Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2005 klo 13:31 äiskä kirjoitti:Suomalais tyttöjen kuukautiset alkaa yleisimmin n.13,5 vuoden iässä.
Muistaakseni alle 10v. alkaessa on syytä ottaa yhteyttä myös lääkäriin (vai oliko alle 11v.).
Alkamis ikä on varhaistunut joka lääkäreitä huolestuttaa, mutta tosiaan toi 13v. on oikeen hyvä ikäVarmasti myös löytyy kavereita joilla on jo alkanut.
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2005 klo 13:31 äiskä kirjoitti:Suomalais tyttöjen kuukautiset alkaa yleisimmin n.13,5 vuoden iässä.
Muistaakseni alle 10v. alkaessa on syytä ottaa yhteyttä myös lääkäriin (vai oliko alle 11v.).
Alkamis ikä on varhaistunut joka lääkäreitä huolestuttaa, mutta tosiaan toi 13v. on oikeen hyvä ikäVarmasti myös löytyy kavereita joilla on jo alkanut.
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2005 klo 13:34 Henna kirjoitti:\Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2005 klo 13:31 äiskä kirjoitti:Suomalais tyttöjen kuukautiset alkaa yleisimmin n.13,5 vuoden iässä.
Kuukautisten alkamisikä riippuu myös perintötekijöistä eli, jos itsellä on alkaneet nuorena on se hyvin suurella todennäköisyydellä niin myös tyttärellä. Eikä meille kyllä koskaan ole lääkäriin menoa ehdoteltu, ei minulle eikä tyttärille.![]()
Totta kai muuten ennenaikaisiin murrosiän merkkeihin täytyy suhtautua vakavasti!
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2005 klo 15:47 äiskä kirjoitti:\Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2005 klo 13:34 Henna kirjoitti:\Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2005 klo 13:31 äiskä kirjoitti:Suomalais tyttöjen kuukautiset alkaa yleisimmin n.13,5 vuoden iässä.
Kuukautisten alkamisikä riippuu myös perintötekijöistä eli, jos itsellä on alkaneet nuorena on se hyvin suurella todennäköisyydellä niin myös tyttärellä. Eikä meille kyllä koskaan ole lääkäriin menoa ehdoteltu, ei minulle eikä tyttärille.![]()
Totta kai muuten ennenaikaisiin murrosiän merkkeihin täytyy suhtautua vakavasti!
Juuri tuon ennenaikaisen murrosiän yleistymisen vuoksi ovat käsittääkseni huolissaan. Kautta aikojenhan joillain on alkaneet kuukautiset verrattain varhain, mutta se on yleensä kuitenkin psyykkisesti ja fyysisestikkin rankkaa jos kovin nuorena alkaa joten yleistymisenilmiö ei ole mikään kamalan mukava.
Kuukautisten alkaminenhan on selvä merkki murrosiän käynnistymisestä. Usein kuukautisten alkaminen esim.pysäyttää pituuskasvun kokonaan tai melkein. Tämä on ainakin ikävä puoli jos alkavat varhain. Muitakin syitä on, mutta en ole niistä ihan perillä.
Puhuin juuri erään lastenpsyk.polilla työskentelevän hoitajan kanssa joka päivitteli sitä, kuinka sääli on monia tyttöjä joilla kuukautiset alkavat 10-11vuotiaana ja kuinka heillä on pää pyörällä. Ilmiö on siis huomattu jo sielläkin puolella.
Lapsuuden lyhentymisestä on muutenkin tehty paljon tutkimuksia ja lääkärit ovat asiasta huolissaan.
Alkuperäinen kirjoittaja 01.01.2006 klo 01:20 Höpöhöpö kirjoitti:\Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2005 klo 15:47 äiskä kirjoitti:\Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2005 klo 13:34 Henna kirjoitti:\Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2005 klo 13:31 äiskä kirjoitti:Suomalais tyttöjen kuukautiset alkaa yleisimmin n.13,5 vuoden iässä.
Juuri tuon ennenaikaisen murrosiän yleistymisen vuoksi ovat käsittääkseni huolissaan. Kautta aikojenhan joillain on alkaneet kuukautiset verrattain varhain, mutta se on yleensä kuitenkin psyykkisesti ja fyysisestikkin rankkaa jos kovin nuorena alkaa joten yleistymisenilmiö ei ole mikään kamalan mukava.
Kuukautisten alkaminenhan on selvä merkki murrosiän käynnistymisestä. Usein kuukautisten alkaminen esim.pysäyttää pituuskasvun kokonaan tai melkein. Tämä on ainakin ikävä puoli jos alkavat varhain. Muitakin syitä on, mutta en ole niistä ihan perillä.
Puhuin juuri erään lastenpsyk.polilla työskentelevän hoitajan kanssa joka päivitteli sitä, kuinka sääli on monia tyttöjä joilla kuukautiset alkavat 10-11vuotiaana ja kuinka heillä on pää pyörällä. Ilmiö on siis huomattu jo sielläkin puolella.
Lapsuuden lyhentymisestä on muutenkin tehty paljon tutkimuksia ja lääkärit ovat asiasta huolissaan.
Kuukautiset alkaa tytöillä nykyään aiemmin, koska esim. ravitsemus ja terveydentila on ihmisillä oleellisesti parantunut ammoisista ajoista... Siitä ei ole uskoakseni mitään todellista haittaa, sillä eihän se suinkaan tarkoita, että tyttöjen pitäisi alkaa esim. seksielämää sen aiemmin... Henkinen kypsyminen tapahtuu pikkuhiljaa, ei kuukautiset tee tytöstä aikuista.
Ja että pituuskasvu pysähtyy?? Mulla alkoi menkat 12-vuotiaana, jolloin olin 155cm ja nyt olen lähemmäs 170cm, eli en nyt ihan usko tuohonkaan.
Luontevasti kannattaa tytölle jutella asioista, ja kertoa vaikka hän ei itse osaisikaan/kehtaisikaan kovin paljon kysellä. Mulla on vähän nolot muistot omasta takaa... Kuukautiset oli ehtineet tulla jo pari kertaa ennenkuin äiti huomas tai puhui mitään. En siis kertonut sille, tungin vaan vessapaperia housuihin... :ashamed: En kehdannut äidille puhua kun sillä itelläänkin oli ko. asioista hirmu vaivautunut olo. Toivottavasti oman tytön kanssa tulee olemaan avoimemmat välit!![]()
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2006 klo 20:13 äiskä kirjoitti:\Alkuperäinen kirjoittaja 01.01.2006 klo 01:20 Höpöhöpö kirjoitti:\Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2005 klo 15:47 äiskä kirjoitti:\Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2005 klo 13:34 Henna kirjoitti:\Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2005 klo 13:31 äiskä kirjoitti:Suomalais tyttöjen kuukautiset alkaa yleisimmin n.13,5 vuoden iässä.
Kuukautiset alkaa tytöillä nykyään aiemmin, koska esim. ravitsemus ja terveydentila on ihmisillä oleellisesti parantunut ammoisista ajoista... Siitä ei ole uskoakseni mitään todellista haittaa, sillä eihän se suinkaan tarkoita, että tyttöjen pitäisi alkaa esim. seksielämää sen aiemmin... Henkinen kypsyminen tapahtuu pikkuhiljaa, ei kuukautiset tee tytöstä aikuista.
Ja että pituuskasvu pysähtyy?? Mulla alkoi menkat 12-vuotiaana, jolloin olin 155cm ja nyt olen lähemmäs 170cm, eli en nyt ihan usko tuohonkaan.
Luontevasti kannattaa tytölle jutella asioista, ja kertoa vaikka hän ei itse osaisikaan/kehtaisikaan kovin paljon kysellä. Mulla on vähän nolot muistot omasta takaa... Kuukautiset oli ehtineet tulla jo pari kertaa ennenkuin äiti huomas tai puhui mitään. En siis kertonut sille, tungin vaan vessapaperia housuihin... :ashamed: En kehdannut äidille puhua kun sillä itelläänkin oli ko. asioista hirmu vaivautunut olo. Toivottavasti oman tytön kanssa tulee olemaan avoimemmat välit!![]()
Lapsellani on todettu ennenaikainen puberteetti 6-vuotiaana ja aiheesta olen pitkiä keskusteluja lääkäreiden kanssa käynyt ja itsekkin tietoa eri lähteistä etsinyt (jota löytyy valitettavan vähän). Tietoni ovat erikoislääkärin suusta ja kyseisistä syistä lapsellani on myös injektio lääkitys.
Murrosiän liian aikainen alkaminen on rankkaa lapsen psyykkeelle ja itseasiassa koko perheen psyykkeelle, usko minua huviksesi. Ollaan koko talvi juostu psykiatrianpoliklinikalla tytön kanssa.
Kuvittele asiaa vaikka näin: liian pienen lapsen päähän laitetaan murrosikäisen tunnemyrskyt ja hormooni hyrinät, mutta äly ja "työkalut" käsitellä asioita eivät ole vielä samalla tasolla. Murrosikä ei ole vain kuukautisten alkamista ja finnejä vaan se rankka kehitysvaihe (yksilöllistä) ja olennainen vaihe psyykkeen kehityksessä.
Murrosikä on herkkä ja tärkeä kehitysvaihe jolloin kuuluisi itsenäistyä ja luoda omia ajatuksia. Silloin itsetunto on myös erityisen herkillä. Tästä kaikesta sekaisin olevan lapsen on vaikea kestää vielä häpeää (jota varmasti tuntee riippumatta aikuisten suhtautumisesta) jota kuukautisten alkaminen jo paljon ennen muita varmasti aiheuttaa. Kuukautiset tuovat myös paljon hankaluutta ja vaivaa hygienian hoitoon, puhumattakaan kivuista.
Kuukautisten aikainen alkaminen todellakin voi lisätä myös riskiä kohdunkaulansyöpään koska kuukautiset rasittavat kohdunkaulaa.
Pituuskasvuun myös vaikuttaa, toki yksilöllistä.
Itseasiassa meinasin jo vähän vetää hernettä nenuun kirjoituksestasi koska nämä viimeiset pari vuotta tytön kehityshäiriön kanssa ovat olleet TODELLA rankkoja. Mietin sitten kuitenkin, että eihän tästä jutsta todella vielä paljoa ole puhuttu, itsekkin olisin voinut joku vuosi sitten samoin ajatella.
Tapella ollaan saatu kelankin kanssa samoista asioista ja usein saa kuulla ihmisiltä kommenttia, että eikös se lapsi nyt saa omaan tahtiinsa kasvaa jne...puuuh!
No, mutta kyllä se tieto ihmisillä lisääntyy kun kerta häiriö on yleitymään päin.![]()
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2006 klo 15:26 äiskä kirjoitti:Juu, mutta minäkin olen tuossa edellä kirjoittanut 10-11v. lapsista ja tietty yleisellä tasolla kaiken ikäisistä.