Kysymys teille, jotka ette hyväksy valjaita taaperolla

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Aika harvalla varmaan on kahta erityislasta. Yleensä kyse vaan siitä että vanhemmat ei kestä sen lasten rimpuilun aiheuttamaa häpeää. Parempi minusta on opettaa lapselle että äidin kanssa ei temppuilla kuin että laittaa lapsen talutushihnaan :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Anastacia:
Aika harvalla varmaan on kahta erityislasta. Yleensä kyse vaan siitä että vanhemmat ei kestä sen lasten rimpuilun aiheuttamaa häpeää. Parempi minusta on opettaa lapselle että äidin kanssa ei temppuilla kuin että laittaa lapsen talutushihnaan :whistle:
Ja aika harvalla autistisella lapsellakaan on mitään diagnoosia vielä taaperoiässä... :whistle: Kyllä siinä vaiheessa ollaan vielä niitä huonosti kasvatettuja kakaroita joiden uusavuttomat äidit ei pärjää lapsensa kanssa normaaleissä arjen tilanteissa. Naapurin Pirkot ja Martat sitten voivat yhdessä kauhistella kuinka tuokin kuljettaa lastaan valjaissa kuin koiraa ja tuntea suurta itsetyytyväisyyttä kun on itse osannut kasvatta kolme "haastavaa" lasta ilman tuollaisia apuvälineitä... :D

Oikeasti en vieläkään tajua miten toisten valjaat tms voivat ketään kiinnostaa. Tietty voi pitää itseään onnekkaana kun pärjää ilman, mutta muuten ei varmaan kannata npoista enempää välittää.

vieras
Meillä on valjaat käytössä jos ollaan kaupungilla kävelemässä. Tuo alle 2vee laittaa ne mielellään pälle ja näin ollen saa kävelläkkin itse, eikä tarvitse pitää koko ajan pikkuveljen vieressä vaunuissa. Jos valjaita ei olisi niin vaunuissa olisi pidettävä, koska jos vaikka tien toisella puolella näkyy koira niin lapsi lähtee kuin leppäkeihäs, eikä siinä mitkään kiellot auta. Mielummin pidän lapsella valjaita hänen kävellessään kuin pelkään jatuvasti, että koska hän säntää auton alle.

vieras
Mulla kaksi taaperoikäistä. Tytär ja koira. Koiralla käytämme valjaita, lapselle en ikinä laittaisi, vaikka vilkas onkin. Kyllä lapsen pitää muutenkin oppia olemaan. Miten sä sitten laitat rajat kun lapsi on 15v? Lapsen asioissa ei päde "mennään siitä mistä aita on matalin", kaikki tulee eteen tulevaisuudessa kuitenkin.

gorillaz
Ap, sun lapset kuulostaa täsmälleen samanlaisilta kuin meidän; vilkkaita, kovaäänisiä jääräpäitä, kävelivät 10 kuisina.

Ja tiedän siis kuinka rankkaa tuollaisten lasten kanssa on liikkua julkisilla paikoilla. Erona vain se, että onneksi ovat viihtyneet rattaissa, vaikka sitten valjaissa. Ja kun nuorempi oli rattaissa, vanhempi (ikäeroa 1,5 vuotta ) malttoi kävellä hiukan rauhallisemmin ja käsi vanhemman kädessä. Nuorimmaisemme on nyt 10 kk, juuri kävelemään oppinut, saa nähdä mitä hänestä tulee tän asian suhteen :)

Ei se häpeä vaan tuhatta ja sataa juokseva lapsi joka silmänräpäyksessä ryntää minne vaan sattuu kiinnostus kohdistumaan. Se on riski että ryntää auton alle. Se oppi kyllä valjaidenkin kanssa ja ne jätettiin pois. Hyvä jos sä olet niin hyvä että aina hallitset lapsen ja sen käytöksen sillonkin ku jalat toimii mutta järki päätä tavota vielä.

vieras
Kai mä nyt hyväksyn, mutten ikimaailmassa kuljettaisi lapsia kuin koiria. Mulla on kuitenkin 4 vilkasta tenavaa, syntyneet kaikki 5v sisään ja kyllä oon pärjännyt ilman valjaita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla kaksi taaperoikäistä. Tytär ja koira. Koiralla käytämme valjaita, lapselle en ikinä laittaisi, vaikka vilkas onkin. Kyllä lapsen pitää muutenkin oppia olemaan. Miten sä sitten laitat rajat kun lapsi on 15v? Lapsen asioissa ei päde "mennään siitä mistä aita on matalin", kaikki tulee eteen tulevaisuudessa kuitenkin.
Onko se jokotai? Meinaako valjaat sitä että laps ei opi?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Onko se jokotai? Meinaako valjaat sitä että laps ei opi?
Mjutta hei, sori vain, mä miellän valjaat koirantarvikkeeksi, en todellakaan lapsentarvikkeeksi. Ikinä en tule ymmärtämään valjaita lapsella, oli kuinka vilkas lapsi tahansa. On se ihme jos omaan lapseen ei saa kunnon tatsia, että osaisi käyttäytyä. Tulee kunnon kansalaisia...

vieras
Kyllähän nyt muissakin asioissa toimitaan sen mukaan, että mikä on turvallista. Kiellätkö esim. pistorasian suojat, koska silloin lapsi ei koskaan oppisi, että pistorasialla leikkiessä voi sattua pahasti. Mites rutvaistuimet, luuletko, että 15 vuotiaasi osaa istua normaalisti auton vöissä jos olet ensimäiset pari vuotta pitänyt häntä 5-pistevöissä. Tai ylipäätänsä, oppiikohan lapsi koskaan kävelemään kaupungilla jos tapanasi on pitää häntä rattaissa?? Älä ole niin mustavalkoinen - miksi lapsi ei voisi oppia kävelemään kunnolla ihmishälinässä ja autojen seassa jos hänellä pidetään ensimäisinä vuosina valjaita ihan hänen oman turvallisuutensa vuoksi?

vieras
Minulla on aikanaan pidetty valjaita, eikä ole mitään traumoja jäänyt. Koskaan ei ole jouduttu pakottamaan valjaisiin vaan olen pukenut ne ihan mielelläni. En myöskään koe olevani huono kansalainen ja olen kyllä osannut käyttäytyä ja totella vanhempiani valjaista huolimatta. Valjaat ovat olleet lähinnä turvallisuuden vuoksi kun äiti on kulkenut kaupungilla minun ja pikkuveljeni kanssa.

jopas
Sitten kun vielä kerrot miten se opetetaan yksivuotiaalle, niin lakkaan riemumielin laittamasta lapseni talutushihnaan.

Kai mä nyt hyväksyn, mutten ikimaailmassa kuljettaisi lapsia kuin koiria. Mulla on kuitenkin 4 vilkasta tenavaa, syntyneet kaikki 5v sisään ja kyllä oon pärjännyt ilman valjaita.
Juu, äidillänikin oli kuusi lasta 8v sisään eikä koskaan tarvinut valjaita, ei lukkuja kaappien oviin eikä edes nostella tavaroita hyllyillä korkeammalle. Lapset käyttäytyivät aina hyvin jokapaikassa jne.

Kuitenkin vasta lastenlasten myötä hänkin on saanut oppia paljon uutta.

Emma
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Ylläolevalle: mua on kuule sidottu lapsena ja tiedän miltä se tuntuu kun pieni lapsi
on sidottuna, sama tunne tulee pienelle valjaissa olosta! Ei ole ihan tervettä.
Ei lapsi ole mikäään koira!!
traumoja jäänyt :D Meillä esikoinen ei tarvinnut, mutta kuopus on sen verran vilkkaampi että viime syksynä lentokentällä konetta vaihdettaessa oli pakko käyttää. Ja harkitsen että nyt 2.5v:n laittaisin valjaisiin kun taas matkataan.

vieras
Voin sanoa, että ylpeenä käytän lapsellani valjaita kun mennään ulkona! Tavoitteena saada tältä kesältä vielä valokuva kun ulkoilutan sekä koiraa että lasta valjaissa samaan aikaan.

Niin ja niistä rajoista. Kyllä mä ajattelin ensin keskittyä pitämään sen lapsen hengissä sinne 15 vuoden ikään asti. Sit voi funtsia et miten tästä eteen päin.

mie
Kukin tekee kuten itse parhaaksi näkee, mutta itse en ikipäivänä voisi kuvitella lapsiani valjaisiin. Koira on meillä se, jolle valjaat laitetaan, eivät lapset. Ja kyllä, tiedän hyvin millaista meno on lapsen kanssa, joka on erittäin vilkas ja nopealiikkeinen, joka menee juuri sinne minne nenä osoittaa ja korvat toimittavat lähinnä koristeiden virkaa. Rattaissa istuminen loppui 1½-vuotiaana, mutta siltikään koskaan ei käynyt mielessäkään laittaa lasta valjaisiin.

minäkin olen ollut valjaissa
kaksi isompaa lastani ei valjaita tarvinneet tällä nuorimmalla on ja onnellisesti taapertaa pitkin pitäjää meidän kanssa. Ei tarvitse juosta perään, ei satu onnettomuuksia ja mikä tärkeintä lapsen värttinäluu säästyy ( on muuten kiireellisen huostaanoton paikka jos lääkäriin tuodaan lapsi jolla värttinäluu on poikki)

Miten lie
Liikuin paljon yksin vauvan ja 1½ vuotiaan kanssa ja mun mielestä ne valjaat oli kätevät kun isompi halusi kävellä. Ei tietenkään aina mutta esim paikoissa jossa oli paljon ihmisiä, en todellakaan olisi halunnut kadottaa taaperoa vaikka sillä välin kun hoidin vauvaa jostain syystä. Mielummin sitten rajoitin lapsen vapautta hieman. Kuten monissa muissakin asioissa järjen käyttö on sallitu tässäkin asiassa. Ei sitä lasta aina ja jatkuvasti tarvitse niissä pitää vaan tarpeen tullen.

T
Meillä päin nauretaan kaksi jalkaisille koirille. Täällä ainaki myynnissä rattaita joissa kiinnitysremmit... Saman tyyppiset kuin polkupyörän lasten istuimessa. Valjaat ovat koiria varten, ei lapsia.

Yhteistyössä