Kyllä vituttaa, päiväkodista

Me ollaan kans kerran jouduttu hakemaan poika hoidosta pois kesken päivän kun päiväunien jälkeen oli "kuumetta" 37.1. Meidän pojalla tuo ei oikeasti ole mikään kuumelukema vaan hyvin lähellä normaalilämpöä. Mitään muuta oiretta ei ollut kuin unisuus (no sekin selittynee juuri loppuneilla päiväunilla...). Onneksi ymmärsivät, kun seuraavana aamuna sanoin viedessäni poikaa takaisin, että ei ollut mitään illalla, eikä "lämpökään" ollut nousussa. Mutta koska kuume ja ruumiin peruslämpö on yksilöllistä, niin virheitä päiväkodin hoitajille toki sattuu. Heidän vaan pitää olla työnsä puolesta tarkkoja noissa sairaushommissa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Verokarhu:
Vein lapset päiväkotiin aamulla (terveinä) ja menin itse kouluun. Eikös pk:sta ole tullut puhelu tunnin aikana, no pikkumieshän se siellä on kuumeessa eikun hakemaan (koulun jälkeen mulla olis ollu vielä pari tuntia ylimäärästä aikaa lukea ensi viikon tentteihin ennen sovittua lasten hakuaikaa). Mietin mennessäni että kumma kun ei aamulla herätessä tuntunut ollenkaan lämpöiseltä.
Päiväkodissa onkin oikea lasareetti edessäni, jo 2 muuta lasta odottaa hakijaa ja yhdeltä mitataan lämpöä.
No tulemme kotiin ja mittaan pojan lämmön lääkkeen antoa varten mittarilukema huimat 37.0. Ehkä mittasin huonosti eli uusintakierros - ja tuloksena sama lukema.
Jotenkin herää epäilys!! Ja kiitos vaan enhän toki olisi voinut käyttää tätä päivää opiskeluun ja tentteihin lukemiseen :headwall: :headwall:
kyllä 37 on lämpöä lapsella. turhaa kiukuttelet...

Siinä tapauksessa meidän lapset on koko ajan kuumeessa??!!Mitä niille pitäs ny sitte tehä??
säkö mittailet niiltä kuumetta ihan huvikseen? kehon lämpötila vaihtelee koko ajan ja ap:n lapsella on saattanut olla lämpö yli 37 silloin kun se on päiväkodissa mitattu. iltaa vasten lämpö yleensä nousee ja korkeimmillaan se on n. 16-17
 
vieraana
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Mulle kerran soitettiin päiväkodista että esikoisellani on maha kipeä. No, lähdin sitten kamalalla kiireellä hakemaan häntä kotiin. Kysyin, onko oksentanut. Ei ollut. No, onko ripuloinut sitten? Ei ollut. Mutta ruokapöydässä, HERNEKEITTOLAUTASEN äärellä likka oli ottanut kaikkein säälittävimmän ilmeensä ja sanonut surkeastakin surkeammalla äänellä että "mul ei maistu ruoka kun mul on maha ihan hirveen kamalan kipee". Siltä istumalta täti lähti soittamaan mulle. Kun menin päiväkodille, likka oli käärmeissään kun ei ollut saanut pannukakkua jälkiruoaksi. Maha ei ollutkaan enää yhtään kipeä kun hernekeittolautanen oli viety edestä pois :whistle: .
Sanoin päiväkotiin, että seuraavana hernerokkapäivänä voisitte sitten muistaa että tyttö vihaa herneitä yli kaiken. Kaikkea muuta syö, herneitä ei. :xmas:
Meillä on esikoisella aina ollut sellainen löysempi maha ei siis mikään pötkykakka... ja siitä huolimatta on ihan terve ei siis ole ripulilla ollut koko elämäänsä :) ja päiväkodissa osastolla oli kaks tätii sellaisia nuorempia joilla ei ollut viel omia lapsia. Mä sit jouduin hakeen kolme kertaa mahataudin takia pois..ku ei meinannut mennä näille tyypeille jakeluun että ei ole ripulilla..yks vanhempi hoitajakin jo sanoi mulle että on yrittänyt sanoo näille että ei se löysäkakka oo ripulia..(siis ei ollut mitään hernekeittokakkaa tai vesiripulia vaan sellaista löysää) ja arvatkaapa ottiko päähän ku just aloittanut uudessa työpaikassa.. no kyllä ne sit lopulta tajus että se on ihan normaali kakka meidän lapselle..
 
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
no niin...
vaikka lapselle on kuumetta hänhän on virkeä ja jaksaa touhuta ainakin jotkut,toiset taas makaavat kitisevät ja valittivat huonoa oloa ja sairaan lapsen paikka on oma koti!!
ettehän te itsekään mene sairaana kouluun, töihin,kyläilemään tms.????!!! on lapselle että hoitajalle äärimmäisen raskasta olla/kun on sairas, koko päivän toiminta kärsii.

emme soita vittuilessamme (ihan suoraan sanottuna!) hakemaan sairasta kotiin vaan ME AJATTELEMME LAPSEN PARASTA!! toisin jotkut vanhemmat valitettavasti....

ajatelkaapa itseänne joka paikkaa kolottaa,särke päätä on tukkoinen olo.... mitä teette?
mitäs lapsi vastaavassa tilanteessa?


No näinhän se on että kipeä lapsi kotiin =) mutta jos ap:n lapsella ei ole kipuja eikä nuhaa tai yskää eikä sen koommin kuumettakaan joten miksi soitettiin että tule hakemaan lapsi kotiin :|


On se huono viedä lapsi lääkäriin että saa sairaslomalapun töihin jos lapsi ei olekkaan sairas :eek: miten selität sen sitten töissä että eikun ei se ookkaan kipee kun tädit ylireagoi ja luuli lapsen olevan kipeä :D


Kyllä mä menisin lankoja pitikin jo sinne päiväkotiin että mittaavat ens kerralla vaikka 5 kertaa että tietävät onko kuumetta oikeesti vai ei ja että onko lapsi kipeä :whistle:


Meillä myös lapsilla normaalilämpö tuo 37 ja hieman ylikin mutta monella ei .... siksi olisin sanonu kun sieltä soittaavat ja arpovat kuinka paljon sitä olikaan että mitatkaas uudelleen ja katotaan sitten :D olisin siis se vaativa äiti joka pyytäisi tarkistamaan tilanteen onko sitä kuumetta nyt se 38 vai 37 vai 37,4 :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
jospa siellä on käytetty korvakuumemittaria, se kun voi hyvinkin näyttää, jos on 37, niin se voi hyvinkin näyttää, että lapsella on jopa 38,3. en mä usko että päikkäri tota ihan kiusallaan tekis. jos olis perhepäivähoito kyseessä, niin sillo voisin hyvinkin uskoo
Miksi uskoisit tämän perhepäivähoidosta?
 
vieras
miksi perhepäivähoidossa. Jos lapsi on poissa niin palkkakin on pienempi, luulis että kävisi päin vastoin. Päivähoidossa kyllä tulee jatkuvasti vastaan että kotona on annettu kuumelääkettä ja lapsi hiipuukin kesken päivän. Ketään ei turhan takia lähetetä kotiin. Itse en ainakaan näiden vuosien aikana ole törmännyt siihen. ollen eri paikoissa töissä. Usein näkee vain kuinka huono kuntoisia lapsia tuodaan hoitoon ja kuinka liian pitkään katsotaan ennekuin haetaan kotiin. Tai tiedetään on kipeä ja tuodaan hoitoon ja ei vastata puhelimeen jos soitetaan. Meilläkin otetaan useampaan kertaan ja eri mittarilla ja silti on aina ne samat joilla ei sitten koton ole ollut yhtään ja lapsi tulee bumerangina aamulla hoitoon
 
Päiväkodissa töissä
Joo sama kokemus täälläkin: ei me turhaan soiteta vanhempaa hakemaan. Ja paljon on kokemusta tosta että vauvalle on laitettu aamulla suppo peppuun ja sit vointi huononee päivän mittaan ja syy selviää vaipanvaihdossa. Samoin hiljattain eräs 3,5v. poika koko päivän hoki olevansa kipeä, mutta en huomannut muuta kuin lapsen kovan yskän. Lohduttelin poikaa että "sulla on vaan vähän yskää." Iltapäivällä vointi huononi ja toinen työntekijä huomasi pojan otsan tuntuvan kuumalta. Soitto äidille, isä tuli hakemaan 2h päästä. Siinä kuulumisia vaihdellessa isältä lipsahti että äiti oli antanut pojalle aamulla Panadolia. Että osaa ne vanhemmatkin, itse en ikinä kehtaisi omalle lapselle syöttää särkylääkettä ja tuupata päiväkotiin!

Ja kyllä sairaan lapsen erottaa terveestä, joskus voi vaan olla että jos lapsella huomataan kuumetta ja heti haetaan kotiin, se paranee päivässä ja sehän on vaan hyvä asia, eikö?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Päiväkodissa töissä;23070336:
Joo sama kokemus täälläkin: ei me turhaan soiteta vanhempaa hakemaan. Ja paljon on kokemusta tosta että vauvalle on laitettu aamulla suppo peppuun ja sit vointi huononee päivän mittaan ja syy selviää vaipanvaihdossa. Samoin hiljattain eräs 3,5v. poika koko päivän hoki olevansa kipeä, mutta en huomannut muuta kuin lapsen kovan yskän. Lohduttelin poikaa että "sulla on vaan vähän yskää." Iltapäivällä vointi huononi ja toinen työntekijä huomasi pojan otsan tuntuvan kuumalta. Soitto äidille, isä tuli hakemaan 2h päästä. Siinä kuulumisia vaihdellessa isältä lipsahti että äiti oli antanut pojalle aamulla Panadolia. Että osaa ne vanhemmatkin, itse en ikinä kehtaisi omalle lapselle syöttää särkylääkettä ja tuupata päiväkotiin!

Ja kyllä sairaan lapsen erottaa terveestä, joskus voi vaan olla että jos lapsella huomataan kuumetta ja heti haetaan kotiin, se paranee päivässä ja sehän on vaan hyvä asia, eikö?
Joo, töissä myös päiväkodissa ja vanhemmat kehtaavat lääkitä ennen hoitoon tuloa.
Tai tuodaan kesken toipumisen ja taas joutuu hakemaan pois. Tai lapsi on sairas selvästi mutta eka vanhempi ei usko ja joudutaan soittamaan seuraavalle jotta sairas saadaan kotia. Kahdesti olen lähettänyt kotiin kesken päivän ja molemmat kyllä olivat selkeästi sairaita. Ei me tosiaan huvikseen kyllä soitella siksi että saatas helpotusta tai vapaata.
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;9910540:
jospa siellä on käytetty korvakuumemittaria, se kun voi hyvinkin näyttää, jos on 37, niin se voi hyvinkin näyttää, että lapsella on jopa 38,3. en mä usko että päikkäri tota ihan kiusallaan tekis. jos olis perhepäivähoito kyseessä, niin sillo voisin hyvinkin uskoo
Hei nyt on sanottava että haista paska.
 
"tiina"
Mulle kerran soitettiin esikoisesta, et on tosi väsyneen oloinen, mut ei ole kuumetta. No, menin sit normaaliin aikaan hakemaan pojan, ja hirveet kyselyt heti et onks jotain tapahtunut perheessä, joku esim kuollut, kun poika on niin vaisun oloinen. Mä olin ihan :eek: ja sanoin ettei mitään epätavallista ole. Mentiin sit kotiin ja mittasin lämmön, 38,5 näytti mittari. Olivat aamulla mitanneet, silloin ei mitään, mut iltapäivällä eivät olleet vaivautuneet mittaamaan, vaan miettivät mitä kummaa on tapahtunu. Silloin kyl vähä veetutti..
No mä hain muutama viikko sit 4vuotiaan tarhasta ja ihmettelivät kun oli ollut niin hiljanen ja rauhallinen koko päivän, olivat hakiessa ulkoilemassa ja pakkasta -8astetta.
Päästiin kotiin ja mittasin pojanlämmön, kuumetta 39,7C. Illan aikana nousi vielä korkeimmillaan 40,6 asteeseen. Musta kyllä aika outua, jos toisella noin kova kuume, niin eivät olleet mitään huomanneet.
 
: )
jospa siellä on käytetty korvakuumemittaria, se kun voi hyvinkin näyttää, jos on 37, niin se voi hyvinkin näyttää, että lapsella on jopa 38,3. en mä usko että päikkäri tota ihan kiusallaan tekis. jos olis perhepäivähoito kyseessä, niin sillo voisin hyvinkin uskoo


ei hyvää päivää...!!! perhepäivähoitajasta voisi hyvinkin uskoo.. minkä ihmeen takia? minkä ihmeen takia pph näin tekisi? itse arvostan perhepäivähoitajia kyllä paljonkin.palkan takia eivät sitä hommaa tee,vaan antavat kotinsa,perheensä ja monta kertaa oman aikansa vailla kunnon kiitosta ja palkkaa.eivätkä siitä edes meteliä pidä.ja kyllä,tiedän tämän kun olen montaa pph läheltä seurannut.jo ihan työni puolesta. ja minkä ihmeen takia KUKAAN hoitaja,oli sitten päikky tai pph tekisi perättömän ilmoituksen tälläisestä asiasta? tuleehan se ilmi. ja olkaa tyytyväisiä kun ilmoittavat,sehän on lapsesta välittämistä.ja se kuuluu JOKAISEN hoitajan toimenkuvaan! ennemmin olisin käärmeissäni hoitopaikasta joka ei esim. vatsataudista tai muusta tarttuvasta taudista ilmoita vanhemmille vaan antaa taudin tarttua...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tä?;23070640:
Ymmärsinkö väärin vai jatkuuko tässä keskustelu noin vain kolmen vuoden tauon jälkeen?
Joku urpo nostaa ketjua ja sitten sitä ei välttämättä huomaa, että näin on. Joskus on tullut kyllä ihan uusikin keskustelu jostakin aiheesta.
 
kyllästynyt äiti
Tottakai on ikävää hakea lapsi pois, jos aikataulu suunniteltu, vaan lasten kanssa on totuttava äkillisiin muutoksiin.
Minunkaan mielestäni lapsen paikka ei ole hoidossa edes puolikuntoisena, ja muistaakseni tämä ohje lukee myös päiväkodin seinällä.
Puolikuntoinen, kuumetta vasta nostatteleva lapsi saattaa olla väsy, syliä kaipaava jne, ja siihen on äiti/isä paras, ja kotona oleminen.
Tämä on nykyvanhemmille hepreaa, tiiäkkö.

Lapsen pitää saada olla päiväkodissa 9 tuntia vähintään kun siitä kerran maksetaan! Ja äidin ja isän ON pystyttävä tekemään kaikenlaista mukavaa sillä aikaa kun lapsi on pois jaloista pyörimästä. Ei saa häiritä, jos lapsi ei ole vähintään puolikuollut.
 

Yhteistyössä