Kuuluuko lapset päiväkotiin, kun vanhemmat lomalla?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"allukka"
Mä tiedän yhden tapauksen jossa mamma lomailee ilmeisesti koko kesän (mies töissä) ja vie lapset silti 3 päivänä viikossa päiväkotiin.

On todella typerää ja itsekästä viedä kun toinen kumminkin kotona. :(

"mä"
[QUOTE="jaa";24007251]Totuushan on se' että jos noinkin suuria ongelmia perheessä ja lapsi ei voi kotonaan olla, on se huostaanoton paikka, eikä päiväkoti ole se apu tollasessa[/QUOTE]

Kyllä ne siellä sossussa tietää mitä tekevät! Huostaanottokin on ollut lähellä, mutta näin ovat päättäneet toimia.
Äiti on nyt päihteetön ja yrittää saada myös "mielensä kuntoon". Eiköhän he ole suurennuslasin alla koko ajan, tuskisn sossut antaa lasta pitää, jos siellä edelleen ryypätään.

"meikä"
Siinäpä suuuuri ongelma??!! Kuinkahan niitä kavereita saa lapselleen kotiin..huoh
Kerrohan mitä pahaa siinä on jos perhe asuu kaukana kaikista muista eikä lapsella ole yhtään leikkikaveria mailla halmeilla ja lapsi pääsee kesälomalla muutaman kerran päiväkotiin leikkimään muiden kanssa ja viettää sen loppuloman vanhempien kanssa?

Meillähän ei miehen kanssa edes lomaa ole tänä kesänä mut voisin kuvitella että jos oltais vaikka kuukausi lomalla lapsi saisi mennä muutaman kerran käymään hoitopaikassa ihan siksi että näkisi niitä kavereitaan joita kuitenkin kaipaa ja joista puhuu joka päivä.

0
pitäisi tulla sellanen laki, että ollaan ilmoitusvelvollisia ilmoittamaan milloin vanhemmat pitävät lomansa. Ja silloin ei saisi olla ainakaan kokopäiväisenä hoidossa (max 5 tuntia). Tyhmälle tuntuu ettei työssäkäyvät jaksa sitten lomillaan olla lasten kanssa, kun vuodesta suurimmalla osalla menee se 8 tuntia töissä, plus työmatkat.

"tnt"
[QUOTE="meikä";24007310]Kerrohan mitä pahaa siinä on jos perhe asuu kaukana kaikista muista eikä lapsella ole yhtään leikkikaveria mailla halmeilla ja lapsi pääsee kesälomalla muutaman kerran päiväkotiin leikkimään muiden kanssa ja viettää sen loppuloman vanhempien kanssa?

Meillähän ei miehen kanssa edes lomaa ole tänä kesänä mut voisin kuvitella että jos oltais vaikka kuukausi lomalla lapsi saisi mennä muutaman kerran käymään hoitopaikassa ihan siksi että näkisi niitä kavereitaan joita kuitenkin kaipaa ja joista puhuu joka päivä.[/QUOTE]

No ensinnäkin suurin osa niistä kavereistakin on varmaan lomalla, mökeillään, mummolassa jne eikä suinkaan päiväkodissa.

Ja muutenkin on se surullista, jos lapsi ei viihdy omien vanhempiensa kanssa edes lomalla (tai vanhemmat oman lapsensa kanssa).

"hohhoijaa"
pitäisi tulla sellanen laki, että ollaan ilmoitusvelvollisia ilmoittamaan milloin vanhemmat pitävät lomansa. Ja silloin ei saisi olla ainakaan kokopäiväisenä hoidossa (max 5 tuntia). Tyhmälle tuntuu ettei työssäkäyvät jaksa sitten lomillaan olla lasten kanssa, kun vuodesta suurimmalla osalla menee se 8 tuntia töissä, plus työmatkat.
Ei ollenkaan hoidossa sillon! Lakihan tämän vanhempien lusmuilun nytkin mahdollistaa. Valitetaan kun lapsilla ei ole kavereita, niin siksi viedään. Kuinka on aikasemmin pärjätty? Miksi ollaan niin laiskoja ettei sitä tekemistä keksitä lapsille, touhuta niiden kanssa, vaan valitaan se helpompi reitti; keksiköön muut ne virikkeet

uusavuttomuus huipussaan
[QUOTE="meikä";24007310]Kerrohan mitä pahaa siinä on jos perhe asuu kaukana kaikista muista eikä lapsella ole yhtään leikkikaveria mailla halmeilla ja lapsi pääsee kesälomalla muutaman kerran päiväkotiin leikkimään muiden kanssa ja viettää sen loppuloman vanhempien kanssa?

Meillähän ei miehen kanssa edes lomaa ole tänä kesänä mut voisin kuvitella että jos oltais vaikka kuukausi lomalla lapsi saisi mennä muutaman kerran käymään hoitopaikassa ihan siksi että näkisi niitä kavereitaan joita kuitenkin kaipaa ja joista puhuu joka päivä.[/QUOTE]

Sitä pahaa, että päiväkoti ei ole lomalaitos! Sitä pahaa että vanhempien on aika vaan keksiä sitä tekemistä kullannupuilleen. Miksi ihmeessä sinun lastesi lomaajan ohjelma on päiväkodin harteilla, eikä sun?

"meikä"
[QUOTE="tnt";24007323]No ensinnäkin suurin osa niistä kavereistakin on varmaan lomalla, mökeillään, mummolassa jne eikä suinkaan päiväkodissa.

Ja muutenkin on se surullista, jos lapsi ei viihdy omien vanhempiensa kanssa edes lomalla (tai vanhemmat oman lapsensa kanssa).[/QUOTE]

Kovin mustavalkoinen maailmankuva.

Ensinnäkään kaikki ei sitä lomaa pidä heinä- tai elokuussa. Monilla työpaikoilla ne parhaat kuukaudet menee pitkään talossa olleille -> lomat jää pidettäviksi touko- ja syyskuussa.

Toisekseen, miten sä voit vetää automaattisesti johtopäätöksen ettei perhe viihdy keskenään jos lapsi tykkää kavereistaan ja heidän kanssa leikkimisestä?

Nyt tartteis jo pikkasen miettiä mitä vastailee :D

kyllä mietityttää
[QUOTE="meikä";24007310]

Heinäkuussahan ei kukaan noin voi toimia. Päivystävään päiväkotiin ei onneksi oteta ketään ylimääräisiä.

Eikä se tee lapselle ollenkaan pahaa olla irti päiväkotimaailmasta ja -kavereista YHTÄ kuukautta vuodessa, vaikka kuinka ikävöisivät. Lapset ikävöivät myös joulupukkia ym. ja haluaisivat nähdä tämän useammin.

Miksi ihmeessä perheet eivät voi järjestää lastensa tapaamisia illalla ja viikonloppuna.

"hoitsu"
[QUOTE="meikä";24007352]Kovin mustavalkoinen maailmankuva.

Ensinnäkään kaikki ei sitä lomaa pidä heinä- tai elokuussa. Monilla työpaikoilla ne parhaat kuukaudet menee pitkään talossa olleille -> lomat jää pidettäviksi touko- ja syyskuussa.

Toisekseen, miten sä voit vetää automaattisesti johtopäätöksen ettei perhe viihdy keskenään jos lapsi tykkää kavereistaan ja heidän kanssa leikkimisestä?

Nyt tartteis jo pikkasen miettiä mitä vastailee :D[/QUOTE]

Miltä kannalta siis haluat vastauksia? Itse työskentelen päiväkodissa, ja oikeasti kuvittelet että kesä-heinäkuussa riemusta kiljuen otetaan hoitoon kotona olevien lapsia? Nyt tartteis jo pikkasen miettiä, mikä se oma rooli siinä vanhemmuudessa on, jos lapsi tuodaan lomalla vaan kavereiden vuoksi hoitoon

"vieras"
[QUOTE="Vilukissa";24007200]Kyllä lapsi tarvitseeja on oikeutettu siihen lomaansa hoidosta, ihan kuten vanhemmatkin työstään. Joten lapsen paikka ei ole hoitopaikassa silloin kun vanhemmat "vetävät lonkkaa" lomalla. Mä en edes osaa ymmärtää muuta "kuviota" ns. normaali perheen elämään, kaikki muut selitykset ko. tilanteessa lapsen hoitoon laittamiselle ovat mielestäni varsin itsekkäitä tekosyitä ja lapsen oikeuksiin puuttumista. Tietysti sitten asia erikseen ovat nämä kuntoutuksellisista syistä hoidossa olevat lapset, joilla on perustellumpaa pitää lomissaankin tiettyä rytmiä, jotta se tukisi lapsen kehitystä ja arkea.[/QUOTE]

Tästä huokuu sellainen käsitys kuin päivähoitopaikka olisi maailman kamalin paikka, josta lapset pitää aina mahdollisimman äkkiä hakea pois. Onko se oikeasti niistä muutamasta päivästä tai tunnista kiinni, ettei lasta saa pitää päivähoidossa jos hoitopaikka on auki (varahoito minusta eri asia!).

Mun lapset menevät mielellään hoitoon, siellä on kavereita ja tekemistä. Kesäloma vietetään kyllä perheen kanssa keskenään. Mutta edelleen olen sitä mieltä että joskus yksittäiset lomapäivät tai se että äiti käy kampaajalla ja lapsi on hoidossa ei ole kenellekään lapselle vahingollista. Perheen hyvinvoinnille se voi olla hyvinkin hyödyllistä.

Ihan toinen äärilaita on se että lapset ovat hoidossa aina, ja mahdollisimman pitkät päivät. Mutta silloinkin voi kysyä onko perheen tukiverkko puutteellinen jos vanhemmat eivät syystä tai toisesta jaksa lastensa kanssa?

Olen edelleen sitä mieltä että ne lapset joiden vanhemmat mieluummin haluavat viedä lapsensa hoitoon, voi olla että lapsille parempi paikka on tällöin hoidossa kuin kotona.

"meikä"
[QUOTE="hoitsu";24007381]Miltä kannalta siis haluat vastauksia? Itse työskentelen päiväkodissa, ja oikeasti kuvittelet että kesä-heinäkuussa riemusta kiljuen otetaan hoitoon kotona olevien lapsia? Nyt tartteis jo pikkasen miettiä, mikä se oma rooli siinä vanhemmuudessa on, jos lapsi tuodaan lomalla vaan kavereiden vuoksi hoitoon[/QUOTE]

Rooli vanhemmuudessa hukassa jos ihminen haluaa laittaa lapsen hoitoon 2 päiväksi kuukaudessa? Voi kuule, voin luvata että kun meille se loma joskus sattuu samaan aikaan niin poika sinne hoitoon menee :D

Pikkasen perspektiiviä tähänKIN asiaan, oma mielipide saa olla ihan mikä vaan mutta se ei sitä tarkoita että muut olisivat huonompia vanhempia kuin itse.

"vieras"
Ei se mun mielestä ole paha jos muutaman päivän lapsiaan pitää hoidossa omalla lomallaankin, kunhan nyt ei koko lomaa että lapsetkin saa lomailla.

Jotenkin outo ajatus, että työttömällä on oikeus pitää lapsensa joka ikinen päivä virikehoidossa tai miksi sitä nyt ikinä kutsutaankaan mut sit jos työssäkäyvä tahtois vuodessa muutaman lomapäivän ihan vaan itselleen, ilman lapsia, niin se onkin ihan kamala juttu.

"Vieras"
Lapseni on lomalla aina kun minulla on lomaa. Myös mahdollisina vapaapäivinäni on kotona tai jos täti/kummi on kyläilemässä. Nautimme molemmat kiireettömistä aamuista enkä halua lapseltakaan niitä viedä. Vuoden aikana lapsi "lomailee" onneksi enemmän kuin minä.

yksi näkökulma
[QUOTE="hohhoijaa";24007331]Ei ollenkaan hoidossa sillon! Lakihan tämän vanhempien lusmuilun nytkin mahdollistaa. Valitetaan kun lapsilla ei ole kavereita, niin siksi viedään. Kuinka on aikasemmin pärjätty? Miksi ollaan niin laiskoja ettei sitä tekemistä keksitä lapsille, touhuta niiden kanssa, vaan valitaan se helpompi reitti; keksiköön muut ne virikkeet[/QUOTE]

Aina se syy ei ole pelkästään laiskuus. Tiedän koulukavereitani, jotka ei saaneet kesällä kotona lämmintä ruokaa. Suomessa on paljon perheitä, joissa se että lapset saavt hoidossa aamupalan, lämpimän aterian ja välipalan, on perheelle tärkeää. Päivähoito on yksi työmuoto, jolla varmistetaan että näiden perheiden lapset eivät syrjäydy.

Mieti tilannetta omalle kohdallesi. Aina sanotaan että perheet joissa on ongelmia, saisivat kyllä hoitopaikan. Mutta jos sulla itselläsi olisi, sanotaan vaikka alkoholiongelma, niin miten helposti luulet että menisit siitä sossuun tai päiväkotiin kertomaan? Kuitenkin on olemassa riski siitä että lapsesi otetaan huostaan.

Minusta täytyy olla mahdollista käyttää näitä yhteiskunnan palveluita ilman että on joku sossun/neuvolan tms leima paperissa että tämä perhe ei muuten selviä. Muussa tapauksessa joissakin perheissä mennään hyvin äärimmäisiin tilanteisiin, ennenkuin sitä apua pyydetään. Avunpyyntämisen kynnys ei saa olla liian korkeakaan.

Tämän kerron siksi, että olin melko syvästi masentunut siinä vaiheessa kun olin lasten kanssa kotona ja pyöritin yksin arkea niin että mies oli paljon työmatkoilla, enkä nukkunut öisin juuri yhtään. Elämä oli ihan yhtä mustassa tunnelissa tarpomista. Mun kohdalla pelastus oli se kun äitiysloma loppui ja pääsin takaisin töihin - päiviin tuli muutakin sisältöä ja sain sosiaaliset kontaktini takaisin.

Meillä ei tuon vakavampaa tapahtunut mutta voin kuvitella että jos tilanne olisi jatkunut sanotaan vaikka vuosia (ja meillä ei ole siis tukiverkkoa), olisin voinut olla oikeasti huono äiti lapsilleni. Minä jaksan paremmin, kun saan välillä tehdä työtä johon olen opiskellut.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja yksi näkökulma;24007442:
Aina se syy ei ole pelkästään laiskuus. Tiedän koulukavereitani, jotka ei saaneet kesällä kotona lämmintä ruokaa. Suomessa on paljon perheitä, joissa se että lapset saavt hoidossa aamupalan, lämpimän aterian ja välipalan, on perheelle tärkeää. Päivähoito on yksi työmuoto, jolla varmistetaan että näiden perheiden lapset eivät syrjäydy.

Mieti tilannetta omalle kohdallesi. Aina sanotaan että perheet joissa on ongelmia, saisivat kyllä hoitopaikan. Mutta jos sulla itselläsi olisi, sanotaan vaikka alkoholiongelma, niin miten helposti luulet että menisit siitä sossuun tai päiväkotiin kertomaan? Kuitenkin on olemassa riski siitä että lapsesi otetaan huostaan.

Minusta täytyy olla mahdollista käyttää näitä yhteiskunnan palveluita ilman että on joku sossun/neuvolan tms leima paperissa että tämä perhe ei muuten selviä. Muussa tapauksessa joissakin perheissä mennään hyvin äärimmäisiin tilanteisiin, ennenkuin sitä apua pyydetään. Avunpyyntämisen kynnys ei saa olla liian korkeakaan.

Tämän kerron siksi, että olin melko syvästi masentunut siinä vaiheessa kun olin lasten kanssa kotona ja pyöritin yksin arkea niin että mies oli paljon työmatkoilla, enkä nukkunut öisin juuri yhtään. Elämä oli ihan yhtä mustassa tunnelissa tarpomista. Mun kohdalla pelastus oli se kun äitiysloma loppui ja pääsin takaisin töihin - päiviin tuli muutakin sisältöä ja sain sosiaaliset kontaktini takaisin.

Meillä ei tuon vakavampaa tapahtunut mutta voin kuvitella että jos tilanne olisi jatkunut sanotaan vaikka vuosia (ja meillä ei ole siis tukiverkkoa), olisin voinut olla oikeasti huono äiti lapsilleni. Minä jaksan paremmin, kun saan välillä tehdä työtä johon olen opiskellut.
Tässä ketjussa on useamman kerran tuotu esille että kyse "normaalista perheestä" ja heidän lomailustaan. Erityistarpeet erikseen niinkun noi mainitsemasi jutut

"vieras"
[QUOTE="vieras";24007399]Ei se mun mielestä ole paha jos muutaman päivän lapsiaan pitää hoidossa omalla lomallaankin, kunhan nyt ei koko lomaa että lapsetkin saa lomailla.

Jotenkin outo ajatus, että työttömällä on oikeus pitää lapsensa joka ikinen päivä virikehoidossa tai miksi sitä nyt ikinä kutsutaankaan mut sit jos työssäkäyvä tahtois vuodessa muutaman lomapäivän ihan vaan itselleen, ilman lapsia, niin se onkin ihan kamala juttu.[/QUOTE]

Peesi tälle kirjoitukselle!

Kuulostaa siltä kuin katkerat kotiäidit täällä tilittäisivät sitä, miten joku työssäkäyvä voi joskus haluta myös pitää yhden tai kaksi ihan täysin lapsivapaata päivää. Eli jos minä en saa, ei saa kukaan muukaan saada.

Sama tuon heti hoidosta hakemisten jne kanssa. Eikö päivähoitopalvelut ole olemassa perheiden tukemiseksi eikä siksi että perheiden elämästä tehdään tarpeettoman hankalaa. Ihmetellä pitää sitäkin että jos päiväkoti on viiteen saakka auki, niin nenän vartta pitkin katsotaan jos joku oikeasti ilkeää hakea lapsensa vasta silloin vähän vaille viisi. Vaikka työvuorolistat on tehty niin että joku hoitajista on aina työvuorossa viiteen...

"vieras"
[QUOTE="vieras";24007465]Tässä ketjussa on useamman kerran tuotu esille että kyse "normaalista perheestä" ja heidän lomailustaan. Erityistarpeet erikseen niinkun noi mainitsemasi jutut[/QUOTE]

Et vissiin ymmärtänyt kirjoitukseni pointtia. Aina se "erityistarve" ei näy (vielä?) päällepäin eikä perhe hakisi apua jos päivähoitoa varten tarvittaisiin lupalappu. Päivähoito voi olla tällainen varhaisen tuen muoto. En minä ainakaan kovin helpolla menisi itsestäni mitään lastensuojeluilmoitusta tekemään.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24007496]Et vissiin ymmärtänyt kirjoitukseni pointtia. Aina se "erityistarve" ei näy (vielä?) päällepäin eikä perhe hakisi apua jos päivähoitoa varten tarvittaisiin lupalappu. Päivähoito voi olla tällainen varhaisen tuen muoto. En minä ainakaan kovin helpolla menisi itsestäni mitään lastensuojeluilmoitusta tekemään.[/QUOTE]

Eli et luota kasvatuskumppanuuteen että rehellisesti olisit kertonut tuntojasi ja vointiasi päiväkotiin? Heidänkin velvollisuus on tehdä lastensuojeluilmoitus, jos tarve näin vaatisi

para kaupunki
Meillä on ihan paras ratkaisu tähän ongelmaan kaupungin puolelta: jos lapsesi ei ole koulun lomien aikana hoidossa (syys- , joulu-, hiihto- ja kesäloma) ei niistä tarvitse maksaakaan. Luulen että tää karsii juuri turhat hoitolapset pois. Vanhemmat mielellään varmaan ottavat loman ajaksi lapsensa pois päivkodista kun ei tartte maksaa. Tämä on ihan tutkittu, että hoidon tarvitsijoiden määrä loma-aikoina on pudonnut huimasti tämän uuden maksuvapautusmallin myötä.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
"henni"
Voitteko oikeasti tuomita tämän kaupassa käynnin ennen lapsen hoidosta hakua? Siis ainakin meidän tapauksessa homma menee niin, että lapsi on kotikulmilla hoidossa. Itse käymme työssä lähes 30km päässä kotona (kaupungissa), jossa myös kaikki palvelut. Kodin lähellä vaan pieni kauppa josta ei todella kaikkea saa.

Meinaatteko, että kun pääsemme töistä (liikumme samalla autolla miehen kanssa), meidän täytyisi ENSIN ajaa se 30km hakemaan lapsi hoidosta ja sitten takaisin asioille kaupunkiin se 30 km??? Kun voimme käydä kaupassa nopeasti töistä päätyämme (20 min menee). Ajaisimme 60km ylimääräistä kauppapäivinä. Hoitopaikalle on ok tämä että käymme tullessamme siellä kaupassa.

"meikä"
[QUOTE="henni";24007533]Voitteko oikeasti tuomita tämän kaupassa käynnin ennen lapsen hoidosta hakua?[/QUOTE]

Ilmeisesti täällä voidaan tuomita kaikki mikä poikkeaa omasta rutiinista. Eri asia on onko tarpeen, aikuismaista, fiksua tai täytyykö siitä välittää pätkääkään ;)

Eiköhän jokainen tiedä mikä on parasta omalle perheelleen ja toimi sen mukaan. Tai tietää ainakin paremmin kuin palstallinen ventovieraita naisia.

kyllä mietityttää
[QUOTE="vieras";24007479]Peesi tälle kirjoitukselle!

Kuulostaa siltä kuin katkerat kotiäidit täällä tilittäisivät sitä, miten joku työssäkäyvä voi joskus haluta myös pitää yhden tai kaksi ihan täysin lapsivapaata päivää. Eli jos minä en saa, ei saa kukaan muukaan saada.

Sama tuon heti hoidosta hakemisten jne kanssa. Eikö päivähoitopalvelut ole olemassa perheiden tukemiseksi eikä siksi että perheiden elämästä tehdään tarpeettoman hankalaa. Ihmetellä pitää sitäkin että jos päiväkoti on viiteen saakka auki, niin nenän vartta pitkin katsotaan jos joku oikeasti ilkeää hakea lapsensa vasta silloin vähän vaille viisi. Vaikka työvuorolistat on tehty niin että joku hoitajista on aina työvuorossa viiteen...[/QUOTE]

Veikkaan että tiukimmin täällä asioihin suhtautuvat päiväkotien työntekijät, jotka huomaavat isoja epäkohtia asioissa, mutta eivät voi roolinsa takia ilmaista täällä olevansa hoitajia.

Viiteen saakka vanhempien mielitekojen takia päiväkotiin jätetty lapsi on aina vähän surkea juttu. Voisi miettiä sitä, onko ne viimeiset yksinäiset kymmenminuuttiset kenenkään lapselle terveellisiä.

"vieras"
[QUOTE="henni";24007533]Voitteko oikeasti tuomita tämän kaupassa käynnin ennen lapsen hoidosta hakua? Siis ainakin meidän tapauksessa homma menee niin, että lapsi on kotikulmilla hoidossa. Itse käymme työssä lähes 30km päässä kotona (kaupungissa), jossa myös kaikki palvelut. Kodin lähellä vaan pieni kauppa josta ei todella kaikkea saa.

Meinaatteko, että kun pääsemme töistä (liikumme samalla autolla miehen kanssa), meidän täytyisi ENSIN ajaa se 30km hakemaan lapsi hoidosta ja sitten takaisin asioille kaupunkiin se 30 km??? Kun voimme käydä kaupassa nopeasti töistä päätyämme (20 min menee). Ajaisimme 60km ylimääräistä kauppapäivinä. Hoitopaikalle on ok tämä että käymme tullessamme siellä kaupassa.[/QUOTE]

No ei musta todellakaan ole mitään järkeä tuossa tilanteessa hakea lapsia ensin hoidosta ja sitten ajella heidän kanssaan edestakaisin, jos kaupat ja palvelut ovat lähellä työpaikkaa ja koti ja päiväkoti taas ihan toisessa suunnassa. Eikä minusta tarvitse olla edes mitään kymmenien kilometrien matkaa. Johan tuossa kuluu hirveästi bensaa hukkaan ja luontoa tuhoutuu.

Työssäkäyvältä hoitoon menee niin iso osa tilistä, etten pidä myöskään kamalana syntinä sitä että käy vaikka kampaajalla tai muuten asioita hoitamassa töiden jälkeen ja hakee sitten lapsen hoidosta kuin että hakee lapsen hoidosta ja sitten maksaa vielä tälle mll-hoitajan tai jonkun muun sen kampaajan tai muun oman menon ajaksi.

Samoin musta on ihan hyväksyttävää vaikka muuton tai ison rempan, jotka työllistävät vanhemmat lyhyen aikaa ihan täysin, aikana pitää lapsia hoidossa jos kerran hoidosta joutuu joka tapauksessa maksamaan vaikka vanhemmat ei palkkatyössä oliskaan vaan tekisivät näitä hommia niiden lasten hoitopäivien ajan. Sensijaan että palkkais lapsille taas jonkun muun hoitajan että vanhemmat saa tehtyä hommat rauhassa.

Yhteistyössä