Kysymys teille, jotka ette hyväksy valjaita taaperolla

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
T
Olet koiravihaaja, olette kaikki niitä. Näkemiin ja hyvää kesää. Ei ole pelkoa että kirjoitan..... Ehkä joku toinen konettani käyttää. Meitä onkin samalla koneella nyt viisi. Sopu sijaa antaa... Naapureille... Koirineen... Kaikille joilla konetta ei ole.

Tämä ketju tuli kuin tilauksesta. Olen juuri miettinyt valjaita. Mulla on kaksoset ja esikoinen ja jos päästän tielle niin kaikki sinkoavat eri suuntiin. Meillä on kivat rantatiet lähellä ja lapset rakastaisi kävelyä mutta minä en kertakaikkiaan pysy kaikkien perässä tai jatkuvasti olla kieltämässä ja kädestä taluttamassa kiukkuavaa lasta. Kun on tosiaan se vesikin siinä niin lähellä. Olisi ihana aamusella käydä kuuntelemassa lintujen laulua ja käppäillä rauhallisesti pitkin metsäistä rantaa niin että kaikki saisivat nauttia. Sitten kun tästä ensihuumasta olis päästy niin sitten ihan ilman. Eihän niistä valjaista lasta "taluteta" vaan se on sellanen turvatoimi? Kun en haluaisi aina kaksosia vaunuissakaan pitää. Onneksi luin tämän ketjun niin tiedän sitten jos päädyn valjaat ostamaan että mitä tuleman pitää. Ei voi kun hämmästellä ihmisten ymmärtämättömyyttä ja kapeakatseisuutta.
Ja teille kenen mielestä ne on koirille... ettekö te sitten saa opetettua koiraanne seuraamaan teitä ilman hihnaa. Vedonestovaljaat... Pari käyntiä koirakoulussa vois olla ok.

vastaus
Alkuperäinen kirjoittaja Kamomilla-81:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
mua on kuule sidottu lapsena ja tiedän miltä se tuntuu kun pieni lapsi on sidottuna, sama tunne tulee pienelle valjaissa olosta! Ei ole ihan tervettä. Ei lapsi ole mikäään koira!!
Oi voi! Nyt mä vasta äitinä huolestuinkin! Mitä mun lapsestani tulee isona, kun se ihan VAPAAEHTOISESTI pukee valjaita päälleen vaikkei mihinkään oltaisi menossakaan!?!
Lady Domina??!

:LOL:
Naura sää vaan, on eri asia kun laittaa vapaaehtoisesti valjaat verrattuna siihen että väkisin sidotaan naruihin ja köytetään!
Se on pahoinpitelyä.
Ja myös silloin kun väkisin kiskotaan lasta panta ympärillä, lapsi itkee tuskaisena kun haluaisi päästä vapaaksi.
Asioilla on eroa, jos edes ymmärrät.

yksi
Alkuperäinen kirjoittaja T:
Minun koira osaa itse laittaa valjaat valmiiksi odottamaan kiinnitystä. Lapsen sitominen ei valjaisiin ole tervettä.
ei ole tervettä ja tässäkin asiassa kyse myös siitä miten asia tehdään.
Jos on vain turvatoimi ääritilanteessa, ja lapsi ei kärsi ja saattaa ihan pieni
vaikka ottaa sen leikkisästi, voisin hyväksyä.
Mutta jos kiskotaan ja pidetään kuin eläintä, se on tosi rumaa,
kuten kerran näin metroasemalla erään äidin tekevän.

Rattaisiin ei sitten tajunnut laittaa lasta..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja höpöhöpö:
Ja lapsen sitominen rattaisiin on lapsen turvallisuuden kannalta vähemmän naurettavan näköistä kuin valjaissa raahaaminen.
Se on kyllä oikeasti todella barbaarista, lapsi on täysin sidottu rattaisiin eikä pääse kuin hieman kääntämään päätään.
Ettei kyseesssä olisikin mamman oma imago, että mitä ne muut nyt ajattelee kun lapsi on valjaissa. Ehkä ulkopuolisen (l. valjaidenvihaajien) silmissä näyttää paremmalta sitoa lapsi niihin rattaisiin. Huono itsetuntoko jollain?...voi voi. Jokainen voi ihan itse miettiä lapsen kannalta kummassa on hauskempaa olla, valjaissa vai rattaissa, varsinkin taaperoikäisen, jolla sitä energiaa riittää.

T
No ettekös te saa sitten lasta kulkemaan nätisti sivulla. Voisi olla lapsikoulu ainoa paikka jos äidit ei saa lastaan kulkemaan nätisti. Joku ehdotti että koira pitäis opettaa sivulla kulkemaan ilman valjaita.. Voin toki yrittää mutta en ole vastuussa jos puree. Koirani ei ole kiltti ja vastuullisena omistajana pidän taatusti koirani kiinni.

:o
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja höpöhöpö:
Ja lapsen sitominen rattaisiin on lapsen turvallisuuden kannalta vähemmän naurettavan näköistä kuin valjaissa raahaaminen.
Se on kyllä oikeasti todella barbaarista, lapsi on täysin sidottu rattaisiin eikä pääse kuin hieman kääntämään päätään.
Ettei kyseesssä olisikin mamman oma imago, että mitä ne muut nyt ajattelee kun lapsi on valjaissa. Ehkä ulkopuolisen (l. valjaidenvihaajien) silmissä näyttää paremmalta sitoa lapsi niihin rattaisiin. Huono itsetuntoko jollain?...voi voi. Jokainen voi ihan itse miettiä lapsen kannalta kummassa on hauskempaa olla, valjaissa vai rattaissa, varsinkin taaperoikäisen, jolla sitä energiaa riittää.
Peesaan tätä. Mikä onkaan helpompaa kuin laittaa lapsi kiinni rattaisiin kuin opettaa lapsi kulkemaan turvallisesti

niin
Alkuperäinen kirjoittaja :o:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ja sitten kun joku pieni lapsi lähtee yhtäkkiä ja juoksee tielle kissan perässä ja jää auton alle, niin kysytään, että miksei sillä ollut valjaita..
ei kun äiti ehtii hyvin nykäistä pinen kädestä turvaan, ei haittaa jos käsi sattuu tai katkeaa kun se on sitä turvallisuutta se.
Ei siitä lapsesta saa aina kiinni, vaikka kuinka yrittäis olla nopea.. Jos sais, koskaan ei jäis yhtään lasta auton alle, tippuis laiturilta veteen, katoais ostarin ruuhkassa..

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Ja sitten kun joku pieni lapsi lähtee yhtäkkiä ja juoksee tielle kissan perässä ja jää auton alle, niin kysytään, että miksei sillä ollut valjaita..
ei kun äiti ehtii hyvin nykäistä pinen kädestä turvaan, ei haittaa jos käsi sattuu tai katkeaa kun se on sitä turvallisuutta se.
Ei siitä lapsesta saa aina kiinni, vaikka kuinka yrittäis olla nopea.. Jos sais, koskaan ei jäis yhtään lasta auton alle, tippuis laiturilta veteen, katoais ostarin ruuhkassa..
Kyllä saa ja jos ei saa niin on huono vanhempi ja ansainnut lapsen kuoleman tai katoamisen.

77
Ja tossa on sekin, että jos lasta nykäisee kädestä kun se ryntää johonkin, ja kyynärnivel menee sijoiltaan, se on lääkärireissu, ja lääkäri on velvollinen tekemään lastensuojeluilmoituksen pahoinpitelystä.

Huijari
No ettekös te saa sitten lasta kulkemaan nätisti sivulla. Voisi olla lapsikoulu ainoa paikka jos äidit ei saa lastaan kulkemaan nätisti. Joku ehdotti että koira pitäis opettaa sivulla kulkemaan ilman valjaita.. Voin toki yrittää mutta en ole vastuussa jos puree. Koirani ei ole kiltti ja vastuullisena omistajana pidän taatusti koirani kiinni.
No tottakai sä olet vastuussa jos sun koira puree!!! Senhän takia sä sitä hihnassa pidät? Jos sä pidät koiraa hihnassa ettei se karkaisi ja jäisi auton alle niin miksen saisi suojella lastani samoin? Sama kun mä sanoisin että kyllä mä yuco-petteriä yritin pitää aisoissa mutta en mä ole vastuussa siitä kun se tuli ja viskas kiven sun autoon! Ota 3 vähän koulutettua nuorta koiraa mukaan lenkille ilman hihnaa niin saat osviittaa mitä se on alle 3 v lasten kanssa pahimmillaan...

Alkuperäinen kirjoittaja 77:
Ja tossa on sekin, että jos lasta nykäisee kädestä kun se ryntää johonkin, ja kyynärnivel menee sijoiltaan, se on lääkärireissu, ja lääkäri on velvollinen tekemään lastensuojeluilmoituksen pahoinpitelystä.
Näin, koska värttinäluu ei yleensä katkea kuin kädestä nostamalla (yhdestä kädestä) tai nykäisemällä ja se on katsottu pahoinpitelyksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Huijari:
No tottakai sä olet vastuussa jos sun koira puree!!! Senhän takia sä sitä hihnassa pidät? Jos sä pidät koiraa hihnassa ettei se karkaisi ja jäisi auton alle niin miksen saisi suojella lastani samoin? Sama kun mä sanoisin että kyllä mä yuco-petteriä yritin pitää aisoissa mutta en mä ole vastuussa siitä kun se tuli ja viskas kiven sun autoon! Ota 3 vähän koulutettua nuorta koiraa mukaan lenkille ilman hihnaa niin saat osviittaa mitä se on alle 3 v lasten kanssa pahimmillaan...
Kun vaihtoehtona on sitoa lapsi vaunuihin siihen asti kun osaa kulkea nätisti.
Tämähän on se oikea tapa.

Huijari
Tai itse asiassa 1 koira kyllä riittää... :D

Huijari
Kun vaihtoehtona on sitoa lapsi vaunuihin siihen asti kun osaa kulkea nätisti.
Tämähän on se oikea tapa.
Kenen mukaan se on se oikea tapa? Miksi mun pitäisi kieltää lasta kokonaan kävelemästä jos pystyisin valjaiden avulla (vaaratilanteiden välttämiseksi) yrittää opastaa lastani?

Kenen mukaan se on se oikea tapa? Miksi mun pitäisi kieltää lasta kokonaan kävelemästä jos pystyisin valjaiden avulla (vaaratilanteiden välttämiseksi) yrittää opastaa lastani?
Palstan tapa ja siis oikea tapa

T
Kyllä en taatusti vastaa jos koiraani tullaan tahallisesti härnäämään silloin kun koulutan ja koira puree. Lapsen äiti on vastuussa jos ei kiellä. Ja jos kaikenlisäksi olen aidatulla alueella jossa varoitus kyltit ja jonkun pentu tulee työntämään näppejään niin pennun äidin vika se on. Kenenkään aidatulle alueelle ei ole asiaa muuta kuin ihan omalla vastuulla. Jos meidän pihalle joku tulee ja koira puree niin maksat kyllä itse laskusi. Vieraisiin koiriin ei koskeva missään tilanteessa. Varsinkaan kun kysymys aidatusta kyltein varustetusta alueesta. Asia on kysytty poliisilta. Olkoon kysymyksessä lapsi... Iso tai pieni tai aikuinen ja jos sormet aidan raosta työnnetään niin se ei ole minun ongelma. Senkus vaan onnea kokeilemaan.

vieras
Kyllä en taatusti vastaa jos koiraani tullaan tahallisesti härnäämään silloin kun koulutan ja koira puree. Lapsen äiti on vastuussa jos ei kiellä. Ja jos kaikenlisäksi olen aidatulla alueella jossa varoitus kyltit ja jonkun pentu tulee työntämään näppejään niin pennun äidin vika se on. Kenenkään aidatulle alueelle ei ole asiaa muuta kuin ihan omalla vastuulla. Jos meidän pihalle joku tulee ja koira puree niin maksat kyllä itse laskusi. Vieraisiin koiriin ei koskeva missään tilanteessa. Varsinkaan kun kysymys aidatusta kyltein varustetusta alueesta. Asia on kysytty poliisilta. Olkoon kysymyksessä lapsi... Iso tai pieni tai aikuinen ja jos sormet aidan raosta työnnetään niin se ei ole minun ongelma. Senkus vaan onnea kokeilemaan.
Kopauta päätäs pari kertaa, jos ne irrallaan olevat osat menis takasin paikalleen.. Eiku oikeesti: sun asenteessas on jotain pahasti vialla. Kyllä mulla on ainakin aina ollu tarkotuksena kouluttaa koirani niin ettei mitään puremisia tapahdu. Ja jos niihin ei voi vaikuttaa, pitää koira pitää kiinni niin, ettei se pääse ketään puremaan.

Ja sitä paitsi lain mukaan oot aina vastuussa koirasi tekemisistä. Jos koira on muille vaarallinen, niin se voidaan lopettaa..

T
Kaksi kertaa on koiraani tultu varoituksista huolimatta hännästä vetämään...ollessani pankkiautomaatilla ja toisen ihmisen kanssa jutellessa. Äiti ei varoituksesta piitannut vaan laski lapsen sylistä. Lapsi juoksi koiraa kohti ja otti hännästä kiinni. Tiedätte varmaan kuis kävi. Onneksi oli silminnäkijöitä.... Kuten muulloinkin. En ollut korvausvelvollinen. Kannattaa vain opettaa lapsille että koiriin ei kosketa ja jos koiran omistaja sanoo äidille että ei saa silittää niin parempi uskoa. Valjaat lapsella ei olisi tilannetta estänyt.

Yhteistyössä