Mun lapsellani on valjaat ja kuten joku sanoi, niissä pääsee paljon vapaammin kulkemaan kuin ilman ja tuntuu tykkäävän niistä. On jatkuvasti liikkeessä oleva lapsi ja hänellä tuntuu olevan mukavaa, kun voi itse kävellä ja hieman päättää suuntaa ilman, että pitäisi olla koko ajan äidin kädessä kiinni. Itselläkin on mukavampaa, kun ei mene niin paljoa energiaa lapsen vahtimiseen ja kädet ovat paremmin käytössä.
Tottahan toki mä selviäisin ilman valjaita, mutta miksi en käyttäisi niitä kun kaikilla on näin mukavampaa. Ei edes pahemmin tule niitä tilanteita joissa lapsella tulisi tarvetta temppuilla ja rimpuilla, kun saa olla vähän vapaammin. Kun reissut sujuvat näin kaikille miellyttävästi, en näe mitään järkeä, miksi alkaisin tarkoituksella järjestämään tilanteita, joissa lapselle tulisi tarvetta rimpuilla ja itse pääsisin esittelemään auktoriteettiani kuinka hoidan "hankalan" lapsen tiukasti. Näin on onnistunut jopa monen tunnin kierros huonekalukaupoissa, jossa lapsi olisi varmasti kyllästynyt rattaissa. Ja miksi ihmeessä sitoisin lapsen rattaisiin, jos tykkää mieluummin kävellä? Lapsi on luotu liikkumaan ja terveellisempää kävely on kuin istuminen.
Minulle parasta tilanteen hallintaa on se, kun onnistun järjestämään tilanteet (esim. lentokentällä olemisen tai huonekalushoppauksen) sellaisiksi, että lapsikin niissä viihtyy ja itselläkin on kivaa. Tokihan voisin tapella lapsen kanssa, että oppii kulkemaan kaksi tuntia kädestä kiinni pitäen vieressä ("seuraa koira"), mutta en tiedä miksi ihmeessä puolitoistavuotiaan edes pitäisi osata sellaista. En minä aikuisenakaan kulje orjallisesti mieheni vieressä pitkää aikaa vaan saatan hieman muuttaa reittiä sen mukaan, missä on jotain kiinnostavaa. Minä osaan etsiä mieheni uudestaan, mutta lapsi ei osaa, joten valjaat ovat kivat, niin ei pääse liian pitkälle harhailemaan.