KUULLOSTAA - KUULOSTAA?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Timanet:
Kuullostaa ei ole potentiaalimuoto, vaan puhekielinen ilmaus, jota ei suositella käytettäväksi kirjakielessä.

Kuulostaa-verbin potentiaali on kuulostanee, samoin kuin kuulua-verbin potentiaali on kuulunee.

Tuo potentiaaliksi luuleminen on kuitenkin ymmärrettävää, koska vähän samannäköisiä muotoja on myös potentiaalissa. Esimerkiksi purra-verbin potentiaali on purree, panna verbin pannee ja tulla-verbin potentiaali on tullee.

Loppuuko mikään potentiaali -aa? Vai kaikissa lopussa -ee?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timanet:
Kuullostaa ei ole potentiaalimuoto, vaan puhekielinen ilmaus, jota ei suositella käytettäväksi kirjakielessä.

Kuulostaa-verbin potentiaali on kuulostanee, samoin kuin kuulua-verbin potentiaali on kuulunee.

Tuo potentiaaliksi luuleminen on kuitenkin ymmärrettävää, koska vähän samannäköisiä muotoja on myös potentiaalissa. Esimerkiksi purra-verbin potentiaali on purree, panna verbin pannee ja tulla-verbin potentiaali on tullee.

Aamen! Kiitos.;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja Timanet:
Kuullostaa ei ole potentiaalimuoto, vaan puhekielinen ilmaus, jota ei suositella käytettäväksi kirjakielessä.

Kuulostaa-verbin potentiaali on kuulostanee, samoin kuin kuulua-verbin potentiaali on kuulunee.

Tuo potentiaaliksi luuleminen on kuitenkin ymmärrettävää, koska vähän samannäköisiä muotoja on myös potentiaalissa. Esimerkiksi purra-verbin potentiaali on purree, panna verbin pannee ja tulla-verbin potentiaali on tullee.

Loppuuko mikään potentiaali -aa? Vai kaikissa lopussa -ee?

Nuo kirjoittamani potentiaalimuodot ovat yksikön 3. persoonan muotoja. Eli hän purree/pannee/tullee.

Potentiaalin tunnus on -ne, eli kuulosta/ne/e. Tuo viiminen e on siis yksikön 3. persoonan tunnus.

Muodoissa purree, tullee, pannee tuo potentiaalin tunnus on sulautunut vartalon lopussa olevaan konsonanttiin lausumisen helpottamiseksi. Eli tul/ne/e > tul/le/e jne.
 
kuullostaa.. tuo on häirinnyt myös minua pitkää. Ruoanlaitossa voisin käyttää kyseistä verbimuotoa. Kuullostaa, minä kuullostan sipulia, kuullosta sipuli raukeaksi. Eikö se ole taivutusmuoto sanasta kuultaa??
 
Onneks täällä oli kuullostaa/kuulostaa-keskustelu. Meinaan saada hepulin joka päivä fb:ssä kun siellä aina joku kommentoi että kuullostaa niiiiin kivalle. Aarrgghhh... kuulostaakuulostaakuulostaa!!!! Sipulia kuullotetaan, jutut kuulostaa kivalle, mikään ei kuullosta yhtään miltään!!!!!
 
Onneksi löyty moinen keskustelu ku ittiäki ärsyttää tuo KUULLOSTAA! :D

Ja nimien taivutuksista tuli mieleen, että minulle on jokainen äidinkielenopettaja tähän mennessä sanonut, että oli kielioppi mikä vaan, nimen kantaja päättää, miten hänen nimensä lausutaan ja taivutetaan, eli kertokoon Riit(t)at ja Veik(k)ot itse, miten haluavat nimeään käsiteltävän.

Kyllä minustaki sitä sipulia kuullotetaan, ei kuullosteta... Mutta onko kuulema, vai kuulemma oikea muoto? Tätä olen pohtinut, ja musta oikea vaihtoehto on kuulema.
 
Onneksi löyty moinen keskustelu ku ittiäki ärsyttää tuo KUULLOSTAA! :D

Kyllä minustaki sitä sipulia kuullotetaan, ei kuullosteta... Mutta onko kuulema, vai kuulemma oikea muoto? Tätä olen pohtinut, ja musta oikea vaihtoehto on kuulema.

Kuulemma on mielestäni oikea muoto.

Myös itteäki*, ei ittiäki vaikka toihan on puhtaasti puhekieltä mutta enpä vaan oo kuullut aikasemmin kenenkään sanovani "ittiäki" :D
 
Minäkin olen miettinyt tuota kuulemma - kuulema -juttua. Itsellänikin on äidinkielentunneilta jäänyt jotenkin sellainen mielikuva, että kuulema yhdellä m:llä olisi oikein. Mutta niin usein se on kyllä kahdella m:llä kirjoitettu, että epäilen muistavani väärin (kouluajoista jo aikaa...) Onko jollain varmaa tietoa?
 
Minua puolestaan harmittaa se, että suomenkieli on aina sellaista pilkun nussimista... :D Miksi ihmisten pitää takertua toisten virheisiin, vaikka kyseessä ei ole edes mikään koe koulussa? Olen kohtuullisen (tai sanokaa nyt sitten prkl onko se kohtalaisen) hyvä äidinkielessä, mutta en ennen tätä keskustelua ollut varma onko kyseisen verbin kirjoitusasu sittenkin kuullostaa, koska se kuulostaa sille puhuttaessa :D Anteeksi, jos pilkkuja on siellä missä ei pitäisi tai jos niitä puuttuu... Hahhahhahahahahahah... nyt ärsytän teitä tosissani öljodgshgpswjkgpjsphgphgssgphshgp
 
Kiva ja sivistävä ketju, oikeasti. Tähän vastatakseen täytyy kuitenki iiiiihan liikaa keskittyä kielioppiin... lähdenpäs siis jääkaapille kuulostelemaan sipuleita, ehkä jopa tulen purreeksi leipää. Ittiäki niin väsyttää, etten taia etes Veikkolle viestiä laittaa ennää tälle iltaa :)
 

Yhteistyössä