Kuuluuko lapset päiväkotiin, kun vanhemmat lomalla?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja entäs;24006160:
Minusta tuntuu että minä olen ainut joka lapseni päiväkodissa oikeasti hakee lapsen pois työpäivän päätyttyä ja sitten vasta juoksemme omille menoillemme. Jatkuvasti hoitohenkilökunta saa valittaa tuosta aiheesta ja tuntuu että eipä ne taida minuakaan uskoa vaikka tosiaan lapseni heti pois haenkin :(
Mun kaveri on sellanen, että on aina hakenu lapsen vasta kun on saanu shoppailla ja käydä ruokakaupassa ihan rauhassa, kesäloman pitää lapsen hoidossa ja aina kaikki vapaapäivät. Hän oli hämillään kun päiväkodista sanottiin, että lapsi tulee hakea heti, eikä omia asiaoita kuten kaupassa käyntie jne hoitaa ennen sitä. Jotkut vanhemmat ei oikeasti ajattele sitä lapsen jaksamista, mikä on mun mielestä todella surullista :(

koskas ne lapset saa olla lomalla jos ei edes vanhempien loman aikana. kotiäitinä sitä luulis että kun työssäkäyvät äidit saa arkena viettää lapsen kanssa niin tosi vähän aikaa, niin lomat olis ihanaa aikaa touhuta koko perhe yhdessä. ei, en todellakaan tajua miksi joku veisi lapset hoitoon oman lomansakin aikana

"meikä"
Ei nää ole niin mustavalkoisia asioita.

Meillä lapsi käy silloin tällöin lyhyen päivän hoidossa vaikka oltaiskin kummatkin kotona. Lapsi haluaa mennä leikkimään kavereidensa kanssa vanhemmat saa pari tuntia yhteistä harrastusaikaa ja lapsi viettää muutenkin niin paljon aikaa kotona ettei hoidosta ole hälle tullut mitään "mörköä" vaan paikka jonne menee riemusta kiljuen leikkimään.

Voin järkyttää teitä kertomalla, että itse vien joskus vapaapäivinä lapseni hoitoon ja saatan joskus käydä kaupassakin, ennenkuin haen tenavan hoidosta.
Lapseni on pph:lla ja hoitaja (joka on ihan mahtava tyyppi) on sanonut, että ei ole mitään järkeä hakea lasta ensin ja viedä leikeistä väsynyt lapsi kauppaan kun voin käydä siellä ensin ja lapsen kanssa mennä suoraan kotiin. Sen 20min. mikä kaupassa käyntiin menee, lapseni saa leikkiä muitten kanssa ulkona.
Samaten hoitaja on sanonut, että jos haluan vaikka käydä harrastuksissani tai parturissa tms. niin hyvin voin tuoda lapsen vaikka muutamaa tuntia aikaisemmin hoitoon ja vapaapäivinä myös, jos haluan. Joskus vien, yleensä en. Mutta mahdollisuus on olemassa.
Lomalla toivoisinkin, että voisin pitää pari päivää täysin lapsivapaata ja lähteä vaikka kaverini kanssa pariksi päiväksi reissuun, mutta toiveeksi jää. Koko lomaa en kyllä lasta hoidossa pitäisi.
Että kivittäkää nyt, vaikka en mä itseäni huonona äitinä noitten takia pidä :D

[QUOTE="meikä";24006196]Ei nää ole niin mustavalkoisia asioita.

Meillä lapsi käy silloin tällöin lyhyen päivän hoidossa vaikka oltaiskin kummatkin kotona. Lapsi haluaa mennä leikkimään kavereidensa kanssa vanhemmat saa pari tuntia yhteistä harrastusaikaa ja lapsi viettää muutenkin niin paljon aikaa kotona ettei hoidosta ole hälle tullut mitään "mörköä" vaan paikka jonne menee riemusta kiljuen leikkimään.[/QUOTE]

no lapsi ei voi mennä jonkun kaverin kotiin leikkimään?ainiin,mutta sittenhän sitä "joutuu" vastavuoroisesti ottamaan kavereita kotiinkin leikkimään..

"meikä"
no lapsi ei voi mennä jonkun kaverin kotiin leikkimään?ainiin,mutta sittenhän sitä "joutuu" vastavuoroisesti ottamaan kavereita kotiinkin leikkimään..
Kiva tyyli sulla vastata, oikein asiallinen.

Meidän perheelle tämä toimii, kukaan ei valita ( ei myöskään hoitopaikka). Ja kun et meidän työaikatauluista tiedä niin älähän lähde arvostelemaan :D

No mua sylettää se et jotkut makaa himassa ja silti kiikuttaa muksunsa hoitoon, mutta rehellisesti se on kateutta, joten mitään oikeeta mielipidettä mulla ei asiasta ole...Olishan se kiva et sais päivät käydä shoppailee, nukkuu päikkäreitä jne jne ja joku muu hoitais mun mukulat pilkkahintaan.. :kieh:

"pk:n täti"
Myös lapsella on oikeus lomaan ja omiin vanhempiinsa. Jos meillä ei jollain lapsella ole ollenkaan lomaa vuoden aikana ja varsinkaan kesällä, niin johtaja ottaa vanhemmat "puhutteluun". Ja me kyllä päiväkodissa tiedetään ne perheet, joilla asiat eivät ole ihan parhaalla mallilla, mutta yleensä nekin perheet haluavat viettää kesällä yhteistä aikaa lasten kanssa ja pitävät lapset kotona aika pitkäänkin varsinkin jos ovat poissa työelämästä itse. Aikaisemmin oli ehkä enemmän sellainen tapa, ettei perheisen asioihin puututtu päiväkodista käsin, mutta nyt asiat ovat paremmin ja perheiden asioihin uskalletaan puuttua ja kysyä asioista perheen vanhemmilta ja tukea heitä omassa vanhemmuudessaan.

Oma kanta on sama kuin edellä mainuttu. Kaupassa vioi mielestäni käydä ennen kuin hakee lapset päiväkodista, kunhann tulee hakemaan lapset kuitenkin ihan ajoissa eikä juhannusaattona tai uuden vuoden aattona klo 18 kun päiväkoti on mennyt viralliesti kiinni klo 17.15. Itsekin käyn kaupassa työmatkalla ennen kuin haen lapset päiväkodista, koska kahden kiukuttelevan ja kuraisen lapsen kanssa kaupassa käyminen ei ole mukavaa kenenkään kannalta.

"meikä"
Ihan tarkennuksena meidän lapsi on 2 päivää viikossa hoidossa, joista toinen saattaa joskus olla meidän vapaapäivänä. Jos se on liikaa niin voi voi, sitten se teidän mielestä on.

Vuorotyö on aika jees tässä mielessä, voi sit vaikka maata kotona yövuoron jälkeen ihan rauhassa ja käydä pelaamassa tennistä miehen kanssa ennen kuin hakee lapsen hoidosta.

"xxx"
Ei, omasta mielestäni, Tosin täällä se on muoti-ilmiö että muksut on tarhassa kun äidit kotona vauvan kanssa tai työttömänä. Eihän se päivähoito heille mitään edes maksa.
Myö näin lomalla sama homma.
Ite pidän lapsen kotona kesälomani ajan, menee tarhaan vasta 8.8.
Maksan silti tarhamaksua kesäkuulta ihan normisti vaikka lapseni ei ole hoidossa.

En vieisi päivähoitoon ollenkaan jos ei oli pakko käydä töissä.

.......
Mielestäni ei kaikki ole ihan ok jos lapsi hoidossa ja itse lomaillaan. Silloin vanhemmilla on jotain henkistä ongelmaa eli eivät kestä lapsiaan tai halua olla heidän kanssaan, on masennusta tai parisuhdeongelmia. Pienet hetket eri asia jos jossain parturissa käy tms. mihin lasta ei voi mukaan ottaa.

ljdo
meille tulee kaksoset syksyllä ja esikoinen aloittaa silloin eskarin, pidän myös kakkosenkin silloin hoidossa. Vaikka siis olen itse kotona vauvojen kanssa. Joku täällä kirjoitti että kotona vauvan kanssa oleville hoito ei maksaisi mitään, mutta kyllä minä maiksan siitä ihan täyden hinnan.
Lomilla lapset ovat AINA kotona ja myös vapaa päivinä, vaikka niistä joutuisimmekin maksamaan.

sisei
Kyllä mulla surettaa kun lapsen tarharyhmässä on ainakin yks poika, jonka vanhempien tiedän olevan lomalla. Aamulla kun vien omaa lastani hoitoon niin törmätään käytävällä tän toisen lapsen isään. Isä kertoi viime vkolla että ovat molemmat lomalla ja tekevät grillikatosta ulkona, joten lapsen parempi olla hoidossa :O eihä toho nyt mitään uskaltanu sanoa. Joka päivä poika 8h hoidossa. Minusta todella surullista. Mulla alkaa loma juhannuksen jälkeen ja kyllä lapset on kotona sillon.

se totuus, se totuus
Minä ajattelen sen niin, että vanhemmat jotka tahtovat pitää lapsensa hoidossa oman lomansakin aikana ovat (harvinaisia ja) tietoisia omista rajoitteistaan. Eli tietävät lapsen erityishoidon tarpeen, oman uupumuksensa, minkä lie kullakin...

Useimmat ei kai moista edes harkitse.
Oliskin noin, mutta tuokaan asia ei ole niin suoraviivainen

kyllä mietityttää
Voin järkyttää teitä kertomalla, että itse vien joskus vapaapäivinä lapseni hoitoon ja saatan joskus käydä kaupassakin, ennenkuin haen tenavan hoidosta.
Lapseni on pph:lla ja hoitaja (joka on ihan mahtava tyyppi) on sanonut, että ei ole mitään järkeä hakea lasta ensin ja viedä leikeistä väsynyt lapsi kauppaan kun voin käydä siellä ensin ja lapsen kanssa mennä suoraan kotiin. Sen 20min. mikä kaupassa käyntiin menee, lapseni saa leikkiä muitten kanssa ulkona.
Samaten hoitaja on sanonut, että jos haluan vaikka käydä harrastuksissani tai parturissa tms. niin hyvin voin tuoda lapsen vaikka muutamaa tuntia aikaisemmin hoitoon ja vapaapäivinä myös, jos haluan. Joskus vien, yleensä en. Mutta mahdollisuus on olemassa.
Lomalla toivoisinkin, että voisin pitää pari päivää täysin lapsivapaata ja lähteä vaikka kaverini kanssa pariksi päiväksi reissuun, mutta toiveeksi jää. Koko lomaa en kyllä lasta hoidossa pitäisi.
Että kivittäkää nyt, vaikka en mä itseäni huonona äitinä noitten takia pidä :D
Oletko yksinhuoltaja kun tarvitset noin paljon lomaa lapsestasi? Perhepäivähoitajakin voisi vähän ajatella mitä hallaa hän tekee alalle, kun toimii vastoin yleisiä suosituksia. Jokainen vähänkin ajatteleva ihminen kuitenkin tajuaa, että hoitoaika EI ole tarkoitettu lomailuun.

Toivottavasti et tee kaiken lisäksi myös niin että viet vapaalla ollessasi lastasi varahoitoon silloin jos pph on sairaana?

"Lissu"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;24006089:
Me maksetaan joka kuukaudesta joten lapsi on päiväkodissa.Niin kauan kun emme saa mitään alennuksia siitä että lapsikin on lomalla olkoot itten päiväkodissa koko rahan edestä ja täytyyhän se joskus omaakin aikaa olla ja saada asioita hoideltua.
Miksi sitten itse pidät lomaa, pelkkää rahan tuhlaustahan se on? Olisit töissä ja ottaisit lomarahat rahana. Ai mutta niin, kiva rentoutuakin välillä. Ikävä vaan että teillä on aikuisilla asiat paremmin kuin lapsilla sen asian suhteen.

En ymmärrä tuota että teidän pitäisi alennuksia saada siitä että HOIDATTE ITSE OMAA LASTANNE.

• Tykkää
Reactions: JaJa
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä mietityttää;24006359:
Oletko yksinhuoltaja kun tarvitset noin paljon lomaa lapsestasi? Perhepäivähoitajakin voisi vähän ajatella mitä hallaa hän tekee alalle, kun toimii vastoin yleisiä suosituksia. Jokainen vähänkin ajatteleva ihminen kuitenkin tajuaa, että hoitoaika EI ole tarkoitettu lomailuun.

Toivottavasti et tee kaiken lisäksi myös niin että viet vapaalla ollessasi lastasi varahoitoon silloin jos pph on sairaana?
En ole yh. Mieheni on päivätöissä ja illat tekee remonttia toisaalla olevassa talossamme. Eli aika paljon olen lapseni kanssa kaksin. Varahoitoon en vie lasta koskaan, jos itse olen kotona.
Jos käyn ehkä kahdesti viikossa kaupassa ennenkuin haen lapsen hoidosta ja ehkä kahdesti kuussa lapsi on vapaapäivänäni hoidossa niin onpa paljon :) Lapseni on ainokainen ja meillä ei ole pikkulapsia lähipiirissä. Hoidossa on sentään kavereita. Hoitopäivät ovat klo 9-16 välillä, että ei edes mitään superpitkiä päiviä ole hoidossakaan.

Yhteistyössä