Kyllä on raharikkaita mammoja palsta tulvillaan!! 2 x vuoteensa etelässä koko perhe!

  • Viestiketjun aloittaja köyhä
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiuhka:
Ja onko se sulta jotenkin pois?
Olenko niin väittänyt?!!!!!! Ihmetyttää vaan, että miten muutamallakin tuntemallani kotiäidilla, joiden mies on ihan perus duunari, on varaa matkustella etelään koko perheen voimin monesti vuodessa. Kyllä joillain on rikas suku tai ovat muuten kultalusikka suussa syntynyttä sakkia. Tiedättekö tosielämästä mitään? ;)
Lennot on nykyään aika halpoja, joihinkin kohteisiin pääsee alle 60 eurolla.
Jep. Muille maille lentäminen tuntuu olevan jopa halvempaa kuin matkailu kotimaassa.
 
Mie
tiiän lähipiirin lapsiperheistä, että jotkut matkustavat ihan lainarahalla (mun mielestä tosi pöljää) pari kertaa vuodessa ja sitten taas toinen ääripää todella säästää ja käy jossain varsinaisen sesonkiajan ulkopuolella, jolloin hinnoissa voi säästää todella paljonkin. Sitten toki noiden ääripäiden väliin mahtuu aika repertuaari tyylejä.

Eikä minun napaani muiden matkat kaivele yhtään, mekin varmasti (5 henkinen perhe) matkustellaan sitten joskus (vaikka tyyliin kerran vuodessa) johonkin, kun minäkin olen työelämässä. Nyt elämme tulojemme mukaisesti, lainaa meidän perheessä ei oteta ikinä mitään muuta kuin asuntoa/omaa taloa varten.
 
Miksi muuten ne appivanhemmat ei sas nyt antaa niitä rahojaan ja maksella vaikka lapsilleen matkoja? Miksi ne pitää sit joskus antaa perintöverona valtiolle? Sekö niitä lapsiperheien tukia sit nostais, että perintoveroja tulis enempi???
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Miksi muuten ne appivanhemmat ei sas nyt antaa niitä rahojaan ja maksella vaikka lapsilleen matkoja? Miksi ne pitää sit joskus antaa perintöverona valtiolle? Sekö niitä lapsiperheien tukia sit nostais, että perintoveroja tulis enempi???
Etkö osaa lukea vai ymmärrä lukemaasi?
Saavat antaa, mutta se on epäoikeudenmukaista, että lapsiperheiltä on viety verovähennykset, ja kaikki mikä menee lapsiin, on vanhempien omasta kulutuksesta pois.
suomessa on surkeat palkat, isot verot, asuminen ja ruoka kallista.

On väärin, että jos isovanhemmat eivät auta, suurin osa lapsiperheistä lähes näkisi nälkää.
ne vain pärjäävät, jotka saavat rahaa isovanhemmilta. On väärin, että lapsiperheistä on tehty kerjäläisiä.

Pitäisi palauttaa samat etuudet kuin omilla vanhemmillamme oli: veroja ei maksettu paljon mitään, kun lapsista sai valtaisat vähennykset veroihin. Inflaatio söi lainan 5 vuodessa. Kyllä meidänkin perhe matkustelisi, jos verotus ei veisi kaikkea.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vain ne pärjäävät, jotka saavat isovanhemmilta apuja, kalliita pukuja ym.
Ei pidä paikkaansa. Kouluja on käyty, jotta pärjätään. Ammatinvalinnalla on jo voinut valmistautua tulevaan. Ollaan ok-tuloinen perhe, joiden lapsille isovanhemmat ostavat joskus jotain kalliimpaa ihan omasta tahdostaan. Ei sen vuoksi ettei meillä itsellämme olisi vara.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ainon äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vain ne pärjäävät, jotka saavat isovanhemmilta apuja, kalliita pukuja ym.
Ei pidä paikkaansa. Kouluja on käyty, jotta pärjätään. Ammatinvalinnalla on jo voinut valmistautua tulevaan. Ollaan ok-tuloinen perhe, joiden lapsille isovanhemmat ostavat joskus jotain kalliimpaa ihan omasta tahdostaan. Ei sen vuoksi ettei meillä itsellämme olisi vara.
No jos on vain yksi pieni lapsi, yleensä rahaa on vielä paljon. Yhdeltä ehtii töihin hyvin. Eikä pienet vielä kuluta.
Mutta lisäksi, poikkeus vahvistaa säännön. Suurin osa pärjää vain koska isovanhemmat ostelevat kaiken lapsille. muuten ei raha riittäisi kuin asumiseen ja ruokaan (kuten meillä).
 
Mie
Alkuperäinen kirjoittaja Ainon äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vain ne pärjäävät, jotka saavat isovanhemmilta apuja, kalliita pukuja ym.
Ei pidä paikkaansa. Kouluja on käyty, jotta pärjätään. Ammatinvalinnalla on jo voinut valmistautua tulevaan. Ollaan ok-tuloinen perhe, joiden lapsille isovanhemmat ostavat joskus jotain kalliimpaa ihan omasta tahdostaan. Ei sen vuoksi ettei meillä itsellämme olisi vara.
Peesaan osin tätä. Tosin tällä hetkellä olen itse kh-tuella, kun kuopus alle 10kk vanha (kolme lasta, pärjätään ok). Mun miehellä ei myöskään ole mikään "huippupalkka", voi olla jopa alle suomalaisten keskiansion. Menot on mitoitettu tulojen mukaan. Sitten kun itse menen taas takaisin töihin, tilanteemme toki on nykyistä parempi taloudellisesti (ansaitsen miestäni enemmän).
 
ENTÄS
Alkuperäinen kirjoittaja Ainon äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vain ne pärjäävät, jotka saavat isovanhemmilta apuja, kalliita pukuja ym.
Ei pidä paikkaansa. Kouluja on käyty, jotta pärjätään. Ammatinvalinnalla on jo voinut valmistautua tulevaan. Ollaan ok-tuloinen perhe, joiden lapsille isovanhemmat ostavat joskus jotain kalliimpaa ihan omasta tahdostaan. Ei sen vuoksi ettei meillä itsellämme olisi vara.
Entä rahoititteko myös pitkän ( ? )opiskeluaikaan elämänne itse? Jos asuu suomen köyhillä alueilla esim kainuussa tai itäsuomessa on opiskeluajan työpaikkaa lähes mahdotonta saada. näin ollen opintoja on rahoitettava lainarahalla joita sitten maksellaan kun lapset on pieniä. Eriasia on jos opiskelijan elämää "pappa betalar"..







 
Kohta on kaksi lasta, eikä talous huoleta. Kyllä yhteenkin lapseen menee rahaa. Lähes kaiken tarvittavan ja vähemmän tarvittavan olemme ostaneet uutena. Toiselle lapselle onkin monta muovilaatikollista vaatteita odottamassa ja leluja eli toinen lapsi halvemmaksi. Tietenkin ensimmäinen kuluttaa tasaiseen tahtiin rahojamme, vaikka toinen selviäisi ensimmäisen vanhoilla jutuilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ENTÄS:
Alkuperäinen kirjoittaja Ainon äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vain ne pärjäävät, jotka saavat isovanhemmilta apuja, kalliita pukuja ym.
Ei pidä paikkaansa. Kouluja on käyty, jotta pärjätään. Ammatinvalinnalla on jo voinut valmistautua tulevaan. Ollaan ok-tuloinen perhe, joiden lapsille isovanhemmat ostavat joskus jotain kalliimpaa ihan omasta tahdostaan. Ei sen vuoksi ettei meillä itsellämme olisi vara.
Entä rahoititteko myös pitkän ( ? )opiskeluaikaan elämänne itse? Jos asuu suomen köyhillä alueilla esim kainuussa tai itäsuomessa on opiskeluajan työpaikkaa lähes mahdotonta saada. näin ollen opintoja on rahoitettava lainarahalla joita sitten maksellaan kun lapset on pieniä. Eriasia on jos opiskelijan elämää "pappa betalar"..

Opintolainaa on vielä jäljellä jonkin verran. Sen lisäksi kävin töissä opiskeluajan. En saanut vanhemmilta avustusta opiskeluaikoina ja nytkin ostelevat siis silloin tällöin lapsen lapsilleen jotain.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ENTÄS:
Alkuperäinen kirjoittaja Ainon äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vain ne pärjäävät, jotka saavat isovanhemmilta apuja, kalliita pukuja ym.
Ei pidä paikkaansa. Kouluja on käyty, jotta pärjätään. Ammatinvalinnalla on jo voinut valmistautua tulevaan. Ollaan ok-tuloinen perhe, joiden lapsille isovanhemmat ostavat joskus jotain kalliimpaa ihan omasta tahdostaan. Ei sen vuoksi ettei meillä itsellämme olisi vara.
Entä rahoititteko myös pitkän ( ? )opiskeluaikaan elämänne itse? Jos asuu suomen köyhillä alueilla esim kainuussa tai itäsuomessa on opiskeluajan työpaikkaa lähes mahdotonta saada. näin ollen opintoja on rahoitettava lainarahalla joita sitten maksellaan kun lapset on pieniä. Eriasia on jos opiskelijan elämää "pappa betalar"..
Meillä nyt ei ehkä niin pitkistä opiskeluista ole kyse, mutta ollaan kyllä molemmat pärjätty tahoillamme opiskeluajat ilman vanhempien tukea. Minulla opintolaina ja keikkatyöt opintotuen lisänä, miehellä keikkatyöt. Tottahan opintolainaa maksetaan nyt kun lapset ovat pieniä, mutta ei nyt silti nälkää nähdä vaikkei isovanhemmat lapsille osta muuta kuin joulu- ja synttärilahjat. Ja matkustelemisenkin on mahdollisuus, myös silloin kun toinen on ollut lasten kanssa kotona tai oppiskelee.

 
Hei apua, unohdin jotain! Miehen isä nimittäin täytti hiljattain 60v., ja juhlivat sitä kaksi viikkoa Espanjassa ja Portugalissa all inclusive-hotelleissa. Olisivat maksaneet mullekin tuon oleskelun, mutta en vain tuolloin päässyt lähtemään, mies meni sitten yksin. Eli mä oon sittenkin kultalusikka poikittain takalistossa! (voisko joku muuten ottaa sen pois, sattuuuuh |O)
 
sanna
niin mutta hei! minä olen sinkku eikä mulla ole edes miestä saati lapsia niin siitäkään huolimatta mulla ei ole varaa elättää itseäni ulkomaanmatkoista puhumattakaan. toki unelmoin että pääsen ulkomaille jokin kaunis päivä. nauttikaa elämästä. onnellisuus on pieniä tekoja. ;)
 
äityli
Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
niin mutta hei! minä olen sinkku eikä mulla ole edes miestä saati lapsia niin siitäkään huolimatta mulla ei ole varaa elättää itseäni ulkomaanmatkoista puhumattakaan. toki unelmoin että pääsen ulkomaille jokin kaunis päivä. nauttikaa elämästä. onnellisuus on pieniä tekoja. ;)
:hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ainon äiti:
Kohta on kaksi lasta, eikä talous huoleta. Kyllä yhteenkin lapseen menee rahaa. Lähes kaiken tarvittavan ja vähemmän tarvittavan olemme ostaneet uutena. Toiselle lapselle onkin monta muovilaatikollista vaatteita odottamassa ja leluja eli toinen lapsi halvemmaksi. Tietenkin ensimmäinen kuluttaa tasaiseen tahtiin rahojamme, vaikka toinen selviäisi ensimmäisen vanhoilla jutuilla.
Näinhän se periaatteessa pitäisi mennä,että seuraavat tulee halvemmaksi, siis lapset, mutta meidän kohdalla tuntuu käyneen niin, että kulut/henki vaan lisääntyy, kun lapsia tulee lisää. Siis vaikka onkin vanhoja vaatteita sun muuta.
 
vieras
Se nyt vain on niin, että ihmiset eivät ole koskaan rehellisiä. Monesti joku sanoo toisessa ketjussa että ei saa mitään, ja toisesta ketjusta ilmenee sitten todellisuus, joka on aivan eri kuin antaa ymmärtää.
Suurin osa niistä (99%) jotka käyvät etelässä
1. yrittäjiä
2. mamma/pappa betalar ainakin lapsille kaiken, näin jää rahaa paljon ylimääräiseen, jos itse ostaisi lapsille haalarit ym. ei olisi rahaa matkusteluun ym. ylimääräiseen. Jos isovanhemmat eivät toisi tietokoneita, ne pitäisi ostaa itse. jos isovanhemmat eivät hoitaisi paljon, menisi itsellä enemän rahaa ruokaan jne.
3. duunariperhe, eli on voitu ostaa asunto jo reilu parikymppisenä ja halvan rahan aikaan.

Korkeakoulutetuista suurin osa on köyhiä, ja maksavat asuntojaan kasvukeskuksissa vielä eläkkeellä. Paitsi, jos kuuluvat siihen ryhmään, jolle mamma/pappa antaa ennakkoperintöä.
 
Yleensä ihmisillä on kuitenkin sellaiset menot kuin on tulotkin. Itse kyllä säästän sukan varteen myös, lähinnä tilapäisten isompien menojen vuoksi. Olen varma, että jokainen kyllä pystyy etelän matkan tai useammankin vuodessä säästämään, jos on työelämässä. En ole päätäni naapurin autoilla tai matkoilla vaivannut ja uskon, että ovat itse ne maksaneet (auto ehkä ensin pankin kautta).
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se nyt vain on niin, että ihmiset eivät ole koskaan rehellisiä. Monesti joku sanoo toisessa ketjussa että ei saa mitään, ja toisesta ketjusta ilmenee sitten todellisuus, joka on aivan eri kuin antaa ymmärtää.
Suurin osa niistä (99%) jotka käyvät etelässä
1. yrittäjiä
2. mamma/pappa betalar ainakin lapsille kaiken, näin jää rahaa paljon ylimääräiseen, jos itse ostaisi lapsille haalarit ym. ei olisi rahaa matkusteluun ym. ylimääräiseen. Jos isovanhemmat eivät toisi tietokoneita, ne pitäisi ostaa itse. jos isovanhemmat eivät hoitaisi paljon, menisi itsellä enemän rahaa ruokaan jne.
3. duunariperhe, eli on voitu ostaa asunto jo reilu parikymppisenä ja halvan rahan aikaan.

Korkeakoulutetuista suurin osa on köyhiä, ja maksavat asuntojaan kasvukeskuksissa vielä eläkkeellä. Paitsi, jos kuuluvat siihen ryhmään, jolle mamma/pappa antaa ennakkoperintöä.

Jännä miten meillä on lähipiiristä ihan erilaisia kokemuksia. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
niin mutta hei! minä olen sinkku eikä mulla ole edes miestä saati lapsia niin siitäkään huolimatta mulla ei ole varaa elättää itseäni ulkomaanmatkoista puhumattakaan. toki unelmoin että pääsen ulkomaille jokin kaunis päivä. nauttikaa elämästä. onnellisuus on pieniä tekoja. ;)
Yksin eläminen Suomessa on kallista!
 
tsädä
No ajatelkaapa "köyhät" perheet, että te olette tosi ekologisia! Matkustelu on todella ympäristöä kuluttavaa ja se, ettei pahemmin lentele on kuin kantaisi kortensa kekoon ilmastonmuutoksen hidastamisen vuoksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tsädä:
No ajatelkaapa "köyhät" perheet, että te olette tosi ekologisia! Matkustelu on todella ympäristöä kuluttavaa ja se, ettei pahemmin lentele on kuin kantaisi kortensa kekoon ilmastonmuutoksen hidastamisen vuoksi.
Niin, ja lapset oppivat nauttimaan pienistä iloista!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se nyt vain on niin, että ihmiset eivät ole koskaan rehellisiä. Monesti joku sanoo toisessa ketjussa että ei saa mitään, ja toisesta ketjusta ilmenee sitten todellisuus, joka on aivan eri kuin antaa ymmärtää.
Suurin osa niistä (99%) jotka käyvät etelässä
1. yrittäjiä
2. mamma/pappa betalar ainakin lapsille kaiken, näin jää rahaa paljon ylimääräiseen, jos itse ostaisi lapsille haalarit ym. ei olisi rahaa matkusteluun ym. ylimääräiseen. Jos isovanhemmat eivät toisi tietokoneita, ne pitäisi ostaa itse. jos isovanhemmat eivät hoitaisi paljon, menisi itsellä enemän rahaa ruokaan jne.
3. duunariperhe, eli on voitu ostaa asunto jo reilu parikymppisenä ja halvan rahan aikaan.

Korkeakoulutetuista suurin osa on köyhiä, ja maksavat asuntojaan kasvukeskuksissa vielä eläkkeellä. Paitsi, jos kuuluvat siihen ryhmään, jolle mamma/pappa antaa ennakkoperintöä.

Jännä miten meillä on lähipiiristä ihan erilaisia kokemuksia. =)
No tuota, asutko sinä suomessa? Kyllä korkeakoulutetut menestyvät muualla, mutta suomessa heitä on liikaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tsädä:
No ajatelkaapa "köyhät" perheet, että te olette tosi ekologisia! Matkustelu on todella ympäristöä kuluttavaa ja se, ettei pahemmin lentele on kuin kantaisi kortensa kekoon ilmastonmuutoksen hidastamisen vuoksi.
Tosin joillain matkustelemattomilla, "köyhillä" perheillä saattaa olla auto tai kaksikin käytössä.
 
Korkeakoulutetullakin voi olla huono palkka, ammatinvalinnasta riipuen. Esimerkiksi lastentarhan opettajat sekä ala-asteen opettajat ei kyllä hyvin palkattuja ole. Ala-asteella on kyllä lomaetu, mutta lastentarhan opettajilla ei sitäkään. Putkimiehillä sitä vastoin voi olla tosi hyvä palkka lyhyeen koulutukseen nähden varsinkin.
Kasvatuksesta on kiinni, mistä lapsi oppi nauttimaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se nyt vain on niin, että ihmiset eivät ole koskaan rehellisiä. Monesti joku sanoo toisessa ketjussa että ei saa mitään, ja toisesta ketjusta ilmenee sitten todellisuus, joka on aivan eri kuin antaa ymmärtää.
Suurin osa niistä (99%) jotka käyvät etelässä
1. yrittäjiä
2. mamma/pappa betalar ainakin lapsille kaiken, näin jää rahaa paljon ylimääräiseen, jos itse ostaisi lapsille haalarit ym. ei olisi rahaa matkusteluun ym. ylimääräiseen. Jos isovanhemmat eivät toisi tietokoneita, ne pitäisi ostaa itse. jos isovanhemmat eivät hoitaisi paljon, menisi itsellä enemän rahaa ruokaan jne.
3. duunariperhe, eli on voitu ostaa asunto jo reilu parikymppisenä ja halvan rahan aikaan.

Korkeakoulutetuista suurin osa on köyhiä, ja maksavat asuntojaan kasvukeskuksissa vielä eläkkeellä. Paitsi, jos kuuluvat siihen ryhmään, jolle mamma/pappa antaa ennakkoperintöä.

Jännä miten meillä on lähipiiristä ihan erilaisia kokemuksia. =)
No tuota, asutko sinä suomessa? Kyllä korkeakoulutetut menestyvät muualla, mutta suomessa heitä on liikaa.

En asu vaan naapurimaassa. Enkä nyt varsinaisesti tarkoita mitään korkeakoulutettuja, vaan ihmisiä jotka siinä 25v paikkeilla valmistuvat ammattiinsa, tekevät jokusen vuoden töitä, hankkivat ehkä asunnot, autot ym ja lapset siihen perään kolmekymppisinä, vähän allekin. Ja kyllä tällaisia tuttavaperheitä löytyy Suomestakin.

Tottakai elämä on valintoja, kuinka paljon haluaa laittaa rahaa asuntoon, autoon, ruokaan ja talousmenoihin, muihin huvituksiin ja hyödykkeisiin, matksuteluun jne. Itse tienaten on vaikea saada kaikkea, mutta jostain tinkimällä tuntuu rahaa kuitenkin riittävän sitten johonkin toiseen asiaan.

Muutaman tällaisen "pappa betalar"-tyypin/perheen tunnen, mutta aika vähemmistöä ovat.
 

Yhteistyössä