[QUOTE="vieras";28690284]Ystäväsi ei tiennyt, ettet sinä halua hoitaa lapsiaan, ja sinä kieltäydyit, asia ok. Ei kai siinä sen kummempaa. Ei ystävyyden kuulu olla sitä, että hampaat irvessä tehdään itsestä ikäviltä tuntuvia asioita ettei toinen vaan loukkaannu, mutta siitä kai ei ollut kyse, ilmeisesti kukaan ei suuttunut sulle. Minä olen kieltäytynyt auttamasta rakennushommissa joissa olisi pitänyt viettää aikaa korkeilla telineillä, koska kammoan korkeita paikkoja ja vaikka siellä pärjäisinkin, en halua jos ei ole ihan pakko. Ei mulle ole tullut mieleenkään kysellä, olisinko saanut kieltäytyä. Kysyjä ei myöskään tiennyt mun kammosta, ennen kuin kysyi apua ja minä kerroin.[/QUOTE]Tämä on minusta hyvin järkevä kanta. Tähän tapaan olen itsekin taipuvainen ajattelemaan. Kuten edellä totesin, minusta ystävyyteen ei kuulu palveluskaupan tekeminen tai velvollisuudentunnosta suostuminen. En halua ystävieni joutuvan tekemään itselleen epämiellyttäviä asioita ystävyytemme vuoksi. Mieluummin maksan tehdystä työstä oikean korvauksen tai sitten keksimme jotakin yhteistä tekemistä, josta kumpikin nauttii. Edelleen hätätilanteet ja todelliset vaikeudet ovat oma juttunsa, mutta mistään pakkoraosta ei tässä ollut kysymys.