Lääkärintarkastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ennen raskautumista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ennen raskautumista

Vieras
Oletteko kayneet lääkärintarkastuksessa raskautta suunnitellessanne? Mita asioita pitaisi tarkistuttaa? Voiko olla jotain piileavia tauteja joista olisi raskauden aikana haittaa? Tuntuu etta on niin paljon mita pitaisi varoa raskauden aikana, mista tietaa, etta onko niita jo valmiiksi elimistossa? Vai ovatko kaikki niin oireita aiheuttavia, etta kylla sen tietaisi? Mitä jos mulla on salmonella/listeria/kampylobakteeri/
heisimato/klamydia/syopa/ematintulehdus/tiesmikamuu, mutta en vain tieda sita? Vai taytyyko vaan ajatella, etta se on voi voi jos sattuu olemaan jotain ja siita sitten onkin haittaa sikiolle.

Mietin itse ihan samoja asioita kun aloin haaveilemaan vauvasta. Olin myös käyttänyt useamman vuoden pillereitä, joten halusin varmistaa ettei niistäkään mitään haittaa olisi.

Soitin lääkärikeskus Mehiläisen ajanvaraukseen ja selitin tilanteeni. Sain ajan gynelle. Lääkäri (nainen) oli todella mukava ja osasi kertoa kaikkea mitä en edes tiennyt kysyä. Hän teki sisätutkimuksen, otti papan + verikokeita, kokeili rinnat yms. en enää muista kaikkea. Kaikki oli kuitenkin kunnossa.
Kokemus oli kaikinpuolin positiivinen! Toki yksityisellä käydessä joutuu aina maksamaan enemmän (kaikkine kokeineen maksoin noin 120 EUR), mutta olen valmis maksamaan palvelusta. Lääkäri neuvoi myös jo tuolloin ehkäisystä synnytyksen jälkeen ja antoi kaikkia esitteitä.

Voin siis lämpimästi suositella jos yhtään mieltä askarruttaa nämä asiat! Ja vaikka mitään ei ollutkaan vialla sain paljon hyödyllistä tietoa.
Mutta mitenkään pakollinen lääkärintarkastus ei tietenkään ole!

:-)

Mä kävin ainakin normaalisti gynen tsekkauksesa ultran kera ennen raskautumista. Kerroin silloin että toivon tulevani raskaaksi seuraavien kuukausien aikana, onko sille mitään estettä? Minulla nimittäin on ollu joitakin gynekologisia ongelmia, joita on seurattu vuosittain.
Sen verran luulotautinen olen aina ollut että kävin kyllä myös muutenkin lääkärissä ja fysioterapeutilla, koska oli nivel- ja selkäongelmia. Myös hammaslääkärissä kävin. Jos nyt oikein järjestelmällinen haluaa olla, niin nimenomaan vaivat mitkä vaativat röntgeniä pitää suorittaa ennen raskautumista.
Mutta jos tunnet olevasi kaikinpuolin terve, eikä aiemminkaan ole ollut mitään hälyyttävää, niin siitä vaan raskautta yrittämään. Tietty kannattaa kunto ja ruokavalio pitää hyvänä jo heti alkuun, ja jos on liian hoikka niin hankkia vaikka muutama ylimääräinen kilo, sillä pahoinvointi voi olla rankkaa aluksi.

Yhteistyössä