Lääkkeistä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut

Vieras
Minulla oli viikon niveltulehduslääkekuuri. Sen jälkeen vasta luin että lääkettä ei saa käyttää edes jos SUUNNITTELEE raskautta (??) On mahdollista että olen raskaana, mutten edes ajatellut että joku lääke voisi vaikuttaa kun kuukautisetkaan eivät vielä ole alkaneet (tai jääneet siis pois, jos olen raskaana). Eli hedelmöitys olisi ollut viikon ennen kuuria. Kokemuksia? Tietysti tyhmää jo pelätä kun en ole vielä edes tehnyt testiä, mutta kyselen silti...
 
Jotkin lääkeaineet pysyvät veressä vielä kuurin loputtuakin, jotkut jopa kuukausia (esim. aknen hoidossa käytettävä Roaccutan). Siksi voivat aiheuttaa epämuodostumia ja muita häiriöitä sikiölle raskauden alkaessa.
 
Aivan kehityksensä alkupäivinä - suunnilleen kahtena ensimmäisenä viikkona - sikiö ei ole altis lääkkeiden aiheuttamille vaurioille. Siksi ennen kuukautisten poisjäämistä otettu lääkitys ei yleensä vaikuta sikiöön. Tästä poikkeavat ne lääkkeet, jotka pysyvät elimistössä poikkeuksellisen pitkään. Esimerkiksi eräiden ihotautien hoitoon tarvittavia A-vitamiinin johdoksia käyttäviä naisia kehotetaan huolehtimaan luotettavasta ehkäisystä vielä lääkkeen lopettamisen jälkeen.

Tärkeimmät elimet alkavat muodostua heti kuukautisten jäätyä pois, raskauden 16.-72. vuorokausien aikana. Tämä ajanjakso on erityisen herkkä sikiövaurioiden syntymistä ajatellen. Vielä senkin jälkeen lääkitys voi aiheuttaa sikiölle haittaa, joten lääkkeiden käytöstä kannattaa aina neuvotella lääkärin kanssa raskausajan loppuun saakka.

Joitakin lääkkeitä ei ehdottomasti saa käyttää raskauden aikana. Jos varokeinoista huolimatta raskaus yllättää, voidaan joutua harkitsemaan raskauden keskeyttämistä. Tällaiset tilanteet ovat kuitenkin harvinaisia. Lääkäri määrää tällaisia lääkkeitä usein selkeällä sopimuksella siitä, että hedelmällisessä iässä oleva naispotilas huolehtii raskauden ehkäisystä tarkoin.

Poikkeustapauksissa ei raskaaksi saa tulla tietyn ajan kuluessa lääkkeen käytön loppumisen jälkeenkään.
 
Kyllä samaa mieltä olivat kun soitin ja kysyin asiasta, että ennen kuukautisia (poisjääneitä) ei juuri mikään lääke voi vaikuttaa. Mutta erikoista oli, että lääkäri ei edes maininnut asiasta! Toki minun pitää itsekin lukea seloste, mutta silloinhan olen jo ostanut lääkkeen eli sitä ei tulisi edes ostettua jos tietäisi tällaisista riskeistä. Minulle selitettiin, että syy miksi kerrotaan ettei edes raskautta suunnitteleva voi käyttää lääkettä, on se, että joillain menee pidempään kun huomaavat raskauden jne.
 

Yhteistyössä