Kutina rv 24+ ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kutisee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kutisee

Vieras
Onko mahdollista että hepatoosi tulisi jo tässä vaiheessa?

Muutamana yönä kutittanut nyt mahaa ja päivisin kämmeniä sekä jalkapohjia. Kutina pahentuu iltaa kohden. Ei oo vielä järin kovaa kutinaa ja vaihtelee pitkin päivää. Paikka vaihtelee hiukan myös. Välillä käsissä, välillä jalkapohjissa, välillä mahalla ja välillä vähän noissa kaikissa. Joskus kutiaa selkä ja päänahka myös. Nyt rv 24+5 tänään.

Esikoiselta oli tuo hepatoosi, mutta puhkesi vasta rv 33+.

Mistä muusta kutina voisi johtua? Olen yrittänyt rasvailla ihoa.

Verikokeellahan se selviää. Tiedän ainakin yhden tapauksen jossa kutina alkoi tosi aikasin ja makasi sitten viimeisen kuukauden sairaalassa jatkuvassa tarkkailussa ja vauva syntyi 36+..

En vaan vielä näin aikaisin kehtaisi verikokeisiin hakeutua kun kuitenkin katsovat kun jotain hysteeristä ensikertalaista mammaa. Mutta kaipa se sit on soiteltava neukkuun ensi viikolla.

Mutta tosiaan, onko muista vaihtoehtoja kutinalle kuin hepatoosi tai ihon kuivuminen?

No mun yks tuttu ei saanu kutinalta nukuttua, raapi itsensä verille jne. Raskausmyrkytys (vaikea) tuli ja synnytys rv 28. En tiedä liittyivätkö toisiinsa.

Jostain oon lukenut, että juuri tuo kämmenien ja jalkapohjien kutina olisi huolestuttavaa.

luepa täältä:
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1690384

On todellakin siis mahdollista tulla noin aikaisin ja ehdottomasti äkkiä verikokeisiin, itse en todellakaan odottelis ens viikon neuvolaa vaan lähtisin päivystykseen!

Lisään vielä että yleensä hepatoosi tulee aina seuraavassa raskaudessa aiemmin kuin edellisessä!
Itsellä tuli siis esikoisella rv36 ja nyt kuopuksella rv 20+

Päivällä näköjään kutina helpottaa. Mutta saas nähdä kuinka yö sujuu. Pitää varmaan heti tiistaina soitella neuvolaan.

Tinii, siis onko sulla nyt rv 20+ vai puhkesiko hepatoosi silloin?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Päivällä näköjään kutina helpottaa. Mutta saas nähdä kuinka yö sujuu. Pitää varmaan heti tiistaina soitella neuvolaan.

Tinii, siis onko sulla nyt rv 20+ vai puhkesiko hepatoosi silloin?

Puhkesi hepatoosi silloin, mulla on onneks raskaus jo onnellisesti ohitse, vauvalla ikää 11viikkoa ja hepatoosi kyllä vielä tuoreesa muistissa...

Päivisin aina helpottaa, yöllä taas pahenee ja aiheuttaa unettomuutta, mutta lääkkeet (Adursal ja Atarax) onneks hyvin auttaa siihen.

Miks odotat tiistaille etkä mene päivystykseen ottamaan arvoja? Saat vastaukset vasta loppuviikosta jos odottelet :(

Ollaan pääsiäisen vietossa turhan kaukana omasta paikkakunnasta (kuulemma eivät ulkopaikkakuntalaisia ota, jos ei ole kysymys ensiapua tarvitsevasta jutusta). :/ Ja mennään vasta maanantai iltana takaisin kotiin. Pitää toivoa ettei pahene siiheksi. Ja mitä ymmärsin niin pitäis olla 12h paastoarvot. Pitikin just pääsiäisenä sopivasti alkaa kutittamaan..

Hirmu aikasin on sulla hepatoosi puhjennut. :/ Onneksi raskaus on jo ohitse ja vauva ilmeisesti voi hyvin (?). Mulla ei esikolta adursal auttanut mutta jos tällä kertaa tulee niin toivon mukaan auttais sit. Oliko sulla aluksi miten korkeat arvot? Missä vaiheessa synnytys käynistettiin? Jouduitko olemaan sairaalassa?

Ensiavussa olin minäkin jatkuvasti joulusta synnytykseen asti, kyllä hepatoosi ehdottomasti on ensiavun asia...
Olisivat halunneet ottaa osastolle mutta meillä on pieni esikoinen joten halusin itse mielummin olla kotona ja juosta sieltä käsin käyrällä ja verikokeissa.

Mä en yhtään muista niitä arvoja mutta olivat heti aluksi jo monin kertaiset raja-arvoihin verrattuna ja sitten laskivat nätisti Adursalilla mutta kutina helpottui aika huonosti.
Osastolle jouduin onneksi vasta 37+0 ja seuraavana päivänä käynnistettiin ja tyttö syntyi terveenä maailmaan :)
Mulla nousi myös verenpaineet loppua kohden ja alapaine oli jatkuvasti yli 100. Tämä johtui todennäköisesti vaan kutinan aiheuttamasta stressistä ja siitä etten ollut nukkunut kunnolla aikoihin.

Tinii, Sulla ollu sit vissiin aika rajuna hepatoosi. :/ Onneks meni kaikki kuitenkin hyvin!

Mulla on onneks ollu noi verenpaineet alhaset. Voisi sanoa et liiankin alhaalla (ainakin neukkutäti viimeksi hiukan oli huolissaan).

Mutta nyt kutina on silleen vaihdellut edelleen. Yöt olen pystynyt nukkumaan hyvin kuitenkin, mut aamulla kun herää niin kämmeniä ja jalkapohjia pikkasen syyhyttää. Vaihtelee aika paljon minkä verran kutisee mut pahaa kutinaa ei oo vielä ollut ollenkaan. Viimeks nousi aika hitaasti ne arvot, mut tosiaan pitää huomenna soittaa heti neukkuun, kun alkaa puhelin aika ja kysellä mitä siellä on mieltä.

Mulla on tosiaan hiukan huono luottamus mein paikkakunnan terveydenhuoltoon kun pariin kertaan tullu kommenttia et "en ymmärrä mitä täällä teet." tai "Ei tänne tarvii tulla." (ja kyseessä ollu aina pieni lapsi kun on näytille vieny)

Mulla on tosiaan hiukan huono luottamus mein paikkakunnan terveydenhuoltoon kun pariin kertaan tullu kommenttia et "en ymmärrä mitä täällä teet." tai "Ei tänne tarvii tulla." (ja kyseessä ollu aina pieni lapsi kun on näytille vieny)

Tiedän tunteen ton kanssa mutta oot vaan itse kovana ja menet vaikka läpi harmaan kiven, itsekin oon jatkuvasti joutunut taistelemaan näiden asioiden kanssa. Kyllä ne sitten antaa periks kun olet vaan kovana.

Kävin nyt sit eilen verikokeissa, mutta tyypillisesti viime yönä paheni kutina niin kovasti, etten saanut nukuttua. Syyhys kyyynerpäitä ja polvia myöten. Sekä selkää ja vakio paikkoja. Pitää varmaan tänään soitella uudestaan neukkuun. Tulokset tosin saan vasta huomenna aikasintaan. Tänään rv 25+3 vasta. :S Kiva, jos noissa eilisissä kokeissa ei nyt sit näykkään mitään et jos vasta viime yönä nous kunnolla niin milloinkohan on sit seuraavat verikokeet.

Kävin nyt sit eilen verikokeissa, mutta tyypillisesti viime yönä paheni kutina niin kovasti, etten saanut nukuttua. Syyhys kyyynerpäitä ja polvia myöten. Sekä selkää ja vakio paikkoja. Pitää varmaan tänään soitella uudestaan neukkuun. Tulokset tosin saan vasta huomenna aikasintaan. Tänään rv 25+3 vasta. :S Kiva, jos noissa eilisissä kokeissa ei nyt sit näykkään mitään et jos vasta viime yönä nous kunnolla niin milloinkohan on sit seuraavat verikokeet.

Mulla kävi juuri noin ja otettiin sitten samantien uudet kokeet.
Tsemppiä sen kutinan kanssa, se oli kyllä niin karseeta ja yöt aina hirveen pitkiä sen kanssa :(

Juu, ei niissä ollu mitään noissa kokeissa. Asat ja Alat oli jopa viite arvojen alapuolella. Ja sappihappo 2,9. Ehkä mie vaan kuvittelen? Kuulemma jos toi kova kutina jatkuu niin ens tai seuraavalla viikolla sit uudestaan kokeisiin. Ei suositellu et heti otettaisiin uusia et vast sit joskus kuulemma. Lähetteet on valmiina siel kuitenkin. Tässähän tuntee itsensä ihan vainoharhaseks.

No mutta tunnustelet omaa fiilistä ja sen mukaan menet kokeisiin.
Mulle sanottiin sillon aikoinaan kätilöopistolla että vaikka arvot ei olis korkeet niin hepatoosi voi olla pahanakin ja kutina johtua siitä.

Jos on vielä unettomia öitä niin labraan ja sitten vaadit lähetettä eteenpäin!

Yhteistyössä