Kuuluuko lapset päiväkotiin, kun vanhemmat lomalla?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"meikä"
Mikä käytöstapojen tunkio tää palsta oikein on? Oma elämä, työrytmi ja hoitoajatko ne ovat ainoat mahdolliset versiot miten ihmiset saa toimia? Muuten haukutaan surutta vaikka miksi, ihan älytöntä käytöstä. Kaikki ei tee samoja työvuoroja kuin juuri SINÄ, joten SINÄ et voi tietää muiden ajankäytöstä mitään.

Kuka on teille antanut oikeuden lynkata muita? Koska teidän tapa elää vahvistettiin ainoaksi oikeaksi? Jos se oma mielipide on niin vahva, sen voi esittää myös kauniista eikä alentua ala-asteelaisen tasolle "oletko yh kun olet niin väsynyt lapsiisi"..hienoa.

pahisäiti
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;24006056:
Sillon kun vanhemmilla on loma, niin lapsi pois hoidosta! Mun mielestä lapsi todella tarvii myös lomaa päiväkodista. Kyllä on jotain vialla vanhemmissa jos lomalla haluavat lapsen pitää hoidossa :mad:
Pääsääntöisesti juuri näin. Mutta sitten on tilanteita jolloin itse käytän lomapäivän käymällä kampaajalla tai muuten hoitamalla asioitani. Tällöin minusta on järkevämpää käyttää samaa hoitomuotoa kuin muulloinkin, sillä meillä ei ole mummoja tai kummeja jotka lapsia voisivat hoitaa. Tänäkin vuonna lapset ovat kuukauden pois hoidosta kun mulla on kesäloma. Elokuussa meinasin kuitenkin käyttää pari irtolomapäivää ihan täysin omassa hyvässä seurassani.

Voitte paheksua, mutta kyllä sitä joskus kaipaa sitä lapsivapaata aikaa. MLL:n kautta saa lapsenvahteja joillekin paikkakunnille, mutta minulla on ollut siinä huonoa onnea. Lapsenvahti joka hoisi lasta kotonani samalla kun tein kotoa töitä, ei vaihtanut kakkavaippaa eikä tullut sanomaan asiasta. Tällaisten ihmisten käsiin en halua lapsiani antaa. Mieluummin päivähoidossa jossa muutenkin ovat.

Loma-aika (juhannuksesta elokuun alkuun) on kyllä päiväkodeissakin hankalaa eli silloin en mitään "virikelapsia" hoitoon laittaisi. Mutta jos joskus muulloin lapsi on päivän hoidossa ja aikuinen vapaalla niin miksi se teitä haittaa niin kamalan paljon?

hopeapaju harmaana
Noin yleisesti ottaen ei kuulu, mutta on joitain tapauksia missä se voi olla hyvinkin tarpeellista. Vaikka paras minäkin taidan olla puhumaan :) Itse jäin lomalle 6.6. ja lapset on sen jälkeen olleet hoidossa neljä päivää, ensi viikolla ovat vielä yhden päivän. Kuopus kuntoutuksellisista syistä ja vein esikoisenkin, kun kaverit ovat vielä hoidossa. Jäävät juhannuksen jälkeen lomille sitten muutkin. Ensi viikon jälkeen seuraava hoitopäivä onkin sitten elokuussa.

Ja käyn ihan surutta kaupassa ennen lasten hakua, samoin hoidan muutkin asiat kuten kirjastossa käynnit yms. Lapset kun ovat kotikylässä hoidossa ja itse käyn reilun 20 kilsan päässä töissä, missä ovat kyseiset palvelutkin. En todellakaan lähde ajamaan lasten kanssa taas takaisin työpaikkakunnalle että pääsee kauppaan. :)

"vieras"
no lapsi ei voi mennä jonkun kaverin kotiin leikkimään?ainiin,mutta sittenhän sitä "joutuu" vastavuoroisesti ottamaan kavereita kotiinkin leikkimään..
Haluatko ottaa meidän rasavillit 3 vuotiaat kaksoset teille leikkimään? Otan kyllä vastavuoroisesti sun lapset hoitoon tänne. Kaveripiirissä ei ole enää kotiäitejä, tai jos on niin sellaisia joilla on ihan pieni vauva eli tekemistä siinä omassakin jälkikasvussa. PPH:lla jossa lapseni ovat hoidossa ei välillä ole ketään muita hoitolapsia kuin omani. Onko se sinusta huono paikka lapsilleni hoitopaikaksi?

Ja kyse on tosiaa yksittäisistä päivistä, ei siitä että pitäisin lapset hoidossa esim. kesälomallani tai talvilomallani.

Vastavuoroisesti on välillä viikonloppuja kun olen töissä kotona ja lapset ovat minulla hoidossa kotona samaan aikaan, koska mulla ei ole paikkaa mistään vuoropäiväkodista. Jos joskus pidän nämä vapaat niin saatan haluta hetken vaikka lukea kirjaa tai nukkua univelkojani pois.

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;24006175:
Mun kaveri on sellanen, että on aina hakenu lapsen vasta kun on saanu shoppailla ja käydä ruokakaupassa ihan rauhassa, kesäloman pitää lapsen hoidossa ja aina kaikki vapaapäivät. Hän oli hämillään kun päiväkodista sanottiin, että lapsi tulee hakea heti, eikä omia asiaoita kuten kaupassa käyntie jne hoitaa ennen sitä. Jotkut vanhemmat ei oikeasti ajattele sitä lapsen jaksamista, mikä on mun mielestä todella surullista :(
Puhut varmaan mieheni exästä. Vie erikoisluvalla lapset tarhaan klo 6.15 mutta eipä haekaan niitä töiden jälkeen vaan vasta klo 17 pintaan.
Toki myös kesäloma pitää olla ilman lapsia. Lapsille riittää (hänen mielestä) kun ovat meidän kanssa.
Miksi pitää tehdä lapsia jos ei halua viettää edes lomaa niiden kanssa?

Viimeksi muokattu:
herra x
Alkuperäinen kirjoittaja näin;24006089:
Me maksetaan joka kuukaudesta joten lapsi on päiväkodissa.Niin kauan kun emme saa mitään alennuksia siitä että lapsikin on lomalla olkoot itten päiväkodissa koko rahan edestä ja täytyyhän se joskus omaakin aikaa olla ja saada asioita hoideltua.
Itsekkyys huipussaan. Lapsi kärsii vanhempien valinnoista.
Toisaalta taidattekin kuulua siihen porukkaan, joiden lasten on parempi olla päiväkodissa kuin kotona imemässä ASENNEtta.

"Tiina"
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;24006056:
Sillon kun vanhemmilla on loma, niin lapsi pois hoidosta! Mun mielestä lapsi todella tarvii myös lomaa päiväkodista. Kyllä on jotain vialla vanhemmissa jos lomalla haluavat lapsen pitää hoidossa :mad:
Vanhemmat eivät oikeasti rakasta lapsiaan, jos pitävät lapset hoidossa ympäri vuoden. Ja tarkoitan nimenomaan ns. normaaleja perheitä. En soshuollonperheitä. Niissä ongelmia on muutenkin.

"vieras"
[QUOTE="mä";24006521]Mun kummityttö on sosiaalitoimoston määräämänä AINA arkipäivät hoidossa, oli loma tai ei, aina ei voi asioille mitään... :/[/QUOTE]

Millä perusteella ne on määränneet tuon??

no just
[QUOTE="mä";24006521]Mun kummityttö on sosiaalitoimoston määräämänä AINA arkipäivät hoidossa, oli loma tai ei, aina ei voi asioille mitään... :/[/QUOTE]

Vaikea uskoa että sosku ei soisi lapselle lomaa koskaan

uusavuttomuus huipussaan
[QUOTE="vieras";24006778]Minun poika on pph:lla, ja kun olen lomalla saatan parina päivänä viikossa viedä hoitoon että saa leikkiä kavereittensa kanssa.[/QUOTE]

Voi elämä sentään!!! Etkö sä saa järkättyä edes virikkeitä lapsilles lomalla?

"huhhuh"
Puhut varmaan mieheni exästä. Vie erikoisluvalla lapset tarhaan klo 6.15 mutta eipä haekaan niitä töiden jälkeen vaan vasta klo 17 pintaan.
Toki myös kesäloma pitää olla ilman lapsia. Lapsille riittää (hänen mielestä) kun ovat meidän kanssa.
Toi alkaa jo olemaan pelottavaa ja säälittävää miten paljon sä jaksat haukkua sitä miehes exää. Lähes joka ketjussa toi sama jatkuu...

"vieras"
Ymmärrän toisaata miehesi exää, jos hän on lasten yksinhuoltaja ison osan vuodesta, saattaa tarvita palautumisaikaa ihan yksinäänkin. Hoitopäivät ovat silti lapselle liian pitkiä jos noin olisi, päiväkodista otettaisiin yhteyttä. Lapsen hoitopäivä ei saa tavallisessa päivähoidossa olla säännöllisesti yli 10 tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;24006089:
Me maksetaan joka kuukaudesta joten lapsi on päiväkodissa.Niin kauan kun emme saa mitään alennuksia siitä että lapsikin on lomalla olkoot itten päiväkodissa koko rahan edestä ja täytyyhän se joskus omaakin aikaa olla ja saada asioita hoideltua.
Sinä varmasti menet myös mielellään lomalla töihin, joutuuhan työnantaja maksamaan sulle loma-ajaltakin palkkaa. Eli sama sun on mennä töihin, kun joka tapauksessa sulle siitä maksetaan :)

"vieras"
Alkuperäiseen kysymykseen: ei kuulu lapset päivähoitoon, jos vanhemmat ovat lomalla.

Sitten tähän toiseen keskustelussa pyörineeseen aiheeseen, hakeeko lapset hoidosta suoraan töistä tullessa vai käykö ensin hoitamassa asioita. Ainakin kunnallisella perhepäivähoitajilla hoidossa olevien lapsien kohdalla ei 1.8.2011 lähtien ole vaihtoehtoa. Sitä silmällä pitäen kun pph:t siirtyvät 1.8. työaikalain piiriin, meidän kunnassa piti nyt jo ilmoittaa tarkat työajat ohjaajalle. Hoitoaika on sitten tasan työaika + työmatkan kesto, eikä siitä ole joustamista. Pph kertoi, että heitä oli ohjeistettu, että jos yli 5 minuuttia myöhästyy sovitusta, pph:n pitää ilmoittaa ohjaajalle välittömästi. Kaikki joustot pitää käyttää ohjaajan kautta, mitään ei saa sopia suoraan pph:n kanssa.

No ei todellakaan kuulu vanhempien lomalla päiväkotiin lapset. "Erityisperheet" eri asia mut nomaali perhe ja tässäkin ketjussa oli hurjaa lukea kun eräs sanoi, että kun kerran hoidosta maksaa nii olkoot sitten siellä päiväkodissa. Puistattaa ihan ajatella et raha menee lapsen edelle!!!!

"vieras"
No helvetti eivät kuulu. Ymmärrän toki, jos muutaman päivän siellä pk:ssa on ja vanhemmilla on sitten kahdenkeskistä aikaa, mutta ei todellakaan koko lomaa. Lapsilla pitää olla myös oikeus nauttia kesälomasta ja matkustella.

"mä"
[QUOTE="vieras";24006791]Millä perusteella ne on määränneet tuon??[/QUOTE]

Alkoholismin ja mielenterveydellisin syin. En osaa sen paremmin selittää, enkä viitsikkään toisten asioita.

"Vilukissa"
Kyllä lapsi tarvitseeja on oikeutettu siihen lomaansa hoidosta, ihan kuten vanhemmatkin työstään. Joten lapsen paikka ei ole hoitopaikassa silloin kun vanhemmat "vetävät lonkkaa" lomalla. Mä en edes osaa ymmärtää muuta "kuviota" ns. normaali perheen elämään, kaikki muut selitykset ko. tilanteessa lapsen hoitoon laittamiselle ovat mielestäni varsin itsekkäitä tekosyitä ja lapsen oikeuksiin puuttumista. Tietysti sitten asia erikseen ovat nämä kuntoutuksellisista syistä hoidossa olevat lapset, joilla on perustellumpaa pitää lomissaankin tiettyä rytmiä, jotta se tukisi lapsen kehitystä ja arkea.

uusavuttomuus huipussaan
[QUOTE="vieras";24006866]En. Miten minä saan muka ne lapsen kaverit raahattua tänne?[/QUOTE]

Siinäpä suuuuri ongelma??!! Kuinkahan niitä kavereita saa lapselleen kotiin..huoh

"jaa"
[QUOTE="mä";24007185]Alkoholismin ja mielenterveydellisin syin. En osaa sen paremmin selittää, enkä viitsikkään toisten asioita.[/QUOTE]

Totuushan on se' että jos noinkin suuria ongelmia perheessä ja lapsi ei voi kotonaan olla, on se huostaanoton paikka, eikä päiväkoti ole se apu tollasessa

Yhteistyössä