Lääkkeet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut

Vieras
Minulla oli viikon niveltulehduslääkekuuri. Sen jälkeen vasta luin että lääkettä ei saa käyttää edes jos SUUNNITTELEE raskautta. On mahdollista että olen raskaana, mutten edes ajatellut että joku lääke voisi vaikuttaa kun kuukautisetkaan eivät vielä ole alkaneet tai jääneet siis pois, jos olen raskaana. Eli hedelmöitys olisi ollut viikon ennen kuuria. Kokemuksia? Tietysti tyhmää jo pelätä kun en ole vielä edes tehnyt testiä, mutta kyselen silti...

Kyllä nuo varoitukset kannattaa ottaa tosissaan, osa lääkkeistä vaikuttaa jo munasoluunkin ja riski kehityshäiriöihin voi olla suuri. Soita Teratologiseen Tietopalveluun ja selitä asiasi, ja pyydä lääkäriltäsi lääke jota voit käyttää myös mahdollisen raskauden alettua tai ainakin yritysaikana.

Teratologinen tietopalvelu on koko maan kattava maksuton puhelinpalvelu. Yhteyttä voivat ottaa raskautta suunnittelevat tai jo lasta odottavat vanhemmat, terveydenhoitohenkilökunta, apteekit ja terveydenhuollon viranomaiset. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.

Teratologinen tietopalvelu, puh. (09) 471 76500
Kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12

Hedelmällisyyteen tai sikiöön vaikuttavista aineista saa tietoa teratologisesta tietopalvelusta, joka vuoden alussa siirtyi Väestöliitosta HUS:n Myrkytystietokeskuksen alaisuuteen. Vastaavia keskuksia on perustettu useaan Euroopan maahan, mutta Pohjoismaista Suomi on toistaiseksi ainoa, jossa tällainen tietopalvelu toimii. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.

Teratogeeneillä tarkoitetaan ulkoisia tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa haitallisesti hedelmällisyyteen tai kehittyvään alkioon tai sikiöön. Tällaisia voivat olla äidin käyttämät lääkkeet, äidin infektiot ja rokotukset, sekä erilaiset ympäristöaltistukset (esim. kemikaalit ja säteily). Ulkoisten tekijöiden aiheuttamat sikiövauriot ovat potentiaalisesti estettävissä.

Käytössä olevaan tutkimustietoon nojautuen arvioidaan tapauskohtainen riski, ja tämän pohjalta voidaan neuvoa vanhempia tai äitiä hoitavaa lääkäriä. Teratologinen tietopalvelu ei puutu äidin, raskauden tai lapsen hoitoon eikä määrää lääkkeitä. Palvelu antaa vain tietoa jonkin ulkoisen tekijän sikiövaikutuksista. Neuvonnan lisäksi palvelu kerää ja tuottaa tietoa eri lääkkeiden vaikutuksista raskauden ja imetyksen aikana.

Äläkä suotta vielä huolestu, riski on kuitenkin hyvin pieni, että olisit käyttänyt jotain _todella_ haitallista lääkettä ja että se aiheuttaisi jotakin jos olet raskaana.

minä popsin selkäkipuun vahvoja lääkkeitä raskauden alkuvaiheessa (en tiennyt olevani raskaana ja yritystä oli takana jo jonkin aikaa). Soitin hädissäni neuvolaan ja siellä kerrottiin, että siinä vaiheessa kun itse ei tiedä olevansa raskaana, ei alkiota voi vahingoittaa. Ja jos alkuvaiheessa lääkkeiden takia tulee häiriöitä kehitykseen, niin solut uusiutuvat sitä vauhtia, että mahd. syntyneet viat korjautuvat alkuvaiheessa itsekseen. Riskeimmät viikot ovat 5-16 ja söin selkälääkkeitä viikoilla 2-4. Toistaiseksi kaikki hyvin.

Joillain voi olla vaan aika vaikea saada tietää milloin on todellisuudessa raskaana, jos kuukautiset on epäsäännölliset ja oireita ei ole.
Kuten turkulaiselle tytölle kävi. Vatsakivuksi luuli ja onkin nyt pojan äiti. Mitenköhän terveitä tällaiset lapset on, olisi mielenkiintoista tietää?!
Lääkkeistä sen verran, että Sanni on hyvinkin oikeassa. Ensimmäiset viisi viikkoa alkio ei ole äidin verenkierrossa ja näin ollen lääkkeet eivät imeydy lapseen asti. Ensimmäinen kolmannes (rv5-12) ovat kaikista tärkeimmät ja kriittisimmät lapsen kehitykselle. Silloin lapsen kehon kehittyminen on kaikista nopeinta. Suosittelen siis minäkin teratologista palvelua kaikille vähänkin miettiville! Auttoi minuakin astmalääkitykseni kanssa ja ovat muuten TODELLA mukavia ja ymmärtäväisiä siellä!
Janis 10+6

Yhteistyössä