Kysymyksiä sekasyöjäperheille

mie
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
No tuota, mä luulen että useimmilla lapsilla ongelma ei ole siinä että se on kasvisruokaa, vaan se että se on erilaista ruokaa kuin kotona.
peesi! näin se varmasti lähinnä on. Sama ruokaki voi olla ettei kelpaa vieraassa paikassa jos se on tehty vähän eri tavalla

Ja kyllä, esikoinen meillä söis sen kasvisruuan mukisematta (mutta vetäis tunnin päästä hihasta että anna välipalaa), kakkonen kyökkisi koska ei saata syödä muutenkaan mitään "erikoista", esim. porkkana saa oksennusrefleksin käyntiin, kolmonen söis varmaan kanssa koska tykkää, nelonen söis ne mitä allergioiltaan pystyis.

lihansyöjän perhe
Meillä ei juurikaan tehdä kotona kasvisruokia, ehkäpä lähinnä siksi, että mies haluaa ruokaansa myös lihaa aina. Kasvissosekeittoa joskus keskenämme lasten kanssa syödään, ja maistuu tosi hyvin. Ja päiväkodissa taitaa olla joka viikko jonain päivänä kasvisruokaa, ja kuulemma ovat syöneet hienosti. Ovat molemmat muutenkin reippaita syöjiä.

Ja jos ei tarjottu ruoka kelpaa, ei muuta anneta. Paitsi pienemmälle vielä joskus omaa purkkiruokaa, jos ruuan koostumus on hankala, tai jos muuten syödään muut vain yksi lämmin ateria päivässä. Lapset reilu 2v ja vähän alle 1v.

Siis minä en henk.koht. ymmärrä sitä miksi kasvissyöjien lapset sitten saisi jättää liharuuan (eli heille vieraan ruuan syömättä) syömättä jos samaa ei sallita "lihansyöjä"lapselle kasvisruuasta?

mie
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Ei vaan nämä lapset ovat lapsia joiden ei tarvitse syödä kasviksia jos eivät niin halua. Heidän ruokansa koostuu lähinnä lihatuotteista, perunasta, makaroonista jne.
no tuohan ei liity enää tähän alkuperäiseen asiaan mitenkään. ei sekäsyöjien ruokavalio koostu läheskään aina ko asioista, vaan sisältää MYÖS paljon kasviksia.

Meillä ollaan sekasyöjiä mutta välillä on tarjolla ihan puhtaasti kasvisruokaa. Vaihtelevalla menestyksellä uppoaa lapselle. Esim musta aivan mahtava kasvismuhennos ei kelvannut pojalle oikeen ollenkaan, mutta sitten taas kasvishernekeittoa popsi hyvällä ruokahalulla. Myös porkkanapihvit uppoaa tuohon taaperoon tosi mukavasti.

Tarkotus olis lisätä hurjasti kasvisruokien määrää ruokavaliossa kun mäkin olen oppinut syömään papuja ja linssejä.

Ja jos lapselle ei kyläpaikassa tarjottu ruoka maistu niin syödään sitten kotona seuraavalla ruoalla enempi. En lähde ostamaan erikseen ruokia 8ellei alunperin oo ollu tarkotus että vie omat pöperöt mukana).

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Siis minä en henk.koht. ymmärrä sitä miksi kasvissyöjien lapset sitten saisi jättää liharuuan (eli heille vieraan ruuan syömättä) syömättä jos samaa ei sallita "lihansyöjä"lapselle kasvisruuasta?
Nyt munkin on kyllä ihan pakko peesata.

kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Mä uskon kyllä, että ne lapset jotka teillä on nirsoillu, ei syö sen takia että siinä on jotain outoa. Siis ihan vain sellaista mihin eivät ole tottuneet, jokin mauste tms. Eipä lapset paljon mieti onko se kasvisruoka vai ei, vaan katsovat enemmän ulkonäköä ja hajua, sitten maistavat. Ja syövät jos pitävät.

Useinhan lapset nimenomaan haluavat syödä perunat ja lihat erikseen, tomaatit tomaattina jne. Tuskimpa jättäisivät niitä perunoita ja tomaatteja syömättä ihan vain sen takia että niitä lihapullia ei ole vieressä..
Ei vaan nämä lapset ovat lapsia joiden ei tarvitse syödä kasviksia jos eivät niin halua. Heidän ruokansa koostuu lähinnä lihatuotteista, perunasta, makaroonista jne.
Keitä nämä lapset ovat? Ystäväsi lapsia? Sukulaisten lapsia? Hoitolapsia? Miksi tarjoat heille ruokaa, ja kasvisruokaa, jos nirsoilevat kerta toisena jälkeen? Jos kasvisruuan syönti ja koko ruuan syönti on kiinni siitä, että lautasen reunalta puuttuu pari lihapullaa, niin miksi et osta kaupasta eineslihapullia, ja lämmitä lihansyöjäprheen lapsille niitä ateriaan mukaan?

Minun vanhemmat lapseni olivat juuri kasvisten ja vihannesten suhteen todella ronkeleita, ja he olivat sitten perhep.hoitajalla, joka pakotti syömään. Pöydästä ei saanut nousta ennenkuin ne paprikat ja herneet oli syöty. Joka hevatin päivä, joka ikinen ateria!
En ymmärrä miksi siitä piti tehdä niin iso numero. Miksi sen paprikan sijaan ei voinut olla kukkakaalta tai kurkkua, ne kun ovat miedompia maultaan ja ihan yhtä hyviä kasviksia.

niin
Meillä lapset ovat nirsoja. Tykkäävät minun tekemistä lihapullista, ja syövät niitä ielellään, eivät voi sietää kaupan Atrian lihapullia. niitä eivät syö kotona eikä myöskään kylässä. En myöskään usko, että lapsi jättää syömättä kylässä ruuan siksi, että se on kasvisruokaa vaan siksi, että se ei ole hänen makuunsa. Ja jos sitä ruokaa ei saa alas kurkusta niin sitten sitä ei saa. Pakota en ketään - MAISTAA aina pitää muuten ei voi tietää miltä maistuu. aluksi mua hävetti kun lapset eivät syöneet heille tarjottua ruokaa, mutta nyt olen siihen tottunut. Samoin kestän sen jos meillä kylässä olevat vieraat eivät tykkää minun tekemästä ruuasta.

vieras
Mä peesaan kans sitä mielipidettä, ettei nirsoilu välttämäti johdu lihattomuudesta, vaan ruoan erilaisuudesta. Meillä syödään esim kasvislasagnea usein(eli käytän maitoa ja juustoa) ja sitä ei kukaan nirsoile. Myöskin jotain nuudeli wokkeja teen ilman lihaa ja kelpaa.
Mut jos tarjoan jotain pelkkää kasvis sekotusta, ei se kelpaa kellekään.
Ja meillä siis syödään lihaa, mutta suosin myös lihattomia vaihtoehtoja.

Musta olis aika kohtuutonta pakottaa esim 3v taapero syömään lihapullia jos hän ei ole koskaan elämäsnä aikana lihaa syönyt.
Sensijaan jokainen 3v taapero on varmaan joskus jotakin kasvista syönyt elämänsä aikana, toivonmukaan.

Mulle ei tulis mieleenkään edes tarjota ystävän lapselle mitään eläinkunnan tuotteita sisältävää koska hänen äitinsä vegaanina on tehnyt lapsensa puolesta valinnan että lapsikin syö kasvisruokaa (lapsi on toki syönyt esim. maitotuotteita jonkinverran), samoin kun me ollaan sekasyöjinä lapsen puolesta päätetty että hän syö lihaakin. Sen verran kunnioitan toisten valintoja että tietoisesti en niitä pyri sabotoimaan.

Hmmm, kasviksia on kyllä tarjolla mutta ei meillä kyllä tarjoilla ruokaa pelkistä kasviksista tehtynä, syynä se että joutuisin tunnin kuluttua syömisestä kattaa uuden ruuan kun ei se pitäisi vajaa 7vuotiaan nälkää, eikä tuon vajaa 3kymppisenkään kyllä.

Enkä mä nyt sitten kyllä tiedä miten tämä on eri asia jos liharuokaan tottunut lapsi jättää syömättä kasvisruoan kun se että kasvisruokaan tottunut lapsi (jolla ei omia mielipiteitä/tietoa sinällään asiasta ole) jättää syömättä liharuuan?
Meillä kyllä 35 vuotias mies pysyy kylläisenä pelkällä kasvisruualla. Kasvisruokaa ei todellakaan tehdä pelkistä kasviksista.

Eli sinun mielestä lapsi voi vaikka koulussa jättää kasvisruuan syömättä, koska kotona ei ole totutettu kasvisruokaan?

Tuohon viimeiseen kysymykseesi en viitsi edes vastata, on sen verta typerä koko kysymys.
No varmasti teillä pysyykin jos on suurimmaksi osaksi elämäänsä kasvisruualla elänyt ja riippuu toki työnlaadustakin. Meillä kun ei esim. voisi nuorimman allergioiden vuoksi käyttää paljon mainostettua soijarouhetta.

Mä en näe syytä, miksi mun pitäis pakottaa lapsi syömään (esim. se kouluikäinen) kasvisruokaa, jos hän ei sitä halua syödä. Ethän sinäkään syö sitä lihaa tai semmosta mitä sinä et halua? Maistaa toki täytyy, mutta en pakota syömään. Vierastahan se hälle on, yhtä lailla mitä karjalanpaistit on teille. Ja tiedän että kouluissa (ainakaan lapseni koulussa) ei täysin pelkkää kasvisruokaa kasvaville lapsille tarjota.

Ja viimeiseen kysymykseen sen verran että mun mielestäni se ei ole mitenkään outo, eihän lapsella (pienellä sellaisella) ole vielä näkemyksiä että hei minäpäs alan kasvissyöjäksi, he noudattaa sitä kaavaa mitä vanhemmat noudattaa. Joten miksi pakottaa kasvissyöntiin jos ette tekään syö lihaa?
Ihan samasta syystä meillä "pakotetaan" lapset syömään kasvisruokaa, kun teillä pakotetaan syömään lihaa. Kysehän on vanhempien valinnoista. Vanhemmat kasvattavat lapsensa omien moraalikäsitystensä mukaan.
Kasvisruoka on terveellistä ja todellakin useimmissa kouluissa tarjotaan välillä pelkkää kasvisruokaa.
Ihmiset ovat kautta aikojen pärjänneet kasvisruualla. Mitä luulet, vaikka jossain intiassa ovatko kaikki hindut kevyessä toimistotyössä?

Meillä ovat lapset syöneet kaiken mitä eteen laitetaan, oli siinä sitten lihaa, kalaa tai kasviksia. Ja kaikkea on aina kannustettu syömään, koskaan ei ole erikseen laitettu eri ruokaa vain sen takia ettei tykkää. Monessa paikassa ollaan saatu kehuja siitä, että ovat kaikkiruokaisia.
Itse olen todella huono ruuanlaittaja, mutta koitan tehdä perusruokaa ja salaatteja.

Siis
Mä uskon kyllä, että ne lapset jotka teillä on nirsoillu, ei syö sen takia että siinä on jotain outoa. Siis ihan vain sellaista mihin eivät ole tottuneet, jokin mauste tms. Eipä lapset paljon mieti onko se kasvisruoka vai ei, vaan katsovat enemmän ulkonäköä ja hajua, sitten maistavat. Ja syövät jos pitävät.

Useinhan lapset nimenomaan haluavat syödä perunat ja lihat erikseen, tomaatit tomaattina jne. Tuskimpa jättäisivät niitä perunoita ja tomaatteja syömättä ihan vain sen takia että niitä lihapullia ei ole vieressä..
Eikö teillä syödä kasvisruualla perunaa, pastaa tai riisiä? Jos ei, niin en ihmettele yhtää, ettei vieraat lapset tykkää. Ja sillä lihalla/kasviksilla ei ole enää mitään tekemistä asian kanssa, jos ei edes lisäkettä voi syödä. Tarjoa vaikka leipää vieraille.

mammax3
Meillä minä olen kasvissyöjä ja mies harrastaa metsästystä ja kalastusta eli on kunnon lihansyöjä :D
Lapset on tottuneet siihen että tarjolla on lihallinen ja lihaton vaihtoehto, jos ei maistu niin ovat syömättä! Kyllä pitää tottua kaikenlaisiin ruokiin pienestä pitäen!

Me voitaisi ap tulla teille syömään mielellään!

no sekaruokavaliossa on sen verran paljon kasviksia joita mun lapset on tottuneet syömään muutenkin että tuskinpa mun lapset varsinaisesti huomaisivat lihan puuttumista ruuasta.

sit kun vielä olisi olemassa joku lihan korvaava vaihtoehto jota kumpikin mun lapsista voisi syödä :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä peesaan kans sitä mielipidettä, ettei nirsoilu välttämäti johdu lihattomuudesta, vaan ruoan erilaisuudesta. Meillä syödään esim kasvislasagnea usein(eli käytän maitoa ja juustoa) ja sitä ei kukaan nirsoile. Myöskin jotain nuudeli wokkeja teen ilman lihaa ja kelpaa.
Meillä ruoka käytännössä on samaa mitä muissakin perheissä, liha vaan on vaihdettu soijaan tai linsseihin.
Mitään eksoottisia pöperöitä ei tarjota vieraille. Silti vierailevat lapset ovat marisseet "miksi tässä ruuassa ei ole lihaa".

joo
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Musta olis aika kohtuutonta pakottaa esim 3v taapero syömään lihapullia jos hän ei ole koskaan elämäsnä aikana lihaa syönyt.
Sensijaan jokainen 3v taapero on varmaan joskus jotakin kasvista syönyt elämänsä aikana, toivonmukaan.

Mulle ei tulis mieleenkään edes tarjota ystävän lapselle mitään eläinkunnan tuotteita sisältävää koska hänen äitinsä vegaanina on tehnyt lapsensa puolesta valinnan että lapsikin syö kasvisruokaa (lapsi on toki syönyt esim. maitotuotteita jonkinverran), samoin kun me ollaan sekasyöjinä lapsen puolesta päätetty että hän syö lihaakin. Sen verran kunnioitan toisten valintoja että tietoisesti en niitä pyri sabotoimaan.

kiva kun pystyt kunnioittamaan toisten valintoja. Sanot, että kaikki lapset ovat syöneet kasvisruokia. Kyllä varmasti kutakuinkin jokainen suomalainen on syönyt perunaa (ellei allerginen) mutta meillä esim lapset eivät ole koskaan syöneet bataattia, hirssiä, linssejä, ja mitä kaikkea löytyykään täydellisestä kasvisruokavalikoimasta. Ja ekalla kerralla ei varmasti maistu täydellisestlä noikaan aineet. Eli voi jäädä syömättä. olikohan se niin,e ttä 13 kerran maistettua alkaa tottumaan uuteen ruokaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Siis:

Eikö teillä syödä kasvisruualla perunaa, pastaa tai riisiä? Jos ei, niin en ihmettele yhtää, ettei vieraat lapset tykkää. Ja sillä lihalla/kasviksilla ei ole enää mitään tekemistä asian kanssa, jos ei edes lisäkettä voi syödä. Tarjoa vaikka leipää vieraille.
No meillä syötiin juuri äsken keittoa jossa oli perunaa, porkkanaa, broccolia, purjosipulia, soijaa ja kevytkermaa. Lisäksi syötiin ruisleipää. Päättele siitä ;)

toista mieltä
Alkuperäinen kirjoittaja mammax3:
Meillä minä olen kasvissyöjä ja mies harrastaa metsästystä ja kalastusta eli on kunnon lihansyöjä :D
Lapset on tottuneet siihen että tarjolla on lihallinen ja lihaton vaihtoehto, jos ei maistu niin ovat syömättä! Kyllä pitää tottua kaikenlaisiin ruokiin pienestä pitäen!

Me voitaisi ap tulla teille syömään mielellään!
Minä olen koko pitkän ikäni ollut kranttu ja nirsoilija ja hyvin olen hengissä pysynyt.
Minusta ei tarvitse tykätä kaikista ruuista! EI TODELLAKAAN ! Meillä mies inhoaa lipeäkalaa ja oliiveja.
Poika melkein oksentaa jos joutuu syömään hernekeittoa. Herneistä muutenkaan ei tykkää.

Minäkin osaan kunnioittaa toisten valintoja, enkä tod. vegaanille tarjoaisi mitään, mitä hän ei syö. Mutta ei pidä kasvissyöjienkään odottaa ja olettaa, että pieni lapsi söisi kaikkea kasvisruokaa. Kyllä meidän lapset (tai esikoinen ja kolmonen lähinnä) kasviksia syövät, mutta pavut, linssit ym jäävät lautaselle. Eivät vain pidä niistä, vaikka olen yrittänyt niitä ruokiin "piilotella".

No niin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ruoka käytännössä on samaa mitä muissakin perheissä, liha vaan on vaihdettu soijaan tai linsseihin.
Mitään eksoottisia pöperöitä ei tarjota vieraille. Silti vierailevat lapset ovat marisseet "miksi tässä ruuassa ei ole lihaa".
Olisikohan niin, että olet itse tehnyt sen verran ison numeron ruokapöytänne antimien lihattomuudesta, että lapsetkin älyävät ihmetellä sitä ääneen. Kokeile seuraavan kerran perunoita ja peruskastiketta, ja lisäkekasvikset erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

kiva kun pystyt kunnioittamaan toisten valintoja. Sanot, että kaikki lapset ovat syöneet kasvisruokia. Kyllä varmasti kutakuinkin jokainen suomalainen on syönyt perunaa (ellei allerginen) mutta meillä esim lapset eivät ole koskaan syöneet bataattia, hirssiä, linssejä, ja mitä kaikkea löytyykään täydellisestä kasvisruokavalikoimasta. Ja ekalla kerralla ei varmasti maistu täydellisestlä noikaan aineet. Eli voi jäädä syömättä. olikohan se niin,e ttä 13 kerran maistettua alkaa tottumaan uuteen ruokaan.
Tottakai uudet maut on outoja. itsellekin. Itse olen opetellut tietoisesti syömään noita kamalia papuja aikuisiällä ja nykyään ne maistuu jo ihan mukiinmenevälle omassa suussa =) Ja linssit itseasiasa on aika mauttomia.
Bataattia kannattaa kyllä lisätä ihan siihen sekasyöjän ruokavalioonkin, se on hyvää :p Vähän kun makeaa perunaa.

Yhteistyössä