"Kuuluuko" tavallisella duunariperheellä Suomessa mielestäsi olla varaa omaan ok-taloon?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Siinähän se otsikossa tulikin, eli oletko sitä mieltä että tavallisella duunariperheellä (esim. hoitajat, assarit, palvelualan työntekijät, poliisit, pph:t, posteljoonit, raksaduunarit...) tulisi olla niin hyvä toimeentulo, että sillä ostaa omakotitalon?

P.S. Tottakai ideaalimaailmassa kaikilla on paljon rahaa, mutta jos nyt realistisesti ajatellaan yhteiskunnan eri toimijoiden varallisuutta ja palkkatasoa.
 
m
No tietenkin kuuluu. Me olemme duunareita molemmat ja meillä on hyvinkin varaa vaikka melko matalilla palkoilla ollaankin. Ajoissa ostettu talo, maltillisesti valittu ja kohtuullinen elämäntapa niin kaikki on mahdollista, tietenkin.
Ei okt ole mikään varallisuuden mitta...
 
vieras
sehän riippunee varmaan ihan siitä kuinka kauan haluaa maksaa velkaa pankkiin. Meillä laina-aika nyt vähän vajaa 20 vuotta rivitalossa, mut jos laina-aika nostetaan vaikka 30 vuoteen niin kai sillä jonkinlaisen okt:nkin olis saanut. mene ja tiedä.
 
Non compos mentis
Kuuluu, jos kerran duunarin pomollakin on. Pomollahan ei olisi töitä ilman tätä duunaria. En kannata ökyasumista, mutta minusta hinnat ovat karanneet käsistä.
 
hähä
Alkuperäinen kirjoittaja m:
No tietenkin kuuluu. Me olemme duunareita molemmat ja meillä on hyvinkin varaa vaikka melko matalilla palkoilla ollaankin. Ajoissa ostettu talo, maltillisesti valittu ja kohtuullinen elämäntapa niin kaikki on mahdollista, tietenkin.
Ei okt ole mikään varallisuuden mitta...
No ette ehkä asu Helsingissä. Täällä omakotitalot maksaa halvimmillaankin lähes 300000.
 
-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Ei okt ole mikään varallisuuden mitta...
Ei niin, vieläpä kun nykyään harvempi ihminen ostaa sellaisen käteisellä. Melkein tulee uusia taloja katsellessa mieleen, paljonko kunkin asukkaan tili on "miinuksella".

Okt on kuitenkin omaisuutta, jota soisi kullakin olevan. Ei sillä, että jokaisen olisi pakko hankkia omaisuutensa okt:n muodossa, mutta onhan se kiva jos voi omistaa asuntonsa. Oli se sitten rivari, erillistalo, luhtitalo, kerrostalo, ....jne
 
MUR
Ihmettelisin jos näin ei olisi. Jos perheessä on 2 tienaavaa aikuista niin totta kai on varaa omaan taloon.
Olen tavallinen tienaaja ja yh ja olen palkastani maksanut rivarikolmion joten kyllä 2 pystyy paljon parempaan !
 
-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
En kannata ökyasumista, mutta minusta hinnat ovat karanneet käsistä.
Olen samaa mieltä. Kyllä voi kyrsiä, kun täälläkin 80-luvulla valmistuneesta rt-kolmiosta pyydetään helposti 140 000 ? :(
 
m
Ite oon aina luokitellu duunariksi ennemminki koulutustason mukaan vaikkei sekään kyllä aina päde. Ja mun mielestä kaikkien ei kuulu saada sitä hienoa uutta omakotitaloa vaikka kuinka voisi haluta. Toki hienoa, että saa jos haluaa, mutta ei "kuulu". Ite oottelen mielenkiinnolla, että kunpa korot hyppäisivät vaikka 7%. Vois tulla ostajan markkinat, mulle. :D
 
lol
Alkuperäinen kirjoittaja MUR:
Ihmettelisin jos näin ei olisi. Jos perheessä on 2 tienaavaa aikuista niin totta kai on varaa omaan taloon.
Olen tavallinen tienaaja ja yh ja olen palkastani maksanut rivarikolmion joten kyllä 2 pystyy paljon parempaan !
Riippuu missä asuu. PK-seudulla se ei mene ihan noin.
 
yx pph
Meilläpäin lähes kaikki pph:t asuu ok-talossa ja niiden ukot on kanssa duunareita , joten eiköhän se riipu paljon siitä missä päin sattuu asumaan? Mekin asutaan ok-talossa, ja kohta rakennetaan uusi, joten kun hoitaa raha-asiansa oikein niin kyllä onnistuu, jos siis haluaa asua ok-talossa, kaikki ei halua.
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja hähä:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
No tietenkin kuuluu. Me olemme duunareita molemmat ja meillä on hyvinkin varaa vaikka melko matalilla palkoilla ollaankin. Ajoissa ostettu talo, maltillisesti valittu ja kohtuullinen elämäntapa niin kaikki on mahdollista, tietenkin.
Ei okt ole mikään varallisuuden mitta...
No ette ehkä asu Helsingissä. Täällä omakotitalot maksaa halvimmillaankin lähes 300000.
Maaseudulta saa omakotitalon tuosta neljäsosahinnalla ja omaa pihaa on enemmän kuin kaupunkien asutusalueilla.
 

Yhteistyössä