Kuuluuko lapset päiväkotiin, kun vanhemmat lomalla?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Etkö sä HALUA olla omien lastesi kanssa? Etkö sinä HALUA viettää lomaasi omien lastesi kanssa????

Suorastaan oksettavaa. Sori. Oksettavaa. Miksi teit lapsia?

Meillä lapset on aina pois päiväkodista, jos vanhemmilla (yhdessä tai erikseen) on lomaa.
Eli esim. lääkäreillä ei saisi olla lapsia, koska heillä on päivystysputkia joiden takia ovat paljon pois? En ole missään kohdalla sanonut etten viettäsii omaa lomaani lasten kanssa silloin kun se on. Mutta jos on kyse näistä yksittäisistä vapaapäivistä mitä mulla kertyy esim ylitöistä, niin kumpiko sitä nyt on sen yön sitten töissä valvonut, minä vai lapseni?

Onko lapselle parempi jäädä päiväksi kotiin leikkimään äidin kanssa joka nuokkuu sohvalla univelkaa pois?

Minä koen että koska itselläni on epäsäännöllinen työ (+ niitä puhelinpalavereja rapakon taakse) on erittäin hyvä että miehelläni on säännöllinen työaika ja samoin lapsilla säännöllinen rytmi. Ovat hoidossa miehen työaikojen mukaan 8-16 arkipäivisin.

Välillä pidän kyllä ylimääräisiä vapaapäiviä mutta koska lapset eivät elä samassa rytmissä kuin minä en koe että heidän pitäisi olla samanlaisessa rytmissä pois päivähoidosta.

Hyvä että oma elämäsi on niin mallikelpoista että voit pitää toisen elämää oksettavana.

mitä hittoa?
Ymmärrän. Tilanteenne on kuitenkin melko poikkeuksellinen, ja kuulostaa melko rankaltakin,
Nyt selvisi miksi sun kommentit on niin omituisia..et selvästikään ymmärrä että ihmisillä on mys muita työrytmejä kuin arkisin tehtävät 8-16 vuorot.

No ei sitä sun viaksi voi lukea, et vaan ole oikein mukana tässä maailmassa. Todella useat kuule tekee vuorotöitä, päivystää ja nukkuu päivällä kotona kun lapsi on hoidossa. Ei se poikkeuksellista ole, ihan tavallista elämää.

Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja mitä hittoa?;24008459:
Nyt selvisi miksi sun kommentit on niin omituisia..et selvästikään ymmärrä että ihmisillä on mys muita työrytmejä kuin arkisin tehtävät 8-16 vuorot.

No ei sitä sun viaksi voi lukea, et vaan ole oikein mukana tässä maailmassa. Todella useat kuule tekee vuorotöitä, päivystää ja nukkuu päivällä kotona kun lapsi on hoidossa. Ei se poikkeuksellista ole, ihan tavallista elämää.
Sulla ei selvästi ole ymmärrystä mitä koko viestini tarkoitti, joten turhaan kommentoit.

P.S. Tässä ketjussa on ollut kyse kesälomista, ei vuorotöistä.

"Vieras"
Me pidämme lomamme eri aikoina peräkkäin, ehkä viikon yhtäaikaa, että lapsi saisi olla mahdollisimman kauan lomalla kotona. Itselläni on mahdollista vielä ottaa lomarahatkin vapaana, siitä tulee kolme viikkoa lisää lomaa. Lomarahoja verotetaan niin rajusti, että ne kannattaa kyllä pitää lomana, jos on mahdollista. Tämän takia ihanat 8-9 viikkoa on lapsemme lomalla. Ja kiltisti maksamme, mitä pitää maksaa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;24008510:
Menikö joltakulta ohi, että ketjussa tarkoitettiin niitä ihmisiä JOTKA OVAT KESÄLOMALLA(ja silti vievät lapsiaan hoitoon), EI töissä olevia, vuorotöissä olevia, opiskelemassa jne.
Aika monelta meni ohi ja lujaa

"vieras"
[QUOTE="vieras";24008583]Aika monelta meni ohi ja lujaa[/QUOTE]

Samaan nippuun täällä on vedetty ne jotka pitää lapsensa hoidossa koko kesäloman, ne jotka pitää hoidossa yksittäisiä lomapäiviä ja ne jotka menee hakemaan lapsensa hoidosta vasta sen jälkeen kun ovat käyneet kaupassa.

Minulla kertyy vapaapäiviä jotka mielestäni ovat lomaa, siitä että teen epäsäännöllisesti töitä. En voi kuitenkaan pitää näitä lomia pois kesälomakaudella. Otan niitä vapaaksi silloin kun saan, välillä lapset ovat kanssani kotona ja välillä eivät.

Parhaillaankin lapset leikkivät isänsä kanssa ja minä teen töitä - harmi että työt haittaavat huveja eli palstailua.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";24008507]Me pidämme lomamme eri aikoina peräkkäin, ehkä viikon yhtäaikaa, että lapsi saisi olla mahdollisimman kauan lomalla kotona. Itselläni on mahdollista vielä ottaa lomarahatkin vapaana, siitä tulee kolme viikkoa lisää lomaa. Lomarahoja verotetaan niin rajusti, että ne kannattaa kyllä pitää lomana, jos on mahdollista. Tämän takia ihanat 8-9 viikkoa on lapsemme lomalla. Ja kiltisti maksamme, mitä pitää maksaa.[/QUOTE]

Osa perheistä arvostaa juuri sitä että saavat olla YHDESSÄ lomalla ja pitävät siksi lomaa vaikka vain 3 viikkoa kesällä, jotta voidaan pitää lomat samaan aikaan. Minulle ei ole itseisarvo se että lapseni on mahdollsiimman paljon hoidossa tai pois hoidosta, niinkuiin joillekin täällä tuntuu olevan.

"vieras"
Sulla ei selvästi ole ymmärrystä mitä koko viestini tarkoitti, joten turhaan kommentoit.

P.S. Tässä ketjussa on ollut kyse kesälomista, ei vuorotöistä.
Haluaisin tietää miten se esim. päiväkodin näkökulmasta eroaa pidänkö kyseisen päivän SALDOVAPAATA ylitöistä vai VUOSILOMAPÄIVÄN. Ja miten tarkkaan nämä pitää päiväkodin henkilökunnalle eritellä että ei tulisi niitä paheksuvia katseita?

Ken guru
[QUOTE="vieras";24008641]Haluaisin tietää miten se esim. päiväkodin näkökulmasta eroaa pidänkö kyseisen päivän SALDOVAPAATA ylitöistä vai VUOSILOMAPÄIVÄN. Ja miten tarkkaan nämä pitää päiväkodin henkilökunnalle eritellä että ei tulisi niitä paheksuvia katseita?[/QUOTE]

Sitä en tiedä kun en ole päiväkodissa töissä, vanhempien omalletunnolle kai nuo valinnat jää milloin sen lapsen pitää kotona ja milloin ei jos kyse on vain yksittäisistä päivistä. Pääperiaate mulla on tässä keskustelussa ollut, että kun vanhemmilla on kesälomaa, niin lapsillakin pitäisi olla oikeus olla vanhempien kanssa kotona. Nyt en jaksa enempää vatkata tätä. :wave: .

"..."
Alkuperäinen kirjoittaja näin;24006120:
Minten? Haluamme rahoillemme vastinetta, maksammehan me joka kuukausi myös vuokrankin vaikka olisimme 3viikkoa pois asunnosta. Meillä nyt vaan ei ole ylimääräistä rahaa kuten ehkä teillä.
Ja oot tosissas sitä mieltä, että hoitomaksu oikeasti kattaa kaikki kulut? Eipä taida kattaa, eli joka kuukausi saatte kuitenkin "ilamista" hoitoakin...sairas ajattelutapa, onnek et oo mun lasten äiti!

Ja hoitomaksun vertaaminen vuokraan...hmm, typerää!

mahdollisesti
- esimerkiksi meidän päiväkodissa kesäjuhlat ohjelmistoineen olivat aina alkukesästä ja jos minulla oli silloin lomaa, niin lapset eivät osallistuneet ohjelmaan

- meidän kunnassa sai toisenkin maksuttoman kuukauden, jos lapset oli pois hoidosta kaksi täyttä kalenterikuukautta, ensimmäisenä kesänä, kun tämä käytäntö tuli, olimme innolla mukana, mut koska mun lomat on yleensä pätkissä, niin hirmuisen työlästä oli järjestellä, seuraavana kesänä ei yritettykään: lapset oli pois mun loman aikana, miehen loman aikana pois satunnaisesti (aloitteli kakkostyötään, josta myöhemmin tullee ainoa työ)
siis isin loman aikaan lapset voi viedä päiväkotiin, äidin loman aikaan ei missään tapauksessa

- miksi on "päivystys"päiväkoteja, miksi tämä palvelu ei toimi, kuten muutkin palvelut? Onko päiväkodit alunperin tehty kunnan virkamiesten lapsille (virka-aika, heinäkuu lomakuu) ja sit myöhemmin suosiollisesti myös muittenkin lapset kelpuutettiin hoitoon

- miksi kello 17 menevät yleensä päiväkodit kiinni? Normityöajat ainakin meidän alalla noin 9-18

"vieras"
Sitä en tiedä kun en ole päiväkodissa töissä, vanhempien omalletunnolle kai nuo valinnat jää milloin sen lapsen pitää kotona ja milloin ei jos kyse on vain yksittäisistä päivistä. Pääperiaate mulla on tässä keskustelussa ollut, että kun vanhemmilla on kesälomaa, niin lapsillakin pitäisi olla oikeus olla vanhempien kanssa kotona. Nyt en jaksa enempää vatkata tätä. :wave: .
Joo no tällä keskustelulla onkin tarkoitus yrittää herätellä vähän ajattelemaan, että rytmejä tehdä töitä voi olla erilaisia, vapaapäiviä voi kertyä eri tavoin ja saattaa olla että aikuinen on esim tehnyt viikon ajan oman työnsä ohella joka yö pari tuntia + viikonlopun töitä. Ainakin mulla tulee sitten jo jossain kohdalla raja vastaan että tarviin ottaa sitä vapaata. Aina paras tapa ei ole ottaa silloin lapsia pois hoidosta.

On aika kurjaa että päivähoitohenkilöstö tietää mukamas aina lasten vanhempia paremmin näiden asiat.

"vieras"
- esimerkiksi meidän päiväkodissa kesäjuhlat ohjelmistoineen olivat aina alkukesästä ja jos minulla oli silloin lomaa, niin lapset eivät osallistuneet ohjelmaan

- meidän kunnassa sai toisenkin maksuttoman kuukauden, jos lapset oli pois hoidosta kaksi täyttä kalenterikuukautta, ensimmäisenä kesänä, kun tämä käytäntö tuli, olimme innolla mukana, mut koska mun lomat on yleensä pätkissä, niin hirmuisen työlästä oli järjestellä, seuraavana kesänä ei yritettykään: lapset oli pois mun loman aikana, miehen loman aikana pois satunnaisesti (aloitteli kakkostyötään, josta myöhemmin tullee ainoa työ)
siis isin loman aikaan lapset voi viedä päiväkotiin, äidin loman aikaan ei missään tapauksessa

- miksi on "päivystys"päiväkoteja, miksi tämä palvelu ei toimi, kuten muutkin palvelut? Onko päiväkodit alunperin tehty kunnan virkamiesten lapsille (virka-aika, heinäkuu lomakuu) ja sit myöhemmin suosiollisesti myös muittenkin lapset kelpuutettiin hoitoon

- miksi kello 17 menevät yleensä päiväkodit kiinni? Normityöajat ainakin meidän alalla noin 9-18
Ihan samaa mieltä tuosta päivystysajasta. On lähtökohtaisesti käsittämätöntä että päiväkodit on kiinni 2,5kk kun useimmilla vanhemmilla on vain 1kk lomaa. Enkä oikein ymmärrä sitäkään että vanhempien pitäisi pitää lomat eri aikoihin vain siksi että lapsi voisi näin olla mahdollisimman pitkään pois hoidosta kesällä.

"Niin"
[QUOTE="vieras";24008627]Osa perheistä arvostaa juuri sitä että saavat olla YHDESSÄ lomalla ja pitävät siksi lomaa vaikka vain 3 viikkoa kesällä, jotta voidaan pitää lomat samaan aikaan. Minulle ei ole itseisarvo se että lapseni on mahdollsiimman paljon hoidossa tai pois hoidosta, niinkuiin joillekin täällä tuntuu olevan.[/QUOTE]

Yhdessähän ollaan koko ajan iltaisin ja viikonloppuisin. Vai missä te muut vietätte illat ja viikonloput ym. muut vapaapäivät? Nämä kaikki vapaat ovat perheen yhteisiä, silloin ollaan kotona, nautitaan, tehdään kotihommeleita, ulkoillaan, retkeillään lähimetsissä ja näin kesällä rannoilla ym. Nehän on niitä perheen yhteisiä juttuja, ei mitkään extremet. Älkää vain sanoko että harrastukset vievat kaikki illat??

"vieras"
[QUOTE="Niin";24008892]Yhdessähän ollaan koko ajan iltaisin ja viikonloppuisin. Vai missä te muut vietätte illat ja viikonloput ym. muut vapaapäivät? Nämä kaikki vapaat ovat perheen yhteisiä, silloin ollaan kotona, nautitaan, tehdään kotihommeleita, ulkoillaan, retkeillään lähimetsissä ja näin kesällä rannoilla ym. Nehän on niitä perheen yhteisiä juttuja, ei mitkään extremet. Älkää vain sanoko että harrastukset vievat kaikki illat??[/QUOTE]

En sanokaan, mutta en ymmärrä miksi mun pitäsii pitää loma eri aikaan puolison kanssa vain siksi että lapset olisivat mahdollisimman paljon kotona.

Mun lapsillani on erittäin hyvä hoitopaikka eli ihana perhepäivähoitaja ja olen siitä kiitollinen. Ihan joka aamu.

"Vieras"
Nämä hoito-ongelmat ovat sitten totisinta totta, kun lapset aloittavat koulun. Kuka teistä voi silloin pitää lomat yhtäaikaa puolison kanssa? Otatteko palkatonta vapaata kesäksi vai kuinka olette hoidon järjestäneet, jos ei isovanhempia ole lähettyvillä, tai he eivät pysty/halua hoitaa? Ei lasta voi yksin kotiinkaan jättää.

"Vieras"
[QUOTE="Niin";24008892]Yhdessähän ollaan koko ajan iltaisin ja viikonloppuisin. Vai missä te muut vietätte illat ja viikonloput ym. muut vapaapäivät? Nämä kaikki vapaat ovat perheen yhteisiä, silloin ollaan kotona, nautitaan, tehdään kotihommeleita, ulkoillaan, retkeillään lähimetsissä ja näin kesällä rannoilla ym. Nehän on niitä perheen yhteisiä juttuja, ei mitkään extremet. Älkää vain sanoko että harrastukset vievat kaikki illat??[/QUOTE]

Jotkut ovat töissä iltaisin ja viikonloppuisin.

"vieras"
Me rakennamme taloa ja lapset pidetään lomamme ajan hoidossa, jolloin saamme tehtyä raksalla ihan eri tahtiin kuin lasten kanssa! Hoitopäivvää on kyllä lyhennetty, eikä päivälle tule tunteja kuin 5 normaalin 7 sijaan.

Normaalioloissa lapsemme ovat kyllä lomat kotona, mutta tämän rakennusprojektin ajan ne on pakko laittaa lomisinkin hoitoon. Ikävää, mutta välttämätöntä.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";24008991]Nämä hoito-ongelmat ovat sitten totisinta totta, kun lapset aloittavat koulun. Kuka teistä voi silloin pitää lomat yhtäaikaa puolison kanssa? Otatteko palkatonta vapaata kesäksi vai kuinka olette hoidon järjestäneet, jos ei isovanhempia ole lähettyvillä, tai he eivät pysty/halua hoitaa? Ei lasta voi yksin kotiinkaan jättää.[/QUOTE]

No niinpä. Sitten täytyy palkata maksullinen lastenvahti, hyödyntää kaikki mahdolliset leirit jne. Tähän on nyt muutama vuosi aikaa ja mun ehkä mahdollista vaihtaa töihin opetusalalle sitä ennen. Ehkä.

Mutta kaikilla ei ole opettajien lomia. Minusta on järjetöntä että pienille koululaisille kunta ei järjestä jotain maksullista hoitomahdollisuutta koulujen loma-ajoiksi, edes osaksi aikaa.

minäkin tähän keskusteluun
naapurissa 2 ja 3 vuotiaat, jotka ovat pph:lla vaikka molemmat vanhemmat lomalla.
Ja viikonloppuisin vanhemmat lähtevät, jaa en tiedä minne lähtevät, mutta mummin auto tulee silloin pihaan.
Ja äiti joskus minulle sanoinkin että kyllä on kamalaa kun kaikki lapsivapaa aika menee nukkumiseen, kun lapset niin valvottavat.

"vieras"
Ja se joku joutuu vielä senjälkeen sulkemaan ovet, tarkistamaan paikat jne
So? Niin joutuu jokaikisellä muullakin työpaikalla. En mä kaupan tai kirjaston tätinäkään voi alkaa näyttää hapanta naamaa viimeisille asiakkaille siitä, et ne ei voineet tulla asioimaan aiemmin että mä olisin saanut lähteä kotiin etuajassa. Ei päiväkoti tee tähän mitään poikkeusta.

"mä"

Yhdessä iltaisin ja viikonloppuisin? Ehei, silloin on ihan normaalisti töitä. Yleensä joudun olemaan aina viikonloput töissä ja monet illat. Ihan itse olen alani valinnut, että sinä voisit sitten käyttää näitä palveluja vapaallasi ;)

"Vieras"
[QUOTE="Vieras";24008991]Nämä hoito-ongelmat ovat sitten totisinta totta, kun lapset aloittavat koulun. Kuka teistä voi silloin pitää lomat yhtäaikaa puolison kanssa? Otatteko palkatonta vapaata kesäksi vai kuinka olette hoidon järjestäneet, jos ei isovanhempia ole lähettyvillä, tai he eivät pysty/halua hoitaa? Ei lasta voi yksin kotiinkaan jättää.[/QUOTE]

Miksei koululaista voi jättää yksin kotiin kesällä jos on töiden takia PAKKO? Otetaanko lapsi sitten huostaan vai miten?

Yhteistyössä