Raskaushepatoosin kokeneet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kutikuti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kutikuti

Vieras
Miten pahaa oli kutina? Missä se pääosin tuntui?

Mulla kutissut nyt viikon verran välillä kämmeniä ja nyt aamuyöstä tänään heräsin siihen kun jalkapohjia kutisi ihan älyttömästi. Lisäksi mulla kutissut jo pitkän aikaa melkein koko kropan iho, mutta se nyt tuskin ainakaan liittyy hepatoosiin.

Voiko turvotus aiheuttaa kutinaa kämmenissä ja jalkapohjissa?

Kaipailen siis kokemuksia niiltä, joilla hepatoosi on/ollut.

Ja kyllä, aion ottaa neuvolaan tästä yhteyttä ja ihan varmuuden vuoksi verikokeisiin pyydän lähetteen, mutta kiva kysellä muilta kokemuksia.

Kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja ritva:
lisäystä edelliseen, kannattaa pikaseen ottaa yhteyttä neuvolaan, jos hulluna kutisee...

niin ja se kutina ei oo aina sillä samalla paikalla, että koko kroppa voi kutista, kun on se öö hepatoosi(?)

Mulla ei ollu mitenkään älytön se kutina. Kutisi kämmeniä lähinnä, joskus jalkapohjissa. Luulin just et se johtuu turvotuksesta ja helteistä. Mut niin oli vain arvot koholla. Mut vauva syntyki sit muutaman päivän päästä siitä ku se todettiin, ei ehitty käynnistää vaik sellanen oli suunnitteilla. Mulla oli kutissu kuukauden verran silloin tällöin kun siitä mainitsin neuvolassa. Olis kannattanu sanoo ehkä aikasemmin :ashamed: .

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Mulla kutisi kyllä hepatoosissa kaikki paikat! Ja kannattaa ottaa heti yhteyttä, et ne alkaa seuraileen tilannetta. Mut kyllä se turvotuskin kai kutista voi.

joo, mun kaverillakin kutisi koko kroppaa ja sillä oli se hepatoosi..

Kiitos vastauksista! Kai sitä täytyy neuvolaan soitella.

Onko monella hepatoosin kokeneella jouduttu synnytys käynnistämään aikaisilla viikoilla? Itsellä alkaa parin päivän päästä rv 32.

Lisää kokemuksia, kiitos!

Raskaushepatoosi:

Maksan toimintahäiriö, jossa äidin maksa -ja sappihappoarvot kohoavat.Se ilmenee kutinana erityisesti vatsan ja käsivarsien alueella. Hepatoosi vaatii lääkitystä ja tarkkaa sikiön ja äidin seuraamista koko loppuraskauden ajan. Hepatoosi -tapauksissa synnytys käynnistetään useimmiten ennen raskausviikkoa 38, koska kohtukuoleman riski on tuntemattomasta syystä kohonnut lähellä laskettua aikaa. Tarkkaan ei tiedetä, miksi pienellä osalla odottajista hepatoosi puhkeaa

Alkuperäinen kirjoittaja ritva:
Raskaushepatoosi:

Maksan toimintahäiriö, jossa äidin maksa -ja sappihappoarvot kohoavat.Se ilmenee kutinana erityisesti vatsan ja käsivarsien alueella. Hepatoosi vaatii lääkitystä ja tarkkaa sikiön ja äidin seuraamista koko loppuraskauden ajan. Hepatoosi -tapauksissa synnytys käynnistetään useimmiten ennen raskausviikkoa 38, koska kohtukuoleman riski on tuntemattomasta syystä kohonnut lähellä laskettua aikaa. Tarkkaan ei tiedetä, miksi pienellä osalla odottajista hepatoosi puhkeaa

niin että käynnistetään ainakin aikaisemmin.. viimistään 38 viikolla.

Nostan vielä, jos olis lisää halukkaita kertomaan hepatoosi-kokemuksiaan.

Äidillänikin tuo ollut parissa raskaudessa ja toinen niistä käynnistettiin rv 35+ ja toinen rv 36+.

Yhteistyössä