Kysymyksiä sekasyöjäperheille

mitä tarjolla
Meille kun tulee kylään vähän "vieraampia" ruokailijoita. Eli siis ystävän perhe, joiden lasten ruokavaliosta en niin tarkkaan tiedä. Niin minulla on tapana kertoa, että laitan ruoan myös heille ja kysyn allergiat ja toiveet ruuan suhteen. Eli kerron esim olin ajatellut tehdä jauhelihakeittoa tai pernoita ja nakkikastiketta. Luuletko, että on ok jompikumpi. vai oletteko kenties koko viikon syöneet nakkeja ja jauhelihaa. Titenkään en anna vieraiden meidän ruokalistaa tehdä. Mutta jos minulle on aivan sama syödäänkö tänään keittoa vai pastaa niin annan vaihehtoja. sitten jos minun jauhelihakeitto ei maisut vieraille niin sitten ei voi mitään. Varalla on aina leipää, millä saa vatsan täyteen, ettei joudu nälässä oleen kylässä.

Ninni
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Mä uskon kyllä, että ne lapset jotka teillä on nirsoillu, ei syö sen takia että siinä on jotain outoa. Siis ihan vain sellaista mihin eivät ole tottuneet, jokin mauste tms. Eipä lapset paljon mieti onko se kasvisruoka vai ei, vaan katsovat enemmän ulkonäköä ja hajua, sitten maistavat. Ja syövät jos pitävät.

Useinhan lapset nimenomaan haluavat syödä perunat ja lihat erikseen, tomaatit tomaattina jne. Tuskimpa jättäisivät niitä perunoita ja tomaatteja syömättä ihan vain sen takia että niitä lihapullia ei ole vieressä..
Ei vaan nämä lapset ovat lapsia joiden ei tarvitse syödä kasviksia jos eivät niin halua. Heidän ruokansa koostuu lähinnä lihatuotteista, perunasta, makaroonista jne.
Niin, no se on aika yleinen ruoka suomalaisessa kulttuurissa, eli makaroni/peruna ja jauhelihakastike, makaronilaatikko, keitot jne.
Minkälaista se teidän ruoka sitten on? Esim. jos on keitto, onko se samanlaista kun esim. jauhelihakeitto ilman jauhelihaa, vai onko se sitten sosekeitto? Siinähän tulee juuri se ero koostumuksessa, vaikea kuvitella että lapsi ei söisi lasangea jos se on samanlaista kuin kotona, sillä erolla, että siinä ei ole sitä jauhelihaa tai se on korvattu soijalla..

Sitten on asia erikseen jos on tällaiset vanhemmat jotka sanovat ei esim. kesäkeitolle, ja hakevat lapselleen liharuokaa.. Tai jos vanhemmat eivät muutenkaan tarjoa sitä tomaattia tai kurkkua, silloinhan lapsi ei niitä ole tottunutkaan syömään..

Alkuperäinen kirjoittaja mammax3:
Meillä minä olen kasvissyöjä ja mies harrastaa metsästystä ja kalastusta eli on kunnon lihansyöjä :D
Lapset on tottuneet siihen että tarjolla on lihallinen ja lihaton vaihtoehto, jos ei maistu niin ovat syömättä! Kyllä pitää tottua kaikenlaisiin ruokiin pienestä pitäen!

Me voitaisi ap tulla teille syömään mielellään!
:D
Hyvä homma että edes jotkut uskaltautuis meille syömään :D

Meillä käy vannoutuneita aikuisia "lihansyöjiä", jotka eivät edes suostu maistamaan lihatonta ruokaa :eek:

mie
Meillä ruoka käytännössä on samaa mitä muissakin perheissä, liha vaan on vaihdettu soijaan tai linsseihin.
Mitään eksoottisia pöperöitä ei tarjota vieraille. Silti vierailevat lapset ovat marisseet "miksi tässä ruuassa ei ole lihaa".
Niin, no harva sekasyöjäperhe käyttää linssejä tai tofua, koska käytetään sen sijaan sitä lihaa. Tofu voi tuntua ekakerralla melko oudolta suussa. Voiskohan sitä ruokaa tehä ihan ilman mitään tofua? Vaikka pinaattilettuja, kasvissosekeittoa, makaronilaatikkoa tmv.... missä ei perinteisestikään ole lihaa.

Tota en kyl ymmärrä et miten on lapset kasvatettu jos maristaa tuosta lihan puuttumisesta. Ymmärrän jos kummastellaan tofun koostumusta/makua, mutta lihan puuttumista ei pitäisi kummastella. Kuulostaa vähän niinku olis vanhemmat laittanu sanat suuhun.... :/

Siis
Alkuperäinen kirjoittaja Siis:
Mä uskon kyllä, että ne lapset jotka teillä on nirsoillu, ei syö sen takia että siinä on jotain outoa. Siis ihan vain sellaista mihin eivät ole tottuneet, jokin mauste tms. Eipä lapset paljon mieti onko se kasvisruoka vai ei, vaan katsovat enemmän ulkonäköä ja hajua, sitten maistavat. Ja syövät jos pitävät.

Useinhan lapset nimenomaan haluavat syödä perunat ja lihat erikseen, tomaatit tomaattina jne. Tuskimpa jättäisivät niitä perunoita ja tomaatteja syömättä ihan vain sen takia että niitä lihapullia ei ole vieressä..
Ei vaan nämä lapset ovat lapsia joiden ei tarvitse syödä kasviksia jos eivät niin halua. Heidän ruokansa koostuu lähinnä lihatuotteista, perunasta, makaroonista jne.
Eikö teillä syödä kasvisruualla perunaa, pastaa tai riisiä? Jos ei, niin en ihmettele yhtää, ettei vieraat lapset tykkää. Ja sillä lihalla/kasviksilla ei ole enää mitään tekemistä asian kanssa, jos ei edes lisäkettä voi syödä. Tarjoa vaikka leipää vieraille.
No meillä syötiin juuri äsken keittoa jossa oli perunaa, porkkanaa, broccolia, purjosipulia, soijaa ja kevytkermaa. Lisäksi syötiin ruisleipää. Päättele siitä ;)
Luultavasti tuossa ruuassa sekasyöjälapselle kynnyskysymys on tuo soija, jota ei kaikki lapset ole koskaan maistaneet. Et voi olettaa, että tykkäävät siitä. Ilman soijaa tuo varmasti kelpaisi kaikille.

OHO

Eikö teillä syödä kasvisruualla perunaa, pastaa tai riisiä? Jos ei, niin en ihmettele yhtää, ettei vieraat lapset tykkää. Ja sillä lihalla/kasviksilla ei ole enää mitään tekemistä asian kanssa, jos ei edes lisäkettä voi syödä. Tarjoa vaikka leipää vieraille.
No meillä syötiin juuri äsken keittoa jossa oli perunaa, porkkanaa, broccolia, purjosipulia, soijaa ja kevytkermaa. Lisäksi syötiin ruisleipää. Päättele siitä ;)
Teilläon siis kuitenkin eläinkunnan tuotteita, kun on kermaa? Maitoa ja juustoa on myös?

Meillä tuo olisi jäänyt syömättä.
Muksu on allerginen soijalle.
Minä inhoan sipulia ja purjoa.

Tyhmän kysymys: mitä on broccoli?

Toinen tyhmän kysymys: jos sinun mielestä lehmän maito, kerma ja juustot ovat OK, niin entäs sitten kun lehmän elinkaari on päättynyt eikä se enää tuota tarpeeksi tai ei tuota ollenkaan maitoa? Mitä sille sitten tehdään? Viedään lehmien vanhainkotiin?
Vai saako sen lehmän sitten laittaa lihoiksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Siis minä en henk.koht. ymmärrä sitä miksi kasvissyöjien lapset sitten saisi jättää liharuuan (eli heille vieraan ruuan syömättä) syömättä jos samaa ei sallita "lihansyöjä"lapselle kasvisruuasta?
Musta olis aika kohtuutonta pakottaa esim 3v taapero syömään lihapullia jos hän ei ole koskaan elämäsnä aikana lihaa syönyt.
Sensijaan jokainen 3v taapero on varmaan joskus jotakin kasvista syönyt elämänsä aikana, toivonmukaan.

Mulle ei tulis mieleenkään edes tarjota ystävän lapselle mitään eläinkunnan tuotteita sisältävää koska hänen äitinsä vegaanina on tehnyt lapsensa puolesta valinnan että lapsikin syö kasvisruokaa (lapsi on toki syönyt esim. maitotuotteita jonkinverran), samoin kun me ollaan sekasyöjinä lapsen puolesta päätetty että hän syö lihaakin. Sen verran kunnioitan toisten valintoja että tietoisesti en niitä pyri sabotoimaan.
Minäkin osaan kunnioittaa toisten valintoja, enkä tod. vegaanille tarjoaisi mitään, mitä hän ei syö. Mutta ei pidä kasvissyöjienkään odottaa ja olettaa, että pieni lapsi söisi kaikkea kasvisruokaa. Kyllä meidän lapset (tai esikoinen ja kolmonen lähinnä) kasviksia syövät, mutta pavut, linssit ym jäävät lautaselle. Eivät vain pidä niistä, vaikka olen yrittänyt niitä ruokiin "piilotella".
Eipä meillä tuo sekasyöjä taapero tykkää esim. sipulista mitä nyt varmaan löytyy melkeen jokaisesta ruoasta. Pikku silppu menee ja paahdettuna, mutta isommat palat kaivelee pois.
Sen hänelle suon, jos ei tykkää niin ei tykkää.
Samoin ananas jää syömättä.
En ylipäätä odota että pieni lapsikaan söisi kaikkea mitä eteen kannetaan.

oho
Meillä minä olen kasvissyöjä ja mies harrastaa metsästystä ja kalastusta eli on kunnon lihansyöjä :D
Lapset on tottuneet siihen että tarjolla on lihallinen ja lihaton vaihtoehto, jos ei maistu niin ovat syömättä! Kyllä pitää tottua kaikenlaisiin ruokiin pienestä pitäen!

Meillä käy vannoutuneita aikuisia "lihansyöjiä", jotka eivät edes suostu maistamaan lihatonta ruokaa :eek:

Astuko maalla ja itä-suomessa? outo kaveripiiri sinulla?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Meillä ruoka käytännössä on samaa mitä muissakin perheissä, liha vaan on vaihdettu soijaan tai linsseihin.
Mitään eksoottisia pöperöitä ei tarjota vieraille. Silti vierailevat lapset ovat marisseet "miksi tässä ruuassa ei ole lihaa".
Niin, no harva sekasyöjäperhe käyttää linssejä tai tofua, koska käytetään sen sijaan sitä lihaa. Tofu voi tuntua ekakerralla melko oudolta suussa. Voiskohan sitä ruokaa tehä ihan ilman mitään tofua? Vaikka pinaattilettuja, kasvissosekeittoa, makaronilaatikkoa tmv.... missä ei perinteisestikään ole lihaa.

Tota en kyl ymmärrä et miten on lapset kasvatettu jos maristaa tuosta lihan puuttumisesta. Ymmärrän jos kummastellaan tofun koostumusta/makua, mutta lihan puuttumista ei pitäisi kummastella. Kuulostaa vähän niinku olis vanhemmat laittanu sanat suuhun.... :/
Ei meillä tarjota tofua siihen tottumattomille =)
Soijarouhetta laitetaan ruokiin, jos on tulossa sekasyöjiä kylään. Se on sen verran miedon makuista ja "huomaamatonta".
Ongelmana on lähinnä olleet nämä lapset jotka eivät suostu syömään MITÄÄN kasvisruokaa, ei edes niitä pinaattilettuja tai kasvissosekeittoa koska niissä ei ole lihaa.

mie
No jos kyseessä on näiden ihmisten lapset, niin en ihmettele kommentteja lihan puuttumisesta. Kotona opittua....

Meillä lapset syövät juuri sitä mitä kylässä tarjotaan, oli se sitten kasvisruokaa tai ei.
Ja vaikkei meillä ollakaan kasvisyöjiä, niin kyllä on myös aterioita pelkällä kasvisruualla. Meillä noi muksut nyt ei muutenkaan pahemmin nirsoile.

Alkuperäinen kirjoittaja oho:

Astuko maalla ja itä-suomessa? outo kaveripiiri sinulla?
Mun kaveripiiri kyllä syö kasvisruokaa. Sukulaiset eivät :whistle:
Ja ihan olen kaupunkilainen, kuten nämä lihaa vaativat sukulaisetkin. Niitä löytyy muutama...

Luultavasti tuossa ruuassa sekasyöjälapselle kynnyskysymys on tuo soija, jota ei kaikki lapset ole koskaan maistaneet. Et voi olettaa, että tykkäävät siitä. Ilman soijaa tuo varmasti kelpaisi kaikille.
Kamalaa, mutta me ollaan syötetty meillä vierailleille sukulaisille joskus ruokaa sen kummemmin kertomatta mitä siinä on (varsinkin siskonpojalle jätän joskus mainistematta mitä kaikkea ruoassa oikeen on tai tulee herkästi "yäkentykkää" reaktio). Jälkeenpäin kysytty mitäs ovat tykänneet ja kerrottu että esim jauhenlihakastikkeessa on ollut puolet soijarouhetta ja hyvin maistui ja vielä tykkäsivätkin.

Mä olen kasvissyöjä, mies ja lapset sekasyöjiä, MUTTA meillä käytetään tosi paljon kasviksia kaikissa ruuissa! (mies on jopa valittanut joskus kasvisten VÄHYYDESTÄ) Lapset syövät sujuvasti myös pelkkää kasvisruokaa, esikoisen lempiruokiin kuuluu kasvissosekeitto ja pinaattiletut mm.
Lapselle kuin lapselle olis varmaan aina parasta ainakin maistella kaikkea ruokaa, oppii sit joko tykkäämään tai ei. (tietenkin allergiat sulkee tän pois) :)

Kunhan kiukuttelevat

Soijarouhetta laitetaan ruokiin, jos on tulossa sekasyöjiä kylään. Se on sen verran miedon makuista ja "huomaamatonta".
Ongelmana on lähinnä olleet nämä lapset jotka eivät suostu syömään MITÄÄN kasvisruokaa, ei edes niitä pinaattilettuja tai kasvissosekeittoa koska niissä ei ole lihaa.
Ovat huomanneet, että teillä tekosyyksi syömättömyyteen riittää lihattomuuteen vetoaminen. Tai, ovat huomanneet, että sua ärsyttää... Ja luultavasti itse korostat ko ruokia KASVISruokina. Oletko varma, että eivät syö pinaattilettuja kotonakaan?

No jos kyseessä on näiden ihmisten lapset, niin en ihmettele kommentteja lihan puuttumisesta. Kotona opittua....
Niinhän se menee...valitettavasti.
Mietin vaan kuinka yleistä se mahtaa olla, koska jokaisen pitäisi tietää terveellisen ruokavalion merkitys.
Ihminen voi myös päästä eroon siitä lihapakkomielteestään. Mun mies sai kotoa kasvatuksen, että ruoka ei ole ruokaa ilman lihaa. Ja vasta kun aloimme seurustelemaan hän tutustui kasvisruokien salaiseen maailmaan. Nykysin useimmiten valitsee kasvisvaihtoehdon liharuuan sijaan.

Siis
Kamalaa, mutta me ollaan syötetty meillä vierailleille sukulaisille joskus ruokaa sen kummemmin kertomatta mitä siinä on (varsinkin siskonpojalle jätän joskus mainistematta mitä kaikkea ruoassa oikeen on tai tulee herkästi "yäkentykkää" reaktio). Jälkeenpäin kysytty mitäs ovat tykänneet ja kerrottu että esim jauhenlihakastikkeessa on ollut puolet soijarouhetta ja hyvin maistui ja vielä tykkäsivätkin.
Itsekin laitan kotona murekkeeseen osan soijarouhetta tai kuivattuja sieniä, eivätkä lapset edes huomaa. Jos tekisin kokonaan ilman lihaa, niin eivät varmasti söisi. Kyllä sen eron sitten huomaa, kun se on pelkkää soijaa. JA se, miten itse asian esittää, tekeekö siitä numeron, vaikuttaa taatusti!

Itsekin laitan kotona murekkeeseen osan soijarouhetta tai kuivattuja sieniä, eivätkä lapset edes huomaa. Jos tekisin kokonaan ilman lihaa, niin eivät varmasti söisi. Kyllä sen eron sitten huomaa, kun se on pelkkää soijaa. JA se, miten itse asian esittää, tekeekö siitä numeron, vaikuttaa taatusti!
Tää kyllä pitää kovasti paikkaansa. Aikuistenkin kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kunhan kiukuttelevat:

Ovat huomanneet, että teillä tekosyyksi syömättömyyteen riittää lihattomuuteen vetoaminen. Tai, ovat huomanneet, että sua ärsyttää... Ja luultavasti itse korostat ko ruokia KASVISruokina. Oletko varma, että eivät syö pinaattilettuja kotonakaan?
Viimeksi tarjosin lasagnea. En sanonut että kyseessä on kasvisvaihtoehto. Hetken ronkkivat ruokaa ja kysyivät miksi tässä ei ole lihaa?
Ja tiedän tasan tarkkaan että eivät syö kotonaan kasvisruokia.

3äiti
Joo, tämä on taas näitä vanhempien valintoja. Miehen vanhemmat ovat kasvissyöjiä, ovat aina olleet. Mies on siitä katkera, että hänetkin lapsena pakotettiin syömään kasvisruokia heidän ajattelutapansa mukaan. Hän olisi lapsena halunnut syödä niinkuin muutkin lapset nakkikeittoa ym. Koulussa hän sai aina eri pöperöt kuin muut ja siitä on kyllä jäänyt katkeruus. Nykyään hän on sekasyöjä, itse asiassa ennemmin välttelee kasvisruokia vaikka niitäkin teen. Ja tähän vanhemmat ovat itsekkin nyt todenneet, että olivat aivan liian tarkkoja pojan syömisten suhteen. Niinpä, siitä ovat sitten monet kerrat jälkikäteen kuulleet.

Miehen vanhemmat AINA valittavat kun lapset eivät syö heillä. Niinpä, ruoka on niin erilaista kuin mihin he ovat tottuneet. Minusta ne ruuat ovat kyllä hyviä ja syön hyvällä ruokahalulla, mutta en minä sitä lapsilta vaadi. Kun se kasvisruoka on kertakaikkiaan aivan eri makuista kuin "normi" suomalainen peruskotiruoka, ainakin tämä miehen äidin tekemä. Kotona he kuitenkin syövät mukisematta salaatit ja vihannekset. Minun vanhempieni luona he syövät myöskin hyvällä ruokahalulla. Periaate on että kaikkea maistetaan ja jos ei tykkää, ei tarvitse syödä. Kaikki eivät pidä kaikesta.

Viimeksi tarjosin lasagnea. En sanonut että kyseessä on kasvisvaihtoehto. Hetken ronkkivat ruokaa ja kysyivät miksi tässä ei ole lihaa?
Ja tiedän tasan tarkkaan että eivät syö kotonaan kasvisruokia.
:D Voi jestas. Aina vissiin yhtä suuri yllätys, että sä et tarjoa lihapitoista ruokaa. :D

Tänään lounaaksi oli kana-peruna-kasviskiusausta.
Lisukkeena vihersalaattia.
Pyrin että ainakin toisella ruualla olisi kasviksia edes jossain muodossa.
Päiväkodissa ainakin poika syö salaatteja ja kasviksia.
Mä itse en niin lihasta välitä mutta en kasvissyöjäkään ole vaikka ne paremmin maistuukin.
Kanaa tai kalaa mieluummin. Liha tyyliin jauhelihaa.

Yhteistyössä