KYMPIN HOIDOISTA PLUSSANNEET!

Kielovanamo onnittelut plussasta! :flower: Ulkomailla asun mutta täälläkin varhaisultra oli 7+ jotain, joten se käytäntö on ainakin sama kuin Suomessa muiden kertoman mukaan. Hyvä kun selvisi että hoitaja olikin antanut sulle väärän päivämäärän. Ja upeaa että inssistä onnisti, ettei tarvinnut lähteä rankempiin hoitoihin. Nyt vaan onnea jatkoonkin!!

nonnii voi kun kiva kun uikkarivinkki toimi ja pääsit veteen helpottamaan oloasi!! :heart: Eipä sitä tosiaan minkään muotilehden sivuille kuvitellutkaan, mutta pääasia oli toimiva ratkaisu. Ja pääsitte koko perheen kanssa harrastamaan! Ihanaa kun teidän piiperoiset kasvaa niin hyvin, siinä on hyvät lähtökohdat uusien elämien alkutaipaleelle.

Myöhästyneet synttärionnittelut Irenelle! Kivat juhlinnat kuulosti olleen, vaikka kävikin voimien päälle. Me oltiin tuttavapariskunnan häissä omana hääpäivänämme :D 28.8. ja puolenyön aikaan aloin "nalkuttamaan" miehelle kotiinlähdöstä, kun aloin niin hyytymään. Hän olisi varmaan juhlinut pikkutunneille asti, mutta suostui lähtemään kotiin vähän vaille puoli yksi. Olinkin jo aika daa siinä vaiheessa. Hyviä löytöjä teit sieltä lastenkirppikseltä! Varmaan ihan hyvä että oltiin kesälomalla Jyväskylässä niin lyhyen aikaa, ettei osuttu sinne - olisin varmaan täyttänyt auton vaatteilla jo ennen Kuopion hamstrausreissua :D

Duffy hyvä kun teidän poika kasvaa keskikäyrällä ettei ole huolta sen suhteen, hyvältä vaikuttaa! Hui sulla h-hetki senkun lähenee... Ja Oula nyt vihdoinkin rt:ssa jee! Hyvältä kuulostaa myös teidän muuton eteneminen, tulehan taas linjoille heti kun pääset :)

Discovery kirjoitit kyllä osuvasti miten koko ajan jännittää jotain pieleenmenomahdollisuutta... Mies on jo minua joutunut rauhoittelemaan kun en vaan millään osaa ottaa täysin rennosti ja nauttia raskaudesta. Aina on jokin pelko takaraivossa... vaikka kontrolleissa kaikki on ollut hyvin. Miten sinun toksemiaepäilysi, vieläkö 29.9. pitää kutinsa?

Maricce hienoa että Minni on kääntynyt rt:aan! Mielialoista mulla on ollut itkuherkkyyttä - ja ihan turhan päiten - havaittavissa, mutta muuten olen ollut aika viilipytty. Raivareita ei ainakaan ole ollut =) Mullakin on synnytys alkanut pyörimään mielessä enemmän ja enemmän, etenkin torstaisen infotilaisuuden jälkeen joka oli just siitä aiheesta. Vauvakutsuja mulle ei varmastikaan kukaan järjestä kun suku ja ystävät on niin ympäri maailmaa, mutta olenkin enempi asennoitunut siihen että me järjestetään sit juhlat kun juniori on maailmassa.

Sannis sielläkin Surprise rt:ssa, hienoa! Täällä juniori poraa joskus kätösiään jonnekin mun lonkkaan, ja jalkateriään keuhkoihin puuuh. Mutta antaa pojun vaan myllätä :) Hyvät neuvolakuulumiset sulla!! :)

pa-mi hienoa kun sokrurasitus onnellisesti ohi, kuulostaa siltä että vointisi on melkoisen hyvä vaikka massu kasvaakin vauhdilla.

Annabell hyvä kun sait saikkua, ja nyt sulla lieneekin äippäloma alkanut? Kuulostaa siltä että olet jo saanut kaiken valmiiksi vauvaa varten - täällä vielä hommat aika lailla vaiheessa :ashamed: Hyvä kun skorppari on rt:ssa, hänkin alkaa sitten olemaan valmiina! :)

Voi Ovis mitä kipuja sulla on ollut, toivottavasti on helpottanut! Ikävää kun jouduit yksin niitä kärsimään :( Onneksi tilanne saatiin sairaalassa rauhoittumaan. Nyt otat vaan ihan iisisti! Hyvä toi sun kommentti "vaikka jalat katosta roikkuen" :D kyllä sitä tosiaan pienokaisen eteen kaikkensa tekee jotta tulisi sitten vasta täysiaikaisena maailmaan!

Nipsu hyvältä kuulosti lääkärineuvolakuulumiset! Koitahan malttaa hommissa ja antaa vaan sormien syyhytä :)

katjuzka pääsittekö suuremmitta kommelluksitta pohjois-Ruotsista kotiin?

AaVee voi sua kun väsymys on niin vaivannut :hug: En yhtään ihmettele että vie mielen matalaksi! Sentään olette jaksaneet sisustaa lapselle huoneen. Täällä sanotaan ettei saisi raskaana ollessa maalata ollenkaan? Meillä on onneksi juniorin huoneessa sellaiset värit ettei katsottu maalaamista tarpeelliseksi. Vanhoilla sävyillä mennään. Suurempi haaste on saada tarvittavat huonekalut mahtumaan, ehkä mun pitää mammalomalla vielä raivata paikkoja entistä rankemmalla kädellä. Mä muuten nukuin vilustuneena 2 päivää ihan putkeen, jospa sullakin flunssa antais kaivatun levon.

Rouva Papunen täällä ollaan :wave: työkiireet ja väsymys on vaan pitäny linjoilta veke, oon kyllä yrittäny taustailla jotten ihan tippuis kärryiltä. Hyvä kun sulla loppui sokruseurannat! Ei taida väsymys helpottaa sielläkään, samassa veneessä ollaan.

Bittersweet täälläkin kutitellaan junioria vatsan läpi ja voi sanoa että protesteissa löytyy! Samoin torstain kätilökäynnillä ei poju tuntunut tykkäävän tunnusteluista yhtään. Monotti protestiksi niin että!

kirma mäkin olen saanut aloitettua vauvan vaatteiden pesun, silityksen ja lipastoon laittamisen. Vielä pitäisi saada äitiyspakkauslaatikko laitettua vauvalle ensisängyksi, vielä siinä on vaatteita pestäväksi ja laitettavaksi paikoilleen, ja sitten patjanpäällisen pesu. Onneksi on enää vaan 4 päivää töitä ennen mammalomaa! Varmaan ihan hyvä että päätitte jättää Tampereen reissun väliin tällä kertaa. Mäkin alan hannaamaan menoja pikkuhiljaa. Miehen tädin 70-v. juhlat olis lokakuun alkupuolella mutta ihan toisella puolella tätä maata, joten ei me sinne arvata lähteä. Harmi, mutta ei arvaa riskeerata.

tiltalitti hmm vai siellä likka edelleen visusti pt:ssa :/ Alkaa mullakin olemaan paniikki miten ehtii saada kaiken valmiiksi, vaikken joudu töissä olemaan niin kauan kuin sinä. Toivotaan että pikkuisesi ei päätä tulla maailmaan ennen aikojaan!

(.) Olen ollu viime aikoina aika naatti. Sijainen aloitti maanantaina ja se on helpotus, ehtii perehdyttämään häntä ees jonkun verran. Kiirettä pitää silti, ja tuntuu että aika mammalomaan asti on yhtä hulinaa. Illat makaankin sit sohvalla ihan veto pois, ja unta pukkaa mutta tuntuu ettei ikinä riittävästi. Kipeitä suppareita on alkanut olemaan, mutta torstain kätilökäynnillä sanottiin että se on kropan tapa sanoa "hidasta tahtia". Kotona tuntuu olevan paikat vinksin vonksin edelleenkin, vaikka olen saanut pestyä vauvan pyykkiä, silitettyä ja laitettua paikoilleen. Ihanaa meille tuli viime viikolla kuivausrumpu ja se helpottaa pyykkirumbaa SUURESTI, tilan puute kun on sellainen että hermot menis jos jatkuvasti joutuis pyykinkuivausteline olemaan esillä.
Torstain pidin vapaata töistä kun iltapäivästä oli meno synnytyssairaalalle viimeiseen infotilaisuuteen, se oli kyllä hyvä tietopaketti synnytyksestä. Perjantaina oli vielä käynti synnytyslääkärin luona, kätilö oli torstaina tehnyt painoarvion 2500 g ja synnytyslääkäri arveli syntymäpainon osuvan jonnekin 3500-3800 g tienoille, eikä enää tuntunut olevan huolissaan. Parisen vuorokautta saanen olla synnytyksen jälkeen sairaalassa, jotta saan levättyä synnytyksen jälkeen, ja katsotaan miten yösyötöt lähtee sujumaan.
Töitä on tosiaan enää 4 päivää IHANAA, alan olemaan kyllä niin valmis aloittamaan mammaloman!
Juniori tuntuu edelleen vilkkaalta kaverilta massussa, ja vaikken vieläkään ole aloittanut uimahallireissuja kesän jälkeen niin mammaloman alettua on vakaa aikomus vaappua hallille polskimaan.
Omalääkärille ja synnytyslääkärille ennen synnytystä ei tarvitse enää mennä, seuraava kätilökäynti on 7.10.

Jaksamista kaikille, jännityksellä odotan milloin nyyttejä alkaa putkahdella maailmaan!
t. Mullu 35+3
 
Löytykö hyviä löytöjä kirma? Mä olin ainakin yllättynyt siitä hyvästä tarjonnasta. Äitiysvaatteitakin oli tarjolla, mutta tässä vaiheessa ei niitä enää viitsi ostella.
Juu, kyllä me auto siinä samalla vaihettiin, oltiin jo valmiiksi katottu. Ukkelin kummisetä on siinä autoliikkeessä töissä, joten sen kautta melkein autot aina hommataan. Nyt ajellaan sellasella farmari peugeotilla.

Mullu, täällä on kanssa kaikki paikat ihan vinksin vonksin. Ajattelin, että kun kotia jään niin jaksan touhuta kaikenlaista, mutta kuinkas on käynytkään. Päivässä jaksaa tehdä yhden asian kerrallaan ja sitten on taas levättävä :LOL:!
No ei teidän pikkuisesta kovin iso ole tulossa, ihan normaalikokoinen. Toivottavasti täällä olis sama juttu.

(.) Nyt on sitten Töpselin huoneen tapetitkin valkattu. Sinne tulis Maaria Wirkkalan vihreä enkelitapetti. Puuttuu enää, että se sais seinälle asti :D!
Viime yö oli ihan järkyttävää, puolentoista tunnin välein piti juosta pissillä. Päivällä on sitten ihan puutunu olo ja senkään takia ei hirveesti jaksa touhuta.

No nyt on päästettävä ukkeli koneelle.... Jatketaan myöhemmin :wave:!

Irene ja Töpseli rv 33+6
 
Nonnii tuosta alatiesynnytyksestä, jonka olisin siis itse kaksosilta halunnut. A:n täytyy olla raivotarjonnassa, muuten ei yritetä. Kriittisin vaihe, kun A syntynyt, niin tilaa tulee kohtuun ja B saattaa kääntyä poikittain, joka johtaa pahimmassa tapauksessa sen sektioon. Porukkaa synnytyksessä paljon, mutta kuuluu asiaan. Yritetään pitää B:tä paikoillaan, että syntys oikeassa asennossa. No minulla päätyi sektioon. Tuntui, että suosivat ainakin kohdallani sitä jo ajatuksenakin. Sitten tuo myrkytys viimeinen niitti. Huh ! Onpas sinulla iso istukka. Pojilla vain 1100 g.

Käynnistykseen enää 9 yötä... Toivottavasti.

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille !

Discovery 37+1
 
Discovery: minulle tämä synnytyslääkäri neuvoi, että voi alkaa varautumaan halutessaan myös tuohon perätilasynnytykseen, vaikka molemmat olisi tosiaan perätilassa. Ainoana ehtona on, ettei pää ole enää masua suurempi vaan toisinpäin. Luulen, että sitäkin vaihtoehtoa voisin koettaa, jos sen turvalliseksi näkevät. Tähän voi itse, kuten koko synnytysvaihtoehtoihin vaikuttaa, eli synnytyspelkoisille tarjotaan sektio, mutta entäs sektiopelkoisille, kuten minä? Eipä jää vaihtoehtoja, kuin sektio, jos ei alatiesynnytys onnistukkaan. Täytyy alkaa itseään valmistamaan kovasti siihen sektioon. Oliko sinun pojillasi kummallakin oma istukka? Minulla oli alkuun, mutta nyt ovat sulautuneet yhdeksi, joten lääkäri selitti suurta kokoa sillä, vaikkakin voi olla, että laski siihen myös jotain muutakin mukaan ja ymmärsin väärin, sillä hän luetteli sitä massaa, mikä mahassani jo on ja laskeskeli painon jakautumista kohdallani, kun masussa alkaa olla jo lapsista, kohdusta, istukasta, verimäärästä, lapsivedestä ja nesteestä kudoksissa johtuen yhteensä yli 10 kg tavaraa. Kaikkihan on tässä vaiheessa vielä arvioita. Kohtu on venynyt nyt niin, että verenohennuslääkitystä tukosten pelossa jatketaan vielä synnytyksen yli pariviikkoa. Sitähän olen käyttänyt koko raskauden ajan. Kohdun pohjalla ja emättimessä oli pahoja kohjuja, johtuen kohtuun kohdistuneesta paineesta ja laskimoiden tukoksista. Sen tähden emätin ja kohdun pohja ovat arat ja kipuja siellä on enemmälti. Ei siis minun kroppa ainakaan ole suunniteltu kahden kantamiseen, jos nyt kenenkään onkaan. Onneksi tänne asti on nyt päästy ja näyttäisi, että menee vielä jonkin aikaa, vaikka eihän sitä koskaan tiedä :)

Mukavaa viikonalkua kaikille!

nonnii + piiperoiset rv 33 + 5
 
Viimeksi muokattu:
Heippa :wave:

mullu juu väsymys painaa oikein huolella...ihan sama koska nukahdan mutta herään aina samaan aikaan :D viime viikonloppu oli yhtä tuskaa närästyksen ja unettomuuden vuoksi.viime yönä heräsin ihan kamalaan vatsakipuun ja kyllä harmitti olin saanut kerrankin unta jo yhden aikoina ja sitten piti herätä vessaan etoi niin kovaa...onneksi sentään ei tarvinnut ykätä ja vatsakipukin lähti pois aika nopeaa..

ihanaa miehellä on kesälomaviikko tämä viikko :) ajateltiin suunnata tampereelle oikein hotelliin yöksi ja tietty ikeaan :) kummityttöäkin täytyy käydä moikkaamassa...vähän hemmottelua ennen koitosta :) ja hyvää ruokaa :p vaikka tuntuu tällähetkellä että ihan sama mikä ruoka niin NAM!tämän hetken ylivoimaisin himo on nötkötti...siis en muistakaan koska oon syönyt sitä viimeksi mutta nötköttisoppa on ihan ykköstä :D oih näkkäriä ja juustoa siihen vielä kylkeen...taitaa tulla poika kun armeija ruokaa pitää syödä jo nyt :D mies ei voi sietää nötköttiä eikä taida moni muukaan kun oon puhunut asiasta mutta se on nyt suurta herkkua!nam!

jaahas ens viikolla olis sitten neuvolakäynti+lääkäri ja ikääkin tulee itselle lisää niin ja äippäloma alkaa JEE!!!synnytys lähenee ei oo enään pitkä vaikka oon jo ihan valmis jakaantumaan :)

koittakaa murut jaksaa!!!

RP&mötikkä 33+6
 
Jaahas, katosi viesti taas taivaan tuuliin. En tykkää yhtään tästä uudesta systeemistä.

Nonnii, sulla jo hyvän kokoiset vaavit. Täsmälleen samankokoiset kaksoset syntyi viime viikolla samalla osastolla, kun olin sairaalassa. :)

Ehdinkin jo ootella Mullun kuulumisia, hyvä kun kaikki on ok vaikka väsyttääkin. Toivottavasti alkaa helpottamaan.

Mites Ovis voi, vieläkö oot saikulla?

Rva Papunen, paluuta vanhaan juttuun mutta meidän kunnassa todellakin on niin että uudelleen synnyttäjät käy ekan kerran rv.8-12 neuvolassa ja toisen kerran vasta rv 22, säästösyistä. Musta se on liian vähän. Mähän nyt oon saanut ravata näiden probleemien kanssa siinä välissä kyllä sekä neuvolassa että sairaalassa.

Käynnistyksestä ja kokoarvioistakin täällä on ollut vähän puhetta. Mulla eka käynnistettiin ja ehdin saada kaksi puolikasta tai murusta (taisi olla 6 h välein) Sytotecia ennen kuin sitten muutaman tunnin päästä meni lapsivedet. Silti synnytys kesti 11 tuntia, ettei ollut mitenkään räjähtävää meininkiä käynnistyslääkkeistä huolimatta. Ja käynnistyksen syy oli viikko yliaikaa ja mulla kohonneet verenpaineet (alapaine huiteli välillä 98-120, synnytyssalissa 74, synnytyksen jlk taas nousi ja olin muutaman viikon lääkityksellä).

Vielä synnytyssalissa kokoarvio oli 3600 g, lapsi syntyi alle 3-kiloisena. Syyksi epäiltiin sairaalassa, että mun vikan kuukauden aikana kohonneet verenpaineet oli vaikuttanu istukan toimintaan niin, että lapsi ei ollu juurikaan kasvanut vikan kuukauden aikana. Kävisi yhteen myös 4D:n painoarvion kanssa, jossa käytiin vasta rv 36, siis se ettei sen jlk ollut enää kasvanut. TOSIN jälkitarkastuksessa neuvolalääkäri väitti, että lapsen pienikokoisuus syntyessä johtui siitä että oli keinoalkuinen. :D Ja tämä siis samaiselta neuvolalääkäriltä, joka väitti mulle vielä 2 kuukautta synnytyksen jälkeen kun mulla oli alkanut kuukautiset täysimetyksestä huolimatta, että jälkivuotoa se on. Jännä kun oli jo kahdesti tullu sitä "jälkivuotoa" ja täsmälleen kerran kuukaudessa, hih. Noh, tämän olenkin jo kertonut aikaisemminkin täällä.

Mä tosissaan lähdin Oviksen perässä sairaalaan. Alkoi kirkas verinen vuoto. Soitin sairaalaan ja vastaus oli, että heti tänne joko ambulanssilla tai taksilla. No, taksilla menin. Muutaman tunnin olin tehotarkkailussa, seuraava osoite olisi ollut leikkaussali ja oisivat ottaneet vauvan pois mutta onneks vauvan sydänkäyrä oli hyvä, samoin mun paineet ja sitten suurin vuotokin lakkasi ja pääsin tavalliselle osastolle. Siellä olin sitten puolet viime viikosta. Pienellä kaikki hyvin, kaikki sydänkäyrät hienoja ja painoakin hyvin ikäisekseen 850 g. Mun pitäisi vaan saada se pysymään sisällä, ainakin lokakuun loppuun asti. Tämäkin vuoto johtui siitä etisestä istukasta vaikka nyt kirkasta ja enemmän ja sitten siellä kohdussa on joku hematooma. Rauhallisesti vaan edettävä, päivä kerrallaan. Muutaman päivän pientä tuhruttelua jatkui siellä sairaalassa mutta nyt ei taas ole kohta viikkoon vuotanut, peukut pystyssä!

Niin iisisti pitää siis ottaa, autolla ajokin kiellettiin nyt jo kaiken muun lisäksi. Siksi kysyisinkin, että osaisitteko vinkata jotain kivoja lastenvaate nettikauppoja? Kun kävin läpi kaikki kavereilta saadut ja vanhat lastenvaatteet vl:na ja totesin että pienelle pitäisi ainakin muutamat potkarit ja sellaiset kietaisubodyt (ei siis pään yli vedettävät kun ne on vastasyntyneelle musta ja mun miehen mielestä niin hankalat) hankittava. Etsin nimenomaan kokoa 50 tai 56, enkä oo ite löytänyt. Ja esikollekin saan muutamat bodyt ja pökät ostaa.

Ja vielä, joku neuvoi täällä, että sittereistä olisi Baby Björnin Active paras, muistanhan oikein?

Selkäsuppareista, nyt olen minäkin kokenut elämäni ensimmäiset sellaiset ja varmaankin harjoitussellaiset. Mutta täytyypä sanoa, että ovatpa perin v-mäiset verrattuna tavallisiin harjoitussuppareihin, kun nää selkäsupparithan vaan jatkuu ja jatkuu ja jatkuu. Tavalliset harkkasupparit menee mulla ainakin suht noppaan ohi mutta selkäsuppari voi kestää useamman minuutin mulla. Ei toki ole yhtä kivulias kuin synnytyssuppari mutta perin ilkeä. Voimia selkäsuppareista kärsiville!

Salvia 25 + 3
 
Viimeksi muokattu:
|O Huomenta!

Täällä herätty jo kello puoli viisi :) heti kun saa ajoissa nukahdettua niin herääminenkin on aikaisin...pääkin on alkanut kipuilemaan mun epäsäännöllisen rytmin vuoksi..tunne on kokoajan kuin yövuoron jälkeen...

salvia yritä nyt vielä pitää se vauva siellä sisällä ja muista levätä :) jaksamista...

discovery 29.9 on hyvä päivä syntyä ;) silloin mullakin tulee ikää lisää ;) toivottavasti pian tulisi ensimmäinen vauveli syntyneiden listaan :)

irene mitkäs messut tampereella on kun kerran kaikki hotellit on täynnä :D täytyy siirtää reissua loppuviikkoon kun ei ihan kaverin luokse viitsi mennä kun siellä kuitenkin pieni vauva :)

ei nyt taas oikein ajatus luista..täytyy varmaan rojahtaa tuonne miekkosen viekkuun ja kokeilla jos sitä unta vielä tulis....

POKS! 34+0!

RP&mötikkä
 
Kuvitelkaa mielessänne mustaksi värjätty plussa pallo juoksemassa ympäri huonetta kädet ilmassa kiljuen riemunkiljahduksia. Se olen minä sillä TÄNÄÄN POKSUTTIIN VIIMEISELLE KYMPILLE! =) Sen kunniaksi tämän aamuinen masukuva meistä kahdesta. :heart:

Aijaa.com - 6751259.jpg

AaVee ja pikku L 30+0
 
Viimeksi muokattu:
Mullu varmaan helpottaa, kun työpäivät sen kun vähenevät. Mulla olisi vielä 7 päivää jäljellä, virallinen mammis alkaa tosiaan sitten 1.10. Tiltalitti taisi aloittaa samaan aikaan :) Sijaista mulla ei vieläkän ole, mutta se nyt ei yllättänyt. Meillä aina kaikki kestää vaikka hyvissä ajoin raskaudestani keväällä jo ilmoitin.
Josko se väsymyskin siitä sitten helpottaisi, kun saat olla kotosalla. Mulla onkin samana päivänä (7.10.) lääkärineuvola, kun sulla on kätilö ;)

Irene kivan tapetin ootte töpselin huoneeseen valinneet. Meilläkin on jossain vaiheessa edessä, mutta ei vielä kiirettä. Esikoisen huonetta pitäisi ensin vähän justeerata.

Jokos Duffy olette saaneet tavaroita hyvin paikoilleen? Toivottavasti pääset taas pian linjoille kertomaan kuulumisia :)

Discovery taidatkin sitten olla ensimmäinen onnellinen nyytin maailmaan saattanut, ihanaa! Joko jännittää tuleva käynnistys?

Salvia nyt sitten vaan pitkää pinnaa ja malttia siellä kotosalla oleiluun. Mulla ei valitettavasti ole tiedossa hyviä linkkejä, mutta viimeksi kun kävin espritin sivuilla, niin niillä oli tosi kivoja lastenvaatteita. Koitahan sinnitellä ainakin sinne lokakuun loppuun!

Kuinkahan Ovis mahtaa jaksella, toivottavasti kaikki on hyvin!

Nonnii toivotaan, että A vauva nyt sitten kääntyy raivotarjontaan ja pääset kokeilemaan alatiesynnytystä. Kiva kuulla, että vauvelit ovat jo noin hyvänkokoiset ja sinä vielä yhdessä koossa :)

RP toivottavasti nyt sitten vielä ehditte sinne Tampestereelle ja pääsette nauttimaan hotelliyöstä.

AaVee voin hyvin kuvitella sen mustan plussapallon :) Onnittelut viimeisen kympin etapista! Ihana massu sulla!

(.) Iho on alkanut kutisemaan ihan huolella ja soittelin siitä neuvolaan. Huomenna aamusta heti labraan maksa- ja sappikokeisiin 12h paaston jälkeen. Jos arvoissa on häikkää, niin sitten joudun/pääsen äippäpolille seurantaan. Muutoin olossa ei moittimista, selkäkin taas vähän parempana.
Äippäloman alkuun tosiaan vielä 7 työpäivää! Tänään kotitoimistolla, kun esikoisen pili oli päässyt tulehtumaan - onneksi ei ole vielä päässyt pahaksi.

Sateesta huolimatta ihanaa tiistaista ja jaksuja kaikille ihanille mammoille!
Sannis & surprise rv33+4
 
salvia, kaikki kannustus ja sympatia sinulle:hug: Toivon kovasti, että pikkunen saa kasvaa masussa turvallisille viikoille asti! Tosi hieno homma, että vauva kuitenkin voi hyvin!
Mä olen selaillut pikkukamppeita lastenmetsolasta, ja wilmis. Retrokissa on pikkuset postikulut, mutta bodyja aika naftisti. Googleta "duns" -sillä merkillä on minusta niin ihania vaatteita ja putiikkeja löytyy siinä sivussa.

irene80, siis siellä kirpparilla oli hirveesti kampetta! Multa ei puutu oikeestaan enää mitään, en sekaantunut ollenkaan kaivelemaan niitä vaatekasoja, haalarit vaan kävin läpi eikä sitä löytynyt. Oli vaan vaaleanpunasia eikä oikeen uskalla riskillä ostaa. Imetysvaatteita olisin ottanut, mutta hinta-laatu -suhde ei minusta niissä ollut kohdallaan.
Tuo on niin totta, että kun päivässä saa yhden homman tehtyä niin sitten sitä jo onkin ihan kypsä makoilemaan loppupvn;)

rouvaPapunen, sun nukkumisvaivat kuulostaa kuule just samalle kun minullakin: eka oottelet unta tosi kauan, sitten heräät vessaan, sitten kello onkin viis eikä uni enää tule. Ja aivan sama mihin aikaan oot nukahtanut, aamulla kuitenkin heräät liika aikasin, minä yleensä kaheksan aikoihin.
Mulla oli viimeviikolla pari juhlailtaa, kun nukahdin jo yhentoista aikaan..joku tilapäinen häiriö.
Kivaa reissua teille Tampereelle!

mullu, mukava lukea kuulumisia pitkästä aikaa:) Ja et sinä sitten kuitenkaan kovin valtavaa mötikkää siellä kasvattele vaikka joku aika sitten kuulosti valtavalle. On kasvu tasaantunut. Ihan hyvä, on siinä sitten pynkäämistä tuossakin;)
Ihanaa loman alkua sinne!

(.) Täällä taas toissayö oli melkosta tuskaa: luulin jo ihan oikeasti, että nyt se lähtö tulee! Oli sen verran tuntuvia jo supistelut ja 5min välein, mutta asettuhan ne sitten taas. En tiiä johtuko siitä, kun koko ed. päivän leivoin, pakko saada pakastimeen herkkuja, niitä vieraita kun lappaa sitten joka ilta vauvaa kattomassa. Enkä muutenkaan meinaa malttaa olla hääräämättä.
Eilen olin sitten päivälläkin kipeä, jomotteli niinku menkkojen aikaan. Lisäks on tullut selkään vihlontoja ja issiaskipuja, jalat tahtoo mennä alta. Pissihätä on ihan koko ajan ja vauvan pää tuntuu ryskyttävän ihan tuolla karvojen kohdalla -siis tosi matalalla!
Nälkä on kans tullut takasin, syödä sais yhtämittaa. Yölläkin olen kerran käynyt.
Limppinen vuoto on lisääntynyt, oottelen limatulppamerkkejä, mutte ei ainakaan vielä ole semmosta näkynyt.
Synnytys on alkanut jännittää, paljon enemmän kun esikoisen aikoihin. Ehken kun nyt tietää mitä on edessä. ja etenkin tuo matka hirvittää, pelottaa jos se meinaa syntyä välille.
Kassi on pakattuna ja kaikki muutenkin vauvavalmista, mies pesi ikkunatkin. Ihan kypsä minä en kuitenkaan vielä ole, tykkään tästä mahasta ja menis tämän kanssa vielä pari viikkoa ainakin..ainakin jos sais nukuttua. Mutta saas nähä kuin käy!

kirma&muru 36+3
 
Viimeksi muokattu:
Aaveelle onnittelut viimeisestä kympistä! Onpas sulla pieni ja siro masukki :heart:!

Salvialle jaksamista ja toivotaan, että tilanne rauhoittuu nyt levolla ja pikkuinen pysyy masussa turvallisille viikoille. Odottavan aika on pitkä, mutta päivä kerrallaan hitaasti ja varmasti niin se lokakuun loppu koittaa jo ennen kuin huomaatkaan :heart:!

RP, juu näkyy olevan jotkut kansainväliset teollisuuden alihankinta -messut, joten ei ihme, että hotellit täyteen buukattu :D! Siirsittekö reissua ensi viikolle vai jääkö välistä kokonaan?

Sannis, juu mä tykkäsin tapetista. Kuvio oli iso, mutta kuitenkin aika huomaamaton. Vihreä värikin oli hyvä, kun asukin sukupuolesta ei vielä ole tietoa ja jotenkin ajattelin, että se on sellainen väri, että ei ihan heti kuitenkaan kyllästy.
Minkälaista se sun kutina on? Onko se ihan jatkuvaa ja ympäri kehoa? Mulla aina silloin tällöin kutisee, mutta ei kuitenkaan mitenkään jatkuvasti eikä joka päivä. En ole sitten siitä vielä oikein osannut huolestua.
No ei ole sullakaan enää montaa aamua jäljellä, jaksamista loppurutistukseen.

kirma, siellä oli sillon tosi paljon haalareita, kun poikettiin. Sellaisia beesin värisiä oli tosi useita. Ne tosin tais olla jonkun vuoden äippäpakkauksesta, kun niitä oli niin paljon. Kokoa en huomannut edes katsoa. Toi sun kommentti tosta mahasta oli just kun mun suusta, että kyllähän tätä jaksais, jos sais nukutuks :D!
Sulla saattaa lähtö tullakin sitten koska tahansa, rupeaa täälläkin ihan jo sun puolesta jännittään.


(.) Mulle on iskenyt hirvee karkin ja ruoan himo. Siis aivan kamalaa. Suuhun pitää tunkee kaikkea mitä jääkaapista löytyy, mutta mitään ei sitten ennen aamua tule kuitenkaan toisesta päästä ulos (sori). Arvaatte vaan kuinka inhottava olo on sitten illalla. Täytyy varmaan hommata jääkaapin oveen munalukko ja antaa avain ukkelille :LOL:! Siis oikeesti tää on ihan kamalaa.....:kieh:

Noh, taidan siirtyä pötsini kanssa taas tuohon sohvalle.....

Illanjatkoja, Irene ja Töpseli rv 34+1 (Eilen poksui, jihuuu)
 
Irene mun kutina alkoi vähitellen olkapäistä, jotka olen jo raapinut lähes vereslihalle :( Öisin kutina on pahinta, kun pitää vielä kyljellään yrittää nukkua. Nyt kutina on levinnyt kämmeniin, jalkoihin ja ajoittain mahaan. Viimeiset kaksi yötä on tuntunut siltä kuin syyhy olisi iskenyt. Kaikki se vähäinenkin uni, mitä saisi, menee raapiessa - ei kivaa. Nyt oon siis 12h paastolla ja aamusta meen heti verikokeisiin. Eka maksa-arvo pitäisi tulla päivässä, loput tulokset sitten muutaman pvän päästä.

Sulla ei Kirma varmaan kauan mene kuin nyytti on sylissä. Kuullostaa niin lupaavilta nuo sun tuntemukset. Täällä myös tämä toinen synnytys on ruennut vähän jännittämään vaikkei mulla ensimmäisestäkään jäänyt mitenkään huono fiilis. Kait se on vaan sitä, että tietää, mitä tuleman pitää :whistle:

Kauniita ja rauhallisia unia toivotellen Sannis *raapii itseään*
 
Viimeksi muokattu:
Nonnii pojilta todettiin istukasta, että todennäköisesti hyvin varhaisessa vaiheessa yhteenkasvanut. Toisella pojalla oli ns. kalvokiinnitteinen napanuora, mikä olisi saattanut irrota alatiesynnytyksessä. Onneksi päädyttiin pelkäämääni sektioon, joka meni ihan hienosti. Minullakin oli verenohennuslääkitys viikon 36 loppuun saakka. Aika hurjalta kuulostaa tuo perätilasynnytys kaksosraskaudessa. Suoraan sanon, etten lähtisi yrittämään.

Salvialle tsemppiä, että pieni pysyy ainakin vielä kuukauden mukana.

Sannis ei pelota synnytys, vaan se ettei käynnistetäkään ja pannaan kotiin. Minulla kyllä rd, että ehkä ei. Tämä on minulla viides synnytys. Aika positiivisia kokemuksia edelliset.

Discovery 37+3
 
moikka!!

jihuu!!!yksi hyvin nukuttu yö takana pitkästä aikaa :D

irene kyllä ollaan tulossa tällä viikolla kuitenkin kun huomenna jo näytti olevan tilaa hotelleissakin :) mutta ehkäpäs perjantaina viimestään startataan :) alkas naurattamaan tuo sun karkin ja ruuan himo :D mulla on ihan sama :D eilen piti käydä hakemassa karkkisäkki että sai enimmät makeanhimot tyydytettyä :D ja kokoajan tekis mieli kaikkea hyvää mitä telkkarista näkee :D närästyskin on kyllä ihan kaamea jos kovin myöhään syö :D toi munalukko olis kyllä hyvä idea meidänkin jääkaappiin :D kauhulla odotan ens viikon punnitusta :D

sannis mä just miehelle sanoin maanantaina että tai ihmettelin että kun on ajoittain kutittanut olkapäistä ja eilenkin raavin niitä kunnolla...ajattelin kyllä että johtuu näistä viileistä ilmoista että iho alkaa kuivumaan...täytyy ottaa sekin puheeksi neuvolassa :D mä taidan olla yksi vauvaispesäke :D

Nyt alkaa ne synnytysunet :) taitaa olla alitajunnassa :) näin unta että synnytin tytön 9.8???tais olla enneuni kun mun mielestä elokuu jo meni :D no kuitenkin mies oli koko synnytyksen ajan jossain käytävällä venttaamassa ja olin ihan raivona miksi ei se tullut synnytykseen??pikkusen huusin sille että olis ehkä tarvinnut henkistä apua :) niin ja näin että discovery sai ensimmäisenä tässä ketjussa vauvan ja duffy aika perään :) saa nähdä pitääkö paikkansa :)

RP&mötikkä 34+1
 
Kiitos kaunis tsempeistä! Ja juuh tavoite on pysyä yhtenä kappaleena eli 2 in 1 mahdollisimman pitkään. Päikkäreitä olenkin jo vedellyt pitkään samaan aikaan esikoisen kanssa, muuten en jaksaisi.

Sairaalassa olivat sitä mieltä, että pitäisi panna esikoinen päivähoitoon ja vaan huilata. Katsoivat vähän pitkään, kun sanoin että ei tuo lapsenhoito minua rassaa mutta kuka hoitaisi mun äidin!?!? Jeps, mulla on dementikkoäiti, jota hoidan yhdessä kotihoidon kanssa ja on nyt mennyt tosi huonoksi, pää siis, eikä tajua pätkääkään mun ja pienen tilannetta ja sitä kun yritän siirtää vastuuta itteltäni vähemmäksi hänen hoidossaan. Viime viikolla löi neljä kertaa luurin mun korvaan. Eikä muista vaikka mies on sanonu sille, että soittais sille valituksiaan eikä mulle. Noh, täytyy vaan pysyä lujana ja ajatella vauvaan ja itseään.

Kiitos myös lastenvaatelinkkivinkeistä! Tuo Duns olikin mulle ihan uusi, ihanan värikkäitä!

Mites Sannis, oliko maksa-arvot nousseet? Tuo jalkapohjien ja kämmenien kutina taitaa viitata siihen... Tsemppiä!

Kävin Irene netissä kattomassa sen teitin tapetin ja ihastuin kovin. Tiesitkö muuten, että vihreä on todettu psykologisesti kuulemma rauhottavaksi väriksi. =) Siksi kuulemma kaikki leikkaussalitkin ovat vihreitä. :O

Aaveelle onnittelut 30 poksautuksesta, sä olet nyt meitin tavoitteessa!

Tiistaina olin sokerirasituksessa ja alustava paastoarvo oli 4.0. Jippii, viime raskaudessa se oli 5.6. Mutta se oli vasta alustava arvo ja lopulliset kuulen perjantaina. Mutta JOS RD diagnoosi ei tällä kertaa napsahdakaan, niin liityn oitis Irenen ja Rva Papusen mässykerhoon. :D Sen verran on tuota karkkia tehnyt mieli mutta olen tarkoituksella varonut ettei sokerit turhia nousis, vaikka eihän siitä namuttomuudesta välttämättä mitään apua ole.

Kääk, ensi viikollahan tänne taitaa olla jo tulossa vauvoja!:heart: Ainakin Discoverylle, jos alustavat käynnistyssuunnitelmat pysyy.

Mites teillä, jotka napsitte rautaa, niin millä annoksella meette ja onko tullu mitään oireita? Mulla vuotojen takia tippunut hemoglobiini viikossa yli 20 pykälää, joten lisäraudalle jouduin.

Salvia 25+5
 
Minä olen ottanut tuota nestemäistä Ironvital-F:ää ja Multivita Raskautta 2 tablettia (nyt puotin yhteen). Näistä ei tule kuin 40 mg rautaa, mutta minulla onkin hyvä hemppa. Viime mittauksessa 138. Näiltä kaksosiltakin pysyi ilman rautaa 118 viimeinen mittaus. Th sanoi silloin, ettei enää kannata aloittaa. Ummetus on valtava, mutten tiedä, johtuuko raudasta.

Kävin yhdessä kokouksessa ja Anttilassa shoppailemassa. Ostin uuden saunatakin, kun olin ilmeisesti sotkenut sen hiusväriaineella. Tissiliivit kans kokoa F85...

Toivottavasti RP:n uni pitää paikkansa. Siis omalta osaltani. Mies joutaa kyllä tulla synnytykseen. Minulla valuu taas jotain pöksyihin. Päälyhousutkin oli ihan kosteat, vaikka pikkuhousunsuoja. Onkohan valkovuotoa. Supisteli kyllä aika lailla siellä kauppareissulla. Autolla ajaminenkin tuntui ihanalta kävelyn jälkeen.

Salvia lepäilehän vaan. Muksu hoitoon. Minullakin ovat pojat hoidossa yksityisellä. Olen ex-anoppini, jolla Alzheimer edunvalvoja vieläkin. Rankkaa puuhaa tuokin puoli sinulla. Itse en enää hoida kuin paperiasiat.
 
Epäonnisten hoitojen ja keskenmenojen jälkeen on pakko tulla tännekin kertomaan nyt uutisia. Eli eilen alkoi toispuoleinen vatsa- ja selkäkipu ja menin ihan paniikkiin, kun pelkäsin, että on nyt kohdun ulkopuolinen - sitä kun ei ollakaan vielä koettu....Varasin paniikkiultran tänään ja voi, että mitä siellä näkyikään: :heart::heart:!!! :eek:Ollaan sekä onnellisia että samalla vähän kauhuissaan miehen kanssa.


Vadelmaunelma + tiitiäiset 6+5

Onko täällä muita tuplien odottajia?!? Nyt ois kaikki hyvät neuvot tarpeen!
 
Vadelmaunelma minulla hoidoista neljä vuotta vanhat kaksospojat, mutta kaikki vielä hyvin muistissa. Oli se vaan sellainen odotus, että... Aina jotain hämminkiä mukamas. Kyllä nyt on kiva, kun on toisistaan seuraa. Etenkin kun nyt vauva vie väkisinkin huomioita jonkin aikaa.

Missäs synnytät ? Tampereella ainakin pelas seurannat todella hyvin. Niin ja onnittelut tietenkin !

Discovery 37+4
 
Viimeksi muokattu:
Vadelmaunelmalle Onnittelut tuplista! :heart::heart:

Mä täällä odottelen töissä päivien kulumista. Ei oo kuulkaa enää montaa päivää jäljellä. Kaksi kokonaista viikkoa ja pari irtopäivää. :)

Selkä on ollu eilis illasta asti ihan sairaan kipee ku miehen kanssa siivottiin oikein urakalla. Pitäis vähän venytellä tai jotain.

AaVee ja L 30+2
 
Jospas nyt hetken tässä koneella vois istuskella ilman supisteluja...

Vadelmaunelma onnea onnea ihanista ultranäkymistä!:heart:. Nyt kaikki odotus palkitaankin tuplaonnella. Toivotaan että kaikki menee loppuun asti hienosti ja saat pienet nyytit syliin=)

Sannis miten sun labroissa kävi? Toivottavasti kaikki ok.

Sitten vielä vähän omaa napaa: Saikulla olen ollut nyt sen pari viikkoa ja koska supistelut on edelleen niin herkässä, etten pysty juuri mihinkään liikkumaan, ja ne ei mene ohi ellei pääse pitkälleen, niin töihin ei ole enää paluuta. Eli synnytykseen asti nyt sitten kotona hengaillaan. Toivon mukaan supparit helpottais jossain vaiheessa että pääsis vielä vähän kaupoille kiertämään :). Onneksi hankittiin kaikki vauvatarvikkeet hyvissä ajoin että sen puoleen ei ongelmaa, mutta vaippoja ym. pitää sitten vielä ostaa.
Meinaatteko muuten käyttää kerta- vai kestovaippoja? Itse ajattelin alussa ainakin kertavaippoja, mutta sitten kun pääsee rutiiniin niin kiinnostais kestojakin kokeilla. Onko kellään kokemusta kestovaipoista? Onko niitä oikeesti helppo käyttää ja pitääkö ne "tavarat" sisällä yhtä hyvin kun kertavaipat?
Muuten oli neuvolassa kaikki ok, verenpaine 108/64, sf-mitta 28, paino oli laskenut viime kerrasta (ihme vaikka oon vaan maannu ja napostellu karkkiakin...), mutta maha on kasvanut tasaisesti yläkäyrällä.
Salvialle myös tsemppiä lepäilyyn. Kyllä tää aika onneks nopsaa kuluu, jokainen päivä on aina plussaa vauvalle =)
Nyt pitää taas siirtyä makuuasentoon, eli vointeja kaikille, ja innolla odotellaan täällä kans että kuka jakaantuu ensimmäisenä!

Ovis + vauveli 29+5
 
Hei

Petipotilas täällä kirjoittelee :( Eilinen meni synnärillä tutkimuksissa. Minulla on ollut viikonlopun jälkeen heikko olo. Pystyssä ei ole pysynyt kuin vessassakäynnin verran ja silloinkin meinaa voimat loppua :( Lisäksi alavatsalla on ollut vihlovaa kipua, kuin sukkapuikolla joku pistelisi. Vauvat kuitenkin voi hyvin, eikä muissa tutkimuksissa selvinnyt mitään ihmeempää, joten lääkäri oli sitä mieltä, ettei minun kroppa vain yksinkertaisesti jaksa enää tämän enempää. Voima menee vauvojen kasvuun, joten olisi osastolle ottanut lepäämään loppuajaksi. Onneksi sain suostuteltua, että pärjään kotona ja sain luvan tulla kotiin :) Kivempi näin ja saa edes jonkun verran nukutuksi. Viikon päästä taas arvioidaan tilannetta uudelleen.

Vyötärönympärykseksi mitattiin 130 cm ja napa on 50 cm lantiosta, joten ei ihme, että takakeno alkaa olla melkoinen. Nyt näyttää todella kuin olisi suuren puhallettavan rantapallon nielaissut ja maha olisi siitä syystä valahtanut reisille saakka :)

Discovery: minulle ei vielä ole tehty synnytystapa arviota, eli en tiedä vielä, mahtuisiko lantiostani tulemaankaan perätilassa olevat vauvat. Sehän ottaa enemmän tilaa kuin pääedellä tulevat. Esikon synnytyksessähän häpyliitos repesi, joten en tiedä kuinka tuokin vaikuttaa mihinkin, onko lantioni kuitenkin ahdas. Eilinen synnytyslääkärikin oli myös sitä mieltä, ettei perätilasynnytys ole missään nimessä pois suljettu, kunhan paikkani on läpikotaisin tutkittu, joten jos luvan antavat, niin varmaan sitä sitten koettelen. Muutoin sitten sektio, jos siis vauvat eivät käänny. Viimeyönä oli sellainen myllerrys masussa, että toivossa on hyvä elää, että olisivat vielä muljahtaneet. Ensimmäinen yö, etten saanut vauvojen liikkeiden tähden nukuttua.

Onnea Vadelmaunelmalle tuplauutisista! Olen kuullut monelta taholta, että tuplien odotus on mennyt loppuun saakka ihan mallikkaasti, joten toivotaan sinulle parasta. Minulla ei ihan niin ihanaa ole ollut, mutta kyllähän vauvat ovat voineet hyvin koko raskauden ajan, joten eiköhän tätäkin luonnehdita ihan hyvin onnistuneeksi tuplaraskaudeksi. Pienestä koostani vain ei ole ollut etua näiden kantamisessa ja se on tuottanut ongelmia minulle.

Onnittelut Mullulle mammaloman alkamisesta!

Salvia: mulla meni rautaa kaksi taplettia päivässä, ensin Retaferia, sitten Obsidania. Lisäksi olen syönyt koko raskauden ajan kaksi taplettia päivään Multitabseja. Raudan sai nyt lopettaa, kun hemppa oli noussut 138. Oli pahimmillaan vain 100. Aloitan sitten uudelleen, jos laskee synnytyksen jälkeen. Ummetus on ollut koko ajan ihan hirveä, aivan verestää pöntöllä käydessä ja itkua täytyy vääntää, vaikka juon luumunektariinia ja käytän vauvan luumusosetta päivittäin sekä lisänä Levolacia. Vaikka raudan lopetin, ummetus jatkuu......

Eipäs sitten kuin mukavaa viikonloppua kaikille!

nonnii ja piiperoiset rv 34 + 2
 
Nonnii Tsempitykset sulle. Uskon, et on vähän jo tukala olla ja jaksaminen on mitä on tässä vaiheessa. Aika massiiviselta kuulostaa kyllä sun masu. Onneksi sait kuitenkin tulla kotiin lepäämään ettei tarvinu sairaalaan jäädä. Ne kun on niin viimeisiä paikkoja missä aikaansa haluaa viettää.

Mullu Mukavaa Äitiyslomaa. Mäkin aloittelen oman lomani 12 työpäivän päästä. Ei siis oo paljoo enää lusittavana. :)

Ovis Mä aion käyttää vain ja ainoastaan kertakäyttövaippoja. Ei todellakaan kiinnosta lähteä pesemään niitä kestovaippoja. Aivan niinku sitä pyykkiä ei olis jo muutenki... Mulla ei oo mitään kokemusta kestoista mutta oon kuullu, et ne ketä niitten käyttöön on vihkiytynyt pitää niitä tosi hyvinä. Mä vaan oon aivan liian laiska ja mukavuuden haluinen, että niitä käyttäisin.

Salvia Mä oon käyttäny lähes koko raskauden (muistaakseni viikolta 12 alkaen) ajan lisärautaa. Mulla hemppa on normaalistikin suht matala just ja just pääsen sinne 125 lukemiin. Neuvolantäti kun on mitä on niin se ei ottanu tätä tosiasiaa huomioon ja käski aloittaa raudan. No ei siitä varmaan mitään haittaakaan ole mut hemppa ei oo noussut yhtään raudan syönnistä huolimatta. :) Mä kyllä noudatan niitä raudan syönnin "sääntöjä" joten en tiiä mistä johtuu ku ei oo noussu. Joka aamu otan yhden Obsidanin tuoremehun kanssa.

Omaan napaan ei kuulu mitään uutta. Maanantaina on taas neuvola. Maanantain käynnin jälkeen ne alkaakin sit oleen kahden viikon välein joten seuraava neuvola on ku oon aloittanut loman. :) Miehellä on tänään työpaikan saunailta ja minä pyhitän iltani sohvalla telkkarin edessä suklaalevy (tai pari) kourassa. :)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

AaVee ja pikku L 30+3
 
Nonnii:Se mua juuri huolestuttaakin, että miten kestän, koska olen tällainen "Helinä-keiju" eli pieni ja hento. Lähtöpaino huitelee 45-47kg ja mittaa on alle 160cm. Kauhukuvissa olen ylipaisunut barbababa, jonka selkä on kadonnut johonkin ja joka hukkuu isoon masuun. Vauvat ovat oikeasti tosi toivottuja ja odotettuja, mutta on pakko tunnustaa, että kahden odotus hirvittää ihan oikeasti!

Tuplien odottajat: Miten teillä on keho tähän odotukseen reagoinut ja millaisiin mittoihin olette "paisuneet"?

Anteeksi pinnallisuuteni, mutta vähemmän riuskana ja pienikokoisena tilanne hieman hirvittää esim. selän kannalta....Saankohan sanoa hyvästit koon xs ja 34 vaatteille tämän rumban jälkeen?
 

Yhteistyössä