Kys:sissä synnyttäneiden kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nennu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nennu

Vieras
Heips! laskettuaika lähenee ja kyssiin pitäs lähteä synnyttämään.Kaipailisinkin kokemuksia henkilökunnasta yms...saako vieraita käydä katsomassa vauvaa ja muutenkin sairaalaan synnytysosastosta ja käytännöistä! Kiitos etukäteen jo! B)

Olen synnyttänyt Kysissä 4 kertaa ja syksyllä olisi viides kerta edessä. Mitään valittamista ei minulla ainakaan ole. Joskus tuppaa olemaan ahdasta ja henkilökunta kiireistä. Kätilöt on ainakin mulla sattuneet olemaan tosi mukavia. Samaa ei voi sanoa jokaisesta osaston hoitajasta mutta meitähän on niin monenlaisia.
Aika tarkkoja ne on vierailijoista eli isä ja sisarukset pääsee osastolle, muut saavat katsella vauvaa oven lasin läpi.
Hirveän tarkasti seuraileevat lasten sokereita ja kellastumista ja myös puuttuvat niihin herkästi.
Ensisynnyttäjiä minun mielestäni seuraileevat ja ohjaavat enemmän ja muutenkin kyseleevät vointia.
Mutta tsemppiä synnytykseen! Positiivisella asenteella pärjää hankalienkin ihmisten kanssa. Ja eipähän siellä montaa päivää joudu olemaan jos kaikki on kunnossa.

Minäkin olen synnyttänyt kys:ssä neljä kertaa ja viettänyt aikaani useita viikkoja synnyttämättömien osastolla.
Kätilöitä ja hoitajia löytyy joka lähtöön niin kuin varmaan joka sairaalasta.
Ahtaus on suuri ongelma monesti tässä sairaalassa tällä osastolla. Minä en ole kokenut että olisivat vieraista tarkkoja. Ohjeessa sanotaan että vain isä ja sisarukset saavat vierailla, mutta on meillä käyneet isovanhemmat ja olen tuonut vauvan aulaan jossa voi viettää aikaa ja ruokaillaan. On hoitajat sen nähneet ja ei ole kukaan tullut sanomaan mitään. Tietysti järki käteen ettei siellä ala rampata koko suku ja kaveri porukka ja ettei aulassa vietetä koko aikaa vauvan kanssa. Huonekaverille/kavereille annetaan "rauha" ja siksi vieraita rajoitetaan isiin ja sisaruksiin (he saavat tulla huoneisiin).

Ihan hyvä paikka,jonkun verran sai muilta äideiltä kuulla muutamasta hoitajasta mutta mulla itsellä ei negatiivisia kokemuksia.Sain apua ja lepoa sen verran kuin tarttin,ja musta oli parempi ettei kokoajan joku hoitsu ollut urkkimassa(neljäs kun jo syntyi).Synnytyssalissa henkilökunta asiallista.

Mulla taas jäi ensisynnyttäjänä sellainen olo että kaikkea tietoa sai jahdata. Hoitajat oli tosi kiireisiä, eikä kyllä ohjeistusta esim. imettämisestä ja kylvettämisestä saanut ellei hihassa roikkunut kinni. Muutama mukavakin hoitaja oli onneksi osastolla.
Synnyttämättömien osastollakin kerkesin olemaan, siellä oli minusta mukavampi ilmapiiri ja mukavammat hoitajat.

Salin kätilöt oli kanssa tosi mukavia, kylläkii melko kiireisiä "meidän yönä". Kyselivät paljon tarviiko juomaa tai ruokaa... :)

Hyvät fiilikset mulle jäi, tosiaan oli paari hoitajaa/kätilöä (vastasyntyneiden osastolla) joista en oikein tykännyt, mutta kyllä nekin meni!
Ja pari oikein super mukavaa :)
Imetyksen suhteen ekana kenties tokanakin päivänä kyselivät tarviinko apua, et haluanko eriasentoja kokeilla ja että neuvoovat, mutta vähä hankala siinä tikatulla alapäällä on ruveta suoraan istumaan --> halusin imettää vaan kyleltään.
Paljon vointia kyselivät ja sanovat että jos yhtään tuntuu siltä että särkylääkettä tarvii niin hakemaan vaan, ja jos haluaa nukkua niin lapsen voi viiä hoitajille. Noista asioista jaksovat suunnilleen joka kerta muistuttaa, varsinkin illalla/yöllä.

kahdesti olen käynyt synnyttämässä kyssillä. ensimmäisellä kerralla synnytyssalissa oli todella monta kätilöä,lääkäriä,hoitajaa ja ties mitä.. kaikki auttoivat todella ihanasti ja ystävällisiä työntekijöitä oli! toisella kerralla synnytyssalissa oli vain yksi kätilö..vähän aikaa kaksi.. mutta silti hyvin mennyt molemmat kerrat eikä mitään ole jäänyt hampaan koloon :) . minun molemmilla lapsilla keltaisuutta ja sitä seurasivat osastolla aika tarkasti. esikoinen joutui valokaappiinkin.. toisella ei niin paljon keltaisuutta ollut,mutta pitivät silti muutaman ylimääräisen päivän osastolla..siitä en pitänyt :/ :whistle: mutta lapsen parhaaksihan he vain.. mukavia hoitajia oli.. tietysti oli niitä "mukavampia" ja "ei niin mukavia" .. mutta kaiken kaikkiaan oikein kiva pleissi käydä lapsi maailmaan tekemässä :p

Mullakaan ei mitään valittamista, vaikka hoitajat kiireisiä ovat olleetkin :(

kakis kertaa olen synnyttänyt Kys:ssä ja ollut synnyttäneiden ja synnyttämättömien osastolla.

Minulla ei ollut voinnissa kummallakaan kerralla mitään erikoista mutta aina kävivät kuulumiset kysymässä =)

Tuo netti -sivu on ihan hyvä!

Yhteistyössä