Kyllä sai hävetä taas kaupassa!

• Viestiketjun aloittaja "Lillix"
  • Ensimmäinen viesti
nakkaan
vaan huomion että entä jos niitä lapsia onki useempiki ku vain 1? Terkuin muutaman äiti joista nuorimmat vajaa 5v, 3v ja 1,5v.. Kellä on niitä hyviä neuvoja niin mielellään otan vastaan.

Pienin kyllä istuu suurinpiirtein kyydillä huusi tai ei. Yleensä kyllä on kiltisti mutta nyt alkanu nouseen istumaosassa seisomaan eli valppaana saa olla. Ja kärryjä pitäs jollain lykätäkkin eli ei onnistu pitää isompia aina käsistä kiinni :) Eli isommat lapset tosiaan joutuu kulkemaan ilman äitin talutusta.

Joskus ku lapset on alkanu juoksemaan, olen joutunut nappaamaan sit muksuja ehkä kädestä kiinni (lapsen käsi oman käden alle) ja lykkäämään siten kärryjä ja pari kertaa pitäny nostaa jompikumpi isommista kärryjen lykkäysaisan päälle istumaan samalla ku tekee ostoksia. (jos muuten heittäytyny ihan veteläksi tai jääny venymään paikoilleen ku ite jo menisin eteenpäin)

Ja meilläkin lapset muuten ihan varmasti tietävät kyllä miten kaupassa pitäisi käyttäytyä.. Mutta ku itelläki on jo useempi lapsi niin on kyllä huomannu että lapsissa tosiaan on eroja. Kuten joku sanoi että hänen lapsensa kyllä uskoo ja osaa keskustella ja toimia oikein kaupassa mutta kun kaikki lapset eivät ole samanlaisia, elkää yleistäkö. Sisaruksissakin kun on niitä eroja vaikka kuin kasvatus olisi kaikille sama. Mutta tosiaan, jos yhden kans on liikkeellä niin lapsen kiukutessa lapsi kärryyn ja homma jatkuu.

Joskus kyllä kieltämättä oon ollu ite se ilkiä äiti ja ku ei ole mennyt sana perille että pitää pysyä lähellä niin olen itse mennyt hetkeksi hyllyn taakse niin että lapsi on joutunut huomaamaan että oikeasti äiti voi mennä hukkaan jos ei pysy mukana. Tehoaa joihinki lapsiin, toisiin ei. Mutta joskus on tuoki ollu kokeiltava jos ei muu ole auttanut. Ja siis, silti olen itse tietänyt tasan sillon missä lapsi on vaan hän ei ole minua silloin heti huomannut.

"Lillix"
[QUOTE="vieras";28261069]Itsekään en välittäisi kaapia lastani parkkipaikalta joten mulla on kärrykiljuja, siinä se sätkii ja riekkuu mutta ostokset on tehtävä.[/QUOTE]

Ei lapsi karannu parkkipaikalle, eikä ole koskaan karannukaan. Ei ihme, että äidit pälyilee hermostuneena ympärilleen lapsen kiukutellessa kun täydelliset "suomiäidit" arvostelee taustalla.

"Lillix"
Lisäys vielä edelliseen. Kuuleman mukaan olen ollut aika samanlainen itse pienenä. Äiti olikin kerran sanonut kassalla minun juostessa/heiluessa, että mitähän tuolle tytölle tekee kun ei ole paikallaan yhtään. Kassa oli sanonut, että se on terve tyttö kun jaksaa puuhata noin kovasti.

"hili"
Mikä ihme siinä on ettei voi laittaa lasta valjaisiin? Siis noin yleisesti. Tulkitaanko se jotenkin alistavaksi tms. "hihnassa kuin koira"? Itse oon ollu valjaissa kakruna ja todellakin pitäisin niitä omalla lapsella, mutta varmaan muut mammat katsois että on tuokin kun pitää muksuaan kuin koiraa. Eikö oo parempi että lapsi on turvallisesti valjaissa ja oppii nistä pois kun osaa kävellä kauniisti mukana, kuin repiä itkevää mukulaa pitkin kauppaa ja esim. nostella leikki-ikäistä haalarinhupusta pois autojen ja raitiovaunujen alta niinkuin oon joskus nähnyt.

"vieras"
vaan huomion että entä jos niitä lapsia onki useempiki ku vain 1? Terkuin muutaman äiti joista nuorimmat vajaa 5v, 3v ja 1,5v.. Kellä on niitä hyviä neuvoja niin mielellään otan vastaan.

Pienin kyllä istuu suurinpiirtein kyydillä huusi tai ei. Yleensä kyllä on kiltisti mutta nyt alkanu nouseen istumaosassa seisomaan eli valppaana saa olla. Ja kärryjä pitäs jollain lykätäkkin eli ei onnistu pitää isompia aina käsistä kiinni :) Eli isommat lapset tosiaan joutuu kulkemaan ilman äitin talutusta.

Joskus ku lapset on alkanu juoksemaan, olen joutunut nappaamaan sit muksuja ehkä kädestä kiinni (lapsen käsi oman käden alle) ja lykkäämään siten kärryjä ja pari kertaa pitäny nostaa jompikumpi isommista kärryjen lykkäysaisan päälle istumaan samalla ku tekee ostoksia. (jos muuten heittäytyny ihan veteläksi tai jääny venymään paikoilleen ku ite jo menisin eteenpäin)

Ja meilläkin lapset muuten ihan varmasti tietävät kyllä miten kaupassa pitäisi käyttäytyä.. Mutta ku itelläki on jo useempi lapsi niin on kyllä huomannu että lapsissa tosiaan on eroja. Kuten joku sanoi että hänen lapsensa kyllä uskoo ja osaa keskustella ja toimia oikein kaupassa mutta kun kaikki lapset eivät ole samanlaisia, elkää yleistäkö. Sisaruksissakin kun on niitä eroja vaikka kuin kasvatus olisi kaikille sama. Mutta tosiaan, jos yhden kans on liikkeellä niin lapsen kiukutessa lapsi kärryyn ja homma jatkuu.

Joskus kyllä kieltämättä oon ollu ite se ilkiä äiti ja ku ei ole mennyt sana perille että pitää pysyä lähellä niin olen itse mennyt hetkeksi hyllyn taakse niin että lapsi on joutunut huomaamaan että oikeasti äiti voi mennä hukkaan jos ei pysy mukana. Tehoaa joihinki lapsiin, toisiin ei. Mutta joskus on tuoki ollu kokeiltava jos ei muu ole auttanut. Ja siis, silti olen itse tietänyt tasan sillon missä lapsi on vaan hän ei ole minua silloin heti huomannut.
Niitä lapsia kannattaa tehdä vain sellainen määrä, että ne pystyy pitämään aisoissa. Jos et osaa lapsia opettaa niin, että pitävät vaikka siitä ostoskärrystä kiinni ja kulkevat kiltisti äidin mukana niin sitten et vie niitä kauppaan ennen kuin alkavat käyttäytyä. Oletko kokeillut sitä, että antaisit lasten auttaa ostosten teossa? Ottaa ruokia hyllystä jne. Se usein auttaa, jos ei, niin lapset jää kotiin.

• Tykkää
Reactions: Tír na nÓg
"vieras"
Kauheeta ajattele jos joku olis siepannu sen sun lapsen kun sinä juttelen myyjän kanssa tärkeästä tuoteselosteesta :headwall: tai et jos se lapsi oli menny ulos kaupasta ja jääny auton alle tai kävelly eksyksiin.

nooo
olipa taas vastaus tuo 32 :) Aika monella on kuitenkin tuo 3 lasta ja ihan rehellisesti on tilanteita että lapsia ei voi jättää kotiin siksi aikaa kun käy kaupassa. Eli eli ole vaikka puoliso paikalla eikä saa heille hoitajaa joten ne on pakko ottaa mukaan. Ja vaikka jopa kauppareissut ja hoitajat olisi suunniteltuina valmiiksi useampaa lasta suunnitellessa/tehdessä niin tilanteet voi muuttua ja joutuu sinne kauppaan joskus useamman kuin 1 lapsen kans. Eikä ne lapset opi käyttäytymään kaupassa ellei niitä pidä mukana.. Vai meinaatko että lapset yksin kotiin että vanhempi saa käydä rauhassa kaupassa eikä joudu keksimään keinoja miten siellä kävisi lasten kanssa.

Musta on joskus joteki hauskaa väliin lukea täältä niitä ylipätevien (useimmiten 1-2lapsen tai jopa lapsettomien) kommentteja ja asiantuntijalausuntoja asioista joista eivät näe kuitenkaan kuin sen yhden puolen :) Yksi vilkas lapsi voi vastata hankaluudellaan/vilkkaudellaan jopa 3-4 rauhallisempaa lasta ja niiden rauhallisten lasten äiti ei voi silti antaa aina yleispätevää neuvoa miten sen yhden lapsen kanssa pitäisi toimia.

Tai tietty voi, kuten itsekkin sanoin että lapsi kärryyn ja homma jatkuu tai kädestä kiinni ja homma jatkuu mutta esimerkiksi jos on pieni äiti ja isokokoinen 5v niin ei tämäkään välttämättä toimi kun äiti ei ehkä saa lasta talutettua saati nostettua kärryyn. Eli vinkkejä kehiin erilaisten perheiden avuksi. Niin yksilapsisten kuin useampilapsistenki.

vielä..
siis vielä jatkan.. Oletko 32 kokeillut antaa monelle lapselle yhtä aikaa koreja/kärryjä et kantavat/lykkäävät niitä itse? Ei muuten onnistu ainakaan meillä. Muuten ovat kyllä kaverina laittamassa ruokia kärryyn tmv että sikäli ne otetaan touhuun kyllä mukaan. Mutta kukin tyylillään.. itse en kyllä jää lasten vuoksi vain kotiin. Kaupassa käydään välillä helposti sakin kans, joskus vaikeamman kautta mutta kyllä siellä silti käydään :)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja vielä..;28261425:
siis vielä jatkan.. Oletko 32 kokeillut antaa monelle lapselle yhtä aikaa koreja/kärryjä et kantavat/lykkäävät niitä itse? Ei muuten onnistu ainakaan meillä. Muuten ovat kyllä kaverina laittamassa ruokia kärryyn tmv että sikäli ne otetaan touhuun kyllä mukaan. Mutta kukin tyylillään.. itse en kyllä jää lasten vuoksi vain kotiin. Kaupassa käydään välillä helposti sakin kans, joskus vaikeamman kautta mutta kyllä siellä silti käydään :)
Mikä ihme siinä on ongelmana? Miksi te teette noin monta lasta, jos ette pysty tekemään heidän kanssaan yksinkertaisia asioita? Ihan hyvin on mennyt kun kolme lasta laittaa omiin koriin tavaroita.

Meillä on super vilkas poika ja hän pysyy hallinnassa jos hänelle antaa kaikenlaisia tehtäviä. Tosin tänään oli kauppa niin piukassa ihmisiä, että oli hiukan hankalaa sekin homma. Mutta suoriuduttiin silti :)

Niin ja ei meillä kärryyn enää mahduta, painoakin on niin paljon, että ei ne kärryt kestä...autokärryissä kyllä hetkisen jaksaa mutta saa vyöt yms auki niin se on siinä sitten. Mutta tuo tehtävien antaminen on yksi hyvä juttu ja välillä otetaan pappa mukaan joka sitten pyörii pojan kanssa leluosastolla koko reissun.

[QUOTE="vieras";28261442]Niin on ja he pärjäävät niiden kolmen lapsen kanssa. Joillekin kaksi lasta on liikaa, toisella ei ole ongelmia 10 lapsen kanssa. Kyseinen kirjoittaja ei selvästikään pärjää niin monen lapsen kanssa.[/QUOTE]

Ja lieneen fiksuna lopettanut lastenteon putkeen siinä vaiheessa kun on huomannut että raja tulee vastaan.

• Tykkää
Reactions: Littledeath
kuka
entinen 2 lapsen äiti tiesi mitä on käydä kaupassa 3 kans ennen ku itsellä oli ne 3.. Ja tosiaan, kaupassakäyntien pakollisuus ei ole määrännyt lapsilukuamme. Harmi jos joku joutuu sen vuoksi lastensaantia rajoittamaan. :)

Kuten sanoin, joskus onnistuu hyvin, joskus huonommin. Sattuipa kerran kauppajonossa ollessamme (oiskohan ollu 3-5lasta sillon itellä mukana) eteen äiti, isä, noin 4v lapsi ja isovanhemmat.. (näin siis luulen kun selvästi he toisensa kaikki tunsivat ja kaikki tähän yhteen lapseen keskittyivät).. Omani seisoivat nätisti jonossa ilman kiukkuja, kun taas edellämenevä sakki teki kaikkensa saadakseen neidin rauhoittumaan kun hän halusi sitä, tätä ja tuota sekä karkaili millon mihinkin päin. Takanani seisova pappa vaan tuumi siihen minulle "ompa hienoa kun joku uskaltaa ja voi käydä useammanki lapsen kans kaupassa ja vielä onnistua siinä kuin joillakin näkyy olevan liian vaikeaa jopa yhden kanssa." :) että joskus näinkin päin.

"Jaa"
No kyllä se vika on äidissä, jos 3-vuotias kerkeää juoksemaan ulos kaupasta ja toiseen kauppaan ja ulos ja takaisin, eikä äiti ole tehnyt elettäkään lähteäkseen perään.

uuut
Taas on auktoriteetit hakusessa useammallakin. Olkoon vilkkaampi tässä maailmassa on opittava käyttäytymään. JA pkele se on teidän vahempien duuni opettaa. Ihan turha vedota "alkaa itkeä". Voi voi, menee siinä äitin kauppa reissu ihan pilalle kun joutuu kuuntelemaan lapsensa itkua. Lapsi ei siitä säry vaan se äiti - muistakaas se. Kyl se vaan niin on että ääntä tähän maailmaan mahtuu - mutta temppuileva mukula tappaa äkkiä itsensä, ja helpommaks se homma ei muutu iän mukaan. Päinvastoin kun alkaa taaperolle antaa siimaa niin sitä sitten saa antamalla antaa.

Mutta eipä ihme että kirjoitellaan hukassa olevasta vahemmuudesta. Tottahan se on, hukassa moni on. Ne on ne raukat kun menee sen taakse että mun lapsi nyt vaan on hankalampi. Niinpä, se syyllinen on helppo löytää aina jostain muualta kuin itsestä

[QUOTE="Lillix";28260981]No voi herranen sentään, että tuli vihaisia vastauksia muutamilta. Kyse ei ollut ruokamarketista missä on niitä autokärryjä vaan tavaratalosta jossa on eri liikkeitä ja avoimet ovet. Kysyin myyjältä lyhyesti vaan puuttuvasta tuoteselosteesta ja luulin tytön kävelleen vaan läheiselle hyllylle jotain katsomaan. Joku sanoi laittavansa lapsensa kiljuvana kärryyn vaan istumaan niin saa paremmin "keskittyä" ostoksiin. Itse en kyllä .voi keskittyä mihinkään jos lapsi kiljuisi korvan juurella ja ei varmaan muut asiakkaatkaan. Mieluummin niin, että tyttö kavelee siinä lähettyvillä edes jos ei kärryssä viihdy sillon. Ei mulla lapsi tosiaankaan normaalisti yksin minnekään menekkään paitsi karatessa. Jonkinlainen näköyhteys silloinkin ollut.[/QUOTE]

Meilläpä mennäänkin aikuisen ehdoilla ja siihen ei huutokaan auta. Jos huutaa niin antaa huutaa vaan. En minä ainakaan halua, että lapsi oppii huutamalla pääsevänsä kaikesta pahasta. Jos lapsi ei kaupassa pysy lähellä ja tottele niin rattaisiin menee ja voin kyllä sanoa, että meidän neiti 2,5v aina sitä protestoi huutamalla hetken. Semmosta se on, en jaksa itse siitä häiriintyä (olen mielummin reagoimatta) eikä suoraan sanottuna kiinnosta häiriintyykö muut. Hoidan silti ostokset loppuun ihan niin kuin oli tarkoituskin. Ei sitä montaa minuuttia joudu ulkopuolisetkaan kuuntelemaan vaikka lapsesta vähän ääntä lähtisikin turha siitä on numeroa tehdä.

Ja pidän lapsen aina lähellä kaupoissa vaikka saisikin kävellä, en voisi kuvitellakaan että tuo neiti pääsisi jopa toiseen liikkeeseen saakka sillä aikaa kun minä asioin myyjän kanssa. Tuon ikäisillä kun ei sitä järkeä ole luonnostaan vielä paljoakaan niin mitä tahansa voi tapahtua kun silmä ostoskeskuksen tmv kokoisessa paikassa välttää. Kotona saa touhuta itsekseen kun on kaikki katsottu lapsiystävälliseksi, mutta koskaan et yleisillä paikoilla tiedä ihmisistä ja paikat itsessäänkin voi olla vaarallisia.

Meillä auttaa lähellä pysymiseen esim se että katselen ja keskustelen niistä katselemistani tuotteista neidin kanssa tai sitten annan tytön kantaa jotain tmv. Tottelee kyllä useimmiten käskyjäkin, mutta kun uhmattaa niin joutuu rattaisiin :) myös joidenkin ehdottamat valjaat voisivat olla hyvä investointi. Siitä ei rimpuilla riuhtaisemalla irti. Itse aion hankkia kesärientojakin ajatellen sellaisen eläinaiheisen repun missä on valjaat. Ainakin prismasta ja lastentarvikkeesta saa 30e sen, mutta toki halvempiakin perusmalleja ym on olemassa.

Anoppi, jolla oli 8 vuoden sisään syntynyt 6 lasta eli paljon pieniä matkassa, käytti valjaita kuulemma mielellään.

hirn
[QUOTE="Lillix";28261234]Lisäys vielä edelliseen. Kuuleman mukaan olen ollut aika samanlainen itse pienenä. Äiti olikin kerran sanonut kassalla minun juostessa/heiluessa, että mitähän tuolle tytölle tekee kun ei ole paikallaan yhtään. Kassa oli sanonut, että se on terve tyttö kun jaksaa puuhata noin kovasti.[/QUOTE]

Kassatyöntekijä=kasvatusalan ammattilainen :LOL:

Meilläkin oli vielä 2v valjaat, sittemmin jäivät jo pieniksi ja siirryttiin tyyliin "ole aloillasi tai meet kärryyn/pidät kädestä". Poika on todella vilkas ja levoton, aina sekään ostosapulaisena olo ei auta jos lapsi on sillä voinnilla ja pakko ottaa kauppaan mukaan. Edelleen komennetaan käteen/kärryyn kiinni jos tarvii.

niimpä
oishan nuo valjaatki yks vaihtoehto mutta tähän mennessä on pärjätty tosiaan useammanki lapsen kans että ottaa ne väliin kädestä kiinni lykkäämään niitä kärryjä tai jonku pienistä aisan päälle (jopa siinä tapauksessa vaikka se kilju sillon täysillä "äiti apua, apua, minä tipun") ja jatkoin ostoksia silti lykäten kärryjä yhdellä kädellä. (toinen käsi siis tuki sitä kiljuvaa lasta) Ääntä mahtuu maailmaan vaikka sitten kyllähän täältä joskus saa lukee niitä kun äitit huudattaa lapsiaan kaupassa eikä osaa lopettaa sitä ostosten tekoa jos lapsi kiukuttelee.

Kiukuttelevaa lasta enemmän minä enemmän ihmettelen ku oon kuullu et osa äideistä ihan patistaa lapsia menemään leluosastolle odotteleen et kiertävät ite kaupassa ja tulevat sitten hakeen muksut leluosastolta. Eli siellä ne leikkii päineen myytävillä leluilla ja tekevät mitä lie sillä välin ku saa sitten ite rauhassa kaupan kiertää.

"myyjä"
Ihme touhua taas täällä, niitä lapsia ei päästetä näkösältä kaupassa.
Ja jos sen lapsen hukkaa hetkeksi niin sitten kulkee äidin vieressä koko ajan, jos ei komento riitä niin valjaat kehiin.

Menetän töissä hermoni viikottain erääseen 4 lapsen kanssa kaupassa käyvään äitiin. Kun sisään astuvat niin kaksi pienintä lähtee juoksuun ja pyörivät ympäri kauppaa. Äitiä ei kiinnosta missä nämä lapset siellä menee, joskus huutaa nimeltä ja kun lapsi vastaa muutaman hyllyn päästä niin jatkaa shoppailujaan, ilman muksuja.

Olen huomauttanut asiasta äidille, palauttanut lapsen äidin luo ja kertonut että lapsi heitteli leluja leluhyllystä. Olen palauttanut lapsen äidilleen kun makoili isolla käytävällä leikkien ja muut ihmiset yrittivät kiertää sätkivää lasta kärryillä, olisi voinut oikeasti sattua kun sormi jää kärryn pyörän alle.

Korjasin muksun talteen ja palautin lapsen äidille, sanoin suoraan että lapsista on pidettävä huolta kaupassa, ei saa antaa kulkea vapaana.

Ei ole perkele niin vaikeaa. Ja jos on niin voivoi, itsepä olet tiesi valinnut.

• Tykkää
Reactions: Littledeath
tätitiukka
On se vaan todella noloa kun AIKUINEN ihminen ei saa lasta käyttäytymään noin suurinpiirtein. JA sitten vielä sysää syyn lapsen niskoille: Kun on niin vilkas luonne.

Luonteita on erilaisia ei se silti anna mitään vapauksia tässä elämässä. Vanhempaa se tietenkin haastaan mutta SUPRISE SUPRISE sellaisia lapset on. Kandee miettii jo siinä vaiheessa kun alkaa niistä haaveilla....

Yhteistyössä