Lääkkeiden antaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyrmistynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyrmistynyt äiti

Vieras
Hei,

Yritin tätä tuonne ihan muuhun ketjuun, mutta en sitten jaksanut rekisteröityä, joten laitan tänne.

Onko teillä jotain konsteja joilla saadaan lapsi ottamaan lääkkeensä?!? Meillä 6 vuotias tyttölapsi on päättänyt, että hänen ei tarvitse ottaa lääkettä, jos ei itse halua. Olen siis ihan tyrmistynyt sen edessä, miten päättäväinen hän on asian suhteen. Voiko lasta pakottaa lääkkeen ottoon ja miten sen muuten voi hoitaa?!?

Kuuluu asioihin, joista ei neuvotella. Lääkehän otetaan, vaikka sitä varten tarvitsisi takavarikoida kaikki lelut ja pelit ja videot ja pitää arestissa kunnes ottaa. Joillekkin lapsille auttaa ihan se, että lääkäri/terveydenhoitaja/farmaseutti tms. perustelee lapselle miksi lääke pitää ottaa.

Meillä lääkkeet on pakko ottaa, siitä ei edes keskustella (mutta perustellaan miksi pitää ottaa). 6v ottaa nestemäisenä, 4v:lle menee jo tabutkin kun on tottunut niitä päivittäin syömään.

lääke OTETAAN, siitä ei neuvotella!!! lahjominen, palkitseminen on turhaa, sillä jos lääke määrätään, se myös otetaan ilman lahjuksia! se on vaan antajasta kiinni!!!

Alkuperäinen kirjoittaja kellemes:
lääke OTETAAN, siitä ei neuvotella!!! lahjominen, palkitseminen on turhaa, sillä jos lääke määrätään, se myös otetaan ilman lahjuksia! se on vaan antajasta kiinni!!!

No niin meilläkin otetaan, en nyt tarkottanu neuvottelulla sitä, että olis lapsen päätettävissä, vaan olen toki perustellut miksi ja mitä seuraa jos ei ota. Niin ja koska on ikävä asia kyseessä (pahanmakuinen lääke vaikka) niin meillä on joskus saanut siitä kkeksin tms. palkkioksi. EEikä mene metsään kasvatus siitä, ollenkaan.

Tablettimuotoinen kuuri. Tänään aion kokeille laittamista mustikkakeiton sekaan.

Lapsi on kyllä tarkka ja huomaa jos poikkeaa keiton rakenteesta. Toivottavasti ei maistu millekään. Yöllä jouhoin lääkkeen jauheeksi ja leivoin toffeekarkista uuden namin joulukalenteriin, mutta tuomio oli aamulla, että hän ei tykkää näistä karkeista ja siihen se sitten jäi hyllyn reunalle.

Meillä poika vajaa 4v ja ei ota niin ei. Lahjomista ollaan kokeiltu, mut ei auta. Väkivalloin täytyy antaa eli mies pitää kiinni ja mä laitan(supon), muuta ei voi antaa kun oksentaa ulos kaikki. Kerran laitoin pamol f mehuun niin eipä menny ja värikin muuttui.

Alkuperäinen kirjoittaja tyrmistynyt äiti:
Tablettimuotoinen kuuri. Tänään aion kokeille laittamista mustikkakeiton sekaan.

Lapsi on kyllä tarkka ja huomaa jos poikkeaa keiton rakenteesta. Toivottavasti ei maistu millekään. Yöllä jouhoin lääkkeen jauheeksi ja leivoin toffeekarkista uuden namin joulukalenteriin, mutta tuomio oli aamulla, että hän ei tykkää näistä karkeista ja siihen se sitten jäi hyllyn reunalle.

En kannata huijaamista se kostautuu aina myöhemmin. Kun lääkkeet on otettava niin ne otetaan sitten vaikka itkun kanssa, ei tietenkään väkivalloin. Vaikea tilanne myönnän. Teidän pitää varmaankin sitten käydä lääkärissä hakemassa sellaiset lääkkeet mitkä tyttö ottaa.
Taitaa prinsessalla olla valta talossa eli saa päättää tekemisistään ehkä liikaakin.

Niin meiädän prinsessa ei ole tottunut syömään lääkkeitä, kun ollaan tähän asti selvitty särkylääkkeellä. Tablettimuotoista lääkettä saa nyt 6 vuotiaana ensimmäisen kerran. Lähinnä olin kiinnostunut kuulemaan millä keinoilla muut antaa lapsilleen lääkkeensä. Oikeasta ja väärästä tavasta on aina vääntöä. Kiitos kaikille jotka jaksoivat olla asiallisella linjalla.

Mä annoin joskus yhdelle lpaselle jauhettuna aamupuurossa. Tai kun oli pieni tabletti niin puurolusikallisessa siten että se tabu oli ihan siin lusikan kärjessä eli meni ekana suuhun.

Se ei tarkoita että on huono äiti jos ei meinaa saada lasta ottamaan lääkettä. Väkivalloin niitä pillereitä ei kenenkään kurkkuun voi tunkea. Lääke pitää ottaa, tottakai, mutta ei väkisin.

Lahjomalla meillä on saanut yleensä menemään ja pakottamalla. Paitsi, että tuo kuopus jopa itse pyytää lääkettä, kun on sairas. Yhdelle ei mene nesteimmäiset lainkaan, tahtoo yökätä ne pois, toinen taas ei saa niitä tabletteja alas, pitäisi olla aina nestemäistä. Mutta ruuan tai juoman joukkoon en menisi laittamaan, siitä saa vaan kammon kyseistä ruokaa kohtaan. Poikkeuksena on tietenkin nesteen joukossa annettavat lääkkeet, mutta niidenkin kohdalla lapselle kannattaa ilmoittaa, että nyt saat sitä lääkettä, esim. allergiatippoja.

En mäkään sanois huonoks äidiks, jos ei saa lääkettä lapselleen annettua! :o
Meillä menossa molemmilla lapsilla antibiottikuurit korvatulehdukseen ja lisäksi yskänlääkettä jokapäivä...
Esikoinen (2,8v) ottaa läääkkeensä hyvin, tosin suostutella täytyy vähän, mutta ottaa kuitenkin kun saa mehua päälle..
Kuopus (1,4v) taistelee kyllä kynsinhampain vastaan ja väkisin on lääkkeet annettava.
Mutta mullakin on periaate, että lääkkeet otetaan, eikä kysytä että otatko vai et??! :D

Ei meilläkään kysytä, että otatko vai et?!? Särkylääkkeen ottaa todella mallikkaasti ja siitä ei tarvitse edes neuvotella.

Näitä tabletteja on kyllä ottanut (yrittänyt on siis), mutta itkun kanssa ja lopulta sylki puolet ulos. Eilen ei sitten enää suostunut ottamaan ja ilme oli niin päättäväinen, etten ole koskaan nähnyt niin päättäväisenä. Hän kokee lääkkeen maun, koon ja hajun niin pahaksi, ettei suostunut eilen ottamaan.

Jos rehellinen olen, niin olen lapsen kanssa samoilla linjoilla. Nuo tabletit ei mun mielestä ole lapselle suunniteltuja, mutta minkäs tuolle mahtaa. Kiitos teille mielipiteistä ja neuvoista. Yritämme tänään vielä kerran, jos ei onnistu niin otetaan yhteyttä lääkäriin tmv.

Yhteistyössä