Kympin hoidoista vauvautuneet

Annabell hienot mitat teidän herralla, perässä tullaan taas :) Ja ei niillä kiinteillä ole täälläkään kiirusta, jos kasvutahti jatkuu samana.

Kirma törmäsin tohon hoitolisään jo esikoisen aikana, mutta tulorajat siihen ovat aika alhaiset, niin me ei edes sitä haettu. En usko, että haetaan nytkään. Hirvittää rueta noita blanketteja taas täyttämään : /

liikkumisesta teillähän ollaan aikaisin liikkeellä :) Meillä Luka hakee oikealle kyljelleen koko ajan ja selvästi miettii masulleen kääntymistä. Ihan vielä ei koordinaatio siihen kuitenkaan riitä :) Istumaan sen sijaan yrittää ihan koko ajan ja samoiten punkeaa puoli-istuvasta asennosta ylös. Masullaan ollessa hakee polvia masun alle, kädet ei kuitenkaan ole mukana touhussa ja sekös harmittaa. Hyppäriä saa muistaakseni rueta käyttämään 6kk eteenpäin (tai sitten se oli 9kk).

kiinteistä täälläkin tuli esikoiselle tehtyä kaikki ruuat aikoinaan itse, joten enköhän tee samalla tavalla tuolle toisellekin. Oppii heti "kotiruuan" makuun. Meillä ei esikoinen suostunut syömään purkkiruokia, kun joskus hädän tullen kokeiltiin, marjasoseita ainoastaan. "Einekset" pinaattilettuja lukuunottamatta ei mene edelleenkään alas.
Saatiin melkein 30 purkkia ruokia kaveriperheeltä odottelemaan, mutta saas nähdä käytetäänkö ja miten. Puolet purkeista lahjoitin jo eteenpäin naapuriin, kun siellä 5kk poika on aloittanut nyt kiinteiden syömisen. Annoin hyvän kiertää ;)

vanhemmista Luka suosii selvästi äitiä enemmän. Isin kanssa jaksaa kyllä touhuta ja naureskella, kun on virkeä ja massu täynnä. Yhtään väsyneenä tai nälkäisenä ei viihdy isänsä sylissä vaan saa aikamoisia raivareita. Mies onkin todennut joskus olevansa täysin avuton tämän kakkosen kanssa, kun mikään ei kelpaa. Helpottanee sitten, kun kiinteisiin siirrytään - toivottavasti.

Meillä tosiaan Lukalle puhkesi jo ensimmäiset kaksi alahammasta, joten hammasharja jouduttiin ostamaan :) Puree kaikkea muuta, muttei onneksi tissiä - vielä ainakaan *koputan puuta*. Toivottavasti tajuaa ruokansa tulevan sieltä :)

Nyt pienelle levolle, kun molemmat pojat ovat samaan aikaan unilla. Huomenna jälleen uiskentelemaan pienten vesipetojen kanssa :)

Sannis ja pojat
 
Heippa!

Meillä on raivarit kutakuinkin taas helpottaneet :) Ihanaa! Syömisrytmi on hukassa, se on kaikkea 1-4 h välillä, joten siinä on lapsessa "lukemista" koska ruokaa tarjota :) ;)

Isästä: Meilläkin viihdytään isän kanssa pirteänä ja juuri ruokittuna, mutta muutoin ei. Pari kertaa on vaunukävelyllä iskenyt totaalinen raivari, ja äitiäkin hirvitti kun lapsi huusi kuin syötävä takaisin tullessaan. Sellaista itkua en ole muulloin kuullut. Nyt saatiin Onni hieman ottamaan pullostakin lypsettyä maitoa. Jouduin hammaslääkärin takia olemaan 1,5 h poissa ja Onni oli syönyt huonosti. Lypsin ja kokeilin ensin itse, ja nythän hän imaisi kiltisti maidon! :) Isän kanssa olikin tullut tarpeeseen kun oli känkkis yllättänyt, mutta tuttipullon kanssa oli ollut kiva "leikkiä". Suurinosa maidosta oli mennyt kyllä rinnuksille, mutta pääasia että oli rauhoittunut. Kovin paljon pullon kanssa ei ole aikeita pelata, koska on rintaraivari altis.Ettei vaan altistaisi rinnasta vieraantumiselle.

Kiinteistä: Meillä tosiaan aikeita siirtyä kiinteisiin 6 kk korvilla, tai no viikko varmaan otetaan varaslähtöä ;) Pakkasessa on jos jonkinlaista perunasosetta :) Tein niitä raskaana ollessa varastoon. "Kokkaan" jatkossakin varmaan suurimman osan Onnin ruuista. Hedelmäsoseita olen ajatellut antaa purkista.

Vieläkö teidän lapset nukkuu hyvin päikkäreitä?
Meillä on tullut uusi juttu että nukutaan päikkärit pisimmillän 10 -> päivällä vain max 45 min kerrallaan, vaikka oltais vaunukävelyllä. Yöt menee 2-4 syötöllä + pari tutinlaittoa.

Annabell ja Onni
 
Annabell kysyit päikkäreistä - hmmmm - parhaimmillaan nukutaan 2,5h mutta harvemmin. Nytkin ollaan edelleen hereillä vaikka on herätty aamulla klo 8 ja käyty välillä vauvauinnissa. Uinnin jälkeen otettiin puolen tunnin tirsat ja se on siinä *huokaus*. Kohta lähdetään ulos nauttimaan auringosta, jos vaikka nukuttaisiin edes hetki... Yöllä onneksi nukutaan paremmin ja mennään parilla syötöllä.

Aurinkoista lauantaita ja riehakasta laskiaista!
Sanna ja Luka
 
Hyvää keväistä päivää mammoille ja vauvoille :wave:!

Meidän vauvan 4 kk neuvola oli viime viikolla ja mitat 7380 gr ja 66 cm eli ei todellakaan enää mikään vauva :LOL:! Neuvolatädin mukaan ei ole mikää kiirus aloittaa kiinteitä, kun noin hyvin tyttö kasvaa rintamaidollakin.

Noh, tänään kuitenkin ostin kaupasta päärynäsose purkin ja ajattelin, että maistatan tytölle ja katotaan mitä tuumaa ja sehän tykkäs niin hirveesti, että veti koko purkillisen :D! Eli hyvältä maistu.

Olen nyt muutenkin ajatellut, että jos aloittelisin iltapuuron, kun tyttö on ruvennut öisin syömään jopa kahden tunnin välein, taitaa tuo kasvu jo olla sellaista, että äidinmaito ei yksistään enää riitä. Onhan tässä jo 4 1/2 kuukauutta tyttöä täysimetettykin.

Nyt on tytöllä oma sänkykin valmiina ja ajattelin, että pikku hiljaa rupeasin sinne siirtämään ainakin ensimmäiseks unipätkäks, rupeaa meinaan äitiltä tila sängystä loppumaan...

Miten teillä muuten pikkuset nukahtaa? Meillä yöunille ja ulkounille meno sujuu ok, mutta jos sisällä nukutaan pienet päikkärit niin sylissä joudun nukuttaan ja aina on pienien raivarien paikka eli ei siis suostu itsestään nukahtamaan vaikka selvästi onkin väsynyt.

Annabell, meillä nukutaan sisällä sylissä 15 min -> 1 h, mutta ulkona vedelläänkin sitten edelleen 3 h -> 5h. Yö mennään nykyään kuten jo yllä mainitsin 4 - 5 syötöllä.


No nyt taidan mennä syömään pannaria... nam.


Irene ja M
 
NukahtamisestaMeillä nukahdetaan hyvin sekä sänkyyn että vaunuihin. Ongelmana on vain, että vaunuissa nukutaan tällä hetkellä huonosti, voi herätä kesken vaikka vaunut olis liikkeessä. Sisällä nukkuu tällä hetkellä itse asiassa paremmin! Illalla nukahtaa itsekseen kun laittaa tutin suuhun ja pupun kainaloon :)

Kiinteistä Olen alkanut kallistua siihen, että aloitettais maistelu sittenkin jossain 5 kk+ jotain iässä. Meillä kun neuvolasta käskettiin aloittaa teelusikallisella perunaa, ja sillä mennään tyyliin parikin viikkoa. Ajattelin että jos semmonen maistelu aloitetaan vasta 6 kk iässä, niin menee tosi pitkään ennen ku ollaan kunnolla vauhdissa. Eikä siinä muuten mitään, mutta olis kiva päästä vapaammin kyläilee yms. mutta kun tuo tiheä syönti päivisin + se ettei suostu syömään muualla vähän poissulkee kaikki kyläilyreissut... Mutta täytyy kattoo nyt mitä tapahtuu :) Jotenkin olis vaan halunnut mennä alkuperäisten suositusten mukaan, eli täysimetys 6 kk asti. Vaikka jos jotain 1 tl perunaa saa päivässä niin on se mun mielestä vielä aikalailla täysimetystä?

rytmeistä Tuntuu että ne vaihtuu ihan koko ajan! Viime päivät on syöty tosi tiheesti, ja illat just ennen nukkumaanmenoa suorastaan asuttu tisulla, mutta sitten vastaavasti yöllä nukuttu 4-3-3 h. Eli tosi jees :)

matkustamisesta Onko teijän pienet matkustaneet jo? Meillä olis ens viikolla edessä eka matka. about 2,5 h x 2. Pelottaa vietävästi kun toi syöminenkin on mitä on. Pakko pakata rintapumppu mukaan ettei tissit räjähdä ;) ja jos hätätilassa kokeilis pullosta antaa, jos en siis muuten saa syömään. Onneksi autossa on jotenkin onnistunut tuo syöttäminen. Tosin tämän hetken tahdilla tohon mahtuis aika monta syöttöä... + on syönyt autossa vain oikeaa tissiä... Kuulostaako neuroottiselta ? :D No, ei kai tässä stressaaminen auta, joskus se on reissattava... Pitäkää peukkuja että kaikki menee hyvin!

Joko teillä kaikilla on muuten syöttötuolit hankittuna? Meillä ei, ja nyt onkin mietintämyssy päässä että mikä hankitaan. Houkuttais hauck alpha kun sitä suositeltiin. Mies haluis vaaleansinisen, mutta itse hieman vierastan sitä. Vaikka täytyykö syöttötuolin sitte niin neutraali olla väriltään?

Sain muuten tässä myötäelää taas noissa hoitoasioissa. Ystävä joutui pikkukakkosen hankinnassa tilanteeseen jossa oli tehtävä ivf mikäli kakkosta mielii. No, hänen oireensa olivat prikuulleen niinkuin omani silloin vuosi sitten, ja niin siinä kävi että heillä natsasi heti ekasta hoidosta! ( minkä arvasinkin):) Laskettu aika tänä syksynä pari viikkoa myöhemmin kuin itselläni viime vuonna.

Mutta nyt hoitelemaan pankki asioita kun Onni vielä tuhisee tuossa vieressä! Mukavaa viikonloppua kaikille! :)

Annabell ja Onni 4 kk 11 pv
 
Viimeksi muokattu:
Ai niin, äippä unohti kokonaan mainostaa että meillä käännyttiin vatsalta selälleen ensinmäistä kertaa edellispäivänä! :) Toisinpäin ei vielä onnistu, mutta lähellä on! :)

Sängyssä liikkuu kuin helikopteri ja pyörii ympyrää :D
 
Moikka mammat! ;)

Meillä 4kk neuvola myös takana ja kasvu keskikäyrillä paitsi paino,mutta neuvolalääkäri sanoi että syystä ei nouse kun toinen on niin vilkas ja aktiivinen :)oli painoa nyt kuitenkin edelliseen kertaan tullut reilummin kun aloitin jo 3kk kiinteät.. eipä neuvolatädinkää tarvinnu kysyä kääntyykö :D vaipan sai pois niin sekunnissa käännyttiin ja uteliaana katseltiin ympärille pää oikein ylhäällä että missäs sitä nyt ollaan :D

Meillä siis aloitettiin ryömiminen viime viikolla!! ei nyt siis lujaa mennä mutta hitaasti ja varmasti eteenpäin isolla ähkimisellä :O pelottaa ettei vaan villiinny kun lauantaina olisi lähtö kanarialle :D ei taida olla kovin rauhallinen loma tulossa :D

irene täällä ollut ihan sama nyt parisen viikkoa että kahden tunnin välein on herätty!!siihen asti nukkui kun unelma...nyt on tälle mammalle kostautunut :D tosin meillä hinkataan tosi kovaa ikeniä siis jo kolmisen viikkoa ainakin hinkattu!ja voi kyllä olla että kääntymisen myötä on alkanut energiaa palamaaan rutkasti joten yölläkin tarvitsee reilummin evästä...huoh!no viime yö meni parilla syötöllä ,mutta tais osuutta olla asiaan myös pitkä kylpyreissu ja käväisi saunassakin ;)

Meillä siis kiinteät aloitettu jo aikaa sitten ;) meillä syödään 3 kertaa päivässä kiinteitä jo!!alkasi mennä korviketta tosi paljon päivässä että oli pakko antaa tuhdimpaa tavaraa kun toisella kokoajan nälkä :) ei nyt siis kauheita annoksia syödä,mutta aamupuuro mikä on tosi herkkua sitten päivällä "suolasta" (porkkanaa,perunaa) sitten illalla taas puuroa :) on se sellaista sotkemista mutta toinen syö hyvällä halulla :) meillä ei noi makeat soseet niin maistu tyhjään vatsaan,mutta puuron seassa on hyvää...on tainnut tulla vanhempiinsa kun harvemmin mitään makeaa syödään :)

annabell kyseli matkustamisesta....meillä ei autolla olla hirveän pitkällä käyty maks tunnin ajomatkan päässä...oli siinä kuitenkin miettimistä mitä yhdelle laittaa turvakaukaloon vaatteita kun on sen verran kuumaverinen...nyt olis lauantaina edessä lento..ostettiin kuulosuojaimet peltor kidit kun lentokoneessa on aika kova kohina ja on se hyvä suojata jo pienestä korvat...hieman kyllä jännittää kuinka lento sujuu :) oon nauranut että jos miehen kanssa kaksistaan lähtisi reissuun meillä ei olisi kuin ehkä reput mukana mutta voi pojat tätä tavaran määrää yhdelle vauvalle!onneksi oon googlettanut paikallisen ruokakaupan missä on korvikkeet (nannia löytyy olikohan vaan navita nimellä??joku sellainen) ja soseet ettei niitä tarvitse kuskata :) sen verran otetaan kyllä mukaan että pärjää seuraavaan päivään asti ollaan kuitenkin illalla vasta perillä eikä houkuta kauppaan heti lähteä...niin ja tietysti hieman vaippoja...en ymmärrä kun toiset vetää matkalaukullisen ruokaa mukaan??miksi?onhan muissakin maissa vauvoja :D jotenkin tuntuu hassulta :)

voih täällä ollaan jo niin lomatunnelmissa!!pääsee hetkeksi pois täältä keväisestä koirankakan hajuisesta suomesta ;)

RP+EE
 
Heippa taasen! Aktiivisena täällä päivittelen meidän kuulumisia :D

Saas nähdä toteutuuko meidän Reissu. Onnin isi on on nyt ollut 3 pv kovassa kuumeessa, ja täällä jännitetään miten käy äidin ja onnin. Iskä on täysin raato, vaikka saa vetää kaikkea mahdollista droppia. Surettaa että kun itse ei saa imetyksen takia käyttää mitään niistä, että miten sitä jaksaa vauvaa hoidella jos samainen tauti iskee.. :( Puhumattakaan siitä mitä tapahtuu jos Onni sen saa :(

'Muutoin me ollaan Onnin kanssa nautittu hienosta auringonpaisteessa lenkitellen :) Sitten ollaan videoitu kaikkia uusia temppuja, kuten tuota kääntymistä, varpaista kiinnipitämistä jne. :) Ylpeä äiti filmailee :D

Syöttötuoli odottaa postissa noutamista, saas nähdä koska onni on niin iso että voi sitä käyttää :D

Ei muuta kuin aurinkoisia päiviä kaikille! :)
 
Heipähei kaverit!

annabell tuli mieleen, että kun teillä tuo tissittely meinaa mietityttää, niin ootko soittanu imetystukeen, jos sieltä löytyis vinkkejä?
Mä muistan kans, kun esikoisen kohdalla mietin, että kiinteitten aloitus kestää hurjan kauan suositusten mukaisella tahdilla. Mutta meillä pimu oli tosi kiinnostunut kaikesta uudesta ja olenkin kirjottanut vauvakirjaan, että heti ekoista kerroista söi kokoonaisen perunan kerrallaan, kun olin sotkenut siihen tissimaitoa sekaan. Eikä mahavaivoja. Seuraavalla viikolla otin sitten kukka-ja parsakaalin melkein yhtäaikaa mukaan. Kuukaudessa tuli kaikki mun käyttämät kasvikset ja kun pimu täytti 6kk otin mukaan lihat. Että nopsaa se kävi.

Mutta mutta vauvat on yksilöitä ja mahavaivat yleisiä. Mun esikoinen oli helppo syömään, se veti ihan kaikkea ilman mitään ongelmia. Nyt on tän toisen kans menty hurjan paljon hitaampaa. Tällä hetkellä käytössä on luumu, aprikoosi, porkkana ja tänään annoin eka kerran puuroa.
Maha sillä on koko ajan niin kovalla, että kakkaa kankea ja sama mitä mä sille syötän niin pulauttaa pitkin päivää ruuat pihalle että päivän päätteeks musta tuntuu, että onkohan se syönyt mitään. Mua ei edes huvita tarjota sille kiinteitä, ne puklut sotkee niin kauheesti ja pilaa vaatteet ja harsot. Porkkanalla alotin siks kun peruna kovettaa vaan lisää mahaa.
5kk neuvolassa ei hirveesti apuja tullut, kiinteitä on annettava molemmista mahavaivoista huolimatta. Ja kaikesta huolimatta pimu on keskikäyrällä ja kasvanut tosi hyvin. Että kyllä sinne sisuksiin on jotakin jäänytkin.

irene me siirrettiin pimu omaan sänkyyn vajaa pari vkoa sitten. Eka yön ihmettelyn jälkeen on nukkunut pinnasängyssään loistavasti! Illalla nukahtaa sinne omia aikojaan yhdeksän kieppeillä.
Ainut vaan, että mun päässä tapahtu jotakin, enkä ole osannut nukkua yhtenäkään yönä siirron jälkeen. Kun pimu nukku meidän välissä, mä nukuin paremmin kun koko raskausaikana ja kun se siirrettiin omaan sänkyyn, mun unet hävis. Eroahdistusta..? Nyt olen sitten vajaat pari vkoa mennyt 2-5h:n unilla. Välillä olen ottanut opamoxia nukahtamiseen, sitä annetaan osastollakin ja kun pimun eka unipätkä on ollut jo pitkään 3-7h niin olen tohtinut tuota käyttää. Mutta lääke tekee seuraavasta päivästä tokkuran ja tuntuu, että olisin nukkunut vielä vähemmän mitä ilman lääkettä. Huoh! Pelottaa kuin tää tulee menemään, esikoisen kohdalla valvoin puolivuotta. Sitten löyty yksityiseltä lääkäriltä ihana lääke, mutta sitä ei näin pikkusen imetuýsaikaan vielä saa käyttää.

Autoilusta maalla kun asutaan niin pitkä matka on jokapaikkaan. Ruokakauppakin on n.30km:n päässä. Muru on tottunut autoilija, pari tuntia kaukalossa menee helposti ja viikottain. Useesti nukahtaa kauppareissulla niin sikeesti, että jatkaa unia autossa kodin pihassa. Ja on niin iso, että nukkuu vaikka auto ei käynnissä oliskaan;)

RP kiitti vinkistä! Me ollaan lähdössä Saksaan pääsiäisen jälkeen ja eipä olis tullut mieleen, että meluhan siellä lentokoneessa on. Pelttorit siis pakattava laukkun! Ne onkin onneks jo tuttu juttu, pimu on pienestä pitäen ollut mukana lentopallokatsomossa.

syöttötuolina meillä on esikoisella Tripp Trapp ja olen ollut tyytyväinen. Pysyi hyvin pystyssä siinä vaiheessa kun pimu alkoi itse kiipeillä penkkiin ja nyt on korkeempana tuolina käytössä niin yltää hyvin pöydässä.

Pimu sai maanantaina viimesen 3xrokotussatsin ja "jälkitautina" tuli nuhakuume?! Illalla alkoi nenä vuotaa, lämpö oli 37.7. Ti aamulla nenä oli tukossa ja valui, kuumetta 38.9. Iltaa kohti kuume hellitti ja tänä aamuna on ollut ihan terve, nenä ei ole vuotanut yhtään. Meillä kellään ei ole räkätautia ollut, että kummastuttaa, voiko tuommonen tulla rokotteesta? Mietin sitä pneumokokkia, eikös se ehkäise hengitystiesairauksia.

Kirma&muru 5kk3pv
 
Hei kysymys teille jotka annatte vauvallenne pullosta rintamaitoa tai korviketta: että paljonko vauvanne syö kerrallaan? Olen ihan pikkuriikkisen saanut pakastimeen jos sairastun/joudun olemaan hetken poissa kotoa ( toivottavasti en kumpaakaan ;)) ja nyt mietityttää että paljonko sieltä kannattaisi kerrallaan sulattaa, eli montako milliä?

t. Ihmettelevä Annabell
 
Kirmalle Mekin asutaaan maalla ja kunnon kauppaan on 25 km :D joten Onni on saanut siten harjoitusta, mutta jos terveenä pysytään niin lauantaina olis eka pidempi aika autossa. En usko että hirmu ongelma tulee olemaan se autossa istuminen, vaan se syöminen... Mutta kaipa tuo henkiin jää vaikka päivän söisi huonostikkin ;) Äitillä se suurempi hätä sitten on jos tisut räjähtää, mutta sit vaan rintapumppu mukaan....

Me nukutaan edelleen kaikki samassa sängyssä ja ahdasta on. Itselle on alkanut tulemaan olkapää/hartia kolotusta kun joutuu ihme asennoissa nukkumaan.. joten kaipa olis harkittava kimppapedistä luopumista.. ei vaan raaskis... :D

Mites muuten te muut meinaatte tehdä töihinpaluun kanssa? Itsellä työpaikka jossa olen täysin alipalkattu ja henki muutenkin huono. Lähes kaikki lähimmät kaverit lähteneet sieltä viimeisen puolen vuoden aikana, joten hinkua takaisin ei ole. Nyt haaveilen josko olisi varaa olla vuosi kotona. Ja sitten jos luoja suo ja Onni ;) olisi myötä, voiskin tulla vaikka pikkukakkonen :) ja ainakin olisi mahdollisuus etsiä uutta työpaikkaa :)

t. Annabell ( taas kerran)
 
Annabell, meillä maalaistollukoilla on sitten täällä aikaa istuksia koneella, kun ei ole noita kaupunkilaisten menoja ja villityksiä;)
Mä pumppasin tässä yks aamu ihan huvikseni ja perunamuussia ajatellen mielenkiinnolla, että kuin paljon tisistäni sillätavalla irti saan, ja yllätyin kun alle viidessä minuutissa tuli 80ml. Sitten alkoi heruminen loppua ja alkoi tuntua inhottavalle. Mutta mietin sitten miehen kanssa siinä, että luultavasti pimu vetäsee helposti sen pikkupullollisen maitoa yhellä syötöllä muutamassa minuutissa, kun oikesti imettämällä maitoa tulee vielä enemmän kun pumppaamalla. Niin mietin, että hätätapauksia varten maitoa pitäis olla pakkasessa ainakin se yks pullollinen.

Meillä on työkuviot ollu selvillä jo ennen ku mä edes tulin raskaaksi. Olin esikoisen kanssa kotona koko sen kolme vuotta, nyt mies on sitten vuorostaan jäämässä ainakin vuodeksi. Mulla on ihan ok vakipaikka, on kylläkin kolmivuorohommaa, että se huono puoli. Mutta jossakin vaiheessa syksyllä pitäis töihin lähteä.

Onko teillä muuten ollu ihan semmosta virallista imetystyynyä kellään käytössä? Mä imetän edelleenkin tavallinen tyyny sylissä ja oon tässä koko ajan koittanut huutonetistä etsiä doomoota tai boppya, ei meinaa typy enää tuohon perustyynylle sopia. Nyt sitten eilen tärppäs ja sain huudettua doomoo...nyt pätkii...no sen isomman tyynyn kuitenkin reilusti alle viidellä kympillä! Aattelin, että jospas se sitten joskus pääsis petikaveriksikin vauvamahalle..
 
Aurinkoista torstaita! Pikaisesti kuulumisia täältäkin :)

Meillä on maanantaina edessä 4kk nla, mutta jos oma mittaus paikkansa pitää, niin herralla on painoa jo huimat 8,5kg :LOL: Saas nähdä kuinka paljon on pituutta tullut, kun tuntuu vaatteet käyvän niin nopsaan pieniksi.

Matkustaminen meillä ei ole oltu autossa pisimmillään kuin 30min, joka meiltä menee Helsinkiin ajaessa. Poitsu ei viihdy niin hyvin autossa eli saattaa pahimmillaan huutaa koko matkan. Yllättäen emme sitten ole juurikaan missään autoilleet, pakolliset vaan. Muutaman kerran olen käynyt työkaverin kanssa Helsingissä lounaalla vaihtelevalla menestyksellä - viime viikolla meni tosin melko hyvin :)
Esikoisen kanssa lennettiin Bostoniin esikon ollessa 4kk. Mennessä oli kaksi koneen vaihtoa, paluumatkalla yksi. Mennessä meinasi hermo mennä viimeisen vaihdon yhteydessä, paluumatkalla nukkui käytännössä koko matkan. Kakkosen kanssa ei tulisi mieleenkään lähteä samanlaiselle matkalle, hiki nousee pintaan pelkästä ajatuksesta... Niin, ja esikolla ei ollut matkassa mukana kuin kantoliina - matkarattaat ostettiin reissusta.

Kiinteistä mäkin olen täällä miettinyt, että aloiteltaisiin kiinteät sittenkin jo kuukauden päästä viimeistään. Riippuu nyt ihan mitoista ja siitä, mitä sanovat noista kahdesta pienestä hampaasta. Poitsu on nyt keksinyt, että tisusta voi ottaa vähän napakamminkin kiinni - AUTS! Onneksi nappaa kiinni vasta siinä vaiheessa, kun masu on täynnä, joten nyt mammakin osaa sen jo ennakoida. Nyt on myös syönti muuttunut siinä mielessä, että saattaa tyhjentää molemmat rinnat kerralla. Ihmeesti sitä maitoa silti tuntuu vaan riittävän - hyvä niin.
Meillä ei pojulle pullo kelpaa, joten ne maidot mitä pakkasessa on, menee ruokiin. En ole pumpannut enää kuukauteen maitoa vaan mennään tilauksen ja tarjonnan mukaan. Uuden vuoden aikaan, kun olin vatsataudissa, niin poika makasi sängyllä vieressä ja sai maidot aina tarvittaessa. Mies hoiti vaipanvaihdon ja viihdyttämisen, joka oli sinänsä haasteellista, kun herra silloin vielä huusi huutojaan ja olisi rauhoittunut vain äidin sylissä. Onneksi tauti ei kestänyt kuin reilun vuorokauden. Toivottavasti nyt ei tauteja tule, kun tuo pullo ei tosiaan kelpaa.
Meillä muuten myös tuo TrippTrapp syöttis käytössä ja on ollut aivan mahtava - kasvaa lapsen mukana :) Esikoisella edelleen käytössä ja nyt ollaan mietitty, ostetaanko toinen vai siirretäänkö esikko normaaliin tuoliin.

Nukkumisesta meillä on vihdoin keksitty, että pidemmät päikkäunet on ihan jees. Parhaimmillaan on herra nukkunut jo 4,5h unet niin ulkona kuin sisälläkin. Muutamana yönä on nukkunut jo kuuden tunnin pätkän omassa sängyssä, joka ei kuitenkaan tarkoita, että äiti nukkuisi : / Oon kait niin tottunut siihen, että poika tuhisee kainalossa ja tissin juuressa, että unet kärsii silloin, kun oikeasti saisi nukkua. Taidan siis Kirma tietää tuon unettomuuden tunteen. Esikoiselta sitä ei ollut, kun esikko nukkui alusta asti omassa sängyssä ja nukkuu siellä edelleen ellei ole kipeenä.

Töistä töihin ei ole kiire eli olen kotona ainakin koko tämän vuoden. Taloudellisesti ei taida olla varaa jäädä pidemmäksi aikaa, mutta jos vaan on, niin sitten pyrin olemaan kotona aina kesään 2012. Esikoisesta palasin töihin pojan ollessa 1v 2kk ja nyt olisi kiva olla vähän pidempään kotona molempien poikien kanssa. Saattaa tosin olla, että esikoinen kyllästyy olemaan kotona ja kaipaa niin kavereita kuin aktiviteettejakin - saas nähdä. Mulla on ihan hyvä työ, mutta työpaikalla on nyt niin suuret muutokset menossa ja mahdollisesti suuret yt:t alkamassa, joten senkään vuoksi ei ole kiirus takaisin. Oma organisaationi on tosin kasvava, joten sinne noiden yt-neuvotteluiden ei pitäisi suuresti vaikuttaa, mutta never know.

RP:lle oikein hauskaa matkaa ja lomaa!

Palaan maanantaina astialle kertoilemaan herran 4kk mitat :) Nauttikaa auringosta ja ihanista kevätpäivistä! Me ruetaan suunnittelemaan pientä Tukholman risteilyä parin viikon päähän, kun miehellä alkaa talviloma - pitää kait se joskus uskaltaa liikkua tuon kakkosenkin kanssa :)

Sannis & Luka
 
Hei Äitylit!

Onko kukaan teistä joutunut syömään antibioottia imetysaikana? Itsellä hammas niin pahana ( kiitos hammaslääkärien mokien) että nyt määräsivät varolta penisiliinikuurin. En ole vielä sitä aloittanut kun mietityttää mitä kaikkea vatsa yms. oiretta siitä voi Onnille tulla. :( Puhumattakaan jos osoittautuu penisiliinille allergiseksi... )Olisi kiva kuulla miten muut ovat pärjänneet antibioottien ja imetyksen kanssa?

Meillä on Onnin isä sairastellut koko viikon, korkea kuume ja flunssa, meni sitten lopulta keuhkokuumeeksi, joten siirtyi meidän eka matkakin... Olen jännittänyt että miten käy äidin ja Onnin, mutta toistaiseksi ei ole tauti iskenyt. Onni tosin yskii jonkin verran :(

Pumppauksesta sen verran, että itse olen viime päivinä ajautunut pumppailemaan aamupäivisin hieman pakkaseen. Rinnat on olleet niin täynnä öiden jäljiltä, että olen helpottanut oloa ottamalla vähän maitoa pois. Onpahan sitten varastoa jos vaikka sairastun ja maitoa tulee huonommin. ( eri asia sitten on, saako Onnia juomaan sitä tuttipullosta ;)) ja jos pysytään terveenä, niin sekoittelen niitä varmaan ruuan joukkoon tms. :)

Mutta nyt ulos hoitelemaan noita elukoita kun Onni sopivasti sammui päikkäreille :)

Annabell ja Onni 4 kk 19 pv
 
Annabell sain esikoisen aikaan antibiootit rintatulehdukseen ja jatkoin imettämistä ihna normaalisti (joka on tosin suosituskin). Uskoisin, että voit aloittaa kuurin ihan rauhassa, jos lääkäri oli tietoinen imetyksestä. Ota samalla itsekin maitohappobakteereita ja anna Onnille, niin sitten molempien pitäisi välttyä masuvaivoilta. Allergisuuden huomaat kyllä Onnista heti, jos sattuisi penisilliniille allerginen olemaan.
Tsemppiä hammassäryn kanssa, toivottavasti menee pian ohi ja kuurista ei tule kummallekaan sen suurempia oireita.

Sannis
 
Sannis Kiitos kommentista :) Hammaslääkäri oli tosiaan imetyksestä tietoinen, koska Onni oli mukanakin jo toista kertaa :) ja penisiliinin kyljessä sanotaan että voi käyttää imettäessä. Mutta konsultoin tässä jo tuttavia jotka ovat alalla, ja olivat sitä mieltä etten aloita kuuria ennen kuin poski turpoaa tms. Joten vielä sinnitellään ilman. Parempi näin kuin että söis turhaan. Ja päivystyspakkaus noita lääkkeitä on tossa olemassa, että saa sitte heti aloittaa jos on tarvis :)
 
Ai niin, meitsi lähti maalta kaupunkiin :D ja kävi Cittarin -40% ostoksilla. Ostin riskillä Onnille välikausihaalarin kokoa 80. Makso vaan n. 20 € :) Toivottavasti menis vielä alkusyksystä. Seuraava saatavilla ollut koko oli sitten jo 92 ku kaikki siinä välissä oli jo myyty... Vähän jäi kaivelee että olis 86 toppahaalari pitänyt ostaa, niitäkin kun sai -40%... Mutta riskipeliähän kaik on, kun ei tiedä miten poju tulee kasvamaan, mutta 86:sen nyt luulis menevän jossain kohtaa talvea.

Mites te muut, ootteko ostaneet jo isompia vaatteita varalle? Ja mitä muuten puette lapsillenne vaunuihin päälle näillä +- keleillä? :)
 
RP:lle oikein hyvää reissua :wave:! Edelleen täällä ihan kateellisena :p...

Töihin menosta olitte höpötelleet; minä olen jo aika pitkälle päättänyt, että lähden töihin tammikuussa 2012. Tyttö on silloin siis 1v ja 2kk. Meillä on töissä tosi hyvä porukka ja mielelläni menenkin takaisin, että siinä mielessä mukavakin palata. Toisaalta voisi olla ikävä jo aiemminkin töihin, mutta tässä meidän tiellä kaikki perhe äidit on äitiyslomalla, että ei aika ainakaan pitkäksi tule. Ja toisaalta raha sanelee ehtonsa, kun tuota asuntolainaakin on ihan kiitettävästi......

Vaatteista ja pukeutumisesta, meidän tytteli aikamoinen kuuma kalle, joten olen nyt vähentänyt haalarin alta vaatetusta. Meillä käytössä nyt toppahaalari ja ihan normi sisävaatetus kovemmilla pakkasilla oli vielä villa nuttu ja housut. VK-haalariin meinasin siirtyä sitten kun on reilusti plus asteita.
Varalle en ole uskaltanut ostaa mitään, kun ei juurikaan tiedä miten tytön kasvu jatkuu. Toisaalta harmittaa, kun ideaparkin lastentarvike liikkeessä oli ticketin haalarit miinus 50% tammikuussa ja vaikka se oliskin osoittautunu turhaksi ostokseksi niin huutonetissä olisi varmaan mennyt kaupan. Noh, hyllyyn jäi kuitenkin... Nyt sain siskolta melki käyttämättömän ticketin ruskean haalarin kokoa 80 cm ja tähti-jonathanin ruskea/oranssi kokoa 86 cm eli kyllä nyt on meikäläisen haalari hankinnat tehty ja vieläpä halvalla. Mä olen jotenkin tykästynyt tohon ruskeaan ja karsastan jotenkin vaaleanpunaista :D, joten siinäkin mielessä miellyttivät silmää...


Jaahas se ois ruokatilaus äänestä päätellen...


Kaunista sunnuntai-illan jatkoa mammoille :heart:!


Irene ja M
 
|O Minä täällä taas :D Meillä sitten imetysongelmat jatkuu :( Öisin ei syödä enää kuin kerran. Se tosin ei taida olla ongelma, pitäis vaan olla onnellinen että lapsi nukkuu. Mutta kun noi tissit räjähtää, ja Onni ei suostu syömään kuin oikeasta vaan, Sama meininki jatkuu aamulla. Tänäänkin 5 h välejä pitänyt, ja oli ihan selkeästi nälkäinen, maiskutti ja yritti ottaa tissistä kiinni ( siis siitä vasemmasta), mutta vain lupsutteli. Sitten oli pakko antaa periksi ja antaa taas oikeasta josta söi. Vasemmasta olen lypsänyt nyt 105 ml aamupäivän aikana, kun olo oli niin tukala. Melkein ainahan se on siitä huonommin syönyt, mutta syöttämällä samalla kyljellä tutilla kikkailen, olen aijemmin saanut hänet syömään siitäkin. En tiedä missä lienee vika nyt :( On ihan epäonnistuja olo :'(

Surullinen Annabell
 
Tsemppiä Annabell imetysongelmien kanssa :hug: Mulla on ainakin ihan eri paria tisut, mutta toistaiseksi vielä molemmat kelpaa. Hetken aikaa oli tekeminen tuon oikean tehotissin kanssa, kun siitä ei meinannut maito maistua. Jossain kohtaa epäilin lievää rintatulehdusta, kun siihen rinnan sivuun vihloi samalla tavalla kuin esikoiselta. Sinnittelin lämmöllä ja imettämisellä, niin meni onneksi ohi ja rinta alkoi taas kelpaamaan. Ota noista pienistä nyt sitten selvää :)

Kuinkas sun hammassärky? Onko jo helpottanut?

Vaatteista mä en ole hommaillut Lukalle juurikaan mitään, kun esikoiselta on lähes kaikki tallessa. Meillä on vaan se tilanne tällä hetkellä, että pikkuveli on nyt samankokoinen kuin esikoinen oli 8kk iässä :LOL: Saas nähdä, ostetaanko vuoden päästä ensin vaatteet pienemmälle ja siirretään ne sitten isommalle. Mieli tekis ostaa, mutta onneksi järki sanoo ei - ja turhaahan se meillä oliskin, kun vaatteita kerran on.
Luka on myös aikamoinen kuumakalle, joten nyt on normaalit päivävaatteet, äippäpakkauksen kevyt vanupuku ja makuupussi. Yhtään enempää jos laittaa, niin unista ei tule hikoilun vuoksi mitään. Me ollaan kyllä menty melkoisen kevyellä varustuksella läpi talven, kun yhtään ei saa olla liian kuuma. Kaikki pojat perheessä samaa maata :)

Herran 4kk mitat oli tänään 4820g ja 67,5cm. Esikoinen painoi tosiaan 8kk iässä 8,7 kg ja oli 70cm pitkä. Huvittavaa käyttää "vauvalla" nyt samoja vaatteita kuin esikolla on ollut vielä 9kk. Lääkärillä mennään käymään ens viikolla, kun oikea silmä karsastaa. Oon sitä nyt kuukauden verran seurannut ja on ihan toistuvaa, väsyneenä varsinkin. Saa nähdä aloitetaanko pikkuiselle lappuhoito.

Meillä on täällä ollut vaihteeksi vatsatautia, esikoinen oksensi koko viime torstain ja mä makasin koko eilisen päivän. Tänään en ole vielä uskaltanut syödä mitään kovin tuhtia, yrittänyt juoda vaan, jotta maidon tulo jatkuisi ennallaan. Toivottavasti oli nyt sitten tässä tällä kertaa. Mies säästyi viimeksikin taudilta.

Oikein hyvää alkanutta viikkoa, nautitaan muutamista lämpöisistä päivistä.
Sannis & Luka
 
Hei kaikki äitylit!!!
Hävettää, etten ole ehtinyt tulla kirjoittelemaan synnytyksen jälkeen, josta on kohta viisi kuukautta!!!
Aika vaan on kulunut ihan siivillä, ei millään voi käsittää että neiti on jo niin "iso tyttö"! Olen kyllä yrittänyt käydä vaihtelevasti lukemassa teidän juttujanne, mutta en edes yritä kommentoida kaikille!!!
Täälä on ollut juttua nukkumisesta, meillä nukutaan taas samassa sängyssä koko porukka! Neiti nukkui jo hienosti omassa sängyssä 8-10 tunnin yöunia kahdenkuukauden kohdilla, mutta sitten alkoi vaivat ja tyttö siirtyi meidän viereen uudelleen, että minäkin saan nukkua muutaman tunnin. Tyttö alkaa vaan oleen senverran iso jo että rohmuaa ison osan sängystä itselleen!!(nukkuu T-asennossa pää kiinni mun tyynysä).
Syömisestä, tissittelyllä mentiin pääasiassa, sillointällöin sai korviketta, Noin kolmen kuukauden kohdalla mulla alkoi kuukautiset ja maidontulo väheni ihan oleellisesti. Aloin antaa korviketta lisänä noin pullon päivässä ja siitähän sitten vaikeudet alkoikin. Iho meni pahaan kuntoon ja kutisi,masussa kovasti ilmaa ja vaivaa. Käytiin lastenlääkärillä, joka totesi sen olevan lehmänmaito allergiaa, mutta reagoi jo allergisesti myös tissimaidolle jos vaan olen syönyt jotain sopimatonta. Nyt tyttö saa suurimman osan ruuasta allergiakorvikkeesta, ja lähinnä öisin tissitellään. Mulla on itsellä maidoton, munaton, kalaton jne..... dietti päällä. Onneksi iho alkaa pikkuhiljaa parantua. Toivottavasti saataisiin kohta siirtyä soseisii, että yö syötöistä päästäisiin nyt syödään kolmen tunnin välein. Ilmeisesti pelkkä maito ei enään riitä yöksi, ja toki hän heräilee usein masuvaivoihin ja silloin vain tissi saa nukahtamaan.
Annabell, Temppiä!! Mulla on ollut rintakumi käytössä koko ajan. Tyttö syö kyllä toisesta rinnasta ilmankin, mutta rinta ei saa olla täynnä, silloin ei saa nänniä kunnolla suuhunsa, ja hermo menee heti. Toisessa on pakko olla kumi. Muutenkin väsyneenä ei tahdo syödä ilman kumia ollenkaan.
Pullosta tyttö on syönyt koko ikänsä ihan hyvin. En tiedä onko se pullon ansiota, vai sitä että on tottunut syömään rintakumin kanssa. Meillä on käytössä tommee tippee pullot, ihan siksikin kun ritapumppu on samaa merkkiä. Siinä on tutti nännin mallinen ja meillä toiminut loistavasti.
Töihin menosta, aattelin olla vuoden loppuun kotona ja tyttö pääsee varmaan mummulaan hoitoon ainakin aluksi. Meillä olisi tarkoitus yrittää kakkosta heti kohta perään, kun sinne pakkaseen jäi vielä kavereita odottamaan, joten olisi kiva jos tytön ei vielä tarvisi mennä päiväkotiin, vaan voisi olla kotihoidossa.
Onko kenenkään mies ottamassa isäkuukautta?? Meillä ollaan vähän suuniteltu sellasta. Olisin itse silloin kesälomalla ja jäisin sitten vielä lopuksi vuotta hoitovapaalle.
Nyt on ollut niin loistavat ulkoilukelit, että on tullut tehtyä pitkiä vaunulenkkejä. Onneksi ylimääräiset raskauskilot alkaa olla poissa, ja nyt on hyvä yrittää saada vielä muutama extrakilokin pois.
Meriharakka ja Neiti 4ja puoli kuukautta
 
Kiva kuulla meriharakka teistäkin :wave:! No onpas teilläkin ollut pikkuisella kaikenlaista, toivottavasti rupeaa kevään mittaan helpottamaan :heart:!

Annabelille tsemppihalit imetyksen kanssa :hug:! Meillähän tyttö ei suostunut syömään jostain kumman syystä vasemmasta rinnasta, mutta se meni onneksi ohi muistaakseni parissa viikossa. Toivottavasti teilläkin pian helpottaa.


Onko teillä muilla vauvojen unirytmiin vaikuttanut tämä aikainen valoisuus? Meillä on tyttö muuttanut nyt rytmiään niin, että herää nakutettuna 6 - 6:30. Äiti voisi nukkua kyllä vaikka puoli kasiin asti, mutta tyttö ei :whistle:....


Irene ja M
 
Olipas kiva kuulla meriharakan kuulumisia! Toivottavasti teillä allergiat alkavat helpottamaan jossain vaiheessa ja pääsette taas takaisin hyvään rytmiin.

Irene, meillä tuo valoisuus myös vaikutti alkuun nukkumiseen ja aamuisin herättiin 6.30-7.00. Ei kiva, kun esikoinen nukkuu kuitenkin kasiin. Nyt on onneksi jo helpottanut ja tissillä saan huijattua nukkumaan ainakin sinne kasiin asti.

Me tehtiin ensimmäinen "ulkomaanmatka" eli käytiin lasten kanssa Ruotsin risteilyllä isin loman kunniaksi. Matka meni tosi hyvin ja Luka nukkui todella hyvät unet molempiin suuntiin. Tukholmassa ei nähnyt muuta kuin sataman mennen tullen, kun nukkui vaunuissa hyvät unet. Esikoinen nukkui repparissa kantoliinassa, joka oli onneksi matkassa mukana. Mammalla oli aika kuuma, kun selässä roikkui 16kg taakka :)
Paluumatkalla sain jopa syödä ruuan rauhassa, kun poika nukkui vieressä vaunuissa. Oli ihanaa luksusta arjen keskellä, kun ei muutamaan päivään tarvinnut miettiä ruuanlaittoa.
Muutoin tänne kuuluu hyvää eli nukkuminen on alkanut sujua jo suhteellisen hyvin. Poju nukkuu jo useamman tunnin unia yössä, joten mammakin saa levättyä tarpeeksi. Tisuttelulla mennään edelleen ja hyvin tuntuu maito riittävän, joskin nyt on taas alkanut maito pakkaantumaan syömävälien pidentyessä. Pumpun olen silti pitänyt kaapissa, ettei tule ylitarjontaa. Parin viikon päästä ajattelin aloittaa kiinteiden kokeilun bataatilla, palsternakalla ja porkkanalla. Jokainen siis kuitenkin erikseen ja vähitellen. Selvästi alkaa olemaan kiinnostusta ruokaan, kun niin tarkkaan seuraa muiden ruokailua ja haluaisi jo kovasti kosketella lautasille.

Mukavaa lauantain jatkoa sekä aurikoisia kevätpäiviä!
Sannis ja Luka
 
Sanniksella ollut kiva risteily :) Itekki haaveilen josko sitä kesällä pääsis :)

Meidän Onnista on tullu uimamaisteri :) Vauvauinnissa ollaan siis käyty, ja pikkuinen polskii niin innokkaana kun vatsallaan uitetaan :)

Tissittelyt sujuu taas paremmin, tiheesti syödään 1-1,5 h välein, paitti yöt ja aamut menee 4 h välein, jolloin äiti joutuu pumppaamaan. Antibioottikuuri ja rota pisti pojan masun maitohappobakteereista huolimatta sekaisin, mutta voiton puolella aletaan olla. Tällä kertaa ei tullut lainkaan kuumetta rokotuksesta :) Onni selvisi myös ekasta piikistä täysin itkutta!!! mutta pneumokokki rokote sai aikaan pienen itkun, se kuulemma kirveltää enemmän.

Pituutta 5 kk neuvolassa oli 69 cm ( kotona mitattu 70 cm) ja painoa 8900 g. Nyt siis ei olla enää kasvettu samaa tahtia kuin ennen. Siitä' huolimatta neuvolan täti oli sitä mieltä että kunnes alkaa öisinkin syödä 1 h välein, niin pelkällä tissillä jatketaan vielä tohon 6 kk asti. Itseä houkuttaisi kyllä vähän jo alkaa maistattaa kun pikkuinen avaa tällä hetkellä lusikalle niin nätisti suunsa kun annetaan jekovittia tai relatippoja :) Mut kattellaan.. josko tässä nyt sit vielä ainakin muutama viikko odoteltais.

Mitkäs mitat muuten teillä Sannis oli 5 kk neuvolassa?

Annabell ja Onni 5 kk 3 pv
 
Annabell me tullaan vasta perässä, kun 5kk nla on vasta 19. päivä - päivää ennen kuin tulee 5kk virallisesti täyteen. Mennään varmaan jo yli 9kg:n, siihen malliin ruoka herralle maistuu :)

Meillä myös Luka viihtyy hyvin vedessä ja nauttii vauvauinnista. Sukeltaminenkin alkaa jo vähitellen sujumaan vaikkei siitä niin paljon tykkääkään kuin uimisesta. Lauantaina ui itseksekseen sellaisella uimarenkaalla ja hyvin polskutteli menemään ja hauskaa riitti :LOL:

Luka oppi lauantaina päristelemään ja kesken nukkumisenkin pitää herätä päristämään :D Onneksi jatkaa sitten taas uniaan.

Sannis & päristelevä pikku-ukko
 

Yhteistyössä