Me ei miehen kanssa nimittäin virallisesti asuttu edes yhdessä ennen tätä. Toki tuo meidän koko seurusteluaika ollaan oltu saman katon alla, mutta vaihdellen kahden asunnon välillä. Keväällä mies osti rivarikaksion, jolloin sitten päätettiin että minäkin muutan sinne. Asunto vapautui vasta heinäkuun lopussa ja olinpa ehtinyt muutamaa päivää ennen muuttoa tehdä sitten plussan. :D Ehkäisy jätettiin pois heinäkuun alussa, koska oletin todellakin siihen kuluvan aikaa. :D

Saa nyt sitten nähdä miten me mahdutaan keväällä kaikki kolme tuohon rivarikaksioon. Molemmilla meillä on haaveena omakotitalo parin vuoden sisällä, siksi nyt ei tuon isompaa edes katseltu. Mutta eiköhän vauvan kanssa ainakin ensimmäisen vuoden tuossa mahdu asumaan.

- Hapsiainen 10+1
 
Unico joo ei se tilaa vie. :D
Mies kulkikin yks päivä mittaillen käsillä että se vauva on jotain tämän kokoinen että sehän mahtuu mihin vaan. :LOL: En viittiny paljastaa mitä kaikkea oheiskrääsää se vauva tuo tullessaan. :whistle:
Mutta kyllä sitä oikeesti sen ensimmäisen vuoden mahtuu varmasti tuossa asumaan, on sitä asuneet ihmiset pienemmissäkin asunnoissa - kai. :D
 
hapsiainen :D meillä on jo perillä että oheis kamaa tulee kun mulla on omat tallella aika moni juttu niin ei tarvi kun patjat tms ostaa :D ja vaatteet tietty. Mut meillä ei vielä suostuta puhumaan miten mikäkin sijoitetaan :D
 
Aivan ensiksi onnea Valkoliljalle! Miten teillä on mennyt sielä?

Tervetuloa Hapsiainen minunki puolesta!
Minulla myös on pco ja esikkoa tehtiinkin 1,5 vuotta. Tämä toinen sai alkunsa nopeammin kun meillä oli heti alusta lähtien clomit käytössä.

Vadelmaunelma: Onnea teille pienistä kyytiläisistä :) . Toivottavasti olet parin viikon sisällä tässä pinossa valittelemassa jumalattoman pahaa oloa ja väsymystä :D .

Me ollaan nyt muutto saatu tehtyä. Vielä jonkin verran on purkamista mutta se saapi mennä tässä kaiken muun kanssa sivussa. Vieläkin on hiukan epäuskoinen olo :D . Uskonkohan mie vielä synnärilläkään että olen raskaana :LOL: . Aika on mennyt tosi nopeaa eikä liikkeitäkään mitenkään hirveästi vielä ole tuntunut. Poika näillä viikoilla jo möyri välillä kovastikkin. Mutta ehkäpä se tuossa muutamien viikkojen päästä muuttuu sekin.

Imetysliiveistä minulle neuvottiin että paremmat kannattaa hankkia vasta pari viikkoa synnytyksen jälkeen. Itsellä se piti paikkaansa koska rinnat kyllä turpos melkosesti. Raskauden aikana kokoa tuli D:stä H:n ja synnytyksen jälkeen tuli käyttöön J:n kupit! Itse löysin muuten silloin Changesta suht edullisia ja laadukkaita imetysliivejä.

Ja sitten taas jatkamaan hommia...
 
Vadelmaunelma, oikein paljon tsemppiä ja hyvää oloa sinne. Toivottavasti pääset tähän pinoon jo tästä kerrasta. Mutta hienoa, että saitte noin monta alkiota talteenkin! :heart:

Mulle tuli kaksosista mieleen, että sain vasta tietää, että meidänkin suvussa on kaksosriski. Olen (tietysti) tiennyt, että yhdet isän puolen serkut ovat kaksosia, mutta nyt alkoi paljastua muitakin. Kuulemma äidin puolen mummuni pikkuveljen kaksonen (eli iso-enoni) on kuollut vauvana. Samoin äidinpuolen mummuni on itse yhdessä raskaudessaan odottanut kahta, mutta toinen on mennyt kesken. Tämä toinen, selviytynyt kaksonen, eli tätini, koki ihan saman muutama vuosi sitten odottaessaan kuopustaan. Eli kyllä näitä on lähisuvussa aika monta! Mutta olen kyllä ihan tyytyväinen, että meillä on kyydissä vain yksi. Meillä on kuitenkin vain se alle 50 neliötä. :)

pco-tyypit: mulla on kai myös lievänä tämä. En oikein ymmärrä, mistä se "lievä" tulee, kun kuitenkin oireet ovat ihan selvät, esim. kierto oli tuossa parin vuoden sisällä 26 - 99 päivää eli ihan tosi epäsäännöllinen, mutta lääkäri ei koskaan sanonut mitään tuon voimakkaampaa. Mutta onneksi en tiennyt ennen tätä, että se voisi aiheuttaa lisääntyneen keskenmenoriskin! :)

Nanna, mitä ihmettä? Tunsitko esikoisesta näillä viikoilla jo kovastikin liikkeitä? Ja oletko nyt jo tuntenut taas? Mä olen ajatellut, ettei se olisi mahdollista vielä...

Olen ollut tässä viime päivinä jotenkin huolestunut, kun maha alkoi kasvaa, mutta sitten se tuntui pysähtyvän. Se on ollut ihan samanlainen jo viikon, aamulla aina pienempi kuin edellisenä iltana. Ensi viikolla on neuvola. Yrittäähän se täti nyt jo kuunnella sydänääniä?

:heart: piip 14 + 2
 
Piip: Piti oikein alkaa tarkistamaan noista vanhoista teksteistä että miten se olikaan =) . Aloin pojan liikkeet tuntemaan rv 15 eli siis peraatteessa viime viikolla. Se on kyllä tosi aikaista, mutta olen aina ollut "herkkä" vatsaltani ja tunnen joka hemmetin ilman kierronki vatsassa. Jotkut saattavat tuntea liikkeet jo näin aikaisin ja joillain menee reilusti yli rv20, kaikki ihan normaalia. Ne on tässä vaiheessa semmosia ihan pieniä hipaisuja.
Kyllä varmasti nyt jo kuunnellaan sydänäänet neuvolassa! Ja nuo mahan koon vaihtelut menee vielä näillä viikoilla turvotuksen piikkiin! Sulla kyllä on tainnu nyt unohtua 1 viikko tuosta nimimerkistä =) ...
 
Vadelmaunelma Tsemppiä sinne, täällä peukut pystyssä +++ :whistle:

Tänään kävin ekan kerran neuvolassa, paljon paljon tuli tietoa. Isäntä ei ollut mukana, mutta seuraavalla kerralla sitten. Ja tietty siellä oli sit joku tuttu, että varmasti nyt tieto lähtee kulkemaan. Hemoglobiini oli vähän alhainen ja paino noussut ihan hirveesti. En oo vaakalle uskaltanut astua, mutta nyt oli pakko. Pillereiden pois jättämisen jälkeen painoa on tullut ja tullut....

Seuraavan kerran on aika varattuna tämän kuun lopussa. Ja huomenna varaan ajan sinne np ultraan. Sekin on sitten vielä tässä kuussa. Jos sinne asti päästään :|
 
Nanna hui kun ajoissa tuntuu liikkeet :)

päpsy, toivotaan ettei tuttus ollu juoru päällä :D niin saat ite kertoa ajallaan. Hui kuinka usein siellä neuvolassa sit käydään? Saitko paljon papereita? Miten muuten fiilikset?

Täällä on syöty ja syöty ja syöty ja silti hiukkayöks aina sillä pääsee tovin ja purkka on aika hyvä ollut mut kohta on sit ilmaa maha täys jos kokoajan mässää.
 
Katohan, Nanna, näin oli käynyt! :D Siis oikeasti tietysti 15 + 2! Tarkottaakohan tämä, että mullakin on nyt alkanut viikot laukata... Olin ihan varma, että vasta 15. viikolla mennään!

Mun sisko sanoi, että sillä oli ollut istukka mahan puolella, ja siksi se tunsi potkuja vasta n. rv 22. Sitä ei kuitenkaan kukaan huomannut sille kertoa ultrissa tai neuvolassa! Se oli siksi ihan syyttä pitkään huolissaan. Meillä oli tarkoitus siksi kysyä istukan sijainti np-ultrassa, mutta kuitenkin se sitten unohtui.

Päpsy, sullahan on aika tiheään noita neuvoloita. Vai onko mulla harvaan? Mä olen käynyt vasta yhden kerran, ja sekin oli joskus kesäkuun lopulla. Seuraava on ensi maanataina, joten väliä on reilut pari kuukautta.

Älä masennu, vaikka paino nousisi. Täällä muutkin ovat puhuneet viisaita siitä, miten nyt on enemmän kuin hyvä syy lihoa. :) Mäkin kaipaan jo vauvamahaa niin, että syön sen itselleni vaikka suklaalla, jos ei muuten ala näkyä...

:heart: piip 15+2
 
piip, siis tuossa vaiheessa aika laukkaa :D joskohan se vauvamaha alkais näkymään kohta niin ei tarvi syyä jos ei muuta syytä oo :D Mä oon omastamielestäni ihan turvoksissa ja maha löytyy ;) mut en jaksa uskoa et se oli svauva maha on vaan turvonnu ja pullistunut kaikki mikä muka meni kasaan aiemmin :D onneksi saa vielä vedettyä takas ;)
 
Unico, mä unohdinkin sanoa, että mulla oli tota ilmaa kanssa ihan järkyttävästi alussa. Ei sattunut, mutta pieretti. B) Mutta se sitten hävisi aika pian, enkä ole edes ajatellut sitä sen jälkeen. Varmaan parin viikon sisään katosi.
 
Piip Neuvolassa käynti on kerran kuukaudessa. Mutta tässä kuussa nyt kaks kertaa, kun heti alku kuusta ja sit viimeinen päivä =)

Unico Esitteitä ja lehtisiä ja oppaita tuli iso pino. Sekä äidille, että isälle. Nyt on vähäksi aikaa iltalukemista =) Ihan hyvä fiilis on, vähän semmoinen olo kyllä, että voiko tää olla tosi, että risukasaankin on ruvennut aurinko paistamaan. Ainakin hetkellisesti, mutta toivottavasti aurinko pysyy pidemmänkin aikaa :heart:
 
hapsiainen mä kävin varhaisultrassa ja silloin viikkoja oli vain jotakuinkin 6 ja siis syke löytyi, niin kysyin sitten lääkäriltä, että onko mulla vielä jotain erityisiä riskejä (kun siis se pco) niin sanoi, että ei ole. Siis käsitin, että siitä eteenpäin ei ollut sen enempää riskiä kuin muillakaan. Joten sunkin pitäis jo siinä mielessä olla turvallisilla viikoilla :)

päpsy olikohan se tuttusi siellä samasta syystä kuin sinä? Eli ehkä hän ymmärtäis olla juoruamatta? Ja paistakoon teille nyt aurinko ihan kuumasti ja pitkään :D
 
piip ;) hyvä niin, mut jos jatkaa purkan mussutusta voi mennä kauemmin vaikka ei se yleensä mitään hirveitä kerää :)

päpsy, ihanaa iltalukemista :D on se tosi :D miten sait ajan sinne seuraavaan ultraan?

täällä yöks olo näyttäs suolanen olevan in :) savukalaa tekis mieli mut ei jaksa kauppaan lähteä enää, josko sitten huomenna :D
Mulla vaan ongelma jos tää yöks olo jatkuu mun pitäs lähteä päiväksi tallinnaan matka siis varattu :D ihana lähteä mut voi olla tuskaa jos kuvottaa koko ajan. siis tarvinee varata evästä :D mut vinkkejä? onko kukaan tietoinen et kun tallinnassa on (ainakinollut) niitä ihania juustoja siinä sataman lähellä myynnissä niin onkohan ne sellasia mitä saa syödä? :D no savujuuston voi tarkistaa laivalla mut ne muut siis sellaset höylällä leikattavat? ja saa nähdä tarttuuko vaatteita mukaan :D siis vaavan
Ja muutenkin vinkkejä mitä kivaa sieltä löytää (alkoholia pippaloihin hakemaan menossa mut muuta)
 
:flower: Hapsiaiselle onnea plussasta ja tervetuloa!

JoJolle :hug:

Täällä myös toivotaan Vadelmaunelmalle unelman toteutumista vahvan plussan muodossa parin viikon päästä :heart: ja tietenkin onnellisesti sujuvaa raskausaikaa siitä eteenpäin =)

Unico jos haluat olla TOSI tarkkana syömisten kanssa, niin kaupan valmiiksi savustetut tai suolatut kalat ovat myös niitä vältettäviä... valitettavasti :/ . Itse vielä alkuraskaudesta olisin ostanut kalatiskiltä graavilohta, mutta tulin kysyneeksi että onko se paikan päällä valmistettua. No ei ollut, vaan jostain etempää tuotu vakuumipakkauksessa ja laitettu vaan tiskiin irrallaan. Normikäytäntö, ilmeisesti. Myöhemmin on kyllä tullut välillä herkuteltua mm. juustoilla, mutta vain sen verran, mitä itseäni syyllistämättä kestän syödä :xmas: . Toivottavasti teidän reissu menee kivasti ja huono olo pysyisi poissa, siellä Viru keskuksessa on ainakin melkoisen iso lastentarvikeosasto, josta luulisi jotain kivaa löytyvän...

Liiveistä
vielä; joo tiedossa on että rinnat varmaan suurinpiirtein räjähtää kun maito nousee, mutta katselin netistä (englanninkielisiä ) ohjeita oikean koon "ennustamiseen" ja uskoisin, että nuo mitkä on nyt sopivat, on hyvät sitten kun imetystä on (toivottavasti) kestänyt jo jonkin aikaa. Toinen malli noista on sellainen, joka joustaa parin kuppikoon verran ja ympärysmittakin antaa myöten tarvittaessa. Pesussa pitäisi sitten palautua takaisin alkuperäiseen kokoon. Ympärysmitta on sama, joka oli ennen raskautta ja on edelleen, tosin normirintsikoissa alkoi sekin olla vähän liian tiukka. Mutta nuo mitoitukset on ainakin minulle tosi hyvät juuri nyt, toisten liivien kupit on vielä vähän löysät mutta käytettävissä silti. Kiristysvaraa noiden ympäryksissä on jotain 5cm, jos löystyvät käytössä. Kuppikoko oli ennen raskautta juuri ja juuri B:n täyttävä, nyt C alkaa olla pieni, mutta D on liian iso. En halunnut enää ostaa isompia tavallisia liivejä, jos imetys onnistuu hyvin niin eiköhän ne jäljelle jäävät kärpäslätkät mene pienempiinkin :LOL: :/ :kieh:

Ostin muuten eilen vaunut vauvalle B) . Ehkä isoin ekotekoni ikinä, kun ostin n. 20 v. vanhat, Suomessa tehdyt Orat (?). Vaihtoehtona olisi ollut uudet halpis yhdistelmät ja kun näin nuo, päätin että säästän tässä ja ostan sitten todella hienot ja toimivat rattaat. Noissa on niin iso koppa, että lämmikettä mahtuu reilusti, se oli tärkein kriteeri. Plussaa tuli vielä yksinkertaisesta, lähes pomminkestävästä rungosta ja hillitystä, tummansinisestä kankaasta, joka ei ollut edes haalistunut =) . Joudun vähän tuunaamaan noita silti, en ole noiden reunuksessa olevien (vaikkakin hillittyjen) ysäriröyhelöiden ystävä... ja hintaa oli siis 49? :whistle:

Piki ja pikkuinen 32+5
 
piki, no voi rähmä :( mä oon syönyt jo saukalaa tiskiltä. höh täytyy sit kattella. ;)

Pöh melkein oksu tuli pöntössä pää jo kyökin plääh, toivottavastinyt hlpottaa pakko lähteä kaupunkiin nii pitäs selvitä se 4h tänään no kait jätski on sallittua :D Paljon on oppimista vielä, mutta siis yritän jättää savukalan pois. Vai onko se sallittua jos se on paikan päällä savustettua?

 

Yhteistyössä