"Kuuluuko" tavallisella duunariperheellä Suomessa mielestäsi olla varaa omaan ok-taloon?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Mun mielestä pitäisi jokaisella työssäkäyvällä ja raha-asiansa mallikkaasti hoitavalla olla mahdollisuus omaan taloon tai asuntoon. Mä en kannata sitä, että vain rikkailla on siihen mahdollisuus ja näin rikkaat suvut vain rikastuisivat ja köyhät suvut köyhtyisivät. Rikkaiden lapset kun perisivät, mutta köyhään perheeseen syntyvät ei ehkä koskaan pystyisi saamaan talouttaan siihen kuntoon, että omaan taloon olisi mahdollisuu. Suomessa toki kaikilla on periaatteessa mahdollisuus opiskella niin pitkälle kuin haluaa, mutta vain periaatteessa, käytäntö on kuitenkin toinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mun mielestä pitäisi jokaisella työssäkäyvällä ja raha-asiansa mallikkaasti hoitavalla olla mahdollisuus omaan taloon tai asuntoon. Mä en kannata sitä, että vain rikkailla on siihen mahdollisuus ja näin rikkaat suvut vain rikastuisivat ja köyhät suvut köyhtyisivät. Rikkaiden lapset kun perisivät, mutta köyhään perheeseen syntyvät ei ehkä koskaan pystyisi saamaan talouttaan siihen kuntoon, että omaan taloon olisi mahdollisuu. Suomessa toki kaikilla on periaatteessa mahdollisuus opiskella niin pitkälle kuin haluaa, mutta vain periaatteessa, käytäntö on kuitenkin toinen.
miten niin vain periaatteessa ?
 
ap
Ajattelin vaan, kun esimerkiksi Englannissa - joka siis on melkoinen luokkayhteiskunta - työväenluokka harvoin pystyy ostamaan ok-taloa. Asuvat lähes kaikki rivareissa.

Siinä mielessä Suomi on hieno maa, että täällä työllä elää leveästi!
 
Mur
Alkuperäinen kirjoittaja lol:
Alkuperäinen kirjoittaja MUR:
Ihmettelisin jos näin ei olisi. Jos perheessä on 2 tienaavaa aikuista niin totta kai on varaa omaan taloon.
Olen tavallinen tienaaja ja yh ja olen palkastani maksanut rivarikolmion joten kyllä 2 pystyy paljon parempaan !
Riippuu missä asuu. PK-seudulla se ei mene ihan noin.
Totta, mutta täällä keskellä Suomea hyvä talo maksaa noin 250-280 000 ja sen kun puolittaa kahdella maksajalla niin eipä ole ylivoimainen.
Mutta yksinäiselle on...kade, kade ! Ja huokaus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja yx pph:
Meilläpäin lähes kaikki pph:t asuu ok-talossa ja niiden ukot on kanssa duunareita , joten eiköhän se riipu paljon siitä missä päin sattuu asumaan? Mekin asutaan ok-talossa, ja kohta rakennetaan uusi, joten kun hoitaa raha-asiansa oikein niin kyllä onnistuu, jos siis haluaa asua ok-talossa, kaikki ei halua.
aloituksessa ei mielestäni ollut kyse siitä että kenellä on ja kenellä ei ole varaa, vaan siitä että KUULUUKO duunareiden palkkojen olla niin suuria että niillä pystyy lyhentään velkaa.

Ja totta tosiaan , kyllä kuuluu, sillä jos työtä tekevien aikuisten elintaso ei vastaa heidän omaa toivettaan (olettaen että se on realistinen, ei mikään luxus, ulkomaanmatkat 4 kertaa vuodessa, purjevene ja urheiluauto), niin onko se työnteko silloin kannattavaa?

Suomessa pärjää työttömänä ja tuettunakin.

Tehdyllä työllä tämä yhteiskunta pysyy kasassa, joten jokainen joka siihen panoksensa antaa (panos on se 50vuoden työura), ansaitsee siitä sellaisen palkan jolla voi järjestää elämänsä mieleisekseen.
 
-jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Suomessa toki kaikilla on periaatteessa mahdollisuus opiskella niin pitkälle kuin haluaa, mutta vain periaatteessa, käytäntö on kuitenkin toinen.
miten niin vain periaatteessa ?
Vaikka itse koulutus ei Suomessa maksa, niin jollainhan sitä on se koulutusaikakin elettävä.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mun mielestä pitäisi jokaisella työssäkäyvällä ja raha-asiansa mallikkaasti hoitavalla olla mahdollisuus omaan taloon tai asuntoon. Mä en kannata sitä, että vain rikkailla on siihen mahdollisuus ja näin rikkaat suvut vain rikastuisivat ja köyhät suvut köyhtyisivät. Rikkaiden lapset kun perisivät, mutta köyhään perheeseen syntyvät ei ehkä koskaan pystyisi saamaan talouttaan siihen kuntoon, että omaan taloon olisi mahdollisuu. Suomessa toki kaikilla on periaatteessa mahdollisuus opiskella niin pitkälle kuin haluaa, mutta vain periaatteessa, käytäntö on kuitenkin toinen.
miten niin vain periaatteessa ?
Juuri samaa mietin. Harvassa maassa maksetaan opiskelijalle siitä että opiskelet. Ja usempikin tuttunut on opiskellut siten, että on saanut 0? perheiltään. Kyllä siihen pystyy jos haluaa. Kaikki on kiinni omista elämänvalinnoista. Itse en tienaa hirveästi tradenomina, mutta en valita siita koska itse en valinnut mennä kauppakorkeeseen. Saa nähdä jos vielä joskus hakisiki.. :)
 
lol
Alkuperäinen kirjoittaja Mur:
Alkuperäinen kirjoittaja lol:
Alkuperäinen kirjoittaja MUR:
Ihmettelisin jos näin ei olisi. Jos perheessä on 2 tienaavaa aikuista niin totta kai on varaa omaan taloon.
Olen tavallinen tienaaja ja yh ja olen palkastani maksanut rivarikolmion joten kyllä 2 pystyy paljon parempaan !
Riippuu missä asuu. PK-seudulla se ei mene ihan noin.
Totta, mutta täällä keskellä Suomea hyvä talo maksaa noin 250-280 000 ja sen kun puolittaa kahdella maksajalla niin eipä ole ylivoimainen.
Mutta yksinäiselle on...kade, kade ! Ja huokaus.
Meidän kerrostaloasunto Espoossa on tuossa haarukassa. Joo, maalle tarttis päästä ja omaan taloon. :)
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja -jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Suomessa toki kaikilla on periaatteessa mahdollisuus opiskella niin pitkälle kuin haluaa, mutta vain periaatteessa, käytäntö on kuitenkin toinen.
miten niin vain periaatteessa ?
Vaikka itse koulutus ei Suomessa maksa, niin jollainhan sitä on se koulutusaikakin elettävä.
Totta. Opiskelija saa opintotukea, voi nostaa todella halpaa opintolainaa ja vielä jopa tehdä töitä ohessa. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Maaseudulta saa pienen omakotitalon paljon halvemmalla kuin suuresta kaupungista yksiön tai kaksion.
Tämä on totta! Ostettiin vuosi sitten 113neliöän omakotitalo reilun 3000neliön tontilla 50 000e:llä. Ja samoihin aikoihin ystäväni etelä-suomesta osti kerrostalo yksiön 150 000e.

Kyllä maalla on mukavaa :D .
 
Alkuperäinen kirjoittaja -jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Suomessa toki kaikilla on periaatteessa mahdollisuus opiskella niin pitkälle kuin haluaa, mutta vain periaatteessa, käytäntö on kuitenkin toinen.
miten niin vain periaatteessa ?
Vaikka itse koulutus ei Suomessa maksa, niin jollainhan sitä on se koulutusaikakin elettävä.
no joo, totta tuokin näkökanta.
mutta itse ajattelisin, että tarpeeksi jos on tahtoa, niin pystyy kyllä. on opintotuet ja voi tehdä töitäkin ohessa jne. minusta kun se, että jokin asia ei tule kuin manulle illallinen, ei ole sama kuin että se olisi mahdotonta .
 
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mun mielestä pitäisi jokaisella työssäkäyvällä ja raha-asiansa mallikkaasti hoitavalla olla mahdollisuus omaan taloon tai asuntoon. Mä en kannata sitä, että vain rikkailla on siihen mahdollisuus ja näin rikkaat suvut vain rikastuisivat ja köyhät suvut köyhtyisivät. Rikkaiden lapset kun perisivät, mutta köyhään perheeseen syntyvät ei ehkä koskaan pystyisi saamaan talouttaan siihen kuntoon, että omaan taloon olisi mahdollisuu. Suomessa toki kaikilla on periaatteessa mahdollisuus opiskella niin pitkälle kuin haluaa, mutta vain periaatteessa, käytäntö on kuitenkin toinen.
miten niin vain periaatteessa ?

Käytännössä kaikilla ei ole mahdollisuutta ylempiin opintoihin tai hienompiin ammatteihin. Suurimmalla osalla ei äly tai motivaatio riitä opintoihin, mutta osalla ei yksinkertaisesti ole varaa. Opintotuki ei riitä elämiseen pelkästään ja opintolainakin on joskus maksettava. On helpompi mennä töihin ja saada pienempääkin palkkaa, kuin alkaa vuosia opiskelemaan lainanvoimin.

 
vieras
Minusta niiden kuuluu saada ostaa talo jotka sen haluavat. Meillä on kyllä varaa omakotitaloon vaikka ollaan kumpikin duunareita, itse vielä osa-aikaisena ravintola-alalla ja mieskin asiakaspalveluammatissa. Löydettiin vielä ihana talokin, 2000-luvulla rakennettu ja mukavasti ollaan pärjätty.
Kyllä minun mielestä duunareiden palkkojen kuuluu olla jossain suhteessa johtajien yms. muiden palkkoihin. Kannattaisinkin jonkin moista palkkakattoa, esim. 8000 euroa kuussa voisi olla hyvä, jolla karsittaisiin nämä 25 000 euron kuukausipalkat pois.
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mun mielestä pitäisi jokaisella työssäkäyvällä ja raha-asiansa mallikkaasti hoitavalla olla mahdollisuus omaan taloon tai asuntoon. Mä en kannata sitä, että vain rikkailla on siihen mahdollisuus ja näin rikkaat suvut vain rikastuisivat ja köyhät suvut köyhtyisivät. Rikkaiden lapset kun perisivät, mutta köyhään perheeseen syntyvät ei ehkä koskaan pystyisi saamaan talouttaan siihen kuntoon, että omaan taloon olisi mahdollisuu. Suomessa toki kaikilla on periaatteessa mahdollisuus opiskella niin pitkälle kuin haluaa, mutta vain periaatteessa, käytäntö on kuitenkin toinen.
miten niin vain periaatteessa ?
Tiedän perheitä, joissa lukiokirjojenkin hankkiminen on tehnyt tiukkaa. Keskiluokkakaan ei voi ollenkaan yhtä paksusti Suomessa kuin monissa muissa maissa.

Jos nyt karkeasti ajatellaan, että köyhemmän perheen lapsi on aina saanut huonommanlaatuista ruokaa ja vanhemmat eivät ole ihan seuranneet kaikkea mahdollista tiedotusta ja lapsi elänyt suomalaisessa niukkuudessa. Kyllä niitä eroja löytyy väistämättä kun verrataan varakkaan perheen lapseen, joka on aina saanut kaiken.

Jos ajatellaan vaikka niin, että köyhän perheen lapsi saa liimakorvan ja odottelee muutaman kuukauden saadakseen jeesiä ja kehitys taantuu, varakkaan perheen lapsi hoidetaan heti yksityisesti. Ravinto määrää erittäin paljon kehitystä, voi olla eroja kanannahalla ruokituissa ja luomua syöneissä. Varakas lapsi saattaa käydä soittotunneilla ja saada muuta yksityisopetusta, köyhä lapsi ei ehkä saa edes läksyihin apua vanhemmiltaan.

Kuilu kasvaa, kuilu kasvaa. Lukion jälkeen ovat eri asemissa tyystin.
 
Siis... :eek: ..mä en nyt vissiin tainnu ymmärtää koko ihmettelyä :ashamed: ...

Ettäkö ihan tavis duunariperhe ei sitten sais omistaa tällaisen pähkäilyn tuloksena...yhtään mitään?! Että vain herrat ja hidalgot?! Jep jep. Eiköhän se maallisen omistaminen ole ihan siitä perheestä ja sen arvomaailmasta sekä mieltymyksestä riippuvainen. Kyllä täällä ihan perus persjalkanen duunarikin pystyy hommaamaan omilla tulotasoillaan itelleen sen ihmeellisenä statusmittarina toimivan ok- talon, mikäli semmoisen oikeasti haluaa.
 
harmaana
Ollaan ihan tavallisia palkollisia, itse oon hoitsu, mies esimiestehtävissä. Muutama vuosi sitten valmistunut talo on ja on iso. Tämän eteen käymme työssä. Lapsilla on mahdollisuus harrastaa ja lomaillakkin toisinaan voimme. Toki asuinpaikkamme on varmasti paljon edullisempi kuin pääkaupunkiseutu.

Nyt tulee se mutta eli töihin on mentävä. Ei pidetä virkavapaita tai muita ylimääräisiä vapaita. Isoja säästöjä ei ole.
Se ei haittaa koska me valitsimme tämän elämäntavan. Toiset eivät sitä ymmärrä ja valitsivat mielummin enempi vapaata ja matkustelua.
Valintojahan nämä on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mun mielestä pitäisi jokaisella työssäkäyvällä ja raha-asiansa mallikkaasti hoitavalla olla mahdollisuus omaan taloon tai asuntoon. Mä en kannata sitä, että vain rikkailla on siihen mahdollisuus ja näin rikkaat suvut vain rikastuisivat ja köyhät suvut köyhtyisivät. Rikkaiden lapset kun perisivät, mutta köyhään perheeseen syntyvät ei ehkä koskaan pystyisi saamaan talouttaan siihen kuntoon, että omaan taloon olisi mahdollisuu. Suomessa toki kaikilla on periaatteessa mahdollisuus opiskella niin pitkälle kuin haluaa, mutta vain periaatteessa, käytäntö on kuitenkin toinen.
miten niin vain periaatteessa ?
Tiedän perheitä, joissa lukiokirjojenkin hankkiminen on tehnyt tiukkaa. Keskiluokkakaan ei voi ollenkaan yhtä paksusti Suomessa kuin monissa muissa maissa.

Jos nyt karkeasti ajatellaan, että köyhemmän perheen lapsi on aina saanut huonommanlaatuista ruokaa ja vanhemmat eivät ole ihan seuranneet kaikkea mahdollista tiedotusta ja lapsi elänyt suomalaisessa niukkuudessa. Kyllä niitä eroja löytyy väistämättä kun verrataan varakkaan perheen lapseen, joka on aina saanut kaiken.

Jos ajatellaan vaikka niin, että köyhän perheen lapsi saa liimakorvan ja odottelee muutaman kuukauden saadakseen jeesiä ja kehitys taantuu, varakkaan perheen lapsi hoidetaan heti yksityisesti. Ravinto määrää erittäin paljon kehitystä, voi olla eroja kanannahalla ruokituissa ja luomua syöneissä. Varakas lapsi saattaa käydä soittotunneilla ja saada muuta yksityisopetusta, köyhä lapsi ei ehkä saa edes läksyihin apua vanhemmiltaan.

Kuilu kasvaa, kuilu kasvaa. Lukion jälkeen ovat eri asemissa tyystin.
kuilu kasvaa, se on lienee totta.
mutta oikeastaan olen yhä sitä mieltä, että sen pelkän köyhyyden takia ei suomessa tarvitse jäädä kenenkään ilman mieluisaa,hyvää koulutusta.
elämä on valintoja. olit köyhä tai rikas. suomessa "rankaistaan" rikkaidenkin lapsia : et saa opintotukea jos isi tienaa sen ja sen verran.
lahjakkaana voit saada stipendejä.voit tehdä töitä vaikka mäkkärissä,voit asua halvasti kuuden nuoren solussa jne jne.
suomessa taitaa todellisempi syy olla se, että kun kaikkea ei saada niin helposti heti nyt,niin jäädään ilman mieluummin. koska siihenkin on - ylläriylläri - varaa .
johan meillä ehdotellaan kansalaispalkkaakin. tonni kaikille vähintään ihan vaan kun olet olemassa. kivaa ;)
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja hähä:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
No tietenkin kuuluu. Me olemme duunareita molemmat ja meillä on hyvinkin varaa vaikka melko matalilla palkoilla ollaankin. Ajoissa ostettu talo, maltillisesti valittu ja kohtuullinen elämäntapa niin kaikki on mahdollista, tietenkin.
Ei okt ole mikään varallisuuden mitta...
No ette ehkä asu Helsingissä. Täällä omakotitalot maksaa halvimmillaankin lähes 300000.
Mikä pakko se kaikkien onkaan juurin Helsingissä asua. Me muutettiin Helsingistä Vantaalle oman omakotitalon takia.

Ihan tavallisia duunareita ollaan. Mies on metallimies ja minä teen töitä laboratoriossa. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.
 
harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Joo, mutta ei mihinkään luxus-taloon, eikä todellakaan uuteen.
harmittaako että meillä on uusi talo ja aika isokin. itse lastentarhan opettaja mies duunari.
Paljonko talo maksoi ja paljonko teillä on lainaa?
meillä rakennettiin itse, lainaa n. 200 000. Talon koko 230 neliötä.
 

Yhteistyössä