Kuuluuko lapset päiväkotiin, kun vanhemmat lomalla?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"niin"
[QUOTE="hoitsu";24007748]Mä olen kanssa jyrkkä ja sentään alalla töissä; mutta samanlaiset mielipiteet on kaikilla töissä johtajasta lähtien. Näitähän ei vaan voi vanhemmille julistaa[/QUOTE]

Sit teidän täytyy vaan tehdä työnne ja pitää jupinanne ihan omana tietona. Kun ei teillä ole sitä oikeutta puuttua toisten elämään, mikä on ihan oikein.

Ette tekään voi tietää miten perheet elävät elämäänsä, turhaa moralisointia koko juputus, sanoisin. Tehkää duuninne, itse olette alalle hakeutuneet.

Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja mitä hittoa?;24007719:
Oho, sä siis voit saada kuvan yhdesta lauseesta ja yhdestä mielipiteestä että olet parempi vanhempi kuin muut? Mutta susta sitä ei voi saada, olethan sinä kompleksinen ja monikerroksinen ihmisolento :D :D

Haistan ilmassa ristiriidan. Vai olikos se vaan sun oikeus haukkua ja vetää pikaisia johtopäätöksiä?
Ei ole oikeutta haukkua, kenelläkään, ja mun olis kyllä pitänyt muokata lauseitani toisenlaisiksi.
Kenenkään vanhemmuutta mulla kyllä ei ole oikeutta tuon peusteella arvostella, sen myönnän. Ärsytyksissäni kirjoitin, mutta sitä mieltä olen, että on väärin viedä lapsi hoitoon jos vanhemmilla on itse lomaa (normaalista perheestä puhuttaessa).

"hoitsu"
[QUOTE="niin";24007764]Sit teidän täytyy vaan tehdä työnne ja pitää jupinanne ihan omana tietona. Kun ei teillä ole sitä oikeutta puuttua toisten elämään, mikä on ihan oikein.

Ette tekään voi tietää miten perheet elävät elämäänsä, turhaa moralisointia koko juputus, sanoisin. Tehkää duuninne, itse olette alalle hakeutuneet.[/QUOTE]

Sepä ei ihan noinkaan mene. Meidän velvollisuus on tarvittaessa myös puuttua epäkohtiin. Vai oletko sitämieltä että hoito kelpaa, mutta hiljaa täytyy olla epäkohdista? Lomaaikoina kun tehdään hoidon kysely, niin sillon jo sanotaan että ainoastaan töissä oleville, ja otetaan paljon vanhempainilloissa asioita esille, mistä ehkä jotkut vanhemmat toivoisivat että oltais hiljaa

"Kirsi"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;24006089:
Me maksetaan joka kuukaudesta joten lapsi on päiväkodissa.Niin kauan kun emme saa mitään alennuksia siitä että lapsikin on lomalla olkoot itten päiväkodissa koko rahan edestä ja täytyyhän se joskus omaakin aikaa olla ja saada asioita hoideltua.
Pistää vihaksi tuollainen!!! Lapsi viruu hoidossa ilman lomaa, en käsitä miksi ette ajattele oman lapsenne parasta!!! Herää perkeleen pahvi!!!!

kyllä mietityttää
[QUOTE="niin";24007764]Sit teidän täytyy vaan tehdä työnne ja pitää jupinanne ihan omana tietona. Kun ei teillä ole sitä oikeutta puuttua toisten elämään, mikä on ihan oikein.

Ette tekään voi tietää miten perheet elävät elämäänsä, turhaa moralisointia koko juputus, sanoisin. Tehkää duuninne, itse olette alalle hakeutuneet.[/QUOTE]

Anteeksi vaan, mutta ehkäpä hoitajat huomaavat, että vanhemmilla/vanhemmalla ei mene hyvin jos omaa lasta ei jakseta vapaapäivinä pitää kotona. Silloin he voivat syystäkin olla harmissaan lapsen puolesta. Tässä ei ole ollenkaan kysymys hoitajien työn hoitamisesta hyvin tai huonosti, vaan isommasta kokonaisuudesta.

Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;24006175:
Mun kaveri on sellanen, että on aina hakenu lapsen vasta kun on saanu shoppailla ja käydä ruokakaupassa ihan rauhassa,
Hän oli hämillään kun päiväkodista sanottiin, että lapsi tulee hakea heti, eikä omia asiaoita kuten kaupassa käyntie jne hoitaa ennen sitä. :(
?
Missä päiväkodissa siihen puututaan että hakee lapsen käytyään kaupassa, jos hakee sovittuna aikana ennen päiväkodin sulkeutumista? Ja millä oikeudelle. Miksi kaupassa käynnistä pitäisi ylipäänsä keskustella päiväkodin henkilökunnan kanssa. En ymmärrä.

olen sitä mieltä
[QUOTE="hoitsu";24007830]S Vai oletko sitämieltä että hoito kelpaa, mutta hiljaa täytyy olla epäkohdista?[/QUOTE]

Jos lapsi satunnaisesti on hoidossa kun vanhemmat lomalla, vaikka juuri sen pari päivää kuussa, onko se niin iso epäkohta että täytyy vetää herneet nokkaan ja haukkua perhe kahvipöydässä?

Olethan ottanut varmasti selville myös syyn, miksi lapsi hoitoon on tullut? Oletko varma että kumpikin vanhempi makaa täysin toimettomana kotona? Vai olisiko mahdollista että vanhemmilla on lomallakin pakollisia menoja, jotka täytyy hoitaa ja jonne ei lasta voi ottaa mukaan?

Sitten kun olet 100 % varma että olet oikeassa vanhempien vain laiskuuttaan ja välinpitämättömyyttään tuovan lapsen hoitoon, olet oikeutettu valittamaan. Mutta ota nyt sitten kanssa tarkasti selvää syystä miksi lapsi tuodaan ettei vaan mene väärään osoitteeseen haukut ja katkeruus.

"vieras"
Kyl mun mielestä lapset pois hoidosta kun vanhemmalla loma. Niin se meijänkin kakru jää lomalle heti kun isänsäkin. On sitä nyt nähty töissä että koetetaan vängätä lapsi kesäpäivystykseen vaikka äiti kotona. Ei uskota pomon sanaa että ei käy ja uudestaan vaan vingutaan hoitoa. Päivystys on vain niille joiden vanhemmat eivät ole kotona.
Miksi niin monen päiväkodin pitää olla sitten koko kesän kiini, jos päivystykseen ei meinaa mahtua? Useimmilla vanhemmilla on kuitenkin vain 1kk kesälomaa ja kaikilla ei sitäkään.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä mietityttää;24007564:
Veikkaan että tiukimmin täällä asioihin suhtautuvat päiväkotien työntekijät, jotka huomaavat isoja epäkohtia asioissa, mutta eivät voi roolinsa takia ilmaista täällä olevansa hoitajia.

Viiteen saakka vanhempien mielitekojen takia päiväkotiin jätetty lapsi on aina vähän surkea juttu. Voisi miettiä sitä, onko ne viimeiset yksinäiset kymmenminuuttiset kenenkään lapselle terveellisiä.
Täytyy sanoa että ei tule kovin hyvää kuvaa minulle päiväkodin henkilökunnasta jos mielipiteet ovat noin mustavalkoisia. Ihmisillä on hyvin erilaisia työnkuvia ja erilaisia vapaita.

Mitä tulee noihin viimeisiin kymmenminuuttisiin. JOKU siellä päiväkodissa on aina se viimeinen lapsi riippumatta siitä haetaanko lapset kolmelta, neljältä vai viideltä.

Ken guru
Olen muuten sen vuoksi noin järkähtämättömällä linjalla tämän asian suhteen, kun mulle se olis vähän sama että aikuiset, esim. mut pakotettaisi lähtemään omasta kotoani 8h:ksi pois kun muut perheenjäsenet lomailisi ja touhuilisi kaikkea yhdessä. Tai että en saisikaan pitää hyvin ansaittua kesälomaani. En vaan vaan ymmärrä miten joku voi pakottaa lapsensa lähtemään omasta kotoaan pois, kun siihen ei ole pakottavaa tarvetta.

Puolustan aina heikompia henkeen ja vereen, joskus vähän liiankin kanssa. Itse nautin suunnattomasti siitä kun koko perhe on koolla, ja mun mielestä jokaisen lapsen pitäisi voida tuntea olevansa haluttu (en keksi parempaa sanaa tuohon) omassa kotonaan.

• Tykkää
Reactions: Mansikkainen mamma
olen sitä mieltä
[QUOTE="vieras";24007903]Täytyy sanoa että ei tule kovin hyvää kuvaa minulle päiväkodin henkilökunnasta jos mielipiteet ovat noin mustavalkoisia. Ihmisillä on hyvin erilaisia työnkuvia ja erilaisia vapaita.

Mitä tulee noihin viimeisiin kymmenminuuttisiin. JOKU siellä päiväkodissa on aina se viimeinen lapsi riippumatta siitä haetaanko lapset kolmelta, neljältä vai viideltä.[/QUOTE]

Peesi. Ja haluaisin todellakin ken gurun ja hoitsun vastaamaan aikaisemmin esittämääni kysymykseen, vaikka pitkä kirjoitus olikin.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;24006089:
Me maksetaan joka kuukaudesta joten lapsi on päiväkodissa.Niin kauan kun emme saa mitään alennuksia siitä että lapsikin on lomalla olkoot itten päiväkodissa koko rahan edestä ja täytyyhän se joskus omaakin aikaa olla ja saada asioita hoideltua.
olen ymmärtänyt, että ellei lapsella ole koko vuonna päivähoidosta lomaa, päiväkodin henkilökunnan kuuluu automaattisesti tehdä lastensuojeluilmoitus.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä mietityttää;24007839:
Anteeksi vaan, mutta ehkäpä hoitajat huomaavat, että vanhemmilla/vanhemmalla ei mene hyvin jos omaa lasta ei jakseta vapaapäivinä pitää kotona. Silloin he voivat syystäkin olla harmissaan lapsen puolesta. Tässä ei ole ollenkaan kysymys hoitajien työn hoitamisesta hyvin tai huonosti, vaan isommasta kokonaisuudesta.
Menisikö tuolla perheellä paremmin jos lapset olisivat kotona kesän? En usko. Eiköhän se syy ja seuraus mene toiseen suuntaan. Eli kun ei jakseta muutenkaan, ei jakseta hoitaa lapsia kotona.

Tällöin fiksu lastenhoitaja päiväkodissa ymmärtää että perhe tarvitsee tukea. Eikä päänaukomista keskustelupalstalla asiasta.

Jos päiväkodeissa ei ole henkilökuntaa tarpeeksi niin eikö sitä voi palkata lisää? Aina tunnutaan olevan kovasti lapsen edun puolella mutta totuus on että omia työvuoroja siellä vahditaan tarkkaakin tarkemmin.

entäs jos
En vaan vaan ymmärrä miten joku voi pakottaa lapsensa lähtemään omasta kotoaan pois, kun siihen ei ole pakottavaa tarvetta.

mun mielestä jokaisen lapsen pitäisi voida tuntea olevansa haluttu (en keksi parempaa sanaa tuohon) omassa kotonaan.
Teillä ei ilmeisesti lapset viihdy hoidossa..oletko ajatellut ettei se kaikilla ole niin? Meillä poika pyytää päästä hoitoon jos on ollut vaikka 4 päivää kotona, kyselee kavereiden perään ja on AINA innoissaan menossa sinne.

Miten sä vedät lapsen rakastamisen ja sen että lapsi tuntee olevansa haluttu tähän? Jos lapsi itse haluaa eikä koe asiaa ongelmaksi, ei pitäisi vieraiden mammojenkaan kokea.

Avaa vähän silmiä ja ymmärrä että on muitakin tapoja elää kuin teidän.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;24007936:
olen ymmärtänyt, että ellei lapsella ole koko vuonna päivähoidosta lomaa, päiväkodin henkilökunnan kuuluu automaattisesti tehdä lastensuojeluilmoitus.
Höpöhöpö.

Päiväkodeissa on paljon esim. opiskelijoiden lapsia joilla ei ole kesälomaa kun vanhemmat ovat kesätöissä ja talvella opiskelevat. Lomaa voi olla tyyliin vain syysloma ja hiihtoloma. Eikä siitä mitään lastensuojeluilmoitusta tule.

kyllä mietityttää
[QUOTE="vieras";24007903]
Mitä tulee noihin viimeisiin kymmenminuuttisiin. JOKU siellä päiväkodissa on aina se viimeinen lapsi riippumatta siitä haetaanko lapset kolmelta, neljältä vai viideltä.[/QUOTE]

Se JOKU on siellä viimeiseen minuuttiin sen takia, että vanhemmat eivät yhtään millään keinoin voi asioita muuten järjestää. Ja joku voi olla siellä tiheästikin ylipitkiä päiviä sen takia, kun vanhemmat eivät halua hakea ajoissa.

se joku
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä mietityttää;24007960:
Se JOKU on siellä viimeiseen minuuttiin sen takia, että vanhemmat eivät yhtään millään keinoin voi asioita muuten järjestää. Ja joku voi olla siellä tiheästikin ylipitkiä päiviä sen takia, kun vanhemmat eivät halua hakea ajoissa.
Ja se joku joutuu vielä senjälkeen sulkemaan ovet, tarkistamaan paikat jne

Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja olen sitä mieltä;24007918:
Peesi. Ja haluaisin todellakin ken gurun ja hoitsun vastaamaan aikaisemmin esittämääni kysymykseen, vaikka pitkä kirjoitus olikin.
"Olethan ottanut varmasti selville myös syyn, miksi lapsi hoitoon on tullut? Oletko varma että kumpikin vanhempi makaa täysin toimettomana kotona?"

Tämänkin ketjun viesteissä jotkut kirjoittivat että vievät lapset hoitoon, koska kaipaavat omaakin aikaa, ja toinen syy minkä nyt äkkiseltään tästä ketjusa muistan oli se, että joutuu kuitenkin maksamaan tuosta hoidosta.

Ja mun mielestä esim. kesämökin rappusten maalaus ei ole hyvä syy viedä lasta hoitoon. Lapselle olisi mun mielestä parempi saada olla vaikka mukana perheen jäsenenä, jaloissa pyörimässä, tai ennemin vaikka naapurin Liisalla leikkimässä pari kolme tuntia tai vaikka mummon kanssa jossain...tms. Mun mielestä siis lapset pitää pystyä sopeuttamaan siihen loma-arkeen, ettei heidän tarvitse ainakaan sinne päiväkotiin tai pph:lle mennä loman aikana. Meillä on lapset pyörineet muutossakin mukana, ja hyvin on mennyt. Enkä luule olevani maailman paras vanhempi vaikka tuon esimerkin kirjoitinkin.

Sitten on niitä "sossutapauksia" joiden lasten on aina parempi olla hoidossa kun kotona, mutta nythän ei puhuta niistä?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;24007936:
Aihetta kyllä olisi ja eiköhän tuossa tilanteessa jo otetta yhteyttä muihin tahoihin

Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja entäs jos;24007945:
Teillä ei ilmeisesti lapset viihdy hoidossa..oletko ajatellut ettei se kaikilla ole niin? Meillä poika pyytää päästä hoitoon jos on ollut vaikka 4 päivää kotona, kyselee kavereiden perään ja on AINA innoissaan menossa sinne.

Miten sä vedät lapsen rakastamisen ja sen että lapsi tuntee olevansa haluttu tähän? Jos lapsi itse haluaa eikä koe asiaa ongelmaksi, ei pitäisi vieraiden mammojenkaan kokea.

Avaa vähän silmiä ja ymmärrä että on muitakin tapoja elää kuin teidän.
Meillä lapset ovat jo pitkällä kouluiässä, mutta viihtyivät aina ennemmin kotona kuin hoidossa. Kiva oli sitten taas tavata kavereita kun kesäloma loppui.

kyllä mietityttää
[QUOTE="vieras";24007942]Menisikö tuolla perheellä paremmin jos lapset olisivat kotona kesän? En usko. Eiköhän se syy ja seuraus mene toiseen suuntaan. Eli kun ei jakseta muutenkaan, ei jakseta hoitaa lapsia kotona.

Tällöin fiksu lastenhoitaja päiväkodissa ymmärtää että perhe tarvitsee tukea. Eikä päänaukomista keskustelupalstalla asiasta.

Jos päiväkodeissa ei ole henkilökuntaa tarpeeksi niin eikö sitä voi palkata lisää? Aina tunnutaan olevan kovasti lapsen edun puolella mutta totuus on että omia työvuoroja siellä vahditaan tarkkaakin tarkemmin.[/QUOTE]

Päiväkoti ei käsittääkseni ole se keino, millä noin väsähtäneet vanhemmat hoidetaan kuntoon. Ei se ole riittävä keino.

Ja hyvä kysymys tuo, eikö henkilökuntaa voi palkata lisää. En tiedä miksi on mennyt tuollaiseksi, että ei palkata. Olen seurannut päiväkotien asioita monen vuosikymmenen ajan ja olen aika kauhuissani nykymeiningistä.

entäs jos
Ja mun mielestä..plaaplaa..
No nyt on sun mielipide ja tavat tulleet selviksi.

Mitäs oli jos lopettaisit seuraavaksi muiden tapojen arvostelun ja itsesi parempana pitämisen? Vai pyritkö siihen että teidän perhe ja perhe-elämä on se prototyyppi jonka mukaan täällä saa olla, muita versioita ei hyväksytä?

Oman mielipiteen voi esittää normaalilla tavalla, sun tapas oli todella röyhkeä. Ja äkkiseltään kuvittelisin että tuollainen tyyli aiheuttaa ongelmia myös oikeassa elämässä, jos et voi hyväksyä erilaisuutta tai muiden tapaa elää.

Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja entäs jos;24008029:
No nyt on sun mielipide ja tavat tulleet selviksi.

Mitäs oli jos lopettaisit seuraavaksi muiden tapojen arvostelun ja itsesi parempana pitämisen? Vai pyritkö siihen että teidän perhe ja perhe-elämä on se prototyyppi jonka mukaan täällä saa olla, muita versioita ei hyväksytä?

Oman mielipiteen voi esittää normaalilla tavalla, sun tapas oli todella röyhkeä. Ja äkkiseltään kuvittelisin että tuollainen tyyli aiheuttaa ongelmia myös oikeassa elämässä, jos et voi hyväksyä erilaisuutta tai muiden tapaa elää.
Kun taas sun tyyli on noin asiallinen....

lh
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä mietityttää;24008012:
Päiväkoti ei käsittääkseni ole se keino, millä noin väsähtäneet vanhemmat hoidetaan kuntoon. Ei se ole riittävä keino.

Ja hyvä kysymys tuo, eikö henkilökuntaa voi palkata lisää. En tiedä miksi on mennyt tuollaiseksi, että ei palkata. Olen seurannut päiväkotien asioita monen vuosikymmenen ajan ja olen aika kauhuissani nykymeiningistä.
Hoitajia ei palkata lisää siksi, kun ei ole rahaa, näin yleensä.

Yhteistyössä