Kuuluuko lapsenvahtivastuu myös lapsettomalle?

  • Viestiketjun aloittaja M32
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Etkö siis ymmärrä että lapseton ihminen jolla on vähän kokemusta lapsista voi kokea lapsenhoidon epämieluisana/hieman pelottavana? Vaikka olisi muuten kuinka avulias ihminen?
En ymmärrä miten lapsenhoito voi olla niin pelottavaa ettei sitä voi edes kokeilla. Sitähän vois mennä joku päivä kaverin kotiin ja katsoa miten homma pyörii ennen kuin jäisi yksin (tai ap:n tapauksessa vielä kaksin) lasten kanssa. Kirjalliset ohjeet antaa varmasti jokainen vanhempi mikäli hoitaja niitä tarvii, niin miten siitä ei sitten täysjärkinen (?) pariskunta selviäisi?
 
Rosemary & Olive Oil
Jos ei ole omia lapsia vielä tai ei koskaan tule olemaankaan, niin ihan ymmärrettävä päätös teiltä. Toivottavasti ystävänne löysivät lapsille toiset hoitajat menon ajaksi.
 
[QUOTE="vieras";28691419]En ymmärrä miten lapsenhoito voi olla niin pelottavaa ettei sitä voi edes kokeilla. Sitähän vois mennä joku päivä kaverin kotiin ja katsoa miten homma pyörii ennen kuin jäisi yksin (tai ap:n tapauksessa vielä kaksin) lasten kanssa. Kirjalliset ohjeet antaa varmasti jokainen vanhempi mikäli hoitaja niitä tarvii, niin miten siitä ei sitten täysjärkinen (?) pariskunta selviäisi?[/QUOTE]

Jos ei vaan oo yhtään kiinnostunut lapsista?
 
"vieras"
Jos ei vaan oo yhtään kiinnostunut lapsista?
Miks pitää ajatella vaan omaa napaa? Että en tee kun mua ei kiinnosta sen sijaan että ajattelisi, että ystävä pyysi multa tätä, niin toki mä suostun ja kokeilen vaikka en ihan omimmalla alallani olisikaan?

Mä en tykkää pätkän vertaa akvaariokaloista mutta voisin niitä kyllä ruokkia jos joku pyytäisi.
 
"vieras"
Etkö siis ymmärrä että lapseton ihminen jolla on vähän kokemusta lapsista voi kokea lapsenhoidon epämieluisana/hieman pelottavana? Vaikka olisi muuten kuinka avulias ihminen?
Ymmärrän, että voi kokea epämieluisana tehtävänä. Itsekin koin kun ei ollut lapsettomana lapsista mitään kokemuksia ja ystäväni pyysi siitä huolimatta vahtimaan alle vuoden ikäistä lastaan pariksi tunniksi. Tiesin kuinka tärkeästä menosta oli kyse ja suostuin, ne tunnit olivat elämäni pisimpiä mutta mitäpä sitä ei ystävänsä vuoksi tekis?
 
[QUOTE="vieras";28691434]Miks pitää ajatella vaan omaa napaa? Että en tee kun mua ei kiinnosta sen sijaan että ajattelisi, että ystävä pyysi multa tätä, niin toki mä suostun ja kokeilen vaikka en ihan omimmalla alallani olisikaan?

Mä en tykkää pätkän vertaa akvaariokaloista mutta voisin niitä kyllä ruokkia jos joku pyytäisi.[/QUOTE]

Kyllä varmaan lapsiakin vois hoitaa jos riittää kun varistaa niiden päälle vähän evästä :D

Eri ihmisillä on erilainen kynnys tehdä epämukavia asioita, ja voi olla että tämä lastenhoito nimenomaan menee sen yli. Edelleen näen sen erilaisena ja eri tavalla vastuullisena asiana kuin monet muut jutut missä ystäviään voi auttaa. Sitähän tarina ei kerro kuinka auttavainen ystävä aapee muuten on.
 
"vieras"
No eihän lapsia tarvii varsinaisesti "hoitaa". Riittää että heidän kanssaan on ja puuhailee mitä mieleen tulee. Voi mennä ulos tai leipoa tai pelata jotain pelejä, lukea kirjaa jne, ei siinä tarvii mitään erityistaitoja olla. Valitsee tekemiset sen mukaan mistä ite tykkää, yleensä lapset suostuu kyllä. Mikroa osaa varmasti jokainen aikuinen käyttää että osaa ruokaa lämmittää ja ton ikäset lapset jo ite tietää missä mitäkin on ja tykkäävät kun saavat auttaa. Että mikä vaikeus siinä sitten on? Ihmisen kohtaaminen?
 
[QUOTE="vieras";28691522]Lapseton sitä lapseton tätä. Huh huh aikuiset! Lapsettomuus ei ole mikään ihme, ja aikuisuuteen kuuluu vastuunotto kyky.[/QUOTE]

Ja tämä ominaisuusko on puhtaasti sidoksissa suoritetun lastenhoidon määrään?
 
"vieras"
Miksi lapseton ei voisi hoitaa ystävänsä lapsia jos koiraton voi hoitaa koiraa ja kissaton kissaa jne? Muuttoapuna voi olla vaikka ei ikinä ois itse muuttanut. Halusta se on kiinni.
 
"nih"
[QUOTE="vieras";28691419]En ymmärrä miten lapsenhoito voi olla niin pelottavaa ettei sitä voi edes kokeilla. Sitähän vois mennä joku päivä kaverin kotiin ja katsoa miten homma pyörii ennen kuin jäisi yksin (tai ap:n tapauksessa vielä kaksin) lasten kanssa. Kirjalliset ohjeet antaa varmasti jokainen vanhempi mikäli hoitaja niitä tarvii, niin miten siitä ei sitten täysjärkinen (?) pariskunta selviäisi?[/QUOTE]

Luulenpa että osa lapsettomista ei halua hoitaa toisten lapsia juurikin sen takia että ovat nähneet miten homma toimii ja miten lapset käyttäytyvät... mutta se onkin sitten ihan toinen aihe, tässähän oli kyse siitä että se hoitajaksi pyydetty ei tiedä miten toimia lasten kanssa.
 
M32
[QUOTE="vieras";28690284]Ystäväsi ei tiennyt, ettet sinä halua hoitaa lapsiaan, ja sinä kieltäydyit, asia ok. Ei kai siinä sen kummempaa. Ei ystävyyden kuulu olla sitä, että hampaat irvessä tehdään itsestä ikäviltä tuntuvia asioita ettei toinen vaan loukkaannu, mutta siitä kai ei ollut kyse, ilmeisesti kukaan ei suuttunut sulle. Minä olen kieltäytynyt auttamasta rakennushommissa joissa olisi pitänyt viettää aikaa korkeilla telineillä, koska kammoan korkeita paikkoja ja vaikka siellä pärjäisinkin, en halua jos ei ole ihan pakko. Ei mulle ole tullut mieleenkään kysellä, olisinko saanut kieltäytyä. Kysyjä ei myöskään tiennyt mun kammosta, ennen kuin kysyi apua ja minä kerroin.[/QUOTE]Tämä on minusta hyvin järkevä kanta. Tähän tapaan olen itsekin taipuvainen ajattelemaan. Kuten edellä totesin, minusta ystävyyteen ei kuulu palveluskaupan tekeminen tai velvollisuudentunnosta suostuminen. En halua ystävieni joutuvan tekemään itselleen epämiellyttäviä asioita ystävyytemme vuoksi. Mieluummin maksan tehdystä työstä oikean korvauksen tai sitten keksimme jotakin yhteistä tekemistä, josta kumpikin nauttii. Edelleen hätätilanteet ja todelliset vaikeudet ovat oma juttunsa, mutta mistään pakkoraosta ei tässä ollut kysymys.
 
ok
KENELLÄ lapsettomalla ihmisellä on niitä maitolitroja jääkaapissa? Ei meillä ainakaan. Se että kotona olisi aina maitoa on kyllä ihan joku lapsiperheiden uskomus. Ja sitten jos raahaudut kauppaan vartavasten ostamaan sitä maitoa (huom, täytyy hankkia erillistä lapsille kelpaavaa ruokaa) niin eiköhän se ole erilaista kuin kotona juotava maito, eikä tietenkään kelpaa ja on ihan yöääk.
:D No on sulla vaikeeta. Anna vettä jos ei ole maitoa? Ei sulla varmaan ole vettäkään, tai saat siitäkin ongelman aikaan. Hei, ei mullakaan, pienen lapsen vanhemmalla, ihan aina ole maitoa jääkaapissa. Koskaan ei ole vieraat (eikä oma lapsi) siihen kuolleet.


Ja JOS haluaisit ystävää auttaa lapsia pari tuntia katsomalla, niin mene hyvä ihminen sinne lasten kotiin niitä vahtimaan. Käytä jääkaapin antimia. Tai jos tämä ei jostain syystä onnistu, niin sano ystävälle, että voit ottaa lapset teille, mutta sulla ei ole tarjota mitään ruokaa ja pyydä että tuo ruoat ja juomat mukana. Ihan hirveen vaikeeta.

Mua jännitti lapsettomana mennä vahtimaan lapsia ja harvoin pyydettiin, mutta menin silti jos se vaan ystävää auttoi. Ihan avuton en sentään ollut, kuten osa tämän ketjun vastaajista..
 
M32
[QUOTE="vieras";28691837]Mistä sä tiedät ettei ollut pakkorako? Saiko ystäväsi jonkun muun lapsia hoitamaan juhlien ajaksi?[/QUOTE]Laittoivat Facebookiin juhlista kuvia, jossa molemmat esiintyvät, joten olettaisin että saivat. Oletan myös, että ystäväni olisi maininnut, jos olisimme olleet heidän ainoa toivonsa.
 
Onko lasten hoitaminen aikuisten väliseen ystävyyteen automaattisesti kuuluva juttu? Ei
Saako siitä edes kieltäytyä? Voi
Odotetaanko yleisesti, että myös lapsettomat ystävät osaavat ja haluavat hoitaa pieniä lapsia tarpeen vaatiessa? Kyllä yleensä oletan että aikuinen ihminen osaa hoitaa lasta ja pärjää perushoitoon kuuluvissa tehtävissä, ainakin jos puhutaan vaippa iän ohittaneesta lapsesta. Haluta tietysti kenenkään ei ole pakko.

Itselleni muutama vuosi sitten lapsettomana olisi ehkä jollakin tavalla ollut jopa loukaavaa se että en olisi kelvannut hoitamaan lapsia. Ehkä sen vuoksi pidän jopa vähän ihmeellisenä että lastenhoitoapua ei voisi kysyä lapsettomalta eikä tehdä suoraa oletusta että hän ei varmasti joko halua tai osaa lasta/lapsia hoitaa.
 
Täytyy vissiin panna mieleen et ku saa lapsen ulkoistettua ni sen voi lykätä ihan mihin vaan hoitoon ihan vaan vedoten siihen et "Ei se nyt voi olla niin vaikeeta, pari tuntia vaan...". Niinku mitä helkkaria?

Jos joku sanoo ettei halua lapsenvahdiksi ni sit sitä kakaraa ei tungeta sinne hoitoon, edes sillä asenteella ettei se nyt voi niin vaikeaa olla o_O
 
"vieras"
Täytyy vissiin panna mieleen et ku saa lapsen ulkoistettua ni sen voi lykätä ihan mihin vaan hoitoon ihan vaan vedoten siihen et "Ei se nyt voi olla niin vaikeeta, pari tuntia vaan...". Niinku mitä helkkaria?

Jos joku sanoo ettei halua lapsenvahdiksi ni sit sitä kakaraa ei tungeta sinne hoitoon, edes sillä asenteella ettei se nyt voi niin vaikeaa olla o_O
En minäkään veisi lapsiani todellakaan hoitopaikkaan, missä hoitaja ei haluais hoitaa heitä jne, mutta itsekin ystäviäni auttavana odotan kyllä, että hekin voi tarpeen tullen auttaa meitä. Tästä tässä on kyse!
 
[QUOTE="vieras";28692132]En minäkään veisi lapsiani todellakaan hoitopaikkaan, missä hoitaja ei haluais hoitaa heitä jne, mutta itsekin ystäviäni auttavana odotan kyllä, että hekin voi tarpeen tullen auttaa meitä. Tästä tässä on kyse![/QUOTE]

Joo, silloin _haluaa_ auttaa. Mutta jos joku ei _halua_ hoitaa niitä lapsia, se on todella lapsellista alkaa painostamaankaan.
 

Yhteistyössä