kyllä on nyky vanhemmat laiskoja ja itsekkäitä!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "monni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"monni"

Vieras
kuuntelin ravintolassa syödessä kahden äidin juttuja:eli kovasti selittivät kun on vapaa päivää ja toinen heistä oli pienen vauvan kanssa kotona että kun ne se vanhempi lapsi viedään sinne tarhaan ja tämän vapaa päiväläisen ainut lapsi kanssa kun ne tykkää siellä olla,tylsempää niillä kotona on,siellä on niin kivaa ja kotona tulis vaan seinät niskaan juttuja..pistää niin vihaksi!!

eiköhän niillä lapsillakin kivempaa olisi äidin kanssa kotona,eikö äidit enään tee mitään itse lapsien kanssa?pakolliset ilta syöttämiset ja pesut ja sitten lapset nukkumaan,ihan sairasta!!

mielestäni toi on vaan vanhempien pönkitystä itselleen ja tekosyitä viedä lapsi hoitoon vaikka olisi mahdollisuus olla kotona lapsen kanssa..jos lapsi menee mielummin päiväkotiin kun on kotona äidin kanssa niin mielestäni silloin on jo menny jokin pahasti vikaan siellä kotona!!

omat lapseni ovat aina mielummin oleet kotona jos päiväkotiin ei ole pakko olla mennä,pakko se on minunkin lapsia sinne viedä kun töissä olen mutta ainakin yritän pitää pvät mahd lyhyinä,haen lapset heti enkä esim mene kavereiden kanssa syömään ja ostoksille lapsieni odotellessa tarhassa,tai jos minulla on vapaata niin todella vietän sen ajan lapsieni kanssa!!ja sit nää laiskimus äidit tekee vaan lisää lapsia ja tarha tädit hoitaa ja kasvattaa..

Kauheeta, kauheeta! Joskus on ihan kiva pitää oma vapaapäivä ja käydä asioilla esim. kampaajalla ilman lapsia! Siis joskus, ei aina, eli ymmärrän kyllä pointin.

Näinhän se nykyään on. En varmaan koskaan tajua miksi joku kuvittelee päiväkodin olevan parempi paikka kuin oma koti. Oppiihan siellä toki asioita, mutta saman asian ajaisi joku harrastus. Ei pieni lapsi tarvitse ohjattua toimitaa 24/7, vaan vähempikin riittää. Ei se päiväkoti mikään ihmeellinen ja hieno paikka ole. ryhmät on monesti liian suuria ja meteli kova. Kun kaikki 23 lasta odottavat omaa vuoroaan, niin aika paljon menee aikaa ihan siihen odotteluun ja perushoitoon. Ja nyt kun lapseni on taas kipeä, kiitos päiväkodin jatkuvien tartuntojen, niin en todellakaan vie tervettä sisarusta sinne hoitoon, vaan hänkin saa olla kotona ja on siitä tosi onnellinen. Meillä on lapset sanoneet mahatautisina, että onneksi on mahatauti, niin ei tarvii mennä päiväkotiin. Kamalaa olisi, jos lapseni mieluummin menisivät hoitoon kuin olisivat kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä koti on paras vaihtoehto;25821118:
Ei pieni lapsi tarvitse ohjattua toimitaa 24/7, vaan vähempikin riittää.

Meillä on lapset sanoneet mahatautisina, että onneksi on mahatauti, niin ei tarvii mennä päiväkotiin. Kamalaa olisi, jos lapseni mieluummin menisivät hoitoon kuin olisivat kotona.
Harva lapsi onkaan hoidossa 24/7...

Mun mielestä olisi kamalaa, jos lapseni eivät viihtyisi/olisi viihtyneet erinomaisesti päiväkodissa, sen lisäksi että viihtyvät erinomaisesti kotona :). Ja kamalana pitäisin sitäkin, jos heillä olisi/olisi ollut vapaapäiviä pk:sta vain sairauden takia :|. Onneksi ei ole niin surkeasti asiat, vaan tuo 6-vuotiaskin on tällä viikolla hoidossa kolmena päivänä, yhteensä reilu 10 h.

Harva lapsi onkaan hoidossa 24/7...

Mun mielestä olisi kamalaa, jos lapseni eivät viihtyisi/olisi viihtyneet erinomaisesti päiväkodissa, sen lisäksi että viihtyvät erinomaisesti kotona :). Ja kamalana pitäisin sitäkin, jos heillä olisi/olisi ollut vapaapäiviä pk:sta vain sairauden takia :|. Onneksi ei ole niin surkeasti asiat, vaan tuo 6-vuotiaskin on tällä viikolla hoidossa kolmena päivänä, yhteensä reilu 10 h.

Niin, sähän olet yksi niistä laiskoista, jotka perustelee lasten hoitoon vientiä sillä, että lapset siellä viihtyy. Sääliksi käy.

Eikä kukaan lapsi ole hoidossa 24/7, mutta harva lapsi tarvitsee koko ajan jotain toimintaa jokaisena päivänä 10 tuntia putkeen kasvatuksen ammattilaisten toimesta. Silloin kun olin itse lapsi, ei ollut mitään naurettavaa subjektiivista päivähoito-oikeutta ja lapset pärjäsi silti ihan loistavasti. En muista, että mulle olisi koko ajan järjestetty erityistä ohjelmaa kotona. Itse keksittiin leikit toisten lasten kanssa.

Ja kyllä, musta on kurjaa viedä lapset hoitoon, mutta pakko on töissä käydä, Toiset katsos käy töissä ja elättää siinä sivussa kaikki kotiäitipummitkin, jotka ei viitsi töihin mennä, saatikka itse hoitaa lapsiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä koti on paras vaihtoehto;25821297:
Niin, sähän olet yksi niistä laiskoista, jotka perustelee lasten hoitoon vientiä sillä, että lapset siellä viihtyy. Sääliksi käy
Voisi lastensuojelu puuttua asiaan, jos tuon 6-vuotiaankin jättäisin yksin kotiin...

Ja kyllä, lapseni ovat sosiaalisia tapauksia jotka viihtyvät sekä kotona, koulussa/pk:ssa että harrastuksissa. Haittaako se sua? :saint: Tai siis joo, haittaa, huomaahan sen. Onneksi oma äitiyteni ei ole niin heikoissa kantimissa, että olisin surkeana sen takia että lapseni viihtyvät/viihtyivät päiväkodissa.

Meiltä on miehen kanssa sujunut sekä täyden työviikon tekeminen molemmilta, että lasten pääasiassa kotona hoitaminen. Ai että me ollaan erinomaisia :). Eikä ole kurjaa viedä lasta hoitoon, kun tämä siellä viihtyy, ja kun tämä ei joudu siellä kuitenkaan ns. asumaan vaan päivät on ihan kivan pituisia ja arkivapaitakin riittää.

mä ainakin miettisin mikä on menny kotona vikaan jos mun lapsi menisi mielummin päiväkotiin kun olisi mun kanssa vapaapäivää viettämässä kotona,kyllä olisi tässä asiassa monella vanhemmalla peiliin katsomisen paikka,juuri kun perustellaan että kun ne oppii siellä niin paljon,kyllä mun lapset on kotona oppinu jopa aiemmin kun tarha ikäiset tarhassa..kun kysehän on siinä että se äitikin voi ulkoilla ja touhuta niiden lasten kanssa niinkun siellä päiväkodissa touhutaan,kotona se etu että sulla on tasan se oma lapsi,tai lapset niin nille jopa riittää aika ja saavat hellyyttää!

päiväkoti palvelee nykyään vaan täysin aikuista,sinne nuo pienet pallerot heitetään monesti jo ihan liian nuorenakin..itse olisin kouluikään asti hoitamassa kotona jos se olisi taloudellisesti mahdollista,mutta ei sinne ainakaan alle 3v kuulu!

Meillä on 3 lasta: 6kk, 2v ja 4v. Tähän asti kaikki ovat olleet kotihoidossa, ollaan kerhoiltu, käyty perhekahviloissa, touhuttu sitä ja tätä. Mulle ei tuota mitään vaikeuksia olla kaikkien 3 lapsen kanssa kotosalla, mutta nyt on kyllä tultu siihenb pisteeseen vanhimman lapsen kohdalla, että selkeästi ei enää äiti, pikkusisarukset ja kotiympyrät enää riitä. Energiaa on niin tuhottomasti, kavereita ei ole lainkaan naapurustossa...että en keksi mitään muuta vaihtoehtoa kuin hakea päiväkotipaikkaa ensi syksyksi. Todellakin seinät kaatuvat päälle tällä 4v:lla. Vaikka kuinka yritän leikkiä mukana, piirrellä yhdessä, muovailla, leipoa, lukea, pelailla jne., ei enää riitä pelkkä äidin seura lapselle. Todettu tämä nyt useaan otteeseen viime kuukausien aikana. Eli kyllä ymmärrän vallan hyvin virikehoidon näiden vähän vanhempien lasten osalta. Ei ole aina kyse vanhempien laiskuudesta tms., vaan oikeasti jotkut lapset janoavat kodin ulkopuolista virikettä ja etenkin lapsiseuraa.

Meilä menee huomenna lapset hoitoon vaikka mulla alkaakin talviloma - ai kauheeta!. Mä vaan luulen että muksuilla on siellä kivempaa ja mullakin kun meinaan koko huushollin siivota pitkästä aikaa oikein kunnolla. Juu, lapset saa normaalisti osallistua siivoukseen, arkisiivouksessa. Mutta huomenna mä pistän kaiken ulos.

Sitten voidaan aloittaa yhdessä lomailu joka kestää koko ensiviikon ja lapset ei mene hoitoon.

b

Eilen leikkikentällä näin erään pienen, noin 1,5 vuotiaan itkevän noin puoli tuntia äidin ja kodin perään. Päiväkodin tädit yrittivät lohduttaa, mutta hän oli ihan lohduton. Otti kieltämättä kovasti sydämestä.. Mietin mitähän tarhatädit sanovat tämän lapsen vanhemmille heidän tullessa hakemaan. Varmaan jotain sellaista, että 'ihan hyvin meni päivä, vähän itketti, mutta se meni nopeasti ohi'. :( Eivät varmaan voi sanoa, että lapsella on ollut tosi hätä äidin perään. Muutenhan äidille tulisi huono mieli.

Missään tapauksessa en pitäisi lasta hoidossa jos olisin itse kotona. Hyvin moni tekee näin, myös ystävistäni, ja ihmettelevät miksi minä en. Mä vaan kertoilen ympäripyöreästi, että kyllä tämä näinkin sujuu, sillä minä taas en halua pahoittaa heidän mieltään ja sanoa, että mulle koko ajatus on ihan päätön. He saavat tehdä mitä haluavat, mutta mulle parasta on, että lapset saavat olla mahdollisimman pitkään kotona.

[QUOTE="vieras";25822496]Meillä on 3 lasta: 6kk, 2v ja 4v. Tähän asti kaikki ovat olleet kotihoidossa, ollaan kerhoiltu, käyty perhekahviloissa, touhuttu sitä ja tätä. Mulle ei tuota mitään vaikeuksia olla kaikkien 3 lapsen kanssa kotosalla, mutta nyt on kyllä tultu siihenb pisteeseen vanhimman lapsen kohdalla, että selkeästi ei enää äiti, pikkusisarukset ja kotiympyrät enää riitä. Energiaa on niin tuhottomasti, kavereita ei ole lainkaan naapurustossa...että en keksi mitään muuta vaihtoehtoa kuin hakea päiväkotipaikkaa ensi syksyksi. Todellakin seinät kaatuvat päälle tällä 4v:lla. Vaikka kuinka yritän leikkiä mukana, piirrellä yhdessä, muovailla, leipoa, lukea, pelailla jne., ei enää riitä pelkkä äidin seura lapselle. Todettu tämä nyt useaan otteeseen viime kuukausien aikana. Eli kyllä ymmärrän vallan hyvin virikehoidon näiden vähän vanhempien lasten osalta. Ei ole aina kyse vanhempien laiskuudesta tms., vaan oikeasti jotkut lapset janoavat kodin ulkopuolista virikettä ja etenkin lapsiseuraa.[/QUOTE]

Olen ihan samaa mieltä. Tietty tuonikäisen kanssa asia onkin jo eri..

Onneksi ap:lla on niin hyvin pullat uunissa, että on aikaa huolehtia muiden lapsista, puuttui muiden vanhempien tekemisiin ja vielä salakuunnella. Missäs se sun oma lapses oli kun on keskellä päivää aikaa ravintoloissa noinkin intensiivisesti istuskella?

muutaman vuoden sisällä aletaan ajamaan subjektiivisen hoito-oikeuden poistamista, päiväkodit pullistelevat lapsia ja paikkoja tarvitseville ei ole tilaa, työssäkäyvä vanhempi saattaa joutua viemään oman alueensa ulkopuolelle, koska hoidossa on virikelapsia.

päiväkodissa ollaan tuon subjektiivisen hoito-oikeuden poistamisen kannalla :)

[QUOTE="vieras";25822496]Meillä on 3 lasta: 6kk, 2v ja 4v. Tähän asti kaikki ovat olleet kotihoidossa, ollaan kerhoiltu, käyty perhekahviloissa, touhuttu sitä ja tätä. Mulle ei tuota mitään vaikeuksia olla kaikkien 3 lapsen kanssa kotosalla, mutta nyt on kyllä tultu siihenb pisteeseen vanhimman lapsen kohdalla, että selkeästi ei enää äiti, pikkusisarukset ja kotiympyrät enää riitä. Energiaa on niin tuhottomasti, kavereita ei ole lainkaan naapurustossa...että en keksi mitään muuta vaihtoehtoa kuin hakea päiväkotipaikkaa ensi syksyksi. Todellakin seinät kaatuvat päälle tällä 4v:lla. Vaikka kuinka yritän leikkiä mukana, piirrellä yhdessä, muovailla, leipoa, lukea, pelailla jne., ei enää riitä pelkkä äidin seura lapselle. Todettu tämä nyt useaan otteeseen viime kuukausien aikana. Eli kyllä ymmärrän vallan hyvin virikehoidon näiden vähän vanhempien lasten osalta. Ei ole aina kyse vanhempien laiskuudesta tms., vaan oikeasti jotkut lapset janoavat kodin ulkopuolista virikettä ja etenkin lapsiseuraa.[/QUOTE]

Toisten lasten seuraan on mahdollista päästä muuallakin kuin päiväkodeissa. Jos päivähoidossa ei tapahdu muutoksia parempaan suuntaan, kannattaa miettiä, onko oma lapsi kypsä kestämään ainakaan kokopäivähoitoa, jos siihen ei ole aivan pakkoa. Päiväkotipäivä on rankka ja lapselta vaaditaan erittäin paljon.

[QUOTE="hoitaja";25822549]Toisten lasten seuraan on mahdollista päästä muuallakin kuin päiväkodeissa. Jos päivähoidossa ei tapahdu muutoksia parempaan suuntaan, kannattaa miettiä, onko oma lapsi kypsä kestämään ainakaan kokopäivähoitoa, jos siihen ei ole aivan pakkoa. Päiväkotipäivä on rankka ja lapselta vaaditaan erittäin paljon.[/QUOTE]

Niin, missähän niiden toisten lasten seuraan on mahdollista päästä?? Lapsi käy 3 kertaa viikossa kerhossa ja vielä kerran viikossa jumpassa, tässä ne mahdollisuudet kaveriseuraan. Naapurustossa ei ole yhden yhtäkään edes lähelle samanikäistä lasta, puistoissa voidaan törmätä satunnaisesti toisiin lapsiin, mutta ei siltikään aina yhteisleikkejä synny. Tuttujen samanikäiset lapset ovat jo päiväkodissa, eivätkä ilmeisesti enää hoitopäivän jälkeen kaipaa lapsivieraita. Että vähissä on...

En vaan ymmärrä ihmisiä jotka jaksaa kiehua siitä mitä muut tekee.. Tietkö AP että elämässä pääsee niin paljon helpomalla kun ei vedä hirveitä raivareita siitä mitä MUUT tekee? Kannattais ehkä kokeilla...

Ja joo, oma napero on jo kouluikäinen.

Ja minä jaksan aina vain ihmetellä miten kovasti tunteita nostattaa toisten tekemät ratkaisut tai miten ylipäätään ketään kiinnostaa viekö kahvilassa istuva rouva lapsensa päiväkotiin vai ei. Jos omat ratkaisut tuntuu oikeilta omaan elämätilanteesee niin yleensä silloin ei tarvetta ole arvostella toisten valintoja...

Yhteistyössä