Kun täälä on perheitä joilla menee kauppaan 200€ kuussa,

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
hahhah...
Alkuperäinen kirjoittaja meijeristäpäivää;30621467:
Tuosta maidosta.. Saanen tiedustella tuohon maitoon liittyen kuinka sitten muut meijerituotteet?
Jos maidonjuontia vastustava ihminen myös kieltäytyy mm.kermaviilistä, jäätelöistä, ranskankermasta, jugurtista, rahkoista, juustoista, voista jne niin ok.
Hassua monesti, että olen vääntänyt tuosta maitojutusta sellaisten kanssa jotka paasaa kuinka ihminen hölmöyksissään juo maitoa mutta itsepä sitä kuitenkin vetelee muita maitotuotteita hyvillä mielin. Paras tyyppi kertoi ettei kermaviilillä, smetanalla tai jäätelöllä ole mitään yhteistä vasikoiden maidon kanssa. Ei hänen jäätelönsyöntinsä ole vasikoilta pois mutta hyi kun muut juo sitä maitoa! ;)
Mä en varsinaisesti vastusta maidonjuontia, vaikka maitotuoteteollisuus mun mielestä onkin julmaa lehmiä kohtaan. käytän kyllä maitotuotteita. en vaan ymmärrä sitä maidon jatkuvaa lipittämistä enkä varsinkaan sitä että miksi muka maito kuuluisi välttämättömänä osana terveellistä ruokavaliota. Suomalainen joi vuonna 2012 keskimäärin 130 litraa maitoa/henkilö/vuosi. Siitäkin tulee kuitenkin aika monta sataa miljoonaa litraa vuodessa yhteensä. Mutta kuten sanoin, mulle on ihan sama kuinka paljon muut lipittää sitä maitoa ja se pääpointti oli se, että en ymmärrä jos jonkun mielestä maito kuuluu välttämättömänä osana terveellistä ruokavaliota.
 
hahhah...
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30621482:
Niin no, en oikein tiedä mitä järkeä on keskustelussa, jos mitään ei tarvitse perustella. Mutta toisaalta sinäkin voinet sitten jättää ihmettelemättä henkilöitä, jotka kauhistelevat niitä, jotka eivät juo maitoa. Kai heilläkin on oikeus mielipiteeseen.
Mä keskustelen just siten miten mä haluan. Mua ei kiinnosta sun mielipiteet siitä millainen on kaikkein hedelmällisin tapa keskustella. Että sori vaan jos mun keskustelutapa ei sua miellytä, mutta se ei kiinnosta mua.
 
säpäle harmaana
Mä keskustelen just siten miten mä haluan. Mua ei kiinnosta sun mielipiteet siitä millainen on kaikkein hedelmällisin tapa keskustella. Että sori vaan jos mun keskustelutapa ei sua miellytä, mutta se ei kiinnosta mua.
Eli et tosiaankaan näe mitä ristiriitaa on siinä, että sinulla on mielipide, jota et pysty/halua perustella, mutta suureen ääneen ihmettelet, kun jollakulla toisella on mielipide.

Noh, antaa olla. :D
 
hahhah...
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30621508:
Eli et tosiaankaan näe mitä ristiriitaa on siinä, että sinulla on mielipide, jota et pysty/halua perustella, mutta suureen ääneen ihmettelet, kun jollakulla toisella on mielipide.

Noh, antaa olla. :D
Mielestäni kyllä perustelin jo että miksi mielestäni maidonjuonti on hölmöä.
 
säpäle harmaana
Mielestäni kyllä perustelin jo että miksi mielestäni maidonjuonti on hölmöä.
Ai. Meni minulta ohi. Minä luulin, että sinun ei tarvitse perustella tai että perusteesi oli se, että kun ei eläimetkään juo. Ravintosuositusten orjallinen noudattaminen ja niistä vaahtoaminen ovat edelleenkin eri asia, kuin maidon juominen.

Mutta ihan oikeasti, nyt menee liian vaikeaksi.
 
hahhah...
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30621557:
Ai. Meni minulta ohi. Minä luulin, että sinun ei tarvitse perustella tai että perusteesi oli se, että kun ei eläimetkään juo. Ravintosuositusten orjallinen noudattaminen ja niistä vaahtoaminen ovat edelleenkin eri asia, kuin maidon juominen.

Mutta ihan oikeasti, nyt menee liian vaikeaksi.
joo taitaa sun provoilu mennä vaikeaksi kun joku tajuaa miten puhut itses pussiin kokoajan
 
hahhah...
Minusta muuten hedelmälliseen keskusteluun kuuluu, että keskustelun osanottajat lukevat kunnolla mitä toinen keskustelija sanoo. Keskustelu on aika typerää, mikäli toinen ei esimerkiksi sisäistä lukemaansa,
 
säpäle harmaana
Minusta muuten hedelmälliseen keskusteluun kuuluu, että keskustelun osanottajat lukevat kunnolla mitä toinen keskustelija sanoo. Keskustelu on aika typerää, mikäli toinen ei esimerkiksi sisäistä lukemaansa,
Niin ja muistaa, mitä on itse kirjoittanut. Olet nyt kirjoittanut, että maidon juominen on hölmöä ja koska se on sinun oma mielipiteesi, sinun ei tarvitse sitä perustella. Toisessa kohtaa kerrot, että olet tämän mielipiteen perustellut. Olet kyllä perustellut ravintosuosituksien ja niistä vouhkaamisen järjettömyyttä, mutta sehän on eri asia.

Jos nämä asiat nyt vieläkin menevät sinulta sekaisin, niin turha on enempää selittää.
 
hahhah...
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30621588:
Niin ja muistaa, mitä on itse kirjoittanut. Olet nyt kirjoittanut, että maidon juominen on hölmöä ja koska se on sinun oma mielipiteesi, sinun ei tarvitse sitä perustella. Toisessa kohtaa kerrot, että olet tämän mielipiteen perustellut. Olet kyllä perustellut ravintosuosituksien ja niistä vouhkaamisen järjettömyyttä, mutta sehän on eri asia.

Jos nämä asiat nyt vieläkin menevät sinulta sekaisin, niin turha on enempää selittää.
lueppa vaikka uudsetaan kaikki kirjoittamani viestit. olen kyllä ainakin yhdessä viestissäni perustellut tuota miksi maidon juonti mielestäni on turhaa.
 
kyykkyvatkaaja harmaana
Osa vitamiineista säilyy kuitenkin jopa paremmin pakastettuina. Osa vitamiineista ei nimittäin säily pitkään huoneenlämmössä. Kun vihannekset tai marjat pakastetaan heti tuoreeltaan, säilyy ne pakkasessa varsin hyvin. Toki jotkut saattaa kärsiäkin, mutta ihan höpö höpöä yleistää ettäkö pakasteissa ei vitamiinit säilyisi.
Katsos kun ei ruuan tarvitse säilyä huoneenlämmössä, vaan se syödään valmistamisen jälkeen. En puhunut marjoista. Lisälämmitykset ja pakastaminen aiheuttaa vaan hallaa ruualle. Vai miksi hyvät ravintolatkin ei tarjoile pakastettua ruokaa?
 
kyykkyvatkaaja harmaana
[QUOTE="marja";30621078]Tuoreita mansikoita olen nähnyt kaupassa joskus talvisinkin, mutta mitenhän muuten mahtaa sujua tuoreiden marjojen syönti talvisin? Kerro ihmeessä kanssasisarille jos itseltäsi tuo hyvin sujuu. Olisiko myös lähdettä tälle väitteelle että pakastettu ruoka olisi hirveästi jotenkin huonompaa?[/QUOTE]

En kyllä oikein ymmärrä: eikö muka mansikka ole marja? Kaupat on muutenkin täynnä marjoja tai niitä ainakin ilmestyy mun keittiööni myös talvella, ihan ei-pakasteena.

Pakastamisessa vitamiineja tuhoituu. Näet tuosta taulukosta miten paljon. Jos haluat linkin tieteelliseen tutkimukseen, niin se pitää ostaa netistä.

Jos siis vaikka pakastaa perunamuusia, niin siitä häviää 30% c-citamiinista ja kun sen uudelleenlämmittää pakastuksen jälkeen, niin katoaa vielä 50%.

Nutritional Effects of Food Processing – NutritionData.com
 
"Juup"
Meillä 3 hengen perhe ja ruokaan menee 800-1000€/kuukausi. Eineksiä ei käytetä kuin hätä/juhlatapauksessa (tyttö rakastaa valmiita pinaattilättyjä :)

Eilen tein valtavan kasvislasagnen, ja ajattelin että sillä mennään nämä kiireillat ti-to kun kaikki suuntaa harrastuksiin töiden/päiväkodin jälkeen. Ajattelin olevani taloudellinen, sitten laskin mitä lasagneni maksoi:

Lasagnelevyt 1,39€
Luomu kesäkurpitsa n.400g 2,60€
Munakoiso n.400g 1,70€
Paprika n.400g 1,80€
Tomaattimuskaa 3prk a0,89€
Sipulia,valkosipulia,tuoreyrttejä, mausteita, sanotaan 2€
Täysluomumaito 1,49€
Juustoraaste 2,39€

Tuohon päälle perussalaatti, raejuusto ja prk maitoa per ruokailu. Ja tietenkin ne aamupalat, iltapalat ja työpaikkaruokailut kahdelta aikuiselta. Kun yritän todella tehdä taloudellisesti, saan silti menemään pelkkää ruokaan 20-30€ per päivä. En ymmärrä miten joku voi onnistua ruokkimaan perheensä vähemmällä rahalla terveellisesti ja monipuolisesti. Haluaisin kyllä oppia tuon taidon! :) Mutta laadusta tinkimättä! Omavaraisuus ( maatila yms.) olisi kyllä ratkaisu.
 
Niin no..meillä on täksi talveksi ollu n 400 kg porkkanaa ja 1000kg perunaa varastossa. Marjoja, sieniä ja lihaa iso arkkupakastin syksyllä täpötäynnä. Onkos uusin kriteeri että ruuanhankintatavat täytyy olla "oletusarvoisia"?
No, jos mietit asiaa hiukan, niin tajuat varmaan, että jos puhutaan siitä, voiko 200 eurolla ostaa kuukauden ruuat 4-henkiselle perheelle, niin ne, joilla on ruuat jo valmiiksi ostettuna, eivät voi ainakaan toimia esimerkkeinä sille, miten se onnistuu.

Koska älyttömäksihän tämä sitten menee. Toki voidaan todeta, että se onnistuu jos on jo puolet ruuasta valmiiksi hankittuna tai saatuna tai muuten saa ilmaiseksi - mutta että jos ostaa ruokansa pääasiassa kaupasta (kuten suurin osa suomalaisista tekee), on tilanne ihan eri.

Vai voidaanko sanoa, että kyllä täysin tulotonkin voi ostaa talon, jos joku tuloton on saanut perinnön ja ostanut sillä rahalla talon?
 
"marja"
En kyllä oikein ymmärrä: eikö muka mansikka ole marja? Kaupat on muutenkin täynnä marjoja tai niitä ainakin ilmestyy mun keittiööni myös talvella, ihan ei-pakasteena.

Pakastamisessa vitamiineja tuhoituu. Näet tuosta taulukosta miten paljon. Jos haluat linkin tieteelliseen tutkimukseen, niin se pitää ostaa netistä.

Jos siis vaikka pakastaa perunamuusia, niin siitä häviää 30% c-citamiinista ja kun sen uudelleenlämmittää pakastuksen jälkeen, niin katoaa vielä 50%.

Nutritional Effects of Food Processing – NutritionData.com
Tiedän kyllä että mansikka on marja. En vain muista nähneeni talvisin muita tuoreita marjoja kuin mansikkaa täälläpäin kaupoissa. Mutta kiva jos sinä löydät niitä helposti.

Ainoa vitamiini joka listasi mukaan huomattavasti kärsii pakastamisesta on nimenomaan tuo C-vitamiini, jota monipuolisella ruokavaliolla saa helposti tarvittavan määrän muutenkin. C-vitamiini kärsii enemmän kypsentämisestä kuin pakastamisesta, eli tuoreen kypsennetyn perunan C-vitamiinipitoisuus ei taida hirveän paljoa erota pakastetun ja kypsennetyn perunan C-vitamiinipitoisuudesta. Tiesitkö muuten että talven yli säilytetyistä perunoista muutenkin katoaa suuri osa C-vitamiinista? C-vitamiinia saa siis yleisestiottaenkin parhaiten tuoreista kasviksista, hedelmistä ja marjoista, eli niitä ei kannattaisi myöskään kypsentää jos kaiken C-vitamiinin niistä irti tahtoo. Toisaalta taas A-vitamiinin on todettu imeytyvän paremmin kun sen kypsentää, eli monipuolisuus on tässäkin avainsana.

Tämän sinun tarjoamasi listan perusteella en siis olisi huolissani pakastetun ruuan ravintopitoisuudesta. Nuo muiden vitamiinien ja mineraalien prosenttimääräiset katoamiset oli niin pieniä, että sellaisista ei kannata olla huolissaan. Ja nämä prosenttimäärät muutenkin oli maksimiprosenttimääriä, eli pelkästään worst-case scenario.

Tässä on sullekin ihan mielenkiintoista luettavaa vitamiinien säilymisestä: Vitamiinit ja ruoanvalmistus :: Terveyskirjasto

PS. En usko että mikään ravintola jättäisi ruoka-aineita pakastamatta siksi ettei niiden vitamiinipitoisuudet heikkenisi.
 
"Martsu"
Meillä syödään mun nähdäkseni suht edullisesti kun kahdelta aikuiselta menee kauppaan noin 200 euroa kuussa, mies saa työsuhde-etuna muutaman kerran viikossa lämpimän ruoan duunin puolesta. Pääasiassa meillä vedetään vihanneksia, puuroja, keittoja, lihaa max kerta viikkoon, kalaa aina kun alennuksessa. Ei muroja, ei mysliä, ei jogurttia, ei tuoremehuja, ei karkkia, leivät leivotaan itse. Viikon perussatsi Lidlistä vihanneksia ja muita noin 40-50 euroa. Joskus pompsahtaa kun haetaan jotain noutopizzaa limppareineen tms. Tai jos jollekin erikoisemmalle ruoanlaitolle on aikaa niin yhden illan tarpeisiin uppoo helposti se 20-30 euroa. En kyllä hirveesti vois tosta perussetistä enää tinkiä jos haluun pitää urheilevat ja työssäkäyvät ihmiset jaksamassa ja jos 200:lla eurolla joku ruokkii vielä pari teiniäkin saa kyllä olla mun nähdäkseni melkoinen taikuri - muistelen vaikka miten mun veljeni, hiihtomestari, söi ikävuodet 13-17 kotona asuessaan helposti kahden edestä!! Puhumattakaan siitä että 200:n euroon sisällyttäis vielä hygieniatuotteet - hammasharjat, hammastahnat, vessapaperit, terveyssiteet, saippuat, tiskiaineet, pyykinpesuaineet, kosteusvoiteet ja tätä rataa. Hienoa toki jos joku tässä onnistuu ja tekee sen vieläpä niin että ei koe ruokavalion olevan mitenkään yksipuolinen mut ihmettelen kyllä minäkin, et miten muka mahdollista. Elämäntyylejä toki erilaisia, jos asuu jossain landella ja viljelee jotain ja siinä on pari naapuria jotka myös viljelee jotain niin jonkin sortin vaihdantataloutta voi varmaan harjoittaa + käydä hakemassa marjat ja sienet metsästä, kalat järvestä ja lihat metsästä, mut tälleen kaupunkilaisena kokopäivätyöläisenä aika hiljasta.
 
"Jokuvaan"
Kyllä noita on nähty, meillä päin on paljon noita suurperheitä. Moni ruokkii tyyliin 15-henkisen perheen alle 800 € kuussa. Pakko on hyvä motivaattori. :)

Budjetissa pysytään sillä, että sitä puuroa syödään joka ikinen aamu. Kyytipoikana syödään itsepoimittuja marjoja. Ja juu, näissä perheissä jokainen tenava osallistuu marjanpoimintaan, ja suurperheestä löytyy usein kolmekin arkkupakastinta. Toki halpaa margariinia voi puuron laittaa myös voisilmäksi ja tuomaan hyviä rasvoja ja energiaa.

Toinen budjetissapysymiskonsti on jokapäiväinen potunsyönti. Potut tulevat joko omasta maasta tai sitten ne usein saadaan ilmaiseksi - perunannostopalkkana. Koko perhe tenavineen siis uurastaa jonkun kotikunnan tutun maanviljelijän tilalla, ja palkkana aherruksesta saadaan koko talven perunat. Niitä on paljon, mutta suurperheellä sitä lääniä on pottuvajallekin.

Pienituloisemmissa perheissä leipä leivotaan aina itse. Ostoleipä on sitten sitä elintasoa, johon voi siirtyä jos perheen elintaso kohoaa. Maitoa juodaan kyllä, mutta kyllä sitäkin joudutaan rajoittamaan. Budjetti ei pidä, jos joku sitä litran päivässä kiskoo, eikä se mielettömien nestemäärien roudaaminenkaan helppoa olisi.

Kouluruoka tulee näissä perheissä varmasti ravitsemuksellisesti tosi tarpeeseen.

Jos nuukailua haluaa opiskella, niin näiltä suurperheiltä löytyy parhaat vinkit. :) Sama pätee niin ruokaan kuin vesilaskussa säästämiseen ja kirpparien koluamiseenkin.
 
HippuTAR
Mansikka ei ole marja.

Vesimeloni: Koska marja on mehevien hedelmien tyyppi ja yleensä monisiemeninen, on vesimelonikin kasvitieteellisesti marja.

Munakoiso: Myös munakoiso on kasvitieteellisessä mielessä marja, vaikka se onkin helppo mieltää vihannekseksi.

Chilipaprika: Tulisuudestaan tuttu chilipaprika on myös marja.

Banaani: Tätä et tiennyt – myös banaani on marja! Banaanipuukaan ei oikeastaan ole puu, vaan kasvitieteellisesti se luokitellaan ruohoksi.

Mansikka: Kumma kyllä, mansikka puolestaan ei ole marja, vaan ruusukasvien heimoon kuuluva epähedelmä.

Karhunvatukka: Myöskään karhunvatukka ei oikeastaan ole marja, vaikka se tuottaakin marjan tapaisia hedelmystöjä.

Vadelma: Vadelmaakaan ei kasvitieteellisesti luokitella marjaksi, vaikka puhekielessä se sitä onkin.

Avokado: Moneen maukkaaseen reseptiin sopiva avokado on hedelmä, ei vihannes.

Paprika: Paprikatkaan eivät ole vihanneksia, vaan hedelmiä.

Kurpitsa: Myös kurpitsa luetaan oikeastaan hedelmäksi.

Kurkku: Usko tai älä – myös kurkun voi laskea hedelmien joukkoon.

Maissi: Maissi on vilja, ei vihannes.

Kvinoa: Trenditietoisten rakastama supervilja kvinoa ei kuitenkaan ole viljaa, vaan siemen.

Maapähkinä: Maapähkinät eivät ole pähkinöitä, vaan palkokasveja.

Kopsattu: Mansikka ei ole marja, mutta vesimeloni on – tiesitkö näitä outoja faktoja? - Artikkelit | Makuja
 
"marja"
Mua kiinnostaisi nähdä valokuva jonkun pakastimesta, jossa on 280 litraa marjoja, kun niitä ei tarvitse ostaa kaupasta, vaan ne tulee ilmaiseksi.
Minulla on kellarissa arkkupakastin joka tällähetkellä on tyhjillään virrat katkaistuna. Silloin kun lapset (2) oli pieniä, oli kyllä välillä vaikeuksia saada kaikki sinne mahtumaan. Meillä on 20 metriä vadelmapensaita, 2 karviaispensasta, 2 punaherukkapensasta, 1 valkoherukkapensas, 4 mustaherukkapensasta ja 2 suurta karhunvattupensasta. Lisäksi on n. 20 metriä mansikkaa kasvamassa ja siellä täällä metsämansikkaa. Tuohon päälle kun kerättiin vielä pieni satsi puolukkaa ja runsaasti mustikkaa, niin tiukkaa teki. Toki osa popsittiin tuoreeltaan, mutta kun lisäksi oli vielä vihanneksia kasvamassa ja runsaasti hedelmäpuita, niin aika paljon joutui pakastamaankin, etteivät menneet pilalle. Omenoita tulee aivan järjettömät määrät vaikka meillä onkin vain 5 omenapuuta. Niitä riittää pitkälle talveen.
 
kyykkyvatkaaja harmaana
[QUOTE="Jokuvaan";30622015]Kyllä noita on nähty, meillä päin on paljon noita suurperheitä. Moni ruokkii tyyliin 15-henkisen perheen alle 800 € kuussa. Pakko on hyvä motivaattori. :)

Budjetissa pysytään sillä, että sitä puuroa syödään joka ikinen aamu. Kyytipoikana syödään itsepoimittuja marjoja. Ja juu, näissä perheissä jokainen tenava osallistuu marjanpoimintaan, ja suurperheestä löytyy usein kolmekin arkkupakastinta.

Toinen budjetissapysymiskonsti on jokapäiväinen potunsyönti.

[/QUOTE]

Pakko toki, mutta mitä tekemistä jatkuvalla puuron ja perunan syönnillä on monipuolisen ja terveellisen ruokavalion kanssa?

Kummassa on enemmän vitamiinia: keiteyssä täysjyväpastassa 100gr vaiko keitetyssä perunassa?

Miksi kukaan haluaa vetää isoja satseja joka päivä jotakin, joka on 80% tärkkelystä?
 
kyykkyvatkaaja harmaana
[QUOTE="marja";30622142]Minulla on kellarissa arkkupakastin joka tällähetkellä on tyhjillään virrat katkaistuna. Silloin kun lapset (2) oli pieniä, oli kyllä välillä vaikeuksia saada kaikki sinne mahtumaan. [/QUOTE]

Ja pelkästään marjoja oli 280 litraa? Teillä sit riitti niitä sen perusteella joka päiväksi syödä se 2dl per lärvi.

Kai teillä oli sit toinen pakastin kaikille ilmaiselle lihalle ja kalalle, jotka myös otetaan ilmaiseksi? Ja maakellari perunalle/porkkanalle?
Mun on pakko sanoa, etten koskaan ole käynyt perheen luona, jolla olisi yli yksi arkkupakastin.
 
"marja"
Ja pelkästään marjoja oli 280 litraa? Teillä sit riitti niitä sen perusteella joka päiväksi syödä se 2dl per lärvi.

Kai teillä oli sit toinen pakastin kaikille ilmaiselle lihalle ja kalalle, jotka myös otetaan ilmaiseksi? Ja maakellari perunalle/porkkanalle?
Mun on pakko sanoa, etten koskaan ole käynyt perheen luona, jolla olisi yli yksi arkkupakastin.
Oli siellä jonkin verran mehujakin, mitä niistä marjoista ja hedelmistä tehtiin. Ja papuja. Meidän toinen pakastin oli jääkaapin yhteydessä oleva pikkupakastin, johon tuotiin syötävää sitämukaa kuin tilaa vapautui. Ja kellarissa olisi ihan sopiva lämpötila kyllä potuille sun muille, mutta eipä meillä porkkanaa ja perunoita kasvatella. Eikä saada ilmaiseksi lihoja.
 
"Jokuvaan"
Pakko toki, mutta mitä tekemistä jatkuvalla puuron ja perunan syönnillä on monipuolisen ja terveellisen ruokavalion kanssa?

Kummassa on enemmän vitamiinia: keiteyssä täysjyväpastassa 100gr vaiko keitetyssä perunassa?

Miksi kukaan haluaa vetää isoja satseja joka päivä jotakin, joka on 80% tärkkelystä?
Voi elä käy päälle, vaikka minä tähän erehdyinkin vastaamaan. :D

Enemmän vitamiineja on tietty potussa, joka on edelleen suomalaisten tärkeimpiä C-vitamiinilähteitä. Lisäksi perunassa on runsaasti muistaakseni B1, B6-vitamiineja ja foolihappoa sekä kaliumia. Perunaa syödään isompi annos kuin pastaa, joten kuitujakin tulee peruna-annoksesta ainakin sen verran kuin täysjyväpastasta.

Peruna ja kaurapuuro ovat myös todellista lähiruokaa ja hyvin ekologisia pienen hiilijalanjäljen vaihtoehtoja.

Kaurapuuro on myös varsinainen terveysruokien aatelinen ja funktionaalinen elintarvike.

Mutta jatkakaa mun puolesta nokkimista. :D Olen pahoillani mut en tykkää sun hyökkäävästä kirjoitustyylistä.
 
lolz
[QUOTE="Jokuvaan";30622227]Tähän saanee samanhenkisesti todeta, että sulla taitaa olla aika suppea tuttavapiiri ja kokemusmaailma? ;) Hienoa, että netissä avarrat kokemusmaailmaasi laajemmalle suureen maailmaan.[/QUOTE]

peesi

tais kyykkyvatkaajalla mennä marjat väärään kurkkuun :D ja pakastukset ja vitamiinit. noh, kiva että palsta opettaa
 

Yhteistyössä