Kysymys teille, jotka ette hyväksy valjaita taaperolla

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Sori nyt kovasti
Alkuperäinen kirjoittaja Anastacia:
Minusta on paljon parempi ja fiksumman näköistä. Miksi lapsen edes pitää tutustua ympäristöönsä suurkaupungin liikenteessä, mitä lapsi siitä saa? Jos menet maalle tai metsään, niin siellähän ei valjaita tarvitse ja siinä lapsen ympäristöön tutustumisessa on jotain järkeäkin. Ei autojen seassa tai ihmispaljoudessa paljon ympäristöä tutkita.
Minusta taas barbaarista.Ja valittettavan monet lapset kuitenkin asuvat kaupungissa ja parempi tutustuttaa lapsi omaan ympäristöönsä turvallisesti kuin odottaa ties kuinka pitkään sitä, että lapsella kasvaa järki päähän.Näin lapsi oppii nopeasti ja turvallisesti edelleen toimimaan siellä kaupungin vilinässä jossa tulee asumaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Anastacia:
Minusta on paljon parempi ja fiksumman näköistä. Miksi lapsen edes pitää tutustua ympäristöönsä suurkaupungin liikenteessä, mitä lapsi siitä saa? Jos menet maalle tai metsään, niin siellähän ei valjaita tarvitse ja siinä lapsen ympäristöön tutustumisessa on jotain järkeäkin. Ei autojen seassa tai ihmispaljoudessa paljon ympäristöä tutkita.
Mä taas nimenomaan käytän valjaita 1,5-vuotiaalla siellä metsässä yms. Meidän poitsu on vielä vähän kömpelö ja kompastelee juuriin ja kiviin: turvarepulla on helppo vähän avittaa, että ei kaadu niissä tilanteissa. Lisäksi meidän kesämökki on kallioisella saarella ja siellä turvareppu on myös ihan ehdoton: itse en nyt loppuraskaudesta ole jaksanut enää kantaa poikaa koko ajan, eikä siellä mitään rattaita voi käyttääkään.

Mun mielestä valjaissa ei ole mitään hassua ja joissain tilanteissa ne on jopa suotavat :)

T
Vedä herneet vaan nenään. Koira on parempi kuin...... En välitä mielipiteestäs. Aivan sama mitä jauhat. Koira on paljon paljon paljon paljon rakkaaaaampi. Oli ihana herätä kuono samalla tyynyllä. Wuh.

shihtzu
Hauskimmat kommentit on ne, että valjaat kuuluu koirille, sillä kyllä ne valjaat on ensin ollut lapsilla. Koirilla valjaat on yleistyneet ihan viime vuosina, kun lapsia on pidetty valjaissa jo kymmeniä vuosia.

Meillä on valjaat, mutta ei niitä ole tarvinnut käyttää kuin kakkosvaunuissa pienempänä, kun niissä ei ollut omia valjaita ja ei uskaltanut jättää ilman valjaita vahtimatta niihin nukkumaan.
Mutta voisin minä tuolle valjaat laittaa jos siltä tuntuisi, tuolla jätkällä kun ei korvia ole kun se sille päälle sattuu. Meillä vaan on niin helppo tapaus, että hän haluaa vain ja ainoastaan istua rattaissa kun kaupungilla ollaan, ei yritä niistä edes nousta pois.
Tänäänkin kun tuosta pihasta lähtiin, niin poitsuhan ei kävele, kamala huuto jos ei pääse rattaisiin istumaan :)

valjaat
Mun lapsellani on valjaat ja kuten joku sanoi, niissä pääsee paljon vapaammin kulkemaan kuin ilman ja tuntuu tykkäävän niistä. On jatkuvasti liikkeessä oleva lapsi ja hänellä tuntuu olevan mukavaa, kun voi itse kävellä ja hieman päättää suuntaa ilman, että pitäisi olla koko ajan äidin kädessä kiinni. Itselläkin on mukavampaa, kun ei mene niin paljoa energiaa lapsen vahtimiseen ja kädet ovat paremmin käytössä.

Tottahan toki mä selviäisin ilman valjaita, mutta miksi en käyttäisi niitä kun kaikilla on näin mukavampaa. Ei edes pahemmin tule niitä tilanteita joissa lapsella tulisi tarvetta temppuilla ja rimpuilla, kun saa olla vähän vapaammin. Kun reissut sujuvat näin kaikille miellyttävästi, en näe mitään järkeä, miksi alkaisin tarkoituksella järjestämään tilanteita, joissa lapselle tulisi tarvetta rimpuilla ja itse pääsisin esittelemään auktoriteettiani kuinka hoidan "hankalan" lapsen tiukasti. Näin on onnistunut jopa monen tunnin kierros huonekalukaupoissa, jossa lapsi olisi varmasti kyllästynyt rattaissa. Ja miksi ihmeessä sitoisin lapsen rattaisiin, jos tykkää mieluummin kävellä? Lapsi on luotu liikkumaan ja terveellisempää kävely on kuin istuminen.

Minulle parasta tilanteen hallintaa on se, kun onnistun järjestämään tilanteet (esim. lentokentällä olemisen tai huonekalushoppauksen) sellaisiksi, että lapsikin niissä viihtyy ja itselläkin on kivaa. Tokihan voisin tapella lapsen kanssa, että oppii kulkemaan kaksi tuntia kädestä kiinni pitäen vieressä ("seuraa koira"), mutta en tiedä miksi ihmeessä puolitoistavuotiaan edes pitäisi osata sellaista. En minä aikuisenakaan kulje orjallisesti mieheni vieressä pitkää aikaa vaan saatan hieman muuttaa reittiä sen mukaan, missä on jotain kiinnostavaa. Minä osaan etsiä mieheni uudestaan, mutta lapsi ei osaa, joten valjaat ovat kivat, niin ei pääse liian pitkälle harhailemaan.

T
Mieluummin herään koira kainalossa kuin keittiössä huutava hoito lapsi että ruokaa. Ruokaa. Piti lähteä aamulla karkuun meteliä koirani kanssa. Koiran mitta myös täysi. Onneksi illalla lähtee kotiinsa. Täällä koiran kanssa maataan varjossa rannalla ja kirjoitellaan.... Elämä on ihanaa. Koirani ja minä

ei valjaiden käyttö vie pois mahdollisuutta opetella liikkumaan turvallisesti vanhemman vierellä! ei se tarkoita, että jos lapsi on valjaissa niin hänelle ei opetettaisi samalla liikennekäyttäytymistä. lapsen turvallisuus on tärkeintä, voihan niistä valjaista opetella pikkuhiljaa eroon.

Alkuperäinen kirjoittaja Little miss marsh:
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
miksi joku ei hyväksy valjaita? mä en siis oo kuullukkaa et niis ois jotain vikaa?
No, meillä pidetään eläimiö valjaissa, ei ihmislapsia
Meillä ei pidetä eläimikään valjaissa. Pitäisiköhän minun sen takia ajatella että jossain on jotain vialla jos näen vaikka samanrotuisen koiran valjaissa?

T
Silti.... Valjaat on eläimille. Ja minun koiralla eläinlääkärin suosittelemat. Järkyttävää... Naurettavaa.... Lapset nyt valjaissa..... Kyllä täällä päin suomea sulle naurettais eikä kukaan voisi olla huomauttamatta.... Hah

Alkuperäinen kirjoittaja T:
Silti.... Valjaat on eläimille. Ja minun koiralla eläinlääkärin suosittelemat. Järkyttävää... Naurettavaa.... Lapset nyt valjaissa..... Kyllä täällä päin suomea sulle naurettais eikä kukaan voisi olla huomauttamatta.... Hah
Voi. Minusta olisi meilläpäin aika noloa jos en pystyisi kadulla nauramatta kohtaamaan ihmistä joka on erinäköinen, erilailla pukeutunut tai liikkuva jne mitä itse. Tai minun olisi pakko heti mennä huomauttamaan jos näkisin jonkun toimivan eri lailla mitä itse toimin.

No, onneksi ei asuta siellä päin Suomea.

:o
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ja sitten kun joku pieni lapsi lähtee yhtäkkiä ja juoksee tielle kissan perässä ja jää auton alle, niin kysytään, että miksei sillä ollut valjaita..
ei kun äiti ehtii hyvin nykäistä pinen kädestä turvaan, ei haittaa jos käsi sattuu tai katkeaa kun se on sitä turvallisuutta se.

vvvv
Taidat T asua samassa taajamassa, missä me asuimme ennen. Poikani kulki kotikadullaan rollaattorilla ja hänelle naurettiin :(
Surkeaa käytöstä! En voi muuta sanoa. Mutta ihmisiä on joka lähtöön.

T
Kädestä kiinni vaan..... Vaik katkeais. Parempi se kuin valjaat. Eikä täällä päin suomea sitä paitsi hyväksytä kuin oman kunnan asukkaat. Tämä on koirien paratiisi. Rakastamme koiriamme enemmän kuin perhettä. Koirani on kaikki kaikessa. Mikä kunta voisi olla kysymyksessä? En kerro. Jos tänne sattuu eksymään, täällä nauretaan.... Hah hah

gorillaz
Mieluummin herään koira kainalossa kuin keittiössä huutava hoito lapsi että ruokaa. Ruokaa. Piti lähteä aamulla karkuun meteliä koirani kanssa. Koiran mitta myös täysi. Onneksi illalla lähtee kotiinsa. Täällä koiran kanssa maataan varjossa rannalla ja kirjoitellaan.... Elämä on ihanaa. Koirani ja minä
Sulla on siellä hoitolapsi? Miksi olet ottanut kenenkään lasta hoitoon jos on noin kauhea riesa kuin annat ymmärtää? Miksi kirjoittelet tänne palstalle, eiköhän niitä koiranomistajien harrastepalstojakin löydy, sieltä löydät hengenheimolaisia.

T
En asu samassa kuin sinä ennen. Se ei ole mitenkään mahdollista. Ei mitenkään. Tämä on iloisten koira rakkaiden paikka. Täällä elämä on ihanaa. Täällä lapset ei koiria kiusaa. Tänne vaan kaikki ne joiden koiria on lapset kiusannu. Täällä se ei onnistu.

vai sellanen
Kädestä kiinni vaan..... Vaik katkeais. Parempi se kuin valjaat. Eikä täällä päin suomea sitä paitsi hyväksytä kuin oman kunnan asukkaat. Tämä on koirien paratiisi. Rakastamme koiriamme enemmän kuin perhettä. Koirani on kaikki kaikessa. Mikä kunta voisi olla kysymyksessä? En kerro. Jos tänne sattuu eksymään, täällä nauretaan.... Hah hah
Voi luoja mikä ihminen. Sydämestäni toivon ette kuunaan sinuun törmää. Olet aika häiriintyneen oloinen koirinesi ja ajatuksinesi.

T
Eikä täällä hyväksytä koiran vihaajia, eikä kiusaajia, täällä pitää vieraiden elää meidän tavalla. Eikä hoito lapsi osannut olla. Isäntä vei kotiin. Viidenkymmenen km päähän. Täällä asukkaita pari sataa. Ja kaikilla koira, eikä lapsia ole kuin naapuri pitäjässä.

T
Häiriintynyt. Eiköhän häiriintynyt ole sen äiti joka antaa lapsen repiä koiran korvat verille. Tiedä millainen sinun lapsesi on vähän ajan kuluttua. Täällä pitäjässä onneksi koiria ei kiusata. Kiusaajasta tulee joskus kiusattu.

T
Ja jos sinuun vahingossa törmäisin, niin tunnet varmaan koirani "hymystä" ketä olemme. Koirani ei vieraita hyväksy. Nyt meinaamme käydä päiväunille. Vierekkäin. Rakas koirani. Rakastan sinua,

Yhteistyössä