Kympin hoidoista vauvautuneet

Heippa!

Täällä olisi edessä ensi maanantaina 3 kk:n rokotusrumba ja nyt jo pelottaa, että kumpi itkee lujempaa äiti vai tyttö :LOL:! Kiitoksia suppo vinkistä, täytynee tännekin varata niitä varuiksi.

Kiva, kun teillä on sannis unirytmi nyt vakiintunut. On ne yöunet vaan niin tärkeät äidillekkin, paremmin jaksaa sitten päivällä.

Onko teillä muilla vauveleiden unirytmit muuttunut? Entä kauanko teillä nukutaan ulkona?

Meillä Mila ei nuku enää sisällä kuin 30 min - 60 min ja senkin sohvalla sylissä ja auta armias, jos lasket sylistä alas. Ja jotenkin sisällä unet jäävät keskenkin eli saattaa jo 30 minuutin päästä olla kiukkunen kuin ampiainen :kieh:! Ja hereillä ollessa, jos on yhtään väsymys iskemässä niin selälleen ei auta laskea vaan sen jos erehtyy tekemään niin Mila huutaa naama punasena ja loppua ei meinaa tulla.
Ulkona taasen nukutaan sitten 3h - 5h eli kunnon maraton unia, mutta kai se on ihan normaalia! Se on vaan niin hankalaa, kun on esikoinen kyseessä niin ei tiedä mikä on normaalia ja mikä ei.

Noh tälläistä tällä kertaa mielessä.....


Irene
 
irene, meillä mennään just samallalailla! Pihalla pimu nukkuu koko päivän viidettäkin tuntia joskus, ja sisällä illalla ei sitten muuta kun torkuu. Jos ollaan autolla illalla liikenteessä niin siinä kyllä nukkuu niin kauan kun auto on liikkeessä.
Hankalaa, kun taas tuli pakkaskelejä niin ei pihalle pääse. Mä olenkin koittanu nukuttaa sitten vaunuisa sisällä, mutta eipä tunnu olevan sama asia.

sannis, kuin teillä muuten meni esikoisen kans, ottiko isoveljellä koville?

Meillä on pikkupimu räkätaudissa. Isollasiskolla on ollu flunssaa jo pitemmän aikaa ja oon koittanu sanoa, ettei saa nyt pussailla koko ajan siskoa ettei tartu, mutta niin oli aamulla nenä räässä ja lämpöä 38. Toivottavasti selvitään vähällä.
 
kirma, meillä on kanssa ton autoilun kanssa sama juttu eli tyttö nukkuu niin kauan kun auto on liikenteessä. Harvoin on kauppaan päästessä niin sikeessä unessa, että nukkus koko kauppa reissun ajan.

Me oltiin tänään Milan kanssa ensimmäisen kerran muskarissa :D! Kivaa oli, tyttö katteli muita vauveleita ja kuunteli tarkkaavaisesti lauluja :heart:!

Hei te muut imettäjät, oletteko pumppailua harrastaneet? Mä olen nyt muutamana päivänä yrittänyt pumpata ja saanut molempia rintoja pumppaamalla vaivaset 60 - 100 ml pulloon. Onkohan maidon tulo loppumassa vai mistä voisi olla kyse?


Irene ja Mila kohta 3kk
 
irene, osuin tässä yks päivä tosi hyville imetyssivuille, ja siellä mainittiin, ettei missään nimessä pidä huolestua jos pumppaamalla saa maitoa vaan nihkeesti tulemaan. Herumiseen tarvitaan vauvaa, pumppu ei tee samaa vaikutusta eikä "ime" niin tehokkaasti.
Että elä ole huolissaas, tyttö tilaa kyllä lisää jos sulta tuotanto uhkaa hiipua!

*muoks* löysin..
Kannelmen imetystukiryhm

Mua innostais kans tuo muskari, mutta meillä täällä maalla eka ryhmä alkaa vasta 1-vuotiaasta. Taitaa jäädä siis väliin. Meillähän on tarkotuksena, että mä palaan töihin loppusyksystä ja mies jää vuorostaan hoitovapaalle. Mä olin esikoisesta kotona täydet 3 vuotta, nyt on isukin vuoro. Ja epäilen, että lähtisköhän tuo muskariin laulattamaan...

irene mitä sä teit sille pumpatulle maidolle?
Olis kyllä niin kätevää saada sitä pakkaseen, mutta mulla ei pumppuinnostusta ole.

Vähän surettaa, kun pikkupimu on jo niin iso, että sille vois jo kiinteitäkin antaa..aion kuitenkin kattoa kuin 4kk mitat on vajaa 3vkn päästä, sen mukaan sitten lusikkaa kuvioihin.

sannis, sullahan on esikoinen osan viikosta hoidossa. Saako kysyä, ei ole pakko vastata, että paljonko hoito maksaa?
Meillä pimu oli sillä pienimmällä tuntimäärällä 15h/vko syksyyn asti, jäi sitten mun kanssa kotia, ja maksu oli 90€/kk. Kun oikeen pahaa tekee, kun tyttö ikävöi hoidossa oloa, puhuu siitä viikottain. Mutta mä pidän sitä liian kalliina siihen nähden, että olen itse kotona. On vaan huono-omatunto, kiellän tytöltä asian ,mistä se kovasti tykkäs, sen takia, että minusta on kallista.
Vaikuttaakohan tämä vapaalla olo tuohon maksun määrään?
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia kirma linkistä, kyllä täältä netin ihmeellisestä maailmasta sitten löytyy kaikenlaista :D! Mä jouduin yks ilta pumppaamaan, kun toinen rinta tuli niin täyteen ja Mila ei sitten siitä suostunut väsyneenä syömään (sillon kyllä tuli n 120ml). Isukki syötti sitten maidon seuraavana päivänä pullosta, onpahan nyt sitten testattu sekin, että tyttö kyllä osaa tarpeen vaatiessa syödä pullostakin. Pakkaseen en ole sitä vielä laittanut. Meillä tyttö myös välillä hermostuu, kun pääsee nälkä yllättämään ja sitten tissistä ei tulekaan heti suihkuamalla, kuten yks ilta niin pumppasin sen mitä sain tulemaan ja syötiin sitten ensin pullosta ja sitten jatkettiin tissistä. Jaa vai meillä tempperamenttinen tyttö :LOL:....


Irene
 
Kirma meillä esikoinen otti pikkuveljen syntymän paremmin kuin toivoinkaan :) Haluaa osallistua veikan hoitoon ja olla lähellä. Ajoittaista mustasukkaisuutta toki on ja varsinkin silloin, kun vauva viihtyy paljon ja usein rinnalla. Yllättävintä ehkä oli, että koliikkihuuto ei tuntunut vaikuttavan isoveljeen juuri ollenkaan. Eniten huudon aikana hermostui isukki :LOL: Nyt sitten, kun tilanne alkaa rauhoittumaan, niin välillä pitää pikkuveli säikäyttää itkemään... (isoveikan toimesta, ei isin -haa, haa). Käy kyllä sitten pyytämässä anteeksi ja pusuttelemassa. Muutamasta kastelahjasta tuli vähän itkua, kun ei hänelle tullut samanlaista omaa :)

Päivähoidosta me maksettiin viime vuonna 157€/kk (loka-joulukuu), kun poitsu oli hoidossa 5h/pvä ja koko viikon. Nyt ei olla vielä tammikuun laskua saatu, kun lasku tulee aina kuukauden jälkikäteen eli nyt en uutta maksua tiedä vielä. Meillä on nyt siis kaksi täyttä päivää viikossa hoidossa eli 8pvää/kk. Hoidossa jatketaan toukokuun loppuun, mutta sitten tuo isompikin jää kotiin eli ensi syksyksi pitää sitten hakea vaikka kerhoon - se maksaa meillä 20€/kk ja on kaksi kertaa viikossa 2,5h kerrallaan. Yritetään pitää muutamaan päiväkotikaveriin yhteyttä sitten muuten, kun pojat ovat keskenään niin hyviä kavereita.

Irene mä en ole muutoin pumppaillut kuin lähinnä ottanut pahimmat paineet välillä pois alta. Silloin pumppaan 40-80ml rinnasta pois, ettei tule niin hirmuisella paineella. Helpottaa meillä myös pulautteluun tosi paljon, kun saa rauhassa juoda maitonsa. Pakkaseen ei tosin ole vielä maidot kerenneet vaan osa on mennyt pullosta ja osa raanasta alas. Pitäisi alkaa pakastamaan, niin voisi niitä tulevia soseita sitten laitella omaan maitoon. Harmittaa heittää pois, mutta kun tuo tissistä tuleva maito tuntuisi riittävän, niin pulloa meillä on käytetty äärimmäisen harvoin. Helmikuussa pikkuinen menee muutamaksi tunniksi mummolaan hoitoon, kun mennään esikoisen kanssa katsomaan Disney on Ice esitystä, joten silloin on oltava maidot mukana ainakin yhteen syöttökertaan. Ei vaan aavistustakaan kuinka paljon sitä pitää yhteen kertaan olla...

Meillä on vähitellen alkaneet kädet löytymään, ainakin nyrkit menee suuhun :) Välillä jää hoitopöydällä tuijottamaan käsiään ihan ihmeissään ja sitten miettii, mihin ne hävisivät, kun taas heiluttaa.
Nukkuminen on myös helpottanut eli nyt ei tosiaan ole muutamaan viikkoon huudettu kertaakaan öiseen aikaan. Päivisin ei malta nukkua kunnon unia ellei pääse ulos. Tänään nukkui ennätyksensä eli melkein 4h putkeen ulkona, jippii!!! Olipahan ihmeellistä syödä lounas ihan rauhassa esikoisen kanssa. Kaksi edellistä pakkaspäivää ovat olleet haasteelliset, kun ulos ei olla päästy. Toivottavasti nyt pysyis ilma alle -10 asteessa, niin saatais ulkoilla rauhassa. Tekee hyvää niin äidille kuin pojillekin ;)

Ihanaa viikkistä itse kullekin, nauttikaa hyvistä ulkoilukeleistä!
Sannis ja LJ

p.s. meillä käveli tänään hämähäkki ulkona - liekö innostunut auringosta vai mikä mahtoi olla. Vähän jähmeäähän tuo liikkuminen oli, mutta liikkui kuitenkin. Ois voinut odottaa kesään sekin :/

*MUOKS* Kirma saatiin juuri uusi päätös päivähoitomaksuista, kun toimintapäiviä on 8/kk, summa oli 97€ ja risat. Onhan se sinänsä kallista lystiä, mutta toisaalta laskimme miehen kanssa, että yhden päivän hinnaksi tulee noin 10,50€. Sillä saa kuitenkin laadukasta hoitoa, aamupalan, lounaan ja välipalan sekä ikäistään seuraa. Oon huomannut, että vaikka kotona on kivaa, niin esikoinen kaipaa selkeästi niitä omia kavereitaan ja irtiottoa "arjesta". Poika on hoidossa aina ke-to ja yleensä tiistaisin alkaa jo olla levoton. Äiti kait kieltää liikaa kotona :) Ja toisaalta, ne kaksi päivää on ihan luksusta viettää ihan rauhassa vauvan kanssa, nyt kun tuo pieni vielä vauva on. Ajattelin sen niin, että nuo kaksi päivää viikossa annetaan kaikki vauvalle samalla tavalla, mitä esikoinen sai aikanaan. Muutoinhan "joutuu" taipumaan muun perheen tahtiin eri tavalla kuin esikko.
No johan tuli taas... Nyt pian vällyjen väliin, kun talossa on hiljaista!
 
Viimeksi muokattu:
Ihana lukea että muillakin on samanlaista unirytmiä, ja kiukuttelua :D Irene Meilläkin on toisinaan noita ettei selälle voi laskea ilman kovaa huutoa :D Viime päivät ollaan niiltä säästytty, pitkälti siten että olen laulanut pojalle samalla. Hän kun niin kovin tykkää kun äiti laulaa :) Meillä on muuten kanssa 3 kk neuvola huomenna ;) Pelolla odotan kuinka meitin käy... Viime rota rokotteestakin kun tuli kunnon parut+syömättömyys illalla, ja nyt vielä tulee 2 piikkiäkin! :( Itsekkin tiedän että jäykkäkouristusrokotteesta tulee paikat kipeäksi, niin miltä se mahtaa noin pienestä tuntua :( Meillä isikin otti töistä vapaata, koska olen melko varma, että jos Onni alkaa neuvolassa rokotteita itkemään, käy äitille samoin...:ashamed: En myöskään varmaan pysty pitelemään Onnia aloillaan kun piikitetään, niin isukki saa hoitaa sen homman.. Äiti voi tirautella kyyneleitä sitten siinä vieressä... :'(. Ystävän neuvon mukaisesti kokeillaan nyt homeopaattista valmistetta estämään rokotuksen haittoja. Saa nähdä onko niistä jotain iloa, vaiko eikö...

Jännittää huimasti nuo 3 kk mitat :D Tosin, osviittaa saatiin jo perhevalmennuksessa kun poika oli ikäisiään selkeästi pidempi, ja epävirallisessa punnituksessa vaatteet päällä 7650 g :D heh. Että meillä kiinteät ruuat aloitetaaan todellakin vasta 6 kk iässä, jos tätä rataa kasvaa :)

Päikkäreistä sen verran, että sisällä meilläkin nukutaan edelleenkin päikkäreitä vain 1/2-1 h kerrallaan, tosin edellispäivänä lipsahti 2 h!!! Ulkona ei nuku aina yhtä hyvin, mutta yleensä 1,5-4 h. Viime aikoina keskimäärin 2,5 h. Jos isä vahtii itkuhälytintä ja äiti ratsastelee, niin sitten nukkuu huonommin ;) Mutta jos äiti kökkii sisällä, niin nukkuu niin hyvin että joutuu jopa herättelemään ettei mene unirytmit ihan sekaisin.. :) Yöunet näyttää olevan 4-3,5-3,5 syöntivälit. syönti kestää max 10 min, ja sitten nukutaan. Ihan jees :) Tissitkin on sopeutuneet, eivätkä enää ole räjähtämässä. Kysyntä ja tarjonta ovat siis kohdallaan. :)

Muskarissa käydään mekin, ja vauvauintia aloitellaan helmikuussa :)

Rintapumpuista vielä, että tuosta huonommasta tissistä ei tule pumpatessa lainkaan niin hyvin kuin paremmasta, ihan järkeenkäypää. Parhaiten lypsäytyy yöllä tai kun lapsi on lähellä. Minä en kuitenkaan ole syötettäväksi lypsännyt, kun meillä ei pullo kelpaa. Vaan hätätilassa kun räjähdys uhkaa ;) ja ne on pakkasessa. Mut silloinkin vain n. 60 ml. Mitä mieltä olette, kuinka kauan ne säilyy? Jotkut lähteet sanoo 3 kk, toiset jopa 12 kk.???

Annabell ja Onni, huomenna tasan 3 kk :)
 
Annabell, kiva kuulla, että muillakin on tempperamenttisia lapsia eikä ainoastaan meillä :D! Teillä taitaa tulla komeat mitat 3 kk neuvolassa.
Olen jostain kuullut, että äidinmaito säilyisi pakkasessa 12 kk.

Täällä takana 3 kk neuvola ja kyllä äitiä piikkittely hirvitti, onneksi isukki oli mukana. Mila huuti hetken, mutta sitten jo unohtikin koko jutun :LOL:! Mitat menee edelleen hienosti keskikäyrällä; pituus 63,5 cm ja paino 6620 gr. Lääkäri kehui kovasti tytön jäntevyyttä.

Noh paremmalla ajalla lisää...

Irene
 
3 kk neuvola takana täälläkin. Kyllä oli kamalaa :( Mikään ei ole kamalampaa kuin nähdä lapsensa oikein hätkähtävän pistoksesta ja sen jälkeen itkevän suoraa huutoa kivusta... :'( Onneksi suurin huuto rahoittui nopeasti, mutta nyyhkyttely jatkui pidempään.. Sitten jo sammuttiinkin äidin syliin. :) Myös meillä oli iskä mukana lähinnä äidin tukena ;)

Mitat: 64,5 cm ja 7665 g. Pituus kuulemma odotettua pidempi ( siis mitä syntymäpituus kai antaa odottaa?), ja paino +8? käyrällä. Ja kuulemma normaalia on 10 asti, mutta tissittelijöillä ei puututa vaikka menis yli 10:kin. :) Toi mittauskin oli niin ja näin. Poika ei kyllä ollut ihan suorana, joten veikkaampa että ainakin 1 cm siitä jäi puuttumaan, mutta jotain osviittaa tuokin. Komiat on mitat siis. Myös meillä kehuttiin jälleen kerran jäntevyyttä :)

Nyt kauhulla odotetaan rokotteen sivuvaikutuksia. Supot sekä suun kautta otettavaa panadolia on valmiina. Annan kylläkin luultavasti suppoa jos tilanne niin vaatii...

Annabell ja Onni 3 kk
 
Annabell kuinkas teillä kävi rokotusrumban jälkeen? Tuliko lämpöä/muita oireita?
Mä täällä kauhulla odotan 3kk rokotteita ja varsinkin sitä huutoa, meidän poitsulla on niin mahtava ääni, että taitaa kantaa kirkolle asti piikin pistäessä : / Ja eiköhän nuo mitat ole täälläkin melkoisen hurjat, siihen malliin maito maistuu :LOL: Ihan hyvä kuulla, että eivät ota kantaa painoon vielä tässä vaiheessa, kun pelkällä rintamaidolla mennään.

Kirma ajattelitko jo aloittaa kiinteät? Mä luulen, että yritän pitää rintamaidolla ainakin 5kk asti, jos vaan tavaraa tulee ja riittää. Samalla kaavalla mentiin esikoisenkin kanssa.

Ai niin, täällä noi selällään saadut raivarit on myös tuttuja. Auta armias, jos erehtyy laskemaan selälleen riittävän väsyneenä tahi nälkäisenä - siittä on oksat pois alta aika yksikön.

Nyt syöttöpuuhiin! Ihanaa helmikuun alkua teille kaikille!
Sannis & LJ
 
Viimeksi muokattu:
SannisKyllä meille tuli rokotuksesta sivuvaikutuksia. Poika oli tosi kärttyinen ja hikoili kovin. en tiedä oliko kuumetta, kun kuumemittarit näyttivät mitä sattui. Laitoin supon "varmuudeksi". Illalla kuitenkin perinteiset rota-rokotteen vatsakivut alkoivat... Huutoa kesti 2 H. Ei nukuttu eikä syöty. Kun siitä sain syömään --> nukahti --> oli ok. Edelleen kyllä tosta aiheutuen unirytmi on vähän sekaisin, mutta kaipa tuo tasoittuu lähipäivinä. :) I hope..
 
Ilmottelenpa pikasesti taas itestäni... Sampsa lähentelee 4 kk ja varmaan 8 kiloa!! Toissaperjantaina n. 3 kk + 1 vko mitat oli 7,5 kg ja 67 cm. Nyt menee jo 80 cm bodyt parhaiten ku poika on niin pitkäselkänen. Innoissaan haluaa jumpata istuvilleen ja kattella kodin nähtävyyksiä. Potkuissa on niin julmetusti voimaa ett on potkassu mut persiilleen ku olin kyykyssä edessään Ässän ollessa leikkimatollaan (sademetsäaiheinen ni ne tukikaaret saa kyytiä ja voi tukaaniparkaa, onneks sillä on iso pehmee nokka).

Sori tää omanapaisuus mut arki on ollu niin häslinkiä remonttireiskojen (kylppäriongelmia), poliisipartioiden (lähirapussa ammuskeltu kovilla jengitappeluiden takia), tulipalojen (taas lähirapussa, savut tuli tuuletuskanavien kautta meidän keittiöön ja olin yksin vauvan kaa silloin), netti on temppuillu, oon ny käyny jumpassa tiistaisin ja fysioterapiassa torstaisin, jne........... Mut Mariccen tytölle pikaisia paranemisia, kapalointia on meillekin suositeltu!

Nyt pitää hiihtää pyykkejä pinkkaamaan ennen ko Sampsa herää ihailemaan omaa peilikuvaansa taas kerran ;)

Voikaa hyvin rakkaat mammat ja lapsenne ja miehenne myös!

T. Mullu ja "pojat"
 
Viimeksi muokattu:
Heippa taas pitkästä aikaa kaikille :wave:!

Mullu, huh huh, johan teidän kulmilla tapahtuu. Onneksi olette kuitenkin itse kunnossa. Kyllä teiltäkin potra poika löytyy :heart:! Onkos kevät jo kuinka pitkällä siellä Tanskassa? Täällä kärvistellään -30 asteen pakkasissa :kieh:, voi mä niin jo odotan kevättä.


Meillä ei onneksi tyttelille tullut mitään oireita rokotteista, onneksi. Kohta onkin sitten vuorossa 4 kk neuvola. Kyllä tämä aika vaan rientää turhan nopeaa, tänään juuri laittelin pieneksi käyneet vaatteet laatikkoon seuraavaa odottamaan tai myyntiä.... Meidän tytteli on jo iso vauva :heart:!

Meillä käännyttiin sunnuntai aamun kunniaksi selältä mahalleen hirveällä ähellyksellä :D! Eilen illalla jo kovasti yritti, mutta käsi oli tiellä ja nyt sit aamulla virkeänä sekin väistyi pois alta... Mä haluan äiskän vauvelin takaisin....

Tosiaan, nyt on tällä suunnalla pakkasta riittänyt. Ulos ei olla päästy päikyille heti aamusta vaan vasta iltapäivän puolella. Olenkin pistänyt tytön -20 asteessa vielä ulos nukkumaan, kun ei kestä äidillä eikä tyttelillä pää mikäli oltaisiin kahdestaan sisällä koko päivä :kieh:! Noh, hyvin on tarennut kuitenkin.


Kai se on mentävä jatkaan siivousta...

Irene ja M 3,5 kk
 
Heippa pitkästä aikaa!

Mullu onpas teillä ollut siellä vilkasta, onneksi olette itse kunnossa. Kiva kuulla kuulumisia vaikkakin pikaisesti :)

Irene totta turiset, aika menee niin nopsaan ettei ole tosikaan. Meidänkin herra tuli kolmen kuukauden ikään ja aika on tosiaan rientänyt. Vastahan mä kärvistelin ison mahani kanssa ja tuskailin, kun mitään ei tapahdu :D Kiva kuulla, että teillä jo kääntyillään - se on iso etappi pienelle, ja taitaa olla vanhemmillekin.

Meidän herra täytti siis tosiaan sunnuntaina 3kk ja tänään oli neuvola. Mitat olivat 7775g ja 65,5cm, pipo 43. Pää ja pituus menevät yläkäyrillä, paino +5 käyrällä. Painoon eivät ota tässä vaiheessa kantaa, kun tisumaidolla laitetaan menemään. Jatketaan samalla mallilla, kiinteiden aloituksella ei ole tällä kasvutahdilla kiire :)
Herra on oikein jämäkkä jässikkä, pitää päätään hienosti kohotettaessa ja tarttuu leluun. Masullaan ei neuvolassa viihtynyt, mutta kotona leikkimatolla kyllä. Selältä masulleen ei vielä kierähdä, masulta selälleen kyllä.
Rokotukset menivät yllättävän hyvin ja huomattavasti pienemmällä huudolla kuin ennakoin. Itkukin loppui äidin sylissä lähes heti. Nyt sitten odotellaan oireiden saapumista...

Kylmyys vaivaa täälläkin eli ulkoilut ovat jääneet aika vähälle molempien poikien kanssa ja välillä mennään pitkin seiniä - kaikki. Onneksi koiran kanssa pääsee aina hetkittäin ulos ja eilen tehtiinkin reilu tunin lenkki ihan kaksin. Lyhytkarvaisena ei tosin koirakaan viihdy turhan kauan ulkona, kun mittari näyttää -24 astetta kuten tänään aamusta. Onneksi aurinko kuitenkin jo lämmittää päivisin, joskin saisi lämmittää vielä pikkuisen enemmän, että vois vauvelia nukuttaa ulkona. Onneksi on nyt suostunut nukkumaan joten kuten sisälläkin. Meillä kun ei mitään superunia nukuta päivisin muutoinkaan, kaksi tuntia taitaa olla maksimi. Öisin onneksi saattaa nukkua jo joskus viidenkin tunnin pätkän, se on ihan luksusta.

Mukavaa alkanutta aurinkoista pakkasviikkoa ja hyvää hiihtolomaa kaikille lomalaisille!
Sannis & pojat
 
Heippa kaikille!

Sannis Teillä mennään sit aika samoissa mitoissa kuin meillä :) Meillä tosin on ens maanantaina jo 4 kk neuvola, ja mielenkiinnolla odotan mitä siellä sanotaan. Mites usein teidän poju muuten syö?

Meillä näet on aikamoista ton syömisen kanssa. Poika on jonkun aikaa syönyt 1-1,5 h välein päivisin, syönnin kesto edelleen 5-10 min. Eikä siinä mitään, MUTTA kun hän suostuu syömään vain sängyssä, ja melkein aina vain samalta puolelta, eli siinä joutuu äiti käyttämään kaikki huijaamisen taidot että saa molemmat tisut syötettyä : / ja muualla kuin kotona ei oikeastaan suostu syömään. Satunnaisesti on onnistunut autossa ja kaupan sovituskopissa kun niissä ei ole virikkeitä. Mummolassa tai kylässä on ihan turha toivo. Samoin kotona niin että on vieraita, jollei makkarin ovi ole kiinni. Ja sitten kun se nälkä on, eikä "voi" syödä niin kiukutteluahan siitä seuraa :( Välillä tuo on muutenkin yhtä huutoa jos syöntiväli on Onnin mielestä mennyt liian pitkäksi, silloinkin pitää ensin huutaa, kunnes rauhotutaan tissille. Tästä kaikesta on seurannut se, että äiti ei oikein enää halua lähteä mihinkään, eikä kutsua vieraita :( Kun siitä seuraa armoton stressi syönnin ja nukkumisen oikein ajoittamisen kanssa. Ja tietysti kun yrittää jotain oikein ajoittaa, ei se tietenkään onnistu... Olis tosi hienoa kun sais Onnin syömään vaikka 3 h välein, ja pidemmän aikaa kerrallaan... mutta eihän noita vauvoja pysty opettamaan...

VAuva-uinti pitäis aloittaa 1 kk päästä. sinne pitäis mennä ei nälkäisenä, niin että viime syönnistä mennyt 1,5 h.. Meillä tuo ei ole mahdollista :p Jompi kumpi menee pieleen, ja mä en kyllä aijo sinne nälkäisen lapsen kanssa mennä ;)

Muskarissa käydään edelleen, ja vauvajumppaankin olis hinku, mutta kun noi syömiset....

Hauskaa hiihtolomaviikkoa kaikille! :)

Annabell ja Onni ensi viikolla 4 kk
 
Kuullostaa Annabell niin tutulta tuo touhu :) Meillä menee kaikki hyvin kotona, kun on rauhallista ja vain oma perhe paikalla. Vieraiden aikana on syötettävä suljettujen ovien takana ja silloinkin menee maidot alas vähän niin ja näin. Sama tilanne, jos ollaan liikenteessä, niin hankala on saada ruokaa alas : / Ollaan siis oltu enempi vähempi kotosalla, eikä liikuttu ollenkaan niin paljon kuin esikoisen kanssa mentiin. Joskus ruokarauhan rikkoo myös esikoisen liiallinen mesoaminen ja siitä seurannut äitin hermostuminen.

Ruoka-ajat on meillä edelleen epäsäännöllisen säännölliset. Nyt on taas tankattu parin tunnin välein, liekö joku kasvupyrähdys menossa :LOL: Parhaimmillaan ollaan kuitenkin pidetty jopa viiden tunnin väli, jonka seurauksena tissit onkin sitten räjähtämisvaarassa. Olen kuitenkin yrittänyt välttää pumppaamista, kun herra teki totaalisen kieltäytymisen pullosta - ei kelpaa, niin ei kelpaa - tissi vain. Nyt ukkeli juuri heräsi 3,5 tunnin unilta, sain pitkästä aikaa ulos nukkumaan (pakkasta -12). Yllättävintä on, että mamma saa olla koneella, kun isi vaihtaa tyytyväiselle ukolle vaipat.

Yöt meillä pysyvät parhaiten rytmissä, päivisin mennään miten mennään. Vauvauinti meillä alkaa nyt tulevana lauantaina ja ruokaraja on 1 tunti. Sanoivat, että vähän saa antaa juuri ennen uintia, jos tarve vaatii. Mieluiten kuitenkin se tunnin tauko ennen uintia. Uskoisin, että onnistuu hyvin, kun Luka syö aamulla kahdeksan aikoihin ja uinnit meillä on 9.30. Lauantainahan sen sitten näkee ;)

Tsemppistä ja laitahan maanantaina kuulumisia neuvolasta, tiedän sitten mitä odottaa kuukauden päästä :D

Sannis ja Luka 3kk 2pvää
 
Heippa kaikille!

Olen käynyt lukemassa kuulumisia aina välillä, mutta en ole saanut aikaseksi kirjoittaa kuulumisia..
Meidän poika syntyi 11.12. ja on nyt siis 2½ kk ikäinen.
Kastajaiset olivat kolmisen viikkoa sitten ja pojalle tuli nimeksi Niko Daniel. Tilaisuus meni hyvin, pientä kitinää välillä, mutta rauhoittui aina sitten kuitenkin.

Rytmistä on ollut puhetta. Meillä poitsu heräilee öisin 2-3 tunnin välein tissittelemään, päivisin voi olla jopa 5 tunnin väli tissittelyllä. Päivisin nukkuu max 2 tuntia sisällä, ulkona jopa 3-4 tuntia. Aamuisin herätään 7-8 aikoihin ja yöunille mennään yhdeksän aikoihin.

Masuvaivoja on ollut myös meillä, varsinkin rota-rokote toi kipeitä masunväänteitä. Myös jokin allergisoi tissimaidon kautta. Olen ollut nyt viljattomalla ja kananmunattomalla, katsotaan löytyykö pahis noista. Maidosta ei ole tullut oireita, kananmunakin pitää sitten testata viljojen jälkeen. Esikko on atooppinen, joten voi olla että poskien lehahdukset voi johtua atopiastakin..

Tuttipulloa ei huolita meilläkään, tutiakin "oppi syömään" pari viikkoa sitten.

Poitsu nukkuu öisin minun vieressä, samoin teki aikoinaan esikkokin. Itse san paremmin nukuttua, kun ei tartte edes takaisin hypätä, vaan voi "tökätä" tissin vaavin suuhun. Välillä olen itsekin nukahtanut tissitellessä.

2 kk:n neuvolassa mitat oli 5880 g ja 60 cm.

Mukavaa alkavaa kevättä kaikille!

Nipsu + Niko 2½ kk :heart:
 
Sannis Kiva kuulla että on muitakin "hieman hankalempia" syöjiä :) Kuinka kauan teijän syöntihetket kestää? Ja syökö hän aina vain toisen, vai molemmat rinnat? Meillähän ei myöskään tuttipullo kelpaa, olen silti pakastanut maitoja ( en kyllä paljon ole lypsänyt), jos niitä saisi sitten hyödynnettyä vaikka perunan seassa tms. :) Kiinteiden aloitus on tosin edessä vasta 6 kk iässä kun kasvu on ollut sen verta reipasta ;)

Nipsulle Terkkuja! Kurjia teidän masuvaivat! :( Toivottavasti selviää mikä ruoka-aine oireita aiheuttaa...

Me käytiin Onnin kanssa tänään kirpparilla. Oli niin hauska seurata kun näytti Onnille erilaisia leluja, niin toisen silmät oikein laajeni ja hän niin "jutteli" leluille :D Pari juttua sieltä sitten tarttuikin :) Puhuva lehmä, ääniä päästävät avaimet, sekä palikat. Sain hänet melkein tankkaamaan kirpparilla, mutta kakka pilasi imetyksen. Sen jälkeen ei enää voi syödä :whistle: Jatkettiin sitten auton takapenkillä, kun siellä tuo tuntuu onnistuvan, jeeee! :)

Nyt Onni sammahti tuohon iltapäikkäreille, äityli jatkaa tv:n ääressä. Hauskaa illanjatkoa kaikille! :)
 
Moikka kaikille pitkästä aikaa :)

Meillä kasvun suhteen mennään tasan keskikäyrillä,mutta paino tulee hieman jäljessä kun ekan rotarokotteen jälkeen puklailtiin aika kovaa ja sitten sain puklaamisen tasattua niin nyt taas 3kk rokotteiden jälkeen puklailu alkasi jälleen :( niin ja osittain painon vähyyteen liittyy sekin kun meidän minimies on tosi aktiivista sorttia :D käännytty on jo parisen viikkoa sitten selältä mahalleen ja nyt yritetään eteenpäin oikein karjumalla :D enään ei myöskään nojata äitiä vasten sylissä vaan kurkotetaan eteenpäin istuma-asentoon :D mulla ei ole enään vauvaa :D niin ollaan myös jo hieman perunaa maisteltu painon vuoksi ja hyvin syö lusikalla :) luumusosetta annoin tänään kun ollut hieman ummella perunan takia niin oltiin kokoajan suu auki :) tais olla tosi hyvää :D

jotenkin aika menee niin nopeeta ja vauveli kehittyy hurjaa vauhtia tuntuu että pianhan poika on jo yksi vuotta :D pian muka :D

jaahas kuuluu sellaista ääntä että pitää mennä pyllypyykille :)

RP&EE
 
Nipsulle onnittelut pojasta :) Toivottavasti teillä masuvaivat pian helpottavat. Meillä esikoisella on kananmuna-allergia ja sai oireet myös tisumaidon kautta. Kyynärtaipeisiin tuli tosi hurjan näköinen ihottuma, joka onneksi parani vähitellen kun mamma lopetti munatuotteiden käytön. Meillä tosin allergiat testattiin alle vuoden iässä ja sitä kautta vielä vahvistettiin todettu allergia.
Meillä ei rotarokotteesta tullut kuin suuren suuret ripulikakat molemmilla kerroilla. Itse piikit sen sijaan aiheuttivat pientä tuskaisuutta iltaan, joten laitettiin suppo, joka auttoi.

RP hauska kuulla teistäkin :) Eikös sun mies lähtenyt tosi aikaisin liikkeelle, joten sieltä tuo innokkuus taitaa sitten tulla. Meilläkin punnataan istuma-asentoon, mutta vielä ei ole selältä masulleen käännytty. Sylissä Luka seisoisi kaikkein mieluiten, muttei tosiaankaan anneta vielä seisoskella :D

Annabell Luka syö yleensä vain toisen tisun kerrallaan, hyvin harvoin tankataan molemmista. Joskus syö tunnin päästä uudelleen, niin silloin saa siitä toisesta rinnasta, että pahimmat paineet taas helpottavat. Syömisajat vaihtelevat 5-20 minuutin välillä, harvoin syö enää kauempaa. Öisin on mun vieressä ekasta syötöstä aamuun ja öisinkin syötän ensin toisen puolen ja seuraavalla syötöllä sitten toisen puolen.
Eilen herra valvoi lähes neljä tuntia putkeen 15 minuutin torkuilla. Nukahti sitten kasilta tissille ja nukkui aina yhteen asti. Itse en sitten osannut mennä ajoissa nukkumaan, kun odotin pojan heräävän aikaisemmin. Harmitti ihan vietävästi, kun tajusin kuinka hyvät unet olisin itsekin ehtinyt ottaa ennen seuraavaa syöntiä. Onneksi sain poitsun nukahtamaan heti uudelleen viereen tisulle vaipanvaihdon jälkeen.

Nyt meen päästämään esikoisen aamusuihkuun, jotta saadaan nuhanenä puhtaaksi :)
Kirpeää keskiviikkoa kaikille!
 
Heippa kaikille!

Meillä muuttui taas rytmit.. Juuri kun syönti oli 1-1,5 h välein, on se nyt 2-2.5h välein... ;) Useimmiten äärimmäisen kikkailun jälkeen vasta onnistuen. Viimeiset yöt on syönyt yöllä 3-4 kertaa, ja silti isompi tissi meinaa aamulla räjähtää. Pumppua on tarvinnut käyttää helpotukseen, että saa suurimmat paineet pihalle... Tuntuu tosi rankalta koko rumba, kun teet niin tai näin, niin useimmiten rintaraivari on läsnä :( Mietin jo sitäkin että tarjoanko tissiä liian usein? Mutta olen tarjonnut sitä vasta käkinän jälkeen, ja "kikkailujen" jälkeen hän kuitenkin syö. Kun taas joskus jos selkeästi EI ole nälkä, kääntää päänsä yksinkertaisesti pois. Tästä on seurannut paheneva stressi kierre, eilenkin masensi niin että itketti :'( No, huomenna on onneksi 4 kk neuvola, ( joka tosin on lyhyt käynti, lääkärineuvola) mutta täytyy nopeasti kysyä neuvoja tuohon imetykseen että mitä kannattaisi tehdä. Vaikka eipä siihen taida olla mitään kummempaa neuvoa kuin jatkaa samaan malliin kikkailua, tää on nyt tämmönen kausi. Tarttis vaan jaksaa mutta kun äitiä masentaa kun tuo syönti on niin hankalaa... :(
 
Annabell, jaksamisia sinulle inhottavaan tilanteeseen :hug:! Meillähän tyttö teki tuota ihan samaa, joinakin päivänä meni siihen tilanteeseen, että en meinannut rintaa edes uskaltaa tarjota, kun pelkäsin sitä kauheaa huutokohtausta. Itkua tihrustettiin siis täälläkin. Tyttö vielä vaistosi milloin olin itse jo niin kiukkunen ja stressaantunut, että raivoistui vaan kahta kauheammin. Kikkailuksi tarjoaminen meni meilläkin, imetystyyny auttoi yleensä lopulta...

Meillä taisi syy olla siinä, että tyttö ei saanut maitoa tarpeeksi nopeasti ja kimpaantui siitä tai sitten ei... Mene ja tiedä mitä noin pienen ihmisen mielessä liikkuu...

Mutta kyllä se ohi menee, kunhan vaan sitkeästi jaksat :heart:!


Irene ja M (ensi viikolla jo 4kk)
 
Annabell tsemppiä paljon imetyksen kanssa. Meillä ei toistaiseksi ole ollut pahempia rintaraivareita, mutta ihan riittävästi kuitenkin. Joskus pelkään myös tarjoavani tissiä liian tiheään, mutta toisaalta poitsu ei kyllä tissiä huoli ellei ole oikeasti nälkä.

Meillä on sairastettu flunssaa molempien poikien kanssa ja Lukalle puhkesi ensimmäinen hammas : / Jouduin antamaan muutaman annoksen panadolia, kun selvästi kipuili. Lisäksi helpotettiin ikenien turvotusta ja kutinaa viileällä. Neuvolassa ei uskottu, kun sanoin pojan tekevän hampaita, kuittasi vaan, että saattaa mennä pitkä aika ennen kuin tulee vaikka kuolaakin paljon. Nooh, sieltähän se eka hammas nyt sitten puhkesi - isäänsä tullut, isällään tuli ekat hampaat 2kk iässä. Esikoisella puhkesi vasta 7kk ekat ja ilman suurempia huutoja. Nyt mennään isolla huudolla, mutta menee samojen vanhojen huutojen mukana. Eron kyllä huomaa, nyt ei enää itke masuaan vaan oli selkeesti kipee. Aamuyöstä jo huolestuin, kun nenäkin meni ihan tukkoon ja hengitys rohisi. Nyt on jo parempi.

Taas mennään, nauttikaa ihanan aurinkoisista keleistä!
Sannis ja pojat
 
4 kk neuvola takana. Mitat 8500 g ja 67,2 cm. Tasaisesti kasvaa käyrällään :) Kovin lääkäri kyseli että joko olen ajatellut antaa kiinteitä, mutta totesi että kasvun vuoksi niitä ei toki tarvitse antaa, eikä me vielä niihin siirrytäkkään. Tissillä mennään, kun se vaan kelpaisi :( Eli hyljintä jatkuu, ja samalla syöntivälit on harventuneet 3-4 tuntiin mitä ne meillä ei ole koskaan ollut. Eilen oli myös järkyttävä kiukuttelu pv, ja samalla Onni kuolasi tuhottomasti ja pureskeli kaikkea, sormenkin kun antoi niin oikein kalusi sitä ikenillään :D Mahtaako kuitenkin tehdä hampaita? :)

Neuvolasta ei tullut kyllä tukea näille rintaraivareille, sanoivat vaan että "kuuluu" ikään, ja samaan hengenvetoon puhuivat kiinteistä... Mutta yritetään nyt kuitenkin jatkaa tissillä ja toivoa että tilanne korjaantuu... :) Öisin kuitenkin syö kiltisti, huutamatta myös sen "tuhman"tisun ;)

Annabell ja Onni 4 kk
 
sannis, kiitti tiedoista! Saman verran suurinpiirtein se hoito sitten maksaa nyt kun töissä ollessakin. Ootko muuten kysynyt saatko hoitolisää esikoisesta? Mulle oli ihan uus juttu tuo, eksyin kelan sivuille. Mutta siihen vaikuttaa aika reilusti tulot. Meillä on vielä tutkimatta asia, ärsyttää nuo kaikki kelan lomakkeet. Ja tuskimpa edes saadaan mitään.

annabell, teilläpä on mahoton mötikkä siellä!
Meillä ei nyt onneks *kop, kop* ole ollut minkäänlaisia raivareita pitkiin aikoihin. Mutta vasta jostakin luin, että "helpon imetyksen kauden" jälkeen alkaa taistelut, kun vauva kiinnostuu niin kovasti ympäristöstä eikä malttais millään rauhottua rinnalle.

Meillä esikoinen on sen verran äänekäs, että pikkusisko on jo tottunut aika koviin ääniin. Ja miehen kanssa harrastetaan lentopalloa( katsomon puolelta) ja aina on pikkupimu ollut siellä matkassa ja hyvin onnistuu tissittelyt sielläkin.

nipsulle onnittelut ja kiva saada lisää porukkaa kirjoittelemaan tänne!

liikkumisesta
pimu on kääntynyt mahalleen jo jonkun aikaa ja viihtyykin siinä ihan hyvin. Napaansa kiertää ympäri lattialla maatessaan ja saattaa löytyä ihan eri paikasta mihin sen jätin.Rp:n pojan lailla tälläkin olis jo hirveä kiirus eteenpäin. Esikoinen lähti ryömimään 5.5kk:n iässä, saas nähä kuin nyt käy.
Ja sylissä kampeaa koko ajan istuma-asentään tai sängyllä kun olen ruukannut laittaa tyynyn päälle puoli-istuvaan asentoon niin siinä punnertaa pystympään.
Sylissä kun seisottaa niin pitäis hyppiä koko ajan, mietittiin jo, että minkähän ikäsestä se hyppykiikku olikaan. Mutta ei taida olla ihan vielä, luulisin.
Unissaankin on tosi kova sätkimään, tai just siinä unen ja valveen rajamailla. Herättää sitten ittensä kun kädet vispaa ja jalat alkaa yhtäkkiä sätkyttämään. Esikoinen ei todellakaan ollut tämmönen ikiliikkuja. Onneks nyt on ollut lauhempaa ja on voinut viedä pihalle päikkäreille. Tiukaksi puettuna unet kestää pitempään kuin sisällä väljempänä pakettina.
Lelut kiinnostaa, varsinkin semmoset mistä lähtee joku kiva ääni. Purulelut/äänettömät nakataan pois.

ääntelyyn on tullut uusia juttuja, kiljahtelee ja kujertaa isoon ääneen. Ihan selvästi on hoksannut, että äänet on ite aikaansaatuja ja on sitten kiva karjahdella lisää. Varsinkin kun äiti ja sisko on siinä koko ajan ihastelemassa kuin taitava tyttö meillä on!

kiinteistä luumun alotin viikkoa vajaa 4kk:n ikäsenä ja siitä parin vkn päästä aprikoosin. Nyt syö n. purkillisen/pvä. Alusta asti tykkäs niin kovasti, että suu vaan napsu.
Pimu on ollut melkeen alusta asti laiska kakkaamaan ja sen takin puklua on tullut välillä IHAN JÄRKYTTÄVIÄ määriä. Nyt kakkaaminen on tiuhentunut kiinteitten ansiosta ja puklaaminenkin helpottanut. Mutta ne luumupuklut ei sitten ole kyllä kovin häävejä siivoilla: /
Oonkin miettiny, että millähän ruualla alotan kiinteät, kun muistelen perunan kovettavan mahaa. Ehken laitan porkkanaa.
Kasvun puolesta pelkkä tissikin olis vielä riittänyt, mennään hiukka keskikäyrän alapuolella. Mutta kun yötkin alko mennä tissittelyksi, tässä välillä pimu söi neljäkin kertaa yössä normaalin kahden sijaan, niin meinasin, että kiinteät parantais tilannetta. Ja niin kävikin.
Muuten oottekos meinannu valmistaa soseet itse? Mä keittelin esikolle kaikki aikoinani, paitsi hedelmät, nekun on valmiina jo niin halpoja, ja oon kyllä nytkin ajatellut. Siinä säästää hurjasti ja on kiva seurata kuin pikkunen tykkää äitin ruuista. Ja tietää ainakin, että mitä lapselleen syöttää. Olenkin jo kaivanut kaapista vanhat vauvanruokakirjat jo esille ja vähän jo laavaillut esimakua. Sormet jo syyhyää!

Suosiiko teillä pikkuset jompaa kumpaa vanhempaa? Kun meillä pimu väsyneenä huutaa isänsä sylissä ja kun minä tulen näkysälle niin nauraa heti suu leveänä ja ihan selvästi alkaa venkuilla miehen sylissä ja vaatii mun luo. Mutta tämä onneks vaan tosi väsyneenä iltaisin ennen yöunille menoa. Muullon on kyllä ihan sama kuka meistä on siinä viihyttämässä. Ja hyvin viihtyy tyytyväisenä ollessaan itekseenkin siskon leikkimistä ja juoksemista seuraillessa.

No juu, nyt alko hälytin kitistä, täytyy mennä!
 

Yhteistyössä