Kyllä sai hävetä taas kaupassa!

• Viestiketjun aloittaja "Lillix"
  • Ensimmäinen viesti
"Lillix"
Kohta 3v. tyttö lähti omille teilleen sillä välin kun juttelin myyjän kans ja tuli hetken päästä naureskellen ja kantaen laukkua jonka ottanut viereisestä myymälästä. Hälytys oli tiety soinut ja menin palauttamaan laukun takas ja hälytys soi tiety taas. Ei muuta kun selitin myyjälle tilanteen ja pahoitteluni. Kädestä pitäminen ei onnistu koska tyttö riuhtaisee itsensä heti irti tai rupeaa kiljumaan. Mikää puhe tai rangastus ei tehoa. Nimenomaan kaupoissa rupeaa keksimään kaikkea kepposta, muuten on ihan kiltti. Onko mulla tavallista vilkkaampi lapsi vai onko muillekin sattunut?

superrr
Meillä on tuollainen poukkoileva 3 -vuotias myös. Eihän sen ikäistä/kokoista oikein voi enää pitää kärryjen istuimessa, eikä kaikissa autokärryissä ole turvavöitä joihin vois köyttää. Kassalla on välillä kyllä tosi tiukat paikat seurata. Ei hän aina pahallaan sitä tee, mutta kun siinä kaupassa on niin paljon kaikenlaista mikä kiinnittää pienen huomiota. Joskus joutunut kesken maksun lähteä juoksemaan perään.

On meilläkin muuten ihan kiltti, mutta vaan aika vallaton.

"vieras"
Ihan samanlainen lapsi meilläkin, mutta on pikkuhiljaa alkanut ymmärtämään, että äiti on se joka määrää. Autotien ylittäessä pitää pitää äitiä kädestä kiinni ja jos juoksee kaupassa, niin äitin kädestä kiinni tai rattaisiin. Kiukkukohtauksia on kestetty, mutta kyllä se siitä. Olisin kyllä ihan paniikissa, jos lapsi häipyisi näköpiiristä. Meillä sääntönä, että lapsen on oltava koko ajan vieressä ja katson kyllä. Oletko antanut lapselle korin kannettavaksi? Siis oman korin johon voi laittaa jotain pientä ja kevyttä. Meillä ainakaan tehoaa lapsen riehumiseen, kun on jotain tekemistä.

"Miksi"
Miksei tuon ikäistä voi laittaa kärryyn istumaan!
Kyllä mä laitan tuon 5v.n jos sattuu oleen sellainen päivä ettei puhe tunnu menevän perille (on aika vilkas).
Saan ostokset tehtyä paljon nopeammin ja ajatuksella!

"vieras"
En tiedä onko mulla ollut tavallista kiltimpi lapsi kun ei koskaan käyttäytynyt noin. Ei muutenkaan saanut mitään itkupotkuraivareita tai huutanut/itkenyt kaupassa jos ei saanut karkkia tai tahtoaan läpi.

Mun mielestä vaan lapsen pitää osata käyttäytyä kotona, kaupassa ja kaikkialla. Tottakai minunkin lapsi itkee ja suuttuu välillä, mutta se ei ole huonoa käytöstä. Mutta sitten jos alkaisi karkailemaan, huutamaan, haukkumaan tms. niin se taas olisi huonoa käyttäytymistä. Uskoisin, että tuon ikäisen kanssa voisi jo keskustella asiasta. Meillä lapsi osasi jutella jo 1-vuotiaana.

"..."
[QUOTE="vieras";28260748]En tiedä onko mulla ollut tavallista kiltimpi lapsi kun ei koskaan käyttäytynyt noin. Ei muutenkaan saanut mitään itkupotkuraivareita tai huutanut/itkenyt kaupassa jos ei saanut karkkia tai tahtoaan läpi.

Mun mielestä vaan lapsen pitää osata käyttäytyä kotona, kaupassa ja kaikkialla. Tottakai minunkin lapsi itkee ja suuttuu välillä, mutta se ei ole huonoa käytöstä. Mutta sitten jos alkaisi karkailemaan, huutamaan, haukkumaan tms. niin se taas olisi huonoa käyttäytymistä. Uskoisin, että tuon ikäisen kanssa voisi jo keskustella asiasta. Meillä lapsi osasi jutella jo 1-vuotiaana.[/QUOTE]

Eli sinä se osaat. :)

• Tykkää
Reactions: Eedla
"äitee"
Meidän kersoistamme ei kukaan koskaan ole edes yrittänyt karata vierestäni mihinkään kauppareissuilla vaikken olekkaan mikään erityisen pätevä äiti. Kersat tietävät että kotoa poistuttaessa on pysyttävä äidin (tai isän) vieressä ihan itse, mihinkään ei saa lähteä hortoilemaan.

Jos lapsistamme joku olisi joskus edes antanut ymmärtää ettei ehkä noudata ohjeita niin taatusti olisin laittanut valjaisiin tai istuttanut kärryihin. Jo lapsen oman turvallisuudenkin kannalta.

Kolmivuotias ymmärtää kyllä puhutut säännöt kun kerran alle 2 vuotiaskin ne käsittää. Suosittelen keskustelua ennen seuraavaa kauppareissua, sääntöjen kertaamista ennen kauppaan menoa. Ja sitten, onnistunut kauppareissu palkitaan vaikkapa pienellä karkkirasialla tms.

Lapsi on ehtinyt jo toiseen myymälään ja takaisin, taisit jutella aika kauan? Mitä jos lapsi olisi kävellyt pihalle parkkialueelle?

Mamma hillitsee juoruamishimojaan, keskittyy lapseensa ja opettaa hänet kulkemaan kaupassa oikein. Anna hänelle oma kärry ja oma ostoslista niin luulisi viihtyvän.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
hevoskouluttaja
Sulla on suu jolla komentaa ja kädet joita käyttää jos ei sana tehoa.
Repesin nimimerkistä...

Mutta kyllähän tässä asiassa taitaa päteä se kuin kaikkiin muihinkin eläimiin: kun sillä on järkevää tekemistä tai mietittävää, ei kerkiä tehdä järjettömiä. Pitää oppia ohjailemaan huomiota oikeisiin asioihin ennen kuin katastrofi tapahtuu, niin ei tarvita jälkihoitoa. Sillä tapaa koko porukka lähtee kauppaan mielellään. Siellä kuitenkin näkee kaikenlaista mistä on hauska jutella. Asiaa kyllä helpottaa, kun yritetään olla menemättä kiireellä kauppaan tai nälkäisinä, väsyneinä jne. Me otetaan kaupassakäynti harrastuksen kannalta. Ymmärrän ettei onnistu kiireisemmiltä, mutta kannattaisi edes syödä jotain pikaista ennen kuin ryntää kiirastuleen.

Meilläkin on sitten tuollainen hyvinkäyttäytyvä, iloinen kaupparetkeilijä, sen voi laskea ihan irralleen eikä häviä. Pysyy sillä etäisyydellä kuin käsketään, ja jos ei usko niin tietää päätyvänsä samantien kärryyn, toista varoitusta ei enää tule. Nyt nipin napin 3-vuotiaana sen voi päästää kauemmaskin, koska poika ei ota asioita omin päin hyllyistä ja on oppinut, että kun käyttäytyy rauhallisesti voi kulkea kauempanakin, kunhan pysyy näkyvissä. Perussävy on hauskuus.

Mutta ilman selkeitä seurauksia ja runsasta kiitosta tässä ei oltaisi, sen verran riehakas on luonnostaan. Ja ehkä tuo eläinkoulutuskokemuskin auttaa.

"Lillix"
No voi herranen sentään, että tuli vihaisia vastauksia muutamilta. Kyse ei ollut ruokamarketista missä on niitä autokärryjä vaan tavaratalosta jossa on eri liikkeitä ja avoimet ovet. Kysyin myyjältä lyhyesti vaan puuttuvasta tuoteselosteesta ja luulin tytön kävelleen vaan läheiselle hyllylle jotain katsomaan. Joku sanoi laittavansa lapsensa kiljuvana kärryyn vaan istumaan niin saa paremmin "keskittyä" ostoksiin. Itse en kyllä .voi keskittyä mihinkään jos lapsi kiljuisi korvan juurella ja ei varmaan muut asiakkaatkaan. Mieluummin niin, että tyttö kavelee siinä lähettyvillä edes jos ei kärryssä viihdy sillon. Ei mulla lapsi tosiaankaan normaalisti yksin minnekään menekkään paitsi karatessa. Jonkinlainen näköyhteys silloinkin ollut.

"vieras"
Ne valjaat on iaka hyvät. Meillä käytettiin niitä kaksi kertaa ja sitten riitti se, että mä pakkasin ne reppuuni, kun mentiin kauppaan tms. Noin iso lapsi kyllä ymmärtää, että kannattaa valita pysyminen sovitulla etäisyydellä eikä joutua valjaisiin.:)

Nellien
voi hellantuuteli sentäs,pitäskö sua taputella päähän ku laiminlyöt oman lapsesi turvallisuuden,mitä jos se juokseekin ulos parkkipaikalle,auton alle?

Sä pidät sitä lasta kädestä kiinni,kiljui tai ei! Kyllä se oppii.

Mä oon kuule niin monet kerrat tuon esikoisen kantanut ulos kaupasata huutavana ja potkivana, ihan sama,mutta kaupassa käyttäydytään ja totellaan.eikä juosta pitkin poikin

• Tykkää
Reactions: LUSH
[QUOTE="Miksi";28260723]Miksei tuon ikäistä voi laittaa kärryyn istumaan!
Kyllä mä laitan tuon 5v.n jos sattuu oleen sellainen päivä ettei puhe tunnu menevän perille (on aika vilkas).
Saan ostokset tehtyä paljon nopeammin ja ajatuksella![/QUOTE]

Mulla on pitkä lapsi joka ei enää 3v sopinu istumaan ja sekin painoraja meni rikki. Komento oli kyllä kaupassa ja oppi olemaan kun käsky protestista huolimatta oli pysyä kädessä ellei osannu olla lähtemättä. Sä ap määräät, ei lapsi. Pidä kiinni vaikka kirkuisi. Kyllä se oppii.

Yhteistyössä